eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
295 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ: مَنْ أَرَادَ الْحَدِيثَ لِمَنْفَعَةِ الدُّنْيَا لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي الْآخِرَةِ نَصِيبٌ وَ مَنْ أَرَادَ بِهِ خَيْرَ الْآخِرَةِ أَعْطَاهُ اللَّهُ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. الكافي، ج‏1، ص 46 @Arshiv_Gholam
از جمله لطف هایی که عقل ما نمیرسید و خدا خودش بیان فرمود، این است که گاهی أموری در ظاهر برای شما نامطلوب است و این ها را جزءِ شرور حساب میکنید؛ أمّا همین أمور نامطلوب، زمینه را برای کمالات بعدی فراهم میکند و واقع نعمت هایی هستند که باید از آن ها استفاده کنید. "وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ" (سورة بقرة، آية 216) علّامه مصباح یزدی زیبایی شرور، ص و 23 و 24 @Arshiv_Gholam
همه ی افراد، قدرت جمع بین تکالیف و تحمّل درد و رنج های مادّی دنیوی و بین رضایت قلبی به مقدّرات إلهی را با درجات مختلف ندارند، و رضایت داشتن و شادی و حتّی إستقبال از مصیبت های سنگین، مخصوص کسانی است که به درجات عالی إیمان رسیده باشند. علّامه مصباح یزدی زیبایی شرور، ص 31 @Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) قَالَ: مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلُحُ إِلَّا لِأَهْلِهَا. الكافي، ج‏1، ص 47 @Arshiv_Gholam
منظور از اینکه وحی و بیانات پیامبران (علیهم السّلام)، ضعف و نقص إدراکات عقلی را جبران میکند، این نیست که با آمدن أنبیاء، علّت تامّه برای فهم حقایق و شناخت تکالیف حاصل میشود و دیگر جهل و خطایی در این زمینه باقی نمیماند؛ بلکه منظور این است که خدای متعال برای هدایت انسان ها به دادن عقل إکتفا نکرده و راه گسترده تری بر آن افزوده است. ولی به هر حال همان گونه که استفاده از عقل شرایطی دارد، بهره مندی از هدایت وحیانی هم شرایطی دارد که بعضی از آن ها باید با إختیار فراهم شود. علّامه مصباح یزدی زیبایی شرور ، ص 41 @Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عليه السّلام) يَقُولُ: إِذَا بَلَغَتِ النَّفْسُ هَاهُنَا _وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى حَلْقِهِ_ لَمْ يَكُنْ لِلْعَالِمِ تَوْبَةٌ، ثُمَّ قَرَأَ "إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ". الكافي، ج‏1، ص 47 @Arshiv_Gholam
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ‏ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام): فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ "فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ" قَالَ، قُلْتُ مَا طَعَامُهُ؟ قَالَ عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ. الكافي، ج‏1، ص 49 @Arshiv_Gholam
ممکن است در یک إداره هم، یک نفر بگوید من باید هشت ساعت یا شش ساعت کار کنم، یا ده ساعت کار کارده ام و دیگر بس است. این منطق، منطق درستی نیست. ألبتّه اگر خسته میشوید، اگر إحتیاج به إستراحت دارید، باید إستراحت کنید، تا برای کار آماده بشوید. ما إستراحت را نفی نمی کنیم؛ أمّا کار حدّ ندارد. کار تا آن حدّی است که به نتیجه برسیم و به آن هدف و مقصودی که مورد نظر است، نزدیک بشویم. بنابرین، تا آنجایی که انسان توان دارد، باید کار کند. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 304 @Arshiv_Gholam
وقتی من و شما زندگی مان را زندگی رفاه طلبانه و أشرافی قرار بدهیم، مردم از ما یاد میگیرند...نمیشود ما در زندگی مادی، مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما، به شکل یک أسوه نگاه کنند. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 305 و 306 @Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عليه السّلام) يَقُولُ: وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ. الكافي، ج‏1، ص 50 @Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ الْعِجْلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ: اعْرِفُوا مَنَازِلَ النَّاسِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا. الكافي، ج‏1، ص 50 @Arshiv_Gholam
امروز عرصه إقتصاد، به خاطر سیاست های خصمانه آمریکا، یک عرصه کارزار است، یک عرصه جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصه کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 315 @Arshiv_Gholam