eitaa logo
علامه عسکری
5.2هزار دنبال‌کننده
608 عکس
111 ویدیو
23 فایل
🏫کانال علامه عسکری 💠 جهت ارتباط و سفارش کتاب های علامه عسکری و استاد جاودان 👈 @A721374Z 💫
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹سالروز #ازدواج حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد 🌹 ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
✅ مطالبی که با هشتک اسلام شناسی خدمت شما عزیزان زین پس ارائه می شود مباحثی بسیار کلیدی و کاربردی از آثار علامه عسکری است که حتی بر قشر اهل علم به نوعی لازم و واجب است به آن توجه و دقت لازم را داشته باشند ... ❗️اسلام به عنوان یک فکر و عقیده ،آن هم یک مکتب کامل برای بشریت مثل تمام مکتب های فکری و عقیدتی دارای یکسری خاص به خود می باشد که برای شناخت اسلام به صورت صحیح چه در حیطه عقاید و چه در تاریخ و همچنین احکام اسلامی باید به نحوی علمی و دقیق این اصطلاحات را مورد بررسی و شناخت قرار داد تا مانع از هر گونه و در فهم و تحلیل مسائل دینی بشود که البته چنین اشتباهاتی نیز در اثر بی توجهی به این اصطلاحات صورت پذیرفته است و در مواردی باعث در فهم دین گشته است. ❗️علامه بزرگوار عسکری(ره) ذیل هر بحثی که مبتنی بر این اصطلاحات بوده در کتاب های عقاید الاسلام و معالم المدرستین و القرآن الکریم و روایات المدرستین ابتدا به دلیل اهمیت شناخت زبان اسلام به بررسی اصطلاحات اسلامی (اعم از شرعی یا متشرعه ) می پردازد که عالم ارجمند آقای سلیم الحسنی به جمع آوری این مباحث از علامه ، در کتاب مستقلی با نام المصطلاحات الاسلامیه اهتمام ورزیده است که به مخاطب این زمینه را می دهد که بتواند به صورت علمی و روشی به نحوه ی این بررسی ها به طور مستقل بپردازد و با تفکر ، زمینه ای برای شناخت صحیح اسلام فراهم کند. ما نیز با گزارشاتی مختصر با عنوان و هشتک به ارائه مختصر و ارزشمندی از مطالب کتاب می پردازیم. ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
علامه عسکری
#اسلام_شناسی #قسمت_اول ✅ مطالبی که با هشتک اسلام شناسی خدمت شما عزیزان زین پس ارائه می شود مباحثی ب
❗️اگر بخواهیم اجمالا به روند کار لغت نویسان اشاره کنیم می بینیم ،نویسندگان معاجم و کتاب های لغت عرب که این کتب را در قرن دوم و سوم هجری تدوین کردند روششان این بوده که تمام لغاتی که تا آن زمان استعمال می شده و معانی که از آن ها به ذهن می آمد را ضبط می کردند بدون اینکه فرقی بین لغوی بودن و یا مصطلح شرعی یا متشرعه بودن آن معنا بگذارند. ❗️جای سوال است که عدم تفکیک بین سه مورد قبل چه اهمیتی دارد؟ به طور مثال اهمیت آن را روشن می کنیم: ⭕️ اگر در کلام پیامبر(ص)آمده است«فضل العالم علی المجتهد ماة درجة»لفظ مجتهد به چه معنایی است؟ به معنای فقیه است که بعدها بین مسلمین شایع بوده که در این صورت باید به دنبال معنایی برای «العالم »بود؟! یا به معنای لغوی آن یعنی کوشا(در عبادت)است یا معنای دیگری؟اصلا می شود معنای دیگری غیر معنای لغویش فرض کرد؟ پس لازم است بدانیم که اولا فرق بین لغة عرب با اصطلاح شرعی و متشرعه چیست تا بتوانیم در فهم منابع اسلام(قرآن وسنت) که به زبان عربی است موفق باشیم. 🗒نظرات خودتان در خصوص مطالب مربوط به اسلام شناسی را با آیدی زیر در میان بگذارید👇🏻 @Kadem_maasoumeh ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
علامه عسکری
#اسلام_شناسی #قسمت_دوم
🔰اسلام شناس کیست؟ (ره) 💢یکی می آید چهارتا از جنگهای اسلام را بررسی می کند، بعد می شود اسلام شناس؛ خوب تو جنگ شناسی، از اسلام بگو من این ورقش را می شناسم. فقیه حق ندارد بگوید که من اسلام شناسم، فقیه باید بگوید من فقه شناسم، آنکه از همه بهتر می  داند همان است که فقه اسلام را می داند. فیلسوف حق ندارد بگوید من اسلام شناسم، این بگوید من یک قسمی از مثلاً معقولات اسلام را ادراک کردم. آن هم که حکومت اسلامی را بررسی کرده و اطلاع پیدا کرده که وضع حکومت چه بوده او حق ندارد بگوید من اسلام شناسم بگو من حکومت اسلام شناسم. 💢ادعای اسلام شناسی؛ جز برای آن که همۀ جهاتِ اسلام را بداند چه جوری است؛ و هم مراتبِ معنویت اسلام و مادیت اسلام را بداند؛ او می تواند بگوید من اسلام  شناسم. "علی بن ابیطالب"  بود.  و فلسفۀ همه بعدی بودن اسلام را همان تربیت انسان جامع و کامل می داند. 💢اسلام می خواهد انسان را یک انسانی بسازد جامع؛ یعنی، رشد به آنطور که هست بدهد، از حظ طبیعت که دارد؛ رشد طبیعی به او بدهد، حظ برزخیت که دارد، رشد برزخیت به او بدهد، حظ روحانیت که دارد، رشد روحانیت به او بدهد، حظ عقلانیت که دارد، رشد عقلانیت به او بدهد، حظ الوهیت که دارد، رشد الوهیت به او بدهد. صحیفه نور جلد ۸ ص ۵۳۸ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 شبهه ❗️اسلام دین هزار چهار صد سال پیشه و مال عرب هاست و کهنه است و ... 💠 بسیار دیدنی لطفا نشر بدید #غدیر ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
علامه عسکری
#اسلام_شناسی #قسمت_دوم
💠 کلماتی که در زبان عرب در دوران جاهلی به کار می رفته است و بدون تغییری بعد از اسلام نیز استعمال می شده و تا زمان ما نیز در همان معنا استمرار دارد، لغة عرب را تشکیل می دهند مثل : لفظ اکل ،نهار،لیل و... 👈🏻و الفاظی که در قرآن(وحی تنزیلی) و کلمات پیامبر(ص)به عنوان مبلغ وحی(وحی بیانی)در معنای مخصوص ودر غیر معنای شایع در لغةعرب به کار رفته است را مصطلح شرعی گویند مثل لفظ الصلاة 👈🏻 و اگر دربین مسلمین( همه آنها یا عده ای مشخص ازآنها، به لحاظ مکان مثل اهل بغداد یا مذهب مثل شیعیان یا عناوین دیگر) معنایی غیر دو مورد قبل شایع باشد مصطلح متشرعه گویند مثل لفظ مجتهد. 💢 با بیان بالا معلوم می شود که به طور مثال اگر کلمه ای مثل ناصبی را در کلمات اهل سنت دیدیم نباید با معنایی که شیعیان دارند: یعنی کسانی که بغض اهل بیت را دارند،معنا کنیم .یا در مثل لفظ مجتهد، نباید کلام پیامبر(ص) در روایت سابق را حمل بر فقیه کرد که به عنوان عرف مسلمین می باشد. ✅ پس روشن شد که در فهم معنای لفظ که قدم اول در اسلام شناسی است نیاز به دقت در زمان مکان، مذهب و حتی قبیله ای که متکلم در آن بوده هستیم. ✍🏻می توانید نظرات خود نسبت به مباحث اسلام شناسی را با آیدی زیر در میان بگذارید 👇🏻 @Kadem_maasoumeh ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
حواسمان هست چه گل هایی هر روز در راه امنیت مان پر پر می شوند؟!.. برای اینکه راحت در خیابان ها قدم بزنیم.. خرید کنیم، در پارک ها تا دیروقت شب نشینی کنیم، چه جوان های نازنینی در مرزها به خون غلتیدند؛ مادرهایی داغدار شدند؛ کودکانی سایه امن و محبت پدری را از دست دادند؛ زنانی بی همسر و تنها شدند و ما.. لااقل حواسمان باشد این امنیت به چه قیمتی بدست آمده!.. 📸 تصاویر پاسداران شهید مدافع وطن که در ماکو تشييع شدند. 💖هدیه به پیشگاه همه شهدای این مرز‌ و بوم #صلوات ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماییم و عنایت الطاف و کرامت امام باقر یا رب! چه شود گناه ما را بخشی در شام شهادت امام باقر 🏴 شهادت حضرت امام 🏴 محمد باقر علیه السلام تسلیت باد. ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
❇️ مواریث امام محمدباقر علیه السلام ◾️امام صادق علیه السلام میفرمایند پیش از آنکه علی بن حسین علیهما السلام بدرود حیات گویند، صندوقی را حاضر کرده و به فرزندشان فرمودند؛ محمد( ) این صندوق را ببر. ایشان نیز صندوق را توسط چهارنفر حمل نمودند و بردند. ▪️چون‌امام سجاد علیه السلام درگذشت، عموهایم برای گرفتن سهم خود از محتویات آن صندوق به پدرم مراجعه کرده و گفتند: بهره ما را از آن صندوق بپرداز❗️❗️ ❇️ در پاسخ آنها فرمودند: به خداقسم که شما را نصیبی در آن نیست. اگر شما را بهره ای در آن می بود، پدرم آنرا به من تحویل نمی داد. 💠 در ادامه روایت امام صادق علیه السلام فرمودند؛ در آن صندوق سلاح رسول خدا و کتابهای ایشان قرار داشت. 📚 ولایت علی علیه السلام در قرآن و سنت؛ ص۱۶۴ علیه السلام ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
💠با توجه به نزدیک بودن بزرگترین عید شیعیان {و در واقع مسلمانان} مطالبی درباره نحوه شکل گیری سقیفه و جدایی مردم از تبلیغ پیامبر نسبت به امر ولایت و وصایت حضرت امیر، قرار داده می شود... 🌸علاقه مندان را به کانال علامه عسکری دعوت نمایید. ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
💯 بسیار مهم💯 ❗️سقیفه چیست و در آن چه گذشت؟ ❗️سقیفه در لغت عرب، بمعنای سایبانی است به عنوان مهمان خانه ای برای شیوخ که افراد قبیله نیز در آن جمع می شدند. ❗️جریان سقیفه، در دین اسلام بدین خاطر از اهمیت بسزایی برخوردار شد که: 👈🏻وقتی رسول خدا (ص) روز دوشنبه رحلت کرد ، اصحاب بدن مطهر آن حضرت را در میان خانواده ی او رها کردند و همچنین مردم مدینه از روز دوشنبه تا شامگاه روز سه شنبه از کفن و دفن پیامبر خود بی خبر بودند❗️ ⚠️ و فقط : علی بن ابی طالب(ع) و عباس عموی پیامبر و فضل بن عباس و صالح (آزاد کرده ی پیامبر) در غسل و تجهیز رسول خدا حضور داشتند. ❗️اما یک سوالی در اینجا به ذهن خطور می کند که چه اتفاقی افتاد که اصحاب حتی بزرگان آنها و مردم ، پیامبر را رها کردند؟! مگر چه اتفاقی افتاده است؟! جریان چه بود؟! ❗️هنوز پیکر حضرت غسل داده نشده ، جمع زیادی از انصار می خواهند جانشین پیامبر را انتخاب کنند و البته هر که دوست دارد رئیس از قبیله خود باشد. ❗️اول از همه، انصار در سقیفه (بنی ساعده) اجتماع کردند و بزرگ خود را (سعدبن عباده) را آورده بودند که به عنوان جانشین پیامبر انتخاب شود. ❗️عده ای دیگر ( قبیله ی اوس) او را قبول نداشتند و در این هنگام خبر به عمر و ابوبکر رسید و آنها با ابوعبیده و عده ای ، شتابان به سقیفه رفتند‼️ ⛔️ نزاع بین دو دسته بود: قبیله خزرج ( که از انصار بودند ) و قریشیان که به نمایندگی عمر و ابوبکر و... ⚫️ هر کدام از دو دسته از افتخارات خود می گفت: ابتدا رئیس قبیله خزرج ؛ سابقه ی انصار و کمک های آنان و... یاد آور شد و در ادامه ابوبکر شروع به سخنرانی کرد: 🔻مهاجران نخستین کسانی بودند که در روی زمین به عبادت پرداختند و به پیامبرش ایمان آوردند و آنها از بستگان پیامبرند و کسی جز ستمگران با فرمانروایی اینان به به مخالفت برنمی خیزد‼️ 🔻در ادامه ابوبکر گفت: فرمانروایی و حکومت از ما و مقام و منزلت از شما....عده نپذیرفتند و دیدند که کار با نظر آنها پیش نمی رود به قریشیان گفتند: در میان شما مردی است که اگر برای گرفتن زمام امور حکومت پیش قدم می شد کسی با او مخالفت نمی کرد( اشاره به حضرت علی(ع) ) 🔴 که در نهایت همهمه شد و عمر گفت: ترسیدم اختلاف موجب از هم گسیختگی شیرازه ی کار ما شود که به ابوبکر گفتم: دستت را دراز کن تا با تو بیعت کنم اما بشیر بن سعد پیش دستی کرد و او اول بیعت کرد.... و در ادامه عده ای دیگر بیعت کردند❌ 💢 در ادامه این جریان؛ ابوبکر و همراهان او در کوچه راه می رفتند که عمر پیشاپیش آنها فریاد می زد: توجه! توجه! مردم با ابوبکر بیعت کردند❗️ ❗️به هرکسی می رسیدند،او را می کشیدند و می آوردند و بیعت می گرفتند. اما مگر چند روز از خم گذشته بود؟! ⚠️آیا اینهمه فضائل و افتخارات حضرت علی(ع) را فراموش کردند یا یک جریان از پیش تعیین شده بود؟! 💠باید بپذیریم که هیچ کس از مقام و منزلت و نسبت خانوادگی حضرت علی(ع) ، جاهل نبوده است. اما ... (👈 در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.) 📖 سقیفه ص ۱۳ الی ۷۷ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🔰 رهبرانقلاب: از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمی است؛ لحظه لحظه‌ی اين ساعات مثل اكسير حائز اهميت است. ❤️ 📲 @Maaref_dini ☑️شهادت حضرت مسلم بن عقیل سفیر امام حسین علیه السلام تسلیت باد ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
علامه عسکری
💯 بسیار مهم💯 ❗️سقیفه چیست و در آن چه گذشت؟ ❗️سقیفه در لغت عرب، بمعنای سایبانی است به عنوان مهمان خ
💢 جالب است بدانیم که: لفظ مرتد در مکتب شیعه و اهل سنت، طبق آنچه در کتب مهم تاریخ اهل سنت آمده است، _در پاره ای از موارد_ است!!!! ❗️بعد از جریان سقیفه و گرفتن حکومت توسط ابوبکر و به زور از مردم بیعت گرفتن توسط اطرافیان او خصوصا عمر بن خطاب ، یک اتفاق عجیبی افتاد: ❕عده ای که از بصیرت سیاسی برخوردار بودند و دارای قدرت بودند ، وقتی در برابر اقدام ابوبکر و کارگذارانش می ایستادند [چون به خوبی حق را می دانستند که این افراد شایستگی ندارند] توسط حکومت گردن زده می شدند و با اینکه مسلمان بودند به آنها اتهام ارتداد می زدند❗️ ❗️دستگاه خلافت درباره ی مخالفان خود، فرقی بین مسلمان و مرتد نمی گذاشت و با همه به یک روش عمل می کرد، همان روش اعراب جاهلی.{مانند روشی که الان سعودیان و وهابیان در عربستان پیش گرفته اند که به راحتی مخالفان خود را گردن میزنند مانند عالم شهید شیخ باقر نمر و...} ❗️در وقتی نبرد می کردند و غالب می شدند،مردان را به غلامی و زنان را به کنیزی می گرفتند و اموال را به غارت می بردند. بارز ترین نمونه ی آن : جریان مالک بن نویره است. ⛔️او که صحابی پیامبر(ص) و کارگذار آن حضرت بود و در عین حال مردی شجاع و رئیس قبیله بنی تمیم بود صدقات را جمع کرده بود، اما پس از وفات پیامبر(ص)، به مدینه نفرستاد{چون حکومت وقت را قبول نداشت} بلکه به صاحبانشان بازگرداند. ❌ ابوبکر ، خالدبن ولید را با به طرف قبایلی که پس از وفات پیامبر با آنها بیعت نکرده بودند، یا زکات نمی دادند فرستاد. به سرزمین بُطاح رسیدند که رئیس آن مالک بن نویره بود. به آنها شبیخون زدند(در حالی که پیامبر هیچ گاه شبیخون نمی زد) قبیله مالک به وحشت افتادند و سلاح بدست گرفتند. ❌از لشکر خالد به آنها گفتند: ما مسلمانیم!!! آنها هم گفتند: ما مسلمانیم!!! ❌گفتند: چرا سلاح بدست گرفتنید؟! آنها هم گفتند: چرا شما سلاح بدست گرفتید. از لشکر خالد به آنها گفتند: اگر راست می گویید سلاح بر زمین بگذارید و آنها انجام دادند. ❌همین که سلاح را بر زمین گذاشتند،دست مردان را بستند و آنها را نزد خالد آوردند.همسر مالک همراه او بود. ❗️ابوقتاده صحابی (که از لشکریان خالد بود) و عبدالله بن عمر، نزد خالد شهادت دادند که اینها مسلمانند و ما دیدیم نماز می خوانند. 🚫اما وقتی چشم خالدبن ولید به زن مالک که خیلی زیبا بود،افتاد، خالد به ضِراربن اَزور دستور داد،گردن مالک را بزن!! 🔘 مالک با اشاره به همسرش ، گفت: این زن من را به کشتن داد. خالد گفت: خدا تو را کشت چون از اسلام بازگشتی. ❌گردن او را همانند سایر مسلمانان زدند و خالد همان شب با زن مالک همبستر شد (بدون اینکه آن زن عده نگه دارد). ⚠️ابوقتاده به مدینه بازگشت و به ابوبکر گزارش داد و قسم خورد که دیگر زیر لوای خالد به جهاد نرود زیرا او مالک را که مسلمان بود کشته است... ❗️عمر نیز گفت : او زنا کرده و باید سنگسار شود!!! ‼️اما ابوبکر گفت: او اجتهاد کرده و در اجتهاد خطا رفته است... 📗 کتاب سقیفه ص ۸۵ الی ۸۷ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🔰امام علی(ع) تنها به وظیفه ی خود عمل کرد 🔸نام یکی از نامزد هایی در سقیفه مطرح شد حضرت علی(ع) بود و اما...... به اعتراف عده ای از بزرگان از اصحاب،اگر حضرت علی(ع) در سقیفه شرکت کرده بود،قطعا جریان خلافت تغییر پیدا می کرد، چون همه از فضل و برتری و خویشاوندی حضرت علی(ع) _با پیامبر (ص)_ نسبت به بقیه اصحاب آگاه بودند: بعضی از بزرگان اصحاب مانند بشیربن سعد و دیگران، به حضرت علی(ع) گفتند؛ما دیگر بیعت کردیم و اگر زودتر می آمدی ، با تو بیعت می کردیم❗️ 💢اما چرا حضرت علی در سقیفه شرکت نکرد⁉️ 👈حضرت علی(ع) در پاسخ عده ای که او را رها کردند و گفتند: ما دیگر بیعت کردیم و حضرت علی(ع) از آنها خواسته بود که مرا یاری کنند،فرمود: آیا انتظار داشتید من جنازه ی پیامبر خدا (ص) را ، بدون غسل و کفن در خانه اش رها می کردم و برای گرفتن خلافت و جانشینی او با مردم درگیر می شدم‼️ و مشکل دیگر این بود که : ⚠️جایگاه جانشین رسول الله (یعنی کسی که پیامبر او را به عنوان جانشین خود معین کرده است) توسط مردم، از آن جایگاه آسمانی خود(بقره/۱۲۴) ، به جایگاه قبیله ای و جاهلیت نزول پیدا کرد. و آنها بعد از اینکه نتوانستند از جهت فضل و برتری و خویشاوندی ایشان نسبت به پیامبر ،با حضرت علی(ع) ، برابری کنند،به حضرت گفتند: تو جوانی و اینان(ابوبکر و.‌.) پیرمردانی از خویشاوندات قریشی خود.تو تجربه ی اینان را نداری و مانند اینان تسلط بر امور (خلافت) را نداری‼️ 😱 اگر بمانی و عمر دراز داشته باشی برای احراز چنین مقامی،از همگان شایسته تری❗️ 👌اما حضرت علی(ع) تنها به وظیفه اش عمل کرد: 📜وصیت پیامبر به حضرت علی(ع): پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) به هنگام وفات فرمود: پس از تجهیز من،رِدا بر دوش مکن و از منزل خارج مشو تا این قرآن را جمع آوری کنی . حضرت علی(ع) پس از تجهیز و غسل پیامبر، آیات قرآن و تفسیر آن را که پیامبر به ایشان املا کرده بود و حضرت علی(ع) نوشته بود ، مرتب و جمع آوری کرد.و این کار از روز چهار شنبه(فردای دفن پیامبر) آغاز شد و در روز جمعه تمام شد. پس پیامبر: دو وظیفه به حضرت علی (ع) محوّل کرد؛ 1⃣ غسل و تجهیز 2⃣ جمع آوری قرآنی که خود پیامبر به ایشان املا کرده بود. 📖 سقیفه ص ۹۴ الی ۱۲۱ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🚫 در واقع خطر حقیقی اینجا بود..... 🔰 چرا جنگ اقتصادی با اهل بیت (ع) صورت گرفت⁉️ 🔐 برای پاسخ به این سوال جالب است بدانیم : 📑 شرح 1⃣ اموال کفاری که بدون جنگ بدست مسلمانان می افتاد بنابر نص صریح قرآن[حشر/۷] فقط متعلق به پیامبر(ص) بود (که اصطلاحا با آن فیء می گویند). که از جمله ی آنها سه قبیله یهود ؛ بنی نضیر،بنی قیقاع،بنی قریظه و فدک بود. 2⃣ بنابر نص صریح قرآن [انفال/۴۱] ،یک پنجم هر سودی، متعلق به پیامبر(ص) و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان (رسول خدا(ص) از بنی هاشم ) است،.... 3⃣ خیبر مشتمل بر ۷ قلعه بود و سه قلعه از قلعه های خیبر متعلق به پیامبر بود. یکی از قلعه ها بخاطر خمس غنائم برداشت و دو قلعه ی دیگر را چون نجنگیدند و آنها خواستار صلح شدند، مختص پیامبر گردید. 4⃣ فدک که از جمله قلعه های خیبر بود.چون پیامبر وقتی خیبر را گشود اهالی فدک پیشنهاد صلح و سازش دادند.لذا جزء اموال خاص پیامبر قرار گرفت. 5⃣ وادِ القُری که هفتاد دِه (روستا) و اهالی آن همه یهودی بودند.چون شورش کردند،هنگام آمدن پیامبر(ص) تسلیم شدند و با حضرت پیمان بستند که؛ دو سوم محصولشان را به پیامبر یا کسی باشد که آن حضرت به او واگذار می کند ، بدهند . 6⃣ مهزور، که زمین وسیعی بود که یهودیان بنی قریظه در آن منزل ساخته بودند. 7⃣ منزل مادری شان که در مکه بود. 8⃣ منزلی که از همسرش خدیجه (س) که بین صفا و مروه بود به ارث برده بود. 9⃣ انصار،زمین هایی که آبگیر نبودند،به پیامبر(ص) بخشیدند. ⚠️ اما دستگاه خلافت برای بیعت گرفتن از قبایل خارج مدینه نیازمند لشکر کشی بود و نیز برای گذراندن سایر کارهایش ، احتیاج به اموال و دارایی داشت. 👈و از طرفی دیگر ؛ آنهایی که داخل مدینه و اطراف حضرت علی(ع) بودند،برای دستگاه خلافت خطرناک بودند و در واقع خطر حقیقی در اینجا بود،لذا برای پراکنده کردن آنان،اموال اهل البیت(ع) را که شامل و سهم خمس و ارث پیامبر(ص) بود را از آنها گرفتند تا خاندان پیامبر فقیر شود و مردم از گرد ایشان پراکنده شوند. 😱 وقتی ابوبکر به خلافت رسید با طرح ✍حدیثی که تنها راوی آن خودش بوده،مدّعی شد که از پیامبر شنیده است: 《نحنُ مَعاشِرَ الانبیاء لانورث ما تَرَکناه صدقه 》 همه ی این اموال را گرفت و صدقه نامید و تنها اشیاء شخصی پیامبر را مانند شمشیر و... به حضرت علی(ع) داد.... ( 👈 در ادامه بیشتر توضیح داده می شود) 📖 سقیفه ص۱۱۶ الی ۱۲۱ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
📃خلاصه ای از جریان سقیفه 🔰بازگشت به جاهلیت بعد از رحلت رسول اکرم (ص) وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ محمد پیامبری بیش نبود که پیش از او نیز پیامبرانی آمده و رفته اند؛آیا هرگاه بمیرد یا کشته شود،شما به گذشته ی خود باز می گردید؟ و هر کس به گذشته ی خود بازگردد،خدای را هرگز زیانی نمی رساند و خداوند سپاسگذاران را پاداش نیک خواهد داد.[ آل عمران/۱۴۴ ] ✍پس از رحلت رسول خدا (ص)، انصار،در سقیفه ی بنی ساعده گرد آمدند.خزرجی ها [👈نام قبیله] می خواستند، رئیس قبیله خود را _سعدبن عباده_جانشین پیامبر(ص) کنند.گروهی از مهاجران (ابوبکر،عمر،ابوعبیده و...) نیز که خبر اجتماع آنها را در سقیفه شنیدند،به آنها پیوستند و همه ی آنها پیکر پیامبر(ص) را در میان چند تن از خاندانش رها کردند و آمدند بر سر جانشینی پیامبر(ص) جنگ و جدال کنند. اما نه اینکه _واقعی_ پیامبر(ص) را نمی دانستند بلکه کار آنها از روی تعصب قبیله ای انجام شد،همانطور که در آیه ی به آن اشاره شد. بعد از غلبه ی (ابوبکر و عمر و...) بر انصار و غصب این منصب الهی،برای پیش بردن اهداف خود از هیچ کاری کوتاهی نکردند، از جنگ اقتصادی با اهل بیت (ع) گرفته تا جسارت به دختر رسول خدا(ص) و 🔥 زدن..... همچنین با کسانی که بیعت نمی کردند،برخورد می کردند،حتی بعضی افراد را مانند مالک بن نویره و سعدبن عباده و... را کشتند. 👈البته این نکته حائز اهمیت است که : امام علی (ع) با دستگاه خلافت(ابوبکر و ...) بیعت نکرد و عده ای دیگر نیز که از افراد سرشناس و صاحب نفوذ بودند و حتی بعضی مردم عادی، نیز به پیروی از امام علی(ع) بیعت نکردند، و در آن جامعه یک دو دستگی ایجاد شده بود و دستگاه از این افراد می ترسید و احساس خطر می کرد. 🚫( 👈 همین احساس خطر نشانه ی این است که خیلی ها بیعت نکرده بودند و این که در جملات ابوبکر و عمر _که در کتب تاریخی آمده_ گفته می شود : مثلا جماعت مسلمانان بیعت کردند و گروه خیلی کمی مخالفت کردند با ابوبکر، این حرف ها اشتباه است.) 💢 اما چه اتفاقی افتاد که حضرت علی(ع) با بیعت کرد؟ ( 👈در ادامه توضیح داده✍ می شود ) 📖 کتاب سقیفه ص۵۵ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
💢عمر بن خطاب : ما اَیقَنتُ بالنَّصر حتیّ جائت اَسلم فَمَلات سِکک المدینه ( ترجمه : من به پیروزی یقین نداشتم،تا قبیله ی اَسلَم آمدند و کوچه های مدینه را پر کردند ) ⚠️ بعد از بیعت کردن عده ای انصار و مهاجران با ابوبکر در سقیفه ، او به پشتوانه ی چه کسانی و چگونه قدرت را به دست گرفت ؟! 👈 بعد از بیعت کردن عده ای از انصار و مهاجران با ابوبکر _ در سقیفه_ در همان روز ، عمربن خطاب پیشاپیش ابوبکر می دوید و فریاد می زد: توجه!! توجه!! مردم با ابوبکر بیعت کردند. (😱 با اینکه مگر چند نفر بیعت کرده بودند) آن دسته ای که از سقیفه همراه ابوبکر بودند،به هرکس که می رسیدند،او را می کشیدند و می آوردند و بیعت می گرفتند. 🔰 اما با ورود قبیله ی 《اَسلم》جریان عوض شد‼️ 👌 در آن زمان صحرانشینان عرب،برای خرید خواروبار، بصورت قبیله ای ، به شهر می آمدند؛چون صحرا ناامن بود و اگر تعداد کمی از آنان می آمدند،بارشان را می گرفتند و خودشان را می کشتند،لذا افراد قبیله،همه با هم،برای خرید خواروبار حرکت می کردند. مردان قبیله ی اَسلم از صحرا به مدینه آمده بودند تا آذوقه تهیه کنند. در آن زمان که وارد مدینه شدند،بیعت با ابوبکر در سقیفه انجام شده بود. عمر و بقیه به آنان گفتند: بیایید کمک کنید برای خلیفه ی پیامبر (ابوبکر) بیعت بگیریم، آن وقت ما هم،خواروبار رایگان به شما می دهیم. آنها خوشحال شدند.اول خودشان بیعت کردند و بعد شدند جزء دار و دسته ابوبکر و کوچه های مدینه را پر کردند. به هر جا می رسیدند،در بازار،کوچه و..... هرکس را می دیدند، برای بیعت با ابوبکر می آوردند. بدین ترتیب،ابوبکر به کمک قبیله ی اسلم خلیفه شد. ▪️اما به پشتوانه ی این بیعت ها بود که حضرت علی(ع) را خانه نشین کردند و...... 📖 سقیفه ص ۶۶ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
(ع) : 《 اِحتَجّوا بالشَّجَرَه و اَضاعوا الثَّمَرَه 》 ( به درخت نبوّت _که از قریش بوده_ احتجاج کردند و میوه ی آن را _که پسر عمو و داماد پیامبر است_نادیده گرفتند.) 📑 دلیل انتخاب به خلافت چه چیز بوده است❗️و به چه دلیلی استدلال کردند❗️ 💢 یاران ابوبکر ، دلیل انتخاب ابوبکر را برای انصار_در سقیفه_ این چنین بیان کردند: 1⃣ چون پیامبر(ص) از قریش است،جانشین او هم باید از قریش باشد ( قانون عرب چنین بود ) 2⃣ اینکه ابوبکر صحابی پیامبر است و از سابقین در اسلام بوده است. 🔰 امام علی (ع) فرمایشاتی پیرامون جریان فرمودند: ⚠️ به درخت نبوّت _که از قریش بوده_ احتجاج کردند و میوه ی آن را _که پسر عمو و داماد پیامبر است_نادیده گرفتند. آنان دلیل آوردند ، که از شجره ی پیامبرند ، در حالی که میوه ی این شجره را،که بنی هاشم هستند ، نادیده گرفتند. ارزش درخت خرما یا انگور،به شاخ و برگش نیست،به میوه ی آن است‼️ در جای دیگر امام علی (ع) فرمودند : اینها می گویند که باید جانشین پیامبر(ص) بشود ، چون صحابی اوست‼️ اگر خلافت به صحابه بودن است ، چگونه است آنجا که صحبت و قرابت باهم جمع شده است، نمی شود؟! ✍ [ یعنی : درباره علی بن ابی طالب (ع)، که هم صحابی پیامبر بوده است و هم پسر عموی آن حضرت . همه می دانیم که علی (ع) ، کودکی خردسال بود که پیامبر (ص) او را از خانه ی پدرش ابوطالب ، به خانه ی خود آورد.حضرت علی (ع) هم صحابی پیامبر بود و هم از ذوی القربای آن حضرت و همیشه مانند سایه،دنبال پیامبر (ص) بود .] 📖 سقیفه ص ۶۸ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰روایت علامه عسکری از جریان غدیر خم ❇️ جریان غدیر خم عمامه ای که رسول خدا "صل الله علیه و آله و سلم" در روزعیدغدیر بر سر مبارک امام علی علیه السلام نهادند. 💠 قابل ذکر است که این بیانات مرحوم علامه عسکری درباره سیره رسول اکرم "صل الله علیه و آله و سلم" و به مناسبت رحلت پیامبر از شبکه ۴ پخش شده است. ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تطمیع عباس ، عموی پیامبر (ص) 💢 ابوبکر ، شورایی تشکیل داد از ؛ عمر بن خطاب و ابوعببده جرّاح و مغیره بن شعبه ، تا تصمیم بگیرند با کسانی که بیعت نکرده اند، چکار کنند ؟! شورا نظر داد که : ⛔️بهترین راه این است که ، عباس را ببینیم و سهمی برای او و فرزندانش از حکومت قرار دهیم ، بدین ترتیب علی _(ع)_ شکست می خورد و گرایش عباس (عموی پیامبر ) به شما حجّتی به زیان علی _(ع)_ در دست شما خواهد بود. ابوبکر ، به اتفاق اعضای شورا ، شبانه به خانه ی عباس رفتند: ابوبکر ، حمد و ثنای خدا را بجای آورد و گفت: خدا پیامبر(ص) را فرستاد که نبیّ و ولیّ مومنان بود و در میانشان بود تا خدا آخرت را برای او پسندید . 😱 او هم ، پس از خود ، کسی را تعیین نکرد [ 👈این حرف دروغ است چون همه انبیاء برای خود جانشین تعیین می کردند ] و کار ها را به خود مردم واگذار کرد و آنها هم مرا برگزدیدند و من از کسی جز خدا نمی ترسم که سستی در کار داشته باشم. آنها که با من بیعت نکرده اند ، با عموم مسلمانان مخالفت می کنند و به شما پناه می برند.شما یا با همه ی مردم همراه شوید و بیعت کنید و یا اگر همراه نمی شوید کاری کنید که آنها با ما نجنگند [ 👈مگر چند نفر بودند که احساس خطر می کردید؟!!! ]. ⚠️می خواهیم از کار حکومت ، سهمی هم به شما بدهیم که بعد از شما برای بازماندگانت نیز باشد.زیرا تو عموی پیامبر هستی!!...... سپس عمر با لحنی تهدید آمیز گفت : ما اینجا نیامده ایم چون به شما نیاز داریم !!! آمده ایم چون خوش نداشتیم ، در کاری که مسلمانان بر آن اتفاق کرده اند ، طعن و مخالفتی از طرف شما بشود و زیان و گرفتاری به شما و آنان برسد..... در این هنگام عباس عموی پیامبر پس از حمد خدا گفت : .....‌اگر تو این امر حکومت را به نام پیامبر (ص) گرفته ای ، پس در واقع حق ما را گرفته ای _ زیرا ما خویشاوند پیامبریم و نسبت به او سزاوارتر از تو هستیم _ و اگر امر حکومت را به این سبب گرفته ای ، که از جمله مومنان به پیامبری ، _ خوب _ ما هم از جمله مومنان بودیم........ و اگر بوسیله ی بیعت مومنان ، حکومت بر تو واجب شده و سزاوار آن گردیده ای ، از آنجا که ما هم از جمله مومنانیم و بدین کار شما رضایت نداده ایم ، این حق برای تو واجب و ثابت نشده ❗️ این دو سخن تو چقدر از هم دور اند : از یک طرف می گویی ؛که مردم با شما مخالفت کرده اند و در امر حکومت بر شما طعن زده اند و از طرف دیگر می گویی ؛ مردم تو را برای حکومت انتخاب کردند❗️ 👌از یک طرف نام خلیفهُ رسول الله به خود داده ای [ این نام بمعنای : کسی که پیامبر (ص) او را به عنوان جانشین خود معیّن کرده است ] و از طرف دیگر می گویی ؛ پیامبر (ص) کار مردم را به خودشان واگذار کرد تا هرکه را می خواهند، برگزینند و آنها هم تو را برگزیدند [ بدین ترتیب تو منتخب مردم هستی نه خلیفه ی پیامبر !!! ] آن سهمی که در قبال بیعت کردن می خواستی به من بدهی : اگر برای مومنان و حق آنهاست، تو چنین حقی نداری به من واگذار کنی و اگر حق ماست،باید تمام آن را بدهی. همانا پیامبر از درختی است که ما شاخه های آن هستیم و شما همسایه ی آن هستید‼️ ....بعد از این سخنان از منزل عباس رفتند. ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695