eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
305 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نظر مرحوم شیخ انصاری درباره ی استفاده از امور غیر مجاز در مجالس حسینی :👇 @AsnadolMasaeb
✅ممکن است برخی تصور کنند که با توجه به جایگاه رفیع و پاداش عظیم اقامه ی شعائر مذهبی و نیز با توجه به روایاتی که در مورد ثواب گریه و گریاندن در مصائب حضرت سید الشهداء(علیه السلام) وارد شده است، پس می‌توان از روضه‌ های بدون مدرک معتبر و حتی دروغ و غنا هم در این زمینه استفاده کرد، چه اینکه مهم توجه مردم به امام شهید(روحی فداه) و مصیبت‌های آن حضرت و دیگر اهل بیت(علیهم السلام) و انجام بکاء و سوگواری است و مهم جذب مخاطب به محافل دینی است. پس باید متفاوت بود و همهٔ سلیقه‌ها را جذب کرد و چون این همه در مسیر تقویت شعائر حسینی است مجاز است! البته ممکن است کسی صریحا این ادعا را نکند؛ ولی از سیره ی عملی او چنین برداشتی بشود. ♦️شیخ اعظم(قدس سره) در دو جا این مطلب را شدیدا نفی می‌کند و می‌ فرماید هرگز نمی‌ توان به اسم انجام مستحبات‌، مرتکب حرام گردید. یعنی مستحب بودن گریاندن هرگز از قبح دروغ، فساد ریا، حرمت غنا و .. چیزی را کم نمی‌ کند. ♦️«أنّ الإعانة و الإبكاء قد قيّد رجحانهما - بالإجماع- بالسبب المباح،فلا بدّ من ثبوت إباحة السبب من الخارج حتّى يثبت له الاستحباب بواسطة دخوله‌في أحد العنوانين،فلا يمكن إثبات إباحة شي‌ء و عدم تحريمه بأنّه يصير ممّا يعان‌به على البرّ،و لو كان كذلك لكان لأدلّة الإعانة و الإبكاء قوّة المعارضة لما دلّ على‌تحريم بعض الأشياء،كالغناء في المراثي و العمل بالملاهي لإجابة المؤمن و نحوذلك.» 📚منبع : رسالة التسامح فی ادلة السنن؛ تراث الشیخ الأعظم، ج 23، ص ۱۵۹ ♦️«أنّ أدلّة المستحبّات لا تقاوم أدلّة المحرمات، خصوصاً التي تكون من مقدماتها؛ فإنّ مرجع أدلّة الاستحباب إلى استحباب إيجاد الشيء بسببه المباح، لا بسببه المحرَّم، أ لا ترى أنّه لا يجوز إدخال السرور في قلب المؤمن و إجابته بالمحرمات، كالزنا و اللواط و الغناء؟» 📚مکاسب، ج 1، ص ۳۰۸ ✅مرحوم شیخ در همین بحث نسبت به وضع مجالس حسینی در زمان خودش درددلِ سوزناکی دارد که خواندنی است. حال اگر شیخ اعظم بعضی از محافل، منابر و مداحی‌های امروز را می‌دید، چه می‌فرمود؟! ✍ @AsnadolMasaeb @andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 7️⃣1️⃣ :📚 کتاب «فاطِمَةُ الزّهراء(س) بَهجَةُ قَلبِ المُصطَفی(ص)» ذکر تاریخ زندگانی و روایات و فضائل صدیقه کبری، حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، اثر مرحوم شیخ احمد رحمانی همدانی📚✍👇 @AsnadolMasaeb
فاطِمَةُ الزّهراء(س) بَهجَةُ قَلبِ المُصطَفی(ص).pdf
4.81M
✍📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب«فاطِمَةُ الزّهراء(س) بَهجَةُ قَلبِ المُصطَفی(ص)» @AsnadolMasaeb
فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص).pdf
5.32M
✍📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص)» ترجمه کتاب فوق @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴 ✍ 7️⃣3️⃣1️⃣ 👤 @AsnadolMasaeb
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ(سلام الله علیها)》🔷🔹 ✅امام صادق(علیه السلام) در فرازی از روایتی، ظلم وارده بر حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را اینگونه بیان می فرماید : 📋《فَأَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ(ع) فَدَكَ وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ‏ بَيْتِهَا وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللهِ(ص)》 ♦️از فاطمه(سلام الله علیها) فدك را گرفتند و او را از ميراثش منع كردند و حق او و شوهرش را غصب كردند. به سوزاندن خانه اش همت گماشتند و اساس ظلم را بنيانگذاری كردند و سنت حضرت رسول اکرم(ص) را تغییر دادند.(۱) در روایتی سلمان فارسی می گوید : 📋《خَرَجْتُ مِنْ مَنْزِلِي يَوْماً بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّه(ص) بِعَشَرَةِ أَيَّامٍ فَلَقِيَنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ(ص) فَقَالَ لِي : يَا سَلْمَانُ! جَفَوْتَنَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)!》 ♦️ده روز پس از رحلت رسول الله(ص) از منزل خود خارج شدم و على بن ابی طالب(علیه السلام) پسر عموی پیامبر اکرم(ص) مرا دید و به من فرمود : اى سلمان! تو بعد از پيامبر خدا(ص) بر ما جفا كردى! من عرض کردم : 📋《حَبِيبِي! أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مِثْلُكُمْ لَا يُجْفَى غَيْرَ أَنَّ حُزْنِي عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) طَالَ فَهُوَ الَّذِي مَنَعَنِي مِنْ زِيَارَتِكُمْ》 ♦️حبيب من! اى ابالحسن(ع)! به مثل شمایی کسی جفا نمی‌ کند. ولی حزن و اندوه من بر رسول اکرم(ص) شديد بود و آن مانع زيارت شما شد.(۲) در روایتی دیگر آمده است که سلمان فارسی بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص) وقتی به خانه ی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) رفت، فاطمه(سلام الله علیها) بعد از دیدن سلمان فرمود : 📋《یَا سَلْمَانُ! جَفَوْتَنِی بَعْدَ وَفَاةِ أَبِی》 ♦️ای سلمان! تو بعد از رحلت پدرم به ما جفا کردی؟ سلمان گفت : 📋《أَ أَجفَاکُم؟!! لَمْ أَجْفُکُمْ‌!》 ♦️آیا امکان دارد که من بتوانم به شما جفا کنم؟!!(۳) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : خواستم خنده کنم ماتم طاها نگذاشت خواستم گریه کنم طعنه ی اعدا نگذاشت خواستم داد دل فاطمه گیرم ز عدو حکمت و مصلحت خالق یکتا نگذاشت آن زمانی که در خانه عدو آتش زد خواستم من بروم ام ابیها نگذاشت آن زمانی که گل و غنچه ی من پرپر شد خواستم داد زنم ناله ی اسما نگذاشت دیدن میخ در خانه مرا آتش زد خواستم جان بدهم زینب کبری نگذاشت  دست از غسل کشیدم که به من فرصت آه صورت نیلی و آن سینه ی سینا نگذاشت خصم می خواست مرا جانب مسجد ببرد تا نفس داشت درآن معرکه زهرا نگذاشت آن زمانی که عدو فاطمه ام را می زد چاره ای صبربه من غیر تماشا نگذاشت خواستم قصه ی آن کوچه بپرسم ز حسن ترس جان دادن آن شاهد تنها نگذاشت 👤ژولیده نیشابوری 📚منابع : ۱)الخصال شیخ صدوق، ص۶۰۳ ۲)مهج الدعوات سيد بن طاووس، ص۷ ۳)مهج الدعوات سيد بن طاووس، ص۵ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا