🔷زیارت روز چهارشنبه :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صبحكم الله بظهورالحجة عليه السلام إن شاءلله و بالخير والعافية
زيارة الامام الكاظم والرضا والجواد والهادي عليهم السلام في يوم الاربعاء:
السَّلامُ عَلَيْكُم ياأَوْلِياء اللهِ، السَّلاُمُ عَلَيْكُم ياحُجَجَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يانُورَ الله فِي ظُلُماتِ الاَرْضِ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ صَلَواتُ الله عَلَيْكُمْ وَعَلى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِي أَنْتُمْ وَاُمِّي، لَقَدْ عَبَدْتُمْ الله مُخْلِصِينَ، وَجاهَدْتُمْ فِي الله حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَتاكُمْ اليَقِينُ، فَلَعَنَ الله أَعْدائكُمْ مِنَ الجِنِّ وَالاِنْسِ أَجْمَعِينَ ، وَأَنا أَبْرَؤُ إِلى الله وَإِلَيْكُمْ مِنْهُمْ. يامَوْلايَ ياأَبا إِبْراهِيمَ مُوسى بْنَ جَعْفَرٍ، يامَوْلايَ ياأَبا الحَسَنِ عَلِيّ بْنَ مُوسى، يامَولايَ ياأَبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يامَوْلايَ ياأَبا الحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنا مَوْلىً لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هذا وَهُوَ يَومُ الاَرْبِعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَأَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
💠ذکر روز چهارشنبه:یاحی ویا قیوم ۱۰۰مرتبه مرتبه.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
اولین سلام صبحگاهی
یامهدی جان❣️
چشمی که داشت تازگی از شبنم نگاه
در انتظار، با گذر لحظه شد عجین
پر شد تمام ظرف زمان بی حضور تو
پس کی ظهور می کنی ای منجی زمین . . .
هر صـــبح بــــی قـــرارتـــریـــنم برای تو......
ســـلام بـــهــــار دلـــــها🌼
#صــــبحــــت بـــخــــیر امــــام زمــــانـــم🌹
اللهم عجل لولیک الفرج🌺
#صبحتون_مهدوی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#حدیث درباره انگیزشی و موفقیت
💠حضرت امیرالمؤمنین(ع):
🔹لا تُشْعِرْ قَلْبَکَ الْهَمَّ عَلَى مَا فَاتَ فَیَشْغَلَکَ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ عَمَّا هُوَ آت.
🔸افسوس های گذشته را در دل خود بیدار مکن، زیرا تو را از آمادگی برای پیروزی باز می دارد.
📚غررالحکم، ص۷۶۶
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌾🌱🍁🌷🍃🥀🍂🕊
🌷🍁🌾
🥀🍂
🌱
#ترجمه_و_شرح_خطبه_8_نهج_البلاغه؛ بیعت شکنی زبیر
✅عذرهاى بدتر از گناه:
🔹امام(عليه السلام) اين سخن را در پاسخ «زبير» مطرح فرمود که مى خواست براى پيمان شکنى خود توجيهى دست و پا کند; زيرا «معاويه» او را تحريک به خروج و سلطه بر «کوفه» و «بصره» کرد و آنها را فريب داد که مى خواهد تمام «شام» را در اختيارشان گذارد.(1) «طلحه و زبير» به خاطر جاه طلبى که داشتند پيمان مؤکّد خود را با امام شکستند و «زبير» در توجيه اين کار گفت: «من تنها با دست خود بيعت کردم، نه با دل»!
🔸امام در اين سخن پاسخ دندان شکنى به او مى دهد پاسخى که در تمام محافل حقوقى دنياى ديروز و امروز مورد قبول است و يک اصل اساسى در مسائل قضايى محسوب مى شود; مى فرمايد: «او ادّعا مى کند که با دست خود بيعت کرد و هرگز با قلبش بيعت ننموده است» (يَزْعُمُ اَنَّهُ قَدْ بايَعَ بِيَدِهِ، وَلَمْ يُبايِعُ بِقَلْبِهِ).
سپس مى افزايد: «او با اين سخنش اقرار به بيعت مى کند و ادّعاى يک امر باطنى برخلاف ظاهر بيعت دارد» (فَقَدْ اَقَرَّ بِالْبَيْعَةِ، وَ ادَّعَى الْوَليجَةِ(2)).
🍃در واقع اين سخن او ترکيبى است از اقرار و ادّعا; اقرارش مسموع و مقبول است و امّا در مورد ادّعا بايد اقامه دليل کند.
لذا به دنبال آن امام مى فرمايد: «او بايد قرينه قابل قبولى که بر اين امر گواهى دهد اقامه کند (و اثبات نمايد در شرايطى بوده که از روى اجبار و اکراه، اين بيعت انجام شده و قلب او با دست و زبانش هماهنگى نداشته) در غير اين صورت بايد دوباره به آنچه از آن خارج شده باز گردد و نسبت به بيعتش وفادار باشد» (فَلْيَأتِ عَلَيْها بِاَمْر يُعْرَفُ، وَ اِلاّ فَلْيَدْخُلْ فيما خَرَجَ مِنْهُ).
🔹بسيارى از مردم ديده بودند که «طلحه» و «زبير» با ميل خود نزد امام آمدند و بيعت کردند; آنها جزء نخستين افراد بودند و اين امر در مسجد انجام گرفت; اين بيعت از هر نظر قابل قبول است و اگر کسى مى خواهد غير آن را ادّعا کند بايد دليل محکم و قرينه آشکارى بر ادّعاى خود بياورد. علاوه بر اين همه مى دانستند که در مورد بيعت با على(عليه السلام) اکراه و اجبارى وجود نداشت; گروه اندکى از سرشناسان بيعت نکردند، امام هم مزاحمتى براى آنها ايجاد نکرد. با توجّه به اين، ادّعاى عدم هماهنگى باطن و ظاهر چيزى نبود که به اين سادگى قابل پذيرش باشد.(3)
🔸همان گونه که گفته شد اين يک اصل اساسى در تمام محافل حقوقى و قضايى است که هرکس ظاهراً با ميل خود قراردادى را ببندد، بايد به آن وفادار باشد و ادّعاى اکراه و اجبار و جدايى دل از زبان، و باطن از ظاهر پذيرفته نيست و الاّ هر کس مى تواند قرارداد خود را با ديگران به راحتى به هم بزند. خريدار و فروشنده و ازدواج کننده و واقف و... هر وقت قرارداد را به مصلحت خود نديدند، بگويند ما تنها با زبان يا دست، قرارداد بستيم و قلب ما همراه نبود!
🍃در اين صورت به اصطلاح، سنگ روى سنگ بند نمى شود و تمام قراردادهاى افراد و دولتها و ملّتها از ارزش و اعتبار سقوط مى کند و اين چيزى است که هيچ عاقلى نمى پذيرد; حتّى به يقين «زبير» هم اين معنا را مى دانست ولى براى اغفال عوام که سيل اعتراض را به روى او گشوده بودند که چرا بيعت خود را شکسته؟ تشبّث به اين حشيش و توسّل به اين دليل واهى جست.
اينها همه به خاطر آن است که مردم آن زمان مخصوصاً عرب براى بيعت اهميّت فوق العاده اى قائل بودند و شکستن آن را گناه بزرگ و تخلّف غير قابل قبولى مى دانستند.
***
📚پی نوشت:
1. شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 231.
2. «وليجة» از ماده «وُلوج» به معناى دخول است; و گاه به ورود مخفيانه اطلاق مى شود و به کسى که محرم اسرار است وليجه مى گويند و در خطبه بالا به معناى يک امر پنهانى و درونى آمده است.
3. به کامل ابن اثير، جلد 3، صفحه 191 مراجعه شود.
#قسمت_دوم_پایان_خطبه_8
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
http://eitaa.com/Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
4_5814438193163929422.mp3
43.7M
✨هدیه استاد دارستانی به تمام زائرین اربعین حسینی ☝️
👈عالیترین سیر و سلوک الهی
👈حتما قبل و درحین سفر اربعین گوش بدین
حرف هایی که هر زائر باید بداند..
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌱🌾🌷🍁🥀🍂🕊
✅نکاتی پیرامون زیارت اربعین
💠بخش اول
🎙استاد فاطمي نيا:
❇️وقتي در آيات و رواياتْ عدد مطرح ميشود ، گاهي اين عدد موضوعيت دارد و نفس عدد مقصود است و گاهي عدد موضوعيت نداشته و صرفا براي بيان كثرت استفاده ميشود.
از جمله اعدادي كه موضوعيت دارد و داراي اسرار ميباشد ، عدد اربعين (چهل) است.
🏴يكي از اين اربعين ها ، اربعين امام حسين(ع) است. درميان معصومين عليهم السلام فقط امام حسين(ع) اربعين دارد؛ البته اين مطلب اصلا به اين معنا نيست كه مقام حضرت سيدالشهداء (ع) از پيامبراكرم(ص) و يا اميرالمومنين(ع) بالاتر است ، بلكه اين مساله از اسرار ولايت است كه از عقول ما خارج ميباشد!
🔶يك حاشيه ام بنده به اين مطلب بزنم و ما بايد از اين امور توشه بگيريم!
اگر كسي از ما از دنيا رفت ، اينقدر ملزَم و مقيد نباشيم كه خرجهاي زائد كنيم و حتما مراسم هفتم و چهلم و ... بگيريم و اگرهم كسي نتوانست شركت كند ، موجب كدورت شود!
به صورت هاي ديگر هم ميتوانيم براي اموات خود كسب خير كنيم!
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌷🍁🌾🌱🥀🍂🕊
🌱🍁🌷
🥀🍂
🌾
⭕️ بفرمایید گوشت مردار
🔷در این ضیافت افراد معمولا سوء ظن دارند، حسودند، از خود راضی و خود شیفته اند و به ستوه آمده اند.
🔶 یکی از انگیزه های غیبت کردن همراه شدن با دیگر افراد است. برای گرم شدن شدن مجلس، نقل و نبات آن را غیبت از دیگران قرار می دهند. راه درمان آن توجه به پرده پوشی خداوند از گناهان است.
🔰 امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: «مغبوض ترین مخلوقات نزد خداوند غیبت کننده است.»
📚 غررالحکم، باب غیبت، ص ٢۶٣
⚜️منتظر جزء محبوب ترین ها نزد خداوند است نه مغبوض ترین🔅
#سیره_اخلاقی_ائمه_اطهار_علیه_السلام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🌱🌾🍃🌷🌿🥀🕊 🌷🍃🌱 🥀🌿 🕊 ❇️شرح دعای سلامتی 🎙استاد احسان عبادی 1️⃣1️⃣#قسمت_یازدهم 👌شرح دعای سلامتی: یادتا
🌱🌾🍃🌷🌿🥀🕊
🌷🍃🌱
🥀🌿
🕊
❇️شرح دعای سلامتی
🎙استاد احسان عبادی
2️⃣1️⃣#قسمت_دوازدهم
⚠️متأسفانه بعضی ها روزی یکبار هم این دعا را نمی خوانند.😔 بعضی ها فقط در قنوت نماز می خوانند، بعضی ها بعد از نماز می خوانند. ائمه می گویند هر لحظه از عمرتان، تا می توانید این دعا را بخوانید.
👌یعنی هر موقع یاد آقا افتادید این دعا را بخوانید. خواندن این دعا که چند ثانیه ای وقت نمی گیرد. ائمه می گویند تکرار کن، زیاد هم تکرار کن..
📜در بعضی از نسخه ها «اَللِّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ» نوشته شده «اَللِّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ فلان بن فلان» فلانی فرزند فلانی.. از این چه می فهمیم⁉️
✅می فهمیم این دعا، مثلا زمان امام سجاد (ع) می گفتند «اَللِّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ عَلی بْنِ الحُسَیْن» زمان امام رضا (ع) می گفتند «اَللِّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسی» یعنی زمان هر امامی برای همان امام است.
👌دلیل دیگر؛ چون امام زمان (عج) باید نامش مخفی می ماند و اثری از ایشان نباید لو می رفت چون دشمنان دنبال ایشان می گشتند، برای همین در دعاها می نوشتند «فلان بن فلان..» که یک وقت جان ایشان به خطر نیفتد.
#ادامه_دارد...
#شرح_دعای_سلامت۱۲
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹✔️شاید آخرین اربعین عمرمون باشه..!
.
🎙 اسـتـاد دارسـتـانی
.
👈علما ؛ اساتید دانشگاهها ؛ طلاب و دانشجویان ؛ هنرمندان ، ورزشکاران ؛ مسئولین و ....بسم الله، کاری کنید برا احیا اربعین حسینی..
.
➕ #قسمت_سوم👌👌
.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#ســــلام_بــر_شــــاه_خـــراســـان
🕊بهترین نقطه دنیا حرم سلطان است
💫پاکتر از دل دریا حرم سلطان است
🍃بی پناهی ؟ اگ راز غصه به خود می پیچی
❤️التیام همه غمها حرم سلطان است
#السلام_علیک_یا_علی_ابن_موسی_الرضا_علیه_السلام🌹💚
#چهار_شنبه_ها_امام_رضایی_ام❣️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌱🌷🍁🌾🥀🍂🕊
🌷🍃🌾
🥀🍂
🌱
#شخصیت_های_تاريخ_اسلام_زمان_مولا_امیرالمؤمنین
🔷اشرف (بن حكيم) بن جبله
❇️شيخ طوسي مينويسد: اشرف بن جبله، برادر «حُكيم بن جبله» از اصحاب اميرمؤمنان عليه السلام است. (۱).
🔸اشرف و پدرش حكيم هر دو در واقعه نيرنگ طلحه و زبير عليه عثمان بن حنيف - استاندار حضرت علي عليه السلام در بصره - به شهادت رسيدند.
📝طبري مينويسد: موقعي كه «عثمان بن حنيف» حاكم و استاندار حضرت علي عليه السلام در بصره به دست طلحه و زبير و سپاهيان عايشه اسير شد و جمعي از ياران او را به شهادت رساندند، «عبداللَّه بن زبير» به بازار ارزاق حمله كرد تا سربازان جمل را اسير نمايد. «حكيم بن جبله» چون از اسارت «عثمان بن حنيف» آگاه شد، اعلام كرد: «لست أخافُ اللَّه ان لم أنعره؛ از خدا ترس ندارم اگر به ياري عثمان بن حنيف نروم» با گروهي از عبدالقيس و بكر بن وائل حركت كرد و در بازار ارزاق با ابن زبير برخورد كرد. ابن زبير جوياي حال حُكيم شد.
🔸حكيم گفت: چرا مردم را كشته ايد؟ ابن حنيف را بازداشت كرده ايد و حال آن كه با هم پيمان بستيد كه كاري نكنيد تا اميرالمؤمنين علي عليه السلام به بصره وارد شود، هر تصميمي گرفت عملي كنيم. آيا از خدا نمي ترسيد؟ به چه دليلي خون اين افراد را ريختيد؟
🔹عبداللَّه بن زبير گفت: به انتقام خون عثمان بن عفان!....
💠حكيم به خشم آمد و گفت: خدايا تو حاكم به عدلي و شاهد باش، بعد خطاب به يارانش گفت: من شك ندارم كه بايد با اينها جنگيد و هر كس شك دارد، بازگردد. در همان مكان و كنار بازار ارزاق جنگ شديدي ميان حكيم بن جبله و فرزندش اشرف با ديگر همراهانش از گروه عبدالقيس و گروه بكر بن وائل با سربازان عبداللَّه بن زبير رخ داد. مردي پاي حكيم را قطع كرد، حكيم پا را برداشت و به سوي مرد ضارب پرتاب كرد كه به گردن او خورد و به زمين افتاد، حكيم با سرعت به سراغش رفت و او را به قتل رساند. در اين جنگ حكيم بن جبله و پسرش اشرف و برادرش رعل و جمعي از گروه عبدالقيش در سال ۳۶ هجري در بصره به شهادت رسيدند. (۲).
*****
📚رجال طوسي، ص ۳۵، ش ۸؛ ر. ك: قاموس الرجال، ج ۲، ص ۱۵۰؛ تاريخ طبري، ج ۴، ص ۴۷۵.
رجال طوسي، ص ۳۵، ش ۸؛ ر. ك: قاموس الرجال، ج ۲، ص ۱۵۰؛ تاريخ طبري، ج ۴، ص ۴۷۵.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
33.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹شرح خلاصه ای از واقعه عاشورا و ارتباط آن با پیاده روی اربعین به زبان انگلیسی و زیر نویس فارسی
کاری از گروه شبکه اینترنتی
👌پیشنهاد دانلود
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
آهن، آنگاه شود آهنربا که بر آهنربا عاشقی نماید و رهپویان اربعین امام حسین را بدین سبب حسینی بخوانند که ایشان را شباهت بسیار در کردار و گفتار به محبشان باشد.
#غلامرضا_شادمان
اللهم عجل لولیک الفرج🌺
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
دوباره دل ز کمند گناه می گیرم
در آسمان خراسان پناه می گیرم
نگاه لطف شما بر همه نمایان است
که سهم خود را از این نگاه می گیرم
#السلام_علیک_یاامام_رئوف❣️
#یاامام_رضاجانم🌹
🕊اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ ❣️
#ساعت_هــــــــشــــــت_به_وقــــــــت_امام_رضــــا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌱🌷🍁
🥀🍂
🌾
🌴شرح و تفسیر حکمت ۱۴۹ نهج البلاغه ؛ ضرورت خود شناسى (اخلاقى)
🌟هلَکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ.
🔸ترجمه:امام(علیه السلام) فرمود: آن کس که قدر خود را نشناسد هلاک مى شود.
📕شرح و تفسیر
🔷به حدّ خود قانع باش! امام(علیه السلام) در این کلام نورانى کوتاه و پرمعنایش به افرادى که از حدّ خود تجاوز مى کنند هشدار مى دهد مى فرماید: «آن کسى که قدر خود را نشناسد هلاک مى شود»; (هَلَکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ). مى دانیم یکى از عمیق ترین غرایز انسان، دوست داشتن خویشتن است و بسیار مى شود که بر اثر آن انسان قدر و منزلت خود را گم مى کند جنبه هاى مثبت خویش را بسیار بیش از آنچه هست مى پندارد و حتى گاهى جنبه هاى منفى خود را مثبت مى انگارد. به همین دلیل بر جاى خود تکیه نمى کند، بلکه خود را در جایى قرار مى دهد که شایسته آن نیست و در آنجا گاه سخنانى مى گوید که دین و دنیاى او را بر باد مى دهد، آبروى او را مى ریزد، سرچشمه مفاسدى در جامعه مى شود که نتیجه همه آنها هلاکت معنوى و مادّى است. مثلاً کسى چند صباحى آموزش علوم دین را دیده و هنوز به مقام اجتهاد نرسیده خود را مجتهدى اعلم بداند و به استنباط احکام بنشیند و احکامى را آمیخته با اشتباهات فراوان براى این و آن بازگو کند و عبادات و معاملات آنها را ضایع سازد، چنین شخصى که قدر خود را نشناخته به یقین مسئولیت سنگینى را در قیامت خواهد داشت. یا شخصى چند کتاب طبى را مطالعه کرده، ناگهان براثر خودبزرگ بینى خویش را طبیبى حاذق و لایق بپندارد و دستورات طبى صادر کند که باعث خطر جانى براى گروهى شود، او به یقین دنیا و آخرت خود را تباه ساخته است. شاهد این تفسیر، جمله معروفى است که در افواه دانشمندان شهرت یافته «رَحِمَ اللهُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ وَلَمْ یَتَجاوَزْ حَدَّهُ; خدا رحمت کند کسى را که قدر و منزلت خویش را بشناسد و از حدّ خود تجاوز نکند». شاهد دیگر بر این تفسیر همان چیزى است که در خطبة ۱۶ نهج البلاغه گذشت: «هَلَکَ مَنِ ادَّعَى، وَخابَ مَنِ افْتَرى، مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَکَ وَکَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلاً أَلاَّ یَعْرِفَ قَدْرَهُ; آن کس که به ناحق ادعایى کند هلاک مى شود و آن کس که با دروغ و افترا مقامى را طلب کند محروم مى گردد و به جایى نمى رسد و آن کس که (با ادّعاهاى باطل) به مبارزه با حق برخیزد و در برابر آن قد علم کند هلاک خواهد شد و در نادانى انسان همین بس که قدر خویش را نشناسد». ولى همان گونه که در ذیل خطبه ۱۰۳ گذشت این جمله تفسیر دیگرى نیز مى تواند داشته باشد که انسان به موهبت الهى قدر و مقام والایى دارد و جِرم صغیرى است که عالم کبیر در آن خلاصه شده است حتى مى تواند از فرشتگان آسمان بالاتر رود. آرى چنین است مقام آدمیت، بنابراین اگر مقام خود را درست نشناسد و شخصیت خویش را با درهم و دینار و مقامى معاوضه کند و در هوا و هوس ها و شهوات غوطه ور شود و از رسیدن به مقام قرب الهى باز ماند خود را هلاک کرده است، چرا که قدر خود را نشناخته است. با توجه به آنچه گذشت و تبادر عمومى دانشمندان از این حدیث معناى اوّل مناسب تر به نظر مى رسد، هرچند در بعضى از روایات نیز تعبیراتى است که معناى دوم را تداعى مى کند; مانند آنچه در کلام دیگرى از امام امیرمؤمنان(علیه السلام)آمده است که مى فرماید: «مَنْ حَصَّنَ شَهْوَتَهُ فَقَدْ صَانَ قَدْرَه» هرچند جمع میان دو معنا نیز ممکن است که از یک سو نگاه به معناى اول کند و از سویى دیگر نگاه به معناى دوم.
📚شرح و تفسیر آیت الله مکارم شیرازی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍