eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
869 دنبال‌کننده
95 عکس
138 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(مومنون:۱) رستگاری انسان امری پیچیده و تردید‌پذیر و مشکل نیست. بی‌تردید آن‌هایی که در مسیر ایمان هستند به نتیجه می‌رسند، در این نتیجه تردیدی نیست. "ایمان" راه سختی نیست که انسان در آن، دچار پیچیدگى، گرفتارى، کلافگی، سختی و ابهامات شود. مشکلاتی که ما به طور طبیعی گرفتارشان هستیم، از بی‌توجهی انسان به مسیر روشن ایمان است. اگر انسان لحظه‌ای توجه کند، در همان لحظه رستگاری قطعی است. ایمان، روشن و واضح است.
🔸️الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ(مومنون:۲) در لحظات اندكى که انسان به نماز می‌ایستد و با زندگی روزمره‌اش تنازع و تناقض و تضادی ندارد، اگر همان لحظات را به‌درستی به نماز بایستد، به سرعت متوجه خدایی می‌شود که از رگ گردن به او نزدیک‌تر است و دیگر مشکل و سختی‌ای برايش نمى ماند. ایستادن به خشوع؛ خشوع در مقابل حقیقت بی‌نهایت. انسانی که در زندگی روزمره گرفتار است و این گرفتاری او را دچار تردید، ناراحتی، کلافگی و از خودبیگانگی و هزاران مشکل دیگر می‌کند، بايد در دقایق اندکی که به نماز می‌ایستد، توجه‌اش را از این زندگی روزمره بیرون بیاورد و به خودش توجه کند و به آن حقیقت بی‌نهایتی که در درونش نهفته است. 🔸️وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(مومنون:۳) لغو؛ آن چیزی که در زندگی روزمره‌ی ما فراوان است؛ نه فایده دنیایی دارد و نه فایده آخرتی، نه خود از آن استفاده و لذتى می‌بریم و نه کس ديگرى از آن بهره می‌برد. اما مثل یک دور باطل و بیهوده حاضر نیستیم از آن دست برداریم. کنار گذاشتن آن هیچ ضرری به هیچ‌کسی و هیچ‌جایی نمی‌زند؛ نه در دنیا و نه در آخرت. تنها دلیل این رفتارها، عادت‌های بیهوده و باطل، تقلیدهای بی‌نتیجه و افکاری است که انسان حاضر نیست آن‌ها را ترک کند. انسان فکر می‌کند زندگی همین است و همه‌ی چیزهای بی‌نتیجه‌ای که در زندگی ما پراکنده است و دست بردار از آن ها نیست. 🔸️وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ(مومنون:۴) زکات، به معنای حقیقی و کاملش، پرداختن و دادن بخش اندکی از امکانات مادی، معنوی و هر چیزی است که در این جهان داریم برای کسانی که اهل آن هستند. آن بخش اندکی که هرگز ضرری به زندگی و به امکانات ما نمی‌زند و به آن چیزی که ما داریم هیچ خسارتی وارد نمی‌کند و پرداخت آن نه تنها خسارت وارد نمی‌کند بلکه روح و جسم و روان ما را پاک می‌کند و احساس راحتی، لذت معنوی و بهترین احساس‌های زندگی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. ما نبايد از این‌ها دوری کنیم. این زکات در هر چیزی یک نوع است و امکان استفاده‌ی انسان از امکاناتش را بیشتر و کامل‌تر و تمام عیارتر می‌کند. چیزی به انسان می‌دهد که به طور طبیعی به آن دسترسی ندارد، همچون پولی که بخشی از آن را به صدقه و زکات می‌دهد و این پول نه تنها برکت می‌کند بلکه احساسی از لذت و راحتی و گوارا بودن را ایجاد می‌کند و مصرف آن در درون انسان لذتی ایجاد می‌کند که قبلش امکان نداشته و این‌ها همه، اموری سهل و ساده است. اين ما هستیم که آن را پیچیده و سخت می‌کنیم و با انواع مشکلات، خود را می‌پیچانیم تا به این حقیقت توجه نکنیم. این پیچشی که نه استفاده دارد و نه لذتی و نه هیچ چیز دیگری! صرفا عادت است و انکار و تردید و مشغولیت روزمره. 🔸️وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ(مومنون:۸) انسان زمانی که از ابتدا با آزادی، اختیار و آگاهی، برای خود برنامه‌ریزی می‌کند، با دیگران قرار می‌گذارد، چیزهایی از آن‌ها دریافت می‌کند و پیمان‌هایی می‌بندد، نبايد پس از آن خود را دچار تردید، گیجی یا سرگردانی كند. انسان باید برنامه‌ی اندکی برای بخش کوچکی از زندگی روزمره‌اش داشته باشد برای محافظت و برنامه‌ریزی بر این امر حیاتی. برنامه‌ای که با نگاهی اندک با توجهی اندک انسان را به نتایج عادی می‌رساند و همه‌ی این‌ها اموری سهل و ساده است که ما خودمان آن را پیچیده کردیم و از آن فاصله گرفتیم. در صورتی که اگر کسی به این توجه کوچکی بکند و به این ایمان و مراحل عملی آن که در زندگی ما امری سهل و ساده است برسد و اگر این حداقل را رعایت کند، خداوند او را به مقام رستگاری می‌رساند. این رستگاری قطعی است خداوند با این عبارت بیان می‌کند: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ رستگار شدن، تمام شده است، قطعی است. 🔸️أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ(مومنون:۱۰) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ(مومنون:۱۱) در آینده و در باطن این جهان هم این‌ها کسایی هستند که فردوس، بهشت برین، برای این‌ها ساخته شده و این تردید انسان تردیدی بیهوده است، تردیدی است که برای خودش ایجاد می‌کند وگرنه لحظه‌ای به گذشته‌ی خودش نگاه کند که چگونه خلق شده وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ(مومنون:۱۲) ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ(مومنون:۱۳) خلقت انسانی که از چکیده‌ای از گل بوده. سپس بصورت نطفه اى در یک قرارگاه استوار قرار داده شده و این مراحل مختلف طی شده تا این نطفه تبدیل به چیزهای دیگر شده، گوشت و استخوان بر آن آمده و خلق دیگری برایش ایجاد شده و این مقام «احسن‌الخالقینِ» خداوند به کمکش آمده است. همه‌ی زندگی انسان این گونه است.
🔸️وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرائِقَ وَ ما كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غافِلِينَ (مومنون:۱۷) هفت آسمان را بالای سر شما ایجاد کردیم، این خداوند چگونه ممکن است که از خلقش غافل شود؟! همه‌ی چیزهایی که هست و همه‌ی برنامه‌ها برای این است که انسان بداند این رستگاری در دست و مُشت اوست و سخت و طاقت فرسا نیست، راحت و آسوده است. این ما هستیم که آن را برای خودمان سخت و طاقت‌فرسا می‌کنیم، به دلیل تردید‌ها، انتظارهای غلط، انحراف‌های بی‌دلیل، اعمال لغو بی‌حاصل، توجه کردن به چیزهایی که نتیجه‌ای برایمان ندارد، پرداخت نکردن اندکی از آن امکانات عظیمی که خداوند به ما داده در جهتی که آن جهت ما را کامل‌تر می‌کند و امکانات ما را بیشتر می‌کند و ما پیوسته در این تردید و ابهام و سختی هستیم و این سختی "کار خودمان" است. این تردید "نتیجه‌ی اعمال خودمان" است و هیچ چیزی غیر از این وجود ندارد.
📌راه حل تمامی مشکلات 🔸️در روایت هست که حضرت ابراهیم علیه‌السلام وقتی که می‌خواست فرزندش اسماعیل را ذبح کند به فرزندش فرمود: الان موقع مرگ توست و بناست که سَرت با این کارد بریده شود و در حال اِنقطاع از این عالم هستی و از این عالم کَنده می‌شوی و به عالم دیگری می‌روی. تو در حال حاضر "مضطر" هستی؛ بیا دعا کن! حضرت اسماعیل علیه‌السلام در این موقعِ استجابت دعا نمی‌دانست چه دعایی کند. تا آن‌جایی که در خاطرم هست جبرئیل علیه‌السلام نازل شد و به اسماعیل علیه‌السلام فرمود که این دعا را بکن: "اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ"
🔸️بنده یک وقتی از استاد پرسیدم که میان این همه ادعیه، چرا این دعا گزینش شده؟ فرمودند: تمام اتفاقاتی که در خلقت اتفاق می‌افتد، از حضرت آدم علیه‌السلام گرفته تا زمان ظهور ولی‌عصر سلام‌ الله علیه، [همه‌ی اتفاقات] بر مبنای "گناهان" شکل می‌گیرد و لذا پیغمبر اکرم صلی الله علیه فرمودند: «أَلا أُخْبِرُکمْ بِدآئِکمْ مِنْ دَوآئِکمْ؟ دَآؤُکـمُ الذنُـوبُ، وَ دَوآؤُکـمُ الإِسْتِغْفارُ» تمام مشکلاتتان به گناهانتان برمی‌گردد و درمان همه‌ی مشکلاتتان استغفار است و قرآن هم می‌فرماید: ما كانَ اللَّـهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ(انفال:۳۳) اگر استغفار کنند، عذاب نمی‌شوند. یعنی اگر در عذاب هستند برای این است که استغفار نمی‌کنند و به همین معنا امام صادق علیه‌السلام اشاره کرده‌اند که: «ضجوا و بكوا إلى الله...لفرج الله عنا» اگر "استغفارِ عملی" که ضجه و بکاء هست داشته باشید فرج ما اهل بیت حاصل می‌شود. اگر مومنین ضجه بزنند و بکاء داشته باشند خداوند فرج ما (اهل بیت علیهم‌السلام) را می‌رساند. 🔸️بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت پرور (ره) تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | آپارات
🌸 فرارسیدن میلاد نورانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به همه شما، به‌ویژه مادران گرامی و بانوان عزیز تبریک و تهنیت می‌گوییم.🌸
حركت اهل بيت(ع) دو مشخصه اصلى مهم داشته كه به همين سبب معارفشان باقى مانده است؛
١- حركتشان ناشى از مقام ثبوتى آن هاست نه اثباتى؛ مقام ثبوتى به اين معناست كه داراى چنان نورانيت و تشعشعى بودند كه صرف در معرض ديگران قرار گرفتن، در جامعه اثر مى گذاشتند و موجب احساس خطر كردن دشمنان مى شدند و چونان كيفرخواستى عليه مقامات و قدرت هاى جامعه بودند. ٢- اين مقام ثبوتى، به دليل بالاترين حد را دارا بودن، حالت نفيى در جامعه داشته است؛ زيستى آغشته به مخالفت و القاء تفاوت و اعلام ديگرگون بودن... نحوه زيست فاطمه زهرا(س) بگونه اى است كه هر نوع زيست و حركتى در مقابل خود را به چالش مى كشد و تغيير مى دهد؛ نوع زيستى به ما ارائه مى دهد كه ما را از گرفتار شدن در زندگى روزمره عادى باز مى دارد و منبع الهام و تشعشعى است كه پيوسته ادامه دارد... لذاست كه با اينكه ايشان در ١٨ سالگى به شهادت مى رسند و بروز و ظهورشان در ظاهر اندك است، با اين حال در همه فرق اسلامى جايگاه بسيار والايى دارند و در حديث داريم كه ايشان حجت خداوند بر حجج هستند. تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | آپارات
برای هر انسان، زمینه‌ی فرج شخصی فراهم است.
کسی که به ظهور شخصی می‌رسد، به این حقیقت راه می‌برد که دنیا بی‌اعتبار و بی‌ارزش است، و می‌داند که حتی اگر انگیزه مادی داشته باشد؛ با دعا به آن می‌رسد. با عبادت به طمأنینه و آرامش می‌رسد و ظواهر امر برایش روشن می‌شود. هر آنچه در وصف دوران ظهور و تجلی حقایق، از امنیت، وسعت روزی، و از بین رفتن زمینه‌های گناه گفته‌اند؛ برای هر شخصی بطور خاص مهیاست. اینکه حضرت می‌فرماید: «لاَسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ» برای این است که ایشان می‌داند، ظهور عمومی حضرت ولی‌عصر(عج) از ظهورات شخصی شکل می‌گیرد؛ از بلوغ و کمال آن ۳۱۳ نفر محقق می‌شود. هر کس می‌خواهد به دوران ظهور برسد و ایام فرج را درک کند؛ باید نسبت به حقایقی که آن زمان تجلی می‌کند، معرفت پیدا کند و همین الان خودش را برای آن حقایق مهیا کند. اگر الان بیش از هزار و صد و پنجاه سال از غیبت حضرت می‌گذرد، و هنوز فرج ایشان محقق نشده است؛ برای این است که هنوز یاران حضرت به تعداد آن ۳۱۳ نفر که به مرتبه فعلیت و فرج حقیقی شخصی رسیده ‌باشند، جمع نشده‌اند! هر کسی که بتواند خودش را به این مرتبه برساند، بزرگترین قدم را برداشته است؛ یعنی درک زمان ظهور، و رساندن خودش به حقیقتِ آن زمان! و این هم نمی‌شود، مگر اینکه به همان اندازه که درک نسبت به زمان ظهور دارد؛ باید بغض نسبت به زمان غیبت داشته باشد! نشانه‌ی چشیدنِ طعم ایام ظهور، بغض و تلخ‌کامی نسبت به ایام غیبت امام زمان(عج) است. هر کس می‌خواهد بداند که آیا شیرینی ایام ظهور را می‌چشد، از درکش نسبت به آلودگی ایام غیبت، و چشیدن تلخی این دوران می‌توان فهمید! اگر کسی همه چیز دوران غیبت، برایش عادی است؛ ایام ظهور را هم درک نخواهد کرد. 🔸️بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | آپارات
🔸️فَسُبْحانَ اللَّـهِ حِينَ تُمْسُونَ وَ حِينَ تُصْبِحُونَ(روم:۱۷) تسبیح انسان، آن عملی است که صبح و شب باید انجام بدهد، نه برای اینکه کاری انجام داده باشد بلکه برای اینکه حقیقت را ببیند و گرفتار زندان خودش نشود. این تسبیح یعنی رها شدن از محدودیت‌ها و رفتن به سوی خویشتنی که نامتناهی است. خداوند از رگ گردن به او نزدیک‌تر است. خداوند اربابی در آسمان‌ها نیست. خدای کنار، خدای واقعی نیست. این حقیقتی است که بر تمام کائنات حاکم است اما نه در آن حلول می‌کند و نه از آن بیرون است. این توجه انسان به نفی زندان خودش و گرفتار نشدن در این زندانی که در لحظه هست در صبح و شام، همان چیزی است که تسبیح حقیقی است.
🔸️"تسبیح حقیقی" یعنی به زندان عادت نکردن، اصیل ندانستن زندان و به زندان خوش نبودن. این چیزی است که انسان را سبک و بی‌وزن و رها می‌کند. زمانی که انسان سنگین می‌شود، زمانی که دست و پاهایش گرفتار می‌شود، زمانی که ذهنش پر از تخیلات، کینه‌ها، مسائل و تحلیل‌ها و درخواست‌هاست، این زمانی است که خودش، خودش را در این زندان گرفتار کرده و تسبیح رها شدن از این زندان است... 🔸️مرحله اول رهایی، مرحله‌ای است که انسان این زندان را رها کند. هر چه که به نامتناهی توجه بیشتری کند به معنای این است که در زندان دیگری گیر نکرده و این سیلان همان سیلانی است که نور با همه لطافتش خودنمایی می‌کند. این "حقیقت انسانی" است. این تجربه در هر لحظه برای همه‌ی ما امکان دارد. 🔸️وَ لَهُ الْحَمْدُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ عَشِيًّا وَ حِينَ تُظْهِرُونَ(روم:۱۸) آسمان و زمین تفاوتی در این حمد ندارند. شب و روز و صبح و عصر و ظهر زمان تسبیح و حمد است و حقیقت تسبیح و حمد در وجود انسان است. چیزی بیرون از انسان نیست. خدایی در آسمان نیست که به او توجه کنیم. خدا حقیقت بی‌نهایتی است که ما به او توجه می‌کنیم و توجه ما از طریق رها شدن از این زندان‌هاست. 🔸️يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ(روم:۱۹) وقتی که انسان در زندان خودش گرفتار است، مرده است و وقتی که از آن رها می‌شود، زنده است. هرچه که رها‌تر شود زنده‌تر می‌شود. 🔸️وَ كَذلِكَ تُخْرَجُونَ(روم:۱۹) این‌‌طور است که انسان از گور خودش بیرون می‌آید. در این زمان در قیامت درونی خودش یا در قیامت آفاقی که در انتهای این جهان برقرار می‌شود. همه‌ی آسمان و زمین برای این است که انسان به این مطلب توجه کند. آیات فراوانی که در آسمان و زمین است و بعضی از آن‌ها را خداوند در این آیات می‌شمارد و پیوسته می‌فرماید که: إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ(روم:۲۱) إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْعالِمِينَ(روم:۲۲) إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ(روم:۲۳) إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ(روم:۲۴) همه‌ی این‌ها آیاتی است. یکی از آیات این است که شما از این تراب (خاک) از بی‌ارزش‌ترین چیز آفریده شدید و سپس در این جهان مانند انسانی منتشر شدید. این انتشار نباید شما را از این خاکی بودن فارغ کند و غفلت کنید. ارزش و اهمیت انسان به این تناقض است که از این موجود کم ارزش، از گل بد‌بو، از خاک آفریده شده و سپس یک انسانی شده که تا بی‌نهایت می‌رود. زندگی انسانی هم یکنواخت نیست. خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً(روم:۲۱) این دوگانگی جنسیتی که در این جهان ایجاد شده یک آیه و نشانه‌ی دیگری است برای حمد و تسبیح حقیقی. لحظه‌ای توجه به این سکونت و راحتی به شما کمک می‌کند که از این زندان، راحت و خلاص شوید. 🔸️وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْعالِمِينَ(روم:۲۲) توجه به این گوناگونی، اینکه همه به یک گونه نیستند، یکی مجرد است و یکی متاهل، این گوناگونی به شما کمک می‌کند که از این زندان‌هایتان رها شوید. هر چیزی، در هر موضوعی که برای شما اصل شود، حتی این آیات، حتی یک آیه‌ی خاص، آیه‌ی ازدواج، آیه‌ی سکونت،آیه‌ی اختلاف لیل و نهار، آیه‌ی "مَنامُكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ" آیه‌ی "ابْتِغاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ"، هر زمانی که لحظه‌ای خودتان را در یک مرحله نگه‌دارید، آن زمانی است که در زندان گیر کرده‌اید. 🔸️إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ(روم:۲۳) اگر گوش شنوایی باشد. انسان این موارد را ببیند و پشت گوش نیندازد و صبح و شب در حال تسبیح حقیقی باشد و نه تسبیح ظاهری، تسبیح حقیقی یعنی رها شدن انسان از این زندان و هرچه رها‌تر شود به واقعیت بی‌نهایت جهان توجه بیشتری می‌کند و آن "حقیقتِ نور" است. وقتی که در این زندان گرفتار است، همان ظلمتی است که با سنگینی و غلظت بر انسان هجوم می‌آورد. به محض این که انسان از این زندان خلاص شود، از این تاریکی به سمت نور می‌رود و مرده زنده می‌شود. این زندگی حقیقی است که درون انسان هست و آن زندگی آخرتی، باطن همین زندگی است. هرکس که در این جهان زنده‌تر است پس از مرگ این حقیقت برایش آشکارتر می‌شود و او رهاتر و آزادتر است.
🔸️رحمت الهی همین الان بر انسان جاریست، اگرچه نمی‌بیند، اما آثارش را می‌بیند. آن سبکی و بی‌وزنی ذهن خالی، رهایی، از بین رفتن سنگینی ظلمت و نوری که بر انسان هجوم می‌آورد. لحظه لحظه‌ی این‌ها برای انسان قابل تجربه است. هر لحظه، در هر حادثه، در هر شرایط، در هرجا. صبح و ظهر و شام، هنگام ابتغاء فضل(یعنی کسب و کار)، هنگام اشتغال، هنگامی که گرفتار در یک محیط کاری است و آن محیط در حال نابود کردن اوست! اگر لحظه‌ای از این زندان خودش بیرون بیاید نور را می‌بیند. اگر آن زندان را رها کند به سمت بی‌نهایت توجه می‌کند. این حقیقت رهایی از زندان است. تسبیح و حمد غیر از این چیزی نیست. تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله | آپارات