💠 عامل اصلیِ سکوتِ حضرت امیر: «عدم همراهی خواص و مردم»
🔰 درباره اینکه چرا حضرت امیر مجبور به سکوت در مقابل این تحریف بزرگ تاریخ شد، میتوان مفصل بحث کرد اما خود حضرت به صورت خلاصه، علت آن را این گونه توضیح میدهند که:
نمیخواستند در جامعه #اختلاف و تفرقه ای ایجاد شود که نتیجه اش ختم به #از_بین_رفتن_اسلام بشود لذا مجبور به #راهبرد_سکوت شدند.
🔺در روایتی که #شرح_نهج_البلاغه و #بحارالانوار به نقل از حضرت امیر آورده اند، حضرت علت سکوتشان را اینچنین بیان کرده اند:
▫️فرَأَيتُ أنَّ الصَّبرَ عَلى ذلِكَ أفضَلُ مِن تَفريِقِ كَلِمَةِ المُسلِمينَ و سَفكِ دِمائِهِم. وَ النّاسُ حَديثو عَهد بِالإِسلامِ، وَ الدّينُ يُمخَضُ مَخضَ الوَطبِ، يُفسِدُهُ أدنى وَهنٍ، ويَعكِسُهُ أقَلُّ خُلفٍ.
▫️چنين #مصلحت ديدم كه #صبر بر اين مسئله بهتر است از پراكندگى و #تفرقه مسلمانان و ريخته شدن خون آنان.
مردم، #تازهمسلمان بودند و دين، مانند مَشكِ شير و كَره در تلاطم بود كه كوچكترين سستىاى آن را تباه مىكرد و كمترين اختلافى آن را وارونه مىساخت.
🔺شبیه این گزارش، متعدد وارد شده است مثلا حضرت در همان شرح نهج البلاغه میفرمایند:
▫️«به خدا سوگند، اگر ترس از ایجاد #شکاف و #اختلاف در میان مسلمانان نبود و بیم آن نمیرفت که بار دیگر #کفر و بت پرستی به سرزمین اسلام بازگردد و اسلام محو و نابود شود، با آنان به گونه دیگری رفتار میکردیم.»
🔰 اما سوال اصلی این است که چرا فضا به این سمت رفت؟ چه اتفاقی افتاد که سید المظلومین مجبور به اتخاذ این سیاست شد؟ اینجاست که مسئله اصلی، عبارت از: «#عدم_همراهی_خواص_و_مردم» بود.
اگر امام، بهترین انسان ها هم باشد اما مردم با او نباشند، دست او بسته می ماند و کاری از او ساخته نیست. چرا امام خمینی میتواند انقلاب را پیش ببرد؟ چون مردم با او همراه اند. فهم این نکته، بسیار اساسی است.
🔺اساسا برخی از #مسئولیت_های_اجتماعی، اینگونه نیست که قائم به تک افراد باشد یعنی با یک یا دو نفر و یا حتی با یک جمع محدود هم نمیشود آن ها را اقامه کرد و تحقق بخشید بلکه نیاز به یک #بسیج_عمومی و حرکت توده ها دارد.
در ماجرای خلافت حضرت امیر، این نکته وجود داشت، خلاء، حضور توده ها بود که خواص باید رقم میزدند اما تحقق نیافت.
حضرت تمام تلاشش را کرد تا این مهم رقم بخورد، اما خب موفق نشدند.
📌در ادامه به چند گزارش مهم پیرامون همین مسئله، اشاره خواهیم کرد:👇
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
1️⃣ گزارش اول: مَثَل امام، مَثَل کعبه است
🔰 #كفاية_الأثر، از کتب مهم قرن چهارم شیعه، به نقل از محمود بن لبيد میگوید:
وقتى رسول خدا رحلت كرد، فاطمه همواره كنار #مزار_شهيدان و كنار #قبر_حمزه مىآمد و در آنجا مىگريست. من يك روز كنار قبر حمزه آمدم و ديدم فاطمه آنجا مىگريد. کمی صبر كردم تا آرام شد. پيش او رفتم و سلامش دادم و گفتم: اى سرور بانوان، تو با گريههايت رگهاى قلبم را پاره كردى...
🔺گفتم: بانوى من، از شما سؤالى دارم كه درون سينهام خلجان مىكند. فرمود: بپرس. گفتم: آيا رسول خدا پيش از رحلتش دربارۀ امامت على به صراحت سخنى فرمود؟
حضرت پاسخ داد: شگفتا! واقعا عجیب است! آيا مگر روز #غدير خُم را فراموش كردهايد؟ پیامبر آنجا همه چیز را #علنی گفت، دیگر چه نیاز به #بیان_خصوصی است؟
گفتم: آن به جاى خودش؛ ولى از چيزهايى كه نهانى با شما گفته به من خبر دهيد...
🔺بعد به فاطمه گفتم: بانوى من، چرا على در گرفتن حقش دست نگه داشت؟
فرمود: اى ابو عمر، رسول خدا فرمود:
#حكايت_امام، #حكايت_كعبه است كه #مردم بايد پيش امام بروند و بر گرد او حلقه زده و دور او جمع شوند، نه اینکه امام به سراغ مردم بیاید لذا اینکه علی نتوانست کاری کند و حقش را غصب کردند، به خاطر این بود که مردم به دور او جمع نشدند.
(قُلتُ: يا سَيِّدَتي، فَما بالُهُ قَعَدَ عَن حَقِّهِ؟ قالَت: يا أبا عُمَرَ، لَقَد قالَ رَسولُ اللّٰهِ صلى الله عليه و آله: «مَثَلُ الإِمامِ مَثَلُ الكَعبَةِ إذ تُؤتَى و لا يَأتِي - أو قالَت: مَثَلُ عَلِيٍّ -».)
🔰 در گزارش دیگری نیز چنین عبارتی از پیامبر نقل شده است که به حضرت امیر فرمودند:
تو همچون كعبهاى كه به سويش مىروند؛ ولى او نزد كسى نمىرود. پس اگر اين مردم به نزدت آمدند و خلافت را تقديمت كردند، از آنان بپذير، و اگر نزدت نيامدند، به سراغ آنان مرو تا هنگامى كه نزد تو آيند.
(أنتَ بِمَنزِلَةِ الكَعبَةِ تُؤتى و لا تَأتي، فَإِن أتاكَ هؤُلاءِ القَومُ فَسَلَّموها إلَيكَ يَعنِي الخِلافَةَ فَاقبَل مِنهُم، و إن لَم يَأتوكَ فَلا تَأتِهِم حَتّى يَأتوكَ.)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش دوم: ضرورت اقدام به هنگام مردم
🔰 #شیخ_مفید در امالی گزارش میکند:
🔺عبد الرحمن بن ابى ليلى، رو به روى اميرمؤمنان ايستاد و گفت:
▫️اى امير مؤمنان! من از تو مىپرسم تا نادانستهاى را فرا گيرم. ما منتظر بوديم تا از كار خود سخن بگويى؛ ولى نگفتى. آيا ما را از اين كارت باخبر نمىكنى؟ آيا پيامبر خدا به تو سفارشى كرده بود، يا نظر خودت چنين بود؟
▫️این را مىپرسم چرا که درباره تو سخنهاى فراوانى در بين ما گفته مىشود و مطمئنترين سخن در نزد ما، آن است كه از زبان خودت بشنويم و بپذيريم.
▫️ما هماره مىگفتيم: اگر خلافت پس از پيامبر خدا به شما باز مىگشت، هيچ كس در آن با شما كشمكش نمىكرد. به خدا سوگند، اگر از من سؤال شود، نمىدانم چه بگويم!
▫️اگر بگويم آنها(=خلفا) از تو به خلافتْ سزاوارتر بودند، پس براى چه پيامبر خدا تو را پس از #حجّة_الوداع، نصب كرد و گفت: «اى مردم! هر كه من مولاى اويم، پس على مولاى اوست» و اگر تو از آنان به خلافتْ سزاوارترى، پس چگونه مىتوانيم آنان یعنی خلفا را #ولىّ خود بدانيم!
🔺امير المؤمنین پاسخ داد:
▫️«اى عبد الرحمن! خداوند متعال، پيامبرش را قبض روح كرد و در روز وفاتش، اولويّت من به «#حكومتِ_بر_مردم»، بيشتر از اولويّتم به «تصرّف در پيراهنم» بود؛
▫️ولى پيامبر خدا به من سفارشى كرده بود كه اگر مرا با ريسمان هم مىكشيديد، به خاطر اطاعت از فرمان الهى، مخالفت نمىكردم.
▫️اوّلينچيزى كه پس از وفات پيامبر از ما كمگذاردند، «تباه كردن حقّ ما در #خُمس» بود و چون كارمان سست شد، شترچرانان قريش در ما طمع كردند.
▫️بىگمان، من بر مردم، حقّى داشتم كه مهلت و #زمانی_معيّن داشت و اگر #مردم، آن را به من باز مىگرداندند، مىپذيرفتم و بدان مىپرداختم. من مانند مردى بودم كه حقّى با سررسيد معيّن بر گردن مردم دارد؛ اگر حقّش را زود بپردازند، مىگيرد و آنان را بر اين كار مىستايد و اگر به تأخير اندازند، مىگيرد؛ امّا ديگر نمىستايد.
(و قَد كانَ لي عَلَى النّاسِ حَقٌّ، لَو رَدّوهُ إلَيَّ عَفوا قَبِلتُهُ، و قُمتُ بِهِ ، وكانَ إلى أجَلٍ مَعلومٍ، وكُنتُ كَرَجُلٍ لَهُ عَلَى النّاسِ حَقٌّ إلى أجَلٍ؛ فَإِن عَجَّلوا لَهُ مالَهُ أخَذَهُ وحَمِدَهُم عَلَيهِ، وإن أخَّروهُ أخَذَهُ غَيرَ مَحمودينَ)
▫️من مانند كسى بودم كه راهى هموار و #آسان در پيش گرفته است؛ امّا مردم، او را در راهى #ناهموار مىپندارند. یعنی مردم فکر میکردند با من دنیای شان آباد نخواهد شد اما سخت در اشتباه بودند.
(و كُنتُ كَرَجُلٍ يَأخُذُ السُّهولَةَ و هوَ عِندَ النّاسِ مَحزونٌ.)
▫️راه هدايت، تنها از كمىِ پويندگان آن شناخته مىشود. پس، هر گاه ساكت ماندم، پيجويى مكنيد كه اگر كارى پيش آيد كه به پاسخش نيازمنديد، پاسختان مىدهم. پس تا من از شما دستْ باز داشتهام، شما نيز از من دست باز داريد».
(و إنَّما يُعرَفُ الهُدى بِقِلَّةِ مَن يَأخُذُهُ مِنَ النّاسِ، فَإِذا سَكَتُّ فَاعفوني؛ فَإِنَّهُ لَو جاءَ أمرٌ تَحتاجونَ فيهِ إلَى الجَوابِ أجَبتُكُم، فَكُفّوا عَنّي ما كَفَفتُ عَنكُم.)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش سوم: نبود یاور
🔺نهج البلاغه عن امیرالمومنین(ع):
فَنَظَرتُ فَإِذا لَيسَ لي مُعينٌ إلّا أهلُ بَيتي، فَضَنِنتُ بِهِم عَنِ المَوتِ، و أغضَيتُ عَلَى القَذى، وشَرِبتُ عَلَى الشَّجا، وصَبَرتُ عَلى أخذِ الكَظَمِ وعَلى أمَرَّ مِن طَعمِ العَلقَمِ.
🔺نگريستم و ديدم كه مرا جز خاندانم، #ياورى نيست. پس دريغم آمد كه آنان را به كام مرگ بفرستم. ناچار با خارِ خليده در چشم، ديده بر هم نهادم و با استخوانِ در گلو خزيده، شربت #صبر نوشيدم و اندوه و خشم خود را فرو خوردم و بر تلختر از عَلْقَم صبر نمودم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش چهارم: تعریض معاویه به حضرت که اگر بر حق بودی، اصحاب و مردم حمایتت میکردند
🔰 ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، نامه ای از معاویه به امیرالمومنین(ع) می آورد که ناظر به همین مطلب است:
🔺گويى همين ديروز بود كه تو را ديدم؛ وقتى كه با #ابوبكر_صدّيق، بيعت شده بود و تو، خانه نشينِ خود[فاطمه (س)] را شبهنگام بر درازگوشى سوار كردى و در حالى كه دستانت در دستان دو پسرت، حسن و حسين بود، هيچ يك از #اهل_بدر و سابقهداران را وا ننهادى، جز آن كه به سوى خود فرا خواندى و با همسرت به سوى آنان رفتى و دو پسرت را شفيع كردى و از آنان بر ضدّ صحابى پيامبر خدا يارى خواستى.
(و أعهَدُكَ أمسِ تَحمِلُ قَعيدَةَ بَيتِكَ لَيلاً عَلى حِمارٍ، و يَداكَ في يَدَيِ ابنَيكَ الحَسَنِ وَ الحُسَينِ يَومَ بويِعَ أبوبَكرٍ الصِّدّيقُ، فَلَم تَدَع أحَدا مِن أهلِ بَدرٍ و السَّوابِقِ إلّا دَعَوتَهُم إلى نفَسِكَ، و مَشَيتَ إلَيهِم بِامرَأَتِكَ، و أدلَيتَ إلَيهِم بِابنَيكَ، وَ استَنصَرتَهُم عَلى صاحِبِ رَسولِ اللّهِ!)
🔺پس هيچ يك از آنان، جز چهار يا پنج تن، به تو پاسخ مثبت ندادند و به جانم سوگند، اگر #حق با تو بود، پاسخت را مىدادند. تو #ادّعاى_باطلى كردى و سخن نامقبولى گفتى و چيزى دستنيافتنى خواستى.
(فَلَم يُجِبكَ مِنهُم إلّا أربَعَةٌ أو خَمسَةٌ، و لَعَمري لَو كُنتَ مُحِقّا لَأَجابوكَ! و لكَنِّكَ ادَّعَيتَ باطِلاً، و قُلتَ ما لا يُعرَفُ، و رُمتَ ما لا يُدرَكُ.)
🔺و هر چه را فراموش كنم، سخنت را به #ابوسفيان فراموش نمىكنم كه چون تو را تحريك و تهييج كرد، گفتى:
➕«اگر در ميان آنان، #چهل انسان #بااراده مىيافتم، در برابر قوم غاصب، #ايستادگى مىكردم».
(و مَهما نَسيتُ فَلا أنسى قَولَكَ لِأَبي سُفيانَ لَمّا حَرّكَكَ و هَيَّجَكَ: لَو وَجَدتُ أربَعينَ ذَوي عَزمٍ مِنهُم لَناهَضتُ القَومَ.)
🔺مسلمانان، تنها امروز از تو سختى نديدهاند، و سركشىات بر خلفا كارى تازه و جديد نيست.
(فَما يَومُ المُسلِمينَ مِنكَ بِواحِدٍ، و لا بَغيُكَ عَلَى الخُلَفاءِ بِطَريفٍ و لا مُستَبدَع.)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش پنجم: نداشتن یاور حتی در حد 30 نفر
🔰 #کلینی در کافی به نقل از #ابوهيثم_بن_تَيَّهان از اصحاب معروف حضرت امیر میگوید:
اميرالمؤمنین، در مدينه براى مردم، سخنرانى كرد و فرمود:
▫️اگر حکومت را به اهلش یعنی ما اهل بیت میسپردید هم خیر دنیا را میبردید و هم خیر آخرت را، یعنی هم #دنیای_شما آباد میشد و هم #آخرت_شما.
▫️اما اکنون منتظر باشید آنچه را کاشته اید، همان را دِرو کنید لذا منتظر عواقب این انتخاب تان باشید.
🔺در ادامه حضرت تاکید میکنند:
▫️به خدا سوگند، اگر من به عدد پيروان #طالوت، يا به عدد #اهل_بدر، ياور داشتم و آنان دشمنان شما بودند، شما را با شمشير مىزدم تا به حق باز گرديد و به راستى در آييد كه اين، شكاف ايجاد شده در دين را بهتر مىبندد و همراهى را بيشتر مىكند.
خدايا! ميان من و آنان، به حقْ داورى كن كه تو بهترين داورانى!».
🔺راوی میگوید حضرت سپس از مسجد، بيرون رفت و بر #آغُلى گذشت كه در آن، حدود #سى_گوسفند بود. پس حضرت فرمود:
«به خدا سوگند، اگر من به عدد اين #گوسفندان، مردانى داشتم كه براى خداوند و پيامبرش #دل_مىسوزاندند، اين #پسرِ_مگسخوار را از تختش پايين مىكشيدم».
🔺راوی میگوید چون شب شد، #360_مرد با حضرت تا به پاى مرگ پيمان بستند و اميرمؤمنان به آنان گفت:
▫️«صبح در فلان جا، سرها را تراشيده و نزد من بياييد» و حضرت، خود، سرش را نیز تراشيد اما هيچ يك از آن گروه، سر خود را نتراشيدند و نيامدند، جز #ابوذر، #مقداد، #حُذَيفة بن يمان، #عمّار بن ياسر و پس از آنها #سلمان.
🔺حضرت دستش را به سوى آسمانْ بالا برد و گفت:
«خدايا! این #مردم، مرا #ناتوان كردند، همان گونه كه #بنى_اسرائيل، #هارون را ناتوان كردند. خدايا! تو آنچه را ما پنهان و آشكار مىكنيم، مىدانى و چيزى در زمين و آسمان، از تو پنهان نمىمانَد. مرا مسلمان بميران و به صالحانْ مُلحق كن!».
➕(مطالعه کامل روایت)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 سلسله مباحث: «راهبرد محوری جبهه باطل و جبهه حق در ماجرای سقیفه؛ پیامدها و دلالت های اجتماعی آن»
1️⃣ چرایی تاخیر ابلاغ ولایت علی(ع) توسط پیامبر در ماجرای غدیر
2️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش اول)
3️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش دوم)
4️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش سوم)
5️⃣ جمع بندی علت ترس پیامبر
6️⃣ پیامدها و دلالت های اجتماعی:
1) ایجاد بستر برای پیشبرد اراده ولیّ (مسئله تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان و تلاش برای تبدیل نظر امام به تصمیم ایشان)
2) راهبرد ایجاد رعب و وحشت
7️⃣ فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن
8️⃣ ماجرای تبعید بلال حبشی به شام
9️⃣ اقدام برای ترور حضرت امیر
0️⃣1️⃣ ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان
1️⃣1️⃣ تفاوت دو دستگاه فکری و محاسباتی:
عقلانیت انقلابی | عقلانیت ترسو و محافظه کار
2️⃣1️⃣ تطبیق بحث با فضای امروز
3️⃣1️⃣ هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟
«تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی»
4️⃣1️⃣ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن» + چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی»
5️⃣1️⃣ صوت سخنرانی مباحث تا اینجا
6️⃣1️⃣ آیا جبهه حق میتوانست در مقابل جبهه باطل دست به اقدام نظامی و شمشیر ببرد؟
7️⃣1️⃣ دو راهبرد جبهه حق برای شکست طرح جبهه باطل
1. اقدام اول: شکستن جو اجتماعی و فشار حاکم بر مردم؛ با حضور 360 صحابی سرتراشیده و بدون نقاب در شهر
2. اقدام دوم: جهاد تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده
8️⃣1️⃣ شکست این دو اقدام و اتخاذ راهبرد سکوت توسط حضرت امیر و ضرورت ورود فاطمه(س) در عرصه میدان
9️⃣1️⃣ سه ماموریت ویژه حضرت زهرا(س)
0️⃣2️⃣ عامل اصلیِ سکوتِ حضرت امیر: «عدم همراهی خواص و مردم» + در پنج گزارش
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 سلسله مباحث: «راهبرد محوری جبهه باطل و جبهه حق در ماجرای سقیفه؛ پیامدها و دلالت های اجتماعی آن» 1
خب الحمدلله پس از دو هفته این بحث هم به یک سرانجامی رسید.
از مباحث یک فهرست تهیه کردم که بتونیم راحت تر مباحث رو پیدا کرده و مطالعه کنیم.
خیلی علاقه مندم که نظر مخاطبین عزیز رو درباره این بحث و دیگر مباحث بدونم. هم درباره محتوا و سیر مباحث و هم درباره قالب و مدل کار.
حتما نظرتون رو بهم هدیه کنید تا کار بهتر ادامه پیدا کند.
این بازخوردها در ادامه کار خیلی کمک خواهد کرد
نظرتون رو اینجا بهم بگید: @Hagh110110
آیات و روایات اجتماعی
💠 گلچینی از فهرست مطالب کانال: 1. خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند... 2. علی(ع) و فضائل غیر قابل انکارش
گلچینی از فهرست مطالب کانال رو از اینجا ببینید👆👆
💠 نان خوردن به نام دین!
(بخش اول)
🔺جناب #کشی به نقل از قاسم بن عوف میگوید:
▫️ميان #امام_سجاد(ع) و #محمّد_بن_حنفيه در رفت و آمد بودم و گاه نزد اين و گاه نزد آن مىرفتم.
▫️روزى امام سجاد(ع) را ديدم؛ به من فرمود:
🔸«مبادا نزد عراقيان بروى و به آنها بگويى كه ما نزد تو #دانش به امانت نهادهايم و مثلا بخواهی بدین وسیله کلاس گذاشته و #تکبر بورزی؛ كه به خدا سوگند! ما چنين نكردهايم.
(فَقَالَ لِي: يَا هَذَا إِيَّاكَ أَنْ تَأْتِيَ أَهْلَ الْعِرَاقِ فَتُخْبِرَهُمْ أَنَّا اسْتَوْدَعْنَاكَ عِلْماً فَإِنَّا وَ اللَّهِ مَا فَعَلْنَا ذَلِكَ)
🔸مبادا به وسيله ما اهل بیت و دین خدا، بر ديگران #برترى جويى و بر گُرده مردم سوار شوی؛ كه خدا بر زمینت خواهد زد.
(وَ إِيَّاكَ أَنْ تَتَرَأَّسَ بِنَا فَيَضَعَكَ اللَّهُ)
🔸و مبادا به وسيله ما اهل بیت و دین خدا، روزى خورده و از آن سوء استفاده کنی و بخواهی #پولی به جیب بزنی؛ كه خداوند بر #فقرت خواهد افزود».
(وَ إِيَّاكَ أَنْ تَسْتَأْكِلَ بِنَا فَيَزِيدَكَ اللَّهُ فَقْراً)
📌پ.ن: از این دست روایات کم نداریم و اینجا تنها به یک نمونه اشاره شد. مثلا حضرت امیر میفرمایند:
«الْمُسْتَأْكِلُ بِدِينِهِ حَظُّهُ مِنْ دِينِهِ مَا يَأْكُلُه»
یعنی آنكه دين را وسيله خوردن خود کرده و از آن سو استفاده میکند، بهره اش از دين، همان چيزى است كه آن را میخورد.
آیا امروز نیز هستند افرادی که مصداق این روایت باشند؟
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 نان خوردن به نام دین!
(بخش دوم)
➕پيامبر اکرم(ص) در بحارالانوار:
🔺واى بر كسانى كه #دين را وسيلۀ كسب #دنيا مىكنند. گرگانی در لباس میش اند که با #نرمزبانى، مردم را میفریبند!
گفتارشان شيرينتر از عسل و دلهايشان به مانند #دل_گرگ است.
(وَيلٌ لِلَّذينَ يَجتَلِبونَ الدُّنيا بِالدّينِ، يَلبَسونَ لِلنّاسِ جُلودَ الضَّأنِ مِن لينِ ألسِنَتِهِم، [كَلامُهُم] أحلىٰ مِنَ العَسَلِ، وقُلوبُهُم قُلوبُ الذِّئابِ)
🔺خداى متعال مىفرمايد: «آيا اينها از من غافل شده يا بر من گستاخى مىكنند؟! به عزّت و جلالم سوگند، چنان #فتنهاى بر آنان پدید خواهم آورد كه بردبار و خردمندشان را #سرگردان کند!».
(يَقولُ اللّٰهُ تَعالىٰ: أفَبي يَغتَرّونَ، أم عَلَيَّ يَجتَرِئونَ؟! فَوَعِزَّتي، لَأَبعَثَنَّ عَلىٰ أولٰئِكَ فِتنَةً تَذَرُ الحَليمَ مِنهُم حَيران)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9