✍برخی از روضه ها و مرثیه هایی که گاهی از برخی مادحین شنیده می شود، ولی در عین حال دارای سندی ضعیف یا بی سند هستند!
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
1️⃣ #قسمت ⬅️ اول :👇
برخی از روضه های غلط و بیسند در مورد #حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام که در هیچ یک در مآخذ و منابع معتبر نیامده و نمیتوان آنها را صحیح دانست.
@AsnadolMasaeb
1️⃣نقل شده که؛
🎤«در روز عاشورا وقتی تمام یاران امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسیدند، امام حسین(ع) از دشمن طلب یاری کردند و در این هنگام حضرت علی اصغر(ع) در خیمه گاه، درون گهواره بود و وقتی صدای تنهایی پدر را شنید، خود را از گهواره به بیرون انداخت!»
✍از این داستان در هیچ منبع معتبر و مستندی ذکری به میان نیامده است.
و اوّلین کسی که این داستان را آورده مرحوم فاضل دربندی(متوفی ۱۲۸۵ق) در کتاب «اسرار الشهاده» بوده است.
مرحوم #شهید_مطهری درباره این کتاب می گوید :
«در شصت، هفتاد سال پیش مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد؛ تمام حرفهای روضة الشهداء را به اضافه چیزهای دیگری پیدا کرد و همه را یک جا جمع کرد و کتابی نوشت به نام أسرار الشهادة!
واقعاً مطالب این کتاب انسان را وادار میکند که به اسلام بگرید.»(۱)
📚منبع :
۱)حماسه حسینی، ج۱، ص۵۵
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
2️⃣نقل شده که؛
🎤«وقتی حضرت علی اصغر(ع) به شهادت رسید، امام حسین(ع) برای دفن ایشان به پشت خیمه ها رفت.
در این هنگام؛ رباب(س) به زینب کبری(س) گفت؛ من خجالت میکشم، تو وساطت کن و از حسین(ع) اجازه بگیر که من برای آخرین بار با فرزند کوچکم وداع کنم.»
✍در منابع معتبر و مقاتل متقدم، حتی در کتب متاخرین و ضعیف نیز چنین مطلبی نیامده است.
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
3️⃣نقل شده که؛
🎤«حضرت علی اصغر(ع) بعد از تیر خوردن به امام حسین(ع) لبخند زد و سپس به شهادت رسید.»
✍این عبارت اولین بار در قرن سیزدهم بدون هیچ استنادی در کتاب «مُحْرِقُ القُلوب» مرحوم «محمد مهدی نراقی» آمده است و سندیتی ندارد.
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
4️⃣نقل شده که؛
🎤«حرمله هنگام دستور عُمَر بن سَعد مبنی بر تیر اندازی گفت؛ پدر را نشانه بگیرم یا پسر را؟ و ابن سعد گفت : سفیدی گلوی پسر را نمیبینی؟!»
✍در مورد دستور عمر بن سعد به تیراندازی حرمله در برخی منابع آن هم ضعیف این گونه آمده است که؛
عمر بن سعد به حرمله اشاره کرد و گفت : «یَا حَرمَلَه! اِقطَع نِزَاعَ القَومِ!»
ای حرمله! اختلاف و نزاع را پایان بده.(۱)
اما در مورد جزئیات آن در منابعی هر چند ضعیف و متقدم ذکر نشده است.
📚منبع :
۱)الوثائق الرسميّة حسینی قزوينی، ص۲۳۷
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
5️⃣نقل شده که؛
🎤«امام حسين(ع) بعد از اینکه حضرت علی اصغر(ع) را به آغوش گرفت، دید نوک ناخن های علی اصغر(ع) خونی شده، از بس که به سینه های بی شیر رباب چنگ زده بود!»
✍در منابع معتبر و مقاتل متقدمین، حتی در کتب متاخرین و ضعیف نیز چنین مطلبی نیامده است.
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
6️⃣نقل شده که؛
🎤《در کربلا به حضرت علی اصغر(علیه السلام) تیر سه شعبه زدند!》
✍طبق مقاتل، در کربلا فقط یک نفر را با تیر سه شعبه زدند و آن هم امام حسین(ع) بود.
سید بن طاووس می نویسد : در روز عاشورا؛
«فَأَتَاهُ [حَرْمَلَةُ] سَهْمٌ مَسْمُومٌ لَهُ ثَلَاثُ شُعَبٍ فَوَقَعَ عَلَى قَلْبِهِ»
حرمله بن کاهل، تیرى سه شاخه و زهرآلودی را به قلب امام حسین(ع) نشانه رفت و آن تیر بر قلب مقدس امام حسین(ع) نشست.(۱)
در مورد دیگر شهدای کربلا و بنی هاشم و خصوصا حضرت علی اصغر(ع) اشاره ای به سه شعبه بودن تیر و پیکان نشده است و این نقل فقط در کتاب «وقایع الأیام» اثر ملا علی واعظ خیابانی(متوفای ۱۳۲۷ش) آمده است که این نقل سندیت تاریخی ندارد.(۲)
📚منابع :
۱)اللهوف ابن طاووس، ص۱۲۰
۲)وقایع الأیام، ص۴۵۲
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
7️⃣نقل شده که؛
🎤«بعد از شهادت امام حسین(ع)، اسرای کربلا را در جایی جمع کردند و حضرت رباب(س) در آنجا بلند بلند گریه کرد، که با خشونت سپاه دشمن رو به رو شد و علت را به زینب کبری(س) اینگونه گفت که؛ الان که تکه نانی و جرعه آبی نوشیده ام، شیر به سینه هایم آمده است و یاد علی اصغر(ع) می کنم.»
✍از این مطلب هم جایی سخن به میان نیامده است و سندیتی ندارد.
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
8️⃣نقل شده که؛
🎤«در قیامت حضرت خدیجه(س) قنداقه خونین حضرت علی اصغر(ع) را وارد محشر می کند.»
✍در باب حضرت محسن(ع) «حسین بن حمدان خُصَیْبی»(۳۴۶ق) در کتاب «الهدایة الکبری» روایتی آورده است که در آن امام صادق(ع) خطاب به «مفضل» فرمود :
در روز قیامت؛
«يَأْتِي مُحَسِّنٌ(ع) مُخَضَّباً بِدَمِهِ تَحْمِلُهُ خَدِيجَةُ(س) وَ فَاطِمَةُ(س) ابْنَةُ أَسَدٍ وَ هُمَا جَدَّتَاهُ وَ ..»
حضرت محسن(ع) می آید در حالی که او را حضرت خدیجه(س) و فاطمه بنت اسد(س) که دو جدّه او هستند، حمل می کنند.
جمانه و اسماء بنت عمیس نیز در آنجا حضور دارند و آنها در همان حالی که فریاد می زنند و دست ها را بر صورت می گذارند و موها پریشان کرده اند و ملائکه ایشان را با بالهایشان می پوشانند.
در همین حال؛ مادرش فاطمه(س) گریه می کند و فریاد زنان می گوید :
«یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»(انبیاء ۱۰۳)»
امروز همان روزی است که وعده داده شدید!(۱)
اما در مورد علی اصغر(علیه السلام) چنین نقلی نداریم.
📚منبع :
۱)الهداية الكبرى خصيبی، ص۴۱۷
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
9️⃣نقل شده که؛
🎤«حضرت علی اصغر(ع) بعد از دفن ایشان توسط امام حسین(ع)، قبر ایشان به وسیله سپاه دشمن نبش شد و سر مبارک او به نیزه زده شد و به کوفه و شام رفت.»
✍در مورد جنایات و ظلمهای سپاه یزید(لعنت الله علیهم) علیه اهل بیت امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا شکی نیست، اما با توجه به اینکه ما گزارش روایی و تاریخی در اثبات این ادعا نداریم که فردی اقدام به نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) کرده و سر مبارک را از بدنش جدا کرده باشد، و دلیل و مدرکی هم بر وجود سر این طفل شیرخواره در میان سرهای دیگر شهدا وجود ندارد، نمی توان صحت این روضه ها را تایید کرد، بلکه مسلما نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) از تحریفات عاشورایی است و جایی از آن ذکری به میان نیامده است.
اما چهار نقل در مورد لحظه شهادت حضرت علی اصغر(علیه السلام) :👇
الف)ابی مخنف(متوفی سال۱۵۷ق) :
«فَأَعطَاهُ إِلَى أُختِهِ وَ قَالَ: خُذِيهِ إِلَيكِ!»
امام حسین(علیه السلام) طفل را به خواهرش سپرد و گفت : آن را بگیر!(۱)
ب)شیخ مفید(متوفی سال۴۱۳ق) :
«ثُمَّ حَمَلَهُ حَتَّى وَضَعَهُ مَعَ قَتْلَى أَهْلِهِ»
سپس امام حسین(علیه السلام) او را بُرد و کنار کشتگان خاندانش قرار داد.(۲)
ج)شیخ طبرسی(متوفی سال۵۴۸ق) :
«حَفَرَ لِلصَبِیِّ بِجَفنِ سَيفِهِ وَ رَمَلَّهُ بِدَمِهِ وَ دَفَنَهُ»
امام حسین(علیه السلام) با قبضه ی شمشیرش گودالی حفر کرد و آن طفل را در حالی که به خون خود آغشته شده بود، در آن دفن کرد.(۳)
د)سید بن طاووس(متوفی سال۶۶۴ق) :
«فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزِينَبَ(س) : خُذِيهِ!»
حرمله تیر را به گلوی او زد و گلویش بریده شد و امام حسین(علیه السلام) به زینب(س) فرمود : این را بگیر!(۴)
اما این داستان ساختگی برای اولین بار در قرن سیزدهم در کتاب «ریاض القدس» اثر صدر الدین واعظ قزوینی با عنوان قصۀ «بیل داران کربلا» به صورت تحریف شده آمده است.(۵)
جدای از اینکه «ریاض القدس» جزء کتب تحریفی معرفی شده و اين كتاب از منابع دست اول و قديمی نيست، بلكه در دوره قاجاريه نوشته شده است، بنابراين اعتبار و اتقان كتب دست اول را ندارد و همچنین مرحوم واعظ قزوینی این قصه را بدون هیچ سندی از کسی به نام «ابوخلیق» نقل می کند که او هم موضوع نبش قبر حضرت علی اصغر(ع) را برای مختار اعتراف می کند!
جالب است بدانید که در قتلۀ کربلا و کسانی که مختار مجازات کرد اصلاً کسی به نام «ابوخلیق» وجود ندارد!!
مزید بر این؛ در کتاب «منتخب التّواریخ» اثر عبدالقادر بدائونی متوفی قرن دهم هجری آمده است که سر دو نفر بر روی نیزه نرفت :
*حضرت علی اصغر(ع) که خود سیّدالشهدا(علیه السلام) او را دفن کردند.
*حُرّ بن یزید ریاحی که عصر عاشورا اقوامش بدن او را از کربلا بردند و در بیرون از کربلا به خاک سپردند.(۶)
مرحوم بیرجندی(متوفی سال۱۳۵۲ه.ق) نیز در کتاب «کبریت احمر» نبش قبر علی اصغر(ع) و بر نیزه رفتن سر او را جزء تحریفات عاشورا دانسته و اعلام میدارد که چنین چیزی صحّت ندارد.(۷)
📚منابع :
۱)مقتل الحسین(ع) ابی مخنف، ص۱۷۳
۲)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۸
۳)الاحتجاج شیخ طبرسی، ج۲، ص۳۰۱
۴)اللهوف ابن طاووس، ص۶۹
۵)ریاض القدس قزوینی، ص۱۰۵
۶)منتخب التّواریخ بدائونی، ص۲۲۴
۷)کبریت احمر بیرجندی، ص۱۴۱
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔟نقل شده که؛
🎤«امام سجاد(ع) گهواره علی اصغر(ع) را که سپاه دشمن آن را به عنوان غنیمت برداشته بودند، هنگام مراجعت از شام، از یزید درخواست کرد و آن را پس گرفت.»
✍طبق نقل ابن طاووس؛ امام سجاد(ع) از یزید سه چیز را درخواست نمود :
*اول : «أَنْ تُرِيَنِي وَجْهَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ أَبِيَ الْحُسَيْنِ(ع) فَأَتَزَوَّدَ مِنْهُ»
آنکه سر مقدس پدرم حسین(ع) را بدهی تا آن صورت نازنین را ببینم.
*دوم : «أَنْ تَرُدَّ عَلَيْنَا مَا أُخِذَ مِنَّا»
آنکه اموالی را که از ما غارت شده است به ما باز پس داده شود.
*سوم : «إِنْ كُنْتَ عَزَمْتَ عَلَى قَتْلِي أَنْ تُوَجِّهَ مَعَ هَؤُلَاءِ النِّسْوَةِ مَنْ يَرُدُّهُنَّ إِلَى حَرَمِ جَدِّهِنَّ(ص)»
آنکه اگر تصمیم به کشتن من داری شخص امینی را معین کن تا این زنها را به مدینه برساند.
امام(ع) در ادامه در باره موارد غارت شده فرمود :
«إِنَّمَا طَلَبْتُ مَا أُخِذَ مِنَّا لِأَنَّ فِيهِ مِغْزَلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ مِقْنَعَتَهَا وَ قِلَادَتَهَا وَ قَمِيصَهَا»
ما اموال غارت شده خود را می خواهیم، زیرا بافته های مادرم فاطمه(س) دختر محمد(ص) و مقنعه و گردنبند و پیراهن او در میان آنهاست.(۱)
پس به این ترتیب اشاره ای به گهواره حضرت علی اصغر(ع) نشده و نقلی هم، هر چند ضعیف در این باره وجود ندارد.
📚منبع :
۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۹۵
@AsnadolMasaeb
اسناد المصائب
⚠️یکی از مصادیق #روضه_های_بی_سند و #روضه_های_جعلی که اخیرا متاسفانه در بین مادحین، خواندن این روضه ش
✍برخی از مادحینی که روضه به غایب ضعیف السند، نبش قبر #حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام را خوانده اند.👇
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
1️⃣ #روضه_های_بی_سند :
روضه نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام)!
🎤 #محمود_کریمی
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
2️⃣ #روضه_های_بی_سند :
روضه نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام)!
🎤 #حیدر_خمسه
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
3️⃣ #روضه_های_بی_سند :
روضه نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام)!
🎤 #محمود_کریمی
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
4️⃣ #روضه_های_بی_سند :
روضه نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام)!
🎤 #امیر_کرمانشاهی
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
5️⃣ #روضه_های_بی_سند :
روضه نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام)!
🎤 #مهدی_رعنایی
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
6️⃣ #روضه_های_بی_سند :
روضه نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام)!
🎤 #علی_پور_کاوه
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
7️⃣ #روضه_های_بی_سند :
روضه نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام)!
🎤شیخ #مهدی_دانشمند
@AsnadolMasaeb
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
2️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «الصحیح من مقتل سید الشهداء و اصحابه» بخشی از کتاب شانزده جلدی دانشنامه امام حسین(علیه السلام) در باب شرح قیام و نهضت عاشورا و شهادت ایشان؛ اثر مرحوم استاد محمدی ری شهری✍📚👇
@AsnadolMasaeb
الصحیح من مقتل سید الشهداء(ع).pdf
34.5M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «الصحیح من مقتل سید الشهداء و اصحابه»
@AsnadolMasaeb
شهادتنامه امام حسین(ع).pdf
17.98M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «شهادتنامه امام حسین(ع)» ترجمه کتاب «الصحیح من مقتل سید الشهداء و اصحابه»
@AsnadolMasaeb
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️
✍ #روضه_شماره 8️⃣2️⃣
👤 #حضرت_علی_اکبر_علیه_السلام
#انصار_الحسین_علیه_السلام
#از_شهدای_کربلا
@AsnadolMasaeb
🔸🔶《اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ(علیه السلام)》🔶🔸
✅در روز عاشورا اصحاب تا زنده بودند اجازه ندادند کسی از اهل بيت امام حسین(علیه السلام) به ميدان برود، اما آخرين فرد از اصحاب که به شهادت رسید، شور و ولوله اى ميان جوانان بنی هاشم افتاد.
همه از جا حركت كردند و آماده جان فشانی برای امامشان شدند.
📋《اِجتَمَعُوا يُوَدِّعُ بَعضُهُم بَعضَاً》
♦️بنی هاشم جمع شدند و شروع كردند با يكديگر وداع كردن و خداحافظى كردن!(۱)
اولین كسى كه از امام حسین(ع) كسب اجازه كرد، حضرت علی اکبر(ع) بود.
طبری سنی می نویسد :
📋《وَ کانَ اولُ قَتَیلٍ مِن بَنی طَالِب(ع) یَومَئِذٍ؛ عَلَیُّ الأَکبَرُ(ع) بنُ الحُسَینِ(ع) بنُ عَلیِّ(ع)》
♦️نخستين كشته از خاندان ابوطالب(ع) در روز عاشورا، على اكبر(ع)، فرزند حسين(ع) بود.(۲)
در مورد حضرت علی اکبر(ع) آمده است که؛
وقتی حضرت علی اکبر(ع) در روز عاشورا به عنوان اولین نفر از بنی هاشم به میدان رفت، امام حسین(ع) هنگام رفتن او، گریست و فرمود :
📋《اَللهمَّ اشْهَدْ عَلَی هؤُلاءِ، فَقَدْ بَرَزَ اِلَیهِمْ اَشْبَهُ النّاسِ بِرَسولِک مُحَمّدِِ خَلْقاً وَ خُلْقاً و مَنْطِقاً》
♦️خدایا! تو را بر این قوم شاهد میگیرم، در برابر اینها شخصی به رزم آمده که شبیهترین مردم به رسول تو محمد(ص) در خلقت ظاهری و اخلاق باطنی و گفتار است.
و در ادامه فرمود :
📋《اَللَّهُمَّ وَ کنّا اِذَا اشْتَقْنا اِلی رُؤیةِ نَبِیِّکَ نَظَرْنا اِلیهِ》
♦️خدایا! هرگاه ما شیفته ی دیدار پیامبر(ص) تو می شدیم، به علی اکبر(علیه السلام) نظر میانداختیم.(۳)
خورازمی از علمای اهل تسنن، در مقتل خود می نویسد :
وقتی حضرت علی اکبر(ع) به میدان رفت و جانانه جنگید، در این هنگام از شدت جراحت برای مرکب افتاد.
📋《فَاعتَنَقَ الفَرَسُ فَحَمَلَهُ الفَرَسُ إلى عَسكَرِ عَدُوِّهِ》
♦️پس دو دست علی اکبر(ع) بر روی مرکب بر گردن اسب به حالت حلقه افتاد و اسب او را به سمت لشگر دشمن بُرد.
📋《فَقَطَّعُوهُ بِأَسيَافِهِم إِرْبَاً إِرْبَاً، فَلَمّا بَلَغَت روحُهُ التَّراقِيَ، نَادَى بِأَعلَى صَوتِهِ : يَا أَبَتَاهُ》
♦️پس دشمن نیز با شمشیرهایشان او را قطعه قطعه کردند که در این هنگام که لحطات آخر حیات حضرت علی اکبر(ع) سپری می شد، با صدای بلند فریاد زد : ای پدرم!
امام حسین(ع) شتابان خود رو به بالین جوانش رساند.
📋《فَأَخَذَهُ الحُسَينُ(ع)، فَضَمَّهُ إِلَيهِ!
فَجَعَلَ يَقُوُلُ لَهُ : يَا أَبَةَ!
هَذَا رَسُوُلُ اللهِ(ص) يَقُوُلُ لِي : عَجِّل القُدُومَ عَلَينَا!》
♦️سید الشهداء(علیه السلام) علی اکبر(ع) را گرفت و به سینه ی مبارک چسبانید.
در این هنگام علی اکبر(ع) به امام(ع) عرض کرد : ای پدر! این رسول خدا(ص) است که به من می فرماید : تعجیل کن در آمدن به نزد ما!
📋《وَ لَم يَزَل كَذَلِكَ عَلَى صَدرِهِ حَتَّى مَاتَ!
فَلَمَّا نَظَرَ إِليَه مَيِّتَا! قَالَ : عَلَى الدُنيَا بَعدَكَ العَفَا!》
♦️و همچنان سید الشهدا(ع) او را به سینه چسبانیده بود، تا اینکه جوانش جان داد.
هنگامی که ابی عبدالله(ع) به بدن بی جان علی اکبر(علیه السلام) نظر نمود، فرمود : بعد از تو وای بر دنیا!(۴)
و دراین هنگام؛
📋《وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ》
♦️حضرت(ع) صورت خود را بر صورت على اکبر(ع) گذاشت.
در این حین، حضرت زینب(س) از خمیه گاه بیرون آمد و نُدبه کنان خود را به نعش بی جان پسر برادر رساند.
وقتی زینب کبری(س) با بدن قطعه قطعه ی علی اکبر(ع) مواجه شد؛
📋《فَأَكَبَّتْ عَلَيْهِ》
♦️خود را بر روی بدن بی جان علی اکبر(ع) انداخت.
در این حین از آنجایی که امام حسین(ع) توسط دشمنان محاصره شده بودند، و در مقابل نگاه های آنها قرار گرفته بودند.
📋《فَأَخَذَهَا وَ رَدَّهَا إِلَى النِّسَاءِ》
♦️نعش علی اکبر(ع) را رها کردند و دست خواهر را گرفتند و به سمت خیمه گاه، نزد زنان خیام برگرداندند.(۵)
سپس به جوانان بنی هاشم فرمود :
📋《إِحمِلُوا أَخَاکُم》
♦️جنازه برادرتان را به سوی خيمه ها ببريد.(۶)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
دل ز قرص قمر خویش کشیدن سخت است
نازها از پسر خویش کشیدن سخت است
سر زانو کمکم کرد که پیدات کنم
ورنه کار از کمر خویش کشیدن سخت است
مشکل این است بغل کردن تو مشکل شد
تکه ها را به بر خویش کشیدن سخت است
خواستی این پدر پیر خضابی بکند
خون دل را به سر خویش کشیدن سخت است
نیزه بیرون بکشم از بدنت می میرم
خار را از جگر خویش کشیدن سخت است
تکه های جگرم هر طرفی ریخته است
همه را دور و بر خویش کشیدن سخت است
به که از گردن من دفن تو برداشته شد
دست از بال و پر خویش کشیدن سخت است
👤علی اکبر لطیفیان
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۳۲
۲)تاریخ طبری، ج۵، ص۴۴۶
۳)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۳
۴)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۱
۵)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴
۶)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۷
@AsnadolMasaeb