✳️ راهبر اجتماعی باید در همه حوادث حاضر باشد
🔸#آیت_الله_خامنه_ای ذیل آیه شریفه(مجادله:1) به نکته مهمی توجه داده و میگویند:
«#رهبرى_اسلامى در هر مسئلهاى و پديدهاى از پديدههاى مردم، #حاضر و ناظر است؛ معناى رهبرى اين است...
پيغمبر از قضيهى خانوادگى هم پايش را كنار نميكشد؛ اگر قرار است كه يك جامعهاى داشته باشيم، يك امّتى داشته باشيم كه در رأس اين امّت يك امامى است،
اين امام همهى مشكلات مردم را آنجايى كه به او ارجاع ميشود و او بايد حل كند، بايد حل كند و همه جا #حاضر باشد.»
🔸پیامبر همه جا در صحنه حاضر و پاسخگوی مشکلات است، چه اینکه در آیه شریفه نیز حلال مشکل آن زن میشود.
🔸نکته مهم آن است که نکته اشاره شده مخصوص #رهبر_جامعه نیست بلکه در مقیاس کوچکتر، هر شخص دیگری نیز که بخواهد در فضای اجتماعی نقش #راهبری داشته باشد، او نیز باید در همه حوادث اجتماعی #نقش_آفرینی کند،
از کمترینش که یک #موضع_گیری است تا #حل_مسئله که غایت است.
🔸اینکه گفته میشود مگر شما #علامه_دهر اید که در مورد همه اتفاقات نظر میدهید، هم حرف درستی است و هم حرف غلطی.
حرف درستی است، به این معنا که انسان نباید در حیطه هایی که علم و شناخت ندارد، بیخود حرفی بزند.
حرف غلطی است، به این معنا که #لازمه_راهبری_اجتماعی این است که باید در حوادث، #راهبر_مردم بود و نمیشود خود را کنار کشید چون جامعه اکنون درگیر آن مسئله است و منتظر پاسخ.
🔸لذا حتما باید در زمینه های مختلف تا حد معقولش، کسب علم کرد، تا بتوان به نحو صحیح کنشگر بود.
البته برای این مسئله لازم نیست در همه زمینه ها متخصص بود.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 مراتب جهاد و مسئله انتخابات
🔹حضرت امیر میفرمایند در راه خدا جهاد کنید، اولا #جهاد_عملی (به کنایه جهاد با دست ها گفته شده)، اگر نشد ثانیا #جهاد_زبانی و اگر این هم نشد، ثالثا #جهاد_قلبی.
🔹در حکمت 375 نهج البلاغه نیز میفرمایند: اوّل چيزي كه از آن مغلوب شده و شكست مى خوريد، #جهاد_عملی است، اینکه اهل جهاد با کفار و مشرکین نبوده و به بهانه های مختلف از آن کنار میکشید.
🔹البته #جهاد_نظامی، یک مصداق جهاد عملی است، این نوع جهاد، مصادیق متعدد دیگری هم دارد مثل #جهاد_علمی، #جهاد_اقتصادی، #جهاد_فرهنگی و... خلاصه اولین شکست مومنین، عقب نشینی از چنین جهادی است.
🔹پس از آن، #جهاد_زبانی است، معاصی و زشتی ها را میبینید اما خود را به ندیدن میزنید. همان چیزی که امروز از آن تعبیر به #جهاد_تبیین میشود.
اهل نشان دادن زیبایی ها و #روایت_خوبی_ها و نشان دادن کراهت زشتی ها و روایت آن نیستید. این دومین شکست شماست.
🔹پس از آن، #جهاد_قلبی است، اینکه حتی در دل هاتان هم میل به زشتی ها و کراهت از خوبی ها دارید. اینجا دیگر كار دين، تمام است چون اگر جهاد عملی و زبانی ممكن نشد، همه توانایی جهاد قلبی را دارند، هر چند توان آشکار کردنش نباشد.
🔹پس هر گاه شخصی جهاد قلبی را هم از دست داد، این نشانه تبدّل اخلاق و #گمراهى و بدبختى او در دنيا و آخرت است.
چنین شخصی حقیقتا #وارونه گشته و دیگر در دنيا #آرامش نداشته و سرگردان خواهد شد و در آخرت نیز گرفتار کیفر الهی.
➕#کلید_واژه: «فإنْ لَم تَقْدِروا فجاهِدوا بألسِنَتِكُم»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
📌وظيفه علما به هنگام پديد آمدن بدعتها
🔹قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إذا ظَهَرتِ البِدعُ في اُمّتي فلْيُظهِرِ العالِمُ علمَهُ ، فمَن لَم يَفعلْ فعَلَيهِ لَعنةُ اللّهِ . (الكافي : ۱ / ۵۴ / ۲)
هرگاه بدعتها در ميان امّتم پديدار شوند بر عالِم است كه علم خود را آشكار سازد. هر كس چنين نكند، لعنت خدا بر او باد.
🔸عنه صلى الله عليه و آله :إذا ظَهَرتِ البِدعُ و لَعَنَ آخِرُ هذهِ الاُمّةِ أوّلَها ، فمَن كانَ عندَهُ عِلمٌ فَلْيَنْشُرْهُ ، فإنَّ كاتِمَ العِلمِ يَومَئذٍ كَكاتِمِ ما أنْزلَ اللّهُ على محمّدٍ . (كنز العمّال : ۹۰۳)
هر گاه بدعتها پديدار شوند و پسينيان اين امت، پيشينيان آن را لعن و نفرين كنند، هر كس دانشى دارد، بايد آن را منتشر سازد، كه هر كس در آن روز دانش خود را پنهان دارد، همچون كسى است كه آنچه را خدا بر محمّد نازل كرده، كتمان كرده باشد.
🔹وسائل الشيعة عن يُونسَ بنِ عبدِ الرّحمنِ :رَوَينا عنِ الصّادقِينَ عليهم السلام أ نّهُم قالوا : إذا ظَهَرتِ البِدعُ فعلَى العالِمِ أن يُظهِرَ عِلمَهُ ، فإنْ لَم يَفعلْ سُلِبَ نورَ الإيمانِ .(وسائل الشيعة : ۱۱ / ۵۱۱ / ۹)
به نقل از يونس بن عبد الرحمان ـ: از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام براى ما روايت شده است كه فرموده اند: هرگاه بدعتها سر بردارند، عالِم بايد علم و دانش خود را آشكار سازد و اگر چنين نكند، نور ايمان از او سلب مى شود.
#غزه
#رفح
#صهیونیسم
°•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1132
💠 رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی
🔸حضرت میفرمایند: دو نفر كه با يكديگر همراه ميشوند، اجر آن كسى پيش خدا بيشتر و پيش خدا محبوبتر است كه به رفيق خود #اَرفق باشد، يعنى رفق او، رفاقت او، #همزيستى او، #همراهى او بيشتر باشد.
🔸رفتار بعضى، چه در رفتارهاى خانوادگى، چه در محيط كار، چه با زيردست، با بالادست، با مردم كوچه و بازار، رفقآميز است، با ملايمت رفتار ميكنند
🔸نه اينكه از حقّ خودشان كوتاه مىآيند يا اينكه بر روى #گناه چشم ميپوشند يا #نهىازمنكر و #امربهمعروف نميكنند؛ نه،
همه اين كارهاى واجب را انجام ميدهند، منتها با رفق، با مدارا، با #نرمى، #بدون_خشونت، بدون دست زدن به رفتارهاى نامناسب.
🔸بعضى بعكسِ اين هستند؛ چه در رفتارهاى خانوادگى، چه در بيرون و محل کار، بنايشان بر #ناسازگارى است؛
#ايرادگيرى، #عيبجويى، #بداخلاقى؛ اينها همه انواع ناسازگارى است.
بهانهگيرىهاى بيخود در محيط اجتماعى دارند، در #مبادرات_سياسى ناسازگارند، بناى بر همراهى و رفق و مدارا و مانند اينها ندارند
اين #مبغوض است عند الله تعالی و آن اوّلى #مطلوب و محبوب
🔸حالا در اين روايت دو نفر را مثال زده و بيان فرموده است امّا اين فقط مثال است؛ در مجموعهى رفتارهاى اجتماعى، اين معنا وجود دارد.
🔰#آیت_الله_خامنه_ای ، 10/9/83؛با کمی تلخیص
➕#کلید_واژه: «أحَبُّهُما إلى اللّٰهِ عز و جل أرفَقَهُما بصاحِبِه»
📌پ.ن: آیا این شاخص برای مسئولیت مهمی چون #ریاست_جمهوری، لازم و ضروری است؟
چگونه میتوان در تشخیص این شاخص، مرز آن را با عدم همراهی با باندهای قدرت و ثروت مشخص نمود؟
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی 🔸حضرت میفرمایند: دو نفر كه با يكديگر همراه ميشوند، اجر
✳️ برای اینکه معنای #رفق و مدارا در #حیطه_سیاسی و بین قوا خوب معنا بشه، تامل در این عبارات کمک کننده است:
🔹«توصیه من #همافزائى با قوهى مجريه است. نبايستى كار را جورى تنظيم كرد، جورى پيش برد كه معنايش #دعوا و #اختلاف باشد؛ اين در بيرون، روى مردم، خيلى تأثيراتش بد است.
گاهى ديده مىشود كه مثلاً در مجلس، در يك نطقى، در يك اظهار نظرى، يك حرفى زده مىشود. اگر خداى نكرده حرفى باشد كه كسى را يا جمعى را متهم كند، جبرانش بهآسانى ممكن نيست؛ مردم را نااميد مىكند.
🔹نگوئيد فلان ضعف و فلان ضعف وجود دارد. بنده به ضعفها آگاهم. با وجود اين ضعفها، آن چيزى كه امروز در قوهى مجريه وجود دارد، يك #شاكلهى_خوب و مطلوب است.
در كشور دارد كار انجام مىگيرد. خب، بايستى #همكارى كرد، بايد كمك كرد؛ هم مجلس كمك كند به دولت، هم دولت كمك كند به مجلس؛ هم قانون فصل الخطاب است براى عمل دولت، هم گرايشهاى دولت و تشخيصهاى دولت يك اشاره است به قانونگذار براى كيفيت قانونگذارى.
🔹اين مسئله با #استقلال_مجلس منافات ندارد. من نمايندهى مجلس هم بودم، رئيس دولت هم بودم؛ من هر دو جا را تجربه كردم. در طول اين سالهاى متمادى هم، هم مجالس را ديدم، هم دولتها را ديدم. هيچ اشكالى ندارد كه يك مجلسى قانون صحيح و درست و قوى و منطقى را جورى تنظيم كند كه براى دولت، رفتار طبق آن قانون، عملى باشد، ممكن باشد، آسان باشد.
🔹انسان نگاه كند ببيند دولت چه جورى مىتواند عمل كند، چه جورى بهتر مىتواند عمل كند، چه جورى آسانتر مىتواند عمل كند، قانون را تنظيم كند و در اين مجرا بيندازد؛ اين ممكن است، هيچ اشكالى هم ندارد.
از آن طرف هم وقتى قانون تهيه شد، منجّز شد، دولت موظف است با همهى وجود، با همهى قوا، بدون بهانهگيرى، طبق آن قانون عمل كند. دو طرف قضيه، اينجورى است؛ يعنى هر دو مىتوانند به هم كمك كنند، همافزائى كنند؛
🔹اگر چنانچه از هر دو طرف يك بهانههائى اتفاق افتاد؛ اينطرف گفت نه، اين قانون را چون دولت اينجورى مىخواهد، ما نمىكنيم؛ آن طرف هم گفت چون اين قانون، اين گوشهاش كج است، ما هم زير بار نمىرويم؛ خب، اينكه نمىشود؛ اوضاع مملكت نمىچرخد.
🔹#رفق، خوب است؛ رفق، همسازى، #هميارى، مدارا. در باب رفق رواياتى داريم. رفق يعنى سازگارى؛ انسان #سازگارى نشان بدهد. آن كه آدم نبايد با او سازش كند، دشمن است؛ آدم با دوست بايد سازگارى نشان دهد. بالاخره بايد #تحمل كنند؛ يك چيزى را اين از آن تحمل كند، يك چيزى را آن از اين تحمل كند.
🔰#آیت_الله_خامنه_ای ،8/3/90، با کمی تصرف
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 عقلانیت دینی، تعاملی چند بُعدی و پیچیده
🔸در تفسیر منسوب به #امام_حسن_عسکری(ع) ص586 روایتی بسیار مهم نقل شده که #امام_سجاد(ع) فرمودند: دو نفر از اصحاب #اميرالمؤمنين(ع) که يكى از آنها را #مار گزیده بود و دیگری را نیز #عقرب نیش زده بود، درحالی که هر دو از درد و ناراحتی گریه میکردند، محضر حضرت آمدند که مثلا حضرت کاری برایشان بکند.
🔸حضرت فرمود: این بلا هنوز تمام نشده و ادامه دارد. لذا آن دو را به منزلشان بردند و هر دو تا دو ماه همچنان درگیر این مریضی و ناراحتی بودند.
پس از دو ماه، حضرت امیر به دنبال آنها فرستاد. در مسیر که آن دو را می آوردند، اینگونه گمان میشد که اینها از شدت درد و ناراحتی حتما خواهند مرد، از بس درد داشتند.
🔸حضرت به آنها فرمود: حال شما چطور است؟ گفتند: بسيار درد شدیدی داریم. حضرت فرمود: #استغفار كنيد از گناهى كه موجب اين ناراحتى و درد براى شما شد و به خدا پناه ببريد از آنچه موجب از بين رفتن اجرتان و شدت #گناه برايتان گرديد و اين ناراحتى فقط بواسطه گناهى بود كه مرتكب شديد.
🔸به حضرت گفتند ماجرا چیست؟ حضرت به یکی از آنها رو کرد و فرمود:
فلانی يادت مىآيد فلان روز كه فلان كس به #سلمان_فارسی، چون ما را #دوست ميداشت، زخم زبان و طعنه زد ولى تو هیچ به او نگفتی و از سلمان دفاع نکردی، درحالیکه آن روز #تکلیف و وظیفه تو دفاع از سلمان بود چون اگر دفاع میکردی، آن شخص و آن افرادی که آنجا بودند، نه میتوانستند به خودت آسیب و ضرری بزنند و نه به خانواده و فرزندانت، و نه به مالت.
اما تو بيشتر ملاحظه آن شخص را کردی و به خاطر #رودربایستی ای که داشتی هیچ به او نگفتی و همین باعث شد گرفتار این درد شوی.
🔸بعد حضرت ادامه میدهند که اگر ميخواهى خداوند ناراحتى و درد تو را از بين ببرد، تصميم بگير که از این به بعد هر شخصی، دوستى از ما را مورد طعنه قرار داد، در صورتى كه بتوانى او را كمك كنى، كمك نمایى و کوتاهی نکنی، مگر اینکه بترسی بر خود و خانواده و فرزند و مالت آسیبی برسد.
🔸حضرت به شخص دیگری نیز رو کرد و فرمود: تو ميدانى چرا دچار چنين درد و ناراحتى شدى؟ گفت: خیر. حضرت به او گفت:
يادت هست وقتى #قنبر خادم من آمد و تو پيش فلان ستمگر ايستاده بودى و تو برای احترام به قنبر از جاى خود بلند شدی و این حرکت تو به خاطر احترام به ما بود اما آن شخص ستمگر به تو اعتراض كرد كه چرا پيش من برای قنبر بلند شدی و تو به او گفتی چرا بلند نشوم براى كسى كه ملائكه پر و بال خود را زير پايش ميگسترانند.
اين حرف تو باعث شد که آن شخص ستمگر بلند شود و قنبر را بزند و #دشنام بدهد و او را #اذیت و آزار بدهد و مرا نیز #تهدید و مجبور بکند که بر این اتفاق صبر کنم. لذا این کار تو باعث شد گرفتار این درد و ناراحتی بشوی.
🔸بعد حضرت به او میگویند: اگر میخواهی خدا به تو #عافيت بخشد، تصميم بگير از امروز نسبت به ما و هر يك از دوستان ما، كارى در مقابل دشمنانمان انجام ندهى كه موجب اذيت و آزار آنها با ما شود.
🔸بعد حضرت به عنوان نمونه اشاره به #سیره_پیامبر اکرم میکنند و میفرمایند: پيامبر اكرم با اينكه مرا بر همه مقدم ميداشت اما وقتی من در مجلسی وارد میشدم، آنگونه که جلوی پای دیگران بلند میشد، جلوی پای من بلند نمیشد، درحالی که آنها قابل مقايسه با من نبودند، چرا که پيامبر اكرم ميدانست اين كار، دشمنان را وادار ميكند عكس العملى انجام دهند كه موجب غم و ناراحتى او و من و مؤمنين شود.
📎#کلیدواژه: «يَوْمَ غَمَزَ عَلَى سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ فُلَانٌ وَ طَعَنَ عَلَيْهِ لِمُوَالاتِه»
📌پ.ن: این روایت اشاره به #پیچیدگی های تعاملات اجتماعی سیاسی دارد. همانطور که دفاع نکردن از مؤمن در جایی که ضرر به انسان نمیرسد، گناه است، تعریف بی موقع از مؤمن که موجب اذیت او میشود، هم گناه است. #تکلیف و وظیفه دینی، یک امر بسیط و یک خطی نیست بلکه نسبت به موقعیت های مختلف، متفاوت میشود.
تشخیص صحیح این مسئله، #نکته_اساسی است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
May 11
💠 شاخص، حق است، نه اشخاص
🔸حضرت میفرماید: حرف حق را بپذیر ولو اینکه آن شخص خود عامل به آن نباشد.
چون ملاک #حق است، نه #اشخاص.
گاهی از دوست یا شخصی، حرف درستی میشنویم و اراده میکنیم عمل کنیم اما وقتی میبینیم او خود هم عمل نمیکند، ما هم سست شده و رها میکنیم.
🔸حضرت اینجا به ما یاد میدهد اینگونه نباشید، وقتی حرف حقی شنیدی، اخذ کن و کاری نداشته باش خودش عمل میکند یا نه، هرچند عمل آن شخص اثر گذار است اما نباید برای ما این #ملاک باشد.
🔸 #راستگویی خوب است ولو گوینده خودش راستگو نباشد.
#قناعت خوب است ولو اینکه گوینده خودش قانع نباشد.
#ساده_زیستی خوب است ولو آنکه شخص دعوت کننده به آن خود ساده زیست نباشد.
🔸حرف خوب از هر که شنیدیم، بگیریم و بکار بندیم، هر چند که گوینده خود به آن عمل نکند.
🔸پس اگر #پیشوایان و #مسئولین و #حاکمان، آنگونه که میگویند، نبودند، قرار نیست ما هم زیر میز زده و از آنها تبعیت کنیم.
➕#کلید_واژه: «خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 به نظرتان علت و ریشه این اختلاف که شیعه، شیعه را تکفیر میکند چیست؟
در روایات دیگری هم داریم که در آخرالزمان بین شیعیان درگیری و تنش شدید خواهد شد، به نحوی که یکدیگر را تکفیر میکنند، خب علت چیست؟
سر فرصت کمی بیشتر به این سوال خواهیم پرداخت
➕#کلید_واژه: «يَتفِلَ بَعضُكُم في وُجوهِ بَعض»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آه از جنایت النصیرات ...
آه از تکه نانی که بعد از روزها فرصت نشد تا قدری از گرسنگی اش بکاهد ...
آه از ظلم ظالم و از اشک مظلوم ...
آه از روزمره گی و فراموش کاری ما ...
چرا دعا نمی کنیم ...
چرا استغاثه نمیکنیم ...
چرا با سیل صلوات و توسل بنیان دشمن را نمی کنیم ...
آقای مظلومان عالم به مظلومیت مادرت مظلوم غزه را دریاب ...
#النصیرات
#غزه