eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
88 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 گزارش چهارم: تعریض معاویه به حضرت که اگر بر حق بودی، اصحاب و مردم حمایتت میکردند 🔰 ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، نامه ای از معاویه به امیرالمومنین(ع) می آورد که ناظر به همین مطلب است: 🔺گويى همين ديروز بود كه تو را ديدم؛ وقتى كه با ، بيعت شده بود و تو، خانه نشينِ خود[فاطمه (س)] را شب‌هنگام بر درازگوشى سوار كردى و در حالى كه دستانت در دستان دو پسرت، حسن و حسين بود، هيچ يك از و سابقه‌داران را وا ننهادى، جز آن كه به سوى خود فرا خواندى و با همسرت به سوى آنان رفتى و دو پسرت را شفيع كردى و از آنان بر ضدّ صحابى پيامبر خدا يارى خواستى. (و أعهَدُكَ أمسِ تَحمِلُ قَعيدَةَ بَيتِكَ لَيلاً عَلى حِمارٍ، و يَداكَ في يَدَيِ ابنَيكَ الحَسَنِ وَ الحُسَينِ يَومَ بويِعَ أبوبَكرٍ الصِّدّيقُ‌، فَلَم تَدَع أحَدا مِن أهلِ بَدرٍ و السَّوابِقِ إلّا دَعَوتَهُم إلى نفَسِكَ‌، و مَشَيتَ إلَيهِم بِامرَأَتِكَ‌، و أدلَيتَ إلَيهِم بِابنَيكَ‌، وَ استَنصَرتَهُم عَلى صاحِبِ رَسولِ اللّهِ‌!) 🔺پس هيچ يك از آنان، جز چهار يا پنج تن، به تو پاسخ مثبت ندادند و به جانم سوگند، اگر با تو بود، پاسخت را مى‌دادند. تو كردى و سخن نامقبولى گفتى و چيزى دست‌نيافتنى خواستى. (فَلَم يُجِبكَ مِنهُم إلّا أربَعَةٌ أو خَمسَةٌ‌، و لَعَمري لَو كُنتَ مُحِقّا لَأَجابوكَ‌! و لكَنِّكَ ادَّعَيتَ باطِلاً، و قُلتَ ما لا يُعرَفُ‌، و رُمتَ ما لا يُدرَكُ‌.) 🔺و هر چه را فراموش كنم، سخنت را به فراموش نمى‌كنم كه چون تو را تحريك و تهييج كرد، گفتى: ➕«اگر در ميان آنان، انسان مى‌يافتم، در برابر قوم غاصب، مى‌كردم». (و مَهما نَسيتُ فَلا أنسى قَولَكَ لِأَبي سُفيانَ لَمّا حَرّكَكَ و هَيَّجَكَ‌: لَو وَجَدتُ أربَعينَ ذَوي عَزمٍ مِنهُم لَناهَضتُ القَومَ‌.) 🔺مسلمانان، تنها امروز از تو سختى نديده‌اند، و سركشى‌ات بر خلفا كارى تازه و جديد نيست. (فَما يَومُ المُسلِمينَ مِنكَ بِواحِدٍ، و لا بَغيُكَ عَلَى الخُلَفاءِ بِطَريفٍ و لا مُستَبدَع.) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 گزارش پنجم: نداشتن یاور حتی در حد 30 نفر 🔰 در کافی به نقل از از اصحاب معروف حضرت امیر میگوید: اميرالمؤمنین، در مدينه براى مردم، سخنرانى كرد و فرمود: ▫️اگر حکومت را به اهلش یعنی ما اهل بیت میسپردید هم خیر دنیا را میبردید و هم خیر آخرت را، یعنی هم آباد میشد و هم . ▫️اما اکنون منتظر باشید آنچه را کاشته اید، همان را دِرو کنید لذا منتظر عواقب این انتخاب تان باشید. 🔺در ادامه حضرت تاکید میکنند: ▫️به خدا سوگند، اگر من به عدد پيروان ، يا به عدد ، ياور داشتم و آنان دشمنان شما بودند، شما را با شمشير مى‌زدم تا به حق باز گرديد و به راستى در آييد كه اين، شكاف ايجاد شده در دين را بهتر مى‌بندد و همراهى را بيشتر مى‌كند. خدايا! ميان من و آنان، به حقْ داورى كن كه تو بهترين داورانى!». 🔺راوی میگوید حضرت سپس از مسجد، بيرون رفت و بر گذشت كه در آن، حدود بود. پس حضرت فرمود: «به خدا سوگند، اگر من به عدد اين ، مردانى داشتم كه براى خداوند و پيامبرش ، اين را از تختش پايين مى‌كشيدم». 🔺راوی میگوید چون شب شد، با حضرت تا به پاى مرگ پيمان بستند و اميرمؤمنان به آنان گفت: ▫️«صبح در فلان جا، سرها را تراشيده و نزد من بياييد» و حضرت، خود، سرش را نیز تراشيد اما هيچ يك از آن گروه، سر خود را نتراشيدند و نيامدند، جز ، ، بن يمان، بن ياسر و پس از آنها . 🔺حضرت دستش را به سوى آسمانْ بالا برد و گفت: «خدايا! این ، مرا كردند، همان گونه كه ، را ناتوان كردند. خدايا! تو آنچه را ما پنهان و آشكار مى‌كنيم، مى‌دانى و چيزى در زمين و آسمان، از تو پنهان نمى‌مانَد. مرا مسلمان بميران و به صالحانْ مُلحق كن!». ➕(مطالعه کامل روایت) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 سلسله مباحث: «راهبرد محوری جبهه باطل و جبهه حق در ماجرای سقیفه؛ پیامدها و دلالت های اجتماعی آن» 1️⃣ چرایی تاخیر ابلاغ ولایت علی(ع) توسط پیامبر در ماجرای غدیر 2️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش اول) 3️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش دوم) 4️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش سوم) 5️⃣ جمع بندی علت ترس پیامبر 6️⃣ پیامدها و دلالت های اجتماعی: 1) ایجاد بستر برای پیشبرد اراده ولیّ (مسئله تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان و تلاش برای تبدیل نظر امام به تصمیم ایشان) 2) راهبرد ایجاد رعب و وحشت 7️⃣ فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن 8️⃣ ماجرای تبعید بلال حبشی به شام 9️⃣ اقدام برای ترور حضرت امیر 0️⃣1️⃣ ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 1️⃣1️⃣ تفاوت دو دستگاه فکری و محاسباتی: عقلانیت انقلابی | عقلانیت ترسو و محافظه کار 2️⃣1️⃣ تطبیق بحث با فضای امروز 3️⃣1️⃣ هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟ «تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی» 4️⃣1️⃣ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن» + چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی» 5️⃣1️⃣ صوت سخنرانی مباحث تا اینجا 6️⃣1️⃣ آیا جبهه حق میتوانست در مقابل جبهه باطل دست به اقدام نظامی و شمشیر ببرد؟ 7️⃣1️⃣ دو راهبرد جبهه حق برای شکست طرح جبهه باطل 1. اقدام اول: شکستن جو اجتماعی و فشار حاکم بر مردم؛ با حضور 360 صحابی سرتراشیده و بدون نقاب در شهر 2. اقدام دوم: جهاد تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده 8️⃣1️⃣ شکست این دو اقدام و اتخاذ راهبرد سکوت توسط حضرت امیر و ضرورت ورود فاطمه(س) در عرصه میدان 9️⃣1️⃣ سه ماموریت ویژه حضرت زهرا(س) 0️⃣2️⃣ عامل اصلیِ سکوتِ حضرت امیر: «عدم همراهی خواص و مردم» + در پنج گزارش 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 سلسله مباحث: «راهبرد محوری جبهه باطل و جبهه حق در ماجرای سقیفه؛ پیامدها و دلالت های اجتماعی آن» 1
خب الحمدلله پس از دو هفته این بحث هم به یک سرانجامی رسید. از مباحث یک فهرست تهیه کردم که بتونیم راحت تر مباحث رو پیدا کرده و مطالعه کنیم. خیلی علاقه مندم که نظر مخاطبین عزیز رو درباره این بحث و دیگر مباحث بدونم. هم درباره محتوا و سیر مباحث و هم درباره قالب و مدل کار. حتما نظرتون رو بهم هدیه کنید تا کار بهتر ادامه پیدا کند. این بازخوردها در ادامه کار خیلی کمک خواهد کرد نظرتون رو اینجا بهم بگید: @Hagh110110
💠 نان خوردن به نام دین! (بخش اول) 🔺جناب به نقل از قاسم بن عوف میگوید: ▫️ميان (ع) و در رفت و آمد بودم و گاه نزد اين و گاه نزد آن مى‌رفتم. ▫️روزى امام سجاد(ع) را ديدم؛ به من فرمود: 🔸«مبادا نزد عراقيان بروى و به آنها بگويى كه ما نزد تو به امانت نهاده‌ايم و مثلا بخواهی بدین وسیله کلاس گذاشته و بورزی؛ كه به خدا سوگند! ما چنين نكرده‌ايم. (فَقَالَ لِي: يَا هَذَا إِيَّاكَ أَنْ تَأْتِيَ أَهْلَ الْعِرَاقِ فَتُخْبِرَهُمْ أَنَّا اسْتَوْدَعْنَاكَ عِلْماً فَإِنَّا وَ اللَّهِ مَا فَعَلْنَا ذَلِكَ) 🔸مبادا به وسيله ما اهل بیت و دین خدا، بر ديگران جويى و بر گُرده مردم سوار شوی؛ كه خدا بر زمینت خواهد زد. (وَ إِيَّاكَ أَنْ تَتَرَأَّسَ بِنَا فَيَضَعَكَ اللَّهُ) 🔸و مبادا به وسيله ما اهل بیت و دین خدا، روزى خورده و از آن سوء استفاده کنی و بخواهی به جیب بزنی؛ كه خداوند بر خواهد افزود». (وَ إِيَّاكَ أَنْ تَسْتَأْكِلَ بِنَا فَيَزِيدَكَ اللَّهُ فَقْراً) 📌پ.ن: از این دست روایات کم نداریم و اینجا تنها به یک نمونه اشاره شد. مثلا حضرت امیر میفرمایند: «الْمُسْتَأْكِلُ بِدِينِهِ حَظُّهُ مِنْ دِينِهِ مَا يَأْكُلُه‏» یعنی آنكه دين را وسيله خوردن خود کرده و از آن سو استفاده میکند، بهره ‏اش از دين، همان چيزى است كه آن را می‏خورد. آیا امروز نیز هستند افرادی که مصداق این روایت باشند؟ 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فَإِن‌َّ حِزب‌َ اللّه‌ِ هُم‌ُ الغالِبُون‌َ
💠 نان خوردن به نام دین! (بخش دوم) ➕پيامبر اکرم(ص) در بحارالانوار: 🔺واى بر كسانى كه را وسيلۀ كسب مى‌كنند. گرگانی در لباس میش اند که با ، مردم را میفریبند! گفتارشان شيرين‌تر از عسل و دل‌هايشان به مانند است. (وَيلٌ لِلَّذينَ يَجتَلِبونَ الدُّنيا بِالدّينِ‌، يَلبَسونَ لِلنّاسِ جُلودَ الضَّأنِ مِن لينِ ألسِنَتِهِم، [كَلامُهُم] أحلىٰ مِنَ العَسَلِ‌، وقُلوبُهُم قُلوبُ الذِّئابِ‌) 🔺خداى متعال مى‌فرمايد: «آيا اينها از من غافل شده يا بر من گستاخى مى‌كنند؟! به عزّت و جلالم سوگند، چنان بر آنان پدید خواهم آورد كه بردبار و خردمندشان را کند!». (يَقولُ اللّٰهُ تَعالىٰ‌: أفَبي يَغتَرّونَ‌، أم عَلَيَّ يَجتَرِئونَ؟! فَوَعِزَّتي، لَأَبعَثَنَّ عَلىٰ أولٰئِكَ فِتنَةً تَذَرُ الحَليمَ مِنهُم حَيران) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 زاهدانی که چون آب نیست، زاهدند وگرنه اگر آب بود، شناگران ماهری بودند 🔰 مرحوم مجلسی در بحارالانوار به نقل از امیرالمومنین(ع): ▫️گروهى از مردم، عقب ‏ماندگى شان از رياست و ، بواسطه ضعف و ناتوانى آنها است كه وسيله‏ اى براى رسيدن به هدف خويش ندارند و روزگار آنها را مجبور به پذیرش این وضعیت کرده، لذا در این حال باقی مانده اند. (مِنْهُمْ مَنْ أَقْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْكِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ وَ انْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ) ▫️اما اینها ناتوانی خود را به عنوان معرفی کرده و خود را به و تاركان دنيا درمى ‏آورند، درحالی که هیچ شباهتی به آنها نداشته و هرگز در آن وادى نبوده اند. (فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ وَ تَزَيَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ وَ لَيْسَ مِنْ ذَلِكَ فِي مَرَاحٍ وَ لَا مَغْدًى) 📌پ.ن: ▪️به جای این که دیگران را مخاطب این کلام حضرت بدانیم، در این تأمل کنیم که آیا ما هم مصداق این خطاب حضرت هستیم؟ ▪️این خطاب حضرت ناظر به قشر خاصی نیست، همه ما یک درون داریم که هرگاه فرمان ماشین زندگی به دست ما افتاد، آنگاه معلوم میشود که از فرعون مصر بهتر هستیم یا بدتر! ▪️پس این خطاب را اول ناظر به خود بدانیم و بعد ناظر به دیگران! خیلی ها چون به دستشان نیست، انسان های محترمی هستند اما همین که به قدرتی میرسند، چنان میتازند که انگار نه انگار که تا دیروز، خود منتقد چنین رفتارهایی بودند. ▪️توجه به این نکته، چقدر در و رشد انسان میتواند موثر باشد، اینکه اساسا انسان در و رشد خواهد کرد، اینکه مسیرهای متعدد در جلوی راه انسان باشد و انسان در عین اینکه میتواند مسیر غلط را انتخاب کند، انتخابش مسیر صحیح بشود یعنی توجه به در تربیت، البته ، نه مطلق. چقدر باید در این مسئله تأمل کرد... 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
✳️ راهبر اجتماعی باید در همه حوادث حاضر باشد 🔸 ذیل آیه شریفه(مجادله:1) به نکته مهمی توجه داده و میگویند: « در هر مسئله‌اى و پديده‌اى از پديده‌هاى مردم، و ناظر است؛ معناى رهبرى اين است... پيغمبر از قضيه‌ى خانوادگى هم پايش را كنار نميكشد؛ اگر قرار است كه يك جامعه‌اى داشته باشيم، يك امّتى داشته باشيم كه در رأس اين امّت يك امامى است، اين امام همه‌ى مشكلات مردم را آنجايى كه به او ارجاع ميشود و او بايد حل كند، بايد حل كند و همه جا باشد.» 🔸پیامبر همه جا در صحنه حاضر و پاسخگوی مشکلات است، چه اینکه در آیه شریفه نیز حلال مشکل آن زن میشود. 🔸نکته مهم آن است که نکته اشاره شده مخصوص نیست بلکه در مقیاس کوچکتر، هر شخص دیگری نیز که بخواهد در فضای اجتماعی نقش داشته باشد، او نیز باید در همه حوادث اجتماعی کند، از کمترینش که یک است تا که غایت است. 🔸اینکه گفته میشود مگر شما اید که در مورد همه اتفاقات نظر میدهید، هم حرف درستی است و هم حرف غلطی. حرف درستی است، به این معنا که انسان نباید در حیطه هایی که علم و شناخت ندارد، بیخود حرفی بزند. حرف غلطی است، به این معنا که این است که باید در حوادث، بود و نمیشود خود را کنار کشید چون جامعه اکنون درگیر آن مسئله است و منتظر پاسخ. 🔸لذا حتما باید در زمینه های مختلف تا حد معقولش، کسب علم کرد، تا بتوان به نحو صحیح کنشگر بود. البته برای این مسئله لازم نیست در همه زمینه ها متخصص بود. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد! 1️⃣ (ع): 🔺«أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ ▫️و اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ▫️و مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» [من لایحضرالفقیه ج4 ص412/رک: کافی ج4 ص43 ح7] 🔺 كن، و يقين بدان كه جاى آن پُر خواهد شد، ▫️و بدان كه هر كس در راه خرج نكند، به خرج كردن در راه گرفتار خواهد شد ▫️و هر كه در راه رفع نياز دار و قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز گرفتار آيد. 2️⃣ (ص): 🔺«مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّهُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا» [جامع الاخبار ص178] 🔺هر كه و دارایی های خود را برای خرج کردن درباره و خوبان دريغ كند، خداوند مالش را به نصيب گرداند. 3️⃣ (ع): 🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ» [کافی ج3 ص504] 🔺هيچ بنده‌اى نيست كه از خرج كردن در راهى كه آن است دريغ ورزد مگر اينكه به خرج خواهد کرد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍