eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
966 دنبال‌کننده
74 عکس
9 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
برنامه کانال: 🔸 مرور آیات و روایات با رویکرد اجتماعی 🔸 توضیح مختصر آنها 🔸 تطبیق و امتداد آن در حوادث اجتماعی روز 🔸 استخراج و تجرید قواعد کلان برای استفاده در حوادث پیشرو
💠 گلچینی از فهرست مطالب کانال: 1. خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند... 2. علی(ع) و فضائل غیر قابل انکارش 3. خود را در معرض رزق و روزی خدا قرار بده... 4. نظر اسلام درباره تعامل با کسی که هم عقیده ما نیست 5. اگر مردم این را میدانستند، دیگر کسی را سرزنش نمیکردند 6. گفتگوی زراره و امام باقر(ع) درباره تعامل با مخالفین 7. بیزاری پیامبر از برخی والدینِ مومنِ آخرالزمان! 8. انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع) 9. مسئول عزیز، سیره پیامبر برای توست، میفهمی؟ 10. عرفه 11. ماجرای بازگشت یک سلبریتی به آغوش اسلام 12. شیعیانِ بدتر از دجال 13. امام صادق و روش تکفیر دیگران 14. شیوه حکمرانی اسلام در تربیت اجتماعی 15. مدل تشریع احکام در صدر اسلام 16. حکمرانی به سبک رسول الله 17. اگر تقدیر زندگی در اختیار خودم بود... 18. راهبر اجتماعی باید در همه حوادث حاضر باشد... 19. مراتب جهاد و مسئله انتخابات 20. وظيفه علما به هنگام پديد آمدن بدعتها 21. رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی 22. عقلانیت دینی، تعاملی چند بُعدی و پیچیده 23. شاخص، حق است، نه اشخاص 24. راهبر اجتماعی باید دلسوز مردمش باشد، حتی نسبت به معاندین و مخالفین 25. اصل رشد در خانواده 26. سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی 27. تک خوری ممنوع 28. اهالی تپه ندبه در کربلا 29. سخن امام با اصحابش در روز عاشورا (بخش اول + بخش دوم) 30. حلقه حُدّاث الحسین(ع) 31. نگاه نیکو و احسن داشتن مومنین به یکدیگر 32. شروط رفاقت 33. مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو(مباحث ادامه این لینک هم حتما دیده شود) 34. پرونده: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟ (نقدی بر کلام استاد پناهیان) 35. استفاده از دین خدا برای پیشبرد اراده غیرخدا 36. مدل حکمرانی بنی امیه و تفاوت آن با مدل حکمرانی علوی(مباحث ادامه این لینک هم حتما دیده شود) 37. علت صلح امام حسن(ع) با معاویه 38. آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت! 39. پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران 40. علت اختلاف بین هیئت های مذهبی 41. چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین 42. امروز زمانه حسن ظن است یا سو ظن؟ 43. تمام همت شیطان، فقط بچه حزب اللهی هاست! 44. راهی برای درک شیرینی لذت معنوی 45. رشد انسان وابسته به تعامل و تحمل ناملایمات اجتماعی 46. خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 47. نقش عمل در ساخت انسان(فرآیند انحطاط اهل حق) 48. زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت 49. سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 50. پرونده: بررسی لوازم اجتماعیِ بیماریِ اخلاقیِ عُجب (آسیب شناسی طیفی از افراد مذهبی و غیرمذهبی) 51. ماجرای تکفیر و قتل عبدالله بن خباب و زنش، فقط به جرم هم فکر نبودن 52. تبری و بیزاری جستن از یکدیگر در جامعه اسلامی، شیوه خوارج! 53. چگونگی تعامل با فرد گنهکار و خطاکار در جامعه اسلامی 54. پرونده: اصحاب انقلابی و عدم فهم طرح راهبردی امام حسن(ع) در ماجرای صلح با معاویه 55. نوع مواجهه اسلام و پیامبر با سنن جاهلی (سه پیام پشت سر هم) 56. الگویی به نام مُفَضَّل بن عُمَر 57. بدترینِ وزراء، کارگزاران و مشاوران 58. دوستی و دشمنی ناآگاهانه، به خاطر خدا 59. چگونه بدون عمل، نامه اعمال، پُر میشود! 60. خود را در برابر حق، به صبوری وادار! 61. ماجرای امام حسن عسکری و دزدی که خود را شیعه مولا علی میدانست! 62. یکی از مصادیق مهم امروزین دشمنی با اهل بیت که خیلی از ماها گرفتار آنیم... 63. چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن: الف) چرایی عدم دشنام به مخالفین(سه بخش) ب) نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان ج) طعن به معاویه د) روش و چگونگی تبری و) فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت ر) بدگویی، تخریب و زدن شیعیانِ برائتیِ جاهل، ممنوع! 64. توجیحات رنگارنگ کفار، برای نپذیرفتن حق 65. فرمان حکومتی امیرالمومنین به حذیفه به عنوان حاکم مدائن 66. کلام راهبردی حضرت امیر، در شناسایی دوستان و دشمنان فردی و اجتماعی 67. امتحان مردم، بواسطه امام و ولیّ جامعه 68. آیاتی از سوره آل عمران، برای امروز ما(در هنگامه سختی ها در نبرد با دشمن) 69. کارکرد عجیب ایثار 70. ده نکته از شهید بهشتی در روش برداشت از قرآن و مقدمات فهم آن 71. حرف کفرآمیز یعنی اینکه بگوییم ای کاش مقاومت، جهاد را آغاز نمیکرد تا این همه شهید نمیداد... 72. جریان «نه به جنگ»، سامری های امت اسلام 73. چرا دشمن بر ما مسلط شد! 74. آفت آسایش 75. استغفار، اولین کارِ پس از پیروزی
76. ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 77. تفاوت و تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان 78. جایگاه ارتباطات اجتماعی در تفقه و فهم دین 79. تقوا و بی تفاوت نبودن، شرط بهره مندی از هدایت الهی 80. میل خدا یا میل مردم؟ 81. شاگردان عدالتخواه علی(ع) الف) ابوذر ب) عمار ج) مالک اشتر 82. اصلی ترین کارکرد «امر به معروف و نهی از منکر» 83. راهبرد پیامبر در مقابل شایعه ترور نماینده اش توسط قریش 84. وقتی یک جامعه، تُهی و خالی از روحیه جهاد، مبارزه و شهادت طلبی بشود... 85. عدم پرداخت «حق مردم»، عامل هلاکت حکومت ها 86. مراتب مسئولیت همگانی، نسبت به نبرد با اسرائیل 87. واکنش ما نسبت به موضع فعالانه دشمن چگونه باید باشد؟ 88. معجزه شگفت انگیز زبان تربیتی دین و نقش آن در اصول فقه المعارف 89. نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ 90. جنگ بد است اما گاهی لازم و ضروری است 91. خطاب خداوند به کسانی که از ترس کساد شدن اقتصاد، دل به جهاد نمیدهند
❇️ علی(ع) و فضائل غیر قابل انکارش 🔹 در (ج42،ص116) به نقل از حارث بن مالک چنین میگوید: وارد شده و نزد رفته و از او پرسیدم درباره علی فضیلتی شنیده ای؟ سعد به وجود پنج ویژگی برای علی(ع) شهادت میدهد و میگوید اگر من یکی از آنها را داشتم، برایم از اینکه در دنیا عمر (ع) را داشته باشم، دوست داشتنی تر بود و بعد شروع به شمردن آن فضیلت ها میکند: 1️⃣ اول آنکه پیامبر خدا را به همراه به سوی مشرکان قریش فرستاد و او یک روز و شب در راه بود تا اینکه به علی(ع) فرمود دنبال ابوبکر برو و سوره را از او بگیر و خودت ابلاغ کن و ابوبکر را نزد من برگردان. وقتی ابوبکر برگشت از پیامبر پرسید ماجرا چیست؟ آیا چیزی درباره من نازل شده؟ حضرت فرموید خیر اما برای ابلاغ مطلبی، یا باید خودم ابلاغ کنم یا کسی که از من باشد[و تو از من نیستی اما علی از من است]. 2️⃣ دوم آنکه با در مسجد مینشستیم تا اینکه یک روز گفته شد از این به بعد غیر از و همه باید از مسجد خارج شوند و ما نعلین کشان از مسجد خارج شدیم. صبح [عموی حضرت] به پیامبر فرمود چرا عموها و یارانت را بیرون کردی و این جوان را در مسجد ساکن کردی؟ حضرت فرمود من شما را بیرون نکردم بلکه این فرمان خداست. 3️⃣ سوم آنکه پیامبر، و را به فرستاد اما کار پیش نرفت تا اینکه فرمود فردا پرچم را به دست کسی میدهم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش نیز او را دوست دارند. روز بعد با اینکه علی چشم درد داشت، با آب دهانش به چشمان او زد و چشم او خوب شد و پرچم را به دست او داد و او پیروز شد. 4️⃣ چهارم آنکه در روز ، پیامبر همه را نگه داشت و دستان علی را بالا برد به طوری که سفیدی زیر بغلش پیدا شد و سه بار گفت: «من کنت مولاه فعلی مولاه» 5️⃣ پنجم آنکه پیامبر سوار بر شترش به قصد جنگ از شهر خارج شد و علی را به همراه خود نبرد. این را دلیل بر ناشایستگی علی و عدم رضایت و توجه پیامبر به او دانستند اما پیامبر همه مردم را جمع کرد و فرمود: یا علی! نسبت تو به من همانند نسبت به است، جز آنکه بعد از من دیگر پیامبری نداریم. 📌 پ.ن: افراد کثیری از صحابه و غیر صحابه ولایت و امامت حضرت امیر(ع) را نپذیرفتند اما شاید به جرئت بتوان گفت با این حال، همه یا عمده آنها منکر فضائل علی(ع) نبودند، چه اینکه در نقل های متعددی این گزارش ها به دست ما رسیده است که می توان درباره آن کتاب ها نوشت. سعدبن ابی وقاص یکی از آن افراد است، کسی که از صحابه پیامبر بود، فرماندهی سپاه اسلام در را به عهده داشت اما در زمان خلافت حضرت در ابتدا با ایشان بیعت نکرد و وقتی هم که بیعت کرد در جنگ های حضرت حاضر نشد و با او همراهی نکرد. پسر او، نیز فرماندهی سپاه دشمن در کربلا را به عهده داشت. اما همین شخصیت نمی تواند منکر فضائل حضرت بشود، چون روز و شب این فضائل را به چشمان خود دیده است، فضائلی که یکی دو تا هم نیستند و بعضی از آنها به تواتر نقل میشده لذا اساسا قابل انکار نبوده اند. یکی از دلایلی که باعث شد این چنین افرادی در عین قبول فضائل حضرت اما امامت و ولایتش را قبول نکنند، آنها بود که در روایات نیز به آن اشاره شده. اگر همین گزارش سعد را به دقت بخوانید، حس حسادت از سر و روی آن می بارد. در نقل دیگری آمده وارد مدینه شد و به سعد گفت چرا ما را در حقمان در برابر باطل یاری نمیکنی اما سعد پاسخ داد از پیامبر شنیدم که می فرمود: «على با حق است و حق با على است، هر جا كه باشد.» معاویه در پاسخ میگوید: هیچگاه نزد من مانند امروز شایسته ملامت نبودی. سعد میگوید چرا؟ معاویه پاسخ میدهد: چون اگر من این سخن را از پیامبر شنیده بودم تا زمان مرگم همواره میشدم. البته معاویه هم حق را درباره علی(ع) می دانست اما چه بسا حسادت او نسبت به حضرت از حسادت سعد بیشتر هم بود. https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند... ▫️راوی میگوید خدمت (ع) بودم كه از وكيلشان حسابرسى مى‌كرد. وكيل پشت سر هم میگفت: به خدا سوگند که خيانت نكردم. ▫️حضرت فرمود: فلانى! براى من «» یا «» كردن تو فرقی نمیکند، بالاخره تو مال مرا نابود کرده ای، چه بواسطه خیانتت و چه بواسطه تضییع(حیف و میل کردن بدون سوء نیت) کردنت. بله اگر خیانت کرده باشی برای تو بدتر است. ▫️بعد حضرت فرمود: (ص) فرمودند: اگر کسی از شما از و روزى خود فرار كند، روزی اش در پی او خواهد بود تا اینکه او را دریابد؛ ▫️همانگونه که اگر كسى از اجل و خويش فرار كند، اجلش در پی او میرود تا اینکه او را دریابد. ▫️كسى كه خيانت كند، از روزى او محاسبه میشود یعنی به مقداری که خیانت کرده از روزی او کم میشود و آن نیز در نامۀ عملش نوشته مى‌شود. 📚 ، ج5، باب النوادر، ح2 📌پ.ن: این حدیث باید جزو و مدیران باشد. اگر کسی قرار است مسئولیتی بپذیرد باید ، و توانایی انجام آن کار را داشته باشد، در غیر این صورت از حیث نتیجه و ضرری که به حکومت و مردم میزند فرقی با خائن نمیکند، چون هر دوی اینها کار را خراب کرده اند، بله به لحاظ شخصی اگر خیانت کرده باشد مجازاتش بیشتر است اما کسی که کوتاهی و اهمال کرده نیز هم ردیف اوست. در روایت دیگری نیز از همین کافی شریف امام صادق(ع) میفرمایند: «ما ابالي ائْتَمَنْتُ خائناً أو مُضَيّعا»(ج5،ص301،ح4) حضرت صریحا میفرماید برای من تفاوتی ندارد کار را بخواهم به خائن بسپارم یا به ناشی و نامتخصص. هر دو کار را خراب میکنند. خدا رحمت کند را که در ج5، ص441و540 ذیل این روایت میگویند این روایت از لحاظ اجتماعی، تربيتی، اقتصادی، تمدنی و... بسیار حائز اهمیت است چرا که توجه به آن میتواند عامل رشد و جامعه باشد و بی توجهی به آن عامل انحطاط و . حال خود دیگر این مسئله را بر مسائل روز تطبیق بدهید و ببینید چه خیانت هایی که عده ای در حق این ملت و انقلاب نکرده اند، نیازی به ذکر نام نیست... https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ خود را در معرض رزق و روزی خدا قرار بده... ▫️ نقل میکند به (ع) گفتم: مال و دارایی هایم از دستم رفته، درحالی که نان خورهای فراوانی دارم، چه کنم؟ ▫️حضرت فرمود: وقتی به شهرت رسیدی، مغازه ات را باز کن، بساط خود را پهن کن، ترازویت را آماده کن و خود را در معرض رزق و روزی پروردگارت قرار بده. ▫️ابوعماره وقتی به شهر خود رسید، چیزی که حضرت گفته بود انجام داد اما اطرافیانش از اینکار او تعجب کردند چرا که چیزی برای فروش نداشت. ▫️در میان تعجب همگان، مردی آمد و به ابوعماره گفت کالایی میخواهم، میتوانی برایم تهیه کنی؟ او نیز کالا را به نحو قرضی تهیه کرد و پولش را از خریدار گرفت و نزد خود نگه داشت. ▫️شخص دیگری نیز آمد و همین اتفاق تکرار شد. این چیزی بود که تاجران نیز برهمین اساس عمل میکردند یعنی به نحو قرضی خرید کرده و بعدا پولش را میدادند. ▫️سپس شخصی آمد و به ابوعماره گفت: باری از کتان دارم، بیا و این بار را از من بخر و یک سال بعد پولش را بده. ابوعماره نیز این بار را با همین شرط خریداری کرد. ▫️سپس یکی از بازاریان نزد ابوعماره آمد و بار کتان را دید و به او گفت: نیمی از این بار را نقدا از تو خریدارم. ابوعماره نیز نصف بار را نقدا به او فروخت. ▫️راوی میگوید ابوعماره با پولی که دستش آمده بود ابتدا مقدار کمی و بعدا بیشتر، جنس می آورد و میفروخت و همین قضیه آنقدر تکرار شد تا اینکه او شد و یافت و تبدیل به یک شخص شناخته شده و شد. 📚، ج5، ص304، ح3 ➕: «تَعَرَّضْ لِرِزْقِ رَبِّك‏» 📌پ.ن: به نظر شما آیا امروز هم میشود اینگونه از صفر شروع کرد و گلیم خود را از آب کشید بلکه به جایی خوب رسید؟ یا اینکه این روش فقط برای همان عصر بود و امروزه دیگر جواب نمیدهد؟ https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ نظر اسلام درباره تعامل با کسی که هم عقیده ما نیست 🌱 مرحوم در شریف ج2ص43 ذیل روایتی میگوید: خادم امام صادق(ع) نقل میکنه پیش حضرت بودیم که سخن از گروهی به میان آمد. من گفتم آقا جان، ما از اینها میجوییم چرا که آنها به آنچه ما عقیده داریم، عقیده ندارند. 🌱 حضرت فرمود: آنها ما را دوست دارند، چرا از آنها بیزاری میجویید؟ فقط به خاطر همینکه هم عقیده شما نیستند؟ خادم ایشان میگوید بله. حضرت میگوید خب ما هم عقایدی داریم که شما ندارید، پس حالا باید از شما بیزاری بجوییم؟ 🌱 خادم میگوید: خیر. بعد حضرت میگوید نزد خدا نیز حقایقی است که ما آن ها را نداریم، خب حالا خدا باید ما را دور بیاندازد؟ خادم میگوید خیر و بعد میگوید خب دیگه این مشی رو ترک میکنیم. 🌱 بعد حضرت به خادم میگوید: آنها را دوست بداريد و از آنها بيزارى مجوئيد، چرا که برخى از مسلمين يك سهم و برخى دو سهم و برخى سه سهم و برخى چهار سهم و برخى پنج سهم و برخى شش سهم و برخى هفت سهم از ايمان را دارند. 🌱 بعد حضرت میگوید سزاوار نيست از کسی که صاحب یک سهم است، توقع کسی را داشته باشیم که صاحب دو سهم است و... یعنی باید از هر شخص به اندازه و طاقت خودش توقع داشت، نه بیشتر. 🌱 بعد حضرت مثال نصرانی ای را میزند که تازه مسلمان شده بود و همسایه مسلمان او، از صبح تا شب او را به عبادت میگیرد درحالی که او چنین ظرفیتی نداشته و عملا از روز دوم دوباره از اسلام به مسیحیت برمیگردد. ➕کلید واژه: «إِنَّا نَبْرَأُ مِنْهُمْ إِنَّهُمْ لَا يَقُولُونَ مَا نَقُولُ» 📌پ.ن: خیلی وقت ها ما نیز دچار همین هستیم. همینکه فلانی هم عقیده ما نیست، کلا دور او را خط میکشیم و کل ارتباطات مان با او را قطع میکنیم. حضرت اساسا به دنبال پیدا کردن برای است. اتفاقا باید با آنها داشت. قرار نیست به صرف هم عقیده نبودن، قطع ارتباط کنیم. نزدیک است، از این فرصت باید نهایت استفاده را کرد، تا میتوانیم در جمع ها با ، را به دیگران نشان دهیم. باید راه مناسبش را پیدا کنیم. قرار نیست به این بهانه که فلانی هم عقیده من نیست، فلانی مناسب نیست، فلانی به دولت و رهبری نقد دارد، فلانی اینگونه هست و آنگونه نیست، ارتباط موثر با او را کنار بگذاریم. باید به دنبال پیدا کردن نقاط مشترک بود. https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ اگر مردم این را میدانستند، دیگر کسی را سرزنش نمیکردند 🌱 روایات جالب دیگری نیز پیرامون همین مسئله وارد شده که تأمل در آنها خصوصا برای کسانی که دغدغه و دارند، مفید و قابل توجه است، اینکه در تعامل با دیگران، برای ما باید مهم و جدی باشد، اینکه در انتقال مفاهیم و برنامه ریزی ها حتما به آن توجه کنیم. 🌱 مثلا مرحوم در شریف ج2ص44 روایتی از امام صادق(ع) نقل میکنند که حضرت میفرماید: اگر مردم ميدانستند كه خداوند مخلوقات رو چگونه آفريده، آنگاه هيچ كس ديگرى رو سرزنش نميكرد. بعد حضرت شروع میکنن به توضیح دادن چگونگی خلقت و میفرمایند: 🌱 ابتدا خداوند 49 جزء آورید و سپس هر جزئی را ده بخش کرد (یعنی جمعا میشه 490 بخش). آنگاه آن اجزا را ميان مخلوقات پخش كرد. به شخصی یک دهم جزء داد، به دیگری دو دهم و... تا اینکه به شخصی یک جزء کامل داد. بعد به شخص بعدی یک جزء و یک دهم داد، شخص بعدی یک جزء و دو دهم الی آخر که به عالیترین شخص 49 جزء داد. 🌱 بعد حضرت نتیجه میگیرند: كسى كه تنها يك دهم جزء را دارد، نميتواند مانند صاحب دو دهم جزء باشد یعنی باید انتظار از هرشخص، به اندازه دارایی هایش باشد، نه بیشتر. 🌱 لذا اگر مردم ميدانستند كه خداوند مخلوقات را چنین آفریده است، آنگاه هيچ كس ديگرى را سرزنش نمیكرد. البته که برای بالفعل شدن ظرفیت هایمان باید تلاش و کوشش کرد، نه اینکه دست روی دست گذاشت و گفت حدّ من همین قدر بود. کلید واژه: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ» 🌱 در روایت دیگری(کافی، ج2، ص45) امام صادق(ع) میفرمایند: شما رو چه به اینکه از یکدیگر بيزارى بجویید و اطرافیان تون رو به بهانه های مختلف از خودتون طرد کنید؟ قطعا برخی مؤمنين از بعض ديگر افضل اند و بعضى از بعض ديگر مثلا نمازشان بيشتر و با کیفیت تر است یا بعضى نسبت به بعضی دارای بصیرت بیشتری هستند و این لازمه درجات ایمان است لذا قرار نیست بالادستی، پایین دستان را طرد کند، بلکه باید توان و استعداد او را درک کرده و با شیبی آرام او را به سمت پله های بالاتر حرکت بدهد. https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ گفتگوی زراره و امام باقر(ع) درباره تعامل با مخالفین 🌱 جناب در شریف ج2ص382 در گزارشی به نقل از میگوید: من و یکی از اصحاب خدمت امام باقر(ع) شرفياب شديم. من به حضرت گفتم ما یک و ترازی داریم که با آن میان خود و دیگران سنجش میکنیم و آنها را با آن محک میزنیم. 🌱 حضرت فرمود آن شاغول و تراز چیست؟ گفتم ملاک ما در مشی اجتماعی مان چنین است که: هر كس با ما موافقت داشت(چه علوى باشد چه غير علوی)، او را دوست‏ داريم و با او دوستی میکنیم و با او ارتباط میگیریم اما هر كه با ما مخالف بود(چه علوى باشد چه غير علوی)، از او بيزارى میجوئيم و او را طرد کرده و با او ارتباط نمیگیریم. 🌱 حضرت در پاسخ میفرمایند: اى زراره، گفتار خداوند از گفته تو درست ‏تر است. بعد حضرت چندین نمونه از قرآن برای او ذکر میکند که این افراد با اینکه عقیده درستی ندارند اما خداوند امر میکند با آنها ارتباط گرفته و دوستی کنید. 🌱 زراره با اینکه از اصحاب خاص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود اما در جوانیش مدتی بر همین عقیده خود باقی بود و حتی به همین دلیل با کسی هم نمیکرد چرا که از عقیده او مطمئن نبود، تا اینکه بعد چندین گفتگو با صادقین(ع) از عقیده خود برمیگردد.(تفصیل این ماجرا: ، ص141، گزارش 223) ➕کلید واژه: «فَمَنْ وَافَقَنَا مِنْ عَلَوِيٍّ أَوْ غَيْرِهِ تَوَلَّيْنَاهُ وَ مَنْ خَالَفَنَا مِنْ عَلَوِيٍّ أَوْ غَيْرِهِ بَرِئْنَا مِنْهُ» https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
✳️ بیزاری پیامبر از برخی والدینِ مومنِ آخرالزمان! ▫️ 🌱 نقل شده یک روز پيامبر(ص) نگاهشون به برخى كودكان افتاد و بعدش فرمودند: «واى بر از دست پدرانشون!». اصحاب به پیامبر گفتند: منظورتون از دست شون‌ هست؟ 🌱 حضرت فرمود: «نه. اتفاقا منظورم هست، پدران مومنی كه چيزى از و دین رو به بچه هاشون یاد نمیدن. حتی گاهی خود فرزندان میخواهند چیزی یاد بگیرند اما این پدران مومن، مانع آنها میشوند. 🌱 بعد حضرت میفرمایند: اینها نسبت به شون اینجوری هستند اما نسبت به شون، تنها زمانی خوشحال و راضی میشن که چیزی از مال دنیا بهشون برسه، هرچند اندک. منِ پیامبر، از این پدران و آنها نیز از من بيزارند.» (جامع الاخبار،ص106) ➕کلید واژه: «لا يُعَلِّمونَهُم شَيئاً مِنَ الفَرائِض» 📌 پ.ن: ریشه برخی معضلات اجتماعی امروز در انقطاع انتقال مفاهیم و آموزه های دینی از نسل قدیم به نسل جدیده. انگار والدین دیگه این مسئله رو وظیفه خودشون نمیدونن. دقت کنید، محل بحث والدین مومن هستن، نه کسانی که ایمان خاصی به دین ندارن، پس باید برای این مسئله فکری کرد، وقت خوبی گذاشت، خرج کرد. اگه میخوایم مصداق والدینی نشیم که پیامبر از اونها بیزاری جُسته، لازمه اول خودمون دین رو درست بشناسیم، ثانیا عامل به اون بشیم و ثالثا روش های صحیح انتقال مفاهیم دینی به فرزندان رو هم یاد بگیریم، البته به اندازه وسعمون. همینکه برای این مسئله دغدغه داشته باشیم و تلاش کنیم، بقیه اش رو خودشون میرسونن. https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع) 🔰امیرالمومنین(ع) پیش از و هنگام حرکت به سمت بصره، نامه ای به مردم کوفه دارد که بس جای تامل است(=نامه اول نهج البلاغه). حضرت در تحلیل مسئله فروپاشی و قتل او به سه دسته منتقد و روش آنها اشاره میکند: 1️⃣ یک دسته، اند. حضرت میفرماید مدل تعاملی مردم با حکومت، مدل ، و بود. مدام از طرف مردم، حکومت کوبیده میشد. خب طبیعی هم بود چرا که فراوان ظلم ها و بی عدالتی هایی را میدیدند. ▫️اشکالی که مردم به عثمان داشتند عمده به مسئله تقسیم ناعادلانه بیت المال و بخشش بی حساب به اطرافیان و سپردن مناصب به افراد ناصالح برمیگشت. 2️⃣ دسته دیگر بخشی از مانند ، ، و... بودند. حضرت درباره مدل تعاملی آنها با حکومت میفرماید سبک ترین برنامه شان نسبت به عثمان، درباره او و نرم ترین کارشان، بر او بود. ▫️طلحه و زبیر به عنوان دو انقلابی نهضت رسول الله، انقلابیگری شان عمده در جهت ایجاد شورش و ترغیب مردم به کشتن عثمان بود و بهم ریختن جامعه بود، چنانكه زبير مى‌گفت: عثمان را بكشيد كه دين رسول الله را تغيير داده. نقل شده عثمان زمانی که در خانه خود محصور شده بود مى‌گفت: واى بر طلحه! چقدر مراعاتش را کردم و هرچه میخواست بهش دادم اما اكنون او درصدد ريختن خون من برآمده. ▫️اساسا وقتی مردم میدیدند خواص جامعه اینچنین تعاملی با حکومت دارند، آنها نیز تبعیت کرده و حکومت را تحت قرار میدادند. 3️⃣ اما دسته سوم گروهی با محوریت (ع) بودند. مدل تعاملی ای که حضرت با عثمان و حکومت در پیش میگیرد به نحوی است که از طرفی نه مردم را برای ساقط کردن حکومت تشجیع میکند یعنی مدل طلعه و زبیر را پیش نمیگیرد و نمیخواهد جامعه دچار تشنج بشود. و از طرفی اینگونه هم نیست که مدافع حکومت عثمان باشد و بخواهد ظلم هایش را توجیه بکند ▫️بلکه حضرت تلاش میکند به نحوی با حکومت تعامل کند تا به بهترین نحو بتواند مانع ظلم ها و بی عدالتی ها بشود یا حجم آن را کم کند اما بدون ایجاد دودستگی، شورش، تشنج، زدوخورد و... ▫️حضرت در این نامه میفرماید بیشترین تلاش من این بود که حکومت را از دست ندهد، مدام به عثمان توصیه میکردم کاری نکند که مردم از او ناراضی بشوند و سعی میکردم به نحوی تعامل کنم که مردم نیز حس رضایتمندی داشته باشند. ▫️حضرت در ادامه میفرماید اتفاقا برعکس طلحه و زبیر، من به هیچ عنوان به دنبال عثمان نبودم. در واقع حضرت وقتی مبینید در حکومت ظلم ها و بی عدالتی هایی رخ میدهد، تلاش میکند با مشاوره هایش حجم این بی عدالتی ها را کمتر کند، هرچند عثمان در عمل خیلی هم گوش به حرف حضرت نبود. ➕کلید واژه: «أُكْثِرُ اِسْتِعْبَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ» https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
📌پ.ن: به نظر میرسد این و مواجهه با حکومتِ غیر همفکر، امروز نیز جریان دارد. 💠 مدل اول انقلابیگری، وقتی حکومت را هم عقیده خود نمیداند و انتقاداتی به او میبیند، نهایت تلاش خود را برای تخریب آن بکار میگیرد. کاری ندارد حکومت میکند یا ، فرقی نمیکند، مهم این است که نقاط سیاه سر دست گرفته شود و به بهانه آن چاقو در شکم این و آن بشود. اسم آن هم میشود عدالتخواهی یا انقلابیگری اما اینکه خب حالا نتیجه اش چیست؟ خب مهم نیست چرا که مهم تکلیف است. 💠 اما مدل دیگر با اینکه اختلاف نظرهایی با حکومت وقت میبیند ولی تلاش حداکثریش آن است تا بتواند فضای موجود را تا حد ممکن به سمت اصلاح و عدالت نزدیک کند. 💠 البته که در ظاهر شعار هر دو مدل و است اما تفاوت اصلی در انتخاب است. چگونه میخواهیم جامعه را به سمت اصلاح گری ببریم؟ 💠 در مدل اول، روش اصلاح عمده در است یا نتیجه روش به اینجا ختم میشود، به خلاف مدل دوم که تاکتیکش فعلا کمک به حکومت برای کم کردن بی عدالتی ها و ظلم هاست. اگر هم انتقاد میکند، اگر هم تجمع میکند، اگر هم فریاد میکشد، همه و همه با دلسوزی تمام و در جهت رفع مشکلات و اصلاح امور و برای کمک به حکومت است، بله کمک به همین حکومت غیرهمفکر. قرار نیست عدالتخواهی و انتقاد و مطالبه گری در این مدل حذف بشود بلکه اتفاقا در اینجا به نحو جدی تری دنبال میشود اما با روشی که نتیجه اش اصلاح گری باشد، نه صرفا تخریب گری. 💠 حالا خود، ماجرا را به فضای امروز تطبیق دهید. امروز هم اگر به نقد داریم، قرار نیست روش مدل اول را دنبال کنیم چرا که خروجی و فایده ای ندارد، چه اینکه این مدل در هم جواب نداد و اتخاذ آن روش غلط بود بلکه در هر دو دولت در عین و ، باید روش و خروجی انتقاد ما تقویت و کمک به دولت باشد تا دولت بتواند مسیر خدمت را بهتر طی بکند وگرنه تقابل با آن برای هیچ کس سودی ندارد. 💠 به نظرم بهترین مدلی که میتوان در تعامل با دولت روحانی و رئیسی مثال زد، مدلی بود که دنبال میکرد و میکند. در عین انتقاداتی که داشت اما سعی میکرد با گرفتن جلسات تخصصی و کارشناسی، بهترین داشته هایش را در اختیار آنها بگذارد تا در مسیر اصلاح کمکی کرده باشد، حتی به دولتی که اساسا منتقدشان بود. البته که مدل اصلاح گری منحصر در آن نیست بلکه چه بسا به انواع مدل ها نیاز داشته باشیم اما مهم این است که به نحو کلی در کدام دسته از دسته هایی که حضرت ذکر کردند قرار میگیریم! https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ مسئول عزیز، سیره پیامبر برای توست، میفهمی؟ 🔰در ماجرای سپاه پیامبر ۷۰ شتر داشت لذا به هر سه نفر یک شتر رسیده بود یعنی هر سه نفر باید نوبتی سوار یک شتر میشدند. 🔰نقل است (ع) و دو همراه پیامبر بودند که قرار بود نوبتی سوار شتر بشوند. وقتی نوبت پیاده شدن پیامبر میشد امیرالمومنین و ابولبابه به پیامبر اصرار میکردند که ما همچنان پیاده میرویم و شما سواره باشید. 🔰اما پیامبر به دو همراهش میفرماید: نه شما از من نیرومندترید که همه اش شما پیاده باشید و نه من از شما به پاداش بی نیازترم تا همه اش من سواره باشم. 🔰این تنها یک گزارش ساده و بسیار جزئی از است اما همین گزاره، یک اصل خدشه ناپذیر در اوست. پیامبر حواسش به همه ریز جزئیات هست، قرار نیست چون فلانی فرمانده یا مسئول یا آقازاده و... هست، پس به او مرکبی اختصاصی بدهد و مثلا فلان سرباز صفر که امتیازی ندارد پیاده بیاید، حتی خود پیامبر به عنوان رهبر این جامعه و لشکر همین را مراعات میکند، اساسا در جایگاهی ندارد. حالا خود این مسئله را با مصادیق امروزی تطبیق دهید. 🔰فرض کنید اگر همین اتفاق اکنون رخ میداد، آیا ما منابع را همینگونه تقسیم میکردیم؟ نمیگفتیم خب حالا که ۷۰ مرکب بیشتر نداریم پس اینها را اولا به مسئولین و جایگاه داران بدهیم و مردم هم که خب پیاده می روند؟ 🔰قضاوت با شما اما خیلی وقت ها برای این تصمیم خود هم میکنیم که مثلاً شأن فلان مسئول یا فلان آیت الله و فلان نماینده مجلس یا فلان وزیر این نیست که پیاده باشد، اسلام هم که گفته باید اینها را تکریم کنیم پس منابع را به این ها اختصاص بدهیم. 🔰حقیقتا بعضی خیلی عجیبند، فلان نماینده ای که با شعار و وارد مجلس شده، حالا با رانت خودرویی شاسی بلند و لاکچری گرفته، آن هم بدون نوبت و فوری؛ درحالی که مردم عادی باید مدت ها در صف خودرو باشند، تازه اگر پولش را داشته باشند اما حالا فلان نماینده برای توجیه این خطا می‌گوید این ماشین که در خرج های مجلس چیزی نیست، چرا باید گدابازی در آورد؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چند است؟ 🔰داداش انقلابی ، برای شما یکی دو میلیارد چیزی نیست اما برای مردم عادی این ها آرزوست، لطفاً آبروی خود و انقلاب را بیش از این نبرید. 🔰امیدوارم مجلس برای برگشت اندکی از آبروی از دست رفته اش اسامی این نمایندگان را علنی کرده و با خاطیان برخورد جدی و اساسی کند تا عبرتی برای بقیه آقایان شود تا با بیت المال مانند بیت الحال برخورد نکنند. https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai