#مطاعن_دشمنان
🔰 گوشهای از کینهها و دشمنیهای عایشه نسبت به امیرالمؤمنین علیهالسلام...
💢 کینهٔ امیرالمؤمنین علیهالسلام، مثل کورهٔ آتش در دلش میجوشید...
امیرالمومنین علیه السلام در فرازی از خطبه ۱۵۶ نهجالبلاغه خطاب به مردم بصره فرمودند:
📋 ...أَمَّا فُلاَنَةُ فَأَدْرَکَهَا رَأْیُ النِّسَاءِ وَ ضِغْنٌ غَلاَ فِی صَدْرِهَا کَمِرْجَلِ الْقَیْنِ وَ لَوْ دُعِیَتْ لِتَنَالَ مِنْ غَیْرِی مَا أَتَتْ إِلَیَّ لَمْ تَفْعَلْ
🔻اما فلانی - عائشه -، پس افکار و خیالات زنانه بر او چیره شد، و کینهها در سینهاش چون کوره آهنگری شعله ور گردید، اگر از او میخواستند آنچه را که بر ضد من انجام داد نسبت به دیگری روا دارد سرباز میزد.
📚 نهجالبلاغه خطبه ۱۵۶
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
💢 با خبر شهادت امیرالمومنین علیهالسلام، سر به سجده گذاشت...
ابوالفرج اصفهانی در «مقاتل الطالبین» اینگونه نقل میکند:
📋 لَمّا أنْ جاءَ قَتْلُ عَلیٍّ علیهالسلام، سَجَدَت...
🔻وقتی که خبر شهادت امیرالمومنین علیهالسلام به عایشه رسید، او سر به سجده گذاشت.
📚مقاتل الطالبین ص۵۵
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
💢 به خاطر «ابنمُلجم»، اسم غلامش را «عبدالرحمن» گذاشت...
شخصی به نام مسروق گوید: نزد عایشه رفتم و نشستم. پس با من صحبت میکرد و در آن حین، غلام سیاهش را که به او عبدالرحمن میگفتند، صدا کرد. آن غلام حاضر شد. عایشه گفت: ای مسروق! آیا می دانی چرا نامش را عبدالرّحمن گذاشتم؟ گفتم: خیر. گفت:
📋 حُبّاً مِنِّي لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُلْجَمٍ.
🔻به دلیل محبّتی که به عبدالرّحمن بن ملجم مرادی دارم.
📚 بحار الأنوار، ج۳۲، ص۳۴۲
✍ زنی که نامِ علی بود آتشِ جگرش
به من مگوی که او مادر است و من پسرش!
ز همسریّ پیمبر چه افتخار آن را
که بود نزد پیمبر، نفوذیِ پدرش؟
خدا که خار کنارِ گل آفریده به باغ
عجیب نیست که این شد زنِ پیامبرش
به حکم «حَربُک حَربی» که مصطفی فرمود
جمل، بود اُحُد و اوست هندِ فتنهگرش
اگر شهادتِ کفرش ز من قبولت نیست
بخوان به سورۀ تحریم و نصّ معتبرش
بر او، به حکمِ خدا، حدّ قذف واجب بود
حواله کرد نبی با امامِ منتظرش
#مطاعن_دشمنان
🔰 گوشهای از کینهها و دشمنیهای عایشه با حضرت زهرا سلاماللهعلیها...
💢 امام زمان علیهالسلام، انتقام حضرت زهرا سلاماللهعلیها را از عایشه میگیرد...
در روایتی امام باقر علیهالسلام فرمودند:
📋 أَمَا لَوْ قَامَ قَائِمُنَا لَقَدْ رُدَّتْ إِلَیْهِ الْحُمَیْرَاءُ حَتَّی یَجْلِدَهَا الْحَدَّ وَ حَتَّی یَنْتَقِمَ لِابْنَةِ مُحَمَّدٍ فَاطِمَةَ علیها السلام مِنْهَا
🔻 وقتی قائم ما قیام کند، خداوند حمیراء (عایشه) را از قبر درآورد تا او را با تازیانه حد بزند، و نیز انتقام فاطمه دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله را از او بگیرد.
🔹راوی گوید: عرض کردم: قربانتان گردم! برای چه به او حدّ میزنند؟ امام علیهالسلام فرمود: به خاطر افترایی که به مادر ابراهیم(ماریه) فرزند رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بست. عرض کردم: چرا خداوند حدّ او را تا روزگار حضرت قائم علیهالسلام به تأخیر میاندازد؟ امام علیهالسلام فرمود:
📋 إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله رَحْمَةً وَ بَعَثَ الْقَائِمَ علیهالسلام نَقِمَةً
🔻خداوند رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را به عنوان رحمتی برای بندگانش فرستاد، ولی حضرت قائم علیهالسلام را برای کیفر آنها میفرستد.
📚 علل الشرائع، ج ۲ ص ۵۵۱
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
💢 خوشحالیِ عایشه از شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها...
إبن أبی الحدید معتزلی در کتاب شرح نهجالبلاغة خود چنین نقل کرده است:
📋 ثُمَّ ماتتْ فاطمةُ فجاءَ نساءُ رسولِ الله کلُّهُنَّ إلى بنی هاشم فی العزاءِ إلّا عائشة فإنَّها لَمْ تَأْتِ و أظهَرتْ مرَضاً و نُقلَ إلى علیٍّ عنها کلامٌ یَدلُّ على السّرور.
🔻پس از شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها ، تمام همسران رسول خدا به دیدن بنی هاشم برای تسلیت آمدند ، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیهالسلام نیز خبری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها ابراز خوشحالی کرده است.
📚شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۹ ص۱۳۲.
🏴 وصیت حضرت علی(ع) به امام حسن(ع)/ ۱
حسن بن علی علیهالسّلام میگوید: «هنگامیکه زمان رحلت پدرم فرارسید رو به ما کرد و این چنین وصیت نمود:»
«این هر آنچهاست که علی بن ابی طالب برادر و پسر عمو و همنشین محمد فرستاده خدا به آن وصیت میکند. اولین وصیّت من آناست که گواهی میدهم هیچ معبودی جز خدا نیست و محمّد فرستاده و برگزیده اوست که خداوند او را با علمش انتخاب نمود و با اختیارش برگزید و گواهی میدهم که خداوند هر آن کس که در قبرهاست برمیانگیزد. و از کردار مردم پرسش میکند و از آنچه در سینههاست آگاه است.»
«پس ای حسن! به تو وصیّت میکنم و تو برای عمل به هر آنچه پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و اله به آن سفارش کردهاست کفایت میکند! پس فرزندم! اگر این چنیناست در خانهات بمان و بر اشتباهات خود گریه کن. دنیا بزرگترین خواسته و تلاش تو نباشد.»
«فرزندم تو را به نماز اوّل وقت و [پرداخت] زکات به کسانی که مستحق آن هستند در مواردی که زکات به آن تعلّق میگیرد و خاموشی هنگام شبهات و میانهروی و عدالت در هنگام خشنودی و خشمناکی و خوش همسایگی و بزرگ داشتن مهمان و بخشش و مهربانی با مستمندان و بلازدگان و صلهرحم و دوستی و همنشینی با بیچارگان و فروتنی که با فضیلتترین عبادات است و کوتاهکردن آرزوها، سفارش میکنم.»
«به یاد مرگ باش و در دنیا زهد پیشه کن. بهدرستی که تو در گرو مرگ و در معرض بلاها و مشکلات و ناتوان زمینگیر [در مقابل] بیماریها هستی. تو را به ترس از خدا در کارهای پنهان و آشکارت سفارش میکنم و از سرعت گرفتن در سخن و عمل باز میدارم.»
📚منبع
امالی، شیخ طوسی، ج ۱، ص ۲۰
#امام_علی_ع
#مصائب_امام_علی_ع
🏴 وصیت حضرت علی(ع) به امام حسن(ع)/ ۲
«هنگامیکه به چیزی از امور آخرت برخوردی، شروع به آن کن و اگر با چیزی از امور دنیا روبرو شدی صبر پیشه کن تا در آن مسأله هدایت یابی.
از جایگاه تهمت و مجالسی که گمان بد به آن میرود دوری کن. همانا همنشین [بد] به اطرافیان خود ضرر میرساند. فرزندم برای [رضایت] خدا رفتار کن و از بدزبانی دوری نما.»
«به نیکی دستور ده و از بدی باز دار و در راه خدا با برادرانت، دوستی کن و انسان نیک را برای نیکیاش دوست بدار و با انسان گناهکار به ظاهر مدارا کن و با قلبت او را دشمن دار و با کردار خود از او دوری کن تا مانند او نباشی. از نشستن در سر راهها دوری کن و جدال را رها نما و از همنشینی با کسی که عقل و دانش ندارد بپرهیز.»
«فرزندم! در زندگی و عبادتت میانه رو باش و دربندگی خدا به روش دائمی و پیوسته که توانایی انجام آن را داری عمل کن. سکوت را پیشه خود ساز تا سالم بمانی و از پیش، برای خود [نیکی و ثواب] بفرست تا [در آخرت] بهرهمند گردی و نیکی را بیاموز تا یاد بگیری و در همه حال به یاد خدا باش و بر کودکان خانوادهات ببخشای و با بزرگان آنان به متانت رفتار کن.»
📚منبع
امالی، شیخ طوسی، ج ۱، ص ۲۱
#امام_علی_ع
#مصائب_امام_علی_ع
🏴 وصیت حضرت علی(ع) به امام حسن(ع)/ ۳
هیچ غذایی را نخور تا مقداری از آن را پیش از خوردن صدقه دهی. روزه بگیر پس به درستیکه روزه موجب پاکی بدن و نگهدارند روزه گیران [از آتش دوزخ] است. با نفس خود بستیز و از هم نشین خود بر حذر باش و از دشمنت دوری کن. به مجالس ذکر و یاد خدا برو و فراوان دعا نما.»
«فرزندم! همانا من نصیحتی را برای تو فروگذار نکردم و این جدایی میان من و توست و تو را نسبت به برادرت محمد به نیکی سفارش میکنم. همانا او برادر و فرزند پدر توست و تو از علاقه من به او آگاهی.»
«و اما برادرت حسین فرزند مادر توست و من تو را بیش از این سفارش نمیکنم. خداوند خلیفه بر شماست [پس از خود، شما را به خدا میسپارم] و از او میخواهم که شما را اصلاح کند و سرکشان طغیانگر را از شما باز دارد.
صبر کنید، صبر کنید تا فرمان خداوند فرود آید و هیچ نیرو و توانایی جز به یاری خداوند بلند مرتبه ممکن نیست.»
📚منبع
امالی، شیخ طوسی، ج۱، ص ۲۲
#امام_علی_ع
#مصائب_امام_علی_ع
#مطاعن_دشمنان
🔰 دشمنیِ عایشه با اهلالبیت علیهمالسلام، تمامنشدنی بود ...
در روایتی آمده است:
🔹 شب عروسی حضرت زهرا با امیرالمومنین علیهماالسلام بود که زنان انصار اینگونه میگفتند:
📋 أبوها سَیّدُ النّاس
🔻 پدر زهرا سلاماللهعلیها، آقای مردمان است.
🔹رسول خدا صلیاللهعلیهوآله این جمله را شنیدند و فرمودند: و بگویید: شوهر زهرا سلاماللهعلیها (یعنی امیرالمومنین علیهالسلام) دارای قوت و قدرت است. اما آنان ، اسمی از امیرالمومنین علیهالسلام نیاوردند.
🔹 وقتیکه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از علت آن جویا شد، زنان انصار گفتند:
📋 مَنَعَتْنا عائشةُ
🔻عایشه ما را از بردن نام علی علیهالسلام منع کرده است.
🔹در این هنگام رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
📋 مٰا تَدَع عائشةُ عِداوَتَنا أهلَالبَیت
🔻 هیچگاه عایشه دشمنی خود با ما اهلبیت را کنار نمیگذارد.
📚الصراط المستقیم، عاملی، ج۳ ص۱۶۷
#مطاعن_دشمنان
🔰 «فاحِشه مُبَيِّنَه»، چیست؟!
قرآن کریم خطاب به همسران رسول خدا صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
📜 «يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيراً»
➖ اى همسران رسول خدا صلیاللهعلیهوآله! هر كس از شما مبادرت به كار زشت آشكارى كند، عذابش دو چندان خواهد بود و اين بر خداوند آسان است. (احزاب،۳۰)
❓ حال مراد از «فاحشه مبیّنه» چیست؟!
در روایتی امام صادق علیهالسّلام به جناب محمد بن مسلم فرمودند:
📋 أَ تَدْرِي مَا الْفَاحِشَةُ الْمُبَيِّنَة؟
🔻آیا میدانی مراد از «فاحشۀ مبیّنه» چیست؟!
🔹 راوی گوید: عرضه داشتم: «خیر». إمام صادق علیهالسلام فرمودند:
📋 «قِتالُ أميرِالمؤمنين علیهالسلام؛ يَعني أهلَ الجَمَل»
🔻 فاحشه مبیّنه، همان مُحارب با مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام است؛ یعنی کسانی که در جنگ جمل در مقابل حضرت قرار گرفتند.
📚 البرهان،ج۴،ص۴۴۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از #جنگ_بدر و رشادتهای #امام_علی_علیه_السلام در فیلم محمد رسول الله(ص) ساخته مصطفی عقاد
✅هنگامی که امام علی(ع) به سال ۳۵ هجری به خلافت رسید، معاویه حاکم شام بود.
امیرالمؤمنین(ع) تصمیم گرفت عبدالله بن عباس را حاکم شام کند؛ پس نامهای به معاویه نوشت و در آن نامه، از او خواست تا امور شام را به ابن عباس تحویل داده و همراه اَشراف شام به مدینه بیاید و با حضرت(ع) بیعت کند!
این دستور بر معاویه گران آمد و حضرت(ع) را تهدید به جنگ کرد.
و حضرت(ع) در جواب نامه این را نوشت و فرستاد :
📋«..عِنْدِی اَلسَّیْفُ اَلَّذِی أَعْضَضْتُهُ بِجَدِّکَ وَ خَالِکَ وَ أَخِیکَ فِی مَقَامٍ وَاحِدٍ..»
♦️در نزد من همان شمشیرى است که در جنگ بدر بر پیکر جدّ و دایى و برادرت زدم.(۱)
یعنی کسی را به جنگ تهدید می کنی که از کودکی مشق جنگ کرده و با جنگ قد کشیده و حال اگر می خواهی با همان تو را هم به آنان ملحق کنم، بی صبرانه منتظرم!
برخی از اصحاب امام علی(ع) عزل معاویه را عادلانه امام غیر سیاستمندانه قلمداد کردند و جواب نامه معاویه را هم نوعی تا جایی که سیاست امام علی(ع) را با سیاست معاویه مقایسه می کردند و حضرت در این باره می فرماید :
📋«وَاللهِ مَا مَعَاوِیَةُ بِأَدهَی مِنِّی، وَلکِنَّهُ یَغدرُ وَ یَفجرُ!»
♦️سوگند به خدا! معاویه از من سیاستمدارتر نیست، اما معاویه حلیهگر و جنایتکار است!(۲)
📚منابع :
۱)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۴، ص۱۳۱
۲)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۰، ص۲۱۱
✍این نکته قابل انکار نیست که کینههایی از سوی عایشه نسبت به امام علی(علیه السلام) وجود داشته است.
امیرالمؤمنین(ع) سابقه این امر را در مواردی برمیشمارد، از جمله این که؛
📋《أَحَدُهَا تَفْضِيلُ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) لِي عَلَى أَبِيهَا》
♦️نخست اينكه رسول اکرم(ص) مرا بر پدر او برترى مىداد.
📋《ثَانِيهَا لَمَّا آخَى بَيْنَ أَصْحَابِهِ آخَى بَيْنَ أَبِيهَا وَ بَيْنَ عُمَرَ بْنِ اَلْخَطَّابِ وَ اِخْتَصَّنِي بِأُخُوَّتِهِ》
♦️دوم اينكه چون رسول اکرم(ص) ميان اصحاب خود عقد برادرى بست، ميان پدرش و عمر بن خطاب برادرى قرار داد ولی رسول اکرم(ص) مرا به برادرى خود مخصوص كرد.
📋《ثَالِثُهَا وَ أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ بِسَدِّ أَبْوَابٍ كَانَتْ فِي اَلْمَسْجِدِ لِجَمِيعِ أَصْحَابِهِ إِلاَّ بَابِي فَلَمَّا سَدَّ بَابَ أَبِيهَا وَ صَاحِبِهِ وَ تَرَكَ بَابِي مَفْتُوحاً فِي اَلْمَسْجِدِ تَكَلَّمَ فِي ذَلِكَ بَعْضُ أَهْلِهِ》
♦️سوم آنكه رسول اکرم(ص) مقرر كرد درهاى خانههاى همۀ اصحاب كه به مسجد گشوده مىشد، بسته شود مگر در خانۀ من و چون در خانۀ پدرش[أبوبكر] و دوست پدرش[عمر] را بست و در خانۀ مرا گشوده باقى گذاشت.
📋《رَابِعُهَا أَعْطَانِي اَلرَّايَةَ [يَوْمَ خَيْبَرَ] فَصَبَرْتُ حَتَّى فَتَحَ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَى يَدَيَّ》
♦️چهارم آنكه روز جنگ خيبر، رسول اکرم(ص) پرچم را به من داد و من پایداری کردم، تا اینکه خداوند باب خیبر را با دستان من فتح نمود.
📋《[خَامِسُهَا] بَعَثَ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) أَبَاهَا بِسُورَةِ بَرَاءَةَ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَنْبِذَ اَلْعَهْدَ لِلْمُشْرِكِينَ وَ يُنَادِيَ فِيهِمْ فَمَضَى حَتَّى اِنْحَرَفَ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى نَبِيِّهِ أَنْ يَرُدَّهُ وَ يَأْخُذَ اَلْآيَاتِ فَيُسَلِّمَهَا إِلَيَّ فَسَلَّمَهَا إِلَيَّ فَصَرَفَ أَبَاهَا بِإِذْنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَانَ فِيمَا أَوْحَى إِلَيْهِ اَللَّهُ أَنْ لاَ يُؤَدِّيَ عَنْكَ إِلاَّ رَجُلٌ مِنْكَ وَ كُنْتُ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)》
♦️پنجم آنكه رسول اکرم(ص) پدر او را براى ابلاغ سورۀ برائت گسيل داشت و به او دستور داد پيمان با مشركان را لغو كند و او حركت كرد، آنگاه خداوند به پيامبرش وحى كرد كه او را برگرداند و آيات را از او بگيرد و به من تسليم كند، و پدر او مىدانست اين فرمان خداست، و خداوند به رسول اکرم(ص) وحى فرموده بود كه اين آيات را بايد مردى از تو ابلاغ كند و من از پيامبر بودم و او از من!
📋《[سَادِسُهَا] كَانَتْ عَائِشَةُ تَمْقُتُ خَدِيجَةَ بِنْتَ خُوَيْلِدٍ وَ تَشْنَؤُهَا شَنَآنَ اَلضَّرَائِرِ وَ كَانَتْ تَعْرِفُ مَكَانَهَا مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) فَيَثْقُلُ ذَلِكَ عَلَيْهَا》
♦️ششم آنكه عايشه بر خديجه دختر خويلد خشمگين بود و او را خوش نمىداشت.
همچنان كه زنهاى يك مرد نسبت به يكديگر اين چنيناند و عايشه مىدانست كه رسول اکرم(ص) بسيار به ياد خديجه(س) است و خاطرۀ او را پاس مىدارد و اين موضوع هم بر او سنگین مىآمد.(۳)
همانطور که گفته شد، بعد از جنگ جمل قدرت و پایگاه خلافت از مدینه به کوفه انتقال یافت و امام علی(ع) بعد از جنگ جمل به مدینه باز نگشت و از بصره به کوفه رفت.
از طرفی هم امام علی(ع) عایشه را بعد از جنگ روانه مدینه کرد.(۱)
📚منبع :
۱)الجمل و النصرة شيخ مفید، ص۲۱۸
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️
🕌شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با اولین شب قدر و ضربت خوردن بر فرق مبارک حضرت امیر المومنین #امام_علی_علیه_السلام توسط اشقی الاشقیاء عبدالرحمن بن ملجم مرادی(لعنت الله علیه)
#وقایع_ماه_رمضان_المبارک
✍گزارش لحظه به لحظه و مستند از ماجرای شهادت حضرت امیر المومنین #امام_علی_علیه_السلام از ابتدای نقشه ترور در مکه تا لحظه دفن مخفیانه ایشان در نجف اشرف :👇
#روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین
#وقایع_ماه_رمضان_المبارک
1⃣نقشه ترور در مکه توسط سه تن از خوارج!👇
#امام_علی_علیه_السلام
#روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین
✅شیخ مفید می نویسد :
در سال چهل هجری قمری، سه تن از خوارج همدیگر را در مکه ملاقات کردند و با هم به مذاکره پرداختند و پس از اتمام مراسم حج، سوگند یاد کردند که سه تن را که به اعتقاد خودشان مسئول وضع اسفبار مسلمانان بودند را بکشند.
و با انگیزه ی انتقام از کشتار یارانشان در نهروان، آنها را از میان بردارند.
📋《فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ : أَنَا أَكْفِيكُمْ عَلِيّاً(ع)!
وَ قَالَ الْبُرَكُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ التَّمِيمِيُّ : أَنَا أَكْفِيكُمْ مُعَاوِيَةَ!
وَ قَالَ عَمْرُو بْنُ بَكْرٍ التَّمِيمِيُّ : أَنَا أَكْفِيكُمْ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ!
وَ تَعَاقَدُوا عَلَى ذَلِكَ وَ تَوَافَقُوا عَلَيْهِ وَ عَلَى الْوَفَاءِ وَ اتَّعَدُوا لِشَهْرِ رَمَضَانَ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ ثُمَّ تَفَرَّقُوا》
♦️عبدالرحمن بن ملجم گفت : من مسئول کشتن علی(ع) می شوم.
برک بن عبدالله تمیمی نیز گفت : من مسئول کشتن معاویه می شوم.
و عمرو بن بکر تمیمی نیز مسئولیت قتل عمروعاص را بر عهده گرفت.
سپس یکی روانه شام شد تا معاویه را بکشد و دیگری روانه مصر شد تا عمرو عاص را ترور کند و عبدالرحمن بن ملجم مرادی هم برای به شهادت رساندن امام علی(ع) روانه ی کوفه شد.
مکان کشتن را در حین نماز و زمان روز کشتن را هفدهم ماه رمضان تعیین نمودند و سپس متفرق شدند.(۱)
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۸
2⃣ابن ملجم مرادی وارد کوفه می شود!👇
#امام_علی_علیه_السلام
#روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین
✅پس از ورود ابن ملجم به کوفه، بلافاصله او پیش مردان قبیله اش کنده رفت، اما نیتش را بر ملا نکرد، چرا که می ترسید در همه جا فاش شود.
بزرگ قبیله کنده اشعث بن قیس کندی بود.
همان کسی که امام صادق(ع) از آنان به عنوان منفورترین خانواده در تاریخ یاد کردند و فرمودند :
📋《إِنَّ اَلْأَشْعَثَ بْنَ قَيْسٍ شَرِكَ فِي دَمِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ(ع) وَ اِبْنَتُهُ جَعْدَةُ سَمَّتِ اَلْحَسَنَ(ع) وَ مُحَمَّدٌ اِبْنُهُ شَرِكَ فِي دَمِ اَلْحُسَيْنِ(ع)》
♦️أشعث بن قیس کندی در خون امیر المؤمنین امام علی(ع) شریک بود و دخترش جعده امام حسن مجتبی(ع) را مسموم کرد و پسرش محمد در خون امام حسین(ع) شرکت کرد.(۱)
پس براساس منابع تاریخی، اشعث از ماجرای شهادت امام علی(ع) آگاهی داشته است.
یعقوبی می نویسد :
هنگامی که ابن ملجم برای کشتن امام علی(ع) به کوفه رفت، یک ماه در منزل اشعث اقامت گزید و در این مدت شمشیرش را آماده میکرد.(۲)
📚منابع:
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۲۸
۲)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۱۲
✅شیخ مفید می نویسد :
ابن ملجم در کوفه بود تا اینکه؛
📋《ذَاتَ يَوْمٍ مِنْ تَيْمِ الرِّبَابِ فَصَادَفَ عِنْدَهُ قَطَامِ بِنْتَ الْأَخْضَرِ التَّيْمِيَّةَ وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ قَتَلَ أَبَاهَا وَ أَخَاهَا بِالنَّهْرَوَانِ وَ كَانَتْ مِنْ أَجْمَلِ نِسَاءِ زَمَانِهَا فَلَمَّا رَآهَا ابْنُ مُلْجَمٍ شُغِفَ بِهَا وَ اشْتَدَّ إِعْجَابُهُ بِهَا فَسَأَلَ فِي نِكَاحِهَا وَ خَطَبَهَا》
♦️ابن ملجم روزی گروهی از قبیله ی تیم الرباب را دید که برای کشتگان خود، در نهروان عزاداری می کردند و در میان آنان زنی زیبا رو به نام قُطامه بنت شجنه را دید که برای پدر و دو برادرش که در جنگ نهروان توسط امام علی(ع) کشته شده بودند، عزاداری می کرد.
ابن ملجم دلباخته ی قطامه شد، و بعدها از وی خواستگاری نمود.
قطام به او گفت :
📋《مَا الَّذِي تُسَمِّي لِي مِنَ الصَّدَاقِ؟
فَقَالَ لَهَا : احْتَكِمِي مَا بَدَا لَكِ!
فَقَالَتْ لَهُ : أَنَا مُحْتَكِمَةٌ عَلَيْكَ ثَلَاثَةَ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ وَصِيفاً وَ خَادِماً وَ قَتْلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)!》
♦️چه چيز مهر من خواهى كرد؟
ابن ملجم گفت : تو هر چه خواهى مهر قرار بده تا من بپردازم!
قطام گفت : مهر من عبارت است از سه هزار درهم پول، و كنيز و غلامى و ديگر كشتن على بن ابى طالب(ع)!
ابن ملجم گفت :
📋《لَكِ جَمِيعُ مَا سَأَلْتِ وَ أَمَّا قَتْلُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)! فَأَنَّى لِي بِذَلِكِ؟!
فَقَالَتْ : تَلْتَمِسُ غِرَّتَهُ! فَإِنْ أَنْتَ قَتَلْتَهُ شَفَيْتَ نَفْسِي وَ هَنَأَكَ الْعَيْشُ مَعِي وَ إِنْ قُتِلْتَ فَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الدُّنْيَا》
♦️به جز كشتن على بن ابى طالب(ع) آنچه خواهى مهيا می كنم، و اما كشتن على بن ابى طالب(ع) را چگونه انجام دهم؟
قطام گفت : او را غافلگير كن!
اگر او را کشتی، دل مرا شفا داده ای و به وصل می رسی و آن گاه با من زندگی خواهی کرد و اگر در این راه کشته شوی، در آخرت خیری نصیبت می شود که از دنیا بهتر است.
ابن ملجم گفت :
📋《أَمَا وَ اللَّهِ مَا أَقْدَمَنِي هَذَا الْمِصْرَ وَ قَدْ كُنْتُ هَارِباً مِنْهُ لَا آمَنُ مَعَ أَهْلِهِ إِلَّا مَا سَأَلْتِنِي مِنْ قَتْلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)!
فَلَكِ مَا سَأَلْتِ قَالَتْ فَأَنَا طَالِبَةٌ لَكَ بَعْضَ مَنْ يُسَاعِدُكَ عَلَى ذَلِكَ وَ يُقَوِّيكَ!
ثُمَّ بَعَثَتْ إِلَى وَرْدَانَ بْنِ مُجَالِدٍ مِنْ تَيْمِ الرِّبَابِ فَخَبَّرَتْهُ الْخَبَرَ وَ سَأَلَتْهُ مَعُونَةَ ابْنِ مُلْجَمٍ》
♦️به خدا سوگند هر آينه من به اين شهر نيامده ام، و به اين حالت پنهانى و اختفاء و كناره گيرى از مردم به سر نبردم، جز براى انجام همين خواسته تو و آن كشتن على بن ابى طالب(ع) است!
پس بدان كه آنچه خواهى انجام می دهم!(۱)
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۸
4⃣قطام نقشه ترور #امام_علی_علیه_السلام را با ابن ملجم و وردان بن مجالد در میان می گذارد!👇
#روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین
✅شیخ مفید می نویسد :
ابن ملجم در کوفه بود تا اینکه؛
📋《ذَاتَ يَوْمٍ مِنْ تَيْمِ الرِّبَابِ فَصَادَفَ عِنْدَهُ قَطَامِ بِنْتَ الْأَخْضَرِ التَّيْمِيَّةَ وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ قَتَلَ أَبَاهَا وَ أَخَاهَا بِالنَّهْرَوَانِ وَ كَانَتْ مِنْ أَجْمَلِ نِسَاءِ زَمَانِهَا فَلَمَّا رَآهَا ابْنُ مُلْجَمٍ شُغِفَ بِهَا وَ اشْتَدَّ إِعْجَابُهُ بِهَا فَسَأَلَ فِي نِكَاحِهَا وَ خَطَبَهَا》
♦️ابن ملجم روزی گروهی از قبیله ی تیم الرباب را دید که برای کشتگان خود، در نهروان عزاداری می کردند و در میان آنان زنی زیبا رو به نام قُطامه بنت شجنه را دید که برای پدر و دو برادرش که در جنگ نهروان توسط امام علی(ع) کشته شده بودند، عزاداری می کرد.
ابن ملجم دلباخته ی قطامه شد، و بعدها از وی خواستگاری نمود.
قطام به او گفت :
📋《مَا الَّذِي تُسَمِّي لِي مِنَ الصَّدَاقِ؟
فَقَالَ لَهَا : احْتَكِمِي مَا بَدَا لَكِ!
فَقَالَتْ لَهُ : أَنَا مُحْتَكِمَةٌ عَلَيْكَ ثَلَاثَةَ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ وَصِيفاً وَ خَادِماً وَ قَتْلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)!》
♦️چه چيز مهر من خواهى كرد؟
ابن ملجم گفت : تو هر چه خواهى مهر قرار بده تا من بپردازم!
قطام گفت : مهر من عبارت است از سه هزار درهم پول، و كنيز و غلامى و ديگر كشتن على بن ابى طالب(ع)!
ابن ملجم گفت :
📋《لَكِ جَمِيعُ مَا سَأَلْتِ وَ أَمَّا قَتْلُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)! فَأَنَّى لِي بِذَلِكِ؟!
فَقَالَتْ : تَلْتَمِسُ غِرَّتَهُ! فَإِنْ أَنْتَ قَتَلْتَهُ شَفَيْتَ نَفْسِي وَ هَنَأَكَ الْعَيْشُ مَعِي وَ إِنْ قُتِلْتَ فَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الدُّنْيَا》
♦️به جز كشتن على بن ابى طالب(ع) آنچه خواهى مهيا می كنم، و اما كشتن على بن ابى طالب(ع) را چگونه انجام دهم؟
قطام گفت : او را غافلگير كن!
اگر او را کشتی، دل مرا شفا داده ای و به وصل می رسی و آن گاه با من زندگی خواهی کرد و اگر در این راه کشته شوی، در آخرت خیری نصیبت می شود که از دنیا بهتر است.
ابن ملجم گفت :
📋《أَمَا وَ اللَّهِ مَا أَقْدَمَنِي هَذَا الْمِصْرَ وَ قَدْ كُنْتُ هَارِباً مِنْهُ لَا آمَنُ مَعَ أَهْلِهِ إِلَّا مَا سَأَلْتِنِي مِنْ قَتْلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)!
فَلَكِ مَا سَأَلْتِ قَالَتْ فَأَنَا طَالِبَةٌ لَكَ بَعْضَ مَنْ يُسَاعِدُكَ عَلَى ذَلِكَ وَ يُقَوِّيكَ!
ثُمَّ بَعَثَتْ إِلَى وَرْدَانَ بْنِ مُجَالِدٍ مِنْ تَيْمِ الرِّبَابِ فَخَبَّرَتْهُ الْخَبَرَ وَ سَأَلَتْهُ مَعُونَةَ ابْنِ مُلْجَمٍ》
♦️به خدا سوگند هر آينه من به اين شهر نيامده ام، و به اين حالت پنهانى و اختفاء و كناره گيرى از مردم به سر نبردم، جز براى انجام همين خواسته تو و آن كشتن على بن ابى طالب(ع) است!
پس بدان كه آنچه خواهى انجام می دهم!(۱)
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۸
5⃣کینه قطام از #امام_علی_علیه_السلام حتی به قیمت کابین خون!👇
✅در تاریخ آمده است که؛
هنگام قطعی شدن تصمیم ابن ملجم لعین مبنی بر قتل امام علی(ع)، او در روزهای باقی مانده، شمشیرش را اصلاح می کرد و صیقل می داد و عیوبش را برطرف می ساخت.
روزی آن را نزد قطام برد و قطام آن را گرفت و گفت :
📋《إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُعْمِلَ فِيهِ سَمّاً! فَإِذَا كَانَ مَسْمُوماً فَإِنْ لَمْ تَعْمَلِ الضَّرْبَةُ عَمِلَ السَّمُ》
♦️من می خواهم این شمشیر را با سمّی خالص که نزد خود دارم، مسموم سازم.
چون می خواهم اگر ضربه ی تو در حق او کاری هم نبود، لااقل سمّ او اثر بگذارد.(۱)
#روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۷۴