┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
♦️#حفظ زبان؛ دستورالعمل #منتظرانه
🔺🔻 سکوت و سخن به موقع؛ راه ایمنسازی جامعه
🎙حجتالاسلام مُلایی
❇️ چقدر خوب است که حفظ زبان را که دستور ائمه(ع) به منتظران واقعی امام عصر(عج) است در ماه #رجب تمرین کنیم.
🔷 روزی جابر جعفی در محضر
💠امام باقر(ع) حاضر میشود، حضرت به ایشان میفرماید: زمانی میرسد که امام مردم از نظرها #غایب است،
🔶جابر در انتهای حدیث به امام عرضه میکند: بهترین کارها در آن زمان چیست؟ امام باقر(ع) #حفظ_زبان را بهعنوان بهترین کارها معرفی میکند
💫 در دعایی معروف از #امام_زمان(عج) که با عبارت «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ» آغاز میشود حضرت در این دعا از خداوند میخواهد «وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِكْمَةِ» یعنی زبان ما را به گفتن حرف درست با حکمت استوار ساز که مشخص میشود درخواست امام از خدا که مدد برای حفظ زبان است، باید درخواست ما منتظران نیز باشد.
💢در برخی مواقع شیوع و انتشار ویروس #کرونا را مطرح میکنند اما مقدار تأثیر و اثرگذاری این ویروس گفته نمیشود که طبق نظر کارشناسان تأثیر ویروس کرونا حتی کمتر از ویروس آنفولانزا است؛ لذا این #شایعات سبب شده که بر تأثیر آن زیاد توجه نشود پس بهترین راه برای مقابله با این شایعات حفظ زبان است.
✅ آنجا که قرار نیست حرف بزنیم #سکوت کنیم و به فرمان امام زمان(عج) آنجایی که قرار است حرف بزنیم #حکیمانه سخن بگوییم، این نکات تنها ویژه مردم معمولی جامعه نیست بلکه همه #نخبگان جامعه و مخصوصاً #مسئولان به عنوان معتقدان به امام زمان موظف هستند که به این نکات توجه کنند تا جامعه #ایمنسازی شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔵🔴 #پدران آخر زمان #مانع دینداری #فرزندان خود میشوند⁉️‼️
💠پیامبر اکرم(ص): پدران آخر زمان به فرزندان خود واجبات و حلال و حرام دين را نمىآموزند و از يادگيرى آنها جلوگيرى مىكنند و تنها به كاميابىهاى دنيوى آنها راضىاند.
✨✨اءَنَّه نظر الى بعض الاطفال فقال وَیلٌ لِأطفالِ آخِرِ الزَّمانِ من آبائِهِم. فقیلَ: یا رسول الله، من آبائهمُ المشرکین؟ فقال: لا، من آبائهمُ المؤمنینَ، لا یُعَلِّمُونَهُم شیئاً من الفرائِضِ، و إذَا تعلَّمُوا أولادُهُم منعوهُم، و رَضُوا عنهم بعرضٍ یسیرٍ من الدنیا، فانا منهم بریءٌ و هم مِنِّی بُرَاء
💎رسول اکرم حضرت محمد صلیالله علیه و آله به برخى اطفال نگريستند و فرمودند: 🔻وای بر #کودکان #آخرالزمان از #پدرانشان، گفته شد: ای رسول خدا، از پدران مشرکشان؟ فرمود: نه، از پدران مؤمنشان که چیزی از واجبات و فرائض را به آنها نمیآموزند و وقتی هم که فرزندانشان بیاموزند، مانع آنها میشوند.
و در مقابل امری گذرا و اندک از دنیا از آنها خشنود میشوند و تنها به كاميابىهاى دنيوى آنها راضىاند.
پس من از ایشان بری هستم و آنها از من بری هستند.
📚«مستدرکالوسائل، ج 15، ص 164»
#آخر_الزمان
#پدران_آخر_الزمان
#فرزندان_آخر_الزمان
#دینداری
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌴 #ترجمه_و_شرح_حکمت_210_نهج البلاغه: #سفارش به تقوا(الگوهاى پرهیزکارى(اخلاقى، تربیتى)
✨و قَالَ (علیه السلام): اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ [تُقَاةَ] مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً وَ جَدَّ تَشْمِيراً، وَ كَمَّشَ [أَكْمَشَ] فِي مَهَلٍ وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ، وَ نَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ.
📕ترجمه:الگوهاى پرهيزكارى (اخلاقى، تربيتى):
و درود خدا بر او، فرمود: از خدا بترسيد، ترسيدن انسان وارسته اى كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده، و در بهره بردن از فرصت ها كوشيده، و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده، و در دنياى زودگذر، و پايان زندگى و عاقبت كار، بدرستى انديشيده است.
📖شرح پیام امیرالمؤمنین علیه اسلام:اين گونه تقوا پيشه كنيد:
🔰امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه دستور به تقوا مى دهد ولى تقوا را با پنج وصف همراه مى سازد كه در واقع انگيزه هاى تقوا و نتايج آن را در بر دارد. مى فرمايد: «تقواى الهى پيشه كنيد; تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از (علائق مادى) جدا ساخته و سخت (در اين راه) مى كوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مى دارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت (به سوى مغفرت الهى) پيش مى رود و در بازگشت به پناهگاه اصلى (آخرت) و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مى انديشد»; (اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَجَدَّ تَشْمِيراً; وَكَمَّشَ فِي مَهَل، وَبَادَرَ عَنْ وَجَل، وَنَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَعَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَمَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ).
❇️مى دانیم تقوا و پرهیزگارى بهترین زاد و توشه سفر آخرت: (وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى)(1) و والاترین نشانه شخصیت انسان و قرب او در درگاه خدا: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ).(2) و جواز عبور از دروازه هاى بهشت است: (تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ کَانَ تَقِیّاً).(3)
ولى تقوا مراحلى دارد که بستگى زیادى به انگیزه هاى آن و نشانه هایى در آثار آن دارد و
💠امام(علیه السلام) در اینجا بالاترین مرحله تقوا را پیشنهاد مى کند که پنج وصف در آن موجود است.
1️⃣نخست به شخص باایمانى اشاره مى کند که دامن همت به کمر زده و خود را از علایق مادى جدا ساخته است («شمّر» از ماده «تشمیر» به معناى دامن به کمر زدن و «تجرید» به معناى جدا شدن است).
2️⃣دومین وصف این است که بعد از آمادگى کامل با جدیت تمام در این مسیر گام بر مى دارد.
3️⃣سومین وصف این که در عین جدیت، با بصیرت و دقت حرکت مى کند و چالاکى را با فکر و اندیشى مى آمیزد. «کَمَّشَ» در اصل از ماده «کَمْش» (بر وزن نقش) و یا از ماده «کَمَش» (بر وزن عطش) گرفته شده و به معناى چابکى و چالاکى است.(4)
4️⃣چهارمین توصیف این که انگیزه او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و یا ترس از پایان یافتن عمر پیش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است.
5️⃣پنجمین وصف این که او دائماً درباره سعادت جاویدن و جایگاهش در آخرت و سرانجامِ این حرکت و منزلگاه اصلى که به آن منتهى مى شود مى اندیشد.
به یقین کسى که با این انگیزه هاى بسیار قوى و مؤثر و با آمادگى کامل و تلاش توأم با بصیرت در این راه گام بر دارد به عالى ترین درجه تقوا رسیده است.
#ادامه👇👇
https://eitaa.com/Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🌴 #ترجمه_و_شرح_حکمت_210_نهج البلاغه: #سفارش به تقوا(الگوهاى پرهیزکارى(اخلاقى، تربی
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#ادامه👆👆#شرح_تفسیر_حکمت_210_نهج_البلاغه
🔶کوتاه سخن این که امام(علیه السلام) تقوا را به صورت جامعى که بازتاب عملى گسترده اى دارد تفسیر کرده است.
«کَرّة» به معناى بازگشت و «مَوْئِل» به معناى ملجأ و پناهگاه از ماده «وَئْل» (بر وزن وَعْد) گرفته شده است و «مَغَبَّة» به معناى فرجام و پایان کار است.
📗در تفسیر آیه شریفه «(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُونَ); اى کسانى که ایمان آورده اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکارى است، از (مخالفتِ فرمانِ) خدا بپرهیزید; و جز بر آیین اسلام از دنیا نروید»(5) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که منظور از به جا آوردن حق تقوا این است که: «أَنْ یُطاعَ فَلا یُعْصى وَأَنْ یُذْکَرَ فَلا یُنْسى; که خدا (هرگز) معصیت نشود و به یاد خدا باشند و هرگز او را فراموش نکنند».(6)
📗در تفسیر همین آیه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «یُطاعَ فَلا یُعْصى وَیُذْکَرَ فَلا یُنْسى وَیُشْکَرَ فَلا یُکْفَرُ;(7) حق تقوا این است که خدا اطاعت شود و معصیت نشود و به یاد او باشند و فراموش نکنند و شکر نعمت هایش به جا آورند و کفران نکنند».(8)
*****
📚پی نوشت:(1). بقره، آیه 197 .
(2). حجرات، آیه 13 .
(3). مریم، آیه 63 .
(4). «کمّش» در نسخه نهج البلاغه ما به صورت مشدد با تشدید میم از باب تفعیل ذکر شده; ولى در بسیارى از نسخ نهج البلاغه بدون تشدید و به صورت ثلاثى مجرد است. ولى در لغت از هر دو باب آمده، هرچند غالباً به صورت ثلاثى مجرد است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹دعای همراه با عمل اثر گذار است
🎙استاد ضیایی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔴🔵 #موت و #حیات در نگاه امام علی علیه السلام
✍️کلمه «موت» بر دو مفهوم اطلاق می شود: مرگ ظاهری و مرگ باطنی. مرگ ظاهری یعنی انتقال روح از بدن دنیوی به بدن اخروی، مرگ باطنی یعنی گمراهی و جهل و نداشتن هدایت الهی. در مقابل، کلمه «حیات» هم بر دو معنی حیات ظاهری (حرکت جسم) و حیات باطنی (هدایت، ایمان) اطلاق می شود. شاخص های مرگ واقعی در نگاه حضرت علی علیه السلام، دروغگویی و جهل و... و همین طور شاخص حیات واقعی، هدایت و ایمان می باشد.
❇️مفهوم موت و حیات
🔘«موت» انتقال روح از بدن دنیوى به بدن اخروى و به عبارت دیگر، انتقال از نشئه دنیا به نشئه برزخ است. گاهى مرگ به معناى نداشتن قوه عاقله، انحراف، ضلالت و عدم هدایت الهى استعمال مى شود؛ همان طور که در قرآن کریم، «موت» به معناى ضلالت، کفر و گمراهى و در مقابل لفظ «حیات» به معناى هدایت و ایمان آمده است: أَ وَ مَنْ کَانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْنَاهُ وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا. (انعام/22) آیا کسى که مرده بود و ما او را زنده کردیم و به او روشنى دانش و هدایت دادیم تا به وسیله آن روشنى، میان مردم سرافراز رود، مَثَل او مانند کسى است که در تاریکى ها فرو شده و از آن به در نتواند شد.
صاحب تفسیر کشاف ذیل تفسیر آیه سوم سوره مباره مرسلات «و الناشرات نشرا» در مورد «ناشرات» سه احتمال بیان کرده است، احتمال سوم این است « او نشرن النفوس الموتی بالکفر و الجهل بما اوحین.» (1) خدای کریم به فرشتگانی قسم خورده است که قلب های که به واسطه جهل و کفر مرده اند، با وحی الهی آنها را زنده کنند.
🔺پس معلوم می شود که موت به معناى اول، موت جسم و تن مردگی است و موت به معناى دوم، مردن قلب و روح و دل مردگی است. اولى در آخر زندگى محقّق مى شود و دومى در متن زندگى. اولى شامل رهیافته و گمراه مى شود و دومى مختص به گمراه است. فرد مرده در مرگ جسم، ساکن و بى حرکت است و در مرگ دل، جاندار و متحرّک.
⭕️ #مردن #دل ها
✳️از دیدگاه #معصومین (ع) مرده واقعى شخص دل مرده است؛ #شخصى که از هدایت الهى بى بهره است و گرفتار ظلمت، کفر، ضلالت و فسق شده است. پیامبر اکرم (ص) مى فرماید: لیس من مات فاستراح لمیت انّما المیت میت الاحیاء. (2) مرده واقعى کسى نیست که از دار دنیا رحلت کرده و در دیار آخرت سکونت گزیده، بلکه مرده کسى است که در بین زندگان است، مى خورد، مى آشامد، راه مى رود و حرکت مى کند ولى از هدایت الهى بى بهره است و گرفتار فسق و کفر شده است. اینان مرده هایى واقعی اند، زنده هاى دل مرده اند، مرده هاى نه در قبرستان، بلکه در متن جامعه هستند.
📚پی نوشت ها:
(1)زمخشری، محمود، تفسیر کشاف، ج4، ص677.
(2) مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج82، ص185.
#ادامه_دارد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ ⭕️دفــاع از #قــرآن 📗✒️ 👈شبهه دوم 2️⃣ 😳ادعای کم محتوا بودن قرآن👇 🔴سها می گوید: وق
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
⭕️دفــاع از #قــرآن 📗✒️
👈شبهه سوم 3️⃣ (اشکال اول )
😳ادعای محیط زدگی قرآن👇
🗣سها می گوید: قرآن به شدت تحت تأثیر فرهنگ و سنت و زبان عربی است.👳♂️مثلا فهم بسیاری از کلمات و مفاهیم قرآن نیاز به آشنایی با فرهنگ و سنن عربی در زمان محمد دارد.🤔
📝جواب شبهه:
🔵اوّلا: تأثّر از محیط بر دو گونه است: تأثّر مطلوب☺️ و تأثّر نامطلوب😤. کسى که مى خواهد بر محیط خود تأثیر بگذارد و آنها را به راهی که در نظر دارد، هدایت کند🌟، باید نخست واقعیاتی همچون، شرایط الزام برای تفهیم مطالب به مخاطبان مانند سخن گفتن به زبان آنها را مورد توجه قرار دهد و 👌طبق آنها عمل نماید.
⚡️چنین شخصی باید وضع
محیط خود را در نظر بگیرد و آن را کاملا بشناسد تا عوامل مؤثر را به شایستگى به کار اندازد.👏چنین تأثّری، از نظر عقل، الزامی و مطلوب است😇. امّا تأثّر نامطلوب عبارت است از اثرپذیری شخص از انگیزه ها و انگیخته های نابخردانه محیط زندگی خود؛☹️
👈بنابراین فرق است میان آنکه محیط بر روى او تأثیر گذارد و او را به دنبال خود بکشد، با آنکه او خود را با محیط همآهنگ سازد تا عوامل مؤثر در آن را شناخته و بتواند بر آن تأثیر گذارد🤝
مثلا؛ اگر فرهنگ حاکم بر جامعه، ادبیات زیبا و رسا، علاقه و گرایش به شعر و جملات موزون🎶🤗 باشد، شخص با توجه به چنین گرایشى دعوت خود را اعلام 🗣می کند و در ضمن با جملات محکم و کوتاه و موزون پیامهاى خود را بیان میکند😌
چنین شخصی رعایت جامعه شناسى محیط را کرده و متناسب با مقتضیات آن، رسالت خود را بیان میکند.👌🌹
🔵ثانیا: اگر چه بعضی از مطالب
قرآن ناظر به حوادث و وقایع عربستان👳♂️ است اما در قلب❤️ حوادث و اتفاقات، حقایق و مفاهیمی وجود دارد که برای دیگر ملل👨👩👧👦 و برای زمانهای🕰 دیگر قابل استفاده است.
👤"کنیست گری" انگلیسی، استاد دانشگاه کمبریج درباره قرآن 😊و اینکه در محیط عربستان نازل شده می گوید: با اینکه قرآن به زبان عربی و در درجه اول برای قوم عرب👳♂️ نازل گردیده است احکام آن طوری بود که مختصات قومی ملل دیگر را نقض نمی کرد و فقط عقیده مذهبی آنها را تغییر میداد.👏
🔵ثالثاً: برخی از مفاهیم مثل عدالت و قبح دروغ و... به نوع انسان برمیگردد که منحصر به عصر نیست.
😡سها، بت پرستی در محیط 🕋مکه را شاهدی بر محیط زدگی قرآن میداند و معتقد است که بر همین اساس مبارزه با بت پرستی محور اصلی قرآن است.
👈در حالیکه محور اصلی قرآن
پرستش خداوند و کنار زدن هر نوع پرستش حتی پرستش نفس و جِبت و طاغوت است.✅
👌علاوه بر اینکه آیات مربوط به بت پرستی در زمان حاضر نیز که بت پرستی در کشورهای متعدّدی رواج دارد، نقش هدایتگری خود را ایفا مینماید😌💐 یا امروزه در دین بودا که جزو چند دین بزرگ دنیاست بت پرستی وجود دارد.🍃
📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، صفحه ۴۹
#ادامه دارد ...
#دفاع_از_قرآن ۴
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍