┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔴 اولین منکر غیبت #امام_زمان کیست؟!
#بخش اول
❇️ غیبت حجت الهی، از مصادیق غیب پروردگار است. غیبت حجت الهی از امت خود مسألهای نیست که صرفاً در مورد حضرت مهدی(ع) پیش آمده باشد و سابقه آن به انبیا و حجج الهی پیشین بر میگردد، غیبت انبیا و اولیای الهی یکی از سنتهای رایج در میان ایشان بوده است.
✍️از روایات بر میآید که بیشتر انبیای الهی، برای مدتی از امت خویش مخفی بوده اند.
💠💠امام حسن عسکری(ع)،در روایتی «غیبت» را از علایم و ویژگیهای پیامبران میداند:
؛ فرزند من همان قائم بعد از من است و همان كسى است كه داراى علائم پیغمبران یعنى طول عمر و غیبت طولانى خواهد بود.»[1]
✍️در این نوشتار برآنیم که دیدگاه شیخ صدوق را در مقایسه داستان سجده نکردن شیطان بر حضرت آدم(ع) و مسئله غیبت حضرت مهدی(ع) و منکران ایشان بیان کنیم.
🔶 #ایمان_به_غیب
💎خدای عزوجل در آیه ٣ سوره بقره در وصف "متقین" می فرماید: «الَّذِینَ یُۆْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُون». بنابر این آیه مبارکه متقین کسانی اند كه به غیب ایمان مىآورند، و نماز را بر پا مىدارند، و از آنچه روزی داده شده اند انفاق می کنند. تفاسیر وجوه مختلفی را به عنوان مصداق غیب در آیه مطرح کرده اند، مثلا در تفسیر مجمع البیان ۵ قول مطرح شده است[2]:
1- واجبات و محرمات و مباحات یعنى احكام.
2- قیامت و بهشت و جهنم.
3- آنچه از ناحیه خداست.
4- هر چه از علم و اطلاع مردم عادى بیرون است.
5- قرآن.
💢ولی روایات اهل بیت (ع) که در تفاسیر شیعی معتبر ذیل آیه آمده است ایمان به حضرت قائم (ع) و غیبت او را در تفسیر ایمان به غیب مطرح کرده و حجت غائب خدا را مصداق غیب می دانند. (چنان چه طبرسی در مجمع البیان نظر امامیه را ذیل قول ۴ آورده است)
✍️شیخ صدوق در برخی روایاتی را که در این باره وجود دارد آورده است:
➕و یحیى بن أبی القاسم می گوید: از امام صادق(ع) از معناى آیه شریفه «الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُۆْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» پرسش كردم فرمودند: مقصود از متّقین، شیعه علىّ (ع)است، و مراد از غیب، حجّت غائب است و شاهد آن نیز این قول خداى تعالى است: «مىگویند چرا بر او آیهاى از جانب پروردگارش نازل نمىشود؟ بگو كه غیب از آن خداست و در انتظار باشید كه من نیز با شما از منتظرانم». پس خداى تعالى خبر داده است كه «الآیة» همان «الغیب» است و غیب هم همان حجّت است.[3]
♦️چه از دیدهاش پنهان بود انكار كرد و آن را باور نداشت و به همان كه آشكار دید احتجاج كرد و آن تن خاكى آدم بود و منكر شد كه در پس آن چه چیز واقع شده است».[4]
📚پی نوشت:
[1]بحارالانوار،ج51، ص224،ح11
[2]مجمع البیان فی تفسیرالقرآن،ج1، ص 61
[3]صدوق،کمال الدین و تمام النعمه، ج1، ص 17
4]صدوق،کمال الدین وتمام النعمه، ج1،ص١٣
#عید_نوروز🌸🍃
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
01 Paye Mahdi Beman (1393-5-21) Mashhad.MP3
21.83M
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔵⚪️ #پای_مهدی_بمان
#جلسه اول
🔰 رتبه بندی ایمان بر اساس ایمان به استناد قرآن؛ درجات سقوط ایمان
💫 مومنان واقعی چه کسانی هستند؟
🔺 ضرورت شناخت #امام_زمان عج
💫ایمان به غیب یعنی ایمان به امام زمان عج به استناد قرآن
✳️ مودت اهل بیت علیهمالسلام پشتوانه محکم معنوی در دنیا و آخرت
✍️روایت تشرف احمد ابن اسحاق قمی خدمت امام حسن عسگری علیه السلام
⭕️تکریم مقام رفیع حضرت عبدالعظیم حسنی (ره)
🎙 استاد امینی خواه
#عید_نوروز🌸🍃
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ ⭕️دفــاع از #قــرآن 📗✒️ 👈شبهه چهارم 4️⃣ 🙄ادعای بی نظمی در قرآن (قسمت دوم)👇 🔰..در
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
⭕️دفــاع از #قــرآن 📗✒️
👈شبهه پنجم 5️⃣
😳ادعای غیردقیق بودن قرآن👇
👤صاحب نقد قرآن در ضمن بحث غیر دقیق بودن قرآن🔰 آیه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» را مصداق آن می داند، وی میگوید «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» یعنی قطعاً به دنبال هر سختی آسانی وجود دارد.
👈این جمله به صورت کلی در تمام موارد صادق نیست؛ اما در هیچ جای دیگر نیز این خطا اصلاح نشده است.😳
البته مفسران و فقها👳♂️ به کمک محمد آمده اند و در اصلاح این بی دقتی ها، با آیات بعدی و یا حدیث📖 و یا با استفاده از توجیه های من درآوردی، سعی بسیار کرده اند.🙄
📝جواب شبهه:
✅استفاده از آیات و احادیث دیگر برای روشن کردن منظور خداوند عمل صحیحی است 👌 کما اینکه سها در ابتدای کتاب خود می گوید: این کتاب چون در پی بررسی قرآن است، منبع اولش صرفاً قرآن است و اگر آیه ای وضوح کافی نداشت برای فهم🤔 معنی آن به سنت مراجعه میشود.
👈علاوه بر آن، همانطور که بیان خواهد شد🍃، برای اثبات ادعاهای خود از آیات و احادیث دیگر ولو ضعیف سوءاستفاده میکند.
✴️استعمال مطلق و تقیید آن به وسیله قیدهای قبل و بعد، در عرف🍃، امر پذیرفته شده ای هست و در محاوره ها نیز به کاربرده می شود 😇و این را خطا نمیدانند.
👈اما "عُسری" که در آیه ی مورد
بحث آمده به دو قید داخلی و خارجی مقید می شود🌹👇
1️⃣قید داخلی: با توجه به اینکه
آیات قبل و بعد این آیه خطاب به پیامبر است و تلاش پیامبر در امور دینی بوده است☺️، در نتیجه کسانی که در امر دین سختی می کشند، برای آنها آسانی هست اما 👌این آسانی در این دنیا یا آخرت میتواند باشد.
🌀نکته🌀 در این آیه گرچه سخن با پیامبر است، اما با استفاده از آیات دیگر فهمیده می شود😇 که بعضی از آیات قرآن با اینکه خطاب به عده ای خاص است، اما بقیه بصورت غیر مستقیم مخاطب این آیه نیز هستند.👌
✒️به عنوان مثال در 💧سوره احزاب (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ...)💧با اینکه خطاب به همسران 🧕 پیامبر صل الله علیه وآله است. اما در این آیه خانواده و بستگان دیگر کسانی که نقش رهبری دینی را دارند، مورد خطاب🗣 هستند.
2️⃣قید خارجی: این سوره از سُوَر مکی هست و در سور مکی سخن از 🔥عذابها و سختی های اقوامی چون آل فرعون و آل ثمود🤴🏽هم آمده است.
🔺مثلا در سوره اعراف که از سُور مکی ست به عهدشکنى فرعونیان، که مایه گرفتارى آنان به انتقام👊 و کیفر اهل آن شد، اشاره می کند.💧«وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» (اعراف آیه،۱۳۰)💧
👈 این گونه سختی ها که منشأ
آن خود انسان👤 باشد و عذاب هایی که ناشی از عملکرد منفی❌ آنها است، از مصداق «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» خارج میشود و نمی توان گفت تقیید آن، بعد از بیان کلی بوده است، بلکه عذابهای🔥 اقوام پیشین قبل از نزول این سوره بیان شده بود.
👈از نتیجه این دو قید استفاده می شود که کلمه عُسر در این آیه کلیت ندارد.
📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، صفحه ۶۲
#ادامه دارد ...
#دفاع_از_قرآن ۹
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🌴 #ادامه #ترجمه_و_شرح_خطبه_18_نهج_البلاغه_بخش_دوم؛#وصف قرآن کریم📗 ✨و اللَّهُ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌴 #ادامه #ترجمه_و_شرح_خطبه_18_نهج_البلاغه_بخش_دوم؛#وصف قرآن کریم📗
📖 پیام امیرالمؤمنین علیه اسلام:پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 1، ص: 642-626
✅نکته ها:
💢چگونه در قرآن همه نيازها وجود دارد؟
همان گونه که در فراز بالا از اين خطبه مهم تأکيد شده، قرآن مجيد به صراحت آيات متعدّد، بيانگر همه امورى است که مسلمانان تا دامنه قيامت به آن نيازمندند. 🔖در احاديث اسلامى نيز اين موضوع با صراحت بيشترى بيان شده،✍️ از جمله در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: ✨«اِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالى اَنْزَلَ فِى الْقُرْآنِ تِبْيانَ کُلِّ شَىء حَتّى وَ اللهِ ما تَرَکَ شَيْئاً تَحْتاجُ اِلَيْهِ الْعِبادُ، حتّى لا يَسْتَطيعَ عَبْد يَقُولُ لَوْ کانَ هذا، اُنْزِلَ فِى الْقُرانِ، اَلا وَ قَدْ اَنْزَلَهُ اللهُ فيهِ; خداوند در قرآن هر چيزى را بيان کرده است به خدا سوگند چيزى که مورد نياز مردم بوده است کم نگذارده، تا کسى نگويد اگر فلان مطلب درست است بايد در قرآن نازل مى شد. آگاه باشيد همه نيازمنديهاى بشر را خدا در آن نازل کرده است».(3)
🔺ولى در اين جا اين سؤال پيش مى آيد که ما احکام مختلفى را مى بينيم که در قرآن نيامده و اين با جامعيّت قرآن سازگار نيست; مثلا، تعداد رکعات نماز، اجناسى که در آن زکات واجب است، نصاب زکات، مقدار آن و بسيارى از مناسک حج، عدد سعى صفا و مروه و دورهاى طواف و مسائل ديگرى در زمينه حدود و ديات و آداب قضاوت و شرايط معاملات و انواع معاملات مستحدثه و مانند آن به وضوح در قرآن ديده نمى شود.
✅در پاسخ اين سؤال بايد به سه نکته توجّه کرد:
1️⃣نخست اين که در قرآن مجيد احکام کليّه و قواعد گسترده و عمومات و اطلاقاتى وجود دارد که بسيارى از مشکلات را مى توان با آن حل کرد; مثلا، آيه «اَوْفُوا بِالْعُقُودِ»(4) در معاملات، و آيه «وَ ما جَعَلَ عَلَيْکُمْ فِى الدّينِ مِنْ حَرَج»(5) در ابواب عبادات، و «لا تُضارَّ والِدَة بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُود لَهُ بِوَلَدِهِ»(6) در حقوق والدين و آيات ديگرى از اين قبيل، پاسخگوى بسيارى از سؤالات و مسائل مستحدثه است.
❇️ديگر اين که قرآن مجيد با صراحت يکى از منابع اصلى احکام الهى و معارف اسلامى را «سنّت پيامبر» مى شمارد و مى گويد: «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا; آنچه پيامبر براى شما مى آورد بگيريد و آنچه شما را از آن نهى مى کند خوددارى نماييد!»(7) و نيز در جاى ديگر پيامبر را به عنوان تبيين کننده و شارح قرآن معرفى کرده و مى فرمايد: «وَ اَنْزَلْنا اِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ اِلَيْهِمْ».(8)
💠پيامبر نيز طبق صريح «حديث ثقلين»، اهل بيت و عترت را نيز به عنوان يکى از منابع مطمئن احکام و معارف اسلامى معرفى فرموده است و به يقين اگر به توصيه هاى قرآن و پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) عمل شود هيچ سؤالى در زمينه احکام و غير آن بدون پاسخ نخواهد ماند.
سوّم اين که از روايات مختلف اسلامى به خوبى استفاده مى شود که قرآن ظاهر و باطنى دارد، ظاهر آن معانى و مفهوماتى است که در دسترس همه قرار گرفته و از آن بهره مند مى شوند; ولى باطن آن معانى و مفاهيم ديگرى است که تنها در اختيار پيامبر و پيشوايان معصوم قرار دارد که با درک و ديد ديگرى آيات را مى نگرند و از آن بهره گيرى و استفاده فراوانى مى کنند. بنابراين اگر ثقلين (قرآن و اهل بيت) در کنار هم قرار گيرند و مردم در ميان اين دو جدايى نيفکنند، از اين بخش از محتواى قرآن که راه گشايى فراوانى دارد، بهره مى گيرند.
✳️شايد روايت معروف امام صادق(عليه السلام) که مى گويد: «اَنَا اَعْلَمُ کِتابَ اللهِ وَ فيهِ بَدْءُ الْخَلْقِ وَ ما هُوَ کائِن اِلى يَوْمِ الْقيامَةِ وَ فيهِ خَبَرُ السَّماءِ وَ خَبَرُ الاَرْضِ وَ خَبَرُ الْجَنَّةِ وَ خَبَرُ النّارِ وَ خَبَرُ ما کانَ وَ ما هُوَ کائِن، اَعْلَمُ ذلِکَ کَما اَنْظُرُ اِلى کَفّىِ اِنَّ اللهَ يَقُولُ فيهِ تِبْيان کُلِّ شَىء; من به خوبى کتاب خدا را مى دانم، در آن آغاز آفرينش و آنچه تا روز قيامت به وقوع مى پيوند وجود دارد، و همچنين است در آن خبر آسمان و زمين و خبر بهشت و دوزخ و خبر آنچه بوده و آنچه خواهد بود. من همه اينها را مى دانم آن گونه که به کف دستم نگاه مى کنم! خداوند مى فرمايد: «در قرآن بيان همه چيز است».(9)
#ادامه_دارد #قسمت_دوم_بخش_دوم_خطبه_18_نهج_البلاغه📃
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹 #آیا بعد از #استفاده از #ژلهای ضدعفونی کننده باید دستمان را برای #نماز آب بکشیم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌙نماز شب های ماه رجب 🌙
📿نماز شب سی ام :
ده رکعت (پنج نماز دو رکعتی )
در هر رکعت بعد از حمد سوره توحید ده مرتبه.
💫 ثواب:
💠پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
❇️کسی که این نماز را به جا آورد عطا می کند به او در جنت فردوس هفت شهر و خارج می شود از قبرش در حالی که صورتش مثل ماه شب چهارده بوده باشد و می گذرد بر صراط مثل برق خاطف و نکات می یابد از آتش.
📚وسائل الشیعه، ج 5،ص 22
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✍️آمریکا و پیشنهاد کمک به ایران در موضوع کرونا
🔰مقدمه
نویسنده ای در برخی کانال های تلگرامی ضدانقلابی ضمن استناد به آبه ای از قرآن کریم که در آن خداوند به پیامبر(ص) توصیه می نماید که اگر دشمنان برای صلح با تو تمایلی از خود نشان دادند، تو نیز تمایل نشان بده و پیشنهادشان را رد نکن، تیجه گرفته است که رهبرانقلاب نباید پیشنهاد آمریکایی ها برای کمک به ایران در مهار ویروس کرونا را رد می نمود، حتی اگر دشمن با نیت فریب، چنین پیشنهادی داده باشد! و آن آیه شریفه چنین است:
✨«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ و اگر (دشمنان) تمايل به صلح نشان دهند، تو نيز تمایل نشان بده و بر خداوند توکل نما كه او شنوا و داناست.» (انفال: 61)
🔺اما با دقت در تعابیر این آیه شریفه معلوم می شود که تحلیل این افراد تا چه اندازه سطحی و ساده اندیشانه است.
🔰تحلیل آیه
دو تعبیر «جنحوا» و «فاجنح» در این آیه شریفه، از ماده «جَنَحَ»، به معنای «تمایل یافتن به یک جهت» است(المفردات فی الفاظ القرآن؛ ص207) و تفاوت آن با «رَغبَة»، این است که «رَغبَة» به معنای «میل باطنی» است، امّا «الجُنح» به معنای «میل همراه با عمل» است.( التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ ج2، ص140) همچنین ماده «جَنَحَ» می تواند با دو حرف «لام» و «إلی» همراه شود؛ امّا زمانیکه با «لام» بکار می رود، بیانگر «میل حقیقی» است؛ یعنی گرایش آنان راستین است، نه ظاهری.📕تفسیر تسنیم؛ ج32، ص658)
💢بنابراین، معنای عبارت «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» در این آیات شریفه این است که: ای پیامبر(ص)! اگر دشمن برای صلح با تو تمایل نشان داد، و این تمایل، نه فقط در «حرف» و «ادّعا»، بلکه در «عملش» نیز نمایان بود، و واقعی بودن آن برای تو احراز شد، آنگاه تو نیز به او برای صلح تمایل نشان بده.
⭕️بنابراین، در برابر پیشنهاد صلح، مذاکره یا کمک از سوی دشمن، نباید «ذوق زده» شد و با «سرعت» و «عجله» آن را پذیرفت؛ بلکه دشمن باید ابتدا «عملاً» صداقتش را در این پیشنهاد نشان دهد؛ و اگر هیچ نشانه ای از «صداقت عملی» در پیشنهادش وجود نداشت، باید دانست که هدف دشمن از این پیشنهاد، «غافلگیری» و «فریب» است. به همین دلیل، خداوند در ادامه آیه مورد بحث، خطاب به پیامبراکرم(ص) می فرماید اگر آنها بخواهند با مطرح كردن صلح، تو را فريب دهند و نيرنگى در كار باشد، هرگز تسليم مشو و نگرانى به خود راه مده، چرا كه خداوند پشتيبان تو است(تفسیر نمونه؛ ج21، ص491):
✨«وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ؛ و اگر بخواهند (در پیشنهاد صلح) تو را بفريبند(پیشنهادشان را نپذیر و تنها برخدا توکل نما؛ چراکه)، (يارى) خدا براى تو بس است. (زیرا) او بود كه تو را با يارى خود و مؤمنان نيرومند گردانيد.» (ا📗نفال: 62)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍