eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
974 عکس
303 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
6⃣ : «لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً» ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 🔹️اگر مردم می‏ دانستند که چه فضیلتی در زیارت مرقد امام حسین(علیه السلام) است از شوق زیارت می‏ مُردند. 📚منبع : ۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۴۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7⃣ : «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ» ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ ♦️هر كس كه خدا خير خواه او باشد، محبت امام حسين(علیه السلام) و زيارتش را در دل او مى‏ اندازد و هر كس كه خدا بدخواه او باشد كينه و خشم حسين(علیه السلام) و خشم زيارتش را در دل او مى ‏اندازد. 📚منبع : ۱)وسائل الشيعه شیخ حرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۹۶ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8⃣ «مَنْ لَمْ يَأْتِ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ هُوَ يَزْعُمُ أَنَّهُ لَنَا شِيعَةٌ حَتَّى يَمُوتَ فَلَيْسَ هُوَ لَنَا بِشِيعَةٍ وَ إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَهُوَ مِنْ ضِيفَانِ أَهْلِ الْجَنَّةِ» ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 🔹️كسى كه به زيارت قبر امام حسين(علیه السلام) نرود و خيال كند كه شيعه ما است و با اين حال و خيال بميرد او شيعه ما نيست و اگر هم از اهل بهشت باشد از ميهمانان اهل بهشت خواهد بود.(۱) 📚منبع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۹۸، ص۴ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9⃣از سوال شد : «مَا تَقُولُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَتَهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ؟» نظرتان در مورد کسی که امکان زیارت امام حسین(علیه السلام) را دارد و آن را ترک می‌ کند، چیست؟ امام صادق(علیه السلام) فرمودند : «إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ الله(ص) وَ عَقَّنَا» او از رسول خدا(ص) نافرمانی کرده و همچنین از ما نافرمانی کرده است.(۱) 📚منبع : ۱)بحار الأنوار مجلسی، ج‏۹۸، ص۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔟 : «يَا عَبْدَ الْمَلِكِ! لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ وَ يَزِيدُ اللَّهُ فِي رِزْقِكَ وَ يُحْيِيكَ اللَّهُ سَعِيداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا سَعِيدَاً وَ يَكْتُبُكَ سَعِيدَاً» ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 🔹️ای عبدالملک! زیارت حسین بن علی(علیهما السلام) را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خداوند به این وسیله عمرت را طولانی می‌کند، روزیت را زیاد می‌کند، تا زنده هستی سعادتمند خواهی بود و سعادتمند خواهی مرد و نام تو را در سعادتمندان می‌نویسد.(۱) 📚منبع : ۱)کامل الزيارات ابن قولویه قمی، ص۱۲۳ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال8️⃣ : منظور از «مقتل‌ خوانی» چیست؟👇 @AsnadolMasaeb
✍پاسخ : مقتل‌ خوانی یکی از قدیمی‌‌ ترین آئیین‌ سوگواری و عزاداری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) با اشکال نمایشی و مذهبی در فرهنگ ایران شیعی به شمار می‌‌ رود که ریشه آن از کتاب‌ های موسوم به نام «مقتل» که برگرفته شده از واقعه عاشورا هستند، سرچشمه می‌گیرد. به گواهی تاریخ و با استناد به اسناد متقن موجود در تاریخ، بعد از واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری قمری نخستین شاهدان و راویان این اتفاق خانواده امام حسین(علیه السلام) به ویژه امام سجاد(علیه السلام) و راوی حادثه کربلا حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) بودند. شکی وجود ندارد که راز ماندگاری هر جریانی در سیر فراز و فرود تاریخی اش، به ثبت و نقل وجوه تحقق آن رویداد، بدون هیچ افزودن و یا کاستن از آن رویداد، در حقیقت مهم‌ترین بستر ماندگاری آن رخداد و رسیدن به نسل‌ های آینده به عنوان میراثی بزرگ از گذشتگان به شمار می‌رود. حماسه ی عاشورا و واقعه کربلا با توجه به تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی آن که در سال ۶۱ هجری قمری همزمان با حکمرانی خاندان بنی امیه صورت گرفت؛ اگر با وجود کاتبان، راویان و یاران صدیق حضرت امام حسین(علیه السلام) همراه نبود، بی‌ هیچ تردیدی آن‌گونه که امروز با تمام ابعاد جریان سازش در تار و پود زندگی مسلمانان به دست آنها رسیده، حاصل نمی‌‌شد. کیست که در این میان نقش راویان صدیق و همچنین همراهان حسین(علیه السلام) را در ثبت و روایت مظلومیت، شهادت، ایثار و از جان‌گذشتگی او و یاران باوفایش را فراموش کند؟ پس این روش، یعنی «مقتل‌ خوانی» کهن‌ ترین شیوه ی سوگواری و تعزیت عاشورایی است که امروزه در مرور آیین‌ های مختلف مذهبی و دینی به ویژه آئیین‌ های متکی بر واقعه عاشورا در ایران زمین، به یکی از گونه‌های ماندگار و ثبت شده به شکل ملی در کشورمان بر می‌خوریم که آن را آیین «مقتل‌خوانی» می‌نامیم. آئینی که طی آن، شاهد رفتارهای نمایشی و مذهبی مردم سرزمین‌ مان هستیم. شیوه اجرای «مقتل‌ خوانی» امروزه به عنوان یکی از گران‌ سنگ‌ ترین منابع مکتوب و مرثیه‌ سرایی سید و سالار شهیدان در تاریخ کشورمان درج شده است. شکی در این مسئله وجود ندارد که در روایت واقعه عاشورا، برخلاف رفتارهای نمایشی ایرانیان به هیچ وجه نیازمند افزودن تخیلات یا اغراق در رفتارها، رخدادها و حوادث صورت گرفته نیست؛ چرا که حماسه شهامت ایثار و مظلومیت حضرت امام حسین(علیه السلام) و یاران با وفایش در واقعه عاشورا چنان تراژدی عظیمی را رقم زد که بی‌هیچ کم و کاستی تنها ذکر روایت آن می‌‌تواند همراه با سوگ و ماتم برای اهالی و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت باشد. هر چند شاید امروزه مداحی نقش پر رنگ‌تری نسبت به مقتل‌ خوانی در کشور ما پیدا کرده و طی یکی دو دهه اخیر شاهد اجراهای کمتری از روایت‌ های مقتل‌خوانی در دهه نخست ماه محرم هم سو و هم‌داستان با آیین سوگواری حضرت امام حسین(علیه السلام) هستیم؛ اما نباید فراموش کنیم که ریشه هنر آیینی مانند مداحی نیز کاملا سرچشمه‌ اش به مقاتل و کتاب‌های ثبت شده از اتفاق و حوادث روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین(علیه السلام) باز می‌گردد. با مرور گذشته تاریخی آیین «مقتل‌ خوانی» به این نکته پی می‌بریم که شاید در ابتدا شاهد اجرای این آیین صرفا در بخشی از نقاط فلات مرکزی ایران به شکلی کاملاً محدود بوده‌ایم؛ اما ارادت ایرانیان به ساحت مقدس حضرت امام حسین(علیه السلام) و واقعه جانگداز عاشورا و عزاداری‌های ماه محرم و صفر باعث شد تا این شکل از ارادت و رفتار آیینی از فلات مرکزی ایران راه خود را به تمامی نقاط کشور باز کند و امروز حداقل با تورّق تاریخ دو قرن اخیر، شاهد اجرای «مقتل‌ خوانی» در تمامی نقاط کشور هستیم. «پرده‌ خوانان» و «نقالان» به عنوان راویان همیشه همراه آیین ‌های نمایشی ایرانی نیز با توجه به ارادت مردم در ماه های مذهبی خاص مانند ماه محرم، ماه صفر و یا شب‌های شهادت حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در ایام ماه مبارک رمضان سعی می‌کردند در روایت خوانی، نقالی و یا پرده‌ خوانی خود به روایت حماسه‌ سازی روزهای حماسه‌ سازان دشت کربلا و در نهایت واقعه عاشورا بپردازند. به همین دلیل است که در آیین «مقتل‌خوانی» ریشه‌ های بسیار عمیقی از پیوندهای آیین‌ های نمایشی باستان ایران را چون نقالی، دفترخوانی، پرده‌ خوانی و همچنین در مواردی چاووش‌ خوانی را شاهد هستیم. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا