آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
4️⃣ #امام_کاظم(ع):
🔺«إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»
[تحف العقول ص408]
🔺از خرج كردن در مسیر #طاعت_خدا دريغ مكن كه لاجرم و #قاعدتا دو برابر آن را در راه #معصيت_خدا خرج خواهى كرد.
5️⃣ #امام_صادق(ع):
🔺«مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْه»
[کافی ج3 ص506]
🔺هر كه از خرج کردن یک حق در مسیر #خداوند دريغ ورزد، قاعدتا دو برابر آن را در مسیر #شیطان و #باطل خرج خواهد کرد.
6️⃣ #امام_باقر(ع):
🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ
▫️و مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اللَّهَ.»
[تحف العقول ص293]
🔺اگر بنده ای از کمک به #برادر_مسلمانش دریغ ورزد و تلاش برای #رفع_حاجت او نکند، قطعا گرفتار رفع نیاز کسی خواهد شد که باعث #گناه بر او میشود و برای او نیز #هیچ_پاداشی نخواهد داشت.
▫️و هيچ بندهاى نيست كه از خرج كردن چيزى در مسیر #رضایت و #اراده_الهی بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در مسیر #خشم_الهی مجبور خواهد شد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ #امام_صادق(ع
📌 پ.ن: این دسته روایات، حاکی از یک #سنت_الهی است، اگر خودت را خرج پیشبرد #اراده_الهی نکنی، قاعدتا خرج پیشبرد #اراده_شیطان خواهی شد. این یکی از #سنن_الهی است.
🔺اگر اهل #جهاد در مسیر طاعت الهی و امام جامعه نشویم و سختی و رنج های این مسیر را تحمل نکنیم و حاضر نشویم از جان و مال خود برای این آرمان ها بگذریم،
سنت الهی چنین است که مجبور خواهیم شد همین هزینه ها بلکه چند برابر بیشتر از آن را در مسیر اراده و طاعت شیطان و باطل بپردازیم، تازه بدون هیچ اجر و مزدی.
یعنی عملا به #نوکر_بیجیره و مواجب دشمنِ خدا تبدیل خواهیم شد
و این #بدترین_بلایی است که خدا در این دنیا میتواند بر سر کسی بیاورد.
🔺اگر وقت و داشته های خود را #بسیجیوار خرج پیشبرد اراده #امام_جامعه نکنیم، قطعاً یک قسمتی از آن، بسیجیوار خرج پیشبرد اراده دشمن امام جامعه خواهد شد.
البته این اتفاق به مرور خواهد افتاد و از یک جایی به بعد دیگر کل هستی شخص خرج غیرخدا یا دشمن خدا میشود.
مثل مردم کوفه که هستیشان را خرج حسین(ع) نکردند و عملا شدند #جاده_صاف_کن اراده یزید و بعد هم کارشان افتاد به دست جنایتکاران سفاکی مثل #حجاج_سقفی! چرا؟
🔺خطای #مردم_کوفه چه بود که مجبور شدند مقابل امام حسین(ع) بایستند؟
جُرمشان این بود که برخی جاها پای رکاب امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) از جان و مال و وقت خود مایه نگذاشتند.
این کار را نکردند یا کمگذاشتند؛ تا حدی که امام حسن(ع) وادار به #صلح شد
و امیرالمؤمنین(ع) به آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَال...»(نهج البلاغه/خطبه27)
🔺قاعده و #سنت_عالم این است که سزای چنین مردمی این بشود که مجبور شوند پای رکاب دشمن خدا یعنی #عمر_سعد و #یزید، امام خود یعنی حسین بن علی(ع) را به شهادت برسانند و دچار ننگ و نکبت ابدی شوند.
این یکی از عجیبترین #عبرتهای_عاشورا است.
🔺 منظور از داشته ها همه داشته هاست، همه نعمت هایی که خدا به ما داده، #جان، #مال، #عمر، #آبرو و... .
اگر کسی آبروی خودش را برای ولیّ خدا خرج نکند، خدا مبتلایش میکند به اینکه آبرویش را صرف دشمن خدا بکند.
ما در جامعۀ خودمان از این افراد، کم نداشتهایم. فقط کافی است کمی تاریخ بخوانیم.
🔺بدانیم که اگر #مطیع_خدا و آنکه او دستور داده نباشیم، قطعا و حتما #مطیع_شیطان خواهیم شد.
و اگر در مقابل خدا و آنکه او دستور داده، خاضع نشویم، قطعا و حتما مقابل شیطان سر فرود آورده و خاضع خواهیم شد.
🔺 #سوال: اگر امروز خود را خرج #جمهوری_اسلامی نکنیم، در این مسیر اهل جهاد نباشیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟
اگر امروز در نبرد با #استکبار و #رژیم_صهیونیستی کوتاهی کنیم، نتیجه آن سنت الهی چه خواهد شد؟
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نقش عمل در ساخت انسان
➕ترجمه:
(11) کسانی که همواره روز جزا را #تکذیب میکنند.
(12) آن را کسی تکذیب نمیکند مگر #متجاوز_گناه_پیشه.
(13) که هرگاه آیات ما را بر او خوانند، میگوید: از #افسانه_های_پیشینیان است.
(14) این چنین نیست که میگویند؛ بلکه #گناهانی که همواره مرتکب شده اند، بر #دل هایشان چرک و #زنگار بسته که حقایق را افسانه می پندارند.
🔺اين آيات(مطففین، 11تا14) علت تكذيب را #تجاوز، #كثرت_گناه و #تراكم_اثم دانسته اند.
اینکه کسی آيات را #اساطير میخواند، علتش #گناهان_متراكم_شده و فجورها و انفجارهاى روحى در اثر تراكم گناه است.
🔺چرا گناه، علت تكذيب است؟
زيرا هر عملى، #كسب است، يك رابطه يك طرفه نيست كه يك طرف فاعل و طرف ديگر فعل و مفعول باشد،
بلكه هر عملى در همان حال كه #عمل است، #عامل نیز هست و هر عامل در همان حال كه عامل است، #معمول نیز هست: یعنی «تأثير متقابل عامل و عمل».
🔺#حكما میگويند: انسان هر عملى كه مرتكب میشود، از آن عمل به موجب ماهيتى كه آن عمل دارد، #صورت میپذيرد.
در واقع، وقتی تدريجاً آن فعل عمل شده و تکرار میگردد، به مرور ماهيت آن حقيقتى را می يابد كه آن عمل، اثر طبعى اوست، مثلًا ماهيت سگ بودن در تكرار عمل درندگى.
🔺میتوان گفت همان ملاكى كه در #تعلّم_صنايع هست كه به واسطه #تكرار_عمل، آن صنعت، #صورت_روحى_انسان میشود (مسأله از خود بيگانگى)، در هر عمل غير صنعتى نیز اعم از عمل صالح و غير صالح چنين است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را #تکذیب میکنند. (12) آن را کسی تکذیب
🔺 يك #آدم_باتقوا تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر میكند، عملى كه از او سر میزند نیز متناسب با اوست.
حالا اين شخص باتقوا در يك شرايطى قرار میگيرد كه #فكر_گناه در او پيدا میشود، بعد برخلاف مقتضاى تقوايش، گناهى مرتكب میشود.
🔺اين #گناه، او را به همان حالت اول باقى نمیگذارد و او ديگر آن آدمِ اول نيست،
چون وقتى انسان عملى را مرتكب میشود، #انديشه آن عمل در روحش پيدا میشود، تصور آن عمل و #غايت آن عمل براى او پيدا میشود،
يعنى روحش با عمل، نوعى #اتحاد پيدا میكند.
🔺اين است كه بعد از آنكه عمل پايان يافت، اثرى از آن فعل، در روح انسان باقى میماند.
آقاى #خمينى در درس اخلاق شان، یکی از مبناهایی که هميشه بر آن تكيه میكردند، همين مسأله اثر گذاشتن عمل روى روح انسان بود كه چگونه هر عملى يك صورت مشابه و متناسب با خودش بر روى روح انسان باقى میگذارد.
🔺حالا اگر همين عمل #تكرار شود، درست مثل صورت ضعيفى كه از يك شىء باقی می ماند، بار دوم اين اثر روى اثر اول مى آيد و آن را #عميقتر میكند.
اگر اين عمل بارها #تكرار شود، كم كم به گونه اى میشود كه اثر اينها تدريجا غلبه میكند بر وضع سابق،
🔺يعنى تا يك مدتى در روح انسان، دو كيفيت متضاد هست
و به قول امروزی ها، انسان داراى #دو_شخصيت میشود: نيمى از وجودش #وجود_تقوايى است واقعاً، و نيمه ديگر از وجودش، #وجود__فاسقی است واقعاً، گاهى اين نيمه غلبه میكند و گاهى آن نيمه.
🔺اين «گاهى» از باب اين نيست كه يك نوع #نفاق در كار هست، بلكه به حكم دو شخصيتى است كه نيمى اينجور حكم میكند و نيمى آنجور؛ به علت خاصى آن طرف غلبه پيدا میكند، به علت ديگرى آن طرف.
بعد كم كم به صورتى میشود كه آن نيمه غلبه پيدا میكند؛ يعنى تدريجا صورت روحش صورت اين #عمل_فاسقانه و فاجرانه میشود.
🔺آن وقت است كه در نهايتِ سهولت، اين #عمل_فسق و فجور از او صادر میشود و ديگر وقتى میخواهد #عمل_باتقوايى انجام دهد، برايش يك امر غير طبيعى است.
از اين بهتر ديگر نمیشود تأثير عمل بر روح را بيان كرد، تأثير عمل در ساختن انسان و در چگونه ساختن انسان.
📚 مجموعه آثار استاد #شهيد_مطهرى (نقدى بر ماركسيسم)، ج13، ص: 661-663. با کمی تلخیص
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🔺 يك #آدم_باتقوا تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر میكند، عملى كه از او سر میزند نیز متناس
💠 فرآیند انحطاط اهل حق
این آیه شریفه و تفسیر شهید مطهری از آن، نکته دقیقی در چرایی #انحطاط و #سقوط برخی بزرگان و اهل حق دارد،
اینکه چگونه #خطاهای_کوچک، #گناهان_کوچک، به مرور و تدریجا، مسیر یک انسان را در سراشیبی قرار میدهد
این ویژگی انسان است که وقتی یک خطایی انجام میدهد، بعدا که حتی فهمید اشتباه کرده، به دنبال #اصلاح آن برنمی آید بلکه به دنبال #توجیه آن میرود
#شیطان دقیقا از همین ویژگی استفاده کرده و انسان ها را به مسیر گمراهی سوق میدهد.
آیات و روایات اجتماعی
💠 فرآیند انحطاط اهل حق این آیه شریفه و تفسیر شهید مطهری از آن، نکته دقیقی در چرایی #انحطاط و #سقوط
🔺الإمامُ الكاظمُ عليه السلام:
«إنَّ المسيحَ عليه السلام قالَ للحَواريّينَ:
إنّ صِغارَ الذُّنوبِ و مُحَقَّراتِها مِن مَكائدِ إبليسَ، يُحَقِّرُها لَكُم و يُصَغِّرُها في أعيُنِكُم فَتَجتَمِعُ و تَكثُرُ فَتُحِيطُ بِكُم»
(تحف العقول، ص392)
🔺حضرت #عیسی به حواريون خود میفرمود:
همانا اینکه #گناهان_كوچك و خُرد انگاشته بشود، از #نيرنگهاى_ابليس است.
او گناهان را در نظر شما كوچك و خُرد جلوه مىدهد
و در نتيجه، گناهان اندك اندك جمع و زياد مىشوند و شما را در ميان خود #غرق میکنند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت
🔺آن مرحوم در خواب موافقِ اعتبار،گفت:
همه کارهای ما رد شد و مورد قبول درگاه حضرت حق قرار نگرفت و به ما گفتند:
«در کارها #محتاط نبودی،#تقلید هم نمیکردی و در وقت #اجتهاد نیز دقت کافی در استنباط نداشتی»
🔺حتی زیارت حضرت #سید_الشهدا را با آن عظمت #قبول_نکردند و گفتند:
➖«آن وقتی که از افراد عادی بودی زیارتت مثل دیگران و نظیر انعام و #بهائم[حیوانات]بود
➖و آن زمان که معرفت به حق ما پیدا کردی، #برای_خدا نبود و تنها برای حفظ عنوان و شخصیت خود زیارت میکردی»
🔺وی میگوید: به هر حال کاملا محکوم ملائکه شدیم، ولی مرواریدی به من دادند تا بفروشم.گفتم: این چیست؟گفتند:
هنگام #پیاده_روی به سوی زیارت #کربلا خسته شده بودی، با خود گفتی: آیا مثل منی باید پیاده برود؟! بعد از آن فکر کردی و گفتی: «#الحمد_لله» این گوهر، همان حمد میباشد
🔺خلاصه، انسان باید انواع و اقسام مختلف #کارهای_خیر را استقصا کند و از هر راهی توانست خود را در آن ثبت نام کند، ولو به اندازه نخود باشد، که روزی به همان یک نخود محتاج می شویم.
📚رحمت واسعه،ص238
📌پ.ن: این عبارت ایشان درباره زیارت، عجیب تکان دهنده است، عجیب...
چقدر حفظ #خلوص_نیت در کارها سخت است، حتی برای امری مثل زیارت
لذا به توصیه ایشان خوب است هر کار خیری که میبینیم، ولو کاری کوچک، حتی به اندازه یک نخود هم که شده خود را در آن کار خیر شریک کنیم، از کمک مالی کم گرفته تا برداشتن یک سنگ از وسط خیابان
چراکه معمولا انسان در #کارهای_خیر_کوچک که اتفاقا کمتر کسی از آن مطلع میشود،نیتش خالصتر خواهد بود
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان
🔺در این روایت #امام_صادق(ع) میفرمایند:
▫️#ابلیس به لشکریانش میگوید: من اگر بتوانم در سه مورد بر انسان چیره شده و به هدف دست يابم، پس از آن دیگر هر عملى كه او انجام دهد، مرا نگران نخواهد کرد، چرا که مطمئن هستم که دیگر عملش پذیرفته نخواهد شد.
🔺 آن سه هدف عبارتند از:
1️⃣ اینکه انسان، عمل خود را #زیاد بپندارد
(اسْتَكْثَرَ عَمَلَه)
2️⃣ اینکه انسان، #گناه خود را فراموش كند
(نَسِيَ ذَنْبَه)
3️⃣ اینکه انسان، دچار #عجب و خودپسندى بشود
(دَخَلَهُ الْعُجْب)
🔺 در روایت دیگری امام باقر(ع)، از این سه مورد، به سه عامل کمرشکن(ثَلَاثٌ قَاصِمَاتُ الظَّهْر) تعبیر کرده اند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت #امام_صادق(ع) میفرمایند: ▫️#ابلیس به لشکریانش م
🔸 هر کدام از این سه عامل، بسیار مهم و جای تامل و دقت دارد اما در ادامه به دلایلی، کمی پیرامون عامل سوم یعنی #عجب و خودپسندی تأمل و دقت خواهیم کرد.
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت #امام_صادق(ع) میفرمایند: ▫️#ابلیس به لشکریانش م
💠 مقدمه: ماجرای عُجب یکی از خوارج
🔰 در روایتی در منابع اهل سنت از #انس_بن_مالک آمده:
در زمانه پيامبر خدا مردى بود كه همراه پيامبر مىجنگيد و وقتی كه بر مىگشت و بار و وسائل خود را زمین مىگذاشت، به مسجد میرفت و در آن مشغول به #نماز و #عبادت میشد
🔸و نماز خواندنش هم معمولا #طولانی میشد.
برخی از اصحاب پیامبر به خاطر همین مسئله، چنین فکر میکردند که خب این آدم حتما خیلی #مقامات داره و از بقیه اصحاب بالاتر و #برتر است.
🔸یه روز، در حالى كه پيامبر ميان يارانش نشسته بود، همین مرد داشت عبور میکرد. برخى از ياران پيامبر به حضرت گفتند:
اى پيامبر خدا! اين، همان مردی است که درباره اش قبلا صحبت کرده بودیم.
🔸پيامبر وقتی دید که او داره به جمعیت شان نزدیک میشود، فرمود: «سوگند به كسى كه جانم در دست اوست، همانا ميان دو چشم وى، نشانهاى از #شيطان است».
🔸وقتی که اون شخص به این جمع رسید، پيامبر خدا بهش فرمود:
«آيا چون كنار اين مجلس ايستادى، در دل خويش نگفتى: در ميان اين افراد، كسى بهتر از من نيست؟!»(لَيسَ فِي القَومِ خَيرٌ مِنّي؟).
اون شخص هم گفت: آرى، چنین فکر میکنم.
🔻جالبه که این شخص یکی از سران #خوارج بود و بعدا هم در #نهروان توسط حضرت کشته شد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 ریشه عُجب: خود را حق مطلق دانستن
حالا #ریشه این عجب چیست؟ چرا گفته میشود #خطرناک_ترین بیماری اخلاقی، همین #عجب است؟
به نظرم نکته مهم در عجب اینه که شخص،
خودش رو #حق_مطلق میپندارد
که نتیجه اش میشود اینکه: هم خودش را از دیگران بالاتر میداند و هم حرف ها و نظریاتش را از حرف ها و نظریات دیگران.
لذا خروجی آن میشود، #افراط و تندروی در رفتار، عملکرد و نظریات.
یک روایت عجیبی از اقا امام صادق نقل شده که دقت و تامل در اون خیلی کمک کننده است👇👇👇👇