eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
89 عکس
15 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72 سایر فیش های مطالعاتی و پراکنده در این کانال گذاشته میشود: @Fishha
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
💠 عقلانیت دینی، تعاملی چند بُعدی و پیچیده 🔸در تفسیر منسوب به (ع) ص586 روایتی بسیار مهم نقل شده که (ع) فرمودند: دو نفر از اصحاب (ع) که يكى از آنها را گزیده بود و دیگری را نیز نیش زده بود، درحالی که هر دو از درد و ناراحتی گریه میکردند، محضر حضرت آمدند که مثلا حضرت کاری برایشان بکند. 🔸حضرت فرمود: این بلا هنوز تمام نشده و ادامه دارد. لذا آن دو را به منزلشان بردند و هر دو تا دو ماه همچنان درگیر این مریضی و ناراحتی بودند. پس از دو ماه، حضرت امیر به دنبال آنها فرستاد. در مسیر که آن دو را می آوردند، اینگونه گمان میشد که اینها از شدت درد و ناراحتی حتما خواهند مرد، از بس درد داشتند. 🔸حضرت به آنها فرمود: حال شما چطور است؟ گفتند: بسيار درد شدیدی داریم. حضرت فرمود: كنيد از گناهى كه موجب اين ناراحتى و درد براى شما شد و به خدا پناه ببريد از آنچه موجب از بين رفتن اجرتان و شدت برايتان گرديد و اين ناراحتى فقط‍‌ بواسطه گناهى بود كه مرتكب شديد. 🔸به حضرت گفتند ماجرا چیست؟ حضرت به یکی از آنها رو کرد و فرمود: فلانی يادت مى‌آيد فلان روز كه فلان كس به ، چون ما را ميداشت، زخم زبان و طعنه زد ولى تو هیچ به او نگفتی و از سلمان دفاع نکردی، درحالیکه آن روز و وظیفه تو دفاع از سلمان بود چون اگر دفاع میکردی، آن شخص و آن افرادی که آنجا بودند، نه میتوانستند به خودت آسیب و ضرری بزنند و نه به خانواده و فرزندانت، و نه به مالت. اما تو بيشتر ملاحظه آن شخص را کردی و به خاطر ای که داشتی هیچ به او نگفتی و همین باعث شد گرفتار این درد شوی. 🔸بعد حضرت ادامه میدهند که اگر ميخواهى خداوند ناراحتى و درد تو را از بين ببرد، تصميم بگير که از این به بعد هر شخصی، دوستى از ما را مورد طعنه قرار داد، در صورتى كه بتوانى او را كمك كنى، كمك نمایى و کوتاهی نکنی، مگر اینکه بترسی بر خود و خانواده و فرزند و مالت آسیبی برسد. 🔸حضرت به شخص دیگری نیز رو کرد و فرمود: تو ميدانى چرا دچار چنين درد و ناراحتى شدى؟ گفت: خیر. حضرت به او گفت: يادت هست وقتى خادم من آمد و تو پيش فلان ستمگر ايستاده بودى و تو برای احترام به قنبر از جاى خود بلند شدی و این حرکت تو به خاطر احترام به ما بود اما آن شخص ستمگر به تو اعتراض كرد كه چرا پيش من برای قنبر بلند شدی و تو به او گفتی چرا بلند نشوم براى كسى كه ملائكه پر و بال خود را زير پايش ميگسترانند. اين حرف تو باعث شد که آن شخص ستمگر بلند شود و قنبر را بزند و بدهد و او را و آزار بدهد و مرا نیز و مجبور بکند که بر این اتفاق صبر کنم. لذا این کار تو باعث شد گرفتار این درد و ناراحتی بشوی. 🔸بعد حضرت به او میگویند: اگر میخواهی خدا به تو بخشد، تصميم بگير از امروز نسبت به ما و هر يك از دوستان ما، كارى در مقابل دشمنانمان انجام ندهى كه موجب اذيت و آزار آنها با ما شود. 🔸بعد حضرت به عنوان نمونه اشاره به اکرم میکنند و میفرمایند: پيامبر اكرم با اينكه مرا بر همه مقدم ميداشت اما وقتی من در مجلسی وارد میشدم، آنگونه که جلوی پای دیگران بلند میشد، جلوی پای من بلند نمیشد، درحالی که آنها قابل مقايسه با من نبودند، چرا که پيامبر اكرم ميدانست اين كار، دشمنان را وادار ميكند عكس العملى انجام دهند كه موجب غم و ناراحتى او و من و مؤمنين شود. 📎: «يَوْمَ غَمَزَ عَلَى سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ فُلَانٌ وَ طَعَنَ عَلَيْهِ لِمُوَالاتِه‏» 📌پ.ن: این روایت اشاره به های تعاملات اجتماعی سیاسی دارد. همانطور که دفاع نکردن از مؤمن در جایی که ضرر به انسان نمی‌رسد، گناه است، تعریف بی موقع از مؤمن که موجب اذیت او می‌شود، هم گناه است. و وظیفه دینی، یک امر بسیط و یک خطی نیست بلکه نسبت به موقعیت های مختلف، متفاوت میشود. تشخیص صحیح این مسئله، است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 شاخص، حق است، نه اشخاص 🔸حضرت میفرماید: حرف حق را بپذیر ولو اینکه آن شخص خود عامل به آن نباشد. چون ملاک است، نه . گاهی از دوست یا شخصی، حرف درستی میشنویم و اراده میکنیم عمل کنیم اما وقتی میبینیم او خود هم عمل نمیکند، ما هم سست شده و رها میکنیم. 🔸حضرت اینجا به ما یاد میدهد اینگونه نباشید، وقتی حرف حقی شنیدی، اخذ کن و کاری نداشته باش خودش عمل میکند یا نه، هرچند عمل آن شخص اثر گذار است اما نباید برای ما این باشد. 🔸 خوب است ولو گوینده خودش راستگو نباشد. خوب است ولو اینکه گوینده خودش قانع نباشد. خوب است ولو آنکه شخص دعوت کننده به آن خود ساده زیست نباشد. 🔸حرف خوب از هر که شنیدیم، بگیریم و بکار بندیم، هر چند که گوینده خود به آن عمل نکند. 🔸پس اگر و و ، آنگونه که میگویند، نبودند، قرار نیست ما هم زیر میز زده و از آنها تبعیت کنیم. ➕: «خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 به نظرتان علت و ریشه این اختلاف که شیعه، شیعه را تکفیر میکند چیست؟ در روایات دیگری هم داریم که در آخرالزمان بین شیعیان درگیری و تنش شدید خواهد شد، به نحوی که یکدیگر را تکفیر میکنند، خب علت چیست؟ سر فرصت کمی بیشتر به این سوال خواهیم پرداخت ➕: «يَتفِلَ بَعضُكُم في وُجوهِ بَعض» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آه از جنایت النصیرات ... آه از تکه نانی که بعد از روزها فرصت نشد تا قدری از گرسنگی اش بکاهد ... آه از ظلم ظالم و از اشک مظلوم ... آه از روزمره گی و فراموش کاری ما ... چرا دعا نمی کنیم ... چرا استغاثه نمیکنیم ... چرا با سیل صلوات و توسل بنیان دشمن را نمی کنیم ... آقای مظلومان عالم به مظلومیت مادرت مظلوم غزه را دریاب ...
💠راهبر اجتماعی باید دلسوز مردمش باشد، حتی نسبت به معاندین و مخالفین 🔸در این آیه شریفه(کهف:6)، شاهد عجیب پیامبر حتی نسبت به ، و هستیم، به حدی که خود خدا نیز از این حد دلسوزی دیگر کُفری شده و میگوید: پیامبر من، نکند میخواهی به خاطر اینکه اینها به حرف تو ایمان نمی آورند، از شدت اندوه خودت رو کنی! 🔸از این نکته باید آموخت، رهبر و ، باید باشد. این شیوه، شیوه ای است که امروز نیز باید جلوی چشم ما باشد و امروز چقدر محتاج این نگاهیم. 🔸به خصوص اینکه خیلی از مردم ما حقیقتا معاند هم نیستند، درحالی که پیامبر همین شیوه را حتی نسبت به معاندین هم داشت. البته خداوند وقتی دید پیامبرش در این مشی آنقدر پیشتاز است که دیگر دارد به خودش آسیب میزند لذا تاکید میکند که اینقدرش دیگر جا ندارد و لازم نیست و اصلا بر عهده تو نیست. 🔸این آیه پاسخی است به کسانی که دین اسلام را ، و پیامبر را شخصی میدانند، که البته آنها هدفی ندارند الا و چهره واقعی اسلام. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
مرحوم در رجالش ص586 گزارشی خاصتا برای امروز دارد. میگوید را در عرفه دیدم درحالی که زیاد درحال راز و نیاز بود. به او گفتم خداوند تلاش امروزت را دید. عبدالله گفت: به خدا قسم در اینجا حتی یک دعا برای خود نکردم و تماما دعایم برای دیگر مومنین بود چرا که از امام کاظم(ع) شنیدم که میفرمود: هر کس براى برادران مؤمن خود پشت سرشان دعا کند، از عرش ندا مى رسد که صدهزار برابر آن براى خود تو خواهد بود، و من نخواستم از صد هزار برابر دعاى فرشتگان [که یقیناً مستجاب است] دست بردارم! و براى خودم دعا کنم که نمى دانم مستجاب خواهد شد یا خیر! https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
💠 اصل رشد در خانواده 🔸با اینکه روایت در منابع اهل سنت آمده اما محتوای آن ما را به نکته مهمی توجه میدهد که در منابع شیعه(1) نیز به آن تاکید شده و آن این است که در بستر باید تحقق یابد، نه . 🔸قرار نیست همه بسترها را فراهم کند تا فقط و فقط رشد کند، بلکه مرد نیز باید علاوه بر اینکه خود رشد میکند، بستر را برای رشد همسر نیز فراهم کند. نسبت به نیز همین مسئله صادق است. 🔸این نکته یکی از آسیب های شایع خصوصا در خانواده های مذهبی است. عموما برنامه و طرحی برای رشد همسر وجود ندارد و این خود را در ادامه زندگی و خصوصا در بزنگاه ها نشان خواهد داد و همین تبدیل به مانعی مهم و جدی بر سر حرکت و رشد شوهر خواهد شد. 🔸لذا پیامبر اکرم در اینجا تاکید میکنند: ➕خداونـد بیامــرزد مـردى را کـه نیمه شـب برمى خیزد و مى خوانَــد و همســرش را بیــدار مى کنــد و اگــر زنــش برنمى خیــزد، مــرد بــه صورتــش مهربانانــه آب مى پاشــد؛ ➕پــروردگار بیامـرزد زنـى را کــه شــب برمى خیــزد و نمــاز شـب مى خوانــد و شـوهرش را بیــدار مى کنــد. و اگــر شـوهرش برنمى خیـزد، بــه صورتــش مهربانانــه آب میپاشـد. : «فإن أبىٰ نَضَحَت في وَجهِهِ الماء» 📌پ.ن: آیا ما نیز به فکر تعالی همسر خود هستیم؟ برای رشد همسر خود چه طرح و برنامه ای داریم؟ شاید لازم باشد کمی بیشتر به این مسئله بپردازیم. ....... (1) مثلا در مجمع البیان ج8 ص561 شبیه این گزارش آمده که اگر مرد برای نماز شب، همسرش را بیدار کند چقدر اجر خواهند برد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی 🔸حضرت در این روایت، برای در عرصه اجتماعی، به سه مولفه اساسی اشاره میکنند که انصافا چقدر برای امروز ما لازم و ضروری است: 1️⃣اولا و ناراحتی هایمان، ما را به برخوردهای غلط و خروج از حق نکشاند 2️⃣ثانیا خوشی ها و ، ما را در امر باطلی نیندازد 3️⃣ثالثا در هنگام و توانایی، به حق خود قانع باشیم و به بیش از آن دست اندازی نکنیم. ➕: «إِذا رَضيَ لَم يُدخِلهُ رِضاهُ في باطِل» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی 🔸حضرت در این روایت، برای #کنشگری در عرصه اجتماعی، ب
🔺مورد اول من رو یاد فرهنگ میندازه، چیزی که محورش بود، اینکه کاری نداری حق با کیه، مهم اینه که از هم گروهیت، از رفیقت، از هم طایفه ای خودت دفاع کنی، هرچند حق با او نباشه. ➕من رو یاد ماجرای عدم رای به در قضیه وزارت خارجه او میندازه که قبیله گرا برخورد نکرد؛ درحالی که همه اعضای موافقش بودن اما آیت شروع به تبیین او کرد. ➕من رو یاد پرت کردن میکروفن توسط انداخت، همین چند سال پیش. ➕من رو یاد پرت کردن میکروفن توسط انداخت، همین چند روز پیش. 🔺مورد دوم من رو یاد آقای (رئیس دادگاه های انقلاب) میندازه، وقتی بهش خبر دادن یه عده از رو تو یه خونه تیمی محاصره کردیم و بچه های شما هم تو اون خونه هستن و اینکه الان چی کار کنیم؟ گفت هر کاری با بقیه کردید با اون هم بکنید. ➖البته که موارد مثبت و منفی دیگری هم خاطرم می آید: ➕موضع آیت الله درباره پسرش مهدی و اعلام برائت از او ➕موضع آیت الله درباره پسرش محمدحسین که نذر کرده بود اگر دستگیر شود، 40 روز روزه بگیرد ➕موضع درباره نوه اش سیدحسین که اگر اسلحه کشید، بزنیدش ➕ماجرای سیلی زدن ، نماینده مجلس به سرباز ساده به خاطر راه ندادن او در مسیر ویژه ➕ماجرای و بازدید شبانه از پاسگاهی که سرباز نگهبان، آنها را که راه نمیدهد هیچ، بلکه به سمت آنها نارنجک هم پرتاب میکند و صیاد زخمی میشود اما از او تمجید میکند چون احتمال میداده کلکی در کار باشد 🔺مورد سوم من رو یاد خودمون میندازه، که هیچ وقت از برای استفاده شخصی استفاده نمیکردن، حتی وقتی که کارشون گیر میکرد، مثل صیاد که ماجراش معروفه. اما در مقابل چقدر از حتی به ظاهر مذهبی ها و یقه بسته ها دیدیم که رو حسابی خوردن و یک آب هم روش. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تک خوری ممنوع 🔺در این حدیث قدسی دارد که به تنهایی به صحرا میرفت. خداوند به او وحی کرد که چرا به تنهایی به سمت ما می آیی؟ 🔸داوود گفت: اشتیاق من به دیدار تو زیاد شده و این خلق و ، مانع رسیدن من به تو هستند، اینها بین ما فاصله انداخته اند لذا آنها را رها کرده ام و به تنهایی به سراغ تو آمده ام. 🔸خدای متعال به او وحی کرد: داوود! به سوی خود بازگرد، اگر بتوانی دست یک بنده ای که از من است را در دست من بگذاری، اگر بتوانی یک را با من آشتی بدهی، این چیزی است که تو را ماندگار خواهد کرد، این چیزی است که من از تو میخواهم. ➕: «فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلا» 📌پ.ن: خیلی وقت ها خواستیم خودمون تنهایی تک خوری کنیم اما از اینها مهمتر اینه که چقدر تونستیم یکی رو به خدا و اهل بیت وصل کنیم؟ اصلا برا این کار، احساس وظیفه میکنیم؟ حاضریم سختی این کار رو بجون بخریم؟ حاضریم کمی کمتر به اعمال خودمون برسیم ولی بیشتر برای بقیه وقت بگذاریم؟ حقیقتا کار سختی است، خود را وقف دیگران کردن... 📍آیات و روایات اجتماعی|عضو شوید📍