eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
88 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تمام همت شیطان، فقط بچه حزب اللهی هاست! 🔺 در این روایت شریفه، می‌گوید به محضر رفتم، عرض کردم: آیه‌ای در داریم، معنای آن چیست؟ خدای متعال فرموده که اینطور شما را کرده است: 🔺«لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی قطعاً بر مسیر به کمین خواهم نشست، «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانِهِمْ وَ عَنْ شَمَائِلِهِمْ» و بالاخره از یک طرف به آنها نفوذ خواهم کرد، از چپ و راست و از عقب و جلو. و خواهی دید که اکثر آنها نخواهند بود. 🔺 سوال زراره این بود که این آیه شریفه چه میفرماید؟ حضرت در پاسخ میفرمایند: «يَا زُرَارَةُ إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ» ! میدانی حرف شیطان چیست؟ 🔺 اصلاً همه همّت برای تو و دوستان و توست، اصلاً کاری با دیگری ندارد! در واقع کار دیگران را خیلی وقت است که تمام کرده، لذا امروز، شما ها هستید! 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 راهی برای درک شیرینی لذت معنوی 1️⃣ رسول الله: «النَّظَرُ سَهمٌ مَسمومٌ مِن سِهامِ إبليسَ‌، فمَن تَرَكَها خَوفاً مِن اللّٰهِ أعطاهُ اللّٰهُ إيماناً يَجِدُ حَلاوَتَهُ في قَلبِه» 🔺، يكى از تيرهاى زهرآلود است.پس هر كه از ، چشم خود را از فرو بندد، خداوند به او عطا مى‌كند كه آن را در دلش بيابد 2️⃣ رسول الله: «ما مِن مُسلِمٍ يَنظُرُ امرأةً أوّلَ رَمقَةٍ ثُمّ يَغُضُّ بَصَرَهُ إلّاأحدَثَ اللّٰهُ تعالىٰ لَهُ عِبادَةً يَجِدُ حَلاوَتَها في قَلبِه» 🔺هيچ مرد مسلمانى نيست كه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را پايين بيندازد، مگر اين كه خداى متعال به او توفيق مى‌دهد كه آن را در دل خويش بيابد 3️⃣ رسول الله: «مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللّٰهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّه» 🔺هر كه از كارى روى گردانَد، خداوند به جاى آن، عبادتى و شاد كننده عطايش مى‌فرمايد 🔰 اگر بررسی های و انجام شود،چه بسا در عمل نیز همین نکته اثبات شود که افراد و ناپاک، هیچگاه لذتی که در و است را نخواهند چشید 📌پ.ن1: هرچند امروزه چنین کاری بسیار سخت شده اما می ارزد از باب خدا هم که شده، مدتی از لذت حرام چشم بپوشیم،تا ببینیم آیا لذتی و جای آن را خواهد گرفت یا نه 📌پ.ن2: آیا لذت همنشینی با (ع) و هم میتواند مصداق آن باشد؟ نمیدانم، شاید... 📌پ.ن3: شاید بزرگترین و امروز همین مسئله و لذت معنوی باشد 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 رشد انسان وابسته به تعامل و تحمل ناملایمات اجتماعی 🔺 امام باقر میفرمایند: ➕گاهی و ، آن‌قدر مرا می‌کنند که حدّ ندارد ولی شیوه من، ، و در مقابل رفتار آنهاست که البته از برای من تلختر است ➕و بواسطه همین صبر برای انسان حاصل میشود و انسان به مقام روزه ‏گیرِ شب زنده ‏دار و مرتبه شهیدى که در رکاب پیامبر شمشیر زده باشد، دست می یابد! ▪️: «أَصبر من غلامي هٰذا و من أهلي» 🔺اساسا در و ارتباط گرفتن و تحمل کسانی است که انسان با آنها و دارد 🔺این مسئله خاصتا در یک خود را شدیدتر نشان میدهد و عمده این اختلافات، منجر به جدایی افراد میشود اما اگر اشخاص بتوانند در کنار یکدیگر با وجود این اختلافات به سمت حرکت کنند، نتیجه آن برای طرفین خواهد بود 🔺«» یک پایگاه تربیتی زندگی جمعی است که اسلام تاکید فراوان بر آن دارد و آن را به نحوی طراحی کرده که را نتیجه بدهد 🔺به عنوان مثال یکی از آموزه هایی که به شدت در این بستر بر آن تاکید میشود، است چون ارتباط گرفتن با افرادی است که خودمان نکرده ایم بلکه به تعامل با آنها هستیم و این کار را سختتر میکند 🔺رشد اساسا همینجا معنا پیدا میکند یعنی تعامل و ارتباط با کسانی که لزوما ما نیستند که چنین تعاملی نیاز به تحمل و دارد و نتیجه آن است 🔺به خلاف که انسان به سوق میدهد که نتیجه اش، شدن است، نه آدم تر شدن 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ (ع): 🔺«أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ ▫️و اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ▫️و مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» [من لایحضرالفقیه ج4 ص412/رک: کافی ج4 ص43 ح7] 🔺 كن، و يقين بدان كه جاى آن پُر خواهد شد، ▫️و بدان كه هر كس در راه خرج نكند، به خرج كردن در راه گرفتار خواهد شد ▫️و هر كه در راه رفع نياز دار و قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز گرفتار آيد. 2️⃣ (ص): 🔺«مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّهُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا» [جامع الاخبار ص178] 🔺هر كه و دارایی های خود را برای خرج کردن درباره و خوبان دريغ كند، خداوند مالش را به نصيب گرداند. 3️⃣ (ع): 🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ» [کافی ج3 ص504] 🔺هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن در راهى كه آن است دريغ ورزد مگر اينكه به خرج خواهد کرد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
4️⃣ (ع): 🔺«إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ» [تحف العقول ص408] 🔺از خرج كردن در مسیر دريغ مكن كه لاجرم و دو برابر آن را در راه خرج خواهى كرد. 5️⃣ (ع): 🔺«مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْه‏» [کافی ج3 ص506] 🔺هر كه از خرج کردن یک حق در مسیر دريغ ورزد، قاعدتا دو برابر آن را در مسیر و خرج خواهد کرد. 6️⃣ (ع): 🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ ▫️و مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اللَّهَ.» [تحف العقول ص293] 🔺اگر بنده ای از کمک به دریغ ورزد و تلاش برای او نکند، قطعا گرفتار رفع نیاز کسی خواهد شد که باعث بر او میشود و برای او نیز نخواهد داشت. ▫️و هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن چيزى در مسیر و بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در مسیر مجبور خواهد شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
📌 پ.ن: این دسته روایات، حاکی از یک است، اگر خودت را خرج پیشبرد نکنی، قاعدتا خرج پیشبرد خواهی شد. این یکی از است. 🔺اگر اهل در مسیر طاعت الهی و امام جامعه نشویم و سختی و رنج های این مسیر را تحمل نکنیم و حاضر نشویم از جان و مال خود برای این آرمان ها بگذریم، سنت الهی چنین است که مجبور خواهیم شد همین هزینه ها بلکه چند برابر بیشتر از آن را در مسیر اراده و طاعت شیطان و باطل بپردازیم، تازه بدون هیچ اجر و مزدی. یعنی عملا به و مواجب دشمنِ خدا تبدیل خواهیم شد و این است که خدا در این دنیا می‌تواند بر سر کسی بیاورد. 🔺اگر وقت و داشته های خود را خرج پیشبرد اراده نکنیم، قطعاً یک قسمتی از آن، بسیجی‌وار خرج پیشبرد اراده دشمن امام جامعه خواهد شد. البته این اتفاق به مرور خواهد افتاد و از یک جایی به بعد دیگر کل هستی‌ شخص خرج غیرخدا یا دشمن خدا میشود. مثل مردم کوفه که هستی‌شان را خرج حسین(ع) نکردند و عملا شدند اراده یزید و بعد هم کارشان افتاد به دست جنایتکاران سفاکی مثل ! چرا؟ 🔺خطای چه بود که مجبور شدند مقابل امام حسین(ع) بایستند؟ جُرمشان این بود که برخی جاها پای رکاب امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) از جان و مال و وقت خود مایه نگذاشتند. این کار را نکردند یا کم‌گذاشتند؛ تا حدی که امام حسن(ع) وادار به شد و امیرالمؤمنین(ع) به آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ‏ الرِّجَالِ‏ وَ لَا رِجَال‏...»(نهج البلاغه/خطبه27) 🔺قاعده و این است که سزای چنین مردمی این بشود که مجبور شوند پای رکاب دشمن خدا یعنی و ، امام خود یعنی حسین بن علی(ع) را به شهادت برسانند و دچار ننگ و نکبت ابدی شوند. این یکی از عجیب‌ترین است. 🔺 منظور از داشته ها همه داشته هاست، همه نعمت هایی که خدا به ما داده، ، ، ، و... . اگر کسی آبروی خودش را برای ولیّ خدا خرج نکند، خدا مبتلایش می‌کند به اینکه آبرویش را صرف دشمن خدا بکند. ما در جامعۀ خودمان از این افراد، کم نداشته‌ایم. فقط کافی است کمی تاریخ بخوانیم. 🔺بدانیم که اگر و آنکه او دستور داده نباشیم، قطعا و حتما خواهیم شد. و اگر در مقابل خدا و آنکه او دستور داده، خاضع نشویم، قطعا و حتما مقابل شیطان سر فرود آورده و خاضع خواهیم شد. 🔺 : اگر امروز خود را خرج نکنیم، در این مسیر اهل جهاد نباشیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟ اگر امروز در نبرد با و کوتاهی کنیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟ 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را میکنند. (12) آن را کسی تکذیب نمیکند مگر . (13) که هرگاه آیات ما را بر او خوانند، میگوید: از است. (14) این چنین نیست که میگویند؛ بلکه که همواره مرتکب شده اند، بر هایشان چرک و بسته که حقایق را افسانه می پندارند. 🔺اين آيات(مطففین، 11تا14) علت تكذيب را ، و دانسته اند. اینکه کسی آيات را میخواند، علتش و فجورها و انفجارهاى روحى در اثر تراكم گناه است. 🔺چرا گناه، علت تكذيب است؟ زيرا هر عملى، است، يك رابطه يك طرفه نيست كه يك طرف فاعل و طرف ديگر فعل و مفعول باشد، بلكه هر عملى در همان حال كه است، نیز هست و هر عامل در همان حال كه عامل است، نیز هست: یعنی «تأثير متقابل عامل و عمل». 🔺 میگويند: انسان هر عملى كه مرتكب میشود، از آن عمل به موجب ماهيتى كه آن عمل دارد، می‏پذيرد. در واقع، وقتی تدريجاً آن فعل عمل شده و تکرار میگردد، به مرور ماهيت آن حقيقتى را می ‏يابد كه آن عمل، اثر طبعى اوست، مثلًا ماهيت سگ بودن در تكرار عمل درندگى. 🔺می‏توان گفت همان ملاكى كه در هست كه به واسطه ، آن صنعت، می‏شود (مسأله از خود بيگانگى)، در هر عمل غير صنعتى نیز اعم از عمل صالح و غير صالح چنين‏ است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را #تکذیب میکنند. (12) آن را کسی تکذیب
🔺 يك تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر می‏كند، عملى كه از او سر می‏زند نیز متناسب با اوست. حالا اين شخص باتقوا در يك شرايطى قرار میگيرد كه در او پيدا می‏شود، بعد برخلاف مقتضاى تقوايش، گناهى مرتكب می‏شود. 🔺اين ، او را به همان حالت اول باقى نمیگذارد و او ديگر آن آدمِ اول نيست، چون وقتى انسان عملى را مرتكب می‏شود، آن عمل در روحش پيدا میشود، تصور آن عمل و آن عمل براى او پيدا میشود، يعنى روحش با عمل، نوعى پيدا می‏كند. 🔺اين است كه بعد از آنكه عمل پايان يافت، اثرى از آن فعل، در روح انسان باقى می‏ماند. آقاى در درس اخلاق شان، یکی از مبناهایی که هميشه بر آن تكيه می‏كردند، همين مسأله اثر گذاشتن عمل روى روح انسان بود كه چگونه هر عملى يك صورت مشابه و متناسب با خودش بر روى روح انسان باقى می‏گذارد. 🔺حالا اگر همين عمل شود، درست مثل صورت ضعيفى كه از يك شى‏ء باقی می ماند، بار دوم اين اثر روى اثر اول مى ‏آيد و آن را میكند. اگر اين عمل بارها شود، كم ‏كم به گونه ‏اى میشود كه اثر اينها تدريجا غلبه میكند بر وضع سابق، 🔺يعنى تا يك مدتى در روح انسان، دو كيفيت متضاد هست و به قول امروزی ها، انسان داراى میشود: نيمى از وجودش است واقعاً، و نيمه ديگر از وجودش، است واقعاً، گاهى اين نيمه غلبه میكند و گاهى آن نيمه‏. 🔺اين «گاهى» از باب اين نيست كه يك نوع در كار هست، بلكه به حكم دو شخصيتى است كه نيمى اين‏جور حكم می‏كند و نيمى آن‏جور؛ به علت خاصى آن طرف غلبه پيدا میكند، به علت ديگرى آن‏ طرف. بعد كم كم به صورتى می‏شود كه آن نيمه غلبه پيدا می‏كند؛ يعنى تدريجا صورت روحش صورت اين و فاجرانه می‏شود. 🔺آن وقت است كه در نهايتِ سهولت، اين و فجور از او صادر می‏شود و ديگر وقتى میخواهد انجام دهد، برايش يك امر غير طبيعى است. از اين بهتر ديگر نمیشود تأثير عمل بر روح را بيان كرد، تأثير عمل در ساختن انسان و در چگونه ساختن انسان. 📚 مجموعه آثار استاد (نقدى بر ماركسيسم)، ج‏13، ص: 661-663. با کمی تلخیص 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🔺 يك #آدم_باتقوا تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر می‏كند، عملى كه از او سر می‏زند نیز متناس
💠 فرآیند انحطاط اهل حق این آیه شریفه و تفسیر شهید مطهری از آن، نکته دقیقی در چرایی و برخی بزرگان و اهل حق دارد، اینکه چگونه ، ، به مرور و تدریجا، مسیر یک انسان را در سراشیبی قرار میدهد این ویژگی انسان است که وقتی یک خطایی انجام میدهد، بعدا که حتی فهمید اشتباه کرده، به دنبال آن برنمی آید بلکه به دنبال آن میرود دقیقا از همین ویژگی استفاده کرده و انسان ها را به مسیر گمراهی سوق میدهد.
آیات و روایات اجتماعی
💠 فرآیند انحطاط اهل حق این آیه شریفه و تفسیر شهید مطهری از آن، نکته دقیقی در چرایی #انحطاط و #سقوط
🔺الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: «إنَّ المسيحَ عليه السلام قالَ للحَواريّينَ‌: إنّ صِغارَ الذُّنوبِ و مُحَقَّراتِها مِن مَكائدِ إبليسَ‌، يُحَقِّرُها لَكُم و يُصَغِّرُها في أعيُنِكُم فَتَجتَمِعُ و تَكثُرُ فَتُحِيطُ بِكُم» (تحف العقول، ص392) 🔺حضرت به حواريون‌ خود میفرمود: همانا اینکه و خُرد انگاشته بشود، از است. او گناهان را در نظر شما كوچك و خُرد جلوه مى‌دهد و در نتيجه، گناهان اندك اندك جمع و زياد مى‌شوند و شما را در ميان خود میکنند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
ای که در کشتن ما هیچ مدارا نکنی بکش امروز که جز تیغ تو فرمان ندهد ...