eitaa logo
کانال ܫߊ‌ܢܚ݅ܧߊ‌ࡍ߭ ܥ݆ܣߊ‌ܝ‌ܥ‌‌ܘ ܩܫࡎࡐ‌ܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊ‌ܠܢܚܠߊ‌ܩܢ
3.5هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
7.3هزار ویدیو
376 فایل
🌺براے بهره‌منـבے از پیامبر ص و سایر ائمه(علیهم السلام) نیز بایـב از واسطه‌ے ؋ـیض الهے بهره‌منـב گشت و از בریچه‌ے وجوב حجت زماט از انوار سایر معصومین(علیهم السلام) بهرـہ منـב شـב.تمام سعاבت و شقاوت انساט בرگرو معر؋ـت امام زماט عج اللـہ است‌ 🌼 @cyber_2017
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁🌻🌱🌷🥀🍂🕊 🌱🥀🍂 🌷🍁 🌱 🌴 : کوبنده با دشمن📜 📜تقويت عزم و اراده لشکر: 🔶امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمغز و پرمحتواى خود شش دستور مهم جنگى را در عباراتى کوتاه بيان مى کند. در دستور اوّل و دوم چنين مى فرمايد: «از فرار و عقب نشينى هايى که پس از آن، حمله تازه اى به دشمن است نگران نباشيد و همچنين از جولانى که بعد از آن حمله صورت مى گيرد ناراحت نشويد»; (لاَ تَشْتَدَّنَّ عَلَيْکُمْ فَرَّةٌ(21) بَعْدَهَا کَرَّةٌ(3)، وَلاَ جَوْلَةٌ(4) بَعْدَهَا حَمْلَةٌ). 🔷منظور از جمله اوّل اين است که گاه شرايط ايجاب مى کند که جنگجويان به طور موقّت فرار کنند تا دشمن به دنبال آنها بشتابد، ناگهان برگردند و او را غافلگير ساخته با حمله اى شديد در هم بشکنند. در واقع نوعى عقب نشينىِ تاکتيکى است که در جنگ ها معمول است و گاه مخالفت با آن براى لشکر گران تمام مى شود، لذا 🔰امام(عليه السلام) مى فرمايد: از چنين فرار و عقب نشينى نگران نباشيد. در جمله دوم اشاره به جولان به اين سمت و آن سمت قبل از حمله است، زيرا گاه مى شود که سرباز شجاع براى حمله به دشمن محل خود را در ميدان تغيير مى دهد و جابه جا مى کند تا نقطه اى را که از آن نقطه بهتر مى تواند حمله کند به دست آورد و يا دشمن را خسته کند; بنابراين نه فرارى که بعد از آن، حمله مجدّدى است ايرادى دارد و نه جولانهايى که بعد از آن حملات شروع مى شود. ✳️به تعبير ديگر بعضى از افراد مغرور تصوّر مى کنند که فرار به هر صورت که باشد ننگ است و همچنين معطل کردن دشمن در ميدان با جولان هاى مکرّر; درحالى که هيچ يک عيب نيست، بلکه نوعى روش مبارزه و در بسيارى از موارد عامل پيروزى است. ❇️آن گاه در سومين و چهارمين دستور مى فرمايد: «حق شمشيرها را ادا کنيد و جاى درغلطيدن دشمن را مهيا سازيد»; (وَأَعْطُوا السُّيُوفَ حُقُوقَهَا، وَوَطِّئُوا لِلْجُنُوبِ مَصَارِعَهَا(5)). 💢شمشير مهم ترين ابزار مبارزه و جنگ در آن زمان بود. هنگامى که شمشيرزن در برابر دشمن قرار مى گيرد بايد از اين وسيله جنگى حدّاکثر استفاده را بنمايد و اداى حقش همين است. ✅جمله «وَطِّئُوا لِلْجُنُوبِ ...» اشاره به اين است که ضربات خود را چنان محکم بر دشمن وارد سازيد که با همان ضربات نخستين بر خاک بيفتد; گويى جايگاهشان را از پيش براى فرو غلطيدن و به خاک افتادن فراهم ساخته ايد. 📚2 . «فرة» به معناى يک بار فرار کردن است. 3 . «کرّة» به معناى يک بار بازگشت و حمله بر دشمن است و على(عليه السلام) را از اين رو کرّار گفته اند که پيوسته به دشمن باز مى گشت و حمله خود را تکرار مى کرد. 4 . «جولة» به معناى جولان دادن و به اين طرف و آن طرف حرکت کردن است. (اين واژه هم معناى مصدرى دارد و هم اسم مصدرى). بعضى نيز «جوله» را به معناى فرار کوتاه مدت ذکر کرده اند; ولى با توجّه به کلام امير مؤمنان(عليه السلام) در بالا اين معنا بعيد به نظر مى رسد. 5 . «مصارع» جمع «مصرع» به معناى محلى است که کسى بر زمين مى افتد. ......... 📜 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_4550156.mp3
3.53M
⭕️ دوری از امام زمان عجل الله تعالی فرجه🔰 🎙حاج آقا #صادقی 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍁🌻🌱🌷🌺🍂🕊 🌸🍂🥀 🌷🍁 🌼 ❇️شبى امیرمؤمنان علی(ع) بر بیت‌المال داخل ‌شد تا تقسیم آنها را در دفتر حساب بنویسد. در این هنگام طلحه و زبیر وارد شدند. به محض ورود این دو نفر، ناگهان على (ع) شمعی كه مقابلش بود را خاموش كرد و فضا تاریک شد. سپس فرمود شمع دیگرى را از خانه‌اش بیاورند. آن دو در آن تاریکی سؤال كردند مگر میان دو شمع، چه فرقى وجود دارد؟ ❤️ فرمودند: این شمع از ‌است، در حالی کار شما با من، شخصی است و ربطی به وضعیت و اموال مسلمین ندارد لذا در روشنى آن نشستن و با شما در غیر بیت‌المال سخن گفتن، نارواست. 📚 بحار الانوار، ج 41، ص 116 💓 ⭕️ ای کاش ما هم اندکی به علی اقتدا می کردند 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
امام زمان(عج) اکتفا نمی‌کند که یک جامعه‌ای داشته باشد و حصاری به دورش بکشد. امام زمان با هر حرکت ظالمانه‌ای در دنیا مقابله می‌کند. #رهبر_معظم_انقلاب #مهدویت 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ساجد 🌸هر که آمد در نجف از هیبتت در سجده رفت ساجد خار تو ام ، بنما نگاهی یا علی (ع) ! #الـــســـلام_عـــــلیکــــــ_یــا_امـــــیرالــمؤمــنیـن_ع❤️ #یکــــــــشــــنبـــــه_هــــــــای_علوی💚 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌼🍃🌹🍂🌸🍁🌷🌿🌺🍂🕊 🌾🍁🌺 🌸🍂 🌷 🔰اسلام ، دینی که با ظهور مهدی جهانی می‌شود. 💠از موضوعات مشترک بین شیعه و اهل سنت ، غلبه اسلام بر دیگر ادیان ، در عصر ظهور است. فخر الدین رازى ، در تفسیر آیه ۳۳ سوره توبه ، از ابوهریره نقل كرده است كه این آیه ، وعده الهى است بر اینكه خداى متعال ، اسلام را بر همه آیین ها پیروز خواهد كرد و این اتفاق ، به هنگام نزول عیسى تحقق می‌یابد. (١) 📕 قندوزى نیز در تفسیر آیه یاد شده ، از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند : « به خدا قسم ، تا زمان خروج مهدى (عج) ، تأویل این آیه فرا نمی رسد. » (٢) پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند : « ... اگر بیش از یک روز از عمر دنیا باقى نمانده باشد ، خداوند آن روز را به اندازه اى طولانى می‌کند تا فرزندم مهدى (عج) در آن ظهور كند... و فرمانروایی اش شرق و غرب عالم را در برگیرد. » (٣) 📚 درسنامه مهدویت ، ج ١ ، ص ٩٧ ؛ ١- رازی ، التفسیر الکبیر ، ج ۸ ، ص ۴۲ ؛ ٢- قندوزی ، ینابیع الموده ، جز سوم ، ص ۴۸۰ ؛ ٣- فرائدالسمطین ، ج ۲ ، ص ۳۱۲ ، ح ۵۶۲ 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍁🌺🍂🌸🍂 : 🔸نامش جُنْدَب بْن جُنادَه الغِفاری معروف به ابوذر غِفاری از بزرگان صحابه پیامبراکرم(ص) و یاران امیرالمؤمنین(ع) بود. 🔹وی از دوست‌داران راستین پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بود که نزد شیعه و اهل سنت دارای فضائل و مناقب فراوان است و نزد علمای رجال یکی از ارکان اربعه به شمار می‌آید. 🔸سال تولدش را ۳۳ سال قبل از هجرت در طایفه بنی غِفار بن ملیل نوشته اند‌. 🔹پدرش«جناده» از فرزندان غفار و نام مادرش «رمله» از طایفه بنی غفار بود. 🔸بنابر آن چه در منابع آمده، او فرزندی به اسم «ذَرْ» داشته است. 🔹همسرش را نیز «امّ‌ ذر» گفته‌اند. 📜ابوذر در زمان پیامبر اکرم(ص): 🔸وی از سابقان و پیشتازان اسلام است.🔹به گفته برخی، ابوذر قبل از اسلام نیز یکتاپرست بود و سه سال پیش از بعثت پیامبراکرم(ص) خدا را می‌پرستید. 🔸وی پس از ظهور اسلام جزء اولین نفرات ایمان‌آورنده به رسول اکرم(ص) بود.🔹روایت است که ابوذر گفت : من چهارمین نفر بودم که نزد پیامبر(ص) رفتم و به او گفتم : سلام بر تو‌ای رسول خدا(ص)! شهادت می‌دهم که خدایی جز الله نیست و شهادت می‌دهم که محمد(ص) بنده او و فرستاده اوست. پس خوشحالی را در چهره رسول خدا(ص) دیدم. 🔸منابع ابوذر را یکی از حواریونی می‌دانند که بر روش سیدالمرسلین حرکت کرد و در ذکر مناقب اهل بیت(ع) و مثالب دشمنان آنان سرسخت بود. ابوذر در همه جنگهای پیامبر اکرم(ص) شرکت داشت. 📜ابوذر در زمان ابوبکر:ابوذر در دفاع از حق امام علی(ع) بر ولایت در آغاز از بیعت با ابوبکر سرباز زد و جزو متحصنین در خانه امام علی(ع) بود. 📜ابوذر در زمان عمر:وی در زمان خلیفه دوم از کسانی بود که به دستور عمر درباره منع نگارش حدیث بی‌اعتنا بود و می‌گفت : والله اگر شمشیری را بر دهانم نهند تا از پیامبر خدا(ص) نقل روایت نکنم، تحمل بُرندگی شمشیر را بر ترک سخن رسول خدا(ص) ترجیح خواهم داد. به دلیل نقل حدیث بود که ابوذر با چند نفر دیگر در زمان عُمَر زندانی شدند. 📜ابوذر در زمان عثمان:بنابر نقل ابن ابی الحدید، علت تبعید ابوذر به شام در پی بخشش مبالغ بیت المال به مروان بن حکم، زید بن ثابت و دیگران، توسط عثمان بود. وی می‌گوید : ابوذر در کوچه و خیابان فریاد می‌زد و اعتراض می‌کرد تا اینکه عثمان، او را از مدینه اخراج و به شام تبعید کرد. 📜تبعید به شام:همچنین گفته‌اند وی در شام، مردم را به فضایل پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او توصیه می‌کرد. معاویه، مردم را از مجالست با وی نهی کرد، و به عثمان نامه نوشت و وی را از اعمال و سخنان ابوذر آگاه ساخت. معاویه پس از پاسخ عثمان، ابوذر را به مدینه روانه کرد. 📜تبعید به ربذه:ابوذر در مدینه با عثمان دیدار کرد ولی دینارهای اهدایی‌اش را نپذیرفت و به انتقاد از حکومت وی پرداخت.عثمان نیز او را تاب نیاورد و وی را با بدترین حالت به ربذه تبعید کرد. 📕در منابع شیعی، ابوذر غفاری یکی از ارکان اربعه در اسلام در میان سلمان، مقداد و عمار ذکر شده است. 🔰ابوذر در کلام پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع):1️⃣پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند مرا به دوست داشتن ۴ تن دستور داد و مرا خبر داد که خودش آنها را دوست دارد: علی، مقداد، ابوذر، سلمان!2️⃣در روایتی پیامبر(ص) خطاب به او می‌فرماید : مرحبا یا ابوذر! تو از ما اهل بیت هستی.3️⃣در جایی دیگر درباره او می‌فرماید : آسمان بر کسی سایه نیفکنده و زمین، احدی را نپرورانده که راستگوتر از ابوذر باشد. 4️⃣رسول خدا(ص) در روایتی دیگر، ابوذر را در زهد و فروتنی مانند عیسی بن مریم(ع) توصیف کرده است. 5️⃣سخنان امام علی(ع) هنگام تبعید ابوذر به ربذه: ابوذر! همانا تو برای خدا به خشم آمدی، پس امید به کسی بند که به خاطر او خشم گرفتی. این مردم بر دنیای خود از تو ترسیدند، و تو بر دین خویش از آنان ترسیدی. پس آن را که به خاطرش از تو ترسیدند بدیشان واگذار، و با آنچه از آنان بر آن ترسیدی رو به گریز در آر. بدانچه آنان را از آن بازداشتی، چه بسیار نیاز دارند، و چه بی‌نیازی تو بدانچه از تو باز می‌دارند. به زودی می‌دانی فردا سود برنده کیست، و آن که بیشتر بر او حسد برند، چه کسی است.6️⃣حدیثی از امام کاظم(ع) که در روز قیامت، منادی ندا می‌دهد کجایند حواریان رسول خدا که پیمان‌شکنی نکردند؟پس سلمان، مقداد و ابوذر از جا برمی‌خیزند.سرانجام ابوذر در ذی‌الحجه سال ۳۲ ق و در زمان خلافت عثمان در ربذه از دنیا رفت.به هنگام وفات وی جز همسر و فرزندش کسی نزد او نبود. و وی در حالی از دنیا رفت که در خانه‌اش چیزی نبود که او را کفن کنند.پس از این، عبدالله بن مسعود و برخی از یاران وی همچون حذیفه بن یمان، حجر بن ادبر، مالک اشتر به تغسیل و تکفین و تدفین او پرداختند و عبدالله بن مسعود بر پیکرش نماز خواند. 📚منابع:۱)الغدیر علامه امینی، ج۹، ص۲۱۱۷)اصول کافی کلینی، ج۸، ص۳)الاختصاص شیخ مفید، ص/۴)مروج الذهب مسعودی، ج۱، ص/۶۹۸۵)اعیان الشیعه امین، ج۴، ص۶۱۲۹۷۲۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️انتشاراتی با محوریت گناه! 💎در بیانات امیرالمؤمنین علیه السلام ، افرادی که ذکر و یادآوری همیشگی دارند ، مومن واقعی هستند ؛ گرچه دیگران آنها را تنها بگذارند و طرد کنند. راه و تابلوی آخر برای نجات از فتنه ها ، عدم اشاعه و گسترش گناهان است. اِشاعه گناه ، گفتار و کرداری است که موجب ترویج و یا کمک به انتشار گناهان شود. هر فرد می‌تواند حکم رسانه را داشته باشد. رسانه ای که شاید فردی را تشویق به گناه کند و یا از انجام اعمال نیک باز دارد ؛ البته نه به اجبار ، بلکه با تاثیر گذاشتن بر ذهن فرد مقابل. 🔶امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند : « اینان چراغ‌ های هدایت و مشعل‌ های فروزان برای شبروان هستند و برای سخن چینی و فساد ، در گردش نیستند. نادان و سفیه نباشند که گناهان را انتشار دهند و اشاعه فاحشه کنند. خداوند درهای رحمتش را بر روی اینان می‌گشاید و از ایشان عذاب سختش را برطرف می‌کند. ای مردم! همانا روزگاری می‌آید که مردم فقط به اسم اسلام بی ‌نیاز باشند و از اسلام خبری نباشد. آن چنان که ظرف تنها به آنچه که در آن ریخته می‌شود بی ‌نیاز باشد. » 📚إرشاد القلوب إلی الصواب ، ج ۱ ، ص ۳۵ 🌀به امید آنکه خداوند همه ما را از شرّ فتنه های آخرالزمان برهاند و از تمام ابتلائات این دوره سربلند بیرون آورد ان شاءالله #آخرالزمان 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روایاتی چند، درمورد القاب و کنیه های امام علی(علیه السلام): 3️⃣یعسوب :🌺 📕ابن ابی الحدید معتزلی روایتی از حضرت رسول خدا(ص) نقل می کند؛ که می فرماید: 🕊《یا علی(ع!) أنت یعسوب الدین و أنت یعسوب المومنین》🌹 💎ای علی! تو رئیس مؤمنین و سید اهل ایمان هستی.❣️ 📚منبع:شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۹، ص۱۰۴ 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا به سرداب سامرا، سرداب غیبت گفته می شود؟ #استاد_جواد_جعفری #گامی_به_سوی_ظهور 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺در ِاین خانه بمان برگه امانت با او 🌸 اشهَدُ انّیِ پایان و اذانت با او 🌼 سهل و آسان شدنِ دادن جانت با او 💧 قطره ای اشک ز تو، قول ضمانت با او ﺍَﻟﺴَّﻼ‌ﻡ ﻋَﻠَﯿْڪ ﯾﺎ ﻋَﻠے ﺍﺑْڹ ﻣﻮﺳَے ﺍﻟْﺮﺿﺎ(؏)"🌹❣️ #یا_امام_رضا_جانم💚 🕊اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ ❣️ #ساعت_هــــــــشــــــت_به_وقــــــــت_امام_رضــــا 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍂🌷🍁🌺🌹🍂🌻🍃🕊 🌹🍁🌺 🌷🍃 🌼 🔰 آیا خود امام زمان مایل و منتظر ظهور است؟ ✍️جواب: ابتدا باید بدانیم که امام زمان از همۀ ما بیش‌تر آرزوی ظهور را دارد و برای آن دعا می‌کند و بارها به شیعیان نیز فرموده‌اند برای تعجیل در ظهورم دعا کنید. آن حضرت با دیدن این همه ظلم و فساد در دنیا، بیش از ما ناراحت می‌شود و منتظر روزی است که بتواند عدالت و معنویت و اسلام را در تمام جهان حکم فرما نماید. 🔖طبق روایت امام صادق، منظور از مضطر (ناچار) در آیۀ ۶۲ سورۀ نمل، امام مهدی است؛ یعنی ایشان در دوران غیبت در حال ناچاری به سر می‌برند و هر آن منتظر پایان این دوران است. 📚 الاحتجاج، طبرسی، ج۲ 📚 تفسیر قمی ج۲، ص۱۲۹ 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌴#حکمت شماره179 شرح و تفسیر در کانال 👇 🌸🍂🌺🍁🌼🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌼🍁🌻🌱🌷🌺🍁🌹🍂🕊 🌷🍁🌺🍂 🌼🍃 🌴: لجاجت موجب سستى اندیشه 🌟و قَالَ (علیه السلام): اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْيَ.🌟 📕ترجمه:لجاجت و سستى اراده (اخلاقى، اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: لجاجت تدبير را سست مى كند. 📖شرح پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:نتيجه لجاجت: 🕊امام(عليه السلام) در اين گفتار به يكى از مهم ترين آثار سوء لجاجت اشاره كرده، مى فرمايد: «لجاجت، فكر و رأى انسان را از ميان مى برد»; (اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْى). «تسل» از ريشه «سلّ» بر وزن «حلّ» در اصل به معناى بيرون كشيدن شمشير از غلاف با نرمش و يا خارج كردن هر چيزى به مدارا و نرمى است. به فرزند هم به همين مناسبت سليل مى گويند، چون از وجود ديگرى خارج شده است. گاهى اين واژه را به نابود كردن تفسير كرده اند، زيرا چيزى را كه از محلى بيرون بكشند آن محل خالى مى ماند و به اشخاصى كه مخفيانه و به اصطلاح به طور قاچاقى از جايى مى گريزند و يا به جايى وارد مى شوند «متسلّلون» گفته مى شود. به هرحال منظور امام(عليه السلام) از اين كلام نورانى بازداشتن لجوجان از لجاجت است، زيرا لجاجت به انسان اجازه درست انديشيدن و فكر صحيح را نمى دهد و غالباً لجوجان به راه خطا مى روند و منافع و موقعيت هاى خود را از دست مى دهند، چرا كه تصميم گيرى هاى آنها نابجا و ناصواب است. 🔸بعضى از شارحان در تفسير اين كلام حكيمانه احتمال ديگرى نيز داده اند و گفته اند منظور آن است كه هرگاه رئيس و مدير و بزرگ تر ببيند افراد زيردست لجاجت به خرج مى دهند از اصلاح آنها صرف نظر مى كند و حمايت خود را از آنها بر مى گيرد و آنان را به حال خود وا مى گذارد كه سبب خسارتى عظيم براى آنان مى شود. ولى تفسير اول صحيح تر به نظر مى رسد، زيرا منظور اين است در همانجا كه لجاجت است اين اثر منفى وجود دارد، به علاوه افراد لجوج كمتر حاضرند به مشورت تن بدهند. آنها روى افكار خود پافشارى مى كنند و محروم بودنشان از مشورت ضربه ديگرى نيز بر آنان وارد مى سازد، هر چند جمع ميان دو تفسير در يك عبارت مانعى ندارد و استعمال لفظ در بيش از يك معنا به اعتقاد ما جايز است. مفاسد لجاجت به قدرى زیاد است که گاهى سرچشمه بروز جنگ هاى خونین مى شود همان گونه که در حدیثى از امام امیرمؤمنان آمده است: «إیّاکَ وَمَذْمُومَ اللَّجاجِ فَإنَّهُ یُثِیرُ الْحُرُوبُ; از خصلت نکوهیده لجاج بپرهیز که آتش جنگ ها را شعله ور مى سازد».(1) لجاجت گاه سبب از هم پاشیدن خانواده ها، به هم خوردن دوستى هاى پرسابقه، ایجاد اختلاف در میان شرکا و به هم خوردن وحدت صفوف مى شود و اگر لجاجت در مدیران جامعه پیدا شود آثار سوء آن بسیار گسترده تر است. ✅به همین دلیل در احادیث فراوانى که از رسول خدا و ائمه هدى(علیهم السلام) به ما رسیده لجاجت سخت نکوهش شده است; از جمله در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «الْخَیْرُ عادَةٌ وَالشَّرُّ لَجاجَةٌ; خوبى سبب مى شود که انسان به کار خیر عادت کند و انجام کارهاى بد ناشى از لجاجت است». ❇️در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان مى خوانیم: «اللَّجاجُ بَذْرُ الشَّرِّ; لجاجت بذر بدى هاست».(2) در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است: «اللَّجاجُ أکْثَرُ الاْشْیاءَ مَضَرَّةً فى الْعاجِلِ وَالاْجِلِ; لجاجت زیان بارترین اشیا در دنیا و آخرت است».(3) 🔖در حدیث دیگرى لجاجت به مرکب چموشى تشبیه شده که انسان بر آن سوار مى شود; امام امیرمؤمنان مى فرماید: «لامَرْکَبَ أجْمَحْ مِنَ اللَّجاجِ; هیچ مرکبى سرکش تر و چموش تر از مرکب لجاجت نیست».(4) 🔸این احادیث را با حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پایان مى دهیم که فرمود: «إیّاکَ وَاللَّجاجَةِ فَإنَّ أوَّلَها جَهْلٌ وَآخِرَها نَدامَةٌ; از لجاجت بپرهیز که آغازش نادانى و سرانجامش پشیمانى است».(5) ***** .....👇👇👇 🌸🍂🌺🍁🌼🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌼🍁🌻🌱🌷🌺🍁🌹🍂🕊 🌷🍁🌺🍂 🌼🍃 🌴 : لجاجت موجب سستى اندیشه ✅نكته: 🔶لجاجت و ريشه ها و پيامدهاى آن: لجاجت در اصل به معناى پافشارى، سرسختى و اصرار بر يك سخن يا يك كار است و معمولا در امور باطل به كار مى رود; ولى به طور نادر در امورى كه جنبه مثبت دارد نيز اين واژه به كار رفته است، مانند حديث معروف يا برگرفته از حديث معروف «من قَرَعَ وَ لَجَّ وَلَج; كسى كه درى را بكوبد و اصرار ورزد و ايستادگى كند سرانجام در باز مى شود و وارد خواهد شد». قرآن مجید نیز این واژه را در مورد طغیان به کار برده مى فرماید: «(لَلَجُّوا فِى طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ); آنها در طغیانشان لجاجت مىورزند و در این وادى سرگردان مى مانند».(6) ✅از جمله شواهدى که دلالت مى کند لجاجت معمولا بار منفى دارد حدیث امام صادق(علیه السلام) است که مى فرماید: «سِتَّةٌ لاتَکُونُ فِى الْمُؤْمِنِ الْعُسْرُ وَالنَّکَدُ وَاللَّجاجَةُ وَالْکَذِبُ وَالْحَسَدُ وَالْبَغْىُ; شش چیز است که در مؤمن وجود ندارد: ناتوانى و بخل و لجاجت و دروغ و حسد و ظلم و ستم بر دیگران».(7) 🔷سرچشمه لجاجت امور زیادى مى تواند باشد; از جمله حب ذات افراطى که سبب پافشارى بر رأى و عقیده خود مى شود و خود بزرگ بینى که سبب مى شود نظر خود را از همه برتر ببیند و بخل و حسادت که او را از پذیرش نظر دیگران باز مى دارد و جهل و نادانى که به انسان اجازه نمى دهد تمام جوانب مطلب را ببیند و تعصب شدید که سبب پافشارى بر امور باطلى مى شود که مورد تعصب اوست و دفاع بى دلیل از قوم و قبیله و خانواده و بستگان که سبب مى شود بر اعتقادات آنها پافشارى کند و امورى از این قبیل. 🔶یکى دیگر از عوامل اصلى لجاجت عدم شجاعت در بازگشت از نظرات باطل و پذیرفتن نظرات صحیح است; شجاعتى که متأسفانه در بسیارى از افراد وجود ندارد و همین امر گاه سبب مى شود عمرى در مسیر باطل بمانند و به پرتگاه ها کشیده شوند. تاریخ صحنه هاى زیادى از بدبختى هایى که باعث آن افراد لجوج بودند به خاطر دارد. 📗قرآن مجید در سوره «ملک» بعد از آنکه آیات روشنى را از خداوند ذکر مى کند به انحراف کافران اشاره کرده مى فرماید: «(بَلْ لَّجُّوا فِى عُتُوّ وَنُفُور); آنها در سرکشى و فرار از حقیقت لجاجت مى ورزند».(8) 📗در سوره «نوح» درباره خودپرستان زمانش مى خوانیم: آنها به قدرى لجوج بودند که براى نشنیدن کلام نوح انگشت ها را در گوش مى گذاردند و جامه به خود مى پیچیدند تا سخنان بیدارگر نوح را نشنوند. (وَإِنِّى کُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِى آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِیَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَکْبَرُوا اسْتِکْبَاراً)(9). (10) *****📚پی نوشت: (1). غررالحکم، ح 10657 . (2). همان، ح 10637 . (3). همان، ح 10640 . (4). غررالحکم، ح 10643. (5). بحارالانوار، ج 74، ص 68 . (6). مؤمن، آیه 75. (7). بحارالانوار، ج 69، ص 209. (8). ملک، آیه 21 . (9).نوح، آیه 7. (10).(کنزالفوائد، ج 1، ص 367) 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🍁🌼🍂🌹🍁🌺🍂🌷 🌸🍂🌻 🌷🌿 🌺 ♨️ آخرالزمانه و ... زمان غــربــال شدن ⁉️ غربال رو که می‌شناسی؟ ◀️ غربال یک صافی بزرگه که وقتی یه جنس خوب با جنس نامرغوب مخلوط شه از اون صافی می‌گذرونن تا خالص شه. ◀️ اگر باز هم آشغال داشت از غربال ریزتری استفاده می‌کنن تا بالاخره صاف و خالص شه... ◀️قبل از ظهور مولا هم مردم غربال می‌شن تا صــاف‌ها باقی بمونن... 🔰 امام صادق عليه‌السلام بسیار قابل تامل و هشدار دهنده فرمودند :⚠️⭕️ 🔆"فرج ما واقع نمی‌شود مگر بعد از آنکه غربال شوید و سپس دوباره غربال بشوید تا تیره‌ها از غربال بیرون بروند و صافها باقی بمانند." 💢بیایم و خودمون و نفسانیاتمون رو بریزیم تو غربال و آلودگیاشو دور بریزیم تا تو امتحانای الهی تو غربال باقی بمونیم. 🌼با عشق امام زمان بزرگ بشیم 🌱با انتظار رشد کنیم... 🌀چون فقط دونه‌های درشت تو غربال باقی می‌مونن... 📚 روزگار رهایی، حدیث ۴۲۸ 🌼🍁🌺🍂🌸🍂 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖