eitaa logo
Aminikhaah🇱🇧
38هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
540 ویدیو
310 فایل
«حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت» 🌹امام خامنه ای: سه کار عمده بر عهده‌ی روحانیون است: «هدایت فکری و معنوی»، «هدایت سیاسی» و «خدمات اجتماعی و غمخواری و خدمت‌رسانی به مردم». صوت جلسات: @Aminikhaah_media ارتباط: @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اصل مطلب درباره آقای این است که بسیاری حرف های ایشان ، جزئش خوب است ولی ترکیبش مشکل دارد. به این مثال دقت کنید: بیش از ۸۰ درصد کسانی که کرونا گرفتند ، خوب شدند. وزارت بهداشت و دستگاه های رسانه ای می توانند این واقعه را دو مدل گزارش کنند که منجر به دو نوع عملکرد متضاد می شود. ۱. مردم! راحت هر جا دوست دارید بروید و اصلا در قید و بند ماسک و دستکش و فاصله اجتماعی نباشید. اکثر کسانی که کرونا گرفته اند ، آخرش خوب شده اند و فقط عده کمی هستند که به گرفتاری حاد دچار می شوند. ۲. مردم! درست است که تعداد کمی با کرونا از دنیا رفته اند. ولی ممکن است شما هم با سهل انگاری ، جزء همان دسته اندک باشید. پس تا جایی که می توانید مراقب باشید. دعوا بر سر خلود مشرک و ابدیت جهنم و ... و نقل اقوال عرفا و بزرگان ، بازی رسانه ای است تا این حرف اصلی شنیده نشود. مشکل اصلی جناب آقامیری دقیقا همین جاست که امیدواریم سریعا در مسیر اصلاح قدم بردارند. https://twitter.com/Aminikhaah/status/1274561782158409734?s=09@Aminikhaah
💠شرح (جلسه نوزدهم) 🔻متقین با مخالفانشان هم به آرامی رفتار میکنند. 🔸امیرالمومنین (علیه السلام) ویژگی منحصربفردی برای متقین بیان می کنند که شاید در هیچ جای دنیا و در هیچ مکتب اخلاقی بدین نحو همچین گزاره ای نداشته باشیم. اصل این مطلب از ایه قرآن است.در سوره مبارکه مائده آیه مبارکه ۸ (لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ)اگر از جماعتی کینه ای دارید،بیزاری یا نفرتی دارید این سبب نشود که شما رفتاری غیر از رفتار عادلانه انجام دهید، بعد میفرمایند؛ عدالت داشته باشید،عدالت به تقوا نزدیک تر است. زمینه ی تقوا با عدالت فراهم میشود. 🔹انسان باید دائما به حریم ها ومرز ها توجه داشته باشد.خصوصا هنگامی که از چیزی خوشش می آید و یا از چیزی بدش می آید، در این مواقع انسان دیگر توجهی به حریم ها ندارد،از حریم ها و حدود براحتی عبور میکند. اگر از فردی، از مجموعه ای، از یک جریان سیاسی، از یک قوم یا قبیله ای خوشمان بیاید، با دامنه ی وسیعی با آنها برخورد می کنیم و میتوانیم از خیلی اشتباهات بزرگ بگذریم، حال اگر از یک جماعتی بدمان بیاید کوچکترین مسائلی که زیر میکروسکوپ باید دیده شوند هم به چشممان بزرگ می آید و سرِ همان هم بیشترین چالش ها را داریم. 🔸حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام) در ساعات پایانی عمرشان به اهل خانه گفتند شما به ابن ملجم افطار دادید؟سحری دادید؟ بعد حضرت از غذایی که خودشان می خوردند به ابن ملجم دادند. بعد فرمودند؛ اگر من زنده بمانم خودم میدانم با او چه کنم، اگر به شهادت رسیدم(ضربة بضربه)، بابت ضربه ای که به من زده، او یک ضربه به من زده شما هم یک ضربه بزنید، و این سبب نگردد با همه ی خوارج درگیر شوید و بخواهید همه را بکشید.این ها تمامش برای ما درس است. 🔻مثالی از این خصلت در یکی از تربیت شدگان مکتب امیرالمومنین(علیه‌السلام) 🔹شهید بهشتی با بنی صدر خیلی چالش داشت وبنی صدر واقعا از ظلم وتهمتی نسبت به شهید بهشتی فروگذار نبود، اینطور که نقل شده در زمان انتخابات که او به هر حال رقیب انتخاباتی به حساب می آمد و بنی صدر رقیب حزب جمهوری بود، در همان ایام همسر بنی صدر را در یک میتینگ سیاسی با یک اوضاع بدی دستگیر کرده بودند،شهید بهشتی خیلی تشر زده بودند و به این افراد گفته بودند که این ایامِ انتخاباتی است و این کاری که شما میکنید به ضرر خود بنی صدر تمام میشود، در این ایام انتخابات،درست است همسر او یک خطای قانونی انجام داده است و مشکلاتی دارد ولی اکنون وقت پردازش به این مسئله نیست و تسویه حساب سیاسی است و گفته بودند آزادش کنند و بعد از انتخابات رسیدگی شود. 🔸 روز سخنرانی معروف بنی صدر در دانشگاه تهران در اسفند ۵۹، که همه اش توهین به شهید بهشتی بود و طرفداران شهید بهشتی را هم با یک شعار خیلی بدی میزدند و پرت میکردند بیرون، شهید بهشتی مشغول دیدن سخنرانی از تلویزیون بودند، یکی از اطرافیان توهینی به بنی صدر میکند، شهید بهشتی خیلی ناراحت و عصبانی میشوند و میفرمایند مگر من صدبار نگفتم پیش من کسی حق ندارد از کسی بدگویی کند.در حالی که همان لحظه آن آقا داشته درمورد شهید بهشتی حرف میزده وتوهین میکرده. "رعایت این مرزها همان تقواست." 🔹ما چه مقدار در رفت و آمدهای خانوادگی مان این مسائل را رعایت می کنیم؟ اگر انسان این مرز ها را رعایت نکند چه آن موقعی که به کسی علاقه دارد چه آن وقتی که از کسی بدش می آید اگر از این مرزها رد شود، به تعبیر امیرالمومنین(علیه‌السلام)،اَلْبَغْيُ سَائِقٌ إِلَى اَلْحَيْنِ،این سبب عاقبت به شری میشود، باعث این میشود که انسان لحظه ی آخر نتواند با ایمان و تقوا از دنیا برود. صوت گفتگو @Aminikhaah
هدایت شده از آلاءشاپ
🔰 «ادب حضور» مجموعه‌ای پنج جلدی است که به آداب و مراقبات مهم‏ترین ‏ایّام سال در نزد اهل معنا می‏ پردازد؛ اوقاتی که در فرهنگ اهل بیت(ع)، فرصتی ویژه برای سیر و توحیدی معرفی شده ‏اند. این ایّام عبارتند از: سه ماه ارجمند ، و ، و ایام (ع) در محرم و صفر. کتاب حاضر تحت عنوان اسرار اربعین موسوی٬ عصاره‏ دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی پیرامون ماه و دهه اول ماه که میقات چهل روزه خدا سبحان و حضرت (ع) است می باشد. دستورات و نکات در این مکتوبه بنا بر مکتب تربیتی (ره)، است. ویژگی مهم این کتاب آن است که مؤلف، برخی ظرایف و لطایفی را که گرد آورده خود مستقیماً و سینه به سینه از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک، به ویژه مرحوم دریافت نموده اند و لذا بسیاری مطالب آن در کتب مشابه ذکر نشده است. قیمت کتاب : ۱۱٬۰۰۰ تومان ⬅️⬅️ برای تهیه کتاب به آی دی سفارش کانال که در توضیحات آمده پیام بدهید. 👇 @paranesh_book
| تفسیر آیت الله جوادی آملی از عدم پذیرش معذرت ظالمین در قیامت https://twitter.com/Aminikhaah/status/1274400268638134273@Aminikhaah
💠شرح (جلسه بیستم) 🔻کظم غيظ در سيره ى متقين 🔸کظم غیظ در اکثر اوقات تعبیر به فروخوردن خشم میشود. این تعبیر،تعبیر غلطی نیست اما خیلی هم واضح نیست. واژه ی کظم، واژه ی خیلی لطیفی است، معمولا در زبان عربی هنگامی که یک سقا سر مشک را محکم می بندد تا آبی به بیرون چکه نکند و نریزد به این حالت کظم میگویند. حالتی که مراقبت میشود تا چیزی بیرون نریزد. 🔹کظم غیظ عبارت است از اینکه؛ هنگامی که انسان عصبانی می شود و دچار غیظ(شدیدترین حالت عصبانیت در انسان)میشود،این را مدیریت کند،به تعبیر بهتر میتوان گفت چیزی از خشم و عصبانیت خودش بروز ندهد. 🔸عموما انسان در آن لحظات عصبانیت، سریع شروع می کند به تصمیم گیری کردن و معمولا غلط ترین تصمیم ها، تصمیم هایی است که در مواقع عصبانیت گرفته میشود، چون این تصمیم، اولین، یعنی ساده ترین و مخرب ترین تصمیم است، و معمولا هنگامی که انسان در عصبانیت تصمیم می گیرد بعد به شدت پشیمان می شود و در صدد جبران بر می آید اما خیلی اوقات قابل جبران نیست. 🔻ايا وجود خشم در مابيهوده است؟ 🔹خشم را خداوند در وجود ما قرار داده است و چیز خوبی است. انسان محبتی دارد که باید در( رُحَمَآءُ بَيْنَهُم) بروز کند. و خشمی دارد که باید در (اَشِدّاءُ عَلَی الْكُفّار)بروز کند. 🔸در سیره ی امیرالمومنین (علیه‌السلام) ما هردو را میبینیم، ایشان هم "اَشِدّاءُ عَلَی الْكُفّار" وهم "رُحَمَآءُ بَيْنَهُم" هستند. این نشان میدهد غضب یکی از امکاناتی است که ما باید در راستای زندگی از آن استفاده کنیم. و متقین آن را مهارش می کنند تا جایی بیهوده هدر ندهند و در جای خودش از آن استفاده بهینه می کنند. 🔹امیرالمومنین( علیه‌السلام) نماد کظم غیظ هستند. وقتی ایشان به قدرت رسیدند می‌توانستند با کسانی که سال ها ایشان را خانه نشین کرده بودند خصوصا با کسانی که راس قدرت بودند و موقعیت و مسئولیتی داشتند تسویه حساب کنند. اما حضرت این کار را نکردند.بلکه آنقدر مراعات حق را میکردند که برخی از طرفدارانشان را از دست دادند و حتی در فتنه هایی که همان ابتدای حکومت شکل گرفت این ها دشمنان حضرت شدند و عليه امیرالمومنین (علیه‌السلام) جنگ راه انداختند. حضرت در مقابل همین افراد در جنگ، رفتند و با ان ها گفت و گو کردند و پدرانه نصیحتشان کردند. 🔸در رابطه با مردم کوفه هم حضرت همیشه کظم غیظ کردند. خود حضرت میفرمودند من میتوانم با شمشیر شما را راه بیاندازیم میتوانم از اهرم های فشار استفاده نمایم، برای اینکه شما سر به زیر شوید، مطیع شوید ولی من از این اهرم ها استفاده نمی کنم من میخواهم تقوای شما،شما را وادار کند که مسئولیت پذیر باشید. 🔹نهایت اهرم فشاری که امیرالمومنین(علیه‌السلام) استفاده کردند چه بود؟ در روزهای پایانی عمرشان دیگر خیلی از دست مردم ناراحت و عصبانی شدند. امدند منبر وخطاب به مردم فرمودند؛ من از دست شما خسته شدم، حرف گوش نمی دهید و فرمودند؛ من امروز بعد از نمازصبح پیغمبر اکرم(صل الله علیه وآله) را در رویا دیدم و به برادرم رسول خدا گفتم، یا رسول الله من از دست این مردم خسته شدم پیغمبر(صل الله) به من فرمود؛ علی جان این ها را نفرین کن.حال ببینید نفرین امیرالمومنین (علیه‌السلام) چه بود؟ مثلا نفرین کردند این ها خانه خراب شوند؟بیماری واگیر دار در بینشان شیوع پیدا کند؟آبشان مسموم شود؟ حضرت فرمودند؛ نفرین کردم و از خداوند خواستم که مرا از شما بگیرد. این نفرینی بود که امیرالمومنین (علیه‌السلام) برای مردم کوفه کردند. و نفرین حضرت باز برای مردم این بود که خود حضرت از صحنه حذف شوند نه آنکه بخواهند برای مردم آسیب آنچنانی شکل بگیرد. "این ها همه نماد کظم است." صوت گفتگو @Aminikhaah
💠تفاوت عقلانیت و شیطنت @Aminikhaah
‏کرونایی که بازار و مسکن و اشتغال و فرهنگ و ... را گرفته، نتیجه رعایت نکردن فاصله‌گذاری با دشمنان ملت است. https://twitter.com/Aminikhaah/status/1275236087250792449?s=09@Aminikhaah
امام صادق علیه‌السلام : تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. در قم بانویی از فرزندان من که نامش فاطمه دختر موسی (ع) است از دنیا می‌رود، بانویی که به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت می‌گردند مستدرک سفینه البحار، ص ۵۹۶ ✅ t.me/Aminikhaah_enInstagram.com/aminikhaah_en@Aminikhaah
💠شرح (جلسه بیست و یکم) 🔻تقوا در متقین 🔸حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)در رابطه با متقین میفرمایند: وَ لَا يَدْخُلُ فِي الْبَاطِلِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الْحَقِ، انسان با تقوا، داخل در باطل نمیشود و از حق خارج نمی شود،شاید بتوان گفت این جامع ترین تعریف در رابطه با "تقواست." 🔹"تقوا"یعنی کنترل و مراقبت،مراقبت از اینکه انسان ذره ای پایش را از حق جدا نکند و ذره ای به سمت باطل کشیده نشود. 🔸شاخص این امر حضرت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام )هستند، (علی مع الحق والحق مع العلی)منطق و مرام و تفکر امیرالمومنین (علیه‌السلام) برای ما شاخص "حق" است. این منطق و تفکر همانی است که در نهج البلاغه بروز و نمود پیداکرده است، در کلمات امیرالمومنین(علیه السلام) نمود پیدا کرده ،در ادعیه ایشان است،مثل دعای کمیل،مناجات شعبانیه،این ها همه ادعیه امیرالمومنین (علیه‌السلام) است. آن نظام ارزشی ای که در این منطق حاکم است، در این گفتارحاکم است، انچه در این سیره دیده میشود شاخص "حق" است. به هر میزان که انسان بدین نزدیک شود به حق نزدیک شده است و به هر میزان از این دور شود از حق دور شده است و وارد باطل شده است. 🔻تشخیص حق از باطل به واسطه ی "تقوا" 🔸دوران آخرالزمان خاستگاه فتنه است و هر چقدر ما به دوران ظهور حضرت ولیعصر(عجل الله) نزدیک تر شویم این فتنه ها بیشتر و ریزش ها شدیدتر میشود. 🔹فتنه از چه حیثی است؟ حق و باطل برای انسان مشتبه میشود و انسان نمی تواند حق و باطل را بدرستی تشخیص دهد. انسانی که تقوا دارد میتواند حق و باطل را تشخیص دهد. چگونه تشخیص بدهیم؟ 1⃣بدانیم منطق امیرالمومنین(علیه السلام)چیست. 2⃣ حق شاخص دیگری دارد که به ما کمک می کند، پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله)خطاب به ابوذر فرمودند: اَلْـحَقُّ ثَقيلٌ مُرٌّ وَ الْباطِلُ خَفيفٌ حُلْوٌ، حق هم تلخ هست هم سنگین است باطل هم شیرین است هم سبک است. 🔸خیلی مسائل هست که جذابیت سطحی و ظاهری دارد این ها عمدتا از جنس باطل است.اگر چیزی از جنس حق باشد معمولا آثارش زود بازده نیست و جذابیت ها و آثارش ظاهری و آنی نیست. 🔹گاهی انسان احساس میکند مسیر را اشتباه می رود،میگوید اگر درست می روم پس چرا بد میبینم؟چرا سختی پیش می اید؟ ما از هنگامی که نماز خوان شدیم فشار در زندگیمان بیشتر شد.این مشخص میشود شاخص دست آدم نیست. انسان، که در مسیر حق قرار میگیرد تلخی ها و سختی می آیند، چون میخواهد روح انسان بارور شود و به نتیجه برسد. صوت گفتگو @Aminikhaah
شیعه امیرالمومنین.mp3
6.19M
🔹آیا ما شیعه امیرالمومنین(ع) هستیم؟؟؟ ✅ مجموعه پادکست های موضوعی و مطالعاتی بر محور سلسله مباحث @Aminikhaah 🌐 http://eitaa.com/zamene_ahoo
💠 دختر رحمت است و پسر نعمت @Aminikhaah
حضرت معصومه1.mp3
668.9K
🔸 🔹شفاعت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها ✅ @Aminikhaah
💠شرح (جلسه بیست و دوم) 🔻قرآن خواندن در شب 🔸امیرالمومنین (علیه‌السلام) در رابطه با ویژگی متقین میفرمایند: أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ، تَالِينَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ،شب ها را روی پا می ایستند و اجزایی از قرآن را تلاوت می کنند. 🔹این فرمایش چند بخش دارد؛ 1⃣متقین شب زنده دار هستند.و شب ها را برای عبادت و انس با خدای متعال می گذارند. 🔸بسیار خوب است که ما مقداری از شب را برای مناجات و عبادت و خصوصا برای انس با قرآن تخصیص بدهیم.قرآن خواندن در شب و سحر فیض و اثر دیگری دارد. شب ها مشغله انسان کمتر است و وقت نجوای با خالق است، در طول روز با مخلوق گفت و شنود داشتیم و شب، هنگام گفت و شنود با خداست. گفتن ما با دعاست که عرض حاجت به خداوند متعال می کنیم و شنیدنمان با قرآن خواندن است. 🔹سحر ها اگر دعا وخواندن قرآن داشته باشیم با خداوند متعال گفت و شنود داریم. این عمل در تقرب به حق تعالی اینقدر اثر دارد که در قرآن کریم داریم: ومِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰٓ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا(اسرا ٧٩)؛اگر کسی تهجد در شب داشته باشد اینقدر مقرب به درگاه خداوند میشود که میتواند به مقام محمود و مقام شفاعت برسد و دیگران را هم شفاعت کند. 2⃣متقین در شب زنده داری هایشان ایستاده قرآن میخوانند. 🔸در برنامه خواندنِ قرآن بهتر است ما مقداری از قرآن را ایستاده بخوانیم،که طبق این فرمایش امیرالمومنین (علیه‌السلام)در ایستاده قرآن خواندن اثر خاصی است. صوت گفتگو @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
دمو سه دقیقه در قیامت 59 - @Aminikhaah.mp3
1.17M
🔉 جلسه ۵۹ سه دقیقه در قیامت 🔸جمعه ساعت ۱۰ منتظر باشید 🔔 @Aminikhaah_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ✅ پرسشی که بنظر می‌رسد در سبک زندگی فراموش شده است 👈 برای دریافت در کیفیت‌های مختلف، اینجا کلیک کنید ✅ @Aminikhaah 💡🎥eitaa.com/zamene_ahoo
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز اعدام مرجع منحرف 🏴ابوجعفر محمدبن‌على شلمغانى 🏴معروف به ابن ابی العزاقر لعین 🏴با توقیع و حکم حضرت بقیةالله 🏴درپی ادعای بابیت شلمغانی خبیث 💠رهبرانقلاب ‼️پس از آغاز دوران غيبت و به ويژه بعد از انتهاء دوره ۷۴ساله غيبت صغرى و انقطاع كامل شيعيان از امام غائب، يكى از خطراتى كه كليت مكتب اهل بيت را تهديد میكرد اين بود كه اشتباه و انحراف كسانى از منسوبين به اين مكتب، چيزهايى را از آن كاسته يا به آن بيافزايد، و يا بر اثر كم رنگ شدن مرزبندى‌هاى اصولى مكتب، خطوط انحرافى با آن آميخته و انحرافات مسلكهاى اعتقادى يا مذهبهاى جعلى با حقايق آن ممزوج گردد. در دوران حضور امام، هرگاه چنين چيزى پيش میآمد، شخص شخيص امام، مركز مطمئنى بود كه همه چيز با آن اندازه‌گيرى و درباره‌ى آن قضاوت مى‌شد. پس از تا امام در ميان مردم بود اشتباهات، ديرى نمى‌پاييد و آن پيشواى معصوم خطاهاى عمده را در مقطع حساس تبيين مى‌كرد. شعيه مطمئن بود كه اگر در خط كلى مكتب، از سويى زاويه‌ى انحرافى پديد آيد بالاخره حجت آشكار خواهد شد. در تاريخ دوران زندگى ائمه به نام اشخاصى بر میخوريم كه به خاطر احداث بدعتى يا ترويج عقيده‌ى باطلى، صريحاً از سوى ائمه مورد طعن و رد قرار گرفته‌اند، مانند ابن ابى العزافر معروف به شلمغانى، كه اين مورد در دوران غيبت صغرى اتفاق افتاده است که به خاطر عقيده‌يى منحرف حضرت او را مورد طرد و لعن قرار داده‌اند تا از نفوذ عقيده انحرافى آنان در ميان توده شيعه مانع میگردد. و از اين قبيل موارد در تاريخ مناسبات ائمه(ع) با اصحاب معاصرينشان بسيار است. ۷۲/۱/۲۸ @Jahade_tabeini
💠منتظر شدن یعنی عاقل شدن @Aminikhaah
💠شرح (جلسه بیست و سوم) 🔻یکی بودن حرف و عمل 🔸در روایات داریم اگرکسی حرف و عملش باهم یکی نباشد، از ویژگی منافقین است.اما "متقین" حرفشان با عملشان یکی است. 🔹این یعنی چی؟ یعنی اگر چیزی گفتیم بیست و چهار ساعته در حال انجام هستیم!؟هیچوقت هیچ مانعی پیش نمی آید و متقین هرچه که گفتند در زندگیشان همه را عمل میکنند.ممکن است من سفارش کنم با بچه ها خوب رفتار کنید خود من بچه نداشته باشم، این چطور میشود عمل به آنی که می گویم نمی توانم بکنم؟ این قول و عمل یک قاعده ای دارد؛ 🔸اگر بنده یک چیزی را بنا ندارم که به آن عمل کنم و اصلا درگیر این نیستم که به آن عمل کنم یا اصلا اعتنایی به آن ندارم این را نگویم یعنی سفارش نکنم،این میشود ویژگی انسان های باتقوا. 🔹خیلی وقت ها ممکن است خودم نرسم که عمل کنم،اتفاقا یکی از اساتید می گفتند برخی کارها را اگر میبینی خودت خیلی اهلش نیستی به بقیه بگو که آن ها انجام دهند،وقتی میبینی بقیه انجام می دهند خودت در انجام آن کار جدی تر میشوی. مثلا ایشان میفرمودند ؛اگر انسان در نماز شب سست است به دوستانش بگوید بخوانند ،بعد وقتی از دوستانش میپرسد میبیند همه میخوانند اتفاقا خودش هم در خواندن نماز شب جدی تر می شود. این قول با عمل تناسب دارد چون من میخواهم عمل کنم،حرفی را میزنم که دوست دارم عمل کنم والان بخاطر شرایطم بخاطر ضعفم نمی توانم به آن عمل کنم. 🔸این سبقت نگرفتن عمل از قول وقول از عمل، البته اگر عمل سبقت بگیرد که بهتر است،یعنی انسان خیلی چیزها را نمی‌گوید و عمل می کند و این خیلی خوب است ولی اینکه خیلی چیزها را میگوید و عمل نمی کند این خیلی بد است. 🔻در بین بزرگان ما این ویژگی به وضوح دیده میشد. 🔹برای مثال مرحوم شیخ طوسی کتاب مصباح المتهجد را نوشتند. این کتاب مانند مفاتیح الجنان شامل دعا و زیارت و ذکر و نماز است. ایشان اول یک دور کل کتاب را در طول سال عمل کرده بودند بعد برای چاپ داده بودند. 🔸مرحوم شیخ عباس قمی هم برای مفاتیح الجنان همین کار را کرده بودند. 🔹همین استادی که ذکر خیر کردم میفرمودند؛ زمانی سر جلسه ی درس بودیم و استاد روایاتی در باب فضیلت مواسات با دیگران برای ما میخوانند، که خوب است انسان به فکر برادر مومنش باشد،ایشان درس را متوقف کردند و رفتند و بعد از یک ربع با یک عبا آمدند،گفتیم اقا این چیست؟ گفتند من درمورد مواسات حرف زدم دیدم در خانه دوعبا دارم، یک عبا در خانه اضافه داشتم آن را آوردم بدهم به شما،این همین است که انسان بنا دارد که عمل کند. 🔸بین معده ی جسم و معده ی روح یک شباهتی است،معده ی روح همان مرکز ادراک و دریافت ما از معارف و حقایق وعلم است. معده ی جسم، ما وقتی بلع می کنیم هضم خودش صورت میگیرد، ولی معده ی روح به اینصورت نیست،ما یک بلع داریم که این علم میشود، ویک هضم دارد که خودمان باید انجامش دهیم. هضمش میشود "عمل" آن چیزی را که یاد گرفتیم اگر عمل کنیم این با وجود ما عجین میشود و از آن استفاده می کنیم. 🔹جمع بین حدیث(انْظُر اِلي ما قالَ و لا تنظُرْ الي مَنْ قال)ببین چه میگوید، مهم نیست چه کسی میگوید و اینکه میگویند عالم بی عمل(خیلی اوقات ما نکته ای را میدانیم بلدیم ولی به آن عمل نمی کنیم اما سفارشش می کنیم) 🔸گاهی مطلبی بصورت رهگذری به گوش ما میرسد، مثلا یک بیلبوردی با یک توصیه خوبی در خیابان میبینیم ،اینجا لازم نیست بررسی کنیم این بیلبورد را چه کسی نوشته و هزینه آن به عهده چه فردی بوده است اما یک وقت میخواهیم از محضر عالمی به عنوان یک شاگرد استفاده کنیم، زانو بزنیم،یعنی برای او ارزش واحترام قائل باشیم و دائما از او یاد بگیریم، این موقع باید توجه کنیم، پس گاهی نیاز نیست وسواس به خرج داد اما در مبحث شاگردی باید وسواس به خرج داد. صوت گفتگو @Aminikhaah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سخنان جالب آیت الله جوادی آملی درباره برکات قم ✅ @Aminikhaah