4️⃣ #موضوع_مطلب : «لزوم تذکر دادن علماء به اهل منبر!»
👤 #استاد_یوسفی_غروی
#آداب_منبر
#سخن_علماء
#مطالبه_سند
#آداب_مداحی
#آداب_روضه_خوانی
#باید_و_نباید_های_روضه_خوانی
@AsnadolMasaeb
1️⃣لازم است علما نسبت به اهل منبر حساسیت داشته باشند و در مواردی که مطالب ضعیف یا کم اعتبار نقل میشود(چه رسد به نقل مطالب بی سند و جعلی) تذکر دهند و اهل منبر را از بازگو کردن مطالب ضعیف برحذر دارند. عدهای گمان میکنند منبر رفتن و نقل مطالب تاریخی و نسبتهای غیر واقع دادن به اهل بیت(علیهم السلام) چندان مشکلی ندارد و لذا دقت های علمی را مخصوص فقه و اصول میدانند و علم تاریخ را عرصه ی تسامح!
نباید گمان شود منبر رفتن نسبت به اجتهاد و تفقه بسیار آسانتر است و بدون آمادگی و مطالعه میتوان برای مردم منبر رفت.
بلکه برعکس، منبر به دو مهارت و اجتهاد نیاز دارد؛ یکی برای تشخیص صحت و سقم احادیث و دیگری مهارت فنون بیان مطلب و شیوۀ تأثیرگذاری در مخاطب.
متأسفانه گاهی گمان میشود منبری فقط به مهارت دوم نیاز دارد و همین که بیان خوبی داشته باشد و شور خوبی در مجالس ایجاد کند، رسالتش را انجام داده و نیازی به تحقیق و بررسی مطالبی که میگوید ندارد.
@AsnadolMasaeb
2️⃣علما نیز باید نسبت به اهل منبر حساس باشند و کژی ها و ناراستیهای احتمالی آنها را تذکر دهند.
مرحوم والد ما نقل میکرد که مرحوم محدث قمی در مسجد بزرگ نجف، مسجد هندی، بعد از نماز مرحوم آیت الله حسینی شاهروی منبر میرفت.
شبی که مرحوم محدث قمی از منبر پایین آمد، آیت الله شاهروی به ایشان رو کرد و گفت :
«آقای شیخ عباس! از خدا بترس! قبل از نقل این مطالب یک قیل و قالی راه بینداز!»
یعنی بگو «قیل» یا «قال فلان» و این قدر مطمئن مطالب را نسبت نده.
خب مرحوم محدث قمی خودش کارشناس حدیث و شاگرد مرحوم محدث نوری بود، ولی می بینیم از سوی آیتالله شاهروی مورد این خطاب قرار گرفت. یعنی علما به مطالب منقول در منبرها حساس بودهاند و حتی به سخنان منبریِ با شأن و عظمتی مثل مرحوم محدث قمی هم با توجه گوش میکردند و در موارد لزوم تذکر می دادند.
@AsnadolMasaeb
3️⃣منبریها باید توجه داشته باشند که مطالبی که جنبه ی خارق العاده و اعجازی دارند یا باید متواتر باشند یا دست کم به استفاضه نیاز دارند تا معتبر تلقی شوند.
اسم بردن از کسانی که عادت و رویه ی منبرهایشان بیان مطالب ضعیف و کم اعتبار است و معرفی آنان به مردم و برحذر داشتن مؤمنان از دعوت این افراد برای سخنرانی هیچ اشکالی ندارد.
یکی از موارد استثنای غیبت «قدح مقالات باطله» است.
با توجه به همین موردِ استثنای غیبت است که میبنیم گاهی علما در لابهلای مطالب علمیشان در ردّ و نقل مطالب دیگری گاهی عبارات تندی را درباره قائلین به آن مطالب بیان میکنند و این غیبت نیست بلکه از باب «قدح مقالات باطله» لازم است که از آنها اسم برده شود و ضعف علمیشان بر مردم آشکار شود.
@AsnadolMasaeb
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴
🎙مناجات زیبا و شنیدنی با #امام_زمان_علیه_السلام با نوای #استاد_میرزا_محمدی :👇
@AsnadolMasaeb
4_6010514316493587356.mp3
9.94M
هيچ اميدی نباشد بر من و احوال من
مستحق هيـچ پروازی نباشد بال من
كارهای من وصالت را به تاخير افكند
بوی هجران می دهد پرونده اعمال من
من دگر آن نوكر خوب و قديمی نيستم
اين لباس نوكری گريد بر اين احوال من
بارها دستم گرفتی و نمك گيرت شدم
بارها شد، جای من تو آمــدی دنبال من
بارها خوردم زمين از جا بلندم كرده ای
شكر يك نعمـت نكرد آخر زبان لال من
ياد آن حال و هوای خلوت با تو بخيــر
با دعای خويش ده تغيير سوء حـال من
تا دم آخر منم شرمنده احسـان تو
من گنه كردم تو كردی گريه براحوال من
👤اسماعیل فتحی
@AsnadolMasaeb
✋لبیک به پویش #استاد_عندلیب_همدانی درباره مطالبه سند و ابهام زدایی در روایات و حکایات از منبریان و مداحان :👇
✅نقش اعتبار سند و نیز صحت مضمون در پذیرش روایات که جای انکار ندارد، اما در حکایات؛
اگر بناست صرف قصه گویی و نقل حکایت سرگرم کننده باشد، بله! سند نمی خواهد، ولی اگر می خواهیم به حکایتی استناد کنیم و اطمینان حاصل کنیم توجه به ارزش منبع و وثاقت ناقل و چگونگی نقل و محتوای نقل مهم است.
مخصوصا اگر در متن حکایت سخنی یا عملی به معصوم نسبت داده شود.
✍پس هر حکایت دینی به ویژه داستان های مربوط به تشرف به محضر بقیة الله الاعظم(ارواحنا فداه) را نپذیریم و تا سند و متن آن را محک نزده باشیم قبول نکنیم و از گوینده هم هر که باشد به صورت کاملا مؤدبانه و محترمانه مطالبه مستند کنیم و از او بخواهیم اگر پرسش و ابهام و اشکالی در مورد مضمون حکایت هست پاسخگو باشد.
✍محمد عندلیب همدانی
#مطالبه_سند
@AsnadolMasaeb
✅ #استاد_عندلیب_همدانی در طی سالها، محقّقانه و مستند درباره تحلیل نهضت عاشورای حضرت سید الشهدا امام حسین(علیه السلام) با سلسله مباحث «تحلیل دعوت حسینی» مطالبی بیان می کنند که در بخشی از این موضوع، به شرح حال و تاریخ اصحاب امام حسین(علیه السلام) اعم از بنی هاشم و غیر بنی هاشم که همراه امام حسین(علیه السلام) در کربلا بودند (به ترتیب حروف الفبا) پرداخته اند که از این پس با هشتک #انصار_الحسین_علیه_السلام ، هم به صورت صوت و هم به صورت نوشته در قالب پی دی اف در کانال #اسناد_المصائب بارگزاری خواهد شد.👇👇
@AsnadolMasaeb
4_5884390724945839503.mp3
9.34M
۱)جلسه اول :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی(طبق حروف الفبا) :👇
1️⃣«ابراهیم بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع)»
2️⃣«ابراهیم به حصین اسدی»
3️⃣«ابراهیم بن علی بن ابی طالب(ع)»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
4_5904564959429264686.mp3
7.58M
۲)جلسه دوم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
4️⃣«ابراهیم بن مسلم بن عقیل بن ابی طالب»
یا «ابراهیم بن عبدالله بن جعفر ابی طالب»
یا «ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
4_6008138868866417810.mp3
7.66M
۳)جلسه سوم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
5️⃣«ابوبکر بن حسن بن علی بن ابی طالب(ع)»
6️⃣«ابوبکر بن علی بن ابی طالب(ع)»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
4_6041764227956343718.mp3
7.73M
۴)جلسه چهارم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
7️⃣«ابوالحتوف بن حَرْث انصاری عَجلانی»
8️⃣«ابوثماله(أبوثمامة) الهمدانی صائدی»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
4_5765093550123386083.mp3
6.93M
۵)جلسه پنجم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
ادامه مبحث «ابوثماله الهمدانی صائدی»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb