☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼☘🌸🌺☘
🌼☘
✳️السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صبحكم الله بظهورالحجة عليه السلام إن شاءلله و بالخير والعافية
🔷زيارة الامام الحسن العسكري عليه السلام في يوم الخميس:
🔶السَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِيَّ الله، السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ الله وَخالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا إِمامَ المُؤْمِنِينَ، وَوارِثَ المُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ العالَمِينَ. صَلّى الله عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يامَوْلايَ ياأَبا مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ، أَنا مَولىً لَكَ وَلالِ بَيْتِكَ، وَهذا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الخَمِيسِ، وَأَنا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِي وَإِجارَتِي بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.✨
💠ذکر روز پنجشنبه: لااله الاالله الملک الحق المبین۱۰۰مرتبه 🌺
☘🌺☘🌸☘🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼
🔷صبحتان را با آیات قرآن نورانی کنید
🌺آیه۴۲ سوره فصلت🌺
✨لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ ۖ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ
🔶که هیچگونه باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر(آینده و گذشته) به سراغ آن نمیآید
چرا که از سوی خداوند حکیم و شایسته ستایش نازل شدهاست!
☘🌸☘🌺☘🌼☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘🌼☘🌸☘🌺☘🌼☘🌸☘🌺🌺☘
☘
#ادامه_نامه_یک _ #نهج_البلاغه
💠 نکته:
ولى جالب است که ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه خود سخنى در اين زمينه دارد که خلاصه اش چنين است; او مى گويد: متکلمان و ارباب علم عقائد درباره شورشيان جمل و سرنوشت کسانى که در آن واقعه حاضر شدند اختلاف کردند، اماميّه معتقدند تمامى اصحاب جمل اعم از رؤسا و پيروان کافر شدند (چون بر امام وقت و بر ضد حکومت اسلامى خروج کردند) درحالى که گروهى از اهل سنّت مى گويند: اينها مجتهد بودند و اجتهادشان آنان را به اين راه کشاند، بنابراين گناهى نداشتند. ما نه آنها را خطا کار مى دانيم و نه على(عليه السلام) و اصحابش را. گروه سومى مى گويند: اصحاب جمل خطاکار بودند; ولى خطاى آنها بخشوده است; مانند خطاى مجتهد در مسائل فرعيّه و اين عقيده اکثر اشاعره است.
سپس مى افزايد اصحاب ما (معتزله که ابن ابى الحديد از آنها بود) مى گويند: تمام آنها گمراه بودند مگر کسانى که بعداً توبه کردند; آنها مى گويند: عايشه از کسانى بود که توبه کرد و همچنين طلحه و زبير; اما عايشه در روز جمل اعتراف به خطا کرد و از على(عليه السلام) تقاضاى عفو نمود و روايات متواتره درباره اظهار پشيمانى او به دست ما رسيده است. او مى گفت: اى کاش من ده پسر از پيغمبر آورده بودم و همه آنها در حيات من مى مردند و بر آنها اشک مى ريختم; ولى روز جمل به وجود نيامده بود و گاه مى گفت: اى کاش قبل از روز جمل مرده بودم و نيز روايت شده که هر زمان به ياد روز جمل مى افتاد آنقدر اشک مى ريخت که مقنعه اى که بر سر داشت تر مى شد. طلحه و زبير نيز از کار خود توبه کردند.(19)
ولى اين سؤال را از ابن ابى الحديد و امثال او داريم که اگر کسى دست به کارى زد که خونهاى گروهى از مسلمين ريخته شود آيا در برابر چنين حق الناس عظيمى، اظهار ندامت و پشيمانى و اشک ريختن کفايت مى کند يا بايد حق الناس ها را جبران کرد؟
📚 پی نوشت:
10 . داستان قتل عثمان و جنگ جمل و ريشه ها و عوامل و پيامدهاى آن، داستان بسيار پرماجرا و طولانى است که ما در مجلدات سابق اين مجموعه، به بخشهاى مهمى از آن اشاره کرديم و اکنون فهرستى از آن را براى خوانندگان بر مى شماريم تا با مراجعه به آن نسبت به تمام جوانب داستان آشنا شوند:
1. علل شورش مسلمين بر ضد عثمان، ج 1، ص 371 تا 376.
2. ماجراى جنگ جمل، ج 1، ص 389 تا 391.
3. قتل عثمان و عدم دخالت امير مؤمنان در آن و نقش طلحه و زبير در تحريک مردم، ج 2، ص 30.
4. تحليل ديگرى درباره قتل عثمان، ج 2، ص 232 تا 241.
5. نقش طلحه و زبير در ماجراى جنگ جمل، ج 2، ص 251.
6. کارهايى که از عثمان سر زد و سبب خشم مردم شد، ج 2، ص 488.
7. بحث ديگرى درباره نقش طلحه در تحريک مردم به قتل عثمان، ج 6، ص 527.
11 . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 14، ص 8-21.
12 . الاصابه، ج 1، ص 17.
13 . بقره، آيه 134 .
14 . در ذيل خطبه سوم، ج 1، ص 376 به بعد و ج 4، ص 320 ذيل خطبه 97، و ج 5، ص 518 ذيل خطبه 135، توضيحات ديگرى درباره تنزيه صحابه آمده است و نيز در کتاب شيعه پاسخ مى گويد به طور مستوفى در اين باره بحث شده است.
15. «جاشَتْ» از ريشه «جيش» بر وزن «حيف» به معناى جوشيدن و به هيجان آمدن گرفته شده است.
16. «مِرْجَل» به معناى ديگ است خواه آن را از سفال ساخته باشند يا مس و غير آن، لذا هنگامى که کسى سخت عصبانى مى شود مى گويند: «جاشت مراجله».
17. «قطب» در اصل به معناى ميله اى است که در وسط سنگ زيرين آسياب قرار دارد و سنگ رويين به دور آن مى چرخد; سپس به هر چيزى که نقش محورى دارد، قطب اطلاق شده است.
18. تاريخ طبرى، ج 3، ص 513.
19. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 14، ص 24
☘🌼☘🌸☘🌺☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍