eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
974 عکس
303 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 3️⃣1️⃣متن کلیپ : «امام صادق(علیه السلام) فرمود؛ کسی برای فرج دعا کنه، ما خانواده براش دعا می کنیم!» 🎤شیخ ✍در اینکه دعا برای فرج امام زمان(علیه السلام) مورد رضای اهل بیت(علیهم السلام) می باشد، شکی نیست. حتی از خود وجود مبارک امام زمان(علیه السلام) روایتی است در این باب که ایشان می فرماید : «أَكثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعجِيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم» براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، که در  فرج من، فرج شما نيز هست.(۱) اما اینچنین روایتی که، بندانی آن هم از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند، موجود نمی باشد. 📚منبع : ۱)كمال الدين شیخ صدوق، ص۴۸۵ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 4️⃣1️⃣متن کلیپ : «امام محمد باقر(علیه السلام) فرمود؛ پدرم فرمود؛ هیچوقت عمویم ابالفضل العباس، برادراش(ع) به صورت امیرالمومنین، بچه هم بودند، نگاه هم نمی کردند، حرف بزنند، همیشه سرشون پایین بود. حضرت باقر(علیه السلام) از پدرش نقل می فرماید که عباس(علیه السلام) در مسجد، دو زانو و با یک نیزه فاصله در مقابل جدم امام حسین(علیه السلام) می نشست!» 🎤شیخ ✍ای کاش جناب بندانی، حداقل یک سند یا مصدر برای این‌ همه روایات بیان می‌کردند! به راستی این روایات کجاست که فقط ایشان دیده؟! این موارد احیانا مصداق جعل روایت و حدیث نیست؟! هرچند دأب جناب بندانی همین است که مطالب را محکم و تفصیلی و با جزئیات می‌گوید، اما خبری از سند و مأخذ نیست!!! متاسفانه این آفتی است که برخی وعاظ مشهور بدان مبتلا هستند که برای گرم شدن مجلس و منبر، مطالبی می‌گویند که چشم هیچ‌ کس بدان‌ها نیفتاده است. اگر در مجالس این گونه منبری ها، در همان مجلس از جانب مستمعین صورت گیرد، اینهاهم کم کم از گفتن این گونه مطالب بی سند خودداری خواهند کرد، زیرا که مسلما دست اینگونه افراد از دادن سند و مدرک کوتاه است! @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 5️⃣1️⃣متن کلیپ : «کربلا تمام شد، (اسراء) آمدند اربعین به مدینه منوره! امشب از کجا روضه بخونیم و این دهه هایی که ما میخونیم، اساسش رو زینب کبری(س) درست کرده! در مدینه فلان هاشمیه و فاطمیات و علویات در خانه هم جمع می شدند و خاطره ای از هر شهید کربلا که داشتند رو می گفتند. میگفتند هر کس امشب هر خاطره ای از علی اکبر(ع) و قاسم(ع) داره بگه! البته تا وقتی که رباب برنگشته بود از علی اصغر هم میخوندند! رباب که دیگه برگشت، تمام شد!» 🎤شیخ ✍ایشان ظاهرا به منابعی دسترسی دارند که در اختیار هیچ‌ یک از علمای شیعه نبوده و فقط ایشان از آن منابع مطلعند! ایشان چندین سال است که این مطالب را می‌گویند و هر بار یک بخش جدیدی بر آن اضافه می‌ کنند! اگر ایشان با همین روال پیش بروند، فقط (تولید روضه) می کنند! اولا؛ اسرای کربلا در روز ششم ربیع الاول سال ۶۱ به مدینه رسیدند، نه اربعین! ثانیا؛ این جلسات خاطره گویی هر شب یک شهید، توسط زنان هاشمی و علوی، آنهم با این جزئیات و تفصیلات، در هیچ منبعی ذکری از آن به میان نیامده است و از جعلیات خود بندانی است. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 6️⃣1️⃣متن کلیپ : «گریه ی بنی اسرائیل به چه بود؟! [چهل حدیثه، چاپ خواهد شد ان شاء الله!] که فرمود موسی(ع) به بنی‌ اسرائیل؛ از عاشورا تا اربعین گریه کنید بر اباعبدالله(ع)!» 🎤شیخ ‌✍این مطلب را ایشان چندسال پیش گفتند و نمی‌دانم آن چهل حدیثی که وعده دادند، چاپ شده یا نه؟!! چاپ شدن چهل روایت مگر چقدر زمان می‌برَد!؟ حالا ایشان یکی دو مورد از این چهل روایت را بیان کنند. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 7️⃣1️⃣متن کلیپ : «[قیامت] خدیجه(س) و فاطمه بنت اسد(س) میان و دو تا شش ماهه تو دستاشونه! یکی محسن بن علی و یکی علی اصغر(ع)!» 🎤شیخ ✍✍در باب حضرت محسن(علیه السلام) «حسین بن حمدان خُصَیْبی»(۳۴۶ق) در کتاب «الهدایةُ الکبری» روایتی آورده است که در آن امام صادق(علیه السلام) خطاب به «مفضل» فرمود : در روز قیامت؛ «يَأْتِي مُحَسِّنٌ(ع) مُخَضَّباً بِدَمِهِ تَحْمِلُهُ خَدِيجَةُ(س) ابْنَةُ خُوَيْلِدٍ وَ فَاطِمَةُ(س) ابْنَةُ أَسَدٍ وَ هُمَا جَدَّتَاهُ وَ ...» حضرت محسن(علیه السلام) می آید در حالی که او را حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و فاطمه بنت اسد(سلام الله علیها) که دو جدّه او هستند، حمل می کنند. جمانه دختر ابی طالب(ع) و اسماء بنت عمیس نیز در آنجا حضور دارند و آنها در همان حالی که فریاد می زنند و دست‌ ها را بر صورت می گذارند و موها پریشان کرده اند و ملائکه ایشان را با بالهایشان می پوشانند.  در همین حال؛ «فَاطِمَةُ(س) أُمُّهُ تَبکِی وَ تَصِیحُ وَ تَقُولُ : «یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»(انبیاء ۱۰۳)» مادرش فاطمه(سلام الله علیها) گریه می کند و فریاد می زند و می گوید : امروز همان روزی است که وعده داده شدید!(۱) همچنین مرحوم علامه مجلسی(۱۱۱۰ق) نیز این روایت را در «بحارالانوار» نقل می کند.(۲) اما در مورد علی اصغر(علیه السلام) چنین نقلی نداریم و ادعای بندانی درباره حضرت علی اصغر(علیه السلام) کذب است. 📚منابع : ۱)الهداية الكبرى خصيبی، ص۴۱۷ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۳، ص۱ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 8️⃣1️⃣متن کلیپ : «[بعد از شهادت فرزندان عبدالله بن جعفر]؛ فضه میگه؛ وارد خیمه شدم، عرض کردم به زینب کبری(س)؛ خدا به شما اجر بده! پسران شما شهید شدند، و جنازه ها رو دارن می برن خیمه! ولی زینب کبری(س) برای فرزندانش بیرون نرفت به خاطر اینکه امام حسین(ع) خجالت نکشد و باقی ماجرا!» 🎤شیخ ‌✍اولا؛ در هيچ منبع تاريخی، حضور شخصی به نام «فضه»، در كربلا نقل نشده، جز نقل مرحوم کلینی در «کافی»(۱) که پیشتر در مورد ضعف روایی آن بحث شد.👇 https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/4146 و معلوم هم نیست که اين فضه كيست و آيا همان خادمه ی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است يا كس ديگری است؟!! و اگر او باشد، قبل از واقعه کربلا از دنیا رفته و اگر او نباشد، نام فضه در هیچ منبع تاریخی ديگری نيامده و بعيد است كه چنين شخصی در كربلا بوده در حالی که كتابهای تاريخی و مقاتل از بودن او نامی به میان نیاورده باشند. ثانیا؛ در مورد اینکه آیا فرزندان عبدالله بن جعفر که در واقعه ی کربلا حضور داشتند و به شهادت رسیدند، این دو فرزندان حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) بودند یا نه، اختلاف است. مطمئنا داستان سرایی اینچنینی بندانی هیچ سندیتی ندارد. 📚منابع : ۱)الکافی کلینی، ج۱، ص۴۶۵ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 9️⃣1️⃣متن کلیپ : «بیشتر از دویست زن از شوهراش طلاق گرفت بعد واقعه کربلا، هفت زن شوهرشو کشته در کوفه!» 🎤شیخ ‌✍در مورد منابعی که از تاریخ عاشورا در دسترس ماست، در بیان آنها نباید افراط یا تفریط شود. بعضی افراد هستند که در مورد کربلا به قدری به تشکیک افتادند، و هر منبعی را کنار می زنند که حتی در اینکه آن امامی که در کربلا شهید شد، امام حسن(ع) بوده یا امام حسین(ع) اختلاف دارند!! از طرفی هم نباید در گفتن نقل های ضعیف یا حتی بی سند اینقدر پافشاری و اصرار کرد. تا نقل قوی و مستند هست چرا روضه بافی؟!! جناب بندانی به قدری یک جریان رو با جزئیات و تفصیل بیان می کند که گویی حقیقت را می گوید!! @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 0️⃣2️⃣متن کلیپ : «ام البنین(س) از اینکه او را در خانه امیرالمومنین(ع) فاطمه خطاب می کنند ناراحت است و از امام علی(ع) میخواهد که نام فاطمه را به خاطر بچه ها از روی او بردارد، حتی به شرط بخشیدن مهریه!» 🎤شیخ ‌✍بر اهل تحقیق پوشیده نیست که از تاریخ زندگی حضرت ام البنین(سلام الله علیها) در منابع متقدم گزارشات انگشت شمار و محدودی در دست می‌ باشد و از اصل این جریان در هیچ منبع معتبری ذکری به میان نیامده است چه برسد به شرط ام البنین(س)! و اینکه؛ امام علی(علیه السلام) در خانه، ام البنین را چه صدا می کردند، آنهم در منبعی دیده نشده است. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅عکس العمل دقیق و دغدغه‌ مندانه‌‌ی فقیه اهل بیت(علیهم السلام) آیت الله درباره تحریفات و جعلیات «جناب بندانی‌ نیشابوری» :👇 «زشتی گناهِ دروغگوییِ به نام دین و در لباس روحانیت و بر روی منبر مقدس حسینی بر کسی پوشیده نیست. لذا صریحا عرض می کنم که اساسا پذیرفتنی نیست، بزرگواران حوزوی(دامت برکاتهم) امثال آقای بندانی نیشابوری را به مجالس خود دعوت کنند. وظیفه ی شرعی ما طلاب این است که مصرّانه و با پیگیری مستمر از امثال این آقا تقاضای مدرک معتبر کنیم تا شاید.. يَا إِلَهِي وَ رَبِّي وَ سَيِّدِي وَ مَولَايَّ، لِأَيِّ الاُمُورِ إِلَيكَ أَشكُو؟!» حوزهٔ علمیهٔ قم بیمقدارترین خادم حسینی محمد عندلیب همدانی سوم شهریور سال ۱۴۰۲ @AsnadolMasaeb @andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️ ✍ 5️⃣7️⃣ 👤 👤 @AsnadolMasaeb
🔹🔷《السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(علیه السلام) أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ》🔷🔹 ✅بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) ابوعبیده بن جراح که یکی از گردانندگان سقیفه وطرفدار خلافت ابوبکر بود، برای قانع کردن امام علی(علیه السلام) برای بیعت با ابوبکر و صرف‌نظر از خلافت، خطاب به امام(ع) گفت : 📋《اِنَّکَ حَدِیثُ السِّنِّ وَ هَؤُلَاءِ مَشِیخَةُ قَومِکَ لَیسَ لَکَ مِثلَ تَجرِبَتِهِم وَ مَعرِفَتِهِم بِالأُمُورِ》 ♦️تو جوانی و آنان پیران و سالخوردگان قوم تو هستند و تو فاقد تجربه و آگاهی نسبت به امور مسلمین هستی! در حالی که اینان نسبت به این امور آگاه و با تجربه هستند.(۱) همین توجیه را خلیفه دوم در گفتگو با ابن‌عباس ذکر کرد و از مسئله جوان بودن امام علی(ع) استفاده کرد و مردم را برای بیعت با ابوبکر شوراند. در حالی که حضرت علی(علیه السلام) در آن زمان ۳۳ سال داشت. سالیانی گذشت تا اینکه تمام محاسن علی(ع) مانند پنبه سفید شد. این نکته جالب است که حضرت رسول اکرم(ص) در سن شصت و سه سالگی از دنیا رفتند و امام علی(ع) نیز در همین سن به شهادت رسیده اند. اما با این تفاوت که به نقل سیره نویسان، پیامبر اکرم(ص) هنگام رحلت؛ 📋《مَا كَانَ فِي رَأْسِهِ [وَ لِحیَتِهِ] إِلَّا سَبْعَ عَشْرَةَ أَوَ ثَمَانِ عَشْرَةَ [شَعرَةً]》 ♦️فقط هفده یا هجده موی سفید بر سر و محاسن مبارک داشت.(۲) اما در تاریخ هست که وقتی؛ 📋《اِنْصَرَفَ عَليُّ(ع) مِنْ صِفّينَ فَکَأنَّهُ رأسُهُ وَ لِحْيتُهُ قُطْنَةٌ》 ♦️امام علی(ع) از جنگ صفین بر می گشتند، سر ومحاسن حضرت(ع) مانند پنبه سفید بود.(۳) ودر روایتی دیگر آمده است که؛ 📋《هِیَ یَومَئِذِِ بَیضَاءُ》 ♦️محاسن حضرت(ع) در روزهای آخر حیات شریفشان سفید گشته بود.(۴) در اواخر عمر شریفشان، اصحاب به ایشان گفتند : 📋《لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَتَكَ‏ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ(ع)!》 ♦️کاش می شد با خضاب کردن پیری ات را تغییر دهی! امام(ع) می فرمود : 📋《الْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ‏ قَوْمٌ‏ فِي‏ مُصِيبَةٍ وَ يُرِيدُ بِهِ رَسُولَ اللهِ(ص)》 ♦️با اینکه خضاب زینت است، اما ما خانواده داغدار و عزادار مصیبتی هستیم. و منظور حضرت(ص) مصیبت پیامبر اکرم(ص) بود.(۵) البته شاید علت خضاب نکردن امام علی(ع) این باشد که پیامبر اکرم(ع) به ایشان بشارت داده بود که محاسنت به خون سرت خضاب خواهد شد و علی(ع) منتظر این لحظه بود. در طی روایتی، پیامبر اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود : 📋《یَا عَلِیُّ(ع)! أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّکَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ، فَضَرَبَکَ ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِکَ فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیَتَکَ》 ♦️ای علی(ع)! گویا می‌بینم تو در حال نماز برای پروردگار خویشی، که نگون‌ بخت‌ ترینِ اوّلین و آخرین، بر می خیزد و بر فرق سرت ضربتی می‌زند و محاسنت، از خون سرت رنگین می‌شود.(۶) و در روایتی آمده است که؛ 📋《أَنْ تُخْضَبَ لِحْیَتُهُ مِنْ رَأْسِهِ بِدَمٍ عَبِیطٍ》 ♦️اینکه محاسنش به خون تازه سرش خضاب می شود.(۷) در روایتی آمده است که؛ امام علی(ع) پس از پیروزی بر خوارج به کوفه آمد و به مسجد رفت، پس از خواندن دو رکعت نماز بر فراز منبر رفت، به جانب فرزندش امام حسن(ع) نظری افکند و فرمود : 📋《يَا أَبَا مُحَمَّدٍ(ع)! كَمْ مَضَى مِنْ شَهْرِنَا هَذَا؟ فَقَالَ : ثَلَاثَةَ عَشَرَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع)!》 ♦️ای ابا محمد! چه قدر از این ماه گذشته است؟ ایشان جواب داد : سیزده روز مانده است ای امیرالمؤمنین(ع)! امام علی(ع) رو به جانب امام حسین(ع) کرد و فرمود : 📋《يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع)! كَمْ بَقِيَ مِنْ شَهْرِنَا [رَمَضَانَ] هَذَا؟ فَقَالَ : سَبْعَ عَشْرَةَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع)!》 ♦️یا اباعبدالله! چقدر از این ماه مانده است؟ امام حسین(ع) گفت : هفده روز باقی مانده است ای امیرالمؤمنین(ع)! در این هنگام؛ 📋《فَضَرَبَ يَدَهُ إِلَى لِحْيَتِهِ وَ هِيَ يَوْمَئِذٍ بَيْضَاءُ فَقَالَ : لِيَخْضِبَنَّهَا بِدَمِهَا إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا》 ♦️حضرت(ع) دست خود را به محاسن خود که در آن روز سفید شده بود زد و فرمود : این محاسن با خون سرم رنگین خواهد شد هنگامی که آن شقی بیاید.(۸) آری! علی(ع) را نبود پیامبر(ص) پیر کرد، غم فاطمه(س)، خانه نشینی و غربت، بی وفایی کوفیان پیر کرد! بعد از جنگ صفین وقتی امام علی(ع) به کوفه بازگشت، در حالی که داغدار یارانی با وفا بود، در مسجد کوفه آخرین خطبه ی دوران حیات شریفشان را خواند و مردم را جنگ مجدد با معاویه دعوت کرد. اما وقتی حضرت(ع) با بی میلی مردم کوفه برای جنگ، رو به رو شد، در این هنگام، یادی کرد از یاران با وفای خود و فرمود : 📋《أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟》 ♦️کجایند برادران من که راه حق را رفتند؟ @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
سپس فرمود : 📋《أَيْنَ عَمَّارٌ؟ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ؟ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ؟》 ♦️عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟ 📋《ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى لِحْيَتِهِ الشَّرِيفَةِ الْكَرِيمَةِ فَأَطَالَ الْبُكَاءَ》 ♦️سپس امام على(ع) دست در محاسن شريف و كريم خود زد و گريه ی طولانی کرد و فرمود : 📋《مَا ضَرَّ إِخْوَانَنَا الَّذِینَ سُفِکَتْ دِمَاؤُهُمْ وَ هُمْ بِصِفِّینَ أَلَّا یَکُونُوا الْیَوْمَ أَحْیَاءً یُسِیغُونَ الْغُصَصَ وَ یَشْرَبُونَ الرَّنْقَ》 ♦️برادران ما که خونشان در صفین ریخته شد ضرر نکردند که اگر امروز زنده بودند، خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی شان اندوه می شد.(۹) 🏴این امت بی وفا، بیست سال بعد از این جریان، یک پیرمرد محاسن سفیدی رو باز تنها گذاشتند و حتی دشمن او نیز به پیری اش اذعان کرد! در مقاتل آمده است که؛ در شام پس از آنکه بازماندگان اهل بیت امام حسین(ع) را به مجلس یزید وارد کردند. 📋《إنَّهُ لَمّا جِيءَ بِرَأسِ الحُسَينِ(ع) أمَرَ فَوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ في طَستٍ مِن ذَهَبٍ، وجَعَلَ يَضرِبُ بِقَضيبٍ في يَدِهِ عَلى ثَناياهُ و يَقولُ : لَقَدْ أسْرَعَ إِلَیْکُ الشَّیْبُ یَا أَبَاعَبْدِ اللَّهِ》 ♦️هنگامى كه سر امام حسين(ع) آورده شد، یزید فرمان داد كه آن را، جلويش در تشتى از طلا گذاشتند و با چوب دستى اش شروع به زدن بر دندان هاى او كرد، در حالی که مى گفت : اى ابا عبد الله! چقدر زود پير شدى؟!!(۱۰) [محاسنت سفيد گشته است!]  {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : خوب شد تیغ تو بشکافت سرم را دشمن  هم تو بر آرزوی خویش رسیدی هم من  آمدی دیر چرا چشم براهت بودم  از همان شب که تن فاطمه ام گشت کفن  شادی ام بود همان دم که توأم تیغ زدی  عمر من بود سراسر همه اندوه و مِحَن  در همان لحظه که شمشیر تو بالا می رفت  نشنیدی به جنان فاطمه می گفت نزن!  مسجد و منبر و ویرانه و چاه و صحرا  هر کجا بود سخن بود ز مظلومی من  مسجد کوفه خموش است چراغش اکنون کو علی تا که کند بیت خدا را روشن؟ 👤سازگار  📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۱۲ ۲)المستدرک حاکم نیشابوری، ج۲، ص۶۶۴ ۳)نثر الدّر ابوسعد آوی، ج۱، ص۳۰۷ ۴)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۲۷۶ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۱، ص۱۶۵ ۶)امالی شیخ صدوق، ص۹۵ ۷)الکافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۲۸۲ ۸)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۲۷۶ ۹)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۰، ص۹۹ ۱۰)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۵ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️ ✍ 6️⃣7️⃣ 👤 👤 @AsnadolMasaeb
🔸🔶《اَلسَّلامُ عَلَيْکَ یابْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ(علیه السلام) اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(سلام الله علیها) اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ(علیه السلام) وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ》🔶🔸 ✅با پایان گرفتن مراسم صلح و کناره گیری امام حسن مجتبی(علیه السلام) از حکومت، ایشان از کوفه به مدینه هجرت کرد. حتی حضرت(علیه السلام) به تقاضای برخی از اهل کوفه مانند؛ «مُسّیب بن نجبه» و دیگران که خواستار توقف آن حضرت(علیه السلام) در کوفه شدند پاسخ رد داد، و درخواستشان را نپذیرفت و به مدینه رفت. از طرفی هم مغیره از سوی معاویه حاکم کوفه شد. طبق منابع در این مدت که حضرت(علیه السلام) در مدینه ساکن بود، معاویه به مدینه سفر کرد. حضرت(علیه السلام) با معاویه و درباریان او مانند عمرو بن عاص و مغیره بن شعبه و مروان بن حکم و ولید بن عقبه و دیگران دیدارهایی داشته و سخنانی از آن حضرت(علیه السلام) در برخورد با آنها نقل شده است، و در این برخوردها و دیدارها چیزی که همه جا به چشم می خورد، عناد و دشمنی و اهانت و جسارت آنها به امام حسن مجتبی(علیه السلام) است. آنان همواره می خواستند حضرت(علیه السلام) را در انظار مردم و در حضور دیگران تحقیر نمایند. و حتی این شیوه ی ناپسند در هواداران آنها و بنی امیه نیز معمول بوده که هر جا امام(علیه السلام) را دیدار می کردند، دشنام و یا زخم زبانی به آن بزرگوار می زدند.(۱) در یکی از این دیدار ها که هرکدام به امام مجتبی(ع) اهانت کردند و امام(علیه السلام) با حلم حَسنیّه خود، جواب تک تک آنان را داد، وقتی نوبت به مُغیره رسید، امام حسن مجتبی(علیه السلام) فرمود : 📋《مَهلَاً یا مُغَیرَه! أَنْتَ ضَرَبْتَ فَاطِمَةَ(س) بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) حَتَّى أَدْمَيْتَهَا وَ أَلْقَتْ مَا فِي بَطْنِهَا اِسْتِذْلاَلاً مِنْكَ لِرَسُولِ اَللَّهِ(ص) وَ مُخَالَفَةً مِنْكَ لِأَمْرِهِ وَ اِنْتِهَاكاً لِحُرْمَتِهِ》 ♦️ساکت باش مغیره! تو همان هستی که فاطمه(سلام الله علیها) دختر گرامی رسول خدا(ص) را زدی؛ تا آنجا که خون آلود شد و فرزند در شکمش را سقط کرد که تو به خاطر تحقیر حضرت رسول اکرم(ص) و در مخالفت با فرمان ایشان و هتک حرمت، مرتکب این جنایت شدى.(۲) مرحوم مجلسی در کتاب فارسی خود یعنی «جلاء العیون» درباره ی جنایت مغیرة بن شعبه در قبال حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می‌ نویسد : «مغیره بن شعبه با عمر بن خطاب شکم مبارک آن حضرت فاطمه(سلام الله علیها) زد و فرزند او را شهید کرد.»(۳) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : چه بگويم؟ چه ستمها به سرم آوردند طفل بودم که گل خاطر من پژمردند پيش من در پَسِ در، مادر من آزردند ريسمان بسته به مسجد، پدرم را بردند من ایستاده بودم دیدم که مادرم را قاتل گهی به کوچه گاهی بخانه می زد گاهی به پشت و پهلو، گاهی به دست و بازو گاهی به چشم و صورت، گاهی به شانه می زد گردیده بود قنفذ، هم دست با مغیره او با غلاف شمشیر، این تازیانه می زد 👤سازگار 📚منابع : ۱)حیاة الامام الحسن(ع) قرشی، ج۲، ص۲۸۵ ۲)الإحتجاج طبرسی، ج١، ص٢٧٨ ۳)جلاء العیون مجلسی، ص۲۵۰ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا