eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
888 دنبال‌کننده
121 عکس
144 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
محمدحسین قدوسی - پس کجاست؟.mp3
1.56M
🎧 پس کجاست؟! «خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ ۚ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ» (انبیاء-۳۷) 👤 👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام | اینستا | ایتا | توییتر | آپارات
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 پناه‌ِ انسان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِكِ النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَٰهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾ 👁‍🗨 برای مشاهده جلسات درس استاد مجاهدی حفظه‌الله در سال‌های گذشته، صفحه ‌آپارات «مدرسه معارف علامه‌ طباطبایی» را دنبال کنید.
🎥 آرشیو کامل جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: تفسیر سوره مبارکه ناس | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/Znpiw?playlist=473404 تفسیر سوره مبارکه فلق | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/8nalL?playlist=473432 تفسیر سوره مبارکه توحید | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/BIaAL?playlist=478369 تفسیر سوره المسد (تبّت) | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/MPpi8?playlist=483947 تفسیر سوره مبارکه حمد (فاتحة الکتاب) | ۲۰ ویدئو https://www.aparat.com/v/8fDlG?playlist=484762 شرح و تفسیر سوره مبارکه قریش | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/oSp3H?playlist=575532 تفسیر سوره مبارکه فیل | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/13mFN?playlist=669785 تفسیر سوره های کوتاه قرآن کریم | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/9bm1J?playlist=675980 شرح دعای اول صحیفه سجادیه | ۸ ویدئو https://www.aparat.com/v/OWRmi?playlist=537614 شرح دعای سوم صحیفه سجادیه | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/KdZh7?playlist=558309 شرح دعای چهارم صحیفه سجادیه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/vP9m2?playlist=573779 شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | ۱۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/fInwU?playlist=636582 شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/cKNUf?playlist=654955 شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه | ۷ ویدئو https://www.aparat.com/v/peln8?playlist=658586 شرح دعای نهم صحیفه سجادیه |۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/yjC2n?playlist=676064 شرح دعای دهم صحیفه سجادیه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/Ja0L9?playlist=805574 شرح دعای دوازدهم صحیفه سجادیه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/z861a?playlist=706158 شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/P8AZ6?playlist=715508 شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه‌ | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/n9VxF?playlist=741237 شرح دعای پانزدهم صحیفه سجادیه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/lJ2fo?playlist=769950 شرح دعای شانزدهم صحیفه سجادیه | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/MFmne?playlist=787032 شرح دعای هفدهم صحیفه سجادیه | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/EA7co?playlist=790447 شرح دعای هجدهم صحیفه سجادیه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/H3FXs?playlist=797874 شرح دعای نوزدهم صحیفه سجادیه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/4xLla?playlist=821878 شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه: مکارم الاخلاق | ۹ ویدئو https://www.aparat.com/v/j2VEJ?playlist=821894 شرح دعای بیست‌وچهار صحیفه سجادیه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/pq8LX?playlist=551192 دعاهای کوتاه صحیفه سجادیه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/Ms3NK?playlist=681027 شرح حدیث پنجم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/LAvjt?playlist=508232 شرح حدیث ششم از چهل حدیث امام خمینی(ره)| ۱۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/e1p4R?playlist=544065 شرح حدیث هفتم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/48fOn?playlist=592949 شرح حدیث هشتم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/vGazY?playlist=625366 شرح حدیث نهم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۷ ویدئو https://www.aparat.com/v/fEyIF?playlist=673669 شرح حدیث دهم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۸ ویدئو https://www.aparat.com/v/6XgT1?playlist=745874 شرح حدیث یازدهم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/ZBEGg?playlist=792294 آثار شکر نعمت های خداوند | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/7qJXI?playlist=765672 مبحث شکر نعمت | ۳۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/7O6i3?playlist=585840 حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/XRFcr?playlist=508247 مناسبت ها و موضوعات گوناگون | ۳۱ ویدئو https://www.aparat.com/v/xypdh?playlist=545727 . .
🎥 آرشیو کامل جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: خطبه های کوتاه نهج البلاغه | ۸ ویدئو https://www.aparat.com/v/5ojbh?playlist=713164 شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | ۸ ویدئو https://www.aparat.com/v/NFs94?playlist=710784 شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/o04v6?playlist=724030 شرح خطبه دوازدهم نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/jrYIm?playlist=730192 شرح خطبه ۲۰ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/mhfqx?playlist=681051 شرح خطبه ۲۱ نهج البلاغه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/Dbyfv?playlist=732354 شرح خطبه ۲۳ نهج البلاغه | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/Kq954?playlist=754600 شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/p6YbO?playlist=772342 شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/qB2W5?playlist=761399 شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/mEdf1?playlist=774550 شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/uGjDr?playlist=776676 شرح خطبه ۷۹ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/DS3BU?playlist=790439 شرح خطبه ۸۰ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/mOJLy?playlist=790445 شرح خطبه ۸۱ نهج البلاغه | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/LWjT6?playlist=795918 شرح خطبه ۸۲ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/8oAFz?playlist=797856 شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | ۱۱ ویدئو https://www.aparat.com/v/57UAN?playlist=801693 شرح خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه | ۹ ویدئو https://www.aparat.com/v/lndEi?playlist=683190 شرح خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/ZHE0p?playlist=807362 شرح خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/U3gmK?playlist=812780 شرح خطبه ۲۲۶ نهج البلاغه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/7JVQI?playlist=812818 شرح خطبه ۲۲۷ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/ezLRH?playlist=812873 . .
🔸برترین توشه(۱) امام سجّاد سلام‌اللّه‌علیه در دعا می‌فرماید «وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَيْكَ‏ عَزْمُ‏ إِرَادَةٍ يَخْتَارُكَ‏ بِهَا» منِ امام سجّاد علم دارم با فضیلت‌ترین چیزی که در این مسیر نیاز دارم، اول این که باید کوچ کنم؛ و کوچ‌کننده به سوی تو، با فضیلت‌ترین توشه‌ای که نیاز دارد، عزم و اراده، و مصمّم بودن است. این تصمیم را انسان باید در همه جوانب زندگی‌اش ببیند که چقدر اهل جدّیت است. در ابتدای زیارت آل‌یاسین آمده است که «لا لِأَمْرِهِ تَعْقِلُونَ وَ لا مِنْ أَوْلِيَائِهِ تَقْبَلُوَن» نه عقل‌تان را به کار می‌‌اندازید، و نه از عقلا قبول می‌کنید! وقتی خود شخص نمی‌خواهد، هیچ کاری نمی‌شود کرد. وقتی ظرف پشت و رو باشد، هر چه باران ببارد، یک قطره هم در این ظرف نمی‌رود؛ وإلا چطور می‌شود افرادی به مقصد می‌رسند، ولی بقیه نمی‌رسند. این شعر از مرحوم علامه است: همه یاران به سر راه تو بودیم ولی / خـــم ابروت مــرا دید و زمن یغمـا برد بقیه همّ و غمّ‌ زیادی داشتند، اما من همّ و غمّ تو را داشتم، به مقصد رسیدم: همه دل باخته بودیم و هراسان، که غمت / همه را پشت سـر انداخت مرا تنـها برد اراده‌ی محکم، اراده‌ی پولادین، آن هم اراده‌ای که در مسیر اختیار تو باشد، «عَزْمُ‏ إِرَادَةٍ يَخْتَارُكَ‏ بِهَا» این که تو را اختیار کنم؛ هر چیزی که مختار توست، اختیارِ من هم باشد. امکان دارد خیلی‌ها باشند که اهل اراده‌های محکم در تحصیل دنیا باشند؛ در دنیا هیچ کوتاهی ندارند، برای رسیدن به آمال و آرزوهایشان حاضرند هزاران نفر را بکشند، ولی «وَلَٰكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا»(نحل-۱۰۶)، این شرح صدرش را در کفر استفاده می‌کند، نه در ایمان! خب انسان چگونه باید خودش را محک بزند که عزم و اراده دارد یا ندارد؟! اگر عزم و اراده دارد، اختیاراتش، همان اختیارات خدای تبارک و تعالی است یا اختیارات خدای متعال نیست؟! انسانی که احساس تقصیر دارد، حرکت می‌کند؛ انسانی که از خودش راضی باشد، عامل حرکت ندارد، عامل اصلاح ندارد! «أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ»(جاثیه-۲۳) کسی که هوا و هوس خدایش شده، هوا و هوس قرآنش شده، هوا و هوس امامش شده، هوا و هوس پیغمبرش شده... یعنی پیغمبری که خدای متعال معرفی می‌کند غیر از پیغمبری است که او معتقد است؛ امامی که خدای متعال مورد نظرش است، غیر از امامی است که او معتقد هست. چون من امامی را معتقدم که با هوا و هوس‌هایم سازگار باشد! آیا امیرالمؤمنینی که ما مدّنظر داریم، همانی است که خدا مدّنظر دارد؟ این خیلی جای شبهه است، و ریشه هم به این برمی‌گردد که عُجْب و حُسنِ ظنّ به خود و سوءِ ظنّ به دیگران داریم! اصل این است که ما به خدای متعال عرض ‌کنیم که خدایا تو را قبول دارم، حقیقتت را قبول دارم، آن پیامبری را که تو قبول داری، آن علی‌ای که تو قبول داری، قبول دارم؛ آن قرآنی را که تو قبول داری، قبول دارم. آن قرآنی که مورد تصور من است اگر با قرآنی که تو قبولش داری، تطبیق نمی‌کند، من قرآنِ خودم را زیر سؤال می‌برم! ادامه دارد ... 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام | اینستا | ایتا | توییتر | آپارات
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔸برترین توشه(۱) امام سجّاد سلام‌اللّه‌علیه در دعا می‌فرماید «وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ
🔸برترین توشه (۲) مؤمن حالش یک جوری است که همیشه در یک حالت خوف و وجل است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَلسِّبَاعَ هِمَّتُهَا اَلتَّعَدِّي وَ إِنَّ اَلْبَهَائِمَ هِمَّتُهَا بُطُونُهَا وَ إِنَّ اَلنِّسَاءَ هِمَّتُهُنَّ اَلرِّجَالُ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنِينَ مُشْفِقُونَ خَائِفُونَ وَجِلُونَ جَعَلَنَا اَللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنْهُمْ».(الکافي، ج۵، ص۸۱) حضرتْ مؤمنین را جدا می‌کنند، و با سه خصلت معرفی می‌کنند، «مُشْفِقُونَ خَائِفُونَ وَجِلُونَ» یعنی مؤمن همیشه حالتِ وجل دارد. وجل را قرآن تعریف کرده، «وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ»(مؤمنون-۶۰) آنها وظیفه‌شان را کامل انجام می‌دهند، ولی همیشه ترس دارند مبادا این قرآنی که من معتقدم، آن قرآنی نباشد که مورد نظر خداست؛ مبادا آن رحمتی که مورد نظر من است، رحمتی نباشد که مورد نظر خداست. اگر این حالت وجل باشد، حالت خوف باشد، اشفاق باشد، این در مراتب ایمان قرار می‌گیرد؛ یعنی مؤمن می‌شود و ایمانش مستقر می‌گردد. پس در فرمایش امام سجّاد علیه‌السّلام که فرمودند «أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَيْكَ‏ عَزْمُ‏ إِرَادَةٍ يَخْتَارُكَ‏ بِهَا» اول باید کوچ به طرف خدا باشد؛ به طرف خدا یعنی به طرف امام. چون خدای تبارک و تعالی یک حقیقت مجرد است؛ به طرف امام، یعنی آشکار کردن مراتب امامتِ وجود. به امام نزدیک شدن، یعنی گام به گام برویم، تا متر به متر به امام نزدیک شویم، و درک امامت را داشته باشیم. بارها عرض کردیم که اکسیر عبادات، حالِ انکسار عبد است! اگر حالِ انکسار و شکستگیِ درونی داشته باشد، به مقصد می‌رسد. انکسار عملی این است که در اعمال انسان، حالتِ خضوع و خشوع و افتادگی باشد. در هر مسئله‌ای که پیش می‌آید، احساسِ تقصیر داشته باشد؛ مبادا این که من می‌گویم مرضیّ خدای متعال نباشد. این حالتِ خوف باعث می‌شود در مقام نفی دیگران نباشد، در مقام تخریب دیگران نباشد. مؤمن چون حالتِ انکسار دارد، در ابتدا هم سعی‌اش بر این است که تا می‌تواند از اجتماع فاصله بگیرد تا خودش را پیدا کند. مرحوم آقای سعادت‌پرور در ابتدای کتاب «جمالِ آفتاب» این روایت امیرالمؤمنین سلام‌اللّه‌علیه را آوردند، و خیلی مورد عنایتشان بود: «مَنْ لَمْ يَشْغَلْهُ اَلْوُلُوعُ بِذِكْرِكَ وَ لَمْ يَزْوِهِ اَلسَّفَرُ بِقُرْبِكَ كَانَتْ حَيَاتُهُ عَلَيْهِ مِيتَةً وَ مِيتَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَةً...»(بحارالأنوار، ج۹۱، ص۹۴) اگر حرص و ولع به یاد خدای متعال نباشد، و « لَمْ يَزْوِهِ» (یَزْوِه از –زاویه- است، و گوشه‌گیری منظور است.) و در سفر به سوی تو این حالت انزوا را نداشته باشد، یک مرده متحرک است! تا خلوت نداشته باشد، تا فاصله نداشته باشد، تا مراقبه نداشته باشد، و محاسبه‌ای که زمینه‌ی مراقبه در طول روز است را فراهم نکند؛ به مقصد نمی‌رسد. 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام | اینستا | ایتا | توییتر | آپارات
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ کسی طلب‌کار خدا نیست! آیت‌الحق مرحوم رضوان‌الله علیه «یاَ مُبتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبلَ استِحقاَقِها» گر به هر مویی زبانی باشدت شکر یک نعمت نگویی از هزار 👁‍🗨 برای مشاهده مشروح این جلسه، و جلسات دیگر مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله جعفری تهرانی رحمت‌الله‌علیه صفحه ‌آپارات «مدرسه معارف علامه‌ طباطبایی» را دنبال کنید.
11.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ طبابت قرآنی امیرالمؤمنین علیه‌السلام آیت‌الحق مرحوم رضوان‌الله علیه مرحوم طبرسی ره نقل می‌کند مردی آمد خدمت امیر مؤمنان علیه‌السّلام عرض کرد ناراحتی معده دارم. فرمود آیا همسر داری؟ گفت آری؛ فرمودند از همسرت طلب هبه کن، امّا از روی طیب نفس باشد! از آن پولی که همسرت هبه کرده عسل بخر ... 👁‍🗨 برای مشاهده مشروح این جلسه، و جلسات دیگر مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله جعفری تهرانی رحمت‌الله‌علیه صفحه ‌آپارات «مدرسه معارف علامه‌ طباطبایی» را دنبال کنید.
🔸اگر می‌دانستید... از شوق می‌مردید! در حدیث قدسی آمده است: «لَو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم و رِفقي بِهِم و شَوقي إلى تَركِ مَعاصيهِم لَماتوا شَوقا إلَيَّ...» اگر آنهایی که به من پشت کردند، و به من بی‌اعتنا هستند، می‌دانستند من چطور انتظارشان را می‌کشم، از شوق می‌مردند! این کلام حق است. آنهایی که دارند با گناه و معصیت و غفلت از من دور می‌شوند، اگر حال انتظار مرا درک می‌کردند، از شوق می‌مردند. ما باور نداریم کسی ما را این‌جور دوست داشته باشد؛ فکرش را هم نمی‌کنیم امام علیه‌السلام اینقدر عاشق ما باشد! «یَا أَرْحَمَ مِنْ کُلِّ رَحِیمٍ» ای کسی که از پدر و مادر به ما مهربان‌تری! { ادامه روایت: «...هذهِ إرادَتي فِي المُدبِرينَ عَنّي ، فَكَيفَ إرادَتي فِي المُقبِلينَ عَلَيَّ ؟! يا داودُ ، أحوَجُ ما يَكونُ العَبدُ إلَيَّ إذَا استَغنى عَنّي ، وأرحَمُ ما أكونُ بِعَبدي إذا أدبَرَ عَنّي ، وأجَلُّ مايَكونُ عَبدي إذا رَجَعَ إلَيَّ» اين اراده‌ي من است درباره كسانى كه از من رويگردان شده‌اند؛ پس اراده‌ام درباره روى‌ آورندگان به من چگونه است؟ اى داوود! بيشترين نياز بنده به من، هنگامى است كه از من احساس بى‌نيازى كند. بيشترين مهربانى من به بنده، هنگامى است كه از من رويگردان شود؛ و بيشترين ارجمندى بنده‌ام نزد من، هنگامى است كه به سوى من بازگردد.} این بلاهایی هم که بر سر ما میاد، مثل لطف و دلسوزی پدر و مادر، و تدبیر طبیب است. حضرت می‌فرماید شما وقتی مریض می‌شوید، طبیب را دعوت می‌کنید، دست طبیب را هم می‌بوسید. وقتی یک بزرگی را میخواهید ببینید، حاضرید رشوه هم بدهید تا بتوانید با آن شخصیت ملاقات داشته باشید. درحالی که اگر بخواهید با خدا ملاقات‌ بکنید، بدون هیچ هزینه‌ای، (کافی است) وضو بگیرید، صدقه بدهید، دو رکعت نماز بخوانید، و با خدا صحبت کنید. «وَ اِنْ مَرِضُوا فَأَنا طَبيبُهُمْ» وقتی مریض می‌شوید، من طبیب‌تان هستم؛ {«اُداويهِمْ بِالْمِحَنِ وَ المَصائِبِ لاُطَهِّرَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْمَعائِبِ»} با مرض و مصیبت مداوای‌تان می‌کنم، چون نمی‌خواهم گناه‌آلود و چرک‌آلود از این عالم بروید؛ چون نمی‌خواهم گرفتار از این عالم بروید؛ مأمور می‌فرستم لجن‌های‌تان را از بین ببرد. بر یک کشور تحریم و کرونا را مسلط می‌کنم، چون دوست‌شان دارم؛ نمی‌خواهم با لجن و آلودگی از این دنیا بروند؛ و تا به خود من مراجعه نکنند، مشکل‌شان را حل نمی‌کنم! یک شخصی نزد امام علیه‌السلام صلوات فرستاد به این شکل: «اللهمّ صلّ علی محمّد و أهل بیته» امام فرمودند: «ضَیَّقْتَ» خیلی محدوده‌ی جذب رحمت را کم کردی؛ اهل‌بیت پیامبر فقط معصومین هستند، بگو «و آل محمد» و اینجا می‌فرمایند «و أمته المؤمنین» یعنی خدایا، آن حقایقی که در ذات أحدیِ خودت تجلی می‌کند، را در ظرف وجود پیغمبر بریز؛ و پیغمبر از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام –که حقیقتا مبدأ رحمت هستند- به مؤمنین بدهند؛ مؤمنینی که حقیقتاً امت پیامبر هستند. 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام | اینستا | ایتا | توییتر | آپارات
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سرود بندگی 👤 استاد بیست‌وهفتم آذر نود و چهار 🌸🌷🌸 عید سعید فطر، عید بندگی مبارک باد. 🌸🌷🌸 👁‍🗨 برای مشاهده جلسات درس استاد مجاهدی حفظه‌الله در سال‌های گذشته، صفحه ‌آپارات «مدرسه معارف علامه‌ طباطبایی» را دنبال کنید.
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ این مقام اختصاصی نیست! آیت‌الحق مرحوم رضوان‌الله علیه مرحوم علاّمه رضوان‌الـلّه تعالی علیه مکرر می‌فرمودند که منصب نبوّت و امامت منصب الهی است، امّا مقامات دیگر هیچکدام اختصاصی نیست؛ مقام محمود، ولایت مطلقه الهیّه، تمکّن در توحید اعظم. بلکه خداوند بشر را به مقام ولایت مطلقه الهیّه، مقام محمود دعوت کرده است؛ برای همین خلقش کرده، تا به مرحله شهود برسد. 👁‍🗨 برای مشاهده مشروح این جلسه، و جلسات دیگر مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله جعفری تهرانی رحمت‌الله‌علیه صفحه ‌آپارات «مدرسه معارف علامه‌ طباطبایی» را دنبال کنید.
🔸مبدأ و معاد هر کسی که توجّه به دیگران دارد و از توجّه به خودش غافل است، عملاً معاد خودش را فراموش کرده است. راهکار توجّه به مبدأ و معاد چیست؟ انسان چگونه می‌تواند آن حقیقت را که برای او نسیه است، نقد کند؟ پدر و مادر، مبدأ ظاهری انسان هستند؛ هر کسی که رابطه‌اش با پدر و مادرش صمیمی‌تر باشد، انسش با مبدأ هستی بیشتر می‌شود. این نتیجتاً به آنجا کشیده می‌شود که رابطه‌اش با مبدأ وجودی‌ و حقیقی‌اش که امام علیه‌السّلام است، هم بیشتر می‌شود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» من و علی به منزله پدر این امت هستیم. معاد هم در مبدأ نهفته است؛ شما یک دایره را در نظر بگیرید، از مبدأ که حرکت بکنید، وقتی به مبدأ نزدیک می‌شوید، در واقع دارید به معاد نزدیک می‌شوید؛ مبدأ و معاد به هم گره خورده‌‌اند. هر کسی آشنایی‌اش با مبدأ خودش بیشتر باشد، به معاد خودش هم نزدیک‌تر می‌شود. این توجّهْ انسان را به جایگاهی می‌رساند که این آیه قرآن را می‌فهمد: «يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا»(لقمان-۳۳) هیچ‌کس آنجا متوجّه کسی نیست؛ آنجا هر کسی از نور خودش بهره می‌برد. حالا یکی بگوید خدا مگر أرحم‌الراحمین نیست؟ چرا دین را ترسناک جلوه می‌دهید؟ بابا سربِ گداخته تولید خودش است! خداوند «أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِى مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَأَشَدُّ الْمُعاقِبِينَ فِى مَوْضِعِ النَّكالِ وَالنَّقِمَةِ» است؛ آن عالم انعکاس اعمال خودِ انسان است. مثل تُف سربالاست که روی صورت خود انسان می‌افتد. آن دنیا «يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ»(غافر-۱۶) روز بروز اعمال است. هر چقدر که اینجا توجّه و اشتغالت به دیگران زیاد باشد، از خودت و از مبدأ وجودی خودت غفلت می‌کنی؛ و وقتی که خودت را تأمین نکردی، آنجا دست خالی هستی! نیازهای خودت را تأمین نکردی، به فکر نیازهای دیگران بودی، به فکر خوشحال کردن دیگران بودی، به فکر به دست آوردن دل دیگران بودی؛ «جَزاءً بِما کانُوا يَعْمَلُونَ»(واقعه-۲۴) این نتیجه عمل خودش است، و با آن هم تغذیه می‌شود. اگر آب گوارا به او بدهی، بیشتر او را می‌سوزاند، تا سرب گداخته به او بدهی! سرب گداخته گرچه تمام امعاء و احشائش را می‌سوزاند و متلاشی می‌کند، ولی آب زلال بیشتر او را می‌سوزاند، چون با وجود او سازگار است، گرچه که خیلی اذیتش می‌کند. کسی هم که در بهشت است، و لذت‌های بهشت را می‌چشد؛ می‌بیند لذت‌های مافوقی هم هست که او قابلیت استفاده از آنها را ندارد. پس اینکه کسی ترس داشته باشد از این که اگر بمیرم چه می‌شود؛ مرگ چیزی است که داری با آن زندگی می‌کنی! کسی که خواب است میمیرد، صریح آیه قرآن است: «وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى»(زمر-۴۲) کسی که اجلش رسیده را نگه می‌دارد، آن یکی که اجلش نرسیده را برمی‌گرداند. پس ما با مرگ زندگی می‌کنیم، و با آن مأنوس هستیم؛ بنابراین از اصل مرگ هیچ واهمه‌ای نیست، گرچه نفس انتقال خودش عوارضی دارد؛ ولی بعد از انتقال است که انسان می‌فهمد کوتاهی‌های اختیاری که داشته، مکروهاتی که زمینه‌ی محرمات، زمینه‌ی دل شکستگی‌ها شده؛ تمثّل اعمالش را می‌بیند، و وحشت او را فرا می‌گیرد. مثلاً وقتی یک مار را می‌بیند، خب وحشت می‌کند، ولی می‌گویند این همان زخم زبانی است که زدی، تمثّل همان است! یک بنده خدایی خواب دیده بود که به او گفته بودند بیماری کرونا، تمثّل موسیقی مبتذلی است که در جهان فراگیر شده است؛ باطن آن به شکل بیماری تجلی کرده است! مؤیدش هم کلام معصوم سلام‌اللّه‌ علیه است که فرمود اگر گناهی بشود که قبلا نبوده، بلایی می‌آید که آن بلا هم قبلا نبوده است؛ چون گناهِ جدید تمثّل و قالب جدیدی را می‌طلبد. انسان اگر می‌خواهد به مبدأ خودش، و شهودِ معاد خودش و اصل معاد، زودتر نائل شود؛ مبدأ و معاد ظاهری‌اش را که پدر و مادر هستند مواظب باشد. رنجش اینها خیلی از درها را به روی انسان می‌بندد؛ اشک اینها خیلی از آتش‌ها را تولید می‌کند. در مرحله بعد، مبدأ واقعی که امام معصوم سلام‌اللّه علیه است؛ ولی برای اینکه این انجام بشود، احترام به والدین یکی از راه‌هاست. علت نارسایی‌هایی که در کلّ خلقت هست، علت گرفتاری‌های بشر این است که از توجّه به خودش غافل است؛ و اهل بیت عصمت و طهارت سلام‌اللّه علیهم أجمعین خواسته‌اند که به خودمان و حقیقت و مبدأ خودمان توجه داشته باشیم، تا معاد خودمان برای‌مان آشکار شود؛ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ»(حشر-۱۹) 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 👁 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام | اینستا | ایتا | توییتر | آپارات