💠 ماجرای امام حسن عسکری و دزدی که خود را شیعه مولا علی میدانست!
🔺يوسف بن زياد و على بن سيّار نقل میکنند: شبى در طبقه بالاى منزل #امام_حسن_عسکرى(ع) در محضر آن حضرت بوديم. در آن روزها حكومت وقت، به حضرت، #احترام_ظاهری می گذاشت تا اصحاب حضرت را شناسایی کند.
🔺آن شب #فرماندار_شهر، از جلو منزل آن حضرت عبور ميكرد و مردى را نیز دستگیر کرده بودند و حضرت در جايگاه خويش در بالای منزل، كاملا بر خيابان مسلط بود. فرماندار تا چشمش به حضرت افتاد، به احترام حضرت از مرکب پیاده شد.
🔺فرماندار به حضرت گفت: این مرد را امشب از پشت در یک #صرّافى به اتهام #دزدی گرفته ایم. برنامه ما این است که در چنین مواردی، پانصد #تازیانه میزنیم، اما امشب وقتى ميخواستم اين مرد را مجازات كنم، به من گفت: از خدا بترس و خدا را بر خود خشمگين نساز، چرا که من از #شيعيان_علی(ع) و امام حسن عسکری(ع) هستم.
🔺من دست نگه داشتم و به او گفتم اگر حضرت تو را به عنوان #شيعه خود شناخت، رهايت ميسازم، در غیر این صورت، دست و پايت را جدا کرده و هزار تازيانه بر بدنت خواهم زد. حال چه امر میکنید؟
🔺حضرت فرمودند:، پناه برخدا، اين مرد، #شيعه_على(ع) نيست و بخاطر اين #ادّعاى_بي_جا و گمان بى موردى كه نسبت به خود داشته، خداوند او را در چنگ تو قرار داده است. فرماندار نیز کمی که از حضرت دور شدند، طرف را بر زمین خواباندند و دو مامور شروع کردند به او شلاق زدن.
🔺اما مأمورين هرچه تلاش میکردند که #شلاق ها به بدن او بخورد، به کنار بدن او و بر زمین میخورد. هرچه تلاش کردند، باز هم نشد و حتی در شلاق زدن دستشان میلرزید و به یکدیگر میزدند. فرماندار عصبانی شد و چهار نفر دیگر را برای شلاق زدن اضافه کرد.
🔺هر شش نفر شروع به شلاق زدن کردند اما باز به بدن طرف، اصابت نکرد بلکه این بار ضربه ها به خود فرماندار اصابت کرد و از بالای مرکب به زمین افتاد. فرماندار عصبانی شده و چند مأمور ديگر انتخاب كرد که آنها ضربه بزنند اما این بار هم ضربه ها به فرماندار برخورد کرد.
🔺اینجا بود که آن مرد متهم، به فرماندار گفت: اى بنده خدا، با اين همه لطفى كه خدا نسبت به من روا داشت، به طورى كه ديدىد تمام اين ضربه ها به جای اینکه به من بخورد، به خود شما اصابت کرد، پس آيا پند و عبرت نمیگیرید؟
بعد گفت: من را نزد حضرت بازگردانید و هرچه ایشان گفت انجام دهید.
ادامه👇👇👇
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 ماجرای امام حسن عسکری و دزدی که خود را شیعه مولا علی میدانست! 🔺يوسف بن زياد و على بن سيّار نقل می
🔺فرماندار او را نزد حضرت آورد و گفت: اى پسر پيامبر، جاى بسى #شگفتى است. شما #شیعه_بودن اين مرد را انكار کردید
و روشن است كه هر كه پيرو شما نباشد، پس حتما پيرو #شيطان و دوزخى خواهد بود ولى با اين وصف، ما از اين مرد #معجزاتى ديديم كه جز پيامبران، كسى ياراى آن را ندارد.
🔺حضرت فرمود این معجزات علاوه بر پیامبران، برای جانشینان و اوصیا نیز هست و بعد به فرماندار فرمود: اى بنده خدا، اين مرد در ادعاى خويش كه گفته بود از شيعيان ماست، #دروغ گفت. دروغى كه اگر از روى #عمد گفته بود، تمام اين آزارها و كيفر سخت، بر او محقق میشد و 30 سال هم در زندان می ماند.
🔺اما چون عمدا دروغ نگفته و #سهوا گفته من شیعه هستم، خداوند بر او رحم کرد. ولى تو اى بنده خدا، بدان، خدا او را از تازيانه هاى تو نجات بخشيد چراکه او از #محبان و #دوستان ماست، هرچند از #شيعيان ما نيست.
🔺فرماندار گفت: برای ما بین #محب، #دوست و #شیعه شما هیچ فرقی نیست و همه اینها برای ما برابر هستند اما شما بفرمایید که فرق اینها در چیست؟ حضرت فرمود: فرقش اينست كه:
#شيعيان ما آنهايند كه از آثار ما #پيروى ميكنند و در تمام اوامر و نواهى از ما #اطاعت ميكنند، اما كسانى كه اینگونه نیستند و اکثر دستورات الهی را انجام نمیدهند، از شيعيان ما نيستند.
(الْفَرْقُ أَنَّ شِيعَتَنَا هُمُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ آثَارَنَا وَ يُطِيعُونَا فِي جَمِيعِ أَوَامِرِنَا وَ نَوَاهِينَا فَأُولَئِكَ شِيعَتُنَا)
🔺سپس حضرت به مردی که ادعای شیعه بودن کرده بود فرمود: اى بنده خدا، تو از #شيعيان_على(ع) نيستى بلكه تو دوست و #محبّ آن حضرت هستی. در ادامه حضرت شروع میکنند به تبیین اینکه شیعه علی(ع) کیست؟
🔺اینکه اهل #ایمان و #عمل_صالح اند،
اینکه در راه خدا هیچ ترس از #مرگ ندارند،
اینکه #برادر_دینی شان را در نيازمندي هاى زندگى، بر خود مقدم ميدارند، هرچند خود فقير و بينوا باشند،
اینکه سمت مواردی که خدا نهی کرده نمیروند و همیشه سمت مواردی هستند که خدا امر کرده،
اینکه در بزرگداشت #برادران_دينى خود، به آن حضرت اقتداء می نمایند.
📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص316 / بحارالانوار، ج65، ص160.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 یکی از مصادیق مهم امروزین دشمنی با اهل بیت که خیلی از ماها گرفتار آنیم...
🔺#رسول_خدا(ص) فرمود: از #شيطانِ رانده شده، به خدا پناه ببريد، از #هَمَزات و #نَفَخات و #نَفَثات اش؛ چون كسى كه از او به خدا پناه ببرد، خداوند، او را #پناه مىدهد. آيا مىدانيد اينها چيستند؟
🔺#همَزات_شیطان، #دشمنى_كردن با ما #اهل_بيت است كه او در دلهاى شما مىافكند.
گفتند: اى پيامبر خدا! بعد از شناخت جايگاه و منزلت شما در نزد خدا، چگونه ممكن است با شما دشمنى كنيم؟
🔺حضرت فرمود: «با #دشمنى_كردن با دوستان و #محبّان_ما
و همچنین با #دوستی_کردن با #دشمنان_ما»
(بِأَن تُبغِضوا أولِياءَنا و تُحِبّوا أعداءَنا)
🔺 به خدا قسم، از این به خدا پناه ببريد، چون هر كه دشمنان ما را دوست بدارد، ما را دشمن داشته و ما از او بيزاريم و خدا نيز از او بيزار است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
✳️ چند کلمه ای به بهانه 9 ربیع و حواشی آن:
💠 چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟
🔰 بخش اول:
🔺حتما دوستان از اتفاقاتی که عده ای از شیعیان و محبین در روز و شب #9_ربیع رقم میزنند که البته قبلا بیشتر بود و امروزه کمتر شده مطلع هستند. یکی از این مسائل که البته منحصر در این روز نیست، مسئله #دشنام دادن است.
🔺#تجربه نشان داده كه هيچگاه دشنام گفتن به #مقدسات_ديگران موجب #هدايت گمراهان نمي شود بلكه برعكس آنان را به #لجاجت و مقابله به مثل وادار مي كند.
🔺لذا اهل بيت(ع) به شيعيان يادآور مي شدند: همانگونه که خداوند از دشنام گفتن، حتي نسبت به #بت_هاي_مشركان نهي فرموده است، شما نیز این سیره را مشی خود کنید.
🔺خداوند متعال در سوره انعام آیه 108 می فرماید: «وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَيرِْ عِلْمٍ»
به معبود كسانى كه غير خدا را میخوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها نيز از روى ظلم و جهل، خدا را دشنام دهند.
لذا پرهيز از دشنام، يك #اصل_قرآني و اسلامي است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🔰 بخش دوم:
#حضرت_امیر(نهج البلاغه، خطبه206) در جنگ #صفین، وقتی شنید گروهی از اصحاب شروع کردند به دشنام دادن به سپاهیان #شام، فرمود:
➕«إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْر»
🔸 من نمی پسندم كه شما به مردم شام #دشنام بدهيد اما بهتر این است که كردار و #رفتار_غلط آنها را بيان و #نقد كنید. یعنی به جای فحش دادن، کار اشتباه آنها را گوش زد کنید.
🔸 چرا؟ چون این روش، #نتیجه_بخش و #موثر خواهد بود، چه اینکه اساسا هدف لشکر اسلام، #هدایت انسان هاست و این مهم، با روش فحش دادن، پیش نمیرود.
🔸 بعد حضرت تاکید میکنند به جای دشنام دادن، به آنها بگویید:
بار خدايا خون هاى ما و آنها را از ريختن حفظ فرما، و ميان ما و آنها را اصلاح نما، و آنان را از گمراهيشان رهانیده و هدایت کن.
(وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِم)
🔸 خب چرا چنین روشی؟ حضرت تاکید میکنند: تا بواسطه این روش، كسي كه نادان و #جاهل به حقّ است، آن را بشناسد و #هدایت بشود و آنكه حريص و شيفته گمراهى و دشمنى است، از آن باز ايستد.
(حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِه)
🔸در اينجا اميرالمؤمنين(ع) در عينِ نهي از دشنامگويي، ياران خود را به #افشاگري درباره عملكردِ دشمن فرا مي خواند. لذا پرهيز از دشنامگويي به معناي #سكوت در مقابل #انحرافات نيست
بلكه به معناي #روشنگريِ_مؤدبانه و #استدلالي است كه احتمال #هدايت_مخاطبان را بيشتر مي كند و در پيشگاه خداوند و در مقابل #افكار_عمومي نيز بهتر قابل دفاع است.
📌 خب حالا این روش حضرت امیر رو بگذاریم کنار #روش_های_غلط عده ای که به جای هدایت مخالفان خویش، اساسا به دنبال #گمراهی آنها و به #لج_انداختن آنها هستند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🔰 بخش سوم:
در روایت دیگری، دعائم الاسلام به نقل از امام صادق(ع) خطاب به شیعیان می آورد:
🔺«از خدا پروا كنيد و با هر كس همدم مي شويد، به #نيكويي همنشيني كنيد و با همسايگان #خوشرفتار باشيد و امانت را به صاحبانش برگردانيد و مردم را #خوك نخوانيد.
(اتَّقُوا اللَّهَ وَ أَحْسِنُوا صُحْبَةَ مَنْ تُصَاحِبُونَهُ وَ جِوَارَ مَنْ تُجَاوِرُونَهُ وَ أَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَ لَا تُسَمُّوا النَّاسَ خَنَازِير)
🔺اگر شيعه ما هستيد همانگونه كه ما سخن مي گوييم سخن بگوييد و مانند ما رفتار كنيد تا براستي شيعه ما باشيد»
(إِنْ كُنْتُمْ شِيعَتَنَا تَقُولُونَ مَا نَقُولُ وَ اعْمَلُوا بِمَا نَأْمُرُكُمْ بِهِ تَكُونُوا لَنَا شِيعَة)
📌 روشن است که توصیه حضرت به صورت عام نسبت به #همه_مخالفین است اما به صورت خاص نسبت به #اهل_سنت مطرح شده است.
▪️ از اين روايت دانسته مي شود كه در آن روزگار، برخي از #تندروها، پيروان مذاهب ديگر را با #برچسب ها و القابی زشت نامگذاري مي كردند كه اهل بيت(ع) از اين رفتار زشت نهي فرمودند.
در زمان ما نيز برخي از افراطي ها از هر دو مذهب، القاب زشتي به مخالفان خود نسبت مي دهند كه بي ترديد ناروا و برخلاف #شيوه_پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) مي باشد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان
🔰 #شیخ_صدوق در كتاب #علل_الشرايع ذیل ماجرای مفصلی که خواندنی است، نقل میکند: #ابوحنيفه، پيشواي اهل سنت، نزد #امام_صادق(ع) آمد و گفت:
▪️«گروهي از شيعيان از #سه_خليفه_نخست، به شدت #بدگويي و اعلام #بيزاري مي كنند و مدعي هستند كه شما چنين توصيه اي به آنان كرده ايد و تصور مردم کوفه نیز چنین است.»
(إِنَّ عِنْدَنَا قَوْماً بِالْكُوفَةِ يَزْعُمُونَ أَنَّكَ تَأْمُرُهُمْ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَان)
▪️امام صادق(ع) فرمودند: «واي بر تو! من چنين چيزي نگفته ام». ابوحنيفه گفت: «اما آنها بسيار براي اين كار اهميت قائلند!» حضرت فرمودند: «خب از من چه انتظار داري؟»
▪️ابوحنيفه گفت: «اگر نامه ای برايشان بنويسيد و آنها را از این کار نهی کنید و من به آنان برسانم، آنها از اين كار دست بر مي دارند.»
▪️اما حضرت به دلایلی نپذیرفتند که چنین نامه ای بنویسند و به دست ابوحنیفه بدهند تا به دست آنها برساند لذا به او گفتند که این روش جواب نمیدهد و آنها این سخن من را که تو میخواهی به دست آنها برسانی نمیپذیرند.
(مطالعه تفصیل این روایت جالب)
▪️ولی از آنجا كه حضرت، از مشی آن عده شیعه در کوفه که تصريح به #لعن_بزرگان_اهل سنت داشتند، #ناخشنود و ناراحت بود لذا شخصاً نامه ای به آنها نوشت و در آن توصیه های فراوانی به شیعیان کردند که #کلینی در #کافی نقل کرده است.
▪️از جمله اينكه بايد با اهل سنت #خوش_رفتاري كرده و از تظاهر به #دشنام_گويي خودداري كنند، چراکه چنين رفتارهای ناشايستي جز اينكه طرف مقابل را به مقابله به مثل وادار كند، سودي نخواهد داشت.
▪️حضرت به شیعیان امر کرد که این نامه را به یکدیگر #بیاموزند و در آن #تامل و #تفکر کرده و به آن عمل کنند. لذا از آن پس، شيعيان آن نامه را در #نمازخانه منزل خویش قرار مي دادند و بعد از نماز مي خواندند و تلاش مي كردند به آن پايبند باشند.
(أَمَرَهُمْ بِمُدَارَسَتِهَا وَ النَّظَرِ فِيهَا وَ تَعَاهُدِهَا وَ الْعَمَلِ بِهَا فَكَانُوا يَضَعُونَهَا فِي مَسَاجِدِ بُيُوتِهِمْ فَإِذَا فَرَغُوا مِنَ الصَّلَاةِ نَظَرُوا فِيهَا)
(مطالعه تفصیل این نامه حضرت به شیعیان)
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 طعن به معاویه
🔰 به #حسین_بن_روح، يكي از #نوّاب_خاص امام زمان(عج)، خبر رسید که فلان دربان شما به #معاویه لعنت و دشنام میدهد. حسین بن روح پس از اطلاع از این ماجرا، او را از کار، برکنار کرد.
(بَلَغَ الشَّيْخَ أَبَا الْقَاسِمِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ بَوَّاباً كَانَ لَهُ عَلَى الْبَابِ الْأَوَّلِ قَدْ لَعَنَ مُعَاوِيَةَ وَ شَتَمَهُ فَأَمَرَ بِطَرْدِهِ وَ صَرَفَهُ عَنْ خِدْمَتِهِ)
🔺آن شخص پس از بیکاری، بارها #التماس و اصرار میکرد که او را سر کارش بازگردانند اما ایشان نپذیرفت، تا اینکه بعدا یکی از بستگان حسین بن روح، او را استخدام کرد.
(فَبَقِيَ مُدَّةً طَوِيلَةً يَسْأَلُ فِي أَمْرِهِ فَلَا وَ اللَّهِ مَا رَدَّهُ إِلَى خِدْمَتِهِ وَ أَخَذَهُ بَعْضُ الْآهِلَة)
🔺ايشان معتقد بودند كه شيعيان بايد حتي نسبت به حساسيت اقلیتی از اهل سنت كه براي معاويه جايگاه و احترام قائل هستند، نیز توجه داشت و نبايد تظاهر به بی احترامي به عقايد اهل سنت کرد.
🔺#آیت_الله_خامنه_ای در ابتدای انقلاب نیز ماجرایی شبیه به همین را نسبت به #حضرت_امام نقل میکنند که توجه به آن جالب است:
▪️«#امام یکوقت در اوایل انقلاب در سخنرانیهایشان از #معاویه به صورت #طعنآمیزی اسم میآورند. شما میدانید که من مدتی را در #بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آنجا دوست نزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه، معاویه را #مقدس میدانند.
▪️به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم میشمارند و او را #خال_المؤمنین میدانند البته بحق یا بهناحق آن، مربوط به جلسهی بحث است یعنی مسلمانان #هند، #پاکستان، #بنگلادش و #افغانستان اغلب سنی #حنفیاند؛ اینها معاویه را محترم میشمارند.
▪️امام گفتند عجب، من نمیدانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جملهی #طعنآمیز از امام راجع به #معاویه نشنیدم.»
[بیانات در دیدار اعضای گروه معارف صدا و سیما، 13/12/1370]
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 روش و چگونگی تبری
🔰 به نظر میرسد در #مسئله_تبری، لحاظ #مسئله_اجتماعی نکته مهم و محوری است. اینکه #لوازم_اجتماعی_تبری_علنی، در جامعه ای که عقاید مختلفی کنار یکدیگر زندگی میکنند، چه چیزی میتواند باشد.
🔺لذا یکی از روش هایی محوری در اصل تبری که از روایات فهمیده میشود، مسئله «#لعن_ستمكاران_به_صورت_كلي» است. ضرورتی ندارد حتما همراه با نام و به صورت صریح ذکر بشود. این یک مشی کلی نسبت به چنین جوامعی است.
🔺#كليني در کافی از #امام_باقر(ع) نقل میکند:
پيامبر(ص) براى ديدن سان از سواران بيرون شد و به قبر #أَبِي_أُحَيْحَة از سران مشرکین رسید. #ابوبكر گفت: خداوند لعنت كند صاحب اين قبر را، پس به خدا كه او مانعى بود در راه خدا، و پيامبر را تكذيب میكرد.
🔺#خالد پسر ابو أحيحه که مسلمان شده بود، خشمگین شد و گفت: بلكه خداوند #ابوقحافه(پدر ابوبکر) را لعنت كرد كه به خدا نه ميهمان نواز بود و نه دشمن ستيز، پس خداوند هر كدام از اين دو كه در ميان افراد خود، خوارتر بودند، لعنت كند.
🔺#رسول_خدا(ص) فرمود: هنگامى كه شما از #مشركان لعن و بدگویی میکنید، #به_صورت_كلّى سخن بگوييد و به صورت خاص، نام افراد را نبرید تا مثلا اگر فرزندش آنجاست به خشم آید.
(إِذَا أَنْتُمْ تَنَاوَلْتُمُ الْمُشْرِكِينَ فَعُمُّوا وَ لَا تَخُصُّوا فَيَغْضَبَ وُلْدُه)
🔺لذا چه بسا از این مشی حضرت و دیگر موارد مشابه آن، استخراج یک #روش_کلی کرد، خصوصا ناظر به جوامعی که دارای افکار مختلف و متعارضی هستند.
در واقع به صورت كلي، لعن افراد با ذكر نام، حتي نسبت به مشركان، اگر موجب #تفرقه و كدورت ميان مسلمانان شود، جایز نيست و بايد از آن پرهيز شود.
🔺بنابراین به عنوان يك مصداق، آنچه پس از عصر #صفوی در برخي از محافل تحت عنوان «#عيدالزهرا» رواج يافت، امري غيرديني و برخلاف سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) بوده است.
لذا بسياري از #مراجع_تقليد شيعه، به صراحت آن را خرافي و حرام اعلام كرده اند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
✍️ علیرضا ملااحمدی
1️⃣ «برائت» فرع بر «ولایت» است. ما پس از آنکه در دایرهی ولایتِ امام قرار گرفتیم، از آنکسیکه به حریمِ ولایت تعدّی کرده و میخواهد رشتهی ولایت را پاره کند، تبرّی میجوییم.
2️⃣ این برائت البته قبل از همه، امری قلبی بوده و سپس در زبان است که به جریان میافتد. اما بیش از ایندو، در صورتی منشأ اثر است که در صحنهی عمل و حیات انسان به جریان بیفتد. برائتی که وارد صحنهی زندگی نشود، یا سقیفه را ثمر میدهد یا خوارج را و یا عاشورا را...!
3️⃣ «تبرّی» اگر نقطهزن نباشد، ثمربخش نخواهد بود. یعنی باید در تقابل با جریانی باشد که دقیقاً مرکز ولایت را هدف گرفته است. معیار واحد است و مصادیق متعدّد:
آن مصداقی که در ماجرای سقیفه مرکزیّتِ ولایت را هدف گرفته بود، متفاوت بود با مصداقی که در فتنهی خوارج هدف گرفته بود. ایندو متفاوت بودند با مصداقی که در صحنهی عاشورا ولایت را هدف گرفته بود و نقطهی هدفگیرندهی ولایت در اینسه متفاوت است با جبههی متخاصم در ماجرای ولایتعهدیِ امام رضا علیهالسلام...
🔺 خلاصه اینکه بهتبعِ تحوّلات سیاسیِ زمانه، مهاجم به مرکزیّت ولایت در زمان هر یک از امامان علیهمالسلام، متفاوت است با زمانهی دیگری؛ و #تبری در هر زمانه باید دقیقاً معطوف باشد به نقطهی مهاجم؛ در غیراینصورت أبتر است و بیحاصل و کبریتِ بیخطر!
4️⃣ در زمانهی غیبت نقطهی اصلیِ تهاجم به مرکزیّت ولایت کجاست تا ما در مقام #برائت آنرا هدف بگیریم؟ پاسخ به این سؤال متوقف بر پاسخ به این پرسش است که «مرکزیّت ولایت در دورانِ غیبت کجاست؟» تا وقتیکه این را نفهمیم، نقطهی مهاجم را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم و بالتبع تبرّیمان هم بیحاصل و ابتر است.
5️⃣ به دلیل همهی آنچه که در فلسفهی امامت تشریح شده، نمیتوان ادّعا کرد که ولایتِ اجتماعی و سیاسی امام عصر علیهالسلام در زمانهی غیبت تعطیل شده! پس مسلّماً همچون دوران امامت، در هر زمانهای از دوران غیبت هم مرکزیّت ولایت مصداق متفاوتی از زمانهای دیگر داشته و لذا مهاجم به آن هم متفاوت با زمان دیگری خواهد بود.
🔹 سوال اینست که #امروز مرکزیّت ولایت کجاست تا بهتبعِ آن نقطهی مهاجم به این مرکز را بشناسیم و هدف بگیریمش؟ تردیدی نیست که در جهان امروز، فقط و فقط این #انقلاب_اسلامی است که هویّت خودش را ذیل پرچم ولایتِ حضرت حجّت صلواةاللهعلیه تعریف کرده و فلسفهی وجودی خودش را زمینهسازی برای ظهور حضرتش میداند.
6️⃣ تبرّی از شخص و جریانی که ۱۴ قرن قبل به حریم ولایت تعدّی کرده، البته که واجب و لازم است و بخشی از هویّت ایمانیِ ما را تشکیل میدهد؛ امّا قطعاً برای امروزِ ولایت، در اولویّت قرار ندارد. یعنی اگر اکتفا شود به آن و امتدادی در امروزِ انقلاب اسلامی پیدا نکند، أبتر و بیحاصل است و کبریتِ بیخطر!
🔻 چنین برائتی، هیچگاه نسبت به آن جریانی که امروز مرکز تشیّع جهان را هدف گرفته و کمر به نابودیاش بسته «تهدید» محسوب نمیشود؛ و بهمین دلیل میگویم کبریت بیخطر!
🚫 بنابراین چهبسا «اکتفا کردن» به این سطح از تبرّی (که میتواند بهمثابه یک مخدّر عمل کند) حتی تکمیلکنندهی پازلِ مهاجمِ امروزی به مرکزیّت ولایت امام عصر علیهالسلام باشد و به ضدّ خودش بدل شود!
@Maktabkhaaneh
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن:
1️⃣ چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟(سه بخش)
2️⃣ نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان
3️⃣ طعن به معاویه
4️⃣ روش و چگونگی تبری
5️⃣ فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
6️⃣ بدگویی، تخریب و زدن شیعیانِ برائتیِ جاهل، ممنوع
.