eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 ⭕️ استاد رمضان علی تبار فیروز جایی ▫️دروس فقه(حج) مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی و اصول فقه حضرت آیت الله سبحانی ▫️دوره تخصصی کلام اسلامی(مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق «ع») در سطح دکتری (سطح 4 حوزه) ▫️کارشناسی‌ارشد فلسفه اسلامی از دانشگاه قم ⭕️ آثار ▫️معیارهای ارزشیابی ▫️مبانی کلامی فهم دین ▫️بررسی تطبیقی یقین در اندیشه اسلامی و غرب ▫️فهم دین ▫️مفهوم‌شناسی علم و یقین ▫️ماهیت معرفت دینی ▫️ماهیت و مختصات علم دینی و برآیند روش‌شناختی آن ▫️منطق علوم انسانی اسلامی ▫️معیار دینی‌بودن علوم انسانی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد رمضان علی تبار فیروز جایی ▫️دروس فقه(حج) مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکران
📌 ⭕️ منطق علوم انسانی اسلامی، به عنوان روش عام و مشترک، با تکیه بر مبادی اسلامی، عهده‌دار مطالعه سازوکارهای تولید علوم انسانی اسلامی از منابع معتبر می‌باشد. این منطق جامع، افزون بر عناصر و مؤلفه‌های درونی روش (قواعد، فرایندها، مهارت‌ها و ابزارها)، به مبادی و مبانی آن نیز می‌پردازد. اثر حاضر به مثابه فراروش و با نگاه پیشینی و فلسفی و با ابتنای بر مبادی و مبانی حکمت اسلامی، به ویژگی‌ها، عناصر رکنی و غیررکنی و الزامات « روش علوم انسانی اسلامی»، می‌پردازد تا هم نما و شمایی کلی از آن ارائه ‌دهد و هم نسبت آن با سایر دانش‌های مرتبط را بررسی کند. ▫️سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▫️نویسنده (استاد رمضان علی تبار فیروزجائی) 🛑 دوستان برای خرید از طریق زیر می توانند اقدام نمایند. 💻 https://bookroom.ir/track/742rMB ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 ⭕️ استاد مسعود فیاضی ▫️ مدرس حوزه و دانشگاه ▫️ کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️ دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی ▫️ پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⭕️ آثار ▫️ تالیف بررسی مبانی فلسفی تعین معنای متن با تاکید بر دیدگاه جان سرل و شهید صدر ▫️ تالیف روش شناسی تطبیقی فلسفه زبان متعارف و علم اصول ▫️تالیف اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی: مبانی و پیش‌فرض‌ها ▫️تالیف اصول فقه و هرمنوتیک روش شناختی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد مسعود فیاضی ▫️ مدرس حوزه و دانشگاه ▫️ کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️ دکتری
📌 • ترسیم قلمرو مزبور نشان می­‌دهد که کتاب حاضر بیشتر از پایگاه هرمنوتیک فلسفی بحث می­‌کند و می­خواهد ببیند تأثیر مبانی فهم‌شناختی پیش گفته در اصول فقه چیست؟ و اگر مبانی مزبور نقد پذیرند، مبانی متناظر آنها در اصول فقه چگونه خواهد بود و نظر اصولیون در خصوص آنها چیست؟ تا نهایتاً معلوم شود که پایه ‌ها و مبانی نظریه فهم متن در اصول فقه چگونه خواهد بود. ▫️سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▫️نویسنده (استاد مسعود فیاضی) 🛑 دوستان برای خرید از طریق زیر می توانند اقدام نمایند. 💻 B2n.ir/j08215 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 ⭕️ استاد مجتبی رستمی کیا ▫️مدرس حوزه و دانشگاه ▫️کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی ⭕️ آثار ▫️بررسی مبانی فلسفی تعین معنای متن با تاکید بر دیدگاه جان سرل و شهید صدر ▫️بررسی تطبیقی مبانی معناشناختی روش میدان های معنایی و روش فلسفه زبانی در تفسیر متون ▫️روش شناسی تطبیقی فلسفه زبان متعارف و علم اصول با تاکید برآراء شهید صدر (ره) ▫️علوم انسانی و دانش های حوزوی و شیوه صحیح ورود طلاب به این عرصه ▫️مسئله شناسی مبانی فلسفی نظام نظامشناسی اسلامی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد مجتبی رستمی کیا ▫️مدرس حوزه و دانشگاه ▫️کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️دکت
📌 • تعین معنای متن یکی از مسائل مهم فلسفه زبان معاصر است. هرمنوتیک فلسفی در پاسخ به این مسئله، قائل به عدم تعین معنای متن شده است. عدم تعین معنای متن هسته مرکزی معناشناسی های جدید و حاکی از نوعی عدم قطعیت در فلسفه معاصر است. این مقاله می کوشد تا این مسئله را به دو سنت فلسفه تحلیلی زبان متعارف به نمایندگی جان سرل و علم اصول فقه به نمایندگی شهید سید محمد باقر صدر عرضه کند. ▫️پرتال جامع علوم انسانی ▫️نویسنده (استاد مجتبی رستمی کیا) 🛑 دوستان برای دانلود مقاله از طریق زیر می توانند اقدام نمایند. 💻 http://B2n.ir/s94910 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 ⭕️ استاد رضا حبیبی ▫️ مدرس حوزه علمیه و دانشگاه ▫️دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ▫️پژوهشگر عرصه فلسفه علم ▫️مدرس فقه الاخلاق ⭕️ آثار ▫️تالیف هدف غایی در تربیت اخلاقی ▫️تالیف درآمدی بر فلسفه علم ▫️تالیف مکاتب اخلاقی ▫️تالیف نظام تربیتی و اخلاقی اسلام ▫️تالیف غرب شناسی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد رضا حبیبی ▫️ مدرس حوزه علمیه و دانشگاه ▫️دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ▫️
📌 • کتاب درآمدی بر فلسفه علم از معدود کتاب هایی است که با زبانی روان و گویا به شرح نظریه های مختلف در فلسفه علم پرداخته است و از طرفی تنها به ترجمه، تقلید و تکرار بسنده نکرده است. نویسنده پس از ارائه چکیده هر نظریه، نقدی بر آن نگاشته است که نقد هر نظریه در انتهای هر فصل آورده شده است. جالب آنکه این کتاب زیر نظر دو استاد خبره و شهیر فلسفه اسلامی، استاد میرسپاه و استاد فیاضی به نگارش درآمده است. ▫️موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ▫️نویسنده (استاد رضا حبیبی) 🛑 دوستان برای خرید کتاب از طریق زیر می توانند اقدام نمایند. 💻 B2n.ir/t68098 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ متن و علوم انسانی اسلامی • دین اسلام بر خلاف ادیان تحریف ‌شده موجود ، در تمام ابعاد برای بشر قانون وضع کرده و در زمینه روابط انسان‌ها با خود یا افراد دیگر و جامعه برنامه دارد. دین اسلام هیچ بُعدی از ابعادِ انسان یا دوره‌ای از دوره‌های حیات او را مهمل نگذارده و فراموش نکرده است. • واضح است که این سخن بدین معنا نیست که قلمرو دین شامل حوزه طبیعت، علوم تجربی و معارف ریاضی و مانند آن می‌شود چرا که کتاب آسمانی قرآن، یا احادیث معصومان (علیهم‌السّلام) کتاب هدایت_ اجتماعی و فردی_ است نه کتاب فرضیه‌های علوم تجربی، قوانین و فرمول‌های ریاضی؛ • مشخص است دینی که دارای چنین قلمروی باشد گزاره های حکایت کننده از آن دارای نقش به سزایی در عرصه های انسانی و اجتماعی می باشد لذا قلمرودین همپوشانی با موضوع علوم انسانی دارد و مشخص می شود که متون دینی در تهذیب یا تکمیل یا تاسیس چنین علومی تاثیر بسزایی دارد که نیاز است جایگاه آن در این فرآیند مبتنی بر نظریه علم دینی اندیشمند مشخص شود. • «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل اول به نسبت سنجی متن با تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد و در ادامه به روش های مختلف فهم متون ورودی داشته باشد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی • واژه «هرمنوتیک» (hermenneutic) از ریشه یونانی" hermeneuien" است.این واژه در قرون وسطی به معنای هنر یا دانش تفسیر و فهم کتاب مقدّس اطلاق می شده است. شلایرماخر آن‌ را عبارت از روش فهم مطلق متون دانسته است و دیلتای به معنای روش‌شناسی علوم انسانی پنداشته است. هایدگر آن‌را در هستی‌شناسی به کار گرفته است و گادامر، این کلمه را برای هستی‌شناسی فهم به خدمت گرفته است. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #الگوی_تولید_علوم_انسانی_اسلامی ❖ هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی • واژه «هرمنوتیک» (her
• تاریخ هرمنوتیک را سه دوره دانسته‌اند: الف) کلاسیک • رواج اندیشه پروتستانتیسم و از میان رفتن مرجعیت کلیسای در تفسیر کتاب مقدّس، نیاز به تنظیم قواعدی برای تفسیر را آشکار ساخت.چون در این دوره معتقد بودند که فهم حقیقت ممکن است، هرمنوتیک در پی آن بود تا روشی برای تفسیر کتاب مقدّس پیش کِشد و ابهام را بزداید. ب) رمانتیک • هرمنوتیک جدید با نظریّه‌های شلایر ماخر، از روش فهم متون مقدّس به روش فهم مطلق متون ادبی مبدّل گشت. او بر آن بود که «فهم»، امری طبیعی و عادی نیست؛ بلکه «بدفهمی» است که عادی و طبیعی است. و هرمنوتیک، وسیله‌ای برای پرهیز از بدفهمی است که از فاصله زمانی میان مفسّر و متن سرچشمه می‌گیرد.فهمِ معنای نهایی متن ناممکن نیست. برای رسیدن به آن باید افزون بر فهم دستوری متن، به فهم روان‌شناختی ذهنیّت مؤلّف متن نیز پرداخت و اندیشه او را بازساخت. ج) فلسفی • نظریّه‌های هایدگر، هرمنوتیک فلسفی را آغاز کرد و به جای روش فهم، به درک معنای هستی روی آورد. در نظر هایدگر، فلسفه حقیقی باید معنای هستی را به فهم آوَرَد و این هدف، از گذر تحلیل پدیدار شناسانه وجود انسانی به دست می‌آید. هستی انسان از دو طریق بر انسان آشکار می‌شود: نخست از طریق احوال و احساسات و دیگر، از طریق فهم. فهمیدن، امکان رسیدن و شدن را فراهم می‌آورد. پیش فرض‌ها و تفسیرهایی که از وجود انسان داریم، در تفسیر متون دخیل‌اند. زبان، ابزار بیان نیست؛ بلکه نمود هستی است و واژگان را معانی ثابت و واحدی مستقل از کاربرد و استعمال آنها نیست. گادامر از هرمنوتیک فلسفی هایدگر پیروی کرد. هرمنوتیک در باور او، کاوشی است در ماهیّت فهم و تبیین شرایط وجودی و نیز عوامل مؤثر بر آن. او معتقد است که هیچ فهمی بدون پیش فرض نیست و گرایش‌ها و دیدگاه‌ها و انتظارات مفسّر در فرآیند فهم دست دارند. فرآیند فهم از طریق گفت‌وگویی میان مفسر و متن به دست می‌آید. • «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل سوم به نسبت سنجی هرمنوتیک و متون دینی برای تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b