eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
865 دنبال‌کننده
85 عکس
134 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 اکسیر عبادات مُصْلِح(اصلاح کننده) عبادات احساس تقصیر است. برای اینکه کسی بخواهد بداند که اعمالش چه میزان از مراتب بندگی را دارد، باید در خودِ عمل احساس تقصیر داشته باشد؛ پس در هر عملی که انجام می‌دهد به خودش می‌گوید عملی که مورد رضایت حق تعالی است،‌ مرتبه‌ای بالاتر از این است. اگر کسی با این توجه مشغول عبادت شود، و احساس تقصیر داشته باشد؛ عالی‌ترین مرتبه بندگی را ترک خودش می‌داند. اگر اخلاص داشته باشد، خداوند متعال امتحانی را پیش می‌آورد که مورد دعوت و درخواست مادر قرار بگیرد؛ و چون عالی‌ترین مراتب را از خدا خواسته، و احساس تقصیر هم دارد، در این موقعیت از انجام عمل دست برمی‌دارد و دعوت مادر را اجابت می‌کند. این تشخیص اولویت‌ها به احساس تقصیر برمی‌گردد؛ و اینکه انسان درک نسبت به مراتب داشته باشد. استاد{مرحوم سعادت‌پرور} فرمودند، احساس تقصیر اکسیر عبادات است. منحصر در نماز و روزه هم نیست؛ بلکه در هر عملی که {انسان} انجام می‌دهد، این احساس را داشته باشد که این عمل مورد رضایت خداوند نیست، پس از قبل فکر می‌‌کند تا چه کار کند تا این عمل در مسیر رضایت بیشتر باشد. 📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادت‌پرور(ره) ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
تلاوت.قرآن-استاد.مؤیدی.mp3
1.53M
🔸تلاوت قرآن و هدیه به معصوم(ع) 🔸مواجهه علامه طباطبایی(ره) با قرآن کریم 📌بخشی از بیانات استاد ▪️حجم تقریبی: ۲ مگابایت ▪️مدت زمان تقریبی: ۶ دقیقه ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔸تلاوت قرآن و هدیه به معصوم(ع) 🔸مواجهه علامه طباطبایی(ره) با قرآن کریم 📌بخشی از بیانات استاد #مؤید
🔸تلاوت قرآن و هدیه به معصوم(ع) 🔸مواجهه علامه طباطبایی(ره) با قرآن کریم 📌بخشی از بیانات استاد ▪️ ... اگر آدم بتواند این را تمرین بکند خیلی خوب است. می‌تواند این کار را بکند هر بیست و چهار ساعت که مقید است و سر و کار با آیات شریفه قرآن دارد، یک صفحه یا دو صفحه؛ شبِ اول به نیابت از رسول‌الله(ص) بخواند، شبِ دوم به نیابت از امیر مؤمنان(ع) بخواند، شبِ سوم به نیابت از بی‌بی فاطمه زهرا(س) بخواند، و همین‌طور تا همه چهارده معصوم. همان را که الان خواندیم به نیت هدیه به رسول‌الله(ص) بخوانیم، یا به نیابت از رسول‌الله(ص) بخوانیم؛ و بعد ثواب آنرا هدیه کنیم به بقیه حضرات معصومین. سیزده معصوم از بی‌بی فاطمه زهرا(س) و بعد دوازده امام(ع)؛ و بعد دوباره ثواب آنرا هدیه کنیم به همه انبیاء، صدیقین، شهداء ... ▪️«شحّ نفس»(بخل شدید، همراه با حرص) به خرج ندهیم. در پله‌ی بعد آنرا هدیه کنیم به تمام گذشتگانی که حق به گردن ما دارند. چه می‌شناسیم و چه نمی‌شناسیم. این را من دیدم، گمان کنم از آقاسیدمحمدکاظم {طباطبائی یزدی (۱۲۴۷-۱۳۳۷ق)}، صاحب عروة {کتاب شریف العروة الوثقی} بود... ایشان فرمودند که من این کار را می‌کنم. حالا لازم هم نیست که موقع هدیه کردن طول بکشد، یکی یکی به زبان بیاوریم؛ یک توجهی انسان بکند، کافی است. ▪️اوایل اینطور است، بعد آرام آرام ممکن است انسان لطیف‌تر بشود، توجه به رسول‌الله(ص) در آن هست، توجه به چهارده معصوم(ع) در آن هست. این آرام آرام چه بسا تقویت بشود و بعد، البته حالا نه، بعدها انسان توجه کند به جبرائیل ... بعد آرام آرام توجه به ذات أقدس أحدیت... ▪️... گاه‌گاهی در توجه به بعضی آیات و مضامینِ بعضی آیات، در عین حال که همین نیت را داریم، توجه کنیم که خدای سبحان این آیه را به من خطاب می‌کند! همین الان کأنّ {انگار بر من} نازل می‌کند و مرادش من هستم... اگر این رخ بدهد بسیار بسیار حالت لطیفی هست. بسیار هم شیرین است. عجیب است در این مواقع که خود آیات چهره‌های باطنی‌اش برای انسان را باز می‌کند، مکشوف می‌شود. ▪️یعنی {شبیه} آن حالتی که مرحوم علامه(طباطبایی) داشتند، بصورت قوی هم داشتند. شهید مطهری می‌فرماید به نظر من الهامات خداوندی بوده است. همینطور بود. یعنی حالت بشری و صغری و کبری نداشت. {حالت} بشری این است که صغری کبری بچیند و نتیجه بگیرد؛ اینها نبوده است. {بلکه} مرحوم علامه الهاماتش را بصورت صغری کبری در آورده است در تفسیر، و توانمند بوده‌اند. بعضی‌ها می‌توانند دریافت کنند ولی نمی‌توانند پیاده‌اش کنند؛ ولی مرحوم علامه اینطور نبودند، چون قوی بودند. واقعا هم همینطور است. ▪️آدم می‌بیند تفسیرهایی که مرحوم علامه انجام دادند، قشنگ معلوم است که شهودی و الهامی نسبت به بطن آیات دارند. قشنگ بر جان پاکش سایه می‌انداخت، و با توجه به آن، آیات برایش جوش می‌خورد(متصل می‌شد). قشنگ {برای ایشان} مشخص می‌شد که آیه مربوط به کدام است و {به ایشان می‌گفتند} بیا جمع و جورش کن و بنویس. اینکه این آیه دارد آن یکی را تفسیر می‌کند و آن یکی آن یکی را تفسیر می‌کند؛ و این پیش می‌آید، و اگر پیش بیاید خیلی شیرین است. خیلی خیلی شیرین است. یقینا مرحوم علامه اینطور بوده است؛ یقیناً. ▪️گاهی آدم احساس می‌کند که مرحوم علامه ده‌ها محقق پژوهشگر در اختیار داشته که اینها کمک کرده‌اند. در حالی‌که تک و تنها بوده است. تسلط ایشان بر آیات، بر روایات، قشنگ معلوم است که آن اِنّیت(وجود عینی) مرحوم علامه در یک مقام بلندی نشسته، و این نور هم دارد می‌تابد. برایش خیلی هم آسان است، دست به قلم می‌برد و می‌نویسد. مرحوم مطهری می‌فرماید که صدسال باید بگذرد تا بعضی از کلمات مرحوم علامه را بفهمیم... ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom/ ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تفکر در ذات پروردگار، تحیّر می‌آورد. 📌بخشی از بیانات استاد در ؛ بیست و سوم آبان نود و چهار ▪️حجم تقریبی: چهارده مگابایت ▪️مدت زمان تقریبی: دو دقیقه ♦ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom/ ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
🔸 درمانِ بی‌قراری و عدم تمرکز یکی از دلایل بی‌قراری، عدم تمرکز فکری؛ و عدم تمرکز ناشی از تشویش؛ و آن هم به ضعفِ اراده بر می‌گردد. {انسان} باید در جهت تحکیم اراده قدم بیشتری بر دارد. اراده که باشد، قدرتِ نگه‌داشتنِ نیتی که دارد را پیدا می‌کند. برای تحکیم اراده هم آنچه –پس از توکل به خدا و توسل به أئمه(ع)- بیش از همه اهمیت دارد، نظم است. حتی اگر نظم سیّال{شناور} باشد؛ مانند اینکه فردی غذا خوردنش را با همسرش تنظیم کند، و برنامه‌اش این باشد، -« اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ »{پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، الکافي، جلد۴، صفحه۱۲}- هر ساعتی که باشد برایش فرقی نمی‌کند. برخی امور هم ساعت مشخص دارد، مثل اینکه هر روز ساعت هشت کلاس دارد؛ اگر در هفته یک‌بار تأخیر داشته‌ باشد، یعنی از جهت اراده ضعیف است. اگر انسان بی‌نظم باشد، در هیچ جهتی به کمال نمی‌رسد. کسی که برنامه‌ ظاهری زندگی مثل شرکت در کلاسِ درس سر یک ساعت مشخص را نتواند رعایت کند، چگونه می‌تواند برنامه بندگی داشته باشد، که نامحسوس است؟! مرحوم آقای سعادت‌پرور(ره) می‌فرمودند نظم و برنامه‌ریزی را از امور ظاهری، و چیزهای کوچک شروع کنید؛ مثلا جوراب‌‌تان را در جای ثابتی بگذارید، تا برای خروج از منزل دنبالش نگردید! و یا اگر برق رفت، در همان تاریکی بتوانید جای فلان کتاب را در قفسه پیدا کنید! بعد از نظم در امور ظاهری، شروع کند به برنامه‌ریزی برای امور نامحسوس و معنوی؛ مثلا اینکه پنج روز-چهل روز هم نه!- بعد از نماز صبح زیارت عاشورا بخواند، و یا یک وقتی در روز را بنشیند و فکر کند ... خود ایشان –که بنده از نزدیک با ایشان ارتباط داشتم- نظم عجیبی داشت؛ هیچ ساعتی از ساعات، و هیچ فعلی از افعالش را سعی می‌کرد هدر ندهد. نظم عملی که از ایشان دیدم، فوق‌العاده بود. خودشان می‌فرمودند اگر نظم نبود، این کارها (اشاره به آثار مکتوب و ارتباط با شاگردان و ...) این‌طور پیش نمی‌رفت. البته استثنائاتی هم هست، و برخی در جهت خاصی از زندگی نظم دارند و به نتایجی هم می‌رسند... 📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادت‌پرور(ره) ♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
♦ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یادگار عالم ذر 📂 استاد بیست و سوم آبان نود و چهار 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
. 📝 حضرت آیة الحق مرحوم «سيد عبداللّه جعفری تهرانی» یکی از برجسته‌ترین، گمنام‌ترین و وفادارترین شاگردان علمی و عملی علامه سید محمدحسین طباطبایی بود. او گمنامی و «رد پای خود گم کردن» را به عنوان اصلی‌ترین روش سلوکی و تربیتی خود انتخاب کرده بود، و در این راه چنان محکم و استوار بود که کسی را یارای شکستن دژ مستحکم مراقبه‌ی او نبود. ایشان که در امور علمی مرتبه بلندی داشت و بسیاری از بزرگان نام‌آور نزد او شاگردی کرده بودند؛ هرگز حاضر نشد کرسی تدریسی برای خود برپا کند. او همراه با نزدیک‌ترین دوست، و همراه و هم‌مباحثه‌ی همیشگی خود مرحوم آیة الحق پهلوانی تهرانی(سعادت‌پرور) نزدیک ربع قرن در حلقه سلوک علمی و عملی علامه طباطبایی شرکت داشتند. حلقه‌ای که کاملا سرّی و مخفیانه بود، و حتی بعضی از بزرگان از شاگردان علامه از آن اطلاعی نداشته یا مجاز به شرکت در آن نبودند. در این حلقه برترین معارف و علوم عرفانی و سلوکی مطرح می‌شد، و علامه در آن به ایراد مطالبی می‌پرداخت که هرگز در محفل دیگری بیان نمی‌کرد. این دو بزرگوار که خود در ابتدا از تربیت‌شدگان مکتب و مدرسه‌ی درخشان و برجسته‌ی آیة ‌الله برهان (مدرسه لرزاده) بودند؛ از اوایل ورود به قم به حضور علامه طباطبایی رسیدند و تا آخرین روزهای حضور علامه در قم، وفادارانه این ارتباط را ادامه دادند. ادامه دارد ... https://yun.ir/w3onvc 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 برای آشنایی با آیة الحق مرحوم «سيد عبداللّه جعفری تهرانی» پست قبل را ملاحظه بفرمایید. 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡 حساب و کتاب فردی از شام خدمت حضرت رسول اکرم(ص) رسید و شروع به داد و فریاد و دشنام کرد؛ شخصی از اصحاب خواست جوابش را بدهد؛ حضرت فرمودند: «لاتعجل، الحلیم کاد أن‌یکون نبیّاٌ»؛ عجله نکن! شخص صبور و حلیم، نزدیک است به اینکه پیامبر باشد. بعد ایشان فرمودند او خسته‌ است و نیاز به مرکب دارد، کیست که در راه خدا به او مرکبی بدهد؟ یک شخصی شترش را به آن مرد بخشید،-مثلا پراید یا ال‌۹۰ امروزی- که قیمتی‌ بود؛ پیامبر به آن شخص(بخشنده) فرمودند: «لاتفتخر علی ناقتک» یعنی به این شتری که دادی افتخار نکن؛ بعد از آن حضرت نعمت‌ها و مواردی را برشمردند که خداوند به آن شخص {به عنوان پاداش} عطا کرده است، که بخشیدن آن شتر در مقابلش به حساب هم نمی‌آمد! مثل اینکه صد هزار تومان داد و در برابرش صد میلیارد گرفت؛ تازه آنها بقا دارد و می‌ماند، ولی این شتر را اگر نگه می‌داشت هم نمی‌ماند. آنچه در مقابل کارهای خوب و خیر، در حساب ما می‌آید و ذخیره می‌شود؛ اصلا قابل مقایسه نیست. لذا خداوند در روز قیامت با بنده‌اش مجادله می‌کند که چطور برای امور دنیوی حاضر به هر کاری بودی، ولی برای من و دین من کاری نکردی! برای دنیای خودت احتیاط کردی و توجیه آوردی، ولی برای دین من برعکسش را عمل کردی! برای ترس از مرگ و کرونا، یک ماه در خانه نشستی و همه چیز را ترک کردی؛ ولی برای دین من حاضر به این کار نشدی! اما آنچه خیلی خیلی خیلی امیدبخش است، فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل(البته دعای حضرت خضر(ع) را ایشان برای کمیل تلاوت می‌کردند) است: «فبالیقین أقطع لو لا ما حکمت به من تعذیب جاحدیک و قضیت به من إخلاد معاندیک»؛ عذاب برای کسی است که جحد و انکار دارد، و خلود(ماندگاری عذاب) برای کسی است که عناد(دشمنی) دارد؛ با این نگاهی که امیرالمؤمنین(ع) به ما داده‌اند در دعای کمیل، خیلی‌ها مورد بخشش قرار می‌گیرند. ممکن است کسی توجه‌اش هم به دنیا باشد و برای آن توجیه بیاورد، -مثلا به خاطر کرونا روزه نگیرد و بگوید ضرر عقلی دارد- ولی چون به ضعف عقل برمی‌گردد؛ خداوند متعال همه را می‌بخشد. طوری که روایت داریم شیطان هم طمع می‌کند که خدا او را هم ببخشد. البته بخشش خداوند یک طرف، شرمندگی بنده هم یک طرف؛ بخشش خداوند یک مطلب است، از دست دادن درجات بهشت هم یک مسئله است! 📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
غریب در وطن.mp3
2.69M
🔸 «الغریب هو البعید عن وطنه، و هو مقیم فیه لقلّة جنسه» (غریب کسی است که از وطنش دور باشد؛ در حالی که در آن مقیم است، به سبب کمی هم‌جنس.) استاد: آن کس که از وطن اصلی خود که عهد ازل است، دورافتاده، ‌غریب‌ می‌باشد؛ با این حال مقیم در وطن اوست و به آن التفات ندارد ... 📌 کتاب ثمرات حیات(یادداشت‌های جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی‌ سعادت‌پرور(پهلوانی‌ تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۱۰ بخشی از بیانات استاد حجم تقریبی: ۲.۵ مگابایت مدت زمان: ۲:۴۰ دقیقه 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡 مسیر سلوک امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»(وصیت به امام‌حسن-ع-، نامه۳۱) اگر خودت می‌خواهی مسیر کمال را طی بکنی، چند عامل را باید توجه داشته باشی؛ اول صفای قلب و بعد اجتماع رأی؛ یعنی تمرکز داشته باشید برای کاری که می‌خواهید بکنید. ایشان(مرحوم استاد سعادت‌پرور) فرمودند اشتغالات زیاد و درگیری‌های زیاد، با این مسیر سازگار نیست. لذا خودشان ترغیب نمی‌کردند به مسائل اجتماعی؛ بلکه به یک معنا نهی هم می‌کردند... البته به تناسب افراد متفاوت است. این فرمایش امیر‌المؤمنین(ع) را اگر در مثال بیاوریم، مثل یک زراعت‌کار است که می‌خواهد یک زمینی را کشت کند؛ ابتدا سنگ‌ها را بر می‌دارد، آشغال‌ها را بر می‌دارد، زمین را شخم می‌زند، زمین را صاف می‌کند، زمین را که کاملاً آماده کرد، زمین خشوع پیدا می‌کند برای بذری که می‌خواهد کاشته بشود؛ امیرالمؤمنین می‌فرماید که یا اقتدا بکن به اولیاء خدا، {چون} هر چه که می‌خواهی فکر کنی، آنها {پیش از تو} فکرش را کرده‌اند؛ هر چه که بخواهی نظر داشته باشی، آنها نظر دارند؛ ولی اگر بخواهی خودت اهل سلوک باشی، «فإِن أَبَتْ نفسُکَ...»، تعبیر نهج‌البلاغه اینطور است، اگر می‌گویی می‌خواهم خودم بروم {و} بالاتر از بهجت باشم، حضرت می‌فرمایند این سه تا محور را باید داشته باشی: «صفا قلبک فخشع...»، یعنی این زمینِ دل باید صاف باشد، هیچ آلودگی نداشته باشد، تا جایی که می‌تواند صافش کند؛ و نتیجه‌ی این صافی، خشوع این زمین است برای آن بذر. همان‌طور که زارع زمین را کاملاً صاف می‌کند تا زمین خشوع پیدا بکند برای آن بذری که می‌خواهد بکارد. در مرحله بعد که زمین مهیا شد و خشوع برای بذر پیدا کرد؛ بعد آن شخص تمرکز دارد که من در این زمین چی می‌خواهم بکارم! مثلاً در این زمین سیب‌زمینی بکارم، دیگر تمرکزش را از غیر سیب‌زمینی بر می‌دارد؛ دیگر هیچ کشت دیگری، حالا می‌خواهد انگور باشد، هندوانه باشد، همه چیز را می‌زند کنار و متمرکز می‌شود در سیب‌زمینی. حضرت می‌فرماید اگر می‌خواهی خودت سلوک داشته باشی، -حالا تعبیر سلوک از بنده است- «فإن أبت نفسک...»، {یا} اقتدا به دیگران می‌کنی و {یا} خودت می‌خواهی بروی، باید یقین بکنی: «فَإِذَا أَيْقَنْتَ أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، {باید} تمامیت رأی داشته باشی، تمرکز رأی داشته باشی، اجتماع رأی داشته باشی، «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، مثل اینکه زراعت‌کار تمرکز دارد در کشت سیب زمینی. در مرحله‌ی بعد حضرت می‌فرماید عامل سومی که نیاز داری به آن توجه داشته باشی: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً» یک هم و غم باید داشته باشی؛ بنا داری که سیب زمینی بکاری، روی همین سرمایه‌گذاری بکن؛ تمام کارهایی که می‌خواهی بکنی، همت عالی را به کار ببر، تا این زمین به این محصول برسد و این محصول را بیاری بیرون. اگر می‌خواهی زمینِ دلت که «قلبُ المؤمنِ عرشُ الرحمان»؛ اگر می‌خواهی آن عرش تجلی کند، «من أخلص لله أربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه»(الوافي، ج۱، ص۱۰؛پيامبر اکرم-ص-)، چشمه‌های حکمت از قلبت بجوشد؛ در مرحله اول باید قلبت صاف باشد، در مرحله بعد باید تمرکز باشد: «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»؛ در مرحله سوم: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً». اگر دیدی که قدرت تمرکز داری، می‌توانی رشد بکنی. 📝 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) ⬛ شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را تسلیت می‌گوییم. 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معنای أحد «الله، وجودِ مجردِ بی‌نهایت کامل و بی‌حد» 📂 استاد بیست‌وسوم آبان نود و چهار 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
عبودیت.mp3
1.07M
🔸 «شأن ما عبودیت است!» 💡 عبودیت به چیست؟ اول، در آنچه خدا به تو داده خود را مالک نبینی؛ دوم، برای خودت تدبیر نکنی؛ سوم، جمله‌ی اشتغالت در امر و نهی الهی باشد. 👤 بخشی از بیانات شب نوزدهم رمضان: https://t.me/mh_rahimi/1969 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه سوره توحید 👤 استاد بیست‌وسوم آبان نود و چهار 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
وصل و فنا.mp3
1.69M
🔶 قرب حقیقی تلمیذ: از معنای کلمات برخی از عرفا سؤال شد: «لا یکون قربٌ إلّا و ثَمَّةَ مسافةً» (قرب و نزدیکی تحقق پیدا نمی‌کند، مگر اینکه بعد و دوری وجود داشته باشد.) استاد: تا اسم قرب است، هنوز مسافت(سیر) باقی می‌باشد. آنجا که وصل و قرب {برای سالک} حاصل شود، این لفظ (قرب) هم نمی‌ماند. جلسه ۲۱، شب دهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۹ هجری قمری 📚 کتاب ثمرات حیات(یادداشت‌های جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی‌ سعادت‌پرور(پهلوانی‌ تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۰۹ 👤 بخشی از بیانات استاد 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡شیوه‌ی عملی «بازگشت به خویشتن» و «توجه به نفس» در نماز چیست؟ هر کس در وجود خودش متوجه می‌شود که یک ذات و استعداد نامتناهی دارد که این ذات تا بی‌نهایت ادامه دارد. تمام این چیزی که ما در این زندگی درک می‌کنیم، در واقع یک مرتبه‌ی کوچکی از آن استعداد نامتناهی است. آن استعداد هیچ حد و مرزی ندارد؛ نه در وجود و نه در فضائل و نه در صفات؛ و تا خدا پیش می‌رود. همانی که فرمود «من عرف نفسه فقد عرف ربه»؛ این را هر کسی با یک نگاه بدیهی عقلی، در درون خود پیدا می‌کند. برای درک این نکته هیچ نیازی نیست که فلسفه خوانده باشد؛ زیرا هر انسانی می‌داند که این «من» تمامِ من نیست. به همین دلیل به سراغ فضائل می‌رود، به همین دلیل می‌خواهد علم بیشتری داشته باشد، به همین دلیل به دنبالِ تحصیلات بیشتر و جدید است، و این را برای خودش کافی نمی‌داند، و باز هم بیش از این می‌خواهد. این یعنی چه؟ یعنی اینکه این «من» حدی ندارد، یعنی اینکه علم من حدی ندارد؛ به هر کسی که فرض کنید یک سری فضائل دارد اگر به او بگویند باز هم می‌خواهی؟ می‌گوید: باز هم می‌خواهم. اگر به او بگویند مثلاً ده برابر این را به تو خواهیم داد دیگر تو دنبال بیشترش نباش. می‌گوید نه، کافی نیست و باز هم می‌خواهد... ولی زندگی روزمره، ما را از این «منِ» بی‌نهایت جدا می‌کند. نماز ابزاری است که ما دوباره برمی‌گردیم به این حقیقت. نمازی که معراج مؤمن است، و حقیقتِ نماز این است که من از طریق خودم،‌ برای لحظه‌ای هم که شده، به یک مبدأیی وصل بشوم که منشأ شناخت حقیقی این ذات نامتناهی و بی‌نهایت است... یک فردی را در نظر بگیرید که می‌نشیند پای کامپیوتر و موبایل، و گروه‌ها را مطالعه می‌کند، مطلب می‌گذارد و در این مطالب حرف درست و غلط، راست و دروغ می‌زند، و صبح تا شب مشغول این کار است. این مطالب تا یک هفته دیگر هم از ذهنش خارج نمی‌شود. این چگونه ممکن است که نماز با توجه بخواند؟ حالا ممکن است همه آن کارها را به خیال خودش به نیت خدایی هم انجام دهد؛ اما خدا که به آن کارها نیازی ندارد، به نمازش هم نیاز ندارد، این خود او است که به آن احتیاج دارد و در کار روزانه چنان خودش را گرفتار کرده، مثل یک بنده، مثل یک غلامی شده برای این افکار و اوهام که به درست یا غلط وجود دارد. دیگر امکان ندارد که از بندگی این افکار، از بندگی این چیزهایی که برای خودش ایجاد کرده، بتواند یک لحظه آزاد بشود، و یک توجهی به خودش داشته باشد. چون توجه به خودش برایش فراهم نمی‌شود، تجربه نمازِ با توجه هم هرگز برایش برقرار نمی‌شود؛ مگر اینکه آن تجربه روزانه‌اش را عوض کند. تازه تجربه روزانه‌اش را که عوض می‌کند، مدت‌ها طول می‌کشد تا بتواند این ذهنش را و افکارش را پاکسازی کند؛ و در این ذهن شلوغ و مخلوط با هزار جور کینه و حب و بغض و این ها، این یک جای تمیز و پاکی پیدا کند برای خودش. مثل یک زمینی که شما آنقدر زباله در آن ریخته‌اید که یک جای کوچکی پیدا نمی‌کنید که یک لحظه بنشینید و برای خودتان استراحت کنید. خوب طبیعی است انسان باید اینها را پاکسازی کند. متأسفانه خیلی از آدم‌ها فکر می‌کنند که مثلاً با غوطه خوردن و غرق شدن در عالم سیاست یا اقتصاد یا چیزهایی شبیه به این، می‌توان خدمتی به جامعه کرد! در صورتی که کسی می‌تواند خدمت به جامعه بکند که اول به خودش خدمت کند. جامعه متشکل از آدم‌هاست و اگر کسی می‌خواهد به جامعه یا نوع بشر خدمت بکند، خودش هم یکی از آنهاست؛ اول باید به خودش خدمت کند و خودش را به مبدأ فضایل برساند... 👤 در مکتب علامه طباطبایی(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom