35.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅خَر با ویژگی های عجیب در اوستا
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅سیدی که در اوائل انقلاب، شب و روز از تخت جمشید محافظت می کرد
🔻توضیحات بیشتر در لینک زیر
🌐https://www.irna.ir/amp/83057107/
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅زن در آیین زرتشت و جلیل دوستخواه به روایت دکتر محمود رضا افتخارزاده
🔹دکتر محمود رضا افتخارزاده، استاد معروف ایرانی در کتاب ایران آیین و فرهنگ خود در مورد آیین زرتشت و حکومت ساسانیان و نقد جلیل دوستخواه(مترجم اوستا) می نویسد :
🔻در حکمت دینی آریایی آمده است: “… زنان زاده ی اهریمن و اهریمنی منش هستند. مزدا یار نیکو مردان است و اهریمن یار زنان.
🔻در دوران دینی، زنان نوعی کالا بودند و بر آنان اصل مالکیت و انحصار مترتب بود. براین اساس زنان احتکار می شدند، مبادله می گردیدند، به قرض داده می شدند، فروخته می شدند، به خارج از کشور صادر می گردیدند.
🔻در میراث دینی دوران تاریخی، به ترتیب: مال و کالای ماده و چارپای ماده و زن در کنار هم قرار گرفته اند..
می دانیم که در روزگار بلند ساسانی، زنان مانند گندم و غلات و حبوبات و حیوانات اهلی احتکار می شدند و اشرافیت و روحانیت و حاکمیت سیاسی ساسانی حرمسراهای بسیار داشتند و نهضت مردمی و سراسری مزدک پسر بامداد علیه دین و دولت ساسانی، عصیانی علیه همین اوضاع بود. بی گمان اشراف و روحانیان و طبقات ممتاز حاکم از همه مواهب و کامروایی جنسی نیز برخوردار بودند. تنها بخشی از رزمیان، برزیگران، شبانان، پیشه وران، غلامان و بردگان و بطور کلی رعایا که اکثریت جامعه را تشکیل می دادند دچار محرومیت مطلق بودند
🔻در سراسر دوران بلند تاریخی، تعدد زوجات و انواع صیغه های شرعی، بخشی از سرنوشت حقوقی و قانونی زن بود. بدیهی است که این امکانات نیز در انحصار اشرافیت ایرانی و حاکمیت سیاسی ـ اقتصادی بود. احکام دینی موجود نشان می دهد که رعایای مرد و زن حتی از داشتن یک همسر محروم بوده اند. در همین جا می توان گفت که بند ۴۴ از فرگرد ۴ وندیداد، راه حلی برای رعایای ایرانی بوده که در روزگار نهضت مزدک وضع شده است یا که توجیه کننده سنت اشرافی استقراض و مبادله زنان عقدی و صیغه ای و انواع دیگر آن است؟…
🔻استاد جلیل دوستخواه شاگرد برجسته شادروان استاد پور داورد، در مقدمه ای برگزیده ی اوستا به گزارش استاد پور داود، نوشته اند: “اهورا مزدا میان زن و مرد فرقی نمی گزارد و اناهیتا را همان گونه ارج می گذارد که مهر را. زن در سراسر زندگی همدوش مرد است و همه جا نام ستایش بانوان و دوشیزگان در کنار نام و ستایش مردان، می آید. برخورداری از زنان برومند و برازنده و زیبا یکی از آرزوهای نیک است که در بسیاری از پاره های اوستا باز گفته می شود.”
پیداست که استاد این رجز ها را در آغاز دهه ی چهل خورشیدی سروده اند؛ یعنی در نقطه اوج روند باستانگرایی و روزگار غلبه و غرور و حسرت و هوس ملی و در نفرت از تاریکی و جهل و جور اهریمنی حاکم بر ایران که آرزو و امید افول آن می رفت. به همین دلیل استاد دوستخواه به پیروی از استاد ارجمند شادروان پورداود، جهل و جور دینی باستان را پوشانده اند و مثلا در گزیده ای از وندیداد، بر احکام دینی پرده کشیده اند. سخنان استاد از سرنوشت زن در ایران باستان زیاد واقع بینانه نیست.»
📚ایران آیین و فرهنگ، دکتر محمودرضا افتخارزاده، تهران، نشر رسالت قلم، چاپ اول، ۱۳۷۷ش، ص ۳۵۹ ـ ۳۶۹.
🌐https://b2n.ir/t90398
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
بایک تیر دونشان.mp3
7.42M
✅با یه تیر دو تیر نشان زدن
🔹هم پاسخ به کسانی که میگن کوروش برده داری را برانداخت
🔹هم کسانی که هم چنان معتقد به ذوالقرنین بودن کوروش هستند
▪️توضیح در صوت داده شد
اسکن ها👇
📚https://b2n.ir/u02119
📚https://b2n.ir/a20935
📚https://b2n.ir/d39999
📚https://b2n.ir/y64802
📚https://b2n.ir/w24379
📚https://b2n.ir/d20906
▪️همچنین بنگرید (کلیک کنید)
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
4_5888609886069070240.pdf
106.5K
🔴پاسخ علمی استاد ابوالقاسمی به سخنان مولوی #گرگیج در مورد شهربانو
👌پیشنهاد ویژه
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻
☑️ محسن چاوشی همه حرفها رُ گفته!
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅آیا زرتشتیان گاتها را شامل 17 بخش (هات) می دانستند
🔻گاتها بخشی از اوستاست که مدعی شده اند توسط زرتشت گفته شده و 17 بخش (هات) دارد اما در اوستا و متون زرتشتی شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد زرتشتیان آنچنان پایبند به 17 بخش نبوده و در مواقعی سایر قسمت های اوستا را نیز جز گاهان می دانستند
🔹برای نمونه
▪️در فرگرد دهم وندیداد، بند ِ ۴؛ آنجا که “اهوره مزدا” در پاسخ ِ “زرتشت” بخش هایی از “گاهان” را که باید دو بار خوانده شود نام می برد، بندهایی از “یسنه” در هات های “۳۵”، “۳۹”، “۴۱” قید شده است؛
📚https://b2n.ir/z71066
▪️و در ادامه در بندهای ِ ۸ و ۱۲ از همین فرگرد، در پاسخ ِ این پرسش که چه بخش هایی از “گاهان” باید سه بار و چهار بار خوانده شود، مجدداً بر بندهایی از “یسنه” در هات های “۲۷” و “۳۵” و “۵۴” تأکید شده است.
📚https://b2n.ir/z71066
🔸 روشن است که “گاهان ِ موردِ قبول زرتشتیان کنونی ِ ایران، دربردارنده ی هیچ یک از هات های “۲۷”، “۳۵”، “۳۹”، “۴۱” و “۵۴” از “یسنه” ـ که نویسندگان ِ “وندیداد” آنها را جزو ِ “گاهان” دانسته اند ـ نمی باشد
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گاتها ومری بویس. .mp3
2.82M
✅مری بویس پژوهشگر معروف زرتشتی :گاتها 24 هات است نه 17 هات
ابتدا این رو مشاهده کنید(کلیک کنید)
اسکن های اشاره شده در صوت
📚https://b2n.ir/e06143
📚https://b2n.ir/b83432
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅آیا در متن منشور، کوروش بیان کرده که مردم مختلف را بازگردانده است ؟
🔹بیت پنگراتز [Beate Pongratz-Leisten]
استاد معروف تاریخ دانشگاه نیویورک در مقاله ایی که دکتر شایگان آن را در جدیدترین کتاب خود به نام کوروش بزرگ قرار داده است در مورد بندی از منشور که کوروش می گوید "من مردم آنها را گرد آورده و به سکونت گاه های سابق بازشان گرداندم" می نویسد :
▪️یهودیان دقیقا به همین فراز از استوانه به عنوان سندی تاریخی مبنی بر بازگشت تبعیدیان هموطن و بازسازی معبد در اورشلیم (بیت المقدس کنونی) استناد می کنند [ "من مردم آنها را گرد آورده و به سکونت گاه های سابق بازشان گرداندم"].
اما در پاسخ باید گفت اشاره مزبور چندان شفاف نیست، زیرا نامی از اورشلیم یا بیت المقدس در بین شهرهای ابقا شده نبرده، و مردم اشاره رفته هم احتمالا خُدّام معابد، و حتی شاید اسرای جنگی بوده اند؛ زیرا معابد هم مراكز آیینی، و هم مراکز بزرگ اقتصادی معیشتی بوده اند. به علاوه در رویدادنگار بابلی از بازگرداندن ایزدان سخن رفته، اما ذکری از مردم نرفته است. حضور ایزدان متعدد در بابل را هم الزاما نباید نوعی ربودن آنها از معابد توسط نبونئيد دانست؛ چه او می تواند آنها را با نزدیک شدن تهدید پارسیان(کوروش) به بابل منتقل کرده باشد.▪️
📚کوروش بزرگ، دکتر شایگان، ترجمه خشایار بهاری، نشر فرزان روز،چاپ اول 1400، صفحه 101
📚https://b2n.ir/f27377
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅اجماع محققین بر این است که مجسمه بالدار ربطی به کوروش ندارد
خانم ماریا برسیوس استاد تاریخ ایران باستان در جدیدترین مقاله ایی که در کتاب دکتر شایگان آورده شده است در مورد مجسمه منتسب به کوروش می گوید:
▪️اجماع همه محققین بر این است که مجسمه انسان #بالدار ربطی به کوروش ندارد و کتیبه بالای سر آن (که الان وجود ندارد) که نوشته شده بود منم کوروش شاه هخامنشی توسط داریوش بعدا اضاف شده است و مرتبط با کوروش نیست▪️
📚کوروش بزرگ، دکتر شایگان، ترجمه خشایار بهاری، نشر فرزان روز، صفحه 172
همچنین بنگرید به
اینجا کلیک کنید
اینجا کلیک کنید
اینجا کلیک کنید
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅تصویر متفاوت کوروش و هخامنشیان در عهد عتیق
🔹نشر برای نخستین بار🔹
🔸ماروین ای سوینی [Marvin A. Sweeney] از الهی دان های معروف کتاب مقدس در یکی از جدید ترین مقالات خود که در کتاب کوروش بزرگ دکتر شایگان چاپ شده است در مورد تصویر متفاوت کوروش و هخامنشیان در عهد عتیق می نویسد :
▪️مفسرین عموما بر این باورند که کتاب مقدس تصویر مثبتی از کوروش و هخامنشیان ترسیم کرده است.
اما این حکم برای کل کتاب مقدس صادق نیست و باید گفت "اشعيا، عزرا۔ نحميا، و تواریخ ایام" تنها کتبی اند که از کورش به نام یاد کرده و نظر مثبتی هم به او دارند؛
اما دیگر کتب انبیا (در کتاب دوازه نبی، از جمله حجی و زکریا)، دیدگاه متفاوتی درباره "کورش وفرمانروایان بیگانه هخامنشی" بروز داده و خواستار برافتادن آنها جهت احیای سلاله داوود به عنوان فرمانروایان راستین جودیه(منطقه یهودی نشین) شده اند.
فرضا كتاب حجی (باب دوم، ۲۰-۲۳)، که از وقایع اوایل دوره داریوش می گوید، برافتادن فرمانروایان ملتها و انتصاب زروبابل، نوه اخرین پادشاه سلاله داوود را از یهوه مسئلت کرده است.
در کتاب زکریا (باب یازدهم) نیز
اشاره به زرو بابل (معاصر حجی)، می گوید خداوند شبانی بی مقدار (ظاهرا داریوش) را مستقر کرده است که سرانجام پس از غلبه يهوه بر ملتها، با دشنه ای برخواهد افتاد.
پس می بینیم که از یک سو کتاب اشعیا کورش را پادشاه برگزیده یهوه خوانده، و از سوی دیگر کتاب دوازده نبی، هخامنشیان را مانعی بر سر اهداف یهوه درباره آینده می داند.
حجی در آخرین پیشگویی خود (باب دوم، آیات ۲۰-۲۳) برافتادن و نابودی قلمرو ملتها را خواستار می شود، که با توجه به بستر تاریخی کتاب، مقصود چیزی جز امپراتوری هخامنشی نبوده است (نگارنده، ۲۰۰۰، دوم، ۵۴۹-۵۵۵). وی همچنین خواستار انتصاب زرو بابل به عنوان "انگشتر خاتم" يهوه شده است. از آنجا که زرو بابل نوه یهویاخین، آخرین شاه مشروع از سلاله داوود بوده، این دعا را نیز باید به خواست او به استقرار شاهان نسل داوود به جای هخامنشیان تعبیر کرد. این دیدگاه عملا نظر اشعیا در این باره را به چالش می کشد که بنابر آن، کورش مسیح یهوه و سازنده معبد بوده است.
📚https://b2n.ir/b69672
📚https://b2n.ir/m87194
📚https://b2n.ir/f60264
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅کتاب "پیامبری زرتشت: پژوهشی در نبی انگاری" به چاپ رسید
اثری از دکتر مصلح پژوهشگر مطرح ایران باستان و آیین زرتشت
شماره پخش کتاب :
09220971992
09214616830
09193548593
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅خویدوده(ازدواج #محارم) اهورامزدا در تفسیر گاتها به روایت کتایون مزداپور زرتشتی
🔹قبلا در پستی اشاره کردیم در اوستا و متون دینی زرتشتی به ازدواج اهورامزدا با دخترش(سپندارمذ یا آرمیتی) اشاره شده است (اینجا کلیک کنید)
🔻حال در تفسیر (زند) گاهان که توسط موبدان زرتشتی نوشته است در برخی بندهای آن به صراحت به ازدواج اهورامزدا با دخترش اشاره می کنند.
مانند بند 4 هات 45 از تفسیر گاتها که خانم دکتر مزداپور در مورد آن می نویسد :
▪️از زندگاهان، فقره ۴، از یسن ۴۵ را تفسیر می کند و پیوند هرمزد و سپندارمذ را گواه بر صحت و درستی خویدودس میشمارد. بخش زند آن با پهلوی یسنا (۱۱/۱۹۵ -۱/۱۹۶ ) و نیز زندگاهان در دستنویس ت.د ۲۸ (۱۳/۳-۵/۴) تقریبا برابر است.▪️
📚https://b2n.ir/z99589
اسکن کلیک کنید
📚https://b2n.ir/a80387
اسکن کلیک کنید
🔸ذکر 2 نکته
اول
نویسنده و مترجم و گردآورنده این کتاب (داستان گرشاسب و..) خانم دکتر کتایون مزداپور استاد تاریخ ایران باستان هستند که خود نیز زرتشتی بوده که به این امر صحه گذاشته است
دوم
این بخشی که معرفی شده است تفسیر گاهان است، به عبارتی چه کسی بهتر از موبدان توانسته اند حقیقت گاهان را درک و تفسیر کنند
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅بهشت و جهنم در آیین زرتشت
🔻در کتاب دینکرد، مهم ترین کتاب زرتشتیان بعد از اوستا، که برخی بخش های حذف شده اوستا نیز در این کتاب آمده است در مورد بهشت و جهنم می نویسد :
🔹بهشت و دوزخ اکنون نیز وجود دارد. بهشت در ستاره پایه و بالاتر از آن و دوزخ زیر زمین است.
🔹 در میان این دو، میان زمین و ستاره پایه همیستگان ( = برزخ) است
🔹در گذشتگان یعنی مردگانی که کارهای نیکشان بیشتر است، راه به بهشت دارند و آنها که گناهشان بیشتر است، راه به دوزخ و کسانی که کارهای نیک و گناهانشان با هم برابر است جای آنها در همیستگان ( = برزخ) است.
#دوزخ
#بهشت
🔻گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅دروازه جهنم در روم است!
🔻در اوستا و متون زرتشتی از کوهی به نام اَرِزورَ Arezura یاد شده است که جنبه اهریمنی دارد و جایگاه دیوان و اهریمن است که گذرگاهی برای دوزخ می باشد و مکان این دروازه برای ورود به جهنم را روم دانسته اند (جهنم آیین زرتشت زیر زمین است)
🔹در اوستا، وندیداد فرگرد 3 بند 7داریم :
▪️ای دادار گیتی استومند، ای مقدس، کجاست نخستین جای زمین که ناشادترین است؟پس گفت اهورامزدا به سپی تَمه زرتشت: آن جا اَرزور گریوه است که دیوان و دروجان با هم بدوارند( بدوند، بگریزند) و در آن گذرگاه زیرزمینی گردهم آیند. ▪️
📚هاشم رضی، معاد و آخرت شناسی در ادیان و مذاهب ایران قدیم، صفحه 229
📚https://b2n.ir/r26214
🔹همچنین در جای دیگری در وندیداد (فرگرد 19 بند 44 و 45)اهریمن و دیوان تلاش می کنند که زرتشت را در بند کرده و به قله ارزور ببرند که جایگاه دیوها و اهریمن است(در پاورقی جناب دوستخواه تاکید می کند این کوه دروازه جهنم است)
📚https://b2n.ir/e92821
🔸حال در سایر متون زرتشتی مانند بندهش این کوه دیوان و گذرگاه جهنمی در روم دانسته شده است
دکتر مهرداد بهار در یادداشت های بندهش به این امر صحه می گذارد
📚https://b2n.ir/q02424
📚https://b2n.ir/s63811
📚https://b2n.ir/q28383
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔸فلسفه خوردن هندوانه و انار در شب یلدا
🔹ريچارد فولتس ایران شناس معروف کانادایی درباره شب یلدا می نویسد :
"ايرانيان باستان اعتقاد داشتند که باید در بلندترین شب، که نحس بود بیدار مانده و همگی با خوردن میوه های قرمز(یعنی خورشیدی) همچون انار و هندوانه، به خورشید جان تازه ایی بخشیده و کمک کنند خورشید قوی تر شده تا دوباره روزها کم کم بلندتر شود"
📚دین های ایران باستان، ریچارد فولتس،ترجمه امیر زمانی،نشر دیبایه، صفحه 83
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
شب یلدا.استاد رستمی.mp3
3.29M
#شب_یلدا
✅ پیرامون شب یلدا... سخنانی کمتر شنیده شده درباره ریشهی تاریخی شب یلدا
🗣 استاد مهدی رستمی
✅ @Anti_Archaism|گروه پژوهشی آرتا
کشتی(کُستی) بستن زرتشتیان.mp3
2.63M
✅فلسفه #کُستی( کشتی) بستن زرتشتیان
اسکن موارد گفته شده در صوت 👇
📚https://b2n.ir/e60321
📚https://b2n.ir/a92307
📚https://b2n.ir/t68052
🔻گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅گروه پژوهشی آرتا شب چله را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کند
در محیط گرم خانواده مردم ایران را از دعای خیر خود فراموش نکنید🌹
علت خشکسالی در اوستا / کشتن سگ آبی😳
🔹در اوستا نوشته شده است که کشتن سگ آبی باعث خشکسالی شدید می شود و برای برطرف کردن این خشکسالی باید کشنده سگ آبی کشته شود و برای روان سگ نیایش کنند تا خشکسالی برطرف شود
🔸در اوستا آمده است :
🔻ای سپیمان زرتشت!
کسی که سگ آبی را بکشد، چنان خشکسالی پدید می آورد که چرا گاهها را می خشکاند و از آن پس آسایش و باروری و تندرستی و درمان و فراوانی و افزونی و رویش و بالیدن گندم و گیاه، از آن سرزمین و از آن کشتزارها دور می شود.
🔻ای دادار جهان استومند! ای اشون!
کی آسایش و باروری و تندرستی و درمان و فراوانی و افزونی و رویش و بالیدن گندم و گیاه، دیگر باره بدان سرزمین و بدان کشتزارها باز می گردد؟
🔻اهوره مزدا پاسخ داد:
آسایش و باروری و تندستی و درمان و فراوانی و افزونی و رویش و بالیدن گندم و گیاه هرگز بدان سرزمین و بدان کشتزارها باز نمی گردد؛ مگر آن که کشنده سگ آبی را بکشند و سه شبانروز در برابر آتش فروزان و برسم دسته دسته، هوم بردست گیرند و روان پاک آن سگ را نیاز پیشکش آورند.
📚https://b2n.ir/z78984
📚https://b2n.ir/q10894
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅موبد معروف زرتشتی : گاتها 24 هات است
🔻زادسپرم موبد معروف زرتشتی در کتابی که از وی به جا مانده است علاوه بر هفده هات، یسن هفت هات را نیز جز گاهان دانسته است که جمعا 24 هات می شود(زرتشتیان مدعی هستند گاتها 17 هات است)
🔹همچنین بنگرید به
اینجا کلیک کنید
اینجا کلیک کنید
اینجا کلیک کنید
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅کشف لوح حسابداری در شهر سوخته
✅ای کاش بجای این همه هزینه در تبلیغ گزاف در مورد هخامنشیان به فرهنگ ها و تمدن های قبلتر از هخامنشیان نیز رسیدگی بیشتر می شد
🔹سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته از کشف لوح حسابداری دوره ایلامی پس از ۵۰ سال خبر داد و گفت: این لوح شامل ۲ نوع علامت است. یکی خطوطی که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله مستطیل شکل های عمقدار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارند و فعلا برای ما ناآشنا هستند.
🔹سجادی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانهای ارسالکننده روی آن دانست و اظهار کرد: طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ۱۰گانی استفاده میکردند، برخلاف سومریها که سیستم حسابداری آنها بر اساس نظام ۶۰ گانی بوده است.
🔹شهر سوخته در هامون سیستانوبلوچستان هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب میشود که با برخورداری از قدمت ۵۰۰۰ ساله بهعنوان یکی از پیشرفتهترین شهرهای باستانی دنیا شناخته میشود.
@Farsna
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا