💠 چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین
1️⃣ #امام_صادق (ع):
🔺#نيكوكاران چون به یکدیگر میرسند، دل هاشون به سرعت بهم #گره میخوره و باهم #الفت میگیرند، به سرعتِ درآميختن باران با آب رودخانهها، هر چند به زبان اظهار دوستى نكنند
🔺اما #بدكاران هر گاه بهم میرسند، دل هاشون از الفت با هم به دور است، هر چند به زبان هم اظهار دوستى بكنند
مانند #چارپايان كه از مهرورزى با هم بدورند،
گرچه روزگارى دراز در يك آخور با هم علوفه بخورند.
➕#کلید_واژه: «إنَّ سُرْعةَ ائْتِلَافِ قُلُوبِ الأبْرَارِ إذا الْتَقَوا»
2️⃣ #پیامبر_اکرم (ص):
🔺«خَيْرُ المُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ، وَ لَا خَيْرَ فِيْمَنْ لَايُؤلَفُ وَ لَا يَألَفُ»
🔺یعنی #بهترين_مؤمنان كسى است كه مؤمنان با او #الفت مىگيرند
و كسى كه با ديگران الفت نگيرد و ديگران نيز با او الفت نيابند، در او #خيرى نيست.
3️⃣ #امیرالمومنین (ع):
🔺«طُوْبَىٰ لِمَنْ يَألَفُ النَّاسَ وَ يَألَفُونَهُ عَلىٰ طَاعَةِ الله»
🔺یعنی خوش به حال کسی که #در_راه_طاعت_خدا، با مردم #الفت مىگيرد و مردم نيز با او الفت مىگيرند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین 1️⃣ #امام_صادق (ع): 🔺#نيكوكاران چون به یکدیگر میرسند، دل هاش
📌پ.ن: یکی از آسیب های مهمی که #جامعه_مومنین دچار اون هست، همین مسئله نوع تعامل و رابطه اجتماعی اون هاست.
اساسا #ساخت_جامعه_اسلامی، مستلزم وجود #رابطه_سالم_مومنین با یکدیگر است.
🌱 اگر بناست در مسیر طاعت الهی هم کاری انجام شود، باید در یک #ترابط_اجتماعی و در بستر #الفت_اجتماعی تحقق یابد.
همان که قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»(آلعمران/200)
🌱 یعنی اولا شما تک تک اهل صبر باشد(اصْبِرُوا)
ثانیا با یکدیگر و #به_صورت_جمعی صبر کنید(صابِرُوا)؛ که البته دقیقا ما همینجا گیر داریم یعنی با همدیگر نمیتوانیم.
ثالثا با یکدیگر، #هم_افزایی هم داشته باشید (رابِطُوا)؛ که اینجا هم گیر داریم.
🌱 هر کدام از ما به صورت «تکی» و فردی برای خودمان بچههای خوبی هستیم،
اما دستهجمعی نه! در حالی که تاکید حضرت بر حرکت جمعی بود، نه فردی.
🌱 نکته مهم این است که #ضعف_ها و مشکلات دقیقا خود را در حرکت جمعی نشان خواهد داد، نه فردی،
و این همان چیزی است که ما از آن فرار میکنیم، لذا رشدی هم برای ما حاصل نخواهد شد.
🌱 جالب اینکه اساسا نوع نگاه ما به گزاره های دینی هم یک #نگاه_فردی است
مثلا وقتی حرف از #رشد_معنوی و اخلاقی زده میشود، ذهن ها همه متوجه رفتار فردی میشود، متوجه گناه فردی میشود
🌱 درحالی که عامل مهم در برآیند، #زیست_اجتماعی است، نه صرفا زیست فردی.
وقتی ما #انسان_متخلق و معنوی شده ایم، که در #بستر_اجتماع بتوانیم آن را بروز بدهیم، نه اینکه در کنج خانه خود را عامل به آن بدانیم.
🌱 در واقع بستری که باید در آن #امتحان بدهیم، بستر اجتماعی است، نه فردی.
اگر توانستیم با هم کار کنیم، کاری #تشکیلاتی را ایجاد کردیم، در این بستر است که تازه #رشد تحقق میابد
چون محل #تضارب است
🌱 اینجاست که حضرت میفرماید مانند گاوانی که در یک چراگاه مشغول چرا هستند و کاری به هم ندارند، نباشید!
آنها در کنار همدیگر میچرند ولی با هم ارتباطی برقرار نمیکنند.
🌱 اینجاست که اگر دیدی تشکیلات با توانایی و استعداد تو به منافعی رسیده، اما این منفعت به اسم رفیقت ثبت شده و به جیب او رفته و اتفاقا عیب های رفیقت هم به حساب تو گذاشته شده، اینجا چه خواهیم کرد؟
تازه #رشد اینجا معنا خواهد داشت، تازه #اخلاق و #معنویت اینجا معنا خواهد داشت.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 امروز زمانه حسن ظن است یا سو ظن؟
🔺 «كوشش كنيد حسن ظن داشته باشيد. مضمون روايت هم همين است كه:
🔺 «وقتى #خير حاكم و غالبِ بر زمان است، آدم بايد #حسن_ظن داشته باشد
و وقتى #شر غالب است، انسان بايد #سوء_ظن داشته باشد.»
🔺امروز، ديگر اسلام و خير، غالب و حاكم است و حكومت و رهبرى و دولت، اسلامى است.
اگرچه در جامعه شر هم وجود دارد؛ اما غلبه و حاكميت با خير است.
🔺امروز، روز حسن ظن است.
من خواهش مىكنم كه گرايشهاى سوءظنگونه را رشد ندهيد.»
📚 بیانات در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، 7/9/1368.
➕#کلید_واژه: «استَولَى الصَّلاحُ على الزَّمان»
📌پ.ن 1: آیا نگاه ما به مسئولین جمهوری اسلامی چنین است؟ به فرماندهان نظامی مان چی؟
📌پ.ن 2: در روایت دیگری از آقا #امام_کاظم نیز داریم:
▫️«إذا كانَ الجَورُ أغلَبَ مِنَ الحَقِّ لَم يَحِلَّ لأحَدٍ أن يَظُنَّ بأحَدٍ خَيراً حتّى يَعرِفَ ذلكَ مِنهُ.»
▫️هرگاه #ستم و ناراستى، از #حق و راستكارى بيشتر بود،
بر هيچ كس روا نيست كه به كسى #گمان_خوب برد، مگر آن گاه كه خوبى او بر وى معلوم شود.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 گلچینی از فهرست مطالب کانال: 1. خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند... 2. علی(ع) و فضائل غیر قابل انکارش
فهرست گلچینی از مباحث کانال برای مرور عزیزان👆👆👆👆👆
💠 تمام همت شیطان، فقط بچه حزب اللهی هاست!
🔺 در این روایت شریفه، #زراره میگوید به محضر #امام_باقر رفتم، عرض کردم:
آیهای در #قرآن داریم، معنای آن چیست؟
خدای متعال فرموده که #ابلیس اینطور شما را #تهدید کرده است:
🔺«لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ»
یعنی قطعاً بر مسیر #راه_مستقیم به کمین خواهم نشست،
«ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانِهِمْ وَ عَنْ شَمَائِلِهِمْ»
و بالاخره از یک طرف به آنها نفوذ خواهم کرد، از چپ و راست و از عقب و جلو.
و خواهی دید که اکثر آنها #شاکر نخواهند بود.
🔺 سوال زراره این بود که این آیه شریفه چه میفرماید؟ حضرت در پاسخ میفرمایند:
«يَا زُرَارَةُ إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ»
#زراره! میدانی حرف شیطان چیست؟
🔺 اصلاً همه همّت #شیطان برای تو و دوستان و #همفکران توست، اصلاً کاری با دیگری ندارد!
در واقع کار دیگران را خیلی وقت است که تمام کرده،
لذا امروز، #تمام_همت_شیطان شما #بچه_حزب_اللهی ها هستید!
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 راهی برای درک شیرینی لذت معنوی
1️⃣ رسول الله:
«النَّظَرُ سَهمٌ مَسمومٌ مِن سِهامِ إبليسَ، فمَن تَرَكَها خَوفاً مِن اللّٰهِ أعطاهُ اللّٰهُ إيماناً يَجِدُ حَلاوَتَهُ في قَلبِه»
🔺#نگاه_كردن، يكى از تيرهاى زهرآلود #ابليس است.پس هر كه از #ترس_خدا، چشم خود را از #نامحرم فرو بندد، خداوند به او #ايمانى عطا مىكند كه #شيرينى آن را در دلش بيابد
2️⃣ رسول الله:
«ما مِن مُسلِمٍ يَنظُرُ امرأةً أوّلَ رَمقَةٍ ثُمّ يَغُضُّ بَصَرَهُ إلّاأحدَثَ اللّٰهُ تعالىٰ لَهُ عِبادَةً يَجِدُ حَلاوَتَها في قَلبِه»
🔺هيچ مرد مسلمانى نيست كه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را پايين بيندازد،
مگر اين كه خداى متعال به او توفيق #عبادتى مىدهد كه #شيرينى آن را در دل خويش بيابد
3️⃣ رسول الله:
«مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللّٰهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّه»
🔺هر كه از كارى #حرام روى گردانَد، خداوند به جاى آن، عبادتى #لذت_بخش و شاد كننده عطايش مىفرمايد
🔰 اگر بررسی های #روانشناختی و #جامعه_شناختی انجام شود،چه بسا در عمل نیز همین نکته اثبات شود که افراد #هرزه و ناپاک، هیچگاه لذتی که در #ترک_گناه و #مبارزه_با_نفس است را نخواهند چشید
📌پ.ن1: هرچند امروزه چنین کاری بسیار سخت شده اما می ارزد از باب #امتحان خدا هم که شده، مدتی از لذت حرام چشم بپوشیم،تا ببینیم آیا لذتی #متفاوت و #معنوی جای آن را خواهد گرفت یا نه
📌پ.ن2: آیا لذت همنشینی با #حسین(ع) و #یادش هم میتواند مصداق آن #لذت_معنوی باشد؟
نمیدانم، شاید...
📌پ.ن3: شاید بزرگترین #گمشده و #نیاز_بشر امروز همین مسئله #معنویت و لذت معنوی باشد
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 رشد انسان وابسته به تعامل و تحمل ناملایمات اجتماعی
🔺 امام باقر میفرمایند:
➕گاهی #غلامان و #خانواده_من، آنقدر مرا #اذیت میکنند که حدّ ندارد
ولی شیوه من، #تحمل، #صبر و #مدارا در مقابل رفتار آنهاست که البته از #حنظل برای من تلختر است
➕و بواسطه همین صبر برای انسان #رشد حاصل میشود
و انسان به مقام روزه گیرِ شب زنده دار و مرتبه شهیدى که در رکاب پیامبر شمشیر زده باشد، دست می یابد!
▪️#کلید_واژه: «أَصبر من غلامي هٰذا و من أهلي»
🔺اساسا #رشد_آدمی در #تعامل و ارتباط گرفتن و تحمل کسانی است که انسان با آنها #اختلاف_نظر و #اختلاف_سلیقه دارد
🔺این مسئله خاصتا در یک #تشکیلات خود را شدیدتر نشان میدهد و عمده این اختلافات، منجر به جدایی افراد میشود
اما اگر اشخاص بتوانند در کنار یکدیگر با وجود این اختلافات به سمت #هدف_واحد حرکت کنند، نتیجه آن #رشد برای طرفین خواهد بود
🔺«#خانواده» یک پایگاه تربیتی زندگی جمعی است که اسلام تاکید فراوان بر آن دارد و آن را به نحوی طراحی کرده که #بیشترین_رشد را نتیجه بدهد
🔺به عنوان مثال یکی از آموزه هایی که به شدت در این بستر بر آن تاکید میشود، #صله_رحم است
چون ارتباط گرفتن با افرادی است که خودمان #انتخاب نکرده ایم بلکه #مجبور به تعامل با آنها هستیم و این کار را سختتر میکند
🔺رشد اساسا همینجا معنا پیدا میکند یعنی تعامل و ارتباط با کسانی که لزوما #همفکر ما نیستند که چنین تعاملی نیاز به تحمل و #مدارا دارد و نتیجه آن #رشد است
🔺به خلاف #سبک_زندگی_غربی که انسان به #فردگرایی سوق میدهد که نتیجه اش، #حیوانیتر شدن است، نه آدم تر شدن
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد!
1️⃣ #امام_صادق(ع):
🔺«أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ
▫️و اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
▫️و مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
[من لایحضرالفقیه ج4 ص412/رک: کافی ج4 ص43 ح7]
🔺#انفاق كن، و يقين بدان كه جاى آن پُر خواهد شد،
▫️و بدان كه هر كس در راه #طاعت_خدا خرج نكند، به خرج كردن در راه #معصيت_خدا گرفتار خواهد شد
▫️و هر كه در راه رفع نياز #دوست دار و #ولیّ_خدا قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز #دشمن_خدا گرفتار آيد.
2️⃣ #رسول_الله(ص):
🔺«مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّهُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا»
[جامع الاخبار ص178]
🔺هر كه #مال و دارایی های خود را #اختیارا برای خرج کردن درباره #نیکان و خوبان دريغ كند، خداوند مالش را به #اجبار نصيب #افراد_بد گرداند.
3️⃣ #امام_صادق(ع):
🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ»
[کافی ج3 ص504]
🔺هيچ بندهاى نيست كه از خرج كردن #يك_درهم در راهى كه #حقّ آن است دريغ ورزد مگر اينكه #دو_درهم به #ناحق خرج خواهد کرد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
4️⃣ #امام_کاظم(ع):
🔺«إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»
[تحف العقول ص408]
🔺از خرج كردن در مسیر #طاعت_خدا دريغ مكن كه لاجرم و #قاعدتا دو برابر آن را در راه #معصيت_خدا خرج خواهى كرد.
5️⃣ #امام_صادق(ع):
🔺«مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْه»
[کافی ج3 ص506]
🔺هر كه از خرج کردن یک حق در مسیر #خداوند دريغ ورزد، قاعدتا دو برابر آن را در مسیر #شیطان و #باطل خرج خواهد کرد.
6️⃣ #امام_باقر(ع):
🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ
▫️و مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اللَّهَ.»
[تحف العقول ص293]
🔺اگر بنده ای از کمک به #برادر_مسلمانش دریغ ورزد و تلاش برای #رفع_حاجت او نکند، قطعا گرفتار رفع نیاز کسی خواهد شد که باعث #گناه بر او میشود و برای او نیز #هیچ_پاداشی نخواهد داشت.
▫️و هيچ بندهاى نيست كه از خرج كردن چيزى در مسیر #رضایت و #اراده_الهی بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در مسیر #خشم_الهی مجبور خواهد شد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
📌 پ.ن: این دسته روایات، حاکی از یک #سنت_الهی است، اگر خودت را خرج پیشبرد #اراده_الهی نکنی، قاعدتا خرج پیشبرد #اراده_شیطان خواهی شد. این یکی از #سنن_الهی است.
🔺اگر اهل #جهاد در مسیر طاعت الهی و امام جامعه نشویم و سختی و رنج های این مسیر را تحمل نکنیم و حاضر نشویم از جان و مال خود برای این آرمان ها بگذریم،
سنت الهی چنین است که مجبور خواهیم شد همین هزینه ها بلکه چند برابر بیشتر از آن را در مسیر اراده و طاعت شیطان و باطل بپردازیم، تازه بدون هیچ اجر و مزدی.
یعنی عملا به #نوکر_بیجیره و مواجب دشمنِ خدا تبدیل خواهیم شد
و این #بدترین_بلایی است که خدا در این دنیا میتواند بر سر کسی بیاورد.
🔺اگر وقت و داشته های خود را #بسیجیوار خرج پیشبرد اراده #امام_جامعه نکنیم، قطعاً یک قسمتی از آن، بسیجیوار خرج پیشبرد اراده دشمن امام جامعه خواهد شد.
البته این اتفاق به مرور خواهد افتاد و از یک جایی به بعد دیگر کل هستی شخص خرج غیرخدا یا دشمن خدا میشود.
مثل مردم کوفه که هستیشان را خرج حسین(ع) نکردند و عملا شدند #جاده_صاف_کن اراده یزید و بعد هم کارشان افتاد به دست جنایتکاران سفاکی مثل #حجاج_سقفی! چرا؟
🔺خطای #مردم_کوفه چه بود که مجبور شدند مقابل امام حسین(ع) بایستند؟
جُرمشان این بود که برخی جاها پای رکاب امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) از جان و مال و وقت خود مایه نگذاشتند.
این کار را نکردند یا کمگذاشتند؛ تا حدی که امام حسن(ع) وادار به #صلح شد
و امیرالمؤمنین(ع) به آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَال...»(نهج البلاغه/خطبه27)
🔺قاعده و #سنت_عالم این است که سزای چنین مردمی این بشود که مجبور شوند پای رکاب دشمن خدا یعنی #عمر_سعد و #یزید، امام خود یعنی حسین بن علی(ع) را به شهادت برسانند و دچار ننگ و نکبت ابدی شوند.
این یکی از عجیبترین #عبرتهای_عاشورا است.
🔺 منظور از داشته ها همه داشته هاست، همه نعمت هایی که خدا به ما داده، #جان، #مال، #عمر، #آبرو و... .
اگر کسی آبروی خودش را برای ولیّ خدا خرج نکند، خدا مبتلایش میکند به اینکه آبرویش را صرف دشمن خدا بکند.
ما در جامعۀ خودمان از این افراد، کم نداشتهایم. فقط کافی است کمی تاریخ بخوانیم.
🔺بدانیم که اگر #مطیع_خدا و آنکه او دستور داده نباشیم، قطعا و حتما #مطیع_شیطان خواهیم شد.
و اگر در مقابل خدا و آنکه او دستور داده، خاضع نشویم، قطعا و حتما مقابل شیطان سر فرود آورده و خاضع خواهیم شد.
🔺 #سوال: اگر امروز خود را خرج #جمهوری_اسلامی نکنیم، در این مسیر اهل جهاد نباشیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟
اگر امروز در نبرد با #استکبار و #رژیم_صهیونیستی کوتاهی کنیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نقش عمل در ساخت انسان
➕ترجمه:
(11) کسانی که همواره روز جزا را #تکذیب میکنند.
(12) آن را کسی تکذیب نمیکند مگر #متجاوز_گناه_پیشه.
(13) که هرگاه آیات ما را بر او خوانند، میگوید: از #افسانه_های_پیشینیان است.
(14) این چنین نیست که میگویند؛ بلکه #گناهانی که همواره مرتکب شده اند، بر #دل هایشان چرک و #زنگار بسته که حقایق را افسانه می پندارند.
🔺اين آيات(مطففین، 11تا14) علت تكذيب را #تجاوز، #كثرت_گناه و #تراكم_اثم دانسته اند.
اینکه کسی آيات را #اساطير میخواند، علتش #گناهان_متراكم_شده و فجورها و انفجارهاى روحى در اثر تراكم گناه است.
🔺چرا گناه، علت تكذيب است؟
زيرا هر عملى، #كسب است، يك رابطه يك طرفه نيست كه يك طرف فاعل و طرف ديگر فعل و مفعول باشد،
بلكه هر عملى در همان حال كه #عمل است، #عامل نیز هست و هر عامل در همان حال كه عامل است، #معمول نیز هست: یعنی «تأثير متقابل عامل و عمل».
🔺#حكما میگويند: انسان هر عملى كه مرتكب میشود، از آن عمل به موجب ماهيتى كه آن عمل دارد، #صورت میپذيرد.
در واقع، وقتی تدريجاً آن فعل عمل شده و تکرار میگردد، به مرور ماهيت آن حقيقتى را می يابد كه آن عمل، اثر طبعى اوست، مثلًا ماهيت سگ بودن در تكرار عمل درندگى.
🔺میتوان گفت همان ملاكى كه در #تعلّم_صنايع هست كه به واسطه #تكرار_عمل، آن صنعت، #صورت_روحى_انسان میشود (مسأله از خود بيگانگى)، در هر عمل غير صنعتى نیز اعم از عمل صالح و غير صالح چنين است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را #تکذیب میکنند. (12) آن را کسی تکذیب
🔺 يك #آدم_باتقوا تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر میكند، عملى كه از او سر میزند نیز متناسب با اوست.
حالا اين شخص باتقوا در يك شرايطى قرار میگيرد كه #فكر_گناه در او پيدا میشود، بعد برخلاف مقتضاى تقوايش، گناهى مرتكب میشود.
🔺اين #گناه، او را به همان حالت اول باقى نمیگذارد و او ديگر آن آدمِ اول نيست،
چون وقتى انسان عملى را مرتكب میشود، #انديشه آن عمل در روحش پيدا میشود، تصور آن عمل و #غايت آن عمل براى او پيدا میشود،
يعنى روحش با عمل، نوعى #اتحاد پيدا میكند.
🔺اين است كه بعد از آنكه عمل پايان يافت، اثرى از آن فعل، در روح انسان باقى میماند.
آقاى #خمينى در درس اخلاق شان، یکی از مبناهایی که هميشه بر آن تكيه میكردند، همين مسأله اثر گذاشتن عمل روى روح انسان بود كه چگونه هر عملى يك صورت مشابه و متناسب با خودش بر روى روح انسان باقى میگذارد.
🔺حالا اگر همين عمل #تكرار شود، درست مثل صورت ضعيفى كه از يك شىء باقی می ماند، بار دوم اين اثر روى اثر اول مى آيد و آن را #عميقتر میكند.
اگر اين عمل بارها #تكرار شود، كم كم به گونه اى میشود كه اثر اينها تدريجا غلبه میكند بر وضع سابق،
🔺يعنى تا يك مدتى در روح انسان، دو كيفيت متضاد هست
و به قول امروزی ها، انسان داراى #دو_شخصيت میشود: نيمى از وجودش #وجود_تقوايى است واقعاً، و نيمه ديگر از وجودش، #وجود__فاسقی است واقعاً، گاهى اين نيمه غلبه میكند و گاهى آن نيمه.
🔺اين «گاهى» از باب اين نيست كه يك نوع #نفاق در كار هست، بلكه به حكم دو شخصيتى است كه نيمى اينجور حكم میكند و نيمى آنجور؛ به علت خاصى آن طرف غلبه پيدا میكند، به علت ديگرى آن طرف.
بعد كم كم به صورتى میشود كه آن نيمه غلبه پيدا میكند؛ يعنى تدريجا صورت روحش صورت اين #عمل_فاسقانه و فاجرانه میشود.
🔺آن وقت است كه در نهايتِ سهولت، اين #عمل_فسق و فجور از او صادر میشود و ديگر وقتى میخواهد #عمل_باتقوايى انجام دهد، برايش يك امر غير طبيعى است.
از اين بهتر ديگر نمیشود تأثير عمل بر روح را بيان كرد، تأثير عمل در ساختن انسان و در چگونه ساختن انسان.
📚 مجموعه آثار استاد #شهيد_مطهرى (نقدى بر ماركسيسم)، ج13، ص: 661-663. با کمی تلخیص
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍