کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🏴چشم من محو ضریحی که نمی دیدم شد.
🏴ویرانى قبور ائمه بقیع (ع)
🗓در این روز در سال ۱۳۴۴ ه قبور ائمه بقیع (ع) و نیز قبر حضرت حمزه در احد به دست و هابیون تخریب شد.[۱]
علت و انگیزه تخریب این قبور مطهر در کتب مختلفى که بر رد عقائد ضاله و وهابیت تألیف شده، بیان گردیده است.
آنان اضافى بر قبور مطهر ائمه معصومین (ع)، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا (ع) قبر مطهر فاطمه بنت اسد (س) مادر امیرالمؤمنین (ع)، قبر مطهر حضرت ام البنین (س)، قبر ابراهیم پسر پیامبر (ص)، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق (ع)، قبر دختران پیامبر (ص)، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر (ص) و قبور شهداى زمان پیامبر (ص).
وهابیان در سال ۱۳۴۳ در مکه گنبدهاى قبر حضرت عبد المطلب، ابى طالب، خدیجه و زادگاه پیامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) را با خاک یکسان کردند. در جده نیز قبر حوا و دیگر قبور را تخریب کردند.
در مدینه منور نبوى را به توپ بستند، ولى از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند.
قبر حضرت حمزه (ع) و شهداى احد را با خاک یکسان کردند و گنبد و مرقد حضرت عبد الله و آمنه پدر و مادر پیامبر (ص)، قبر اسماعیل پسر حضرت صادق (ع) و دیگر قبور را هم خراب کردند.
در همان سال به کربلاى معلى حمله کردند و ضریح مطهر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثراً از هدایاى سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.[۲]
📚منبع[1] مستدرک سفینه البحار: ج 6 ص 65 66.
[2] کشف الارتیاب: ص 77. شهداء الفضیله (علامه امینى): ص 388.
🏴 هشتم شوال، سالروز #تخریب_قبور_ائمه_بقیع
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🔵⚪️ویژگیهای یاران حضرت مهدی(عج)| ۵ 💠حضرت در فتح روم دارای هفتاد هزار سپاه است که ت
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔵⚪️ویژگیهای یاران حضرت مهدی(عج)| ۵
✍️معنی ابدال چنان که مرحوم طریحی در مجمعالبحرین میگوید: آنها جمعی از صالحان میباشند، که همواره در زمین هستند، وقتی یکی از آنها فوت کرد، خداوند بدل او شخص صالح دیگر را میگذارد، اینها چهل یا هفتاد نفر در شام هستند و یا سی نفر در جای دیگر.[١١]
💢بنابراین اینها مردان خالص و کامل و صالح روی زمین هستند. ضمناً ناگفته نماند: شخصی از حضرت رضا(ع) در مورد ابدال پرسید، آن حضرت(ع) فرمود: ابدال، اوصیای پیامبران هستند.[١٢]
❇️نجباء: طبق روایتی که از امام علی و امام باقر(ع) نقل شده: اینها یاران مهدی(ع) از سرزمین مصر هستند.[١٣] نیز در روایتی آمده که اینها از کوفه هستند.[١٤]
✔️با توجه به معنی «نجباء» که جمع «نجیب» به معنی افراد پاکسرشت و خوشنفس و جوانمرد است، نیز به ویژگی دیگر یاران مهدی(ع) پی میبریم.
رفقاء: یاران حضرت مهدی(ع) از کوفه هستند و خود را هنگام ظهور به مکه رسانده و با آن حضرت بیعت میکنند و همچون پارههای متراکم ابر پاییزی به سوی مکه روانه میشوند.[١٥] و پنجاه نفر از سیصد و سیزده نفر اهل کوفه هستند.[١٦]
🔰با توجه به معنی «رفق» و «رفاقت» که نشانگر صفا و صمیمیت و پیوند محکم آنهاست، به ویژگی دیگر یاران مخلص حضرت مهدی(ع) نیز پیمیبریم.
💠اعاجم: یعنی غیر عرب، چنانکه هم اکنون نیز ما نشانههایش را در ایران، افغانستان و پاکستان و... میبینیم. 💎امام زمان(ع) یاران بسیار مقاوم و خستگیناپذیر و مخلص در این کشورهای عجمی دارد. همینها میتوانند هسته مرکزی ارتش نیرومند امام(ع) را در کشورهای عجمی تشکیل دهند و به توسعه آن اقدام جدی کنند.[١٧]
با توجّه به اینکه حکومت جهانی ارتش نیرومند و قوی و کامل میخواهد. آن هم در اطراف امامی که غرق در اسلحههای پیامبر اسلام(ص) است و حتّی اسب و شتر و دلدل و براق و پرچم پیامبر خدا(ص) همراه اوست و مصحف مخصوص امیرمؤمنان علی(ع) را در دست دارد.[١٨]
✍️این نیز قابل توجه است که امیر مؤمنان علی(ع) فرمود:
«اصحاب مهدی(ع) جواناند و پیر در آنها یافت نمیشود، جز مثل سرمه در چشم و نمک در غذا، که کمترین چیز در غذا نمک است».[١٩]
📚[١١] مجمع البحرین (ماده بدل).
[١٢] سفینه البحار، ماده بدل.
[١٣] امام علی(ع) فرمود: الابدال بالشام وانجباء بمصر والعصائب بالعراق (مجمع البحرین ماده عصب).
[١٤] بحارالأنوار، ج ٥٢، ص ٣٤٧.
[١٥] المجالس السنیه، ج ٥، ص ٧٠٩.
[١٦] بحارالأنوار، ج ٥٢، ص ٣٠٦.
[١٧] ضمناً ناگفته نماند: طبق بعضی از روایات پس از ظهور آن حضرت، جبرئیل(ع) و فرشتگان و نجباء جن و نقباء مردم با او بیعت میکنند. (بحارالأنوار، ج ٥٣، ص ٨ و ٩)، پس واژه «نقباء» که به معنی مردان آگاه و متعهد است نیز بر یاران خاص امام افزوده میشود.
[١٨] بحارالأنوار، ج ٥٣، ص ٣٦.
[١٩] اثبات الهداة، ج ٧، ص ٣٧.
#ادامه_دارد
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
-tarbiate sahih.mp3
2.8M
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✅تربيت صحيح در جامعه مهدوي
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔰 تمدنسازی اسلامی در عصر غیبت، آری یا خیر؟
🔻امروز ربا هست، ولی حکومتِ دینی، «حُجّت» است.
💠پیشرفت شیعه در عصر غیبت، مرهون امامتِ امام معصوم از پشت پردهٔ غیبت است. «غیبت امام» بهمعنیِ «تعطیل امامت» نیست.
✳️جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی میکنند.
🔻توجیهی وجود ندارد که به سمت تمدنسازی اسلامی پیشروی نکنیم. «حُجّیّت» باید ارتقا پیدا کند.
🔶 استاد میرباقری:
1️⃣ مکتب انتظار، نه مکتب احتراز است فقط (البته اگر احتراز و تبری نبود اختلاط حاصل می شد)؛ نه مکتب اعتراض و درگیری است فقط؛ و نه مکتب سازندگی است فقط؛ بلکه هر سه هست. این سه رکنِ انتظار، در عصر غیبت بر محور فقها ادامه داشته است؛ هرچند جریانهای دیگر هم بودهاند. من معتقدم این پیشروی، بر محور دستگاه فقاهت است نه بر محور دیگر. همچنین انتظارات اجتماعی جامعه شیعه، هم در مرحله تبری و هم در مرحله درگیری و هم در مرحله سازندگی، در حال رشد است. 👈 این همان تدبیرِ امام معصوم در عصر غیبت است.
2️⃣ حادثه ظهور در عین اینکه در طول شش ماه دفعتاً اتفاق میافتد معتقد نیستیم که امری دفعی است، به معنی اینکه کار، تعطیل بوده است. عالم، بر مدار معصوم، تدریجاً به سمت ظهور حرکت کرده و حرکت میکند.
💠امیرالمؤمنین(ع) از همان فردای سقیفه اقدامشان را برای تحقق حکومت شیعی شروع کردند، ولی این اقدام، معطوف به تاریخ است؛ دولت مستعجل نمیخواهند. نباید سیطره جریان سقیفه را بهگونهای معنا کنیم که امام، کأنه، دستشان در عالم تکلیف بسته است و نشستهاند تا ظهور واقع بشود! امام صادق(ع) کار کردهاند و واقعاً حرکت جامعه حق را پیش بردهاند. یعنی یک حرکت که میخواهد پایدار بشود قیامی مثل عاشورا میخواهد که ارتقاء وجدانی ایجاد کند؛ از طرفی، یک تثبیت فرهنگی میخواهد.
❇️عصر غیبت هم دوران تعطیل امامت نیست. حضرت در همین عالم هستند و مأموریتشان را انجام میدهند، و جامعه شیعه هم که به دستگاه فقها واگذار شده، در مقابلِ سقیفه به حال خودش رها نشده است. امام این دستگاه را از پشت صحنه هدایت میکنند. امام ظاهر نیست ولی در پشت صحنه هست و مراقبت میکند. امام کارش را در عصر غیبت تعطیل نمیکند، منتها امامتِ در غیبت میکند. من میگویم: «امامتِ در غیبت» را با «تعطیل امامت» یکی نگیریم. امامتِ در غیبت، عامل پیشرفت تاریخی شیعه است. شیعه در عصر غیبت، عقبگرد نکرده و مقتدرتر شده است. ایدئولوژی شیعه در عصر غیبت، یعنی کلامش و فقهش و رجالش و...، معین میشود و قبضوبسطهای فرهنگی پیدا میکند.
✅پس، تدبیر حاکمیت جبهه حق در دوره بعد از حکومت سقیفه، تعطیل نیست؛ بلکه بر محور ائمه(ع) رو به پیش است. در عصر غیبت هم همینطور است. امام، امامِ در عصر غیبتاند، نه اینکه امامت، تعطیل شده است.
💢 فرق «غیبت امام» با «تعطیل امامت» باید تبیین بشود. 👈 شیعه باید همین مسیرِ پیشروی را به سمت ظهور ادامه بدهد و در این مسیر، در یک موقفی، درگیری با نظام کفر جهانی پیدا میکند؛ یعنی موضوع درگیری از درگیری با دولت عثمانی یا دولت دیگر، به سطح درگیری با حکومت جهانی، و درگیری دو جبهه کفر و نفاق، ارتقا پیدا کند. امروز شیعه در این موقف قرار دارد و مبارزه میکند. این علامتِ پیشروی شیعه است.
3️⃣ در عصر غیبت بايد بر «حجیت» تکیه کنیم و به سمت حکومت هم برویم. حکومت دینی بر مدار حجیت است نه بر مدار واقعیت و حق مطلق. منظور از تمدنسازی در عصر غیبت هم، «تمدن بر مدار حجيت» و «به میزان میسور» است نه «تمدن بر مدار حقیقت». امروز ربا هست، ولی حکومت دینی، حجت است؛ چون اگر حکومت دینی را رها کنیم نه فقط ربا برقرار میماند، اصل توحید هم زیر سؤال میرود. البته امروز نباید به مقیاس حجیت در عصر صفویه اکتفا کنیم. حکومت دینی در عصر غیبت، هم حجیت دارد و هم میتواند حجیت را به اندازه عصر غیبت تکمیل کند، و به میزانی که حجيت را تکمیل کند، رفتارش را اصلاح کند. اما اینکه کسی تصور کند یک حکومتِ کاملاً نورانی و متناسب با عصر ظهور تشکیل میشود که در آن حکومت، هیچ ظلمتی نفوذ نکند، ممکن نیست. آن حکومتِ کاملاً نورانی، برای عصر ظهور است که ظلمت جمع میشود. باید «حکومت در مدار حجیت» را از «حکومت بر مدار حقیقت مطلق» تفکیک کنیم. باید «حکومت در دوران غلبه ظلمت» را با «حکومت در دورانی که ظلمت محو میشود»، تفکیک کنیم؛ و روبهپیش بودنِ جامعه شیعه را هم تصویر کنیم.
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کافی خوانی 5.MP3
7.57M
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔰 سلسله جلسات #کافی_خوانی 5
💠 شرح و بررسی روایات " باب الحجه " کتاب شریف " اصول کافی " به منظور تقویت بیشتر #امام_شناسی
❇️ جلسه 5️⃣
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌴 #ترجمه_و_شرح_حکمت_217_نهج البلاغه: #شناخت افراد در تحول روزگار
#شرح و تفسیر👇👇
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌴 #ترجمه_و_شرح_حکمت_217_نهج البلاغه: #شناخت افراد در تحول روزگار
✨✨و قَالَ (علیه السلام): في تَقَلُّبِ الأَحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ .
📕ترجمه: دگرگونى روزگار و شناخت انسان ها (اخلاقى، علمى):
و درود خدا بر او، فرمود: در دگرگونى روزگار، گوهر شخصيّت مردان شناخته مى شود.(1)
_________________________________
(1). رودكى: اندر بلاى سخت پديد آيد فضل و بزرگ مردى و سالارى
📖شرح و تفسیر پیام امیرالمؤمنین علیه السلام :طريقه شناخت افراد:
💎امام(علیه السلام) در این کلام نورانى به طریقه آزمایش شخصیت انسان ها اشاره مى کند و مى فرماید: «در دگرگونى حالات گوهر مردان شناخته مى شود»; (فِی تَقَلُّبِ الاَْحْوَالِ، عِلْمُ(1) جَوَاهِرِ الرِّجَالِ).
📕در کافى در ادامه این کلام نورانى آمده است «وَالاْیّامُ تُوضِحُ لَکَ السَّرائِرَ الْکامِنَةَ; و گذشت روزها اسرار پنهانى را بر تو آشکار مى سازد».(2)
✍️«جواهر» جمع «جوهر» به معناى اشیاى گرانبهایى است که از معدن استخراج مى کنند، به ذات و طبیعت هر چیزى نیز اطلاق مى شود و در اینجا نیز منظور همین است.
🔶بسیار مى شود که ظاهر و باطن افراد مختلف است; ظاهرى آراسته دارند در حالى که درون، آلوده است. ظاهرش پاکدامن، زاهد، شجاع و پرمحبت است; ولى باطن کاملاً بر خلاف آن است و گاه به عکس افرادى ظاهراً کم استقامت، فاقد سخاوت و بى تفاوت به نظر مى رسند در حالى که در باطن شجاع و نیرومند و باتقوا هستند. چگونه مى توان به این تفاوت ها پى برد و درون اشخاص را کشف کرد و معیارى براى همکارى و عدم همکارى با آنها جستوجو نمود؟
✅بهترین راه همان است که مولا در کلام بالا فرموده است. هنگامى که طوفان هاى اجتماعى مىوزد و تحول ها آشکار مى شود و صفحات اجتماع زیر و رو مى گردد اینجاست که افراد باطن خود را که در حال عادى نشان نمى دادند آشکار مى سازند.
✍️به تعبیر دیگر بهترین راه براى شناخت حقیقت و باطن هر چیز، تجربه و آزمایش و امتحان است. این حکم درباره انسان ها نیز صادق است و بهترین طریق تجربه، حالاتى است که از خود در دگرگونى هاى اجتماعى بروز مى دهند; دیروز ثروتى نداشت، امروز به نوایى رسیده و یا مقامى نداشت و مقامى به دست آورده. گاه چنان بر مرکب غرور سوار مى شود که هیچ کس به گرد او نمى رسد. اینها در امتحان شخصیت مردود شده اند; ولى به عکس، افرادى را مى بینیم که نه مال و ثروت و نه جاه و مقام و نه مشکلات زندگى هیچ یک بر آنها تأثیرى نمى گذارد; همان راه مستقیمى را مى پیمایند که پیش از این مى پیمودند و همان مناسبات خوبى را دارند که با دوستانشان داشتند.
«تَقَلُّب اَحوال» مفهوم جامعى است که هرگونه دگرگونى زندگى را شامل مى شود: رسیدن به مال و ثروت یا فقر، پیدا کردن مقام یا سقوط از آن، بهبودى و تندرستى یا بیمارى، فراهم آمدن اسباب شادى یا مصائب و حوادث دردناک اینها و مانند اینها بوته هاى امتحانى هستند که انسان ها در آن آزموده مى شوند. درست مانند بوته و کوره هاى معمولى که طلاى ناب را در آن مى آزمایند و یا سیاه سیم زراندود را به آن مى برند تا باطن آن آشکار شود.
به گفته شاعر:
خوش بود گر محک تجربه آید به میان *** تا سیه روى شود هر که در او غش باشد
نیز به گفته شاعرى دیگر:
سیاه سیم زراندود چون به بوته برند *** خلاف آن به در آید که خلق پندارند!
📘تاریخ اسلام، نمودار عجیبى از همین کلام حکمت آمیز است; افرادى از یاران پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بودند که در غزوات اسلامى به عنوان مجاهدى خستگى ناپذیر و افسرى فداکار درخشیدند; ولى بعد از رحلت پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) بر اثر حب جاه و مقام یا مال و ثروت راه خود را جدا کردند و همان گونه که در حکمت 441 خواهد آمد: «الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ; پست هاى مهم میدان مسابقه و آزمایش مردان است». و خلاصه کارهایى براى رسیدن به مال و مقام دنیا انجام دادند که هیچ کس از آنها انتظار نداشت. #ادامه👇👇
https://eitaa.com/Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🌴 #ترجمه_و_شرح_حکمت_217_نهج البلاغه: #شناخت افراد در تحول روزگار ✨✨و قَالَ (علیه
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#ادامه_تفسیر_حکمت_217👆👆
🔖در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «الْغِنى وَالْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَأوْصافِها; بى نیازى و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار مى سازد».(3)
🔖مرحوم کلینى در کافى در حدیث معتبرى نقل مى کند که بعد از قتل «عثمان»، امیرمؤمنان على(علیه السلام) به منبر رفت و خطبه اى خواند و در ضمن آن خطبه فرمود: «... یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِیَّه(صلى الله علیه وآله) وَالَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً حَتَّى یَعُودَ أَسْفَلُکُمْ أَعْلاَکُمْ وَأَعْلاَکُمْ أَسْفَلَکُمْ وَلَیَسْبِقَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا قَصَّرُوا وَلَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا سَبَقُوا; سوگند به خدایى که محمد را به حق مبعوث ساخت، همگى به یکدیگر مخلوط و غربال خواهید شد (تا خالص از ناخالص در آید و پیروان حق از پیروان باطل جدا شوند) تا آنجا که افراد پایین نشین بالا و افراد بالانشین پایین قرار خواهند گرفت و آنها که در اسلام پیشگام بودند و برکنار گشتند سر کار خواهند آمد و کسانى که (با حیله و تزویر) پیشى گرفتند کنار مى روند».(4)
💥این سخن را با ذکر آیه اى از قرآن مجید که در واقع همه این روایات به آن باز مى گردد پایان مى دهیم آنجا که مى فرماید: «(وَتِلْکَ الاَْیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ); و ما این روزها(ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم; (و این خاصیّت زندگى دنیاست) تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند، مشخص سازد; و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمى دارد و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند); و کافران را (به تدریج) نابود سازد»(5). (6)
*****
📚پی نوشت:(1). در متن بسیارى از نسخ نهج البلاغه «علم» به صورت مصدرى آمده در حالى که در نسخ دیگرى «عُلِمَ» به صورت فعل ماضى مجهول است و این نسخه علاوه بر این که با آهنگ جمله بیشتر سازگار است با نسخه اى که از «غررالحکم» نقل کردیم که به جاى آن «تُعْرَفُ» آمده و با نسخه اى که در کنز الفوائد به صورت «عُرِفَ» آمده و نسخه اى که در سراج الملوک به صورت «تُعلَمُ» آمده نیز سازگارتر است.
(2). کافى، ج 8، ص 23 .(3). غررالحکم، ح 8269.
(4). کافى، ج 1، ص 369; در نهج البلاغه هم این حدیث شریف در خطبه 16 با تفاوت هایى آمده است.
(5). آل عمران، آیه 140 و 141.(6).(مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 174)
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
تو جان جهاني فدايت شوم
تو بهتر زجاني فدايت شوم
نه ماهي نه مهري به رويت قسم
به از اين وآني فدايت شوم
چه كردم گناهم چه بوده چرا
ز چشمم نهاني فدايت شود
قلم را شكستم دهان دوختم
تو فوق بياني فدايت شوم
دلم راكه چون سايه دنبال توست
كجا ميكشاني فدايت شوم
اللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج🤲💚
#شبــــــــتون_مهـــــــــدوی❤️
#نفستـــــــونحیــــــدری💚🌷
#التماسدعاےفــــرج🤲
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
#خدا_را_شکر_مولایم_علی_شد
روزی آقا رسول اکرم(ص) در یکی از جنگ ها از مولا علی بی خبر بود و فرمودند که هر کس خبر سلامتی علی(ع) را بیاورد هر حاجتی داشته باشد برآورده میکنم.
سلمان مولا علی(ع) را پیدا کرد
و داستان را بازگو کرد وخواست که سریع برگردد که امام علی(ع) گفت:
سلمان چیز گران بها از رسول اکرم(ص) بخواه.
و اینطور درخواست کن
یا رسول خدا زمانی که به معراج رفتی خداوند سه هزار کلمه را بعنوان رمز بین خود و شما آموخت،
هزار کلمه بعنوان آموزش به امت خویش، هزار کلمه بعنوان آموزش به اولیاء الله و هزار کلمه رمز بین خود و خداوند من یکی از اون هزار کلمه رمز بین خدا و رسولش(ص) را میخواهم.
سلمان آمد و خبر سلامتی مولا داد و درخواستی که علی(ع) به او آموخته بود را بیان کرد.
رسول اکرم (ص) فرمودند:
سلمان این حرف تو نیست حرف علیست باشد میگویم. سلمان یک کاسه پرازآب ویک سوزن بیاور.
بعد رسول اکرم(ص) سوزن را درون کاسه پر از آب کرد و درآورد،
پرسید سلمان بر نوک سوزن چه میبینی؟
سلمان پاسخ داد اندکی رطوبت.
بعد رسول اکرم(ص) فرمود :
که سلمان ؛ به خدا قسم فردای قیامت هر کس به اندازه این رطوبت حب علی در دل داشته باشد در آتش جهنم نمی سوزد.
📗نصايح - سخنان چهارده معصوم - هزار و يک سخن : ص 233)
به نقل از کتاب داستانهايي از بسم الله الرحمن الرحيم (جلد 2) تاليف قاسم مير خلف زاده )
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌸بسم الله الرحمن الرحيم 🌸
✨زیارت روز دوشنبه :
💫السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صبحكم الله بظهورالحجة عليه السلام إن شاءلله و بالخير والعافية
✳️زيارة الامامين الحسن والحسين عليهما السلام في يوم الاثنين:
💫زيارة الامام الحَسَنِ (عليه السلام)
[ السَّلامُ عَلَيْكَ ياابْنَ رَسُولِ رَبِّ العالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياابْنَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَليْكَ ياابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياحَبِيبَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياصَفْوَةَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياأَمِينَ اللهِ، السَّلامُ عَليْكَ ياحُجَّةَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يانُورَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياصِراطَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يابَيانَ حُكْمِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياناصِرَ دِينِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها السَّيِّدُ الزَّكيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها البَرُّ الوَفيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها القائِمُ الاَمِينُ، السَّلامُ عَليْكَ أَيُّها العالِمُ بِالتَّأْوِيلِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الهادِي المَهديُّ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الطّاهِرُ الزَّكيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها التَّقيُّ النَّقيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الحَقُّ الحَقِيقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الشَّهِيدُ الصِّدِّيقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياأَبا مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ ].
💫زيارَة الامام الحُسَين (عليه السلام)
[ السَّلامُ عَلَيْكَ ياابْنَ رَسُولِ اللهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمِينَ، أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَآتَيْتَ الزَّكاةَ، وَأَمَرْتَ بِالمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ المُنْكَرِ، وَعَبَدْتَ الله مُخْلِصا، وَجاهَدْتَ فِي الله حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَتاكَ اليَقِينُ، فَعَلَيْكَ السَّلامُ مِنِّي مابَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيلُ وَالنَّهارُ ، وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، أَنا يامَوْلايَ مَوْلىً لَكَ وَلآلِ بَيْتِكَ، سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، وَظاهِرِكُمْ وَباطِنِكُمْ. لَعَنَ الله أَعْدائَكُمْ مِنَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ، وَأَنا أَبْرَأُ إِلى الله تَعالى مِنْهُمْ.
يامَوْلايَ ياأَبا مُحَمَّدٍ، يامَوْلايَ ياأَبا عَبْدِ الله هذا يَوْمُ الاثْنَيْنِ، وَهُوَ يَوْمُكُما وَبِاسْمِكُما وَأَنا فِيهِ ضَيْفُكُما فَأَضيفانِي وَأَحسِنا ضِيافَتِي، فَنِعْمَ مَنْ اُسْتُضِيفَ بِهِ أَنْتُما، وَأَنا فِيهِ مِنْ جِوارِكُما فَأَجِيرانِي، فَإِنَّكُما مَأمُورانِ بِالضِّيافَةِ وَالاِجارَةِ، فَصَلَّى الله عَلَيْكُما وَآلِكُما الطَّيِّبِينَ ]
💠ذکر ⛓روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات 100 مرتبه🌸🍃🌺
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#سلامحضرتجان🌹💚
دنیای ما دیگر
چیز با ارزشی ندارد
برای امید داشتن
که صبحها به امیدش برخیزی!!
مولای غریبم
من تنها
به امید سلام به شما
هر روز صبح
چشم باز میکنم ...
یوسف زهرا بیا🌼
اللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج🤲💚
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💠روزمان را با آیات قرآن نورانی میکنیم:
✨✨إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا
🍃🍃مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار میدهد!
🍃ای مهربان ترین، و چه چیزی زیباتر از این که با عمل شایسته دل من نیز به سمت دلت سوق پیدا کرده و مهربان شود!
🍃قلبم را سرشار از تو میکنم، و خالی میکنم از هرچه بدی و کینه است و جز مهربانی را به دلم راه نمیدهم که تو مهربانی مطلقی، پس برای اینکه تو را در قلبم جای دهم فقط عملم را صالح میکنم.
📗ســـــــــوره مــــریــــم آیــــــه96
#بر_خورداری_محبت
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💎امام حسین علیه السلام :
✳️پیروان ما، دلی پاک و خالی از حیله و تزویر دارند
📚بحارالانوار،ج68،ص156
#دلی_پاک
#تزویر
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💎امام حسن مجتبى عليه السلام:
✨ النّاسُ اَرْبَعَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ لا خَلاقَ لَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُخَلاقٌ وَ لا خُلقَ لَهُ، قَدْ ذَهَبَ الرّابِـعُ وَ هُوَ الَّذى لا خَلاقَ وَ لا خُلقَ لَهُ وَ ذلِكَ شَرُّ النّاسِوَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ خَلاقٌ فَذلِكَ خَيْرُ النّاسِ؛
💠مردم چهار دسته اند: دسته اى از آنها اخلاق دارند، امّا بهره اى (از دنيا) ندارند.دسته اى بهره مندند، اما اخلاق ندارند. دسته اى نه بهره اى (از دنيا) و نه اخلاق دارند كهاينها بدترين مردم اند. و دسته اى كه هم اخلاق دارند و هم (از دنيا) بهره مندند كه اينان،بهترين مردم اند.
📚[بحارالأنوار، ج 70، ص 10، ح 8]
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#مطلب_مهدوی
🌸﷽🌸
⭕️ مـا گـمشـده ایـم...
💠عارف مرحوم میرزا #محمد_اسماعیل_دولابی در بیانی، معنای غیبت حضرت ولی عصر(عج) را اینگونه تشریح میکنند:
⁉️سوال شد امام زمان (عج) غایب است یعنی چه؟ گفتم غایب؟
کدام غایب؟ بچه دستش را از دست پدر رها ڪرده و گم شده می گوید: پدرم گم شده است، ما مثل بچهای هستیم ڪه پدرش دست او را گرفته است تا به جایی ببرد و در طول مسیر از بازاری عبور میڪنند.
بچه جلب ویترین مغازهها میشود و دست پدر را رها میڪند و در بازار گم میشود و وقتی متوجه میشود ڪه دیگر پدر را نمیبیند، گمان میڪند پدرش گم شده است. در حالی ڪه در واقع خودش گم شده است.
انبیاء و اولیاء پدران خلق اند و دست خلائق را میگیرند تا آنها را به سلامت از بازار دنیا عبور دهند.
غالب خلائق جلب متاعهای دنیا شدهاند و دست پدر را رها ڪرده
و در بازار دنیا گم شدهاند.
امام زمان (عج) گم و غایب نشده است ما گم شدیم و محجوب گشتهایم. امام غایب نیست،
تو نمی بینی آقا را او حاضر است. چشمت رو ڪه اسیر دنیا شده اگر از دنیا دست بردارد، آقا را می بیند.
﴿خلاصه نگو آقا غایب است.
تو نمی بینی.﴾
📚برگرفته از ڪتاب "امام زمان (عج) در ڪلام اولیای ربانی/مهدی لڪ علی آبادی/ص 30"
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹 #سبک_زندگی_منتظرانه برای روزگار ما، دقیقتر و کاربردیتر از #سبک_زندگی_اسلامی و مهدوی است.
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
⚖️داوري امام حسن (ع)
🔶عصر خلافت امام علي (ع) بود، قصابي را كه چاقوي خون آلود در دست داشت ، در خرابه اي ديدند و در كنار او جنازه خون آلود شخصي افتاده بود، قرائن نشان مي داد كه كشنده او همين قصاب است ، او را دستگير كرده و به حضور امام علي (ع) آوردند. امام علي (ع) به قصاب گفت : در مورد كشته شدن آن مرد، چه نظر داري ؟ قصاب گفت : من او را كشته ام .
💠امام بر اساس ظاهر جريان ، و اقرار قصاب ، دستور داد تا قصاب را ببرند و به عنوان قصاص ، اعدام كنند. در اين حال كه ماءمورين ، او را به قتلگاه مي بردند، قاتل حقيقي با شتاب به دنبال ماءمورين دويد و به آنها گفت : عجله نكنيد و اين قصاب را به حضور امام علي (ع) بازگردانيد. ماءمورين او را به حضور علي (ع) باز گرداندند، قاتل حقيقي به حضور علي (ع) آمد و گفت : اي امير مؤمنان ! سوگند به خدا، قاتل آن شخص اين قصاب نيست ، بلكه او را من كشته ام . امام به قصاب فرمود: چه موجب شد كه تو اعتراف نمودي من او را كشته ام ؟ قصاب گفت : من در يك بن بستي قرار گرفتم كه غير از اين چاره اي نداشتم ، زيرا افرادي مانند اين ماءمورين ، مرا كنار جنازه بخون آغشته با چاقوي خون آلود بدست ديدند، همه چيز بيانگر آن بود كه من او را كشته ام ، از كتك خوردن ترسيدم و اقرار نمودم كه من كشته ام ، ولي حقيقت اين است كه من گوسفندي را نزديك آن خرابه كشتم ، سپس ادرار بر من فشار آورد، در همان حال كه چاقوي خون آلود در دستم بود، به آن خرابه براي تخلّي رفتم ، جنازه بخون آغشته آن مقتول را در آنجا ديدم ، در حالي كه دهشت زده شده بودم ، برخاستم ، در همين هنگام اين گروه به سر رسيدند و مرا به عنوان قاتل دستگير نمودند. اميرمؤمنان علي (ع) فرمود: اين قصاب و اين شخص كه خود را قاتل معرفي مي كند را به حضور امام حسن (ع) ببريد تا او قضاوت نمايد. ماءمورين آنها را نزد امام حسن (ع) آوردند و جريان را به عرض رساندند. امام حسن (ع) فرمود: به امير مؤمنان علي (ع) عرض كنيد، اگر اين مرد قاتل ، آن شخص را كشته است ، در عوض جان قصاب را حفظ نموده است ، و خداوند در قرآن مي فرمايد: و من احياها فكانّما احيا الناس جميعا.
و هر كس انساني را از مرگ نجات دهد، چنان است كه گوئي همه مردم را نجات بخشيده است (مائده 32). آنگاه هم قاتل و هم آن قصاب را آزاد نمود، و ديه مقتول را از بيت المال به ورثه او عطا فرمود. به اين ترتيب ، ارفاق و تشويق اسلام شامل حال آن قاتل شد كه مردانگي كرد و موجب نجات يك نفر بي گناه گرديد، و با اين كار جوانمردانه اش ، تا حدود زيادي گناه خود را جبران نمود.
📚کتاب داستان دوستان / محمد محمدي اشتهاردي
#قضاوت_داوری
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#حدیث_روز
💠امام صادق عليه السلام : :
✨أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّهِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛
💎محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى باشد.
📚من لا يحضره الفقيه : ۱/۲۱۰/ ۶۳۸
#نماز_اول_وقت📿
#عاشقان_چهارده_معصوم_علیهم_السلام
#قرارگاه_بسوی_ظهور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
بهترین افراد بهشتی
حضرت فاطمه (س) فرمودند:
شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّةِ وَکلُّ مُحِبّینا وَ مَوالی اَوْلیائِنا وَ مُعادی اعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا؛
شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهایی که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.
بحارالانوار، ج 68، ص 155.
إن شاالله از محبان و شیعیان مخلص آن حضرت باشید.