⁉️ در روایت «يا أحمدُ! لو لاكَ لما خلقتُ الأفلاك، و لو لا عليّ لما خلقتُك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما»، جایگاه حضرت زهرا(س) نسبت به پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) چگونه تبیین میشود؟!
💡 در روایت داریم «قَالَ اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (امام باقر-ع- جلد۲۴، صفحه۱۳۹)
اگر درست یادم باشد از فرمایش استاد(مرحوم سعادتپرور)، «عنصر» را معنا کرده بودند به وصلکننده همه اجزا؛ مثل اینکه مفصلها قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل میکنند. کأنّه پیغمبر اکرم به منزلهی ریشه، امیرالمؤمنین به منزله تنهی درخت ولایت، و اهلبیت به منزله شاخهها هستند، و شیعیان به منزلهی برگهایی هستند که میآیند و میروند، و عوض میشوند؛ ولی پیکره درخت سالم میماند.
حضرت زهرا(س) «عنصر» یعنی آن حلقه اتصالِ همه اینها به همدیگر است. برگی که به شاخهای میچسبد، واسطهای میخواهد، یک وصلی میخواهد، وصلش حضرت زهراست. آن شاخه که به تنه میچسبد، وصلی میخواهد، آن شاخهها به شاخه مرکزی، که به تنه درخت متصل میشوند، وصلکننده همهی این اجزاء حضرت زهرا علیها السلام است؛ ولی آن درخت جایگاه خودش را دارد.
مسأله خلقت نوری و خلقت مادی را نباید خلط کرد؛ مثلاً میان پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین سلامالله علیهما فاصله هست -اگر چه بعضیها خواستند خلط بکنند اما بر حسب ظاهر حرفشان درست نیست- چون نظام خلقت باید یک واسطه داشته باشد؛ و پیغمبر اکرم جلو افتادند...
در انداختن بتهای کعبه، امیرالمؤمنین -توضیحات از بنده هست- به پیغمبر فرمود که این کار در شأن شماست، شما بالا بروید؛ پیغمبر اکرم روی دوش امیرالمؤمنین رفت. ایشان عرض کرد که انگار کوهی روی دوش من سنگینی میکرد، و دیگر تحمل وزن ایشان را نداشتم! جایمان را عوض کردیم، من رفتم بالا، انگار پر کاهی روی یک کوهی باشد، اینقدر سبک بودم! پیغمبر اکرم فرمودند این سنگینی نبوت است؛ اگر چه تو قابلیت نبوتِ بعد از من را داری: «وَ لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَتَمَ بِي اَلْمُرْسَلِينَ وَ قَضَى أَنَّهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدِي لَكُنْتَ يَا عَلِيُّ مِنْ بَعْدِي نَبِيّاً...» اگر بعد از من نبوت ادامه داشت، تو نبی بعد از من میشدی! ولی باز هم بین نبی و وصی یک فاصلهای هست که امیرالمؤمنین فرمودند من بندهای از بندههای او هستم؛ یعنی نسبت به ایشان اصلا عددی نیستم.
در دعایی که آقای بهجت میفرمودند خواندن آن توفیق میخواهد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الطَّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبَارَكِ...»(تعقیبات مشترک نماز، دعای مکنون) این «الطَّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبَارَكِ» انگار همان حقیقت نبوت است؛ حقیقتِ وضعیت پیامبر اکرم هست، آن اسم عظیم، آن قالبی که آن حقیقت به خودش گرفته است. آن قالبی که امیرالمؤمنین سلامالله علیه با آن معرفی میشود، مقام وصی هست که دون نبی است. حضرت زهرا سلامالله علیها واسطهای است در عالم ظاهر، به اعتبار اینکه اگریک زن نباشد که حلقه وصل بین نبوت و وصایت باشد، ولایت شکل نمیگیرد. باید یک زن جمع کننده بین دو نور باشد؛ کسی که نور نبوت و نور وصایت را در خودش جمع کند. نور ولایت از جمع این دو نور شکل میگیرد؛ حضرت زهرا(س) جمع بین دو نور نبوت و وصایت هستند.
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
منبر و روضه فاطمیه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/VMGxp
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Z71Yu
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/V0kAq
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/LMKxS
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/P5FGS
اقسام مردم در یک نگاه به روایت نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/xW2hz
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/n9VxF
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/taxH8
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/6XgT1
سرود بندگی | گزیده ای از تفسیر سوره حمد | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/y1wDV
توصیه های اخلاقی و احادیث ناب | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/tLV2O
.
بار امانت.mp3
زمان:
حجم:
2.93M
🔶 شکارِ حقیقتِ هستی!
«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»(احزاب-۷۲)
این آیه از معجزات قرآن است.
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉ نقلی هست از مرحوم آقای بهجت(ره) که متن «حدیث کساء» معجزهی لفظی است؛ این معجزه چیست؟
💡یکی از عبارتهایی که خود ایشان مکرر نقل میکردند، عبارتی است که حضرت زهرا سلامالله علیها در حدیث کساء آن را مستقیم به خدا نسبت میدهد: «فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلائِکَتی وَیا سُکَّانَ سَمواتی، اِنّی ما خَلَقْتُ سَمآءً مَبْنِیةً، وَلا اَرْضاً مَدْحِیةً، وَلا قَمَراً مُنیراً، وَلا شَمْساً مُضِیئَةً، وَلا فَلَکاً یدُورُ، وَلا بَحْراً یجْری، وَلا فُلْکاً یسْری، اِلاَّ فی مَحَبَّةِ هؤُلاءِ الْخَمْسَةِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِسآءِ ...»؛ عبارتهایی که در این حدیث آمده را حضرت زهرا مستقیم به خدای تبارک و تعالی نسبت میدهند.
این همان چیزی است که معصوم علیهالسلام فرمودند که من عبارت «إیّاکَ نَعْبُدُ و إیّاکَ نَسْتَعِین» را آنقدر تکرار کردم: «لازَال اُکَرِّرُها حتّی سَمِعتُ مِن قَآئِلُها» که از گویندهاش شنیدم! البته در هر حال خدای متعال ناطق هست، و هر نطقی نطقِ خداست؛ اما اینکه چه مرتبهای از مراتبِ شهود و مشاهده هست، ما نمیدانیم! این مرتبه عالی تجرد است که استاد(مرحوم سعادتپرور) میفرمودند سختترین مرحله سیر، تفکیکِ ذات از اسم است. مرتبهای که میبینی چی اسم است، و چی ذات! نه با چشم، مشاهده با آن شهود معرفتی، که باید انسان تضرعهای ماهیانه و سالیانه داشته باشد تا به درکِ این بینونت(تباین) برسد. تمایزی که ظهور نورِ ذات از نورِ اسم را درک کند، روزیِ هر کسی نیست! اینجا امام سلامالله علیه میفرماید که من از خودش شنیدم!
و عبارتهایی که در شأن حضرت زهرا سلامالله علیها وارد شده، نظیر «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.» که فاطمه را محور قرار دادند.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
21.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حمد مخصوص اوست
«أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ ۗ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(اعراف-۵۴)
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
دیماه نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Kq954
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/olwsF
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Cb3nu
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/M6WyY
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/abExk
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/HFYPL
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/qB2W5
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/kpbNa
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه سوم| استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/dAtVB
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/6Qdlk
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/YAsBP
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/0M19q
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/FfrZy
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/5nrVE
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Zxk1p
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ti5Xc
صله رحم و آثار شگفت آن در دنیا و آخرت | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/rMqa3
20.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عنصرِ هستی
در روایت داریم «قَالَ اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (امام باقر-ع- جلد۲۴، صفحه۱۳۹)
«عنصر» را معنا کردند به وصلکننده همه اجزا؛ مثل اینکه مفصلها قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل میکنند. کأنّه پیغمبر اکرم به منزلهی ریشه، امیرالمؤمنین به منزله تنهی درخت ولایت، و اهلبیت به منزله شاخهها هستند، و شیعیان به منزلهی برگهایی هستند که میآیند و میروند، و عوض میشوند؛ ولی پیکره درخت سالم میماند.
حضرت زهرا(س) «عنصر» یعنی آن حلقه اتصالِ همه اینها به همدیگر است... کسی که نور نبوت و نور وصایت را در خودش جمع کند. نور ولایت از جمع این دو نور شکل میگیرد؛ حضرت زهرا(س) جمع بین دو نور نبوت و وصایت هستند.
♣️ شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها را تسلیت میگوییم. ♣️
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
روضه فاطمیه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/a4TJA
شرح خطبه ۲۵ نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Uj3p1
شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/p6YbO
شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DQTyS
شرح خطبه ۳۹ نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/iytv9
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/mEdf1
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/54GTF
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/fRkDw
شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/uGjDr
شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/SJVIn
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/lJ2fo
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/FCar7
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/QfqC0
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/TNe41
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/IndXo
شکر نعمت های خداوند | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7qJXI
شکر نعمت های خداوند | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/28BiD
شکر نعمت های خداوند | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/JWef3
شکر نعمت های خداوند | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/S7PhB
توصیه های اخلاقی به طلاب علوم دینی | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/nfJGh
.
.
⁉️ منظور روایتی که میگوید «مؤمن بخیل است» ، چیست؟
💡 حضرت میفرماید که مؤمن سختخرج است، به خاطر اینکه به دست آوردنِ مال حلال، و کسبِ حلال سخت هست. چون مؤمن میخواهد مالش حلال و طیب باشد، و به دست آوردن مالِ طیب و طاهر –به اندازه ظرفیت و قابلیت- سخت است، این مال کم میشود؛ وقتی هم کم شد، نمیتواند عادی مصرف بکند؛ لذا امام صادق علیهالسلام فرمودند که مؤمن جایی خرج میکند که علم پیدا کند که من باید اینجا خرج بکنم، حتی شده از روی ظواهر...
علت اینکه مؤمن بخیل هست، این است که چون سخت به دست میآورد، نمیتواند هر جوری خرج بکند. البته در نگاه دیگران بخیل است، وإلا در نگاه خداوند تبارک و تعالی سخاوتمند است؛ چون سخاوت بجا خرج کردن است، نه زیاد خرج کردن!
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
22.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 همه حمدها
هر تعریف و ستایشی، در واقع حمد خداست؛ هر صفت کمالی به او برمیگردد.
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
دیماه نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه ۷۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DS3BU
شرح خطبه ۷۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7DeW1
شرح خطبه ۸۰ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/mOJLy
شرح خطبه ۸۰ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ZsEMa
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/MFmne
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/UJu5j
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/pscgL
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DZOae
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Mub3U
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7aVEy
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/EA7co
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/XYl2p
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DAwkN
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/qlTkH
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/E28Bv
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/c5m4o
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/r7M65
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه هفتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/GmNwU
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه هشتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ULoaf
شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ZBEGg
.
.
🔶 ورود به عالمِ قرآن
قرآن همهی عالم است؛ با تمام اشیاء و حوادث و خالق و مخلوق و غیر آن. قرآن همهی چیزی است که خداوند دربارهی تمامِ عالم میخواهد بگوید. همهی جزئیاتی که ما در آن هستیم، و همهی کلیات، گذشته و آینده؛ هر چیزی که رخ خواهد داد و هر چه باید رخ دهد. هرچه که میتواند رخ دهد و هر چه که نمیتواند رخ دهد. شما به محض اینکه توجه به قرآن میکنید و به این رابطه تمرکز و توجه پیدا میکنید؛ به مقدار توجه و تمرکز خودتان، با تمام این «حقایق» و با این «عالم» یکی میشوید. وقتی وارد «عالم قرآن» شدید؛ هر چه تمرکز شما بیشتر شود این وحدت بیشتر تحقق پیدا میکند. هر چه که به این رابطه بیشتر توجه کنید و تمرکز در آن داشته باشید، این وحدت را بیشتر احساس میکنید.
آنچه که در این میان، پس از فهم این رابطه و درک آن مهم است، این است که شما در مقابل آن تسلیم باشید. این حوادث ممکن است مثبت یا منفی باشد. ممکن است خوابآلودگی یا نشاط یا شرایط دیگر باشد. حتی تشتتها و بنبستها و رکودهایی که در اثر این رابطه و در حین توجه به آن ایجاد میشود، از این قاعده استثنا نیستند. اگر انسان توجه کند که آنها بخشی از این عالمِ درکشده هستند، نه تنها بد نیستند؛ بلکه این تشتت و بنبست از تمرکزی که به صورت مستقل و بدون توجه به قرآن حاصل شود، ارزشمندتر است.
ناملایمات و ناکامیهای عالم بیرون، یعنی حوادثی که قبل از «ورود به عالم قرآن» برای انسان رخ میدهد، هر چه بیشتر باشد، هنگام قرائت قرآن باعث حضورِ بیشتر و توجه و تمحض بیشتر در «عالم قرآن» میشود. تا جایی که انسان از ناکامیهای قبلی خود شاد میشود، و از کامیابیهای بعدی رویگردان میشود. در این حالت انسان باید از هر چه که در «عالم قرآن» رخ میدهد، استقبال کند و از آن نترسد. این رخدادها گاهی راهنمایی هستند که برای انسان روی میدهد. به محض آنکه انسان در این عالم غرق میشود؛ راهنماییهایی رخ میدهد که خودش آن را درک میکند. اینطور نیست که انسان جدای از قرآن باشد، و قرآن با او تخاطب و تکلّم کند؛ بلکه انسان چون موجی است که در دریا غرق است، و یک لحظه متوجه میشود که او خودش هم جرئی از این دریاست و جدای از آن نیست.
توجه به قرآن ممکن است به صورتها و جلوههای مختلفی باشد که خود انسان متوجه میشود که مثلا باید توجه به معنی بکند یا از آن بگذرد. گاهی وضعیت طوری است که انسان اجازه ندارد، حتی از توجه به «جلد قرآن» عبور کند. مثلاً کسی میخواهد قرآن قرائت کند، آن را در دست میگیرد و تمحض و «غرق شدن در دنیای قرآنی» در همین مرحله برای او رخ میدهد؛ او دیگر حق ندارد از آن گذر کند! چون گذر از آن، بیرون آمدن از این دنیا، به طلبِ علم و اطلاع و ثواب است، که همهاش دنیایی و انحرافی است. برعکس گاهی ممکن است لازم باشد، فرد به معنی آیات و یا تفسیر توجه کند. گاه ممکن است در تنهایی و سکوت انجام دهد و گاه باید تدریس و تألیف کند. خود این «دریایی» که او در آن غرق شده، به او نشان میدهد که سرنوشت این موج چیست، و به چه سو و تا کجا باید برود، نه کمتر و نه بیشتر. اگر غیر آن برود، از این «عالم» بیرون آمده و در غفلت و توهم همیشگی خود درباره قرآن گرفتار شده است.
هر چه که هست، راهِ ورود به «عالمِ قرآن» توجه به قرآن و تمرکز بر آن و «حذف حواشی» آن است؛ و پس از آن به هر چه و هر کجا که نتیجه آن شد، باید تسلیم باشد. البته نباید از این مسیر ترسید چون ظرفیت آن را خداوند به انسان میدهد.
📚 بخشی از مکتوباتِ آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom