💠 مدل حکمرانی بنی امیه و تفاوت آن با مدل حکمرانی علوی
🔺 یکی از مهمترین نقاطی که بین #حکمرانی_علوی و #حکمرانی_بنی_امیه تفاوت وجود دارد، در مسئله نوع نگاه به #مردم و تعامل با مردم است. در ادامه برخی شواهد مرتبط را می آوریم.
1️⃣ #مسلم_بن_عقیل وقتی در کوفه دستگیر میشود، خطاب به #عبیدالله_بن_زیاد عبارت مهمی دارد:
➕«فَقَالَ مُسْلِمٌ:
🔷 ما لِهَذَا أَتَيْتُ وَ لَكِنَّكُمْ أَظْهَرْتُمُ الْمُنْكَرَ وَ دَفَنْتُمُ الْمَعْرُوفَ:
🔸براى اين چيزها، به اين سرزمين نيامدم؛ امّا این مدل و مشی شما بوده که #منکر و زشتی ها را آشکار و #ترویج کردید، #معروف و خوبی ها را پنهان کرده و مانع ترویج آنها شدید. شما #کارخانه_تولید_منکر و محو معروف بودید.
🔷 و تَأَمَّرْتُمْ عَلَى النَّاسِ #بِغَيْرِ_رِضًى مِنْهُمْ:
🔸و #بدون_رضايت_مردم، خود را فرمانرواى آنها نموديد چرا که اساسا رضایت و #انتخاب_مردم برای شما مهم نبود.
🔷 و حَمَلْتُمُوهُمْ عَلَى غَيْرِ مَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ بِهِ:
🔸 و #مردم را به كارهايى وا داشتيد كه #امر_الهى نبود،
🔷 و عَمِلْتُمْ فِيهِمْ بِأَعْمَالِ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ:
🔸 در واقع مدل و مشی حکمرانی شما میان مردم، همان مدل و مشی #كسرا و #قيصر در #ایران و #روم بود.
🔷 فأَتَيْنَاهُمْ لِنَأْمُرَ فِيهِمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ نَدْعُوَهُمْ إِلَى حُكْمِ الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ كُنَّا أَهْلَ ذَلِك.»
🔸 اما ما اهل بیت نزد مردم آمده ایم تا ميان آنان، #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر كنيم و آنها را به حكم كتاب و سنّت، فرا بخوانيم كه ما اهل آن هستيم.
پ.ن: اساسا ذهنیت و #ارتکاز_شیعه و اصحاب در ابتدا اینگونه بوده: «#بسط_ید و حکومت=#مشروعیت_الهی+#رضایت_مردم»
اما بعدا با آمدن سلطان ها و پیاده کردن مشی بنی امیه ها، این نگاه شیعه فراموش شد.
در اینجا یک شاهد برای کشف چنین ارتکازی در ذهن اصحاب آمد و در ادامه موارد دیگری هم ذکر میشود.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
2️⃣ نامه اصحاب و شیعیان در خانه #سلیمان_بن_صرد، به سیدالشهدا و دعوت او به کوفه، توسط فقهای بزرگی مانند #حبیب_بن_مظاهر و #مسلم_بن_اوسجع و...:
🔷 «فَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي قَصَمَ عَدُوَّكَ الْجَبَّارَ الْعَنِيدَ:
🔸 حمد و سپاس خدایى را كه پشت دشمن سركش ستمگر تو را شكست
🔷 الَّذِي انْتَزَى عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ فَابْتَزَّهَا أَمْرَهَا
🔸 همان دشمنى(#بنی_امیه) كه با #زور و #اجبار، زمام امور حکومت و مردم را به دست گرفت
🔷 و غَصَبَهَا فَيْئَهَا
🔸 و #ثروت_های_عمومی که مال مردم بود را غصب كرد
🔷 و تَأَمَّرَ عَلَيْهَا #بِغَيْرِ_رِضًى مِنْهَا
🔸 و بدون #رضايت_مردم، بر آنان امير و حاکم شد و قدرت را بدست گرفت، درحالی که مردم آنها را #انتخاب نکرده بودند.
🔷 ثمَّ قَتَلَ خِيَارَهَا وَ اسْتَبْقَى شِرَارَهَا
🔸 سپس بهترين های امت را شهید کرده و اشرار و بدترينشان را باقی و رها گذارد
🔷 و جَعَلَ مَالَ اللَّهِ دُولَةً بَيْنَ جَبَابِرَتِهَا وَ أَغْنِيَائِهَا.»
🔸 و ثروت الهى را در ميان ستمگران و ثروتمندان تقسيم كرد و ناتوانان را محروم داشت.
📚 الارشاد شیخ مفید، ج2، 37
3️⃣ لهوف سیدبن طاووس به نقل از سیدالشهدا نیز چنین عبارتی درباره خلافت #یزید دارد:
🔷 «يَدَّعِي الخِلافَةَ عَلَى المُسلِمينَ، و يَتَأَمَّرُ عَلَيهِم #بِغَيرِ_رِضىً مِنهُم»
🔸 یزید ادّعاى خلافت بر مسلمانان دارد درحالیکه #بدون_رضايت بر آنان حکومت مىكند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
4️⃣ بعد از ماجرای صلح امام حسن با معاویه، معاویه به حضرت میگه: گمان میکنم بعد از این ماجرا باز هم هوای خلافت در سر داشته باشی؟ حضرت در پاسخ به او چنین می فرمایند:
🔷 «وَيْلَكَ يَا مُعَاوِيَةُ! إِنَّمَا الْخَلِيفَةُ مَنْ سَارَ #بِسِيرَةِ_رَسُولِ_اللَّهِ ص وَ عَمِلَ بِطَاعَةِ اللَّهِ
🔸 واى بر تو معاويه! خليفه كسى است كه روش و #مشی_پيامبر را پيش بگيرد، و دستور خدا را بكار بندد
🔷 و لَعَمْرِي إِنَّا لَأَعْلَامُ الْهُدَى وَ مَنَارُ التُّقَى
🔸 و به جان خودم سوگند كه ما #اهل_بیت، آن راهنمايان هدايت و چراغ هاى تقوا هستیم، نه شما #بنی_امیه.
🔷 و لَكِنَّكَ يَا مُعَاوِيَةُ! مِمَّنْ أَبَارَ السُّنَنَ وَ أَحْيَا الْبِدَعَ
🔸 و تو اى معاويه! از آنها هستى كه: #سنت ها، #روش ها و #سیره رسول خدا را نابود کردی، #بدعت ها را در دین خدا زنده کردی
🔷 و اتَّخَذَ عِبَادَ اللَّهِ #خَوَلًا وَ دِينَ اللَّهِ #لَعِباً
🔸 روش تو به خلاف روش پیامبر این بود که مردم و بندگان خدا را به مثابه #برده انگاشتی، هیچ #حق_آزادی و #انتخاب برای آنها قائل نبودی چون آنها را برده خود میدانستی و دین خدا را #بازیچه خود گرفتی.
🔷 فكَأَنْ قَدْ أُخْمِلَ مَا أَنْتَ فِيهِ فَعِشْتَ يَسِيراً وَ بَقِيَتْ عَلَيْكَ تَبِعَاتُهُ»
🔸 ای معاویه بدان که اين قدرت و مقامی كه تو دارى، بى ارزش و ناچيز است، ديرى نپايد و وزر و وبالش پيوسته به گردنت بماند.
📚 تحف العقول، ص233
5️⃣ یک بیان معروفی هم #ابوذر از #پیامبر نقل کرده که منابع معتبر متعددی آن را ذکر کرده اند که اون هم موید همین برداشت است:
➕ «سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ إِذَا بَلَغَ بَنُو أَبِي اَلْعَاصِ ثَلاَثِينَ رَجُلاً اِتَّخَذُوا دِينَ اَللَّهِ دَغَلاً وَ عِبَادَ اَللَّهِ خَوَلاً وَ مَالَ اَللَّهِ دُوَلاً»
➕ ابوذر: من خودم از پیامبر شنيدم که مىفرمود: هر گاه تعداد فرزندان و فرزندزادگان یعنی آل ابوالعاص(#بنی_امیه) به 30 مرد برسد، آنگاه قدرت و حکومت را بدست خواهند گرفت و در نتیجه:
➖#دين_خدا را وسیله #فریب مردم قرار میدهند
➖و #مردم و بندگان خدا را #برده و مِلک خویش میکنند
➖و #مال_خدا را وسيلۀ دولت و #توانگرى خود گرفته و به #انحصار خویش درمی آورند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
6️⃣ #امیرالمومنین در مسیر حرکت به سمت شام، برای نبرد دوم با #معاویه، وقتی به انبار رسید، عده ای با محوریت #اشعث گفتند به جای نبرد با شامیان، اول با خوارج نجنگیم و پس از پیروزی بر آنها، برای نبرد با معاویه به سمت شام حرکت کنیم.
حضرت برای اینکه لشکریان را متوجه #اشتباه_راهبردی شان بکند، خطبه ای خوانده و میگویند به من خبر رسیده که عده ای میگویند ای کاش اول به سمت خوارج میرفتیم و بعد به سمت شام، اما بدانید که این نگاه، اشتباه است و در ادامه میگویند:
➕ «فَسيروا إلَى القاسِطينَ؛ فَهُم أهَمَّ عَلَينا مِنَ الخَوارِجِ، سيروا إلى قَومٍ:
يُقاتِلونَكُم كَيما يَكونوا جَبّارينَ،
يَتَّخِذُهُمُ النّاسُ أربابا،
و يَتَّخِذونَ عِبادَ اللّهِ #خَوَلاً ،
و مالَهُم دُوَلاً.»
➕ حضرت تاکید میکند، جریان معاویه، مسئله اصلی و اولویت دار است، نه خوارج. لذا اول باید به سمت شام حرکت کرد.
در ادامه درباره چرایی خطرناک تر بودن جریان اسلام صفینی توضیح میدهد و میگویند:
▪️چون این جریان با شما میجنگد تا از #ستمکاران و ظالمان بشود چرا که هدف اصلی او بدست گرفتن #قدرت و حاکمیت است.
▪️اینها میخواهند کاری کنند که مردم، اختیار خود و اموالشان را بدست آنها بدهند. و با استفاده از همین ثروت ها، برای خود دولت سازی میکنند.
▪️اینها میخواهند #مردم را #برده خود کنند، #حق_آزادی، #انتخاب و #اختیار را از آنها بگیرند. اما در عین حال کاری میکنند که مردم نیز آنها را انتخاب میکنند.
▪️اما چگونه؟ با استفاده از #زر، #زور و #تزویر، با استفاده از #رسانه و تهییج غریزه و #شهوات، افکار و اراده خود را بر مردم #تحمیل میکنند
▫️دقیقا همان کاری که امروز #دموکراسی_غربی دنبال میکند، یعنی با استفاده از #جهل مردم، کار خود را پیش میبرد.
▫️چون دشمن عقل، آگاهی و عقلانیت برای مردم اند، درحالی که مکتب علوی، نقطه مقابلش یعنی #مردم_سالاری_دینی است که قوامش به #عقلانیت و آگاهی مردم است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 علت صلح امام حسن(ع) با معاویه
🔺وصیت #امیرالمومنین و اراده امام حسن این بود که به سمت شام حرکت کرده و فتنه #معاویه را بخشکاند اما چه شد که این اتفاق نیفتاد؟
#امام_حسن خود اینگونه نقل میکنند:
🔰قِلّت و کمی یارانم و ترس از ذلت، من را از نبرد با اهل شام باز نداشت
بلکه قبلا شیعیان راستین وقتی با اهل شام می جنگیدند، #سلامت و #صبر و استواری دو خصلت مهم آنها بود و با این دو به نبرد با آنها میرفتیم
اما امروز آن سلامت و وحدت، به #انشقاق و دشمنی تبدیل شده و آن صبر و استواری، به #بی_تابی و شکایت بدل گشته است.
🔰شما شیعیان قبلا #فرمانبُردار ما بودید و دین تان جلودار دنیای تان بود، #انگیزه_های_دینی تان حاکم و مقدم بر #انگیزه_های_دنیوی تان بود.
اما امروز دنیای شما پیشوای دین تان شده است،
🔰دیروز ما امام تان بودیم و شما امت ما؛ ما و شما برای هم بودیم و بین مان پیوندی ناگسستنی وجود داشت اما امروز شما علیه ما شده اید، مقابل ما قرار گرفته اید و آن پیوند بین مان را گسسته اید.
🔰معاویه مرا به سوی صلحی فرا خوانده که نه در آن #عزتی است و نه در آن رعایت #انصاف شده.
اگر #اراده و انتخاب شما، حیات و #زندگی_دنیا به هر قیمتی است، آن صلح را خواهم پذیرفت، در حالی که خار در چشم داشته و باید تحمل کنم.
ولی اگر اراده و #انتخاب شما، جنگ و #شهادت در راه خداست، صلح را نخواهیم پذیرفت و قضاوت را به محکمه الهی واگذار میکنیم.
🔰اینجا بود که اصحاب همه با هم گفتند: انتخاب ما #بقا و #زندگی دنیاست!
کلیدواژه: «فَنَادَى الْقَوْمُ بِأَجْمَعِهِمْ بَلِ #الْبَقِيَّةُ وَ #الْحَيَاة»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت!
🔺 در این #حدیث_قدسی که اول بار #تفسیر_قمی آن را نقل کرده اینگونه آمده که خداوند وقتی آدم را خلق کرد و از روح خود در آن دمید، به فرشته ها فرمود برآن #سجده کنید.
🔺 فرشته ها همه سجده کردند الا #ابلیس.
اینجا بود که #حسد ابلیس خود را بروز داد و خطاب به خداوند گفت:
من را از #آتش خلق کردی اما آدم را از #گل، پس من #برتر از او هستم، پس به او سجده نمیکنم.
🔺 #امام_صادق(ع) که راوی این حدیث است در ادامه فرمودند:
اولین کسی که #قیاس کرد، ابلیس بود و #تکبر ورزید و #نافرمانی خدا کرد
و این #استکبار، اولین گناهی بود که خداوند به آن عصیان شد.
(أَوَّلُ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ وَ اسْتَكْبَرَ وَ الِاسْتِكْبَارُ هُوَ أَوَّلُ مَعْصِيَةٍ عُصِيَ اللَّهُ بِهَا)
🔺 ابلیس گفت: خدایا اگر مرا از این سجده بر آدم #معاف کن،
تو را چنان عبادتی بکنم که هیچ فرشته مقرب و پیامبر مرسلی نکرده باشد.
(ُيَا رَبِّ أَعْفِنِي مِنَ السُّجُودِ لِآدَمَ وَ أَنَا أَعْبُدُكَ عِبَادَةً لَمْ يَعْبُدْكَهَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَل)
🔺 خداوند فرمود: مرا به عبادت تو هیچ نیازی نیست، من میخواهم تو مرا عبادت کنی، آنگونه که من میخواهم، نه آنچنان که خودت دوست داری.
(لَا حَاجَةَ لِي إِلَى عِبَادَتِكَ إِنَّمَا أُرِيدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ لَا مِنْ حَيْثُ تُرِيد)
ابلیس اما باز هم بر آدم سجده نکرد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت! 🔺 در این #حدیث_قدسی که اول بار #تفسیر_قمی آن را نقل کر
‼️ این حدیث اشاره به یک آسیب مهم در عرصه #دین_داری_اجتماعی دارد که توجه به آن لازم و ضروری است.
آیات و روایات اجتماعی
💠 آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت! 🔺 در این #حدیث_قدسی که اول بار #تفسیر_قمی آن را نقل کر
📌پ.ن: #ابلیس به خدای متعال میگه من رو از #سجده بر آدم معاف کن، بجاش هرچقدر بخواهی من تو را #عبادت میکنم.
ابلیس میخواست از بین #خوبی_ها، اونی رو که خودش دوست داشت انجام بده، نه اونی که #خدا میخواست.
🌱 این همون آسیب جدی ما بچه مذهبی هاست.
خیلی وقت ها دوست داریم آدم خوبی باشیم، اما اونجوری که خودمون دوست داریم، نه اونجوری که خدا از ما خواسته.
لذا «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ» میشیم، دقیقا عین کاری که #ابلیس کرد.
🌱 در واقع اون چیزی که ما رو فرماندهی میکنه، #هوای_نفس مون هست، نه #خواست_الهی.
خدا با این طراحیش میخواد ما رو #رشد بده و ضعف هامون را از بین ببره اما وقتی ملاک شد دوست داشتنی های خودمون، دیگه این اتفاق نمی افته و دقیقا میشه نقطه افول ما.
🌱 خیلی وقت ها ما به دنبال #دین_داری_بدون_دردوسر هستیم، آهسته برو و آهسته بیا که کسی شاخت نزنه.
خدا میخواد توی این #موقعیت، فلان کار رو انجام بدی اما چون برای ما سخته، این خواسته الهی رو ندید میگیریم و از بین خوبی ها یکی دیگه رو انتخاب میکنیم
🌱 در اینجا اصلا حرفی از انتخاب #گناه نیست، ما نمیخوایم به دنبال کار گناه برویم بلکه فقط براساس #موقعیت تصمیم نگرفتیم و از بین خوبی ها، اون چیزی که راحت تر بوده و بیشتر دوست داشتیم رو انتخاب کردیم.
🌱 مثل ابلیس. او هم نمیخواست به جای سجده بر آدم، به سمت #بی_دینی و عرق فروشی و دزدی و... برود.
تمام حرف ابلیس این بود که: «خدایا! اجازه بده من خودم از بین خوبی ها انتخاب کنم، من دلم میخواد فلان خوبی رو انتخاب کنم، تو هم گیر نده»
همین مشکل بود که باعث شد #کفر ابلیس بالا بزند.
🌱 همه ما در معرض چنین آسیبی هستیم.
این آسیب که خودمان میخواهیم خوبیها را انتخاب کنیم، نه آنچیزی که خداوند خواسته و بر ما تکلیف کرده.
#نتیجه اش هم میشود اینکه فکر میکنیم آدم خوبی شده ایم، درحالی که #هواپرستی تمام وجودمان را گرفته و اساسا چیزی از خوبی برایمان باقی نمانده چون خواسته الهی را زمین گذاشته ایم.
🌱 حالا دوست داشتنی ابلیس، مقام، تکبرش و جایگاهش نسبت به انسان بود
اما ممکن است دوست داشتنی های ما، از جنس #ثروت، #مقام، #لذت_شهوانی، #زن و #فرزند و... باشد
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت! 🔺 در این #حدیث_قدسی که اول بار #تفسیر_قمی آن را نقل کر
🔰 اگر از زاویه #کلان_تری به مسئله نگاه کنیم، خواهیم دید مسئله مهم در اینجا، #مبارزه_با_دین_های_تحریف_شده است، نه #بی_دینی!
🔰 اساسا مسئله امیرالمومنین و پیامبر اکرم نیز همین بود.
#مشرکان_مکه بی دین نبودند، آنها هم قائل به خدا بودند اما بت ها را #شفیعان و #واسطه بین خود و خدایشان میدیدند.
به تعبیر قرآن کریم اگر از آنها پرسیده میشد که خدایتان کیست، پاسخ میدادند: الله.(وَلَئِن سَأَلتَهُم مَّن خَلَقَهُم لَیَقُولُنَّ: #ٱللَّه؛ زخرف:87)
🔰 لذا جریان #بت_پرستی در عرب جاهلی، در واقع یک #نحوه_غلط_پرستش خداوند بود.
در ماجرای #بنی_اسرائیل، بعد از #معجزات عجیب که از رود #نیل عبور کردند و در حرکت به سمت سرزمین موعود، سر راهشان یک قوم بتپرست دیدند، گفتند یا موسی، چند تا بت هم برای ما قرار بده!
🔰 حضرت #موسی فرمود: شما #نادان هستید!
«وَ جَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» (اعراف، 138)
🔰 آنها نمیخواستند علیه خداوند #شورش کنند، آنها نمیخواستند #بی_خدا و بی_دین بشوند، بلکه میخواستند در #نحوۀ_پرستش_خدا، دخالتی بکنند.
قرآن کریم حدود دوازده مرتبه پیامبر را نهی کرده که از #هوای_نفس_مردم و دخالت مردم در دین، تبعیت نکن. (وَلا تَتَّبِع أَهواءَهُم؛ شوری، 15) (وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ؛ مائده، 49) و...
اینها صریح؛ اما غیرصریح هم دارد مثلا میفرماید از #کافران اطاعت نکن! «فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا» (فرقان، 52)
🔰 خب مگه حرف این مردم و کفار چی بود که قرآن از تبعیت آنها نهی میکنه؟ آیا از پیامبر میخواستند که مثلا کافر یا بت پرست بشه؟ خیر، اینها میخواستند یک دخالت کوچکی در دین بکنند، یک مصلحتاندیشی هایی داشته باشند.
🔰 مثلا میگفتند «فقط به خدا بگو برای هر قومی یک پیامبر بیاورد». حتی افراد پیشنهادی خودشون رو هم نام میبردند.
یعنی با پیامبریِ حضرت مخالفت نداشتند، بلکه میخواستند، هویت مستقل قومی خودشان را حفظ کنند.
اما خداوند این حرف را قبول نمیکنه و میفرماید: «وَلَو شِئنَا لَبَعَثنَا فِی کُلِّ قَریَة نَّذِیرا» (فرقان، 51)
🔰 پس مسئلۀ دخالت در نحوۀ دینداری یک مسئلۀ قدیمی و تاریخی است که اولین بار این اتفاق توسط #ابلیس افتاد، آنجا که به خدا گفت: من به جای این سجدۀ بر #آدم، حاضرم آنقدر عبادت کنم و برایت نماز بخوانم که تا حالا کسی نخوانده باشد!
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران
🔺 #حسن_وشّاء نقل میکنه:
در #خراسان در جلسه ای بودم که #امام_رضا(ع) و #زید_بن_موسی(برادر امام رضا) نیز حاضر بودند.
زید رو به عده ای از حاضرین، بر آنها #فخرفروشی میکرد و مىگفت: ما چنين و چنانيم.
🔺 امام رضا كه مشغول سخن گفتن براى عدّهاى ديگر بود، سخنان زيد را شنيد. رو به او كرد و فرمود:
اى زيد! آيا اين سخن سبزىفروشانِ كوفه تو را #مغرور ساخته كه مىگويند: #فاطمه، پاکدامن بود لذا خداوند، آتش را بر #ذريّۀ او حرام كرد؟!
به خدا سوگند كه اين سخن، فقط اختصاص به #حسن و #حسين و فرزندانى دارد كه از شكم او زاييده شده باشند؛
🔺 امّا اين كه پدر ما #امام_کاظم، خدا را #اطاعت كند و روزها روزه بگيرد و شبها را به عبادت بگذرانَد و شمای #زید خدا را #معصيت كنى، آیا در روز قیامت شما دو نفر #یکسان هستید؟ یا اینکه در این صورت تو نزد خدا عزیزتر از پدر خواهی بود؟ قطعا اینگونه نخواهد بود.
🔺 #امام_سجاد همیشه مىفرمود: «براى فرد #نيكوكار از ما اهل بیت، دو پاداش خواهد بود و براى #بدكردار و گناهکار از ما نیز عذابی دو برابر خواهد بود».
🔺 حسن وشاء مىگويد: امام سپس رو به من كرد و فرمود: «اى حسن! آيه: «قٰالَ: يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ» را چگونه قرائت مىكنيد؟»
1️⃣ گفتم: بعضىها آن را «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ» قرائت مىكنند. یعنی پسر نوح، عملی غیرِ صالح بود[غیر وصف عمل]
2️⃣ و برخى ديگر، «إِنَّهُ عَمَلُ غَيْرِ صٰالِحٍ» مىخوانند. یعنی پسر نوح، عملِ غیرِ صالح بود[اضافه عمل به غیر]
که صورت دوم، پسر نوح را از فرزندى نوح نبی نفى مىكند.
🔺 حضرت فرمود: «هرگز! اینگونه نیست که قرآن بخواهد بگوید #پسر_نوح، واقعا فرزند #نوح نبود، بلکه او فرزند نوح نبی بود؛
امّا چون خداى عزوجل را #نافرمانى كرد، خداوند، او را از پدرش نفى كرد.
🔺 همچنین، هر يك از ما اهل بيت كه خداى عزوجل را #نافرمانى و معصیت كند، از ما اهل بیت نيست
و شما نيز همچنین اگر از خداوند #تبعیت کنید، از ما اهل بيت خواهید بود».
➕#کلید_واژه: «لِمحسِنِنا كِفلانِ مِنَ الأَجرِ و لِمُسيئِنا ضِعفانِ مِنَ العَذاب»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران 🔺 #حسن_وشّاء نقل میکنه: در #خراسان در جلسه
📌پ.ن: حضرت در این روایت یک #مناط و #شاخص به ما میدهند،
کسی که دارای یک #جایگاهی است،
#مسئولیتی دارد،
نسبتی با #دین دارد،
جزو #خواص است یعنی طرفداران و #فالوور های زیادی دارد،
▫️ این دسته افراد چون #دایره_اثرگذاری_شان زیاد است، عده ای زیادی متاثر از افکار و رفتار اینها هستند،
لذا کنش این ها اگر مثبت و #درست باشد، #دو_پاداش میگیرند اما اگر منفی و مضر و #غلط باشد، #دو_عذاب نصیبشان خواهد شد.
▫️ البته افرادی که متاثر از ما هستند، خود وظیفه دارند #اهل_فکر و #تعقل باشند و اگر #متعصبانه، #کورکورانه و #بدون_آگاهی از شخصی تبعیت کردند، خود نیز مقصر خواهند بود
اما این چیزی از گناه پیشروها و خواص کم نخواهد کرد.
▫️ در نگاه حضرت، ملاک و شاخص برتری، #ژن_خوب داشتن نیست،
اینکه فرزند فلانی هست،
از فلان خانواده مهم هستی،
حتی اینکه فرزند امام معصوم هستی، هیچ کدام از اینها مهم نیست
▫️مهم #میزان_تلاش و سعی تو برای #پیشبرد_اراده_الله و رسول در مسیر حق است.
ممکن است در این مسیر حتی خطا و معصیت هم بکنی،
اما مهم این است که آیا در حال تلاش برای رفع آن و تحقق اراده حق هستی یا نه؟
▫️به همان میزان که در این مسیر #تلاش و کوشش کنیم، به همان میزان دارای اجر و #قرب_الهی خواهیم بود.
اگر بواسطه جایگاه و #فالوور هایی هم که داریم،
بتوانیم #اراده_الله را در گستره بیشتری بسط بدهیم، اجرمان #مضاعف خواهد شد
▫️و به عکس، اگر در مسیر خلاف آن حرکت کنیم و #اراده_شیطان را بسط دهیم،
بواسطه هر خطا، #عذاب_مضاعف نصیبمان خواهد شد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍