eitaa logo
علامه عسکری
5.1هزار دنبال‌کننده
618 عکس
113 ویدیو
23 فایل
🏫کانال علامه عسکری 💠 جهت ارتباط و سفارش کتاب های علامه عسکری و استاد جاودان 👈 @A721374Z 💫
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزیده ای از بیانات استاد ادیبی ؛ خلاصه اي از زندگی نامه حضرت ام البنین سلام الله علیها 🔺حضرت امیر علیه السلام پس از شهادت حضرت صدیقه ی طاهره سلام الله علیها به وصیت و سفارش خود حضرت س با خواهرزاده ی او که أمامه نام داشت ازدواج کردند. علت این سفارش نیز مِهری بود که أمامه نسبت به فرزندان حضرت داشت. بعد از أمامه حضرت با خُوله؛ دختر جعفر ازدواج کرد. و بعد از او با اسماء بنت عُمَیس و بعد با حضرت ام البنین سلام الله علیها ازدواج کردند. 💥 عقیل برادر حضرت امیر ع نسّابه (نسب شناس) بودند. نسب شناسی یکی از فن هایی است که در صدر اسلام و قبل از آن رواج داشت. کسی که متبحّر در این فن بود نه تنها قبایل را می شناخت بلکه بیست تا سی پشت یک شخص را به اسم اجداد او می شناخت. 👈عقیل علاوه بر این، بیوگرافی شخصیتی و صفات هر قبیله ای را نیز می دانست. 💎حضرت امیر ع از ایشان تقاضا می کنند؛ کسی را برای ازدواج معرفی کنند که برایشان فرزند شجاعی به دنیا بیاورند. عقیل پس از تاملی می فرماید: کسی که شما به دنبال آن هستید فاطمه ی کِلابیه است. 📄حضرت ام البنین نام پدرش حِزام بن خالد بن رَبیعة بن عَامر بن صَعصَعَة بن الکِلابیة و نام مادرشان ثمامة بنت سَهل بن عامر است که در وصفشان اینگونه روایت شده است: کانت ثمامة هذه ادیبة اریبة عاقله[حضرت ام البنین هم شاعر بوده اند و مجموعه اشعاری از ایشان وجود دارد.] قبل از اینکه جناب عقیل به خواستگاری حضرت ام البنین س بروند ایشان رویای صادقه ای می بینند که در باغی پر از درخت های پر ثمره هستند و نهر ها در آن جاری است. در حال تفکر در عظمت خلق الهی هستند؛ در آسمان بلندی که بدون ستون است. در این هنگام ماه را می بینند که از آسمان کنده و در دامنشان افتاد، درخشندگی این ماه به قدری بود که چشم را خیره می کرد. مادر حضرت ام البنین این خواب را با شعر تعبیر می کنند که:👇 بُشراکِ فاطمة بالسَّادةِ الغُرَر ثــلاثةُ أنجُمٍ و الزاهر القـــمر أبوهُم سَیِّدٌ فِی الخَلقِ قاطبةٌ بعد الرَّسولِ کَذا جاءَ فِی الخَبَر بشارت باشد تو را به بزرگی و بزرگواری؛ خدا به تو سه ماه و یک قمر عطا می کند که پدر این بچه ها بعد از رسول اکرم صلی الله علیه و آله آقا و سید مخلوقات است. ♨️جناب عقیل می آیند برای خواستگاری. بنا بر رسم عرب سه روز از او پذیرایی می شود و پس از سه روز از او می پرسند که برای چه امری آمده است. عقیل جریان را به پدر حضرت علیها السلام می گوید. حزام می گوید: برای شخصیتی مثل امیر المومنین باید کسی را در نظر داشت که دارای معرفت و أدب و عقل و همچنین ذو الفنون باشد. عقیل گفت حضرت همه را می داند و با این اوصاف مرا فرستاده است. 💢مادر حضرت ام البنین س در وصفشان می فرمایند: إنّی وَاللهِ قد رَبَّیتُها و أحَسَنتُ تَربیتَها و أَرجو اللهَ العلیَ القدیر أَن تَکونَ صالحةً بِخِدمَةِ سَیِّدی وَ مَولای أَمیرِ المؤمنین علیه السلام. ☑️وفات بانوی ادب سلام الله علیها تسلیت باد @Adibi_larijani @Allameaskari
◼️به مناسبت وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها گوشه ای از فضائل حضرت عباس علیه السلام 🔲خاطره ای از علامه عسکری 💠این عباس کجا و آن عباس کجا ⭕️بعد از وفات حضرت رسول اکرم و اتفاقاتی که در سقیفه افتاد عباس عموی پیامبر به امیرالمومنین گفت یابن اخ"برادر زاده" دستت را جلو بیاور تا با تو بیعت کنم! 🔺که حضرت امیر علیه السلام امتناع کردند چون کاری مهمتر از تجهیز و دفن پیکر مطهر رسول خدا در آن لحظه برایشان وجود نداشت. ❗️اینکه عباس می‌دانست جانشین واقعی پیغمبر امیرالمومنین است اما چرا اولاً گفت ای پسر برادر؟! نگفت سیدی و مولای؟!! و دوماً هم گفت تو دستت را بیاور تا با تو بیعت کنم؟! خودش برای بیعت دستش را جلو نبرد! در حالیکه امام همچون کعبه است که باید اورا طواف کرد...این ها تامل برانگیز است. ✅ اما یک عباس هم در کربلا بود با آن جنگاوری، قدرت و شجاعتی که داشت تا امام به او فرمود برای اهل حرم آب تهیه کن اطاعت کرد و چیزی نگفت! این یک ریاضت بزرگ برای حضرت عباس بود چون مثل ایشان جایش واقعا در میدان جنگ بود نه صرفا برای آب آوردن 📜در زیارت نامه ایشان دارد... العبدالصالح المطیع لله و لرسوله... حضرت ابوالفضل علیه السلام مطیع بود. 🔲علامه عسکری می فرمودند این عباس کجا و آن عباس کجا🔲 📌خاطره از استاد ادیبی 🏴 @Allameaskari
هدایت شده از رفیق شفیق
13.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 📌 🔸برنامه‌ریزی فرهنگی دشمنان علیه زنان ما🔸 رحمت الله علیه 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani @alaskari_farsi
هدایت شده از رفیق شفیق
🔰ضرورت تحصیل فرج شخصی 🔅آیت‌الله بهجت رضوان الله علیه: 🔸هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجت عجل الله فرجه و فرج شخصی خویش پیدا کند ؛ خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد یا نزدیک ارتباط و اتصال با آن حضرت و فرج شخصی ، امر اختیاری ماست ، به خلاف ظهور و فرج عمومی ؛ با این حال چرا به این که چگونه با آن حضرت ارتباط برقرار کنیم اهمیت نمی دهیم؛ ولی به ظهور و دیدار عمومی با آن حضرت اهمیت می دهیم ؟! 📚 حضرت حجت عجل الله فرجه/ ۳۱۱ 📍 « کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی » 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💢اصول و قواعد فهم تاریخ 🔑کسانی که به فراگیری و یادگیری تاریخ علاقه دارند بخوانند نکات مهم فهم تاریخی 🔷 علامه عسکری:برای فهم هر ملتی باید خودتان را در آن موقعیت تصور کنید و الا خیلی از جریانات و اتفاقات آن دوره برایتان نامفهوم و گنگ خواهد بود. [مانند اینکه چرا دختر ۹ ساله در آن زمان ازدواج می کرده[ 🔹سنن و آداب هر ملتى زائيده محيط آن از لحاظ ، و ، و آنهاست كه بر اثر توالى قرون و اعصار شكل گرفته و در تار و پود آن ملت هرچه بيشتر و گرديده است. 🔻بنابراين براى هر ، بحث و بررسى درباره آداب و رسوم قومى كه بر حسب موقعيت خويش داراى تاريخ می باشد به ويژه وقتى كه آن آداب و رسوم بصورت کلی یا در بعض موارد با آداب و رسوم و سنت فعلى او باشد امرى بسيار و است. زيرا نمى‏توان، درباره نحوه زندگى و ويژگی هاى روحى و اخلاقى و آداب و رسوم ملتى از ديدگاه اجتماع امروز با سنن و آدابى كه ما داريم، محيط زندگى، اقتصادى و سياسى و برخوردارى از ارتباطات، نحوه تربيت و ارتباط ملل مختلف با يكديگر نگريست و درباره طرز تفكر مردم آن زمان به داورى نشست و نتيجه گرفت. 🔹ما امروز در شهرهاى نسبتاً بزرگ زندگى مى‏كنيم، از خانه هاى تا حدى راحت استفاده مى‏كنيم، از تمام امكانات كه با معمارى مدرن همه احتياجات يك زندگى مرفه در آن بكار گرفته شده است. از پارك‏ها، فروشگاه‏هاى مجهز، وسايل نقليه سريع، وسايل ارتباطات تلفن و...، بهره مى‏گيريم بطورى كه اگر فى المثل در اين طرف دنيا شخص سرشناسى عطسه كند در آن طرف دنيا تنها با چند صدم از ثانيه تأخير آنرا مى‏بينيد و مى‏شنويد. آداب و رسوم و سنن، منطبق با چنين محيطى است. 🔹حالا با اين مقدمه بسيار كوتاه و فشرده چگونه مى‏توان با همين ديد و برداشتى كه از جامعه خود داريم در طرز برخوردها و آداب و رسوم و سنت‏هاى 14 قرن پيش قضاوت كنيم و نتيجه بگيريم؟! از زندگى در قبيله، در قلعه، زير چادر، در بيابان در چهار چوب رسوم و سنت‏هاى قبيله‏اى چه مى‏دانيم؟! 🔻تازه اگر هم چيزى بدانيم آيا اين دانش تا آن حد هست كه ما خود را در ميان آن قبيله و در آن چهار چوب سنن و آداب حس كنيم و مانند آن‏ها قضاوت و اوضاع و احوال را از ديدگاه همان زمان و همان مكان و بالاخره همان سرشت‏ها و خوى‏ها چندين و چند قرن پيش تربيت قبيله‏اى و عشيره‏اى بنگريم و داورى كنيم؟ 🔹ما هرگز ادعا نمى‏كنيم كه مى‏توانيم شما را در اين سير و سياحت بتمام معنى رهبرى كنيم و اوضاع و احوال و سنن و آداب اجتماعى قبايل مختلف سرزمين عربستان را آن هم در 14 قرن قبل بطور آشكار و ملموس در اختيار شما قرار دهيم طوری كه شما هم خود را يكى از آن افراد حس كنید؛ بلكه سعى مى‏كنيم تا حدى اوضاع و احوال آن محيط را براى شما تشريح كنيم و شما را با حقايق تاريخى آن سرزمين آشنا سازيم. ✍🏻مقدمه کتاب نقش عایشه در تاریخ و احادیث اسلام، سفارش این کتاب👇🏻 📭 @Aghayabnalhasan 🆔 @Allameaskari
❌سوال بسیار مهم 💢چرا مسلمانان جهان با آن که کتاب واحد و پیامبر واحد دارند در بین خود مسلمانان بسیار اختلاف وجود دارد و چندین فرقه در دین اسلام وجود دارد؟! چرا بعضی از ممالک اسلامی ضد طاغوت زمان و بعضی دیگر با طاغوت دست دوستی و برادری داده اند! با وجود کتاب واحد چرا مشی و رفتار متفاوت در بین مسلمانان و ممالکشان دیده می شود؟! 💠 جواب ریشه ای و اساسی این سوال را علامه عسکری در کتاب "قرآن الکریم در دو مکتب " خودشان مفصل آورده اند. 🔸خیلی خلاصه آن این است و بسیار جالب است بدانیم که قرآنی که بر پیامبر نازل می شده است به همراه آن تفسیرش هم نازل می شد مثلا در قرآن داریم شجره ملعونة(اسراء 60) ، در ذیل این آیه وحی می آمد که منظور از این شجره ملعونه بنی امیه است. 🔹اما این وحی، قرآن نبود بلکه تفسیر قرآن بود که پیامبر به صورت جداگانه می فرمودند که کنار هر آیه تفسیر و تبیین آن هم حتما کتابت شود. 🔸یا مثلا در آیه یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک(مائده67) در وحی بیانی یا همان تفسیر این آیه آمده بود که بلغ ما انزل الیک فی عَلیّ یعنی مسئله جانشینی و انتصاب علی را تبلیغ کن ای رسول ما. ⭕️اما بعد از رحلت رسول خدا در سقیفه چه شد؟! ❌خلیفه اول گفت: از رسول خدا چیزی نقل نکنید و بگویید کتاب خدا بین ما و شما هست... 🔻به این ترتیب قرآن را از تفسیرش جدا کردند یعنی قرار نبود قرآن اینگونه باشد که کسی بخواند و نفهمد حق با علی است و هزاران حرف دیگر را نفهمد... 😨تمام احادیث رسول خدا (وحی بیانی) را از نزد مردم جمع کردند و سوزاندند! اما هدف چه بود؟! ❗️عدم بیان فضائل اهل بیت و پنهان ماندن زشت کاری برخی از افراد جناح حاکم در زمان رسول خدا ... 🔸اما تا به الآن چه بلایی بر سر اسلام آمد با این کار ؟! همین است که میبینیم اتفاق افتاده... در طول زمان چه بلا ها که با احادیث جعلی بر سر قرآن و تفسیرش نیاوردن و جوامع را منحرف کردند و این شد که بنام اسلام با طاغوتیان زمان پیمان می بندند و هزاران جرم و جنایت را علیه برادران مسلمان خود انجام می دهند... ✅ مطالب درباره علامه عسکری🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
💢چرا پیامبر عایشه را که دختری نه ساله بود به عقد خود درآورد؟!آیا دختر نه ساله آمادگی ازدواج را دارد؟! 📚 به دلیل کثرت شبهه و ابهام در این باره دوباره با قسمت هایی از 📚 کتاب نقش عایشه در تاریخ اسلام 💢 در همه زناشوئيهاى رسول خدا حكمت كار او پيدا است، فقط در دو مورد است كه محتاج به بررسى مى‏باشد: نخست ازدواج پيامبر با عايشه است، چه آن كه رسول خدا با او پس از تمام شدن نه سال از عمرش ازدواج فرموده، و خود اين مخالف عادات امروزه ما و به ويژه شهر نشينان ما مى‏باشد. در جواب اين ايراد در آغاز گفتيم: قياس كار آن زمان و آن مكان را با زمان و مكان خود كردن غلط است، و نيز مى‏گوئيم: اين نه تنها رسول خدا بوده است كه با دخترى در اين سن و سال ازدواج فرمود: بلكه دختر عزيز خود فاطمه زهرا را نيز در همين سن شوهر داده، و اين امر از نظر قانون اسلام صحيح است، ديگر اينكه طبيعت انسان در شهرهاى گرمسير چنان است كه زودتر بلوغ طبيعى مى‏رسد و زودتر نيز شكسته مى‏شود و اين امر در كشور هند هم امروز مشهود است، و چه بسا دختران در آنجا زودتر از نه سال نيز بالغ و باردار و زودتر نيز پير مى‏شوند، و در مقابل در كوههاى تبت قضيه برعكس آن است تا جائى كه گفته مى‏شود سن مردان ايشان گاه به دويست مى‏رسد، و مرد صد ساله ايشان جوان است. 📝تبت : منطقه ای در جنوب غربی چین ✅پیشنهاد می کنیم کتاب نقش عایشه در تاریخ اسلام را مطالعه نمایید. 📝 جهت سفارش کتاب👇 📦 @Aghayabnalhasan ✅ مطالب درباره علامه عسکری🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
هدایت شده از رفیق شفیق
🔰آیا چشم زخم واقعیت دارد ؟ 🔸با توجه به متون دینی باید گفت که اسلام اصل چشم زخم را پذیرفته است 🔅خداوند در سوره قلم آیه ۵۱ می فرماید: «وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ » نزدیک است کافران هنگامی که آیات قرآن را می‌شنوند با چشم‌زخم خود تو را از بین ببرند، و می‌گویند: «او دیوانه است!» 🔹و همچنین در سوره یوسف آیه ۶۷ حضرت یعقوب به فرزندانش در هنگام ورود به مصر دستور می دهد تا برای محفوظ ماندن از چشم زخم همه از یک درب وارد شهر نشوند 🔸در منابع روایی هم مطالب فراوانی در مورد حقیقت داشتن چشم زخم وجود دارد وعن ابن عباس أن رسولَ الله ص قال: «العَيْنُ حَقٌّ تَسْتَنْزِلُ الْحَالِقَ» ترجمه: از ابن عباس روایت است که رسول الله ص فرمود: «چشم زخم حق است و به ارادۀ خدا مردی را که به بلندائی رفته است به پائین می‌اندازد». از حضرت صادق علیه السلام روایتی نقل شده است که: لَوْ نُبِشَ لَكُمْ عَنِ الْقُبُورِ لَرَأَيْتُمْ أَنَّ أَكْثَرَ مَوْتَاهُمْ بِالْعَيْنِ لِأَنَّ الْعَيْنَ حَقٌّ أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْعَيْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْ‏ءٌ فَلْيَذْكُرِ اللَّهَ فِي ذَلِكَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ لَمْ يَضُرَّهُ‏ اگر گورها را بشكافند خواهيد ديد كه بيشتر مرده‏هاى شما براى چشم زدن مردند، زيرا اثر چشم درست است بدان كه رسول خدا (ص)فرمود: چشم اثر دارد و هر كه خوشش آيد از چيزى كه برادرش دارد بايد در باره آن خدا را بياد آورد، كه با ياد خدازيانى بدان نرساند. 📚 بحارالانوار جلد ۶۰ / ۲۵ راه های مقابله با چشم زخم: ۱ دادن صدقه ۲ خواندن چهار قل ( کافرون ،توحید،فلق، ناس) ۳ خواندن آیت الکرسی تا هم فیها خالدون ۴ گفتن ذکر ماشاءالله لا قوه الا بالله العلی العظیم ۵ همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام 📍 « کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی » 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
♨آیا هدف وسیله را توجیه می کند ؟ ♨آیا برای ایجاد حکومت دینی می توان به هر وسیله ای متوسل شد ؟ ✅جواب حضرت علی علیه السلام به این سوالات منفی است. حضرت علی علیه السلام با اینکه شش ماه از بیعت با ابوبکر خودداری کرد و در صدد جلب بیعت مهاجران و انصار بر آمد ولی بیعت ابوسفیان را قبول نکرد(ابوسفیان به نزد حضرت امیر آمده بود تا با او بیعت کند و هم چنین افراد زیادی را می توانست با خود همراه کند) چرا ؟ اولا:ابوسفیان موقعیت رسول خدا صلی الله علیه و آله رادنیایی و موروثی می داند نه یک امر دینی او در فتح مکه رو به عباس بن عبد المطلب کرد و گفت: ای ابو الفضل به خدای سوگند که برادرزاده ات امروز زمام پادشاهی نیرومندی را به دست گرفته است عباس به او پاسخ داد ای ابوسفیان اینکه می بینی نبوت است نه پادشاهی ابوسفیان گفت: چنین باشد. ثانیا: پس از وفات رسول خدا تعصب خانوادگی به تمام معنا خود نمایی می کرد. 🔺گرد آمدن انصار در سقیفه 🔺میل به بیعت با سعد بن عباده 🔺نوع سخنرانی عمر در سقیفه برای جلب بیعت انصار 🔺همچنین حمایت ابوسفیانی که ریاست از دست داده، همه به حسب تعصبی که به قبیله هایشان داشتند بود نه بخاطر خدا و رضایت پیامبر اکرم . ❌ او راضی نمی شد ریاست از دست عمو زاده اش بدر رود و به بیگانه برسد زیرا بنا بر مثل معروف عربی :انا و اخی و ابن عمی علی الغریب ؛ یعنی همه فامیل باید به هنگام هجوم اجنبی،در امر دفاع هماهنگ باشند و علیه اجنبی باشند. تنها امیرالمومنین علی علیه السلام بود که افق فکرش بالاتر از این بود که زمام امر را با نیروی به دست گیرد چون علی علیه السلام در پی برقراری حکومتی بر پایه بود که با یارانی مثل سلمان و ابوذر و عمار که هیچ عامل و محرکی برای یاری آنان جزء نبود میسر می شد. 📖 اقتباس از کتاب عبدالله بن سبأ ۱۵۵_۱۶۴ 💯سفارش این کتاب👇🏻 💯 @Aghayabnalhasan@Allameaskari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا