آیات و روایات اجتماعی
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع) 1️⃣ ابوذر (بخش اول) 🔺#ابوذر دارای صراحت لهجه ای مختص به خود بود. او هرگا
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
1️⃣ ابوذر (بخش دوم)
🔺خلاصه که عثمان مجبور شد ابوذر را مجدد از شام به مدینه بازگرداند و از آنجا نیز به سوی #ربذه تبعید کند، جایی که دیگر افشاگری های او اثری نبخشد.
عثمان به #مروان دستور داد تا این کار را انجام دهد و به او گفت هیچ کس از مردم نباید به #بدرقه ابوذر بیاید و او باید در #تنهایی تنهایی و #غربت کامل به سوی ربذه تبعید گردد.
🔺اینجا بود که #حضرت_امیر به همراه #حسنین و برادرش #عقيل و #عبداللّه_بن_جعفر و #عمّار ياسر به بدرقه ابوذر آمدند. مروان حضرت امیر را از این کار نهی کرد اما حضرت با تازيانه به او حمله برد و بر ميان دو گوش مركبش زد و فرمود: «دور شو! خداوند، تو را به آتش بيندازد!» و با ابوذر وداع کرد.
چون حضرت خواست بازگردد، ابوذر شروع به #گریه کردن کرد و گفت: خداوند، شما اهلبيت را رحمت كند! اى ابو الحسن! هر گاه شما و فرزندانت را مىبينم، به ياد پيامبر خدا مىافتم.
حضرت امیر نیز به ابوذر دلداری دادند.
🔺مروان از این حرکت حضرت ناراحت شد و به عثمان شکایت کرد. عثمان هم ناراحت شد و گفت حق او را کف دستش میگذاریم. وقتی حضرت نزد عثمان آمد، عثمان گفت مگر نگفته بودم کسی با ابوذر نرود و او را بدرقه نکند؟
🔺حضرت در پاسخ فرمودند:
بله شما این را گفتید اما اگر این فرمان شما، #خلاف_اطاعت_از_خدا و حق بود، آیا باز هم باید از آن تبعیت کرد؟ به خدا سوگند که من از چنین فرمانی که خلاف خواست خداست، اطاعت نمیکنم.
(أ وَ كُلُّ ما أمَرتَنا بِهِ مِن شَيءٍ نَرى طاعَةَ اللّهِ وَ الحَقَّ في خِلافِهِ اتَّبَعنا فيهِ أمرَكَ!!؟ بِاللّهِ لا نَفعَل)
🔺در ادامه بین عثمان و حضرت امیر درگیری ای ایجاد شد و عثمان با ناراحتی صحنه را ترک کرد و فردا مردم را به دور خود جمع کرد و نزد آنها از حضرت امیر شکایت کرد و گفت:
او بر من #عيب مىگيرد و #عيبجويانِ مرا[=#ابوذر و #عمار و...] نيز پشتيبانى مىكند.
(إنَّهُ يَعيبُني و يُظاهِرُ مَن يَعيبُني يُريدُ بِذلِكَ أباذَرٍّ و عَمّارَ بنَ ياسِرٍ و غَيرَهُما)
اما مردم پا در ميانى كرده و میان عثمان و حضرت #صلح ایجاد کردند.
🔺حضرت امیر نیز به عثمان فرمود:
«به خدا سوگند، من جز به خاطر #رضاى_خدا، ابوذر را بدرقه نكردم».
(وَاللّهِ، ما أرَدتُ بِتَشييعِ أبي ذَرٍّ إلّا اللّهَ تَعالى)
📌پ.ن:
1️⃣ سیره ابوذر قطعا باید مشی امروز ما هم باشد. اینکه اگر در جایی #فساد، #تبعیض و هر #ناعدالتی ای دیدیم، با انواع و اقسام روش ها، آن را فریاد بزنیم.
البته که در این مسیر، لحاظ نکات دیگری نیز لازم است. چیزی که هم در سیره حضرت امیر و دیگر معصومین دیده میشود و هم در سیره رهبران انقلاب.
عدم توجه به عواملی مانند #معنویت، #عقلانیت و...، نتیجه عدالت خواهی را گاهی اوقات به ضد خودش تبدیل میکند.
2️⃣ قطعا مدل عدالتخواهی در حاکمیت #طاغوت[=عثمان] و #حاکمیت_دینی[=جمهوری اسلامی] متفاوت است لذا حتما باید به این نکته توجه کرد و به دنبال مدل و چگونگی عدالت خواهی در عصر حاکمیت دینی بود.
البته اصل مسئله عدالتخواهی، هیچ تفاوتی در این دو حاکمیت نمیکند، بلکه مسئله سر #چگونگی و #روش هاست.
3️⃣ همانگونه که حضرت امیر به حمایت از ابوذر پرداختند، امروز نیز هرگاه شخصی به درستی #پرچم_عدالتخواهی را عَلَم کرد و به شیوه صحیح به دنبال تحقق آن بود، وظیفه دیگران #حمایت و #پشتیبانی از اوست.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 اصلی ترین کارکرد «امر به معروف و نهی از منکر»
➕جناب #کلینی در کافی[ج5،ص55] به نقل از #امام_باقر(ع) میفرماید:
🔺در #آخر_الزمان گروهى به وجود مىآيند كه در بين خود از فرقهاى پيروى مىكنند كه:
1️⃣ #رياكار
2️⃣ #قارى_قرآن
3️⃣ صرفا اهل انجام عبادات و #مناسک_دینی و داراى حالتى زهدگونه
4️⃣ و تازه به دوران رسيده، #سفيه و ناداناند. عملا بی بهره از خِرد و #عقلانیت اند.
🔺#امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را واجب نمىدانند مگر در صورتى كه از #زیان و ضرر در امان باشند.
براى اینکه امر به معروف نکنند، برای خود #بهانه_ها و عذرها میتراشند.
🔺از لغزش #علمای_فاسد و عمل اشتباهشان پیروی میکنند.
تاکیدشان بر #نماز و #روزه و هر عملی است که برای جان و مال شان #ضرری نداشته باشد.
البته اگر همین نماز و روزه هم برای جان و مال شان ضررى داشته باشد، آن را نیز مانند بالاترین و بزرگترین واجبات که رها کردند، ترک میکنند.
🔺امر به معروف و نهى از منكر، #واجبی_عظيم و بزرگ است كه دیگر واجبات، تنها بوسیله آن #اقامه و استوار خواهند شد.
🔺اينجاست كه ترک چنین واجبی، توده مردم، تر و خشک و مومن و کافر را با هم دچار غضب و کیفر الهى میکند
لذاست که انسان های نیک در سرزمين بدكاران، و کودکان در سرزمين بزرگان، هلاك و نابود خواهند شد، چرا که مردم نسبت به این واجب #بی_تفاوت بودند.
🔺امر به معروف و نهى از منكر، #شیوه_انبيا و نیکان است، واجبی است بزرگ كه دیگر واجبات به آن زنده و پابرجا میمانند،
بواسطه آن، #امنیت ایجاد میشود، #بدعت_ها کنار میرود، #درآمدها حلال میگردد، #ظلم کنار رفته و زمين آباد مىشود، از دشمنان #انتقام گرفته شده و امورات دين و دنيا به راه درستش كشيده شده و اصلاح میگردد.
🔺پس، اولا با #قلب هايتان، منكر و كارهای بد را زشت بدانید، ثانیا با #زبان_گویا زشتی منکرات را #فریاد زده و اعتراض کنید و آن را به پیشانی شان بکوبید
و در راه خدا از #سرزنش هيچ سرزنش كنندهاى نترسيد.
🔺اگر پند گرفته و به مسیر حقّ بازگشتند، ديگر با آنها کاری نداشته باشید.
اما اگر پند نگرفته و به ظلم و ستم خویش ادامه دادند، همانگونه که قرآن کریم میفرماید: «راه نكوهش، تنها بر كسانى است كه به مردم ستم کرده و در زمين به ناحق حرکت میکنند.»
🔺در چنين حالتی، عملا با آنها به #جهاد بپردازید و با دلهايتان بر آنان خشم بگيريد،
البته بدون اين كه در پى #قدرت_طلبی باشيد و يا مالى را به ستم بگيريد يا بخواهيد با ستمگرى و بدون #عدالت بر آنان پيروز شويد.
🔺خلاصه اين كارها را بكنيد تا به فرمان الهى بازگردند و مشغول اطاعت و فرمانبردارى از او شوند و دست از ظلم و ستم خویش بردارند.
🔺در ادامه حضرت به ماجرای حضرت #شعیب اشاره میکنند که خداوند به شعیب وحى كرد:
من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب مىكنم، چهل هزار نفر از اشرار این قوم و شصت هزار نفر از بهترينهاي این قوم.
🔺شعيب گفت: پروردگار من! عذاب #اشرار_قوم درست اما علت عذاب نیکان قوم من چیست؟
خداوند فرمود: چون #نیکان_قوم تو با معصيتكاران كنار آمده و به خاطر خشم و غضب من، خشمگين نشدند و عملا مشی #بی_تفاوتی را دنبال کردند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 اصلی ترین کارکرد «امر به معروف و نهی از منکر» ➕جناب #کلینی در کافی[ج5،ص55] به نقل از #امام_باقر(ع
📌پ.ن:
▫️اصلی ترین کارکرد امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ چرا در این مورد روایات عجیب و عظیمی داریم؟
وقتی این مسئله را در چارچوب #نظریه_اجتماعی_اسلام تحلیل میکنیم، متوجه میشویم اصلی ترین کارکرد آن، دست نخوردن مسئله #فرهنگ و #ارزش_های_دینی است.
▫️اینکه ارزش های دینی دچار تغییر و تحول نشوند، اینکه منکر همچنان منکر بماند، اینکه معروف همچنان معروف بماند، هرچند که به آنها عمل نشود اما نباید به هیچ وجه، مرز ارزش ها جابجا بشود.
▫️اگر ارزش های اجتماعی دچار تغییر و تحول شد، به تبع #هنجارهای_اجتماعی نیز تغییر خواهند کرد. لذا بعد از گذشت چند نسل، شاهد خواهیم بود عملا فرهنگ دینی به کلی کنار رفته است و عملا جای منکر و معروف جابجا میشود.
➕ تذکر: از این روایت برداشت میشود که انسان باید امر به معروف و نهی از منکر کند، ولو اینکه برای او #خطر_جانی یا مالی یا ناموسی داشته باشد
اما دسته ای از روایات دیگر هم داریم که امر به معروف را قید به همین نکته زده اند که نباید برای انسان خطر جانی، مالی یا ناموسی داشته باشد.
▫️در کتب فقهی مفصل درباره این قید بحث شده است که میتوانید رجوع کنید اما خلاصه اینکه در این مسئله دو ملاک وجود دارد:
1. زیان، ضرر و خطر داشتن برای انسان
2. اهمیت متعلق امر به معروف و نهی از منکر
▫️گاهی انسان برای گناه صغیره و کوچکی میخواهد نهی از منکر کند، چه بسا اینجا اگر خطر مهمی برای انسان داشته باشد بگوییم باید ترک بشود
▫️اما اگر نهی از منکر ناظر به مسئله مهمی است که ممکن است #ارزش_های_اجتماعی را دچار تغییر کند به نحوی که به راحتی قابل جبران نیست و به تبع، #اصل_اسلام به خطر خواهد افتاد،
در این صورت باید خطرات را به جان خرید مانند کاری که #سیدالشهدا در کربلا یا #امام_خمینی در انقلاب اسلامی دنبال کردند.
▫️در هر صورت، در شرایط کنونی جامعه ما، خیلی ها به بهانه های مختلف، شانه خود را از این مسئولیت مهم خالی میکنند.
به نظر میرسد روایت میخواهد تاکید کند که به این #بهانه های الکی، این مسئله مهم را کنار نگذارید چرا که در 99 درصد موارد، برای انسان خطر جانی، مالی و ناموسی مهمی مطرح نیست.
پس به این بهانه، نباید این مهم را ترک کرد.
➕تذکر2: امر به معروف را منحصر در مسئله #حجاب نکنیم. با توجه به ظرفیت، مسئله #اولویت_بندی را در این مسئله رعایت کنیم. در اجرای امر به معروف، #عقلانیت_دینی به خرج بدهیم. #روش_ها و چگونگی کار را یاد بگیریم.
▫️امر به معروف یک امر #تعبدی نیست که صرفا با انجام آن بخواهیم رفع تکلیف از خود کنیم بلکه مهم #اثربخشی و #نتیجه ی کار است. حتما #دلسوزی و رفتار خوب را چاشنی کار کنیم. اگر طرف مقابل بدرفتاری کرد، تذکر بدهیم و برویم.
▫️در حاکمیت اسلامی مانند شرایط امروز، وظیفه ما صرفا امر به معروف قلبی و زبانی است، بخش عملی آن که در روایت هم به آن اشاره شد، منحصر به انجام حاکمیت است. لذا در انجام آن دچار اشتباه نشویم.
▫️ #مراتب کار را رعایت کنیم، اولا تذکر پنهانی، اگر اصلاح نشد، کار را به تذکر علنی بکشانیم، خصوصا ناظر به مسئولین. به هیچ وجه دچار #فحاشی و #تهمت و #دروغ_گویی و از این دست امور نشویم.
▫️خلاصه ابعاد مختلف کار را لحاظ کنیم و با دیدن آموزش، به بهترین شیوه کار را از آب در بیاوریم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آنها پنداشتند كه حصارها و دژهاى استوارشان در برابر خدا [از تبعيد و در به درى آنان] جلوگيرى خواهد كرد
ولى [ارادۀ كوبندۀ] خدا از آنجا كه گمان نمى كردند به سراغشان آمد و در دل هايشان رعب و ترس افكند
به گونه اى كه خانه هايشان را به دست خود و به دست مؤمنان ويران كردند پس اى صاحبان بينش و بصيرت! عبرت گيريد.
وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ...
(حشر: ۲)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
#تذکر
▪️اولا مقام #حضرت_معصومه(س) آنقدر بالا و با عظمت است که جای هیچ تردیدی نیست. ان شاالله همه ما مشمول شفاعت حضرتش باشیم.
▪️ثانیا اینکه به مرور دارد مشهور میشود از لفظ #شهادت برای حضرت استفاده میکنند، در تاریخ ثابت شده نیست، هرچند که بعید هم نیست، با توجه به اتفاقاتی که برای کاروان ایشان رخ داده است اما بهتر این است که از لفظ وفات استفاده شود تا جایی برای خدشه نباشد.
▪️ثالثا تاریخی که برای ولادت و شهادت حضرت در تقویم کنونی ذکر شده، در منابع تاریخی نیامده بلکه این دو تاریخ، #جعلی است، چه اینکه آیت الله #مرعشی_نجفی و آیت الله #شبیری_زنجانی نیز به آن تصریح کرده اند.
▪️لذا اینکه بخواهیم این ایام را به عنوان ایام شهادت یا ولادت حضرت معرفی کنیم، کار صحیحی نیست
بلکه بهتر است به عنوان ایام #بزرگداشت مقام حضرت معصومه(س) عنوان گذاری بشود.
چرا که به مرور این تاریخ ها به عنوان قطعیت به نسل های بعد منتقل شده و چه بسا بدخواهان در آینده از آن به عنوان ابزاری برای زدن قطعیات تاریخی شیعه استفاده کنند.
▪️قطعا گرفتن #بزرگداشت برای حضرت، امری بسیار عالی و ضروری است، اما با لحاظ نکات گفته شده و ملاحظات پیرامونی دیگر.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
2️⃣ عمار (بخش اول)
🔺یکی از مهمترین تلاش های #امیرالمومنین(ع) خصوصا در #عصر_خلفا، تربیت یک کادر تشکیلاتی و #کنشگری بواسطه آنها بود، تا بتواند تا آنجا که میشود دین الهی را #اقامه کند.
یکی از عرصه های مهم کنشگری اصحاب، مربوط به مبارزه با #بی_عدالتی، #فساد و #تبعیض ها بود. در یادداشت قبل، کنشگری ابوذر مرور شد و اکنون جناب عمار.
🔺انساب الاشراف نقل میکند:
عثمان از بیت المال جواهری را برای خانواده اش برداشت و مردم به او اعتراض کرده و با تندی با او برخورد کردند. #عثمان خشمگین شده و در خطبه ای گفت:
ما نیازمان را از بیت المال برمیداریم، هرچند برخی از این کار خوششان نیاید و هیچ کس هم نمیتواند اعتراض کند.
(لَنأخُذَنَّ حاجَتَنا مِن هذَا الفَيءِ و إن رَغِمَت انوفُ أقوام)
🔸#حضرت_امیر به عثمان گفت: چنین نکن چرا که کارت به جاهای باریک میکشد و #مردم جلوی تو را خواهند گرفت.
(إذا تُمنَعُ مِن ذلِكَ و يُحالُ بَينَكَ و بَينَهُ)
🔸#عمار نیز به او گفت:
من اولین کسی هستم که این کار تو را نمیپسندم و به آن #اعتراض خواهم کرد. (اشهِدُ اللّهَ أنَّ أنفي أوَّلُ راغِمٍ مِن ذلِك)
اینجا بود که عثمان عصبانی شد و دستور داد عمار را حسابی بزنند.
🔺الامامة و السیاسة نقل میکند:
عده ای از اصحاب پیامبر جمع شده و شروع به نوشتن یک نامه کردند و در آن به #بدعت ها، #فسادها، بی عدالتی ها و انحرافات عثمان اشاره کردند.
🔹نامه که تمام شد، نویسندگان نامه(ده نفر از اصحاب مانند #طلحه، #زبیر، #ابن_مسعود و...) به سمت عثمان حرکت کردند تا نامه را به او داده و نسبت به مشی او اعتراض کنند.
🔹نامه به دست عمار بود و در مسیر رسیدن به عثمان، یک به یک از آن اصحاب، خود را از جمع جدا کردند تا آنجا که عمار خود تنها ماند.
(وَ الكِتابُ في يَدِ عَمّارٍ، جَعَلوا يَتَسَلَّلونَ عَن عَمّارٍ حَتّى بَقِيَ وَحدَه / نقل دیگر: فَلَمّا بَلَغوا البابَ نَكَلوا إلّا عَمّارَ بنَ ياسِر)
🔹همه ترسیده بودند و عقب کشیدند و تنها #عمار ماند، تا بار دیگر به تنهایی هم که شده، در مقابل بی عدالتی ها فریاد بزند، تا بلکه جان های مرده، بیدار بشوند.
عمار وقتی نامه را به عثمان داد، عثمان پرسید: افراد دیگری هم با تو بودند؟ عمار گفت: بله، چند نفری بودند که از #ترس تو پراکنده شدند.
🔹عثمان گفت: چه کسانی بودند؟ عمار اطلاعات را لو نداد و گفت به تو نخواهم گفت.
عثمان عصبانی شد و گفت: پس تو چگونه #جرئت کردی که از بین آنها، فقط تو نزد من بیایی؟
در نقل انساب الاشراف آمده که عمار پاسخ داد:
چون من از همه آنها نسبت به تو #دلسوزتر هستم.
(لِأَنّي أنصَحُهُم لَك)
🔹اما #مروان، داماد عثمان که از بیت المال #رانت های هنگفتی گرفته بود، به عثمان گفت:
ای امیر! این بنده سیاه، #مردم و #افکار_عمومی را علیه تو گستاخ کرده، اگر او را بکشی، برای دیگران مایه #عبرت خواهد شد و دیگر کسی علیه تو #شورش نخواهد کرد.
(إنَّ هذَا العَبدَ الأسوَدَ يَعني عَمّارا قَد جَرَّأَ عَلَيكَ النّاسَ و إنَّكَ إن قَتَلتَهُ نَكَّلتَ بِهِ مَن وَراءَهُ)
خب طبیعی است که پیشنهاد یک #سرمایه_داری که تا خرخره از بیت المال خورده هم باید این باشد.
🔹عثمان دستور داد تا او را بزنند. در نقل ها دارد که آنقدر عمار را زدند تا آنکه شکمش #ورم کرده و #بیهوش شد. دارد که اینجا #ام_سلمه همسر پیامبر او را به خانه اش برد و از او مراقبت کرد.
🔺تاریخ المدینة نقل میکند:
🔸آنقدر عمار را زدند و بر بیضه های او کوفتند که عمار دچار #فتق شد و قادر به نگه داشتن ادرار خویش نبود. عمار در واکنش به این اذیت و آزار آنها گفت:
🔸هر چه میکشم از این #قریش است. در صدر اسلام به خاطر اسلام آوردنم، آنگونه من را زدند و امروز نیز به خاطر #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر عثمان اینچنین من را میزنند که حتی قادر به نگه داشتن ادرارم هم نیستم.
🔺قبیله #بنی_مغیره که هم پیمان عمار بودند، وقتی متوجه ماجرا شدند، خشمگین شده و به عثمان گفتند: بدان! به خدا قسم اگر عمار با این ضربه تو کشته شود، ما مردی بزرگ از #بنی_امیه را به جای آن #قصاص خواهیم کرد.
عثمان پاسخ داد: شما مرد آن نیستید و هیچ غلطی نخواهید کرد.
➕ ادامه...👇
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
2️⃣ عمار (بخش دوم)
🔺پس از ماجرای قبلی، اتفاق دیگری افتاد که الفتوح نقل میکند:
#عثمان مجدد از دست #عمار عصبانی شد و دید او آدم بشو نیست لذا دستور داد او را نیز مانند #ابوذر به #ربذه تبعید کنند.
🔸عمار نیز به عثمان گفت:
به خدا قسم برای من زندگی با #درندگان محبوب تر از مجاورت با تو است.
(وَاللّهِ إنَّ جِوارَ السِّباعِ لَأَحَبُّ إلَيَّ مِن جَوارِك)
🔸هم پیمانان عمار نزد #حضرت_امیر آمدند و گفتند: ای ابوالحسن! عثمان دستور به تبعید عمار داده و ما میخواهیم با او ملاقات کرده و او را منصرف کنیم چرا که عثمان دفعه قبل عمار را تا حد کشت زد و این بار دوم معلوم نیست با او چه کند و ما نیز میترسیم که کار به جایی بکشد که هر دو پشیمان بشویم یعنی خون او را بریزیم.
🔸حضرت فرمود: من این کار را میکنم پس #عجله نکنید. اگر هم نزد من نمی آمدید، بر من #لازم بود که چنین کنم و عذری برای انجام ندادنش نداشتم.
(أفعَلُ ذلِكَ فَلا تَعجَلوا، فَوَاللّهِ لَو لَم تَأتوني في هذَا لَكانَ ذلِكَ مِنَ الحَقِّ الَّذي لا يَسَعُني تَركُهُ و لا عُذرَ لي فيهِ)
🔸حضرت نزد عثمان رفت و او را از آسیب رساندن به عمار و دیگر اصحاب برحذر داشت و گفت تو ابوذر را آنگونه تبعید کردی تا درگذشت و اکنون با عمار چنین نکن.
🔸عثمان گفت:
ای علی! تو از عمار به #تبعید شدن سزاوارتری! به خدا قسم که امثال عمار و دیگران را تو علیه من میشورانی. #مرد_پشت_پرده ای که این افراد را #راهبری میکند، تو هستی و من باید تو را مجازات کنم.
(لَأَنتَ أحَقُّ بِالمَسيرِ مِنهُ، فَوَاللّهِ ما أفسَدَ عَلَيَّ عَمّارا و غَيرَهُ سِواكَ!)
🔸حضرت امیر پاسخ داد:
ای عثمان! به خدا قسم تو نه میتوانی چنین کاری بکنی و نه دستت به آن میرسد که بخواهی چنین بکنی. سپس حضرت او را #تهدید میکند که اگر میخواهی #امتحان کن تا ببینی چه میشود.
(وَاللّهِ يا عُثمانُ! ما أنتَ بِقادِرٍ عَلى ذلِكَ و لا إلَيهِ بِواصِلٍ، فَرَوِّم ذلِكَ إن شِئت)
🔸بعد حضرت ناظر به اینکه عثمان گفته بود حضرت امیر امثال عمار را راهبری میکند گفت:
به خدا قسم، #علت_اصلی_شورش مردم و امثال عمار علیه تو، فقط #خودت هستی، چون آنها #فسادهای تو را میبینند و چاره ای جز #شورش علیه تو برای تغییر آن نمیبینند.
(أمّا قَولُكَ: إنّي افسِدُهُم عَلَيكَ، فَوَاللّهِ ما يُفسِدُهُم عَلَيكَ إلّا نَفسُكَ؛ لِأَنَّهُم يَرَونَ ما يُنكِرونَ؛ فَلا يَسَعُهُم إلّا تَغييرُ ما يَرَون)
🔸حضرت امیر بعد از این ماجرا نزد عمار میرود و به او میفرماید:
در خانه ات بنشین و از اینجا تکان نخور و #نترس و هیچ جا هم فرار نکن چرا که #خداوند تو را از عثمان و غیر عثمان حفظ میکند و این #مردم و اصحاب هم با تو هستند.
(اجلِس في بَيتِكَ و لا تَبرَح مِنهُ، فَإِنَّ اللّهَ تَبارَكَ و تَعالى مانِعُكَ مِن عُثمانَ و غَيرِ عُثمانَ و هؤُلاءِ المُسلِمونَ مَعَك)
🔸عثمان وقتی دید حضرت امیر و اصحاب و مردم محکم پشت عمار ایستاده اند، عقب کشید و از تبعید او پشیمان شد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع) 2️⃣ عمار (بخش دوم) 🔺پس از ماجرای قبلی، اتفاق دیگری افتاد که الفتوح نقل م
📌پ.ن: نکاتی که از این گزارشات و روایات به ذهنم رسید:
1. عزم عجیب #عثمان در #تغییر_ارزش های اسلامی و سکوت معنادار و عجیب برخی خواص
2. اگر صرفا حاکمی به دنبال حفظ حکومتش در طول تاریخ باشد، هرچند لامذهب هم باشد، بهترین راه، عدم ظلم و فساد و اجرای #عدالت است.
3. نقش مهم #مردم و #خواص در جلوگیری از فساد و هزینه درست کردن برای مفسدین که به راحتی نتوانند کار خود را پیش ببرند.
4. #استقامت عجیب عمار در مسیر #عدالتخواهی چه پیش از اسلام و چه در عصر اسلام و پذیرش ریسک و تبعات آن
5. لو ندادن اطلاعات مخالفین عثمان توسط عمار
6. تاکید عمار بر این مطلب که اگر من تو را امر به معروف و نهی از منکر میکنم، به خاطر این است که من از همه نسبت به تو #دلسوزترم و خیر تو را میخواهم.
دلسوزی و خیرخواهی برای مخاطب، عجیب نکته مهمی در امر به معروف است که باید به مخاطب منتقل کنیم.
7. سرمایه داران، از #افکار_عمومی میترسند لذا معمولا #رسانه را با پول میخرند و نمیگذارند علیه آنها جریانی به راه بیفتد.
شاید خیلی وقت ها، تنها حربه مستضعفین، بیدار کردن افکار عمومی مردم باشد.
8. اهمیت تیم داشتن، ارتباطات اجتماعی و جلب کردن حمایت توده ها و خواص جهت پیشبرد بهتر مسیر عدالتخواهی
9. وظیفه مهم خواص و مردم در حمایت از گروه ها و اشخاص عدالتخواه در مقابل مفسدین و سرمایه داران با توجه به کنش حضرت امیر.
10. نقش ویژه حضرت امیر در سازماندهی، مدیریت و #راهبری پنهانی اصحاب
11. خداوند حافظ بندگانش است اما بواسطه #حمایت_مردم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
خدایا این بهترین قربانیان را از ما بپذیر...
ماجرای هابیل و قابیل، صرفا یک ماجرای شخصی برای فرزندان آدم(ع) نیست بلکه داستان تمام انبیای الهی است.
این دو طیف، در همیشه طول تاریخ مقابل هم به رویارویی پرداخته اند و نبرد آنها، به درازای تاریخ بشر است.
هابیل، نمادی است از تمام کسانی که در راه خشنودی خداوند، از محبوب ترین داشته های خود میگذرند و آن را در راه خدا تقدیم میکنند.
قرآن کریم می فرماید: «إِذْ قَرَّبٰا قُرْبٰاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمٰا»
هنگامى كه هر يك از آن دو، قربانى ای برای تقرب به خدا تقدیم کردند، خداوند تنها قربانی هابیل را پذیرفت چرا که از بهترین داشته های خویش تقدیم کرد.
خدایا با چشمانی اشک آلود به درگاه تو انابه میکنیم و عرضه میداریم که در این مسیر، بهترین داشته هایمان را هدیه کردیم.
مگر چند سال باید بگذرد تا چنین فرماندهانی تربیت بشوند، مگر چند قرن باید بگذرد تا رهبری چون سیدحسن نصرالله قدم در این دنیا بگذارد.
مگر مقاومت در این یک سال کم فرمانده و شهید داده است.
و امروز هم مقاومت، یکی دیگر از بهترین داشته های خود را تقدیم تو کرد.
خدایا تو شاهد باش که ما دیگر بهتر از این ها را نداشتیم و گرنه آنها را نیز فدای تو میکردیم.
قطعا از دست دادن چنین افرادی، خسارت بزرگی است که به راحتی جای خالی آنها پر نخواهد شد.
اما خدای من، ما یک چیز دیگر هم میدانیم و آن این است که در این عالم، تنها تویی که در حال خدایی کردنی، این خداست که دارد خدایی میکند، نه اسرائیل و امریکا.
مقاومت در این یک سال هرچه توان داشت به میدان آورد و همچنان در حال مقاومت است.
نمیدانم، شاید این رفتن ها هم جزو پروژه و طراحی توست، قطعا همینگونه است.
شاید میخواهی خون امثال نصرالله ها، خون هنیئه ها، خون سنوارها، خون نیلفروشان ها، در رگ های مردم بیش از این جاری بشود، در رگ های سربازان آنها بیش از این فوران کند.
اساسا خون حکم حیات دارد، برای مردم، برای بازماندگان، البته اگر ناامید نشویم.
خدایا، امروز تمام حق به مصاف تمام کفر رفته است و امید ما تنها و تنها تویی، نه موشک و توپ و تفنگ. قطعا جوانانی جای سنوار را پر خواهند کرد و خون مقاومت همچنان در رگ های آنها بجوش خواهد آمد ولی امید ما فقط و فقط وعده های توست...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9