🔟 #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام :
«يَا عَبْدَ الْمَلِكِ! لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ وَ يَزِيدُ اللَّهُ فِي رِزْقِكَ وَ يُحْيِيكَ اللَّهُ سَعِيداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا سَعِيدَاً وَ يَكْتُبُكَ سَعِيدَاً»
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔹️ای عبدالملک! زیارت حسین بن علی(علیهما السلام) را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خداوند به این وسیله عمرت را طولانی میکند، روزیت را زیاد میکند، تا زنده هستی سعادتمند خواهی بود و سعادتمند خواهی مرد و نام تو را در سعادتمندان مینویسد.(۱)
#فضیلت_زیارت
#امام_حسین_علیه_السلام
📚منبع :
۱)کامل الزيارات ابن قولویه قمی، ص۱۲۳
@AsnadolMasaeb
✍پاسخ :
مقتل خوانی یکی از قدیمی ترین آئیین سوگواری و عزاداری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) با اشکال نمایشی و مذهبی در فرهنگ ایران شیعی به شمار می رود که ریشه آن از کتاب های موسوم به نام «مقتل» که برگرفته شده از واقعه عاشورا هستند، سرچشمه میگیرد.
به گواهی تاریخ و با استناد به اسناد متقن موجود در تاریخ، بعد از واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری قمری نخستین شاهدان و راویان این اتفاق خانواده امام حسین(علیه السلام) به ویژه امام سجاد(علیه السلام) و راوی حادثه کربلا حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) بودند.
شکی وجود ندارد که راز ماندگاری هر جریانی در سیر فراز و فرود تاریخی اش، به ثبت و نقل وجوه تحقق آن رویداد، بدون هیچ افزودن و یا کاستن از آن رویداد، در حقیقت مهمترین بستر ماندگاری آن رخداد و رسیدن به نسل های آینده به عنوان میراثی بزرگ از گذشتگان به شمار میرود.
حماسه ی عاشورا و واقعه کربلا با توجه به تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی آن که در سال ۶۱ هجری قمری همزمان با حکمرانی خاندان بنی امیه صورت گرفت؛ اگر با وجود کاتبان، راویان و یاران صدیق حضرت امام حسین(علیه السلام) همراه نبود، بی هیچ تردیدی آنگونه که امروز با تمام ابعاد جریان سازش در تار و پود زندگی مسلمانان به دست آنها رسیده، حاصل نمیشد.
کیست که در این میان نقش راویان صدیق و همچنین همراهان حسین(علیه السلام) را در ثبت و روایت مظلومیت، شهادت، ایثار و از جانگذشتگی او و یاران باوفایش را فراموش کند؟
پس این روش، یعنی «مقتل خوانی» کهن ترین شیوه ی سوگواری و تعزیت عاشورایی است که امروزه در مرور آیین های مختلف مذهبی و دینی به ویژه آئیین های متکی بر واقعه عاشورا در ایران زمین، به یکی از گونههای ماندگار و ثبت شده به شکل ملی در کشورمان بر میخوریم که آن را آیین «مقتلخوانی» مینامیم.
آئینی که طی آن، شاهد رفتارهای نمایشی و مذهبی مردم سرزمین مان هستیم.
شیوه اجرای «مقتل خوانی» امروزه به عنوان یکی از گران سنگ ترین منابع مکتوب و مرثیه سرایی سید و سالار شهیدان در تاریخ کشورمان درج شده است.
شکی در این مسئله وجود ندارد که در روایت واقعه عاشورا، برخلاف رفتارهای نمایشی ایرانیان به هیچ وجه نیازمند افزودن تخیلات یا اغراق در رفتارها، رخدادها و حوادث صورت گرفته نیست؛ چرا که حماسه شهامت ایثار و مظلومیت حضرت امام حسین(علیه السلام) و یاران با وفایش در واقعه عاشورا چنان تراژدی عظیمی را رقم زد که بیهیچ کم و کاستی تنها ذکر روایت آن میتواند همراه با سوگ و ماتم برای اهالی و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت باشد.
هر چند شاید امروزه مداحی نقش پر رنگتری نسبت به مقتل خوانی در کشور ما پیدا کرده و طی یکی دو دهه اخیر شاهد اجراهای کمتری از روایت های مقتلخوانی در دهه نخست ماه محرم هم سو و همداستان با آیین سوگواری حضرت امام حسین(علیه السلام) هستیم؛ اما نباید فراموش کنیم که ریشه هنر آیینی مانند مداحی نیز کاملا سرچشمه اش به مقاتل و کتابهای ثبت شده از اتفاق و حوادث روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین(علیه السلام) باز میگردد.
با مرور گذشته تاریخی آیین «مقتل خوانی» به این نکته پی میبریم که شاید در ابتدا شاهد اجرای این آیین صرفا در بخشی از نقاط فلات مرکزی ایران به شکلی کاملاً محدود بودهایم؛ اما ارادت ایرانیان به ساحت مقدس حضرت امام حسین(علیه السلام) و واقعه جانگداز عاشورا و عزاداریهای ماه محرم و صفر باعث شد تا این شکل از ارادت و رفتار آیینی از فلات مرکزی ایران راه خود را به تمامی نقاط کشور باز کند و امروز حداقل با تورّق تاریخ دو قرن اخیر، شاهد اجرای «مقتل خوانی» در تمامی نقاط کشور هستیم.
«پرده خوانان» و «نقالان» به عنوان راویان همیشه همراه آیین های نمایشی ایرانی نیز با توجه به ارادت مردم در ماه های مذهبی خاص مانند ماه محرم، ماه صفر و یا شبهای شهادت حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در ایام ماه مبارک رمضان سعی میکردند در روایت خوانی، نقالی و یا پرده خوانی خود به روایت حماسه سازی روزهای حماسه سازان دشت کربلا و در نهایت واقعه عاشورا بپردازند.
به همین دلیل است که در آیین «مقتلخوانی» ریشه های بسیار عمیقی از پیوندهای آیین های نمایشی باستان ایران را چون نقالی، دفترخوانی، پرده خوانی و همچنین در مواردی چاووش خوانی را شاهد هستیم.
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜مقتل خوانی شهید «سید محمدباقر حکیم» در روز عاشورا در قم :👆
#مقتل_خوانی
#عزاداری_علماء
#روضه_خوانی_علماء
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜مقتل خوانی «آیت الله العظمی وحید خراسانی» در روز تاسوعا در قم :👆
#مقتل_خوانی
#عزاداری_علماء
#روضه_خوانی_علماء
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜مقتل خوانی #مقام_معظم_رهبری در روز عاشورا در خطبه های نماز جمعه تهران :👆
#مقتل_خوانی
#عزاداری_علماء
#روضه_خوانی_علماء
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜مقتل خوانی #استاد_عندلیب_همدانی در روز عاشورا در همدان :👆
#مقتل_خوانی
#عزاداری_علماء
#روضه_خوانی_علماء
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜مقتل خوانی «استاد یثربی کاشانی» در روز عاشورا در کاشان :👆
#مقتل_خوانی
#عزاداری_علماء
#روضه_خوانی_علماء
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜مقتل خوانی «استاد شیخ حسین انصاریان» در روز عاشورا در تهران :👆
#مقتل_خوانی
#عزاداری_علماء
#روضه_خوانی_علماء
@AsnadolMasaeb
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
0️⃣1️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «صدق در مقتل خوانی» نوشته ی ویرایش شده و برگرفته شده از کتاب «لؤلؤ و مرجان» مرحوم «حاج میرزا حسین نوری مازندرانی» معروف به «محدث نوری» که حاوی مطالبی درباره نکات مقتل خوانی و آداب منبر و مرثیه؛ اثر حسین استاد ولی✍📚👇
@AsnadolMasaeb
صدق در مقتل خوانی.pdf
1.09M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «صدق در مقتل خوانی»
@AsnadolMasaeb
📝ثواب گریاندن و سرودن شعر برای #امام_حسین_علیه_السلام در کلام #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام :👇
#اشعار_آئینی
#شاعران_اهلبیت_علیهم_السلام
@AsnadolMasaeb
✅ابو هارون مکفوف می گوید :
امام صادق(علیه السلام) به من فرمود :
📋《يَا أَبَا هَارُونَ! أَنْشِدْنِي فِي اَلْحُسَيْنِ(ع)! فَأَنْشَدْتُهُ》
♦️اى ابا هارون! در مرثيه ات درباره امام حسين(ع) شعرى براى من بخوان!
من نیز شروع كردم به خواندن!
در این هنگام امام صادق(ع) به من فرمود :
📋《أَنْشِدْنِي كَمَا يُنْشِدُونَ يَعْنِي بِالرِّقَّةِ》
♦️آن طورى كه(در محافل خود) مىخوانيد، بخوان! يعنى با آهنگ محزون و رقّت آور!
و من نیز این شعر را خواندم :
📋《اُمْرُرْ عَلَى جَدَثِ اَلْحُسَيْنِ(ع) فَقُلْ لِأَعْظُمِهِ اَلزَّكِيَّةِ》
♦️بر قبر حسين(ع) گذر كن و به استخوانهاى پاكش بگو!
سپس حضرت(ع) به شدت گریست و فرمود :
دوباره بخوان!
📋《فَأَنْشَدْتُهُ اَلْقَصِيدَةَ اَلْأُخْرَى فَبَكَى وَ سَمِعْتُ اَلْبُكَاءَ مِنْ خَلْفِ اَلسِّتْرِ》
♦️من قصيدۀ ديگرى را خواندم و حضرت(ع) گريه كرد و از پشت پرده صداى گريه زنان را شنيدم.
وقتى فارغ شدم، امام صادق(ع) فرمود :
📋《يَا أَبَا هَارُونَ! مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ(ع) شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى عَشَرَةً كُتِبَ لَهُمُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ(ع) شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى خَمْسَةً كُتِبَ لَهُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ(ع) شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى وَاحِداً كُتِبَ لَهُمُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ ذُكِرَ اَلْحُسَيْنُ(ع) عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنَيْهِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابَةٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ اَلْجَنَّةِ》
♦️اى ابا هارون! هر كس شعرى براى حسين(ع) بخواند و بگريد و ده تن را بگرياند، بهشت براى آنها ثبت خواهد شد.
و هر كس براى حسين(ع) شعرى بخواند و خود بگريد و پنج نفر را بگرياند، بهشت براى آنها ثبت خواهد شد.
و هر كس براى حسين(ع) شعرى بخواند و يك نفر را بگرياند، بهشت براى آنها ثبت خواهد شد.
و هر كس در نزد او يادى از حسين(ع) شود و به اندازۀ بال مگسى اشك از چشمانش بيرون بيايد، ثوابش با خدا است و خداوند در پاداش او به كمتر از بهشت راضى نمىشود.(۱)
📚منبع :
۱)ثواب الأعمال شیخ صدوق، ج۱، ص۸۳
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤شعر خوانی #مقام_معظم_رهبری در بین شعرای اردبیل در سال ۷۹ و تمجید از شعر «تاج الشعراء» مرحوم «عباسقلی یحیوی»(متوفی سال ۵۸ شمسی)
«آی باتدی صبح آچیلدی زینب نوایه گلدی
زهرا دئدی حسین وای عالم صدایه گلدی
چون ییخدیلار آتیندان سلطان تشنه کامی
دنیایه اولدی اعلان قتل الحسین پیامی
جناتیدن ائشیتدی پیغمبر گرامی
نعلین سیز عباسیز کرب و بلایه گلدی
یئرلر تزلزل ائتدی دعسه دوشوب سمایه
کروبیان لاهوت آغلاشدی بو بلایه
یئل اسدی گون دوتولدی ظلمت فضایه گلدی
خون حسین بوغازدان جاری اولان زمانی»
#شاعران_اهلبیت_علیهم_السلام
#اشعار_آئینی
@AsnadolMasaeb