#ضرب_المثل_های_قرآنی
🔲 وَ مَا دُعَاءُ الکَافِرِینَ اِلَّا فِی ضَلَال.
🔺و دعای کافران جز در گمراهی نیست.
🔴 ((به دعای گربه سیاه، باران نمیبارد))
📚
@goranketabzedegi
4_6043996404064455611.mp3
3.94M
⬆️⬆️⬆️
#تفسیرسوره_بقره
صفحه_5 بخش سوم
#سوره_2
#جزء_1
مفسر: استاد قرائتی
https://eitaa.com/Amozeshequran
✅ برگزاری کارگاه ها و نشست های علمی در پردیس مهر و معرفت:
✔️۱. قصّۀ یوسف صدّیق در قرآن و نقد آراء تفسیری
✔️۲. طرح بحثِ مطالعات کاربردی قرآن و روانشناسی
✔️۳. آموزش زبان قرآن (آموزش قرآن به روش پیامبر اکرم)
✔️۴. روش تحقیق موضوعی در قرآن متناسب با مباحث کاربردی در روانشناسی
✅ زمان:
🔸جمعه 22 اردیبهشت (از 8 تا 11 صبح)
🔸شنبه 23 اردیبهشت (از 15 تا 18:30)
✅مکان: سناباد ۲۶، انتهای بنفشه۱، مؤسسه مهر و رحمت
https://eitaa.com/Amozeshequran
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🌸🍃
🔻#معانی_لغات_صفحه4🔻
#سوره_بقره
#آیات 21 تا 24
اعبُدوا = بندگی کنید
#فرق عبادت و اطاعت = اطاعت انجام دادن دستور دیگری با رغبت چه دستور خدا باشد چه دستور بشر ولی عبادت مخصوص خدا و اخص از اطاعت است.
#فرق عبد و عبّد =
عبد >> بندگی کرد
عبّد >> به بندگی کشاند و راه بندگی را کج کرد
#فرق خلْق ، خُلق ، خُلُق =
خلْق >> آفریدن و اعم است از اینکه با
نقشه قبلی و تقلید باشد یا بدون تقلید و با ابتکار انجام گیرد.
خُلق >> صفات اخلاقی
خُلُق (مفرد) >> شیوه و روش ، خوی ، فرهنگ و اخلاقیات
لعلّ = شاید ، باشد که ، تا اینکه
لعلّ همیشه به معنای شاید نیست . بیشتر در مواردی بکار می رود که موضوع پس از آن قطعی نباشد.
لعلّکم تتّقون = امید است که متقی شوید
جعل = قرار داد ، پدید آورد
فِراش = بستر گسترده
بِناء = سرپناه ، اساس، ساختمان، ساخته شده
أنداد(جمع ند) = همتایان، شریکان
فرق ند و مِثل =
مثل >> مشابهت ذاتی با چیزی
ند >> در مفهومش هم آوردی و رقابت نهفته
فرق مِثْل و مَثَل =
مَثَل >> ناظر به مشابهت و مشارکت دو چیز در صفات است . خدا مَثَل دارد « و لله المَثَلُ الاعلی »
کسی که مهربانی، علم، خلاقیت و مانند انها را دارد مَثَل خداوند است.
مِثْل >> ناظر به مشابهت و مشارکت در ماهیت و ذات است. از این رو خداوند مِثْل ندارد. « لیس کمِثْله شی»
رَیب = شک، بدگمانی، تزلزل، بدترین شک
«إن کنتم فی ریبٍ » اگر هستید در شک و تردید
#فرق ریب و شک=
در ریب نوعی بدبینی و تهمت نهفته است. ریب تزلزل و به هم ریختگی است ولی شک احتمالی است که نسبت به دوطرف امر مساوی است و می تواند سازنده باشد یا مخرب.
نَزَلنا = نازل کردیم
#فرق نَزَّل با أنْزَلَ =
نزّل بر نزول تدریجی دلالت میکند ولی أنْزَلَ اعم از آن است و غالباً بر نزول دفعی دلالت می کند.
فَأتوا (أتی) = پس بیایید
« فأتوا بِسورةٍ » پس بیاورید سوره ای
ادعوا (دعو) = بخوانید، فراخوانید
من دون الله = از غیر خدا
لم تَفْعَلوا = انجام ندادید
لَن تَفعلوا = هرگز انجام نمی دهید، هرگز نتوانید کرد
اتّقوا (وقی) = خودداری کنید، بترسید #فرق تقوا با ایمان =
ایمان عقیده است و تقوا اجرا و کاربست ایمان
النّارَ التی = آتشی که
وقود = هیزم
#فرق وقود با حطب =
وقودهیزمی است که در حالت اشتعال است ولی حطب اعم از هیزم در حال اشتعال و هیزم در انبار است.
حجارة و احجار (جمع حجر) = سنگها
اُعِدَّت (عدّ) = آماده شد، حاضر گردانده شد، ذخیره شد
✍استاد ابوالفضل بهرام پور
#لغتنامه_تفسیری_سوره_بقره
#لغتنامه_تفسیری_سوره_بقره
صفحه 5قرآن
👇آیات 27 و 28
خاسر= کسی که از دست میدهد، زیان دیده
فرق خُسران و ضرر : ضرر هرنوع آسیبی است ولی خُسران ؛ تلف اصل سرمایه است
ضرر قابل جبران است ، ولی خُسران ؛ قابل جبران نیست ۰
اِستوی =پرداخت ، کامل شد ؛ ایستاد ، برابر شد
هروقت بعداز استوی حرف عَلی بیاید یعنی مستولی شد ؛ احاطه کرد قصد کرد، برنشست
هروقت با حرف اِلی بیاید یعنی تدبیر کرد ، پرداخت نمود