eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
974 عکس
303 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️چه کسانی از دام شیطان در امانند؟ 🎙با نوای 👤حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند : «ثَلَاثَةٌ مَعْصُومُونَ مِنْ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ : ۱)الذَّاکِرُونَ لِلَّهِ ۲)وَ الْبَاکُونَ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ۳)وَ الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ» 🔹️سه دسته اند که از اغوای شيطان در امانند : ۱)کسانی که همواره در ذکر و به ياد خدا هستند. ۲)کسانی که از ترس خدا گريه می کنند. ۳)کسانی که در سحرها از گناهان استغفار می نمايند.(۱) 📚منبع : ۱)ارشاد القلوب دیلمی، ص۱۹۶ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال6️⃣ : منظور از «روضه مکشوف» چیست؟ @AsnadolMasaeb
✍پاسخ : «روضه مکشوف» یا همان «روضه باز» اصطلاحی است که در مرثیه خوانی یا همان روضه خوانی، مورد استفاده منبری ها و مادحین قرار می گیرد. و در اصطلاح یعنی بیان تفصیلی واقعه و مصیبت اهل بیت(علیهم السلام) بدون ملاحظه هیچ گونه مانعی با بیان جزئیات آن! این نوع روضه خوانی، در نزد اغلب مداحان پسندیده نیست، چرا که مستلزم بیان مطالبی است که طرح آنها گاهی مستلزم اسائه ادب و گاهی مستلزم ناراحتی اولیاء الهی و گاهی موجب تحریک شدید احساسات شنونده می شود. به همین خاطر از سوی بزرگان توصیه می شود، وقایع و مصائب اهل بیت(علیهم السلام)، به صورت اجمالی مطرح شود. در عین حال برخی از مداحان به انگیزه های مختلف و با نظرات متفاوتی روضه مکشوف را در شرایطی خاص و مجالسی ویژه بلا اشکال می دانند. مثلا در روضه امام حسین(علیه السلام) آمده است که؛ «وَ الشِّمْرُ جالِسٌ عَلى صَدْرِکَ، وَ مُولِغٌ سَیْفَهُ عَلى نَحْرِکَ، قابِضٌ عَلى شَیْبَتِکَ، بِیَدِهِ، ذابِحٌ لَکَ بِمُهَنَّدِهِ» ♦️شمر بر روی سینه ات نشسته بود و شمشیرش را بر گلوگاه تو گذاشته بود و محاسن غرقه به خون تو را، بدست گرفت و با شمشیر تیزش سر از بدنت جدا می‌کرد. در گذشته این نوع مرثیه سرایی، فقط در روز عاشورا متداول بوده و شخص مداح نیز فقط به متن عربی آن اکتفاء می کرده است. برخی نیز قائلند که روضه اهل بیت(علیه السلام) به این نحو، موجب قساوت قلب می شود و در حکم فقهی آن، برخی مراجع قائلند که؛ باید روضه به گونه ای باشد که نه موجب قساوت قلب شود و نه موجب وهن مذهب! به هر حال، مردم با روحیات مختلف هستند و برای روضه مکشوف خواندن باید شرایط مجلس و روحیات افراد، توسط مداح، در نظر گرفته شود. معدودی هم معتقدند که روضه را مکشوف نباید خواند و اگر نیاز به روضه مکشوفی بود، معصومین(علیهم السلام) بعد از امام حسین(علیه السلام) مشروح و ریز وقایع عاشورا را تدوین کرده و به مردم می‌گفتند. بعضی ها هم قائلند که چرا باید اصلا با ذکر مصیبت اهل بیت(علیهم السلام) دل قسیّ شود؟ و این رو قبول ندارد، ولی برای خود، حد و مرزی قائلند که نکند حق گریه آن اداء نشود. 👤 در این رابطه می گوید : «اینکه مثلا به یک بیان دیگر روضه مکشوف خوانده شود یا خوانده نشود، اصل این‌که کسی بگوید نباید روضه مکشوف خواند، درست نیست و اینکه بگوییم در هر جایی می‌توان خواند، این هم منطقا درست نیست. یعنی اگر بگوییم روضه مکشوف خواندن اصلا خطاست، این حرف غلطی است. به عنوان مثال الان در جامعه جهانی آمریکا و صهیونیست‌ها جنیاتی مرتکب شده و ظلم‌هایی می‌کنند و یکی از خواسته‌هاشان این است که کسی ظلم‌هایشان را برملا نکند و نگوید که در فلان منطقه جهان چگونه انسانهای بی گناه را کشتند و رسانه‌ها نیز آنها را بیان نکنند و نشان ندهد که در فلان منطقه دنیا کسی را می‌کشند و جگر انسانی را به دندان می‌کشند. اگر بنا را بر این بگذاریم که اصلا روضه مکشوف نخوانیم این خواسته یزیدی‌هاست و در اصل به همین دلیل بوده که ائمه اطهار(ع) ما هم یک چیزهایی را مکشوف گفته‌اند و آرزو و دلخواه یزیدی‌ها این بوده که این موارد گفته نشود. خواندن روضه مکشوف و باز در هر شرایطی دل آدم را سنگ می‌کند. بنابراین این‌که هیچگاه روضه نباید مکشوف خوانده شود، صحیح نیست؛ ولی گفتن در هرجا و موقعیتی هم صحیح نیست.» 👤حجت الاسلام در این رابطه می گوید : «گاهی اوقات دیده می‎شود روضه‎ای را که تأیید شده با بیان معصوم است، در جلسات می‎گویند آقا نخوانید و نامش را هم می‎گذارند روضه مکشوف! با این حرف شما در حقیقت امام رضا(ع) را به روضه مکشوف خواندن متهم می‎کنید. اصلا ما روضه سنگین‎تر از روضه امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و حضرت حجت(عج) نداریم. نقل است که؛ روضه‎خوان خدمت معصوم بود و خواست مراعات کند اما امام معصوم فرمود : « همان‎گونه که برای خودتان روضه می‎خوانید، برای ما هم بخوانید.»  من بحث مکشوف خواندن را به‎صورت خاص در مورد اسارت حرم آل الله می‎دانم. باتوجه به مطالب کتاب لؤلؤ و مرجان مرحوم نوری اصلا ورود در این مقوله صلاح نیست ولی بیان نکات و روضه‌‎های دیگر به جهت این‎که انکسار قلب را زیاد می‎کند، لازم است.  بعضی‎ها می‎گویند روضه‎ها قساوت قلب می‎آورد. این حرف از حرف قبلی بدتر است. اهل بیت(ع) قرآن ناطقند! مگر گوش دادن به قرائت قرآن قساوت می‎آورد که بیان گوشه‎ای از مصائب معصومین این‎گونه باشد؟! کسی که این حرف را می‎زند، باید ببیند با چه انگیزه و هدفی وارد مجلس سیدالشهدا(ع) شده است. نظر من این است که هرچه حرارت بیشتر باشد و اقبال نسبت به مجلس صورت بگیرد، اثرش بیشتر خواهد شد.» @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال7️⃣ : منظور از «زبان حال» که در بین روضه خوانها مرسوم شده است، چیست؟👇 @AsnadolMasaeb
✍پاسخ : آنچه که در لسان ذاکران و مداحان اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان زبان حال بیان می‌شود، کلامی است که نه احادیث و نه تاریخ، شرح حال واقعه یا مصیبت خاندان اهل بیت(علیه السلام) را بیان نکرده اند و مداح با قرار دادن خود در جایگاه آنان سخنانی را از لسان آن بزرگواران نقل می کند! در زبان حال، آشفتگی هایی وجود دارد که با مراجعه به اشعار مداحان و شاعران حماسه عاشورا می توان به تزلزل آن پی برد و خطر انحراف آن را لمس کرد، زیرا انسان عادی که از درک حقیقت خویش غافل و از احساس نگرانی ها و مسائل دیگر آن عاجز است، چگونه می تواند انسان های آسمانی و ملکوتی را درک کند و خود را جایگزین آن نماید و بیان مصائب آنان را با جایگزین کردن خود در جایگاه آنان ترسیم کند؟ احساسات ما در مواجهه با مسائل مختلف زندگی اعم از غمها و شادی ها، منحصر به شخص ماست. مثلا؛ ممکن است احساس من در برخورد با یک مصیبت امروز به گونه ای باشد و در برخورد با همان مصیبت در زمان دیگری به گونه‌ای دیگر واکنش نشان دهم. در مواجهه ی با یک خبر ناگوار، عکس‌ العمل من با واکنش شخص دیگر متفاوت است و نمی‌توانیم احساس خود را تعمیم دهیم. آیا می توانیم در قالب نوحه یا نظم یا نثر بگوییم سید الشهدا(علیه السلام) در مواجهه با فلان مصیبت این گونه می اندیشید؟ تردیدی نیست که ما مُجاز نیستیم ادراکات خود را تعمیم دهیم، آن هم در مورد آنان که آسمانی و دگرگون می اندیشند. همانگونه که مجاز نیستیم در زبان قال از خود تصرفی داشته باشیم در زبان حال نیز به طریق اقلام مجاز به برداشت های شخصی و قیاس به نفس نیستیم اما دیده می‌شود که مدیحه سرایان به منظور ترسیم موقعیت گاهی اقوالی را به ویژه درباره حادثه عاشورا به عنوان زبان حال نقل می‌کنند که جای تامل دارد و نگران کننده تر از آن اینکه گاهی زبان حال هایی گفته می شود که به هیچ روی با مبانی اعتقادی و آموزه‌های اسلام و شأن معصوم سازگاری ندارد. زبان حالی که حاکی از تردید اضطرار نگرانی امام حسین(ع) در روز عاشورا به یقین با انگیزه اراده و سیره و از آن حضرت ناسازگار و تحریف آشکار است و نقل آن گناه به شمار می‌رود. در طی قرون گذشته، در عالم تشیع کسی به سادگی نمی‌توانست روایتی را از معصوم نقل کند، بدین منظور سال‌ها در محضر بزرگان علم حدیث تلمذ می‌کردند و پس از گذراندن سطوح مختلف علمی نهایت اگر از طرف اساتید واجد شرایط شناخته می‌شدند، به داشتن اجازه نامه نقل حدیث مفتخر می‌شدند اما متأسفانه کمبود آگهی از اهل بیت(علیهم السلام) سبب شده خود را در مقام آن بزرگواران انگاشته و شرح حال واقعی خویش را جایگزین متون تاریخی کنند و اشعاری را بخوانند که در کتب تاریخی معتبر نگارش نشده و به بهانه زبان حال به مدیحه سرایی های سخیف و نادرست بپردازند. بهتر است به جای بیان این‌گونه سخنان مجهول الحال از مطالب متقن تاریخی که با اهداف و سیره اهل بیت(علیهم السلام) در تضاد نیست بسنده کنند و اعلام خطر تحریف در تاریخ به خصوص در تاریخ کربلا توسط ذاکران اهل بیت(ع) پدید می آید، که قطعا مرضیّ امام زمان(عج) نخواهد بود.(۱) 👤ابا ربیع شامی می گوید : امام باقر(ع) خطاب به من فرمود : «وَیْحَكَ یَا أَبَا الرَّبِیعِ! لَا تَقُلْ فِینَا مَا لَا نَقُولُ فِى أَنْفُسِنَا فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ لَا مَحَالَةَ فَإِنْ كُنْتَ صَادِقاً صَدَّقْنَاكَ وَ إِنْ كُنْتَ كَاذِباً كَذَّبْنَاكَ!» ♦️واى بر تو اى ابا ربیع! درباره ما آنچه خود نگفته ایم مگو! زیرا ناچار تو در قیامت بازداشت و بازخواست شوى، پس اگر راست گو باشى تصدیقت كنیم، و اگر دروغگو باشى تكذیبت می كنیم.(۲) باید بدانیم که ما مسئوليم و از ما درباره آنچه گفتیم و بیان کردیم، سوال خواهند کرد. در دعاى مكارم الاخلاق مي خوانيم : «وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ» ♦️پروردگارا! فردا (قيامت)، از من سوال خواهى كرد؛ مرا یاری كن كه آن چيزى را كه بناست فردا از من سئوال كنى، من جوابش را امروز در عملم آماده كنم!(۳) 📚منابع : ۱)احکام مداحی و سوگواری عابدینی، ص۵۶ ۲)الكافى شیخ کلینی، ج۳، ص۴۰۶ ۳)الصحیفه السجادیه، دعای بیستم @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤 : ┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈ ✅[جناب سعید خوری شرتونی] در کتاب «اقرب الموارد» در توضيح واژه «لسان الحال» یا همان «زبان حال» می نويسد : «ما دل علی حالة الشئ أو کیفیة من ظواهر أمره فکأنه قام مقام کلام یعبر به عن حاله، فلم یفتقر معه الی کلام، یقولون : نطق بلسان حاله» با توجه به سخن فوق و نیز آنچه در کتاب های لغت از جمله «لغت نامه دهخدا» آمده است، می توان گفت : «اگر شاعر و یا نویسنده ای حال شخصی را به نحوی توصیف کند که «منسوب الیه»[یعنی همان شخص توصیف شده] خود آن را نگفته باشد، ولی اگر می گفت، این چنین می گفت، از زبان حال استفاده کرده است.» ✍زبانحال در مرثیه سرایی به ویژه برای اهل بیت(علیهم السلام ) از دیرباز امری رائج بوده و هست و اساس این کار هم امری پسندیده و زیبا و هنری است، اما؛ 1️⃣زبانحال باید بیانگر عزت کرامت و حریت اهل بیت(علیهم السلام) و نیز مظلومیت آنان باشد، نه نشانگر ضعف و زبونی و ذلّت، زیرا که اینها زبان‌ حال خاندان عزت نیست. 2️⃣باید به گونه ای بیان شود که مخاطب متوجه شود، این قسمت عین تاریخ نیست، بلکه زبان حال است.(۲) گاهی دروغ های بزرگی را از «کمپانی صادرات دروغ» می شنویم‌ که وقتی به آنها اعتراض می شود، بهانه می آورند و می گویند این زبان حال است در حالی که فهم مخاطب این است که گوینده تاریخ می گوید نه زبان حال! هیچ دروغی و هیچ مطلب توهین آمیزی را نمی توان با برچسب «زبان حال» مجاز دانست.(۳) 📚منابع : ۱)اقرب الموارد شرتونی، ج٢، ص١١٤٢ ۲)کتاب «ثارالله» مرحوم حسین عندلیب، ص۳۹۵ ۳)کانال تلگرامی استاد عندلیب همدانی https://t.me/andalibhamedani/6569 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤 : ┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈ ✅مطالب منقول مقاتل و مورخان از زبان حضرت ودیگر معصومین(علیهم السلام) دو دسته اند : 1⃣دارای سند معتبر : «اگر دارای سند معتبر اعم از سند قطعی یا سند ظنی باشد، درصورتی که با آموزه های دینی وحکم قطعی عقل تنافی نداشته باشد، بازگویی بلا مانع است.» 2⃣بدون سند : اگر بدون سند باشد، نیز دوصورت دارد : یا «زبان حال» است و یا «زبان مقال» که به معصوم نسبت داده می شود. ✅«درصورتی که مضمونش با آموزه های دینی وحکم قطعی عقل سازگار باشد. نقل آن محذوری ندارد و بلا اشکال است.» 🚫«اما اگر نقل، مایه ی وهن اسلام وجایگاه رفیع امامت باشد، نقل آن به هرشکلی ممنوع است.» 📚منبع : ۱)کوثر کربلا، جوادی آملی، ص۲۱۷ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙توصیه‌های به مداحان جوان 👥در پنجمین نشست صمیمانه جمعی از ستایش‌ گران‌ و مادحین جوان اهل‌ بیت(علیهم السلام) در دی‌ ماه ۱۳۹۸ 🎥قسمت اول @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️در پیاده روی های مراقب موکب های شیعه انگلیسی و فرقه مدعیان دروغین یمانی باشیم. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢روشنگری در راستای دفع تبلیغات سوء فرقه ضاله «سید احمد الحسن الیمانی» توسط برخی موکب های اربعین در مقابل موکب های آنان در پیاده روی اربعین! «اجرکم عندالله» @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📡در شبکه های ماهواره ای منتسب به «سید صادق شیرازی» چه می گذرد؟!! 🚫حرفهای عجیب و غریب و اهانت مجریان و به اصطلاح کارشناسان برنامه که مضحکه ی شبکه های معاند و منافق شده است!👇 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣اگر خدا می خواست بیاد توی زمین و با یک زنی ازدواج کند، با حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ازدواج می کرد! 👤شیخ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣هتاکی و فحاشی به مخاطب و رفتاری نامعقولانه و فرار از جواب دادن و در آخر به نوعی ایجاد تنفر از مذهب شیعه و تخریب وجهه آن در مقابل مذاهب دیگر توسط کارشناس روحانی نما «حسن اللیاری»! 👤شیخ @AsnadolMasaeb