eitaa logo
دانشگاه مجازی المصطفی
1.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
431 ویدیو
70 فایل
پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه مجازی المصطفی ✔️ارسال اخبار، جذب، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی،تبلیغی، زبان، فن‌آوری و رسانه ✔️اطلاع رسانی برنامه ها،نشست ها،کرسی ها، کارگاه، فرهنگی وزبان ادمین: @rmtm55 امور پژوهش. گواهی @salam330 امور فنی @H_Hamid_R
مشاهده در ایتا
دانلود
محمد عابد جابری (زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۹۳۶ در مراکش - ۳ مه ۲۰۱۰) استاد فلسفه و اندیشهٔ عربی-اسلامی دانشکده ادبیات در رباط و از روشنفکران بنام معاصر جهان عرب بود. او در سال ۱۹۳۶ متولد شد و در سال ۱۹۶۷ دیپلم مطالعات عالی در فلسفه را گرفت و سپس به مدرک دکترا با موضوع دولت در فلسفه در سال ۱۹۷۰ از دانشکده ادبیات رباط نایل شد. یکی از برنامه‌های پژوهشی وی که تاکنون منجر به چاپ چهار جلد کتاب شده، نقد عقل عربی است. وی بر آن است می‌توان نقد عقل عربی زمینه را برای قرائتی علمی و آگاهانه از میراث مهیا کرد. جابری عقل عربی را نتیجهٔ فرهنگی می‌داند که بر سه نظام معرفتی استوار است: نظام زبانی عربی یا بیان؛ نظام غنوسی ایرانی هرمسی یا عرفان و نظام عقلانی یونانی یا برهان. 🔹نقد عقل سیاسی در اسلام؛ ترجمهٔ عبدالرضا سواری، انتشارات گام نو 🔹قرائتی معاصر از میراث فلسفی‌مان (۱۹۸۰)، (عربی: نحن و التراث: قراءات معاصرة فی تراثنا الفلسفیة) (بخش‌هایی از آن به فارسی ترجمه شده‌است: ما و میراث فلسفی‌مان: خوانشی نوین از فلسفهٔ فارابی و ابن سینا، ترجمهٔ سید محمد آل‌مهدی، تهران: نشر ثالث، ۱۳۸۷) 🔹«سقراط‌هایی از گونه دیگر» روشنفکران در تمدن عربی؛ ترجمه سید محمد آل مهدی، تهران: نشر فرهنگ جاوید، ۱۳۸۹. 🔹 «نقد عقل عربی، تکوین عقل عربی» پژوهشی ساختارگرا در شکل‌گیری عقل کلاسیک عرب؛ ترجمه سید محمد آل مهدی، تهران: انتشارات نسل آفتاب، ۱۳۸۹. 🔹 «خوانشی نوین از فلسفهٔ مغرب و اندلس» ترجمه سید محمد آل مهدی، تهران:نشر ثالث، ۱۳۹۱. 🔹 «خوانشی نوین از زندگی و فلسفه ابن رشد» ترجمه سید محمد آل مهدی، تهران، انتشارات نسل آفتاب، ۱۳۹۲ 🔹 «سنت و مدرنیته» (عربی: التراث و الحداث) ترجمه سید محمد آل مهدی، تهران، انتشارات دنیای اقتصاد، ۱۳۹۵ 🔹 عصبیت و دولت: ویِژگی‌های نظریه ابن خلدون دربارهٔ تاریخ عربی-اسلامی (۱۹۷۱) 🔹شکل‌گیری عقل عربی (نقد عقل عربی ۱) 🔹ساختار عقل عربی (نقد عقل عربی ۲) 🔹عقل سیاسی عربی (نقد عقل عربی ۳) 🔹عقل اخلاقی عربی (نقد عقل عربی ۴) 🔹مقدمه‌ای بر قرآن؛ تشکیک در سلامت قرآن از تحریف 🔹 مقدمه‌ای بر معرفت‌شناسی: عقلانیت معاصر و پیشرفت اندیشه علمی 🔹 شناخت قرآن کریم یا تفسیر روشن بر اساس شأن نزول: تفسیر سه جلدی قرآن 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
به آغوش اسلام برخواهد گشت. امام خامنه‌ای با حضور طلاب، اساتید و کارکنان جامعةالمصطفی و خانواده‌ها 🏢محل تجمع المصطفائیان: مدرسه مبارکه حجتیه ⏰روز جمعه، ۲۵ فروردین، ساعت: ۹:۳۰ 🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی برای اطلاع از آخرین اخبار المصطفی هم اکنون عضو شوید 👇👇👇 https://eitaa.com/newsmiu
جلسه اول از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سازندگی 🔹 شب قدر قرآن و اهل بیت علیهم السلام را واسطه خود خدا قرار می دهیم. البته در خود قرآن هم مملو ازمسیر انسان کامل و افراد مدح شده است. پنج نفس پاک در عصر پیامبر مورد تاکید بودندو ما با دهها حدیث و روایت که تلاش نبی مکرم اسلام را در معرفی و شناساندن اهل بیت بود.. آیه تطهیرإِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً نمونه آن است. که احمد بن حنبل در فضائل الصحابه، روایت می‌کند که پیامبر(ص) به مدت ۶ ماه هنگام خروج برای نماز صبح، به در خانه فاطمه(سلام الله علیها ) که می‌رسید صدا می‌کرد: ای اهل بیت! نماز! نماز! ای اهل بیت! «خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند 🔹 گونه تفسیری پیامبر مختلف بود. که با بیان مطالب،و گاهی تفسیر عملی، که شناساندن اهل بیت علیهم السلام بود. مدح مناقب و فضایل اهل بیت در قران آمده است. سیصد ایه در شان نزول برای امیرالمومنین آمده که حالا ما چند نمونه ان را می شناسیم. امروز به معرفی قرآنی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می پردازم. 🔹 فضایل پیامبر در قرآن کریم إِنَّ لِرَسُولِ اَللَّهِ ع عَشَرَةَ أَسْمَاءٍ خَمْسَةٌ مِنْهَا فِي اَلْقُرْآنِ وَ خَمْسَةٌ لَيْسَتْ فِي اَلْقُرْآنِ فَأَمَّا اَلَّتِي فِي اَلْقُرْآنِ فَ مُحَمَّدٌ ع وَ أَحْمَدُ وَ عَبْدُ اَللّهِ وَ يس وَ ن َمَّا اَلَّتِي لَيْسَتْ فِي اَلْقُرْآنَ فَالْفَاتِحُ وَ اَلْخَاتِمُ وَ اَلْكَافِي وَ اَلْمُقْفِّى وَ اَلْحَاشِرُ . امام باقر عليه السلام فرمود: رسول خدا را ده نام است پنج نام از آنها در قرآن است و پنج ديگر در قرآن نيست اما نامهايي كه در قرآن است محمد و احمد و عبد الله و يس و نون است و اما نامهايي كه در قرآن نيست فاتح است و خاتم و كافي و مقفي و حاشر. الخصال، ج 3، ص 426 البته چهار بار محمد در قرآن آمده است. 🔹 اوصاف و مقامات پیامبر در قرآن پیامبر اسلام، داراى لقب‏ها و اوصاف متعددى در قرآن است، از جمله: ۲. احمد.«مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتى مِنْ بَعْدِى اسْمُهُ أَحْمَد» ۳. محمّد. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه» ۴. عبداللّه. «وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ یَدْعُوه» ۵. خاتم النبیین. «وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّین» ۶. رحمة للعالمین. «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ ۷. بشیر و نذیر. «یا أَیُّهَا النَّبِىُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً . وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً» ۸. داراى خلق بزرگ. «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ» ۹. نرمخویى. «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك» ۱۰. داراى نام و نشان مكتوب در تورات و انجیل. «الرَّسُولَ النَّبِىَّ الْأُمِّىَّ الَّذى یَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِى التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیل» ۱۱.همراه با وعده پیروزى بر همه ادیان جهان. «هُوَ الَّذى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» ۱۲. مبعوث بر همه بشریت. «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاس ۱۳. مبعوث بر اجنّه. «قُلْ أُوحِىَ إِلَىَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً» ۱۴. شاهد بر امت خود و شاهد بر تمام انبیا. «جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهیداً» ۱۵. مورد تأیید الهى در برابر مسخره كنندگان. «إِنَّا كَفَیْناكَ الْمُسْتَهْزِئینَ» ۱۶. تثبیت دل با آیات قرآن. «كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتیلاً» ۱۷. پذیرش شفاعت تا آنجا كه راضى شود. «وَ لَسَوْفَ یُعْطیكَ رَبُّكَ فَتَرْضى» ۱۸. داراى سعه صدر. «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ . وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ . الَّذى أَنْقَضَ ظَهْرَكَ . وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ ۱۹. صاحب كوثر. «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» ۲۰. بر راه مستقیم الهى. «إِنَّكَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ». https://eitaa.com/AlmustafaOpenUniversity
بیست و ششمین کرسی ترویج بررسی و نقد رویکردها و نظریه علمی و دینی : عنوان " تباهی اخلاق عربی به وسیله میراث صوفیانه و پیوند تصوف و تشیع؛ بررسی و نقد ادعاهای محمد عابدالجابری" برگزار شد. این عنوان با ارائه حجت‌الاسلام‌ دکتر اسلامی نسب و همراه با نقد حجت‌الاسلام‌ دکتر محمد علی میرزایی و دکتر هادی بیگی و با دبیری دکتر سید محمد طباطبایی در سالن جلسات دانشگاه مجازی المصطفی بصورت حضوری و مجازی با استقبال بسیار خوبی برگزار شد. 🔹 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
با سخنرانی رئیس محترم جامعةالمصطفی(ص) العالمیه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عباسی ⏰زمان: پنج شنبه ۲۴ فروردین ساعت ۱۱ 🏢مکان: نمازخانه سازمان مرکزی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه پخش آنلاین از آدرس: http://vc.miu.ac.ir/pr ✳️روابط عمومی المصطفی ✳️ 🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی برای اطلاع از آخرین اخبار المصطفی هم اکنون عضو شوید 👇👇👇 https://eitaa.com/newsmiu
42.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی حجت‌الاسلام استاد سازندگی، با عنوان "فضائل اهل بیت علیهم السلام در قرآن کریم، مناقب و اوصاف نبی مکرم اسلام " جلسه اول 1402.01.22 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه دوم سخنرانی حجت‌الاسلام استاد سازندگی 🔹اخیرا از استفان شیفر که تازه مسلمان شده است نقل است که علت مسلمانی را از عدالت علی علیه السلام بیان می کند. 🔹 سیصد آیه در خصوص امام علی علیه السلام است به نقل از علمای اهل سنت. البته این ظاهر قرآن است، مفسران بزرگ شیعه معتقدند قرآن هم در حقيقت در فضیلت اهل بیت و معرفی انسان کامل است.در تاریخ همه دسیسه ای علیه امیرالمومنین انجام دادند اما همچنان پرچم امام بالا است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله به امام علی علیه السلام فرمودند: ... اِنَّکَ تَسْمَعُ ما اَسْمَعَ وَ تَری ما اَری، اِلّا اِنَّکَ لَسْتَ بنَبیٍّ و لکنَّکَ لوزیرٌ و إِنَّکَ لَعَلَی خَیْرٍ؛ تو می‌شنوی آن چه را که من می‌شنوم، و می‌بینی آن چه را که من می‌بینم، جز آن که پیامبر نیستی؛ ولی وزیر و یاور من هستی و بر راه خیر می‌روی.نهج البلاغه، خطبه 192 حضرت از کودکی تا رحلت پیامبر همراهش بود، ان وقت فقط سیصد حدیث از ایشان نقل شده است در حالی که از ابوهریره بیش از 3000حدیث نقل شده است. حضرت علی علیه السلام در قرآن کریم 🔹 آیه تبلیغ «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس ان الله لایهدی القوم الکافرین; ای پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن که اگر نکنی پیامش را نرسانده ای و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه می دارد; آری، خدا گروه کافران را هدایت نمی کند .» 🔹 لیلت مبیت: وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاةِ اللهِ وَ اللهُ رؤفٌ بِالْعِباد): در خصوص این آیه معاویه تلاش زیادی کرد تا بتواند تفسیر آن را از حضرت تعبییر نکنند.. 🔹 آیه انذار: وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» 🔹 آیه بلاغ، آیه ۶۷ سوره مائده می‌فرماید: «یَا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَاِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللهُ یَعْصِمُکَ مِنْ النَّاسِ اِنَّ اللهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از (گزندِ) مردم نگاه می‌دارد. آری، خدا گروه کافران را هدایت نمی‌کند. 🔸 آیه اکمال: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً 🔹 آیهٔ 33، احزاب تطهیر :﴿إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً﴾ این است و جز این نیست که خداوند اراده کرده است که رجس را از شما خاندان پیامبراکرم دور سازد و شما را به نهایت درجه پاک و مطهر گرداند. 🔹 خاتم بخشی: آیه 55 سوره مائده إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و کسانى که ایمان آورده اند; همانها که نماز را بر پا مى دارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند. 🔹 خیر البریه. «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ در حقيقت كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌ اند، آنان‌اند كه بهترين آفريدگانند. در تفسیری از رسول خواستند، فرمودند خیرالبریه را امیرالمومنین نشان دادند مثل حدیث طیر 🔹 آیه نجوا آیه 12 سوره مجادله ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ به اعتراف همه استناد شیعه و سنی فقط حضرت علی علیه السلام دو درهم می دادند، که اطلاق این آیه با ایشان است
👇👇👇 🔹 سوره برائت توبه آیات 1 تا 3 بَراءَةٌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ وَ رَسُولِهِ‌ إِلَى‌ الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكينَ گفتیم که رسول خدا (ص) آیاتی از سوره ی برائت را به خلیفه ی اول داد تا آن را در مکه در روزی خاص بر مشرکین تلاوت کند. هنگامی که ابو بکر مقداری از مدینه دور شده بود جبرئیل امین بر حضرت نازل شد که این آیات را یا خودت و یا کسی که از توست بر آنها قرائت کند. رسول خدا (ص) امیر مؤمنان علی علیه السلام را خواست و فرمود که آیات را از ابو بکر بگیرد و خودش آن مسئولیت را بر عهده بگیرد. ابو بکر برگشت و عرض کرد: من را برای یک پیامی اهل و قابل شمردی و بعد عزل کردی؟ رسول خدا (ص) فرمود که این مربوط به وحی الهی است و از دست من کاری بر نمی آید. 🔹 آیه مباهله 61 سوره آل عمران مى خوانیم: فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلى الکاذِبینَ: «هر گاه بعد از علم و دانشى که به تو رسیده، (باز) کسانى درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو:بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را; ما زنان خویش را دعوت می آوریم. 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فضائل اهل بیت علیهم السلام در قرآن کریم 🔹 جلسه دوم. 🔹 استاد مهدی سازندگی - 1402.01.24 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
جلسه سوم از سخنرانی استاد سازندگی چند پرسش اساسی در خصوص ایمه در براه قرآن گفته می شود مهمترین آن این ا ست که چر نام ائمه در قرن نیامده است . دلایل مختلف ی دارد اول اینکه اگر نامی ذکر می شود قرآن به تحریف و حذف می رفت دوم اینکه علیه ائمه اطهار تخریب سنگینی صورت می گرفت و نتیجه آن معاوم نبود چه می شود .درحالی که در بسیا از آیات صراحت تفسیر در خصوص ائمه هم واضح است و تردید ناپذیر می باشد در این خصوص تفسیر تفسیر صافی و نور الثقلین چند هزار شان نزول در خصوص ایمه اطهار را در کتاب خود جمع آوری کردند. امروز در خصوص تجلیات نام مبارک حضرت صدیقه طاهره در قرآن کریم آیاتی را معرفی می کنیم. در حالی که سه شب قدر را طی کردیم سوره مبارکه قدر در خصوص قدر و منزلت حضرت زهرا است 🔹 شب های قدر. إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ‌ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَ‌اكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ‌ ﴿٢﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ‌ خَيْرٌ‌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ‌ 🔹 سوره کوثر ، إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾ فرق بين عطا و اتى چيست؟ آتينا يعنى داده­ ايم و اعطينا هم يعنى داده‏ ايم. اگر چيزى را بدهى كه پس بگيرى مى‏ گويد: آتا. امّا اگر چيزى را بدهى و پس نگيرى، مى‏شود عطا. عطا به چيزهايى مى‏ گويند كه بدهد و پس نگيرد. گفته است: « انا اعطينا» بعد هم نگفته است كه انا اعطينا الرسل يعني به همه ­ي رسولان نداده ‏ام. مى‏ گويد: « انا اعطيناك» اين «ك» يعنى تو و حساب تو با همه ي پيغمبرها فرق مى ‏كند. علامه طباطبایی دراین آیه چندین تفسیر و نظر می دهد اما در نهایت احتمالات می رسد به حضرت زهرا که شاخص ترین است. 🔹 ایه مباهله فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ نساینا فقط درباره حضرت صدیقه طاهره است و این مورد شیعه و سنی هیچ کس تردید ندارد. 🔹 قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی در اینم آیه مفهوم قربی مصداقش حضرت زهرا گفته شده است . 🔹 وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى. و به زودى پروردگارت آن‌قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوى. ناراحتی پیامبر از گناه امتش بودکه خداوند امت رسول خدا را ببخشید. تفسیر باطن یعنی حضرت زهرا که شفاعت کبری را درقیامت دارد. حالا حدیثی است که حضرت فاطمه معصومه برای شفاعت شیعیان کافی است و شفاعت حضرت زهرا در قیامت خواهد بود. 🔹 كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ این درخت و شجره در تفسیر به حضرت زهرا اطلاق شده است. 🔹 اللّه نُورُ السَّماوَاتِ وَالاْءَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کمِشْکاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کأَنَّهَا کوْکبٌ دُرِّی در این آیه نیز مشکات را به حضرت زهرا تعبییر کردند. 🔹فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاْصَالِ. در خانه‏هایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند خانه‏هایى که نام خدا در آن‌ها برده مى‏شود و صبح و شام در آن‌ها تسبیح او مى‏گویند.» فی بیوت نام خداوند در ان خانه ها بلند است. 🔹 وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ .132 طه اهل خود جهت عبادت و نماز در اینجا حضرت زهرا است. اهل یعنی حانواده و فرزند 🔹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًاآیه 141 احزاب. تاکید به نام و ذکر خداوند است که حضرت بعد از درخواست کار زیاد در منزل پیامبر اکرم تسبیحات را به حضرت زهرا معرفی کرد و این آیه دلالت بر حضرت زهرا دارد. 🔹 أُولئِکَ الَّذينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلي‏ رَبِّهِمُ الْوَسيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ.سوره اسرا 57 در ظاهرا این آیه وسیل همان عمل صالح، نماز روزه است لیکن مفسیرین وسیله را حضرت زهرامرضیه و امامان تعبییر کرده اند. 🔹 وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ حضرت حوا از بالا ۵نور را دید که می درخشند وتعبیر این شجره منهیی حضرت زهرا است 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
پرجمعیت‌ترین کشور دنیا هند است. دیگر چین نیست! 🔹 جمعیت چین در حال آب رفتن و پیر شدن است. در مقابل، رشد جمعیت رقیب، یعنی هند به دلیل ‌جوان‌تر بودن و نرخ بالاتر باروری، روندی صعودی دارد. 🔹به نقل از دویچه‌وله، سازمان ملل می‌گوید از ۱۴ آوریل ۲۰۲۳ دیگر باید هند را پرجمعیت‌ترین کشور دنیا دانست. هر دو کشور از دهه ۱۹۵۰ با پیشرفت در پزشکی و کشاورزی، بیش از گذشته خیز برداشتند. جمعیت چین در دهه ۱۹۸۰ از مرز یک میلیارد نفر گذشت و هند از اواخر دهه ۱۹۹۰ به این رقم رسید. 🔹حال هر دو کشور بیش از یک میلیارد و ۴۰۰میلیون نفر جمعیت دارند. فایل سخنرانی حجت‌الاسلام استاد سازندگی فضایل اهل بیت علیهم در قران کریم، جلسه ۵ 1402.01.٢٨ 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بعد از توافق ایران و عربستان، امام جمعه مدینه در اقدامی بی‌سابقه حدیثی از حضرت رسول (ص) در مورد امام علی (علیه السلام ) و ائمه اطهار علیهم السلام میخواند! 🔹این کار بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای عربستان سعودی داشته است. 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
هدایت شده از شهید محمد بنیادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خامنه‌ای: هدف آمریکا از اشغال عراق و افغانستان، ایران بود| نباید از برنامه‌های دشمن غافل ماند 🔹️ رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: نباید به حدی از پیشرفت قانع شد چرا که تهدید هیچگاه به‌طور کامل از بین نمی‌رود، پس باید بر آمادگی‌های مختلف بیفزایید. آمادگی نیروهای مسلح نیروی بازدارنده در برابر دشمن است. 🔹️ استکبار هرجا منافعی ببیند از پشت صحنه درگیری راه می‌اندازد، بنابراین باید برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت دشمن را تحت نظر داشته باشید. 🔹️ آمریکایی‌ها منافعی در عراق و افغانستان داشتند اما هدف نهایی آنها ایران بود و دلیل شکست راهبرد آن‌هت قدرت انقلاب بود. 🔹️ موقعیت کنونی رژیم صهیونیستی نمونه دیگری از شکست دشمن است و اکنون حتی در آمریکا و اسرائیل علیه جنایت‌های اشغالگران تظاهرات برگزار می‌شود
🌙 اینفوگرافیک/ مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۲ از سوی مراجع تقلید اعلام شد 📎 مشاهده تصویر با کیفیت بالاتر @HawzahNews| حوزه‌نیوز
جلسه پنجم از سخنرانی حجت‌الاسلام استاد سازندگی آیاتی که در خصوص امام حسین(علیه السلام ) مطرح شده است متفاوت بوده و در تفاسیر آیات زیادی در خصوص امام حسین (علیه السلام ) مطرح شده است. ابعاد آیاتی که در قرآن و در خصوص اهل بیت(علیهم السلام ) مطرح شده است به چند قسمت تقسیم می شود. 🔹بعد رسالت آیات که زیاد است و به رسالت حضرت رسول(صلی الله علیه وآله وسلم ) اشاره دارد. 🔹در بعد امامت نیز آیاتی مطرح شده است و این آیات در خصوص امیرالمومنین (علیه السلام ) می باشد. 🔹بعد دیگر آیات شهادت است که این آیات هم اکثرا به امام حسین(علیه السلام ) اشاره دارند. 🔹بعد مهم دیگر آیات مهدویت است که این آیات در خصوص امام زمان می باشند. از زمان اراده خدا بر خلقت بحث امام حسین(علیه السلام ) مطرح بوده است. برای مثال می توان به ۵ نور که واسطه خلقت بوده اند اشاره کرد. زمانی که حضرت آدم(علیه السلام ) ترک اولی میکند و هبوط می کند زمانی که می خواهد توبه کند به اسامی اهل بیت (علیهم السلام ) متوسل می شود و در زمان بیان نام امام حسین (علیه السلام ) منقلب میشود و در همان جا اولین روضه خوان امام حسین(علیه السلام ) خود خداوند می باشد. آیه شریفه «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» که در خصوص داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام ) و اسماعیل(علیه السلام ) مطرح شده است، پس از آنکه بجای اسماعیل قربانی کردن قوچ پذیرفته می شود، خدا روضه میخواند و ابراهیم گریه می کند. امام حسین علیه السلام هنگام خروج از مکه به آیه شریفه { الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا الله} اشاره می کند و این آیه نیز گفته شده است که در خصوص امام حسین(علیه السلام ) مطرح شده است. آیه شریفه { وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ} گفته شده است که در خصوص امااست و امامت از نسل امام حسین(علیه السلام ) می باشد. آیه شریفه 33 سوره مبارکه اسرا { وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا} مراد از من قتل مظلوما امام حسین(علیه السلام ) می باشد و آنچه که در قتل اسراف نیست خون خواهی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می باشد. در روایت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در زمان ظهور می فرماید: ان طالب بدم المقتول ... و اینگونه خود را معرفی می کند که اشاره به امام حسین(علیه السلام ) است. آیه شریفه {وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا} هم به وجود نازین حسنین(علیهما السلام) تفسیر شده است. آیات ابتدایی سوره مبارکه فجر { يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً } نیز در خصوص امام حسین (علیه السلام ) مطرح شده است و در صدر تمام آیات مرتبت با امام حسین(علیه السلام ) میدرخشد. 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity
1_4265293428.mp3
8.99M
فایل سخنرانی حجت‌الاسلام استاد سازندگی فضایل اهل بیت علیهم در قران کریم، جلسه ۴ 1402.01.27 🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی 🔽🔽🔽🔽 @AlmustafaOpenUniversity