#مدرنیته | #امانوئل_کانت | #عصر_روشنگری
جرئت اندیشیدن داشته باش!
• روشنگری همانا به در آمدن و خارج شدن انسان است از حالت کودکی ، صغارت و محجوریتی که گناهش به گردن خود اوست. کودکی ، صغارت و محجوریت یعنی ناتوانی از به کار گرفتن فهم و عقل خود ، بدون راهنمایی دیگران و اگر علت این کودکی و محجوریت ، نه فقدان فهم ، که نبود شجاعت در به کارگیری فهم خود بدون راهنمایی دیگران باشد، گناه آن گردن انسان است. آری شعار روشنگری این است : «جرئت اندیشیدن داشته باش!»
•
•
• عبارت اول رساله «پاسخ به پرسش روشنگری چیست؟»
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
پاسخ به پرسش روشنگری، امانوئل کانت.pdf
317.9K
❖ پاسخ به پرسش روشنگری
• نویسنده : #امانوئل_کانت
• مترجم: همایون فولاد پور
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ پاسخ به پرسش روشنگری
• نویسنده : #امانوئل_کانت
• مترجم: یدالله موقن
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ درباره «روشنگری چیست»
• نویسنده : #میشل_فوکو
• مترجم: همایون فولاد پور
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ روشنگری
• نویسنده : #ارنست_کاسیرر
• مترجم: یدالله موقن
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ صنعت فرهنگ سازی روشنگری به مثابه فریب توده ای
• نویسنده : #ماکس_هورکهایمر و #تئودور_آدورنو
• مترجم: مراد فرهاد پور
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ Answer the question: What is Enlightenment?
•
By
Immanuel Kant
• Translation into English by Daniel Fidel Ferrer
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ THE ENLIGHTENMENT WORLD
• Edited by :
Martin Fitzpatrick, Peter Jones, Christa Knellwolf and Iain McCalman
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #توسعه_قلمرو_اجتهاد | #علوم_انسانی
❖ نقش «اجتهاد» در توسعه علوم انسانی
• وقتی میگوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟
• دو نوع اجتهاد وجود دارد:
۱) اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزارهای هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف میکند.
۲) اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزارهای هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئلهای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد.
• بر اساس اجتهاد به معنای اخص علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعهای ندارند. علوم انسانی مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام میدهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان میکند.
• اما اگر بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هستها» خبر میدهد و معمولاً علوم انسانی بیان هستها و مناسبات میکند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزههایی است که فقه به آن میپردازد.
• خیلی ها بر این باور هستند که علوم انسانی مسائل فرهنگی اجتماعی و روحی را شامل میشود که در این صورت ترابط علوم انسانی با فقه و اجتهاد معنا پیدا میکند.
•
•
• برگرفته از فرمایشات آیت الله علیدوست (دام ظله) در نشست «اجتهاد و تحول علوم انسانی»
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟
▫️استاد امیر آقاجانلو
🔹 سه شنبه ۱ اسفند ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6459
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️درس گفتار نیچریه
▫️استاد سید مهدی موسوی
🔹 سه شنبه ۱ اسفند ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=5849
🔹 موسسه محکمات
📱https://eitaa.com/mohkamatqom
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #امتداد_حکمت | #علوم_انسانی
❖ تدوین یک نوع جامعه شناسی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی ضروری است.
• جامعه شناسی رایج با ابژه قرار دادن دین در واقع دین تاریخی را موضوع بحث خود قرار می دهد و با روش علمی به معنای ساینس آن را توصیف و تحلیل می کند و این نگاه به دین یعنی جامعه شناسی رایج از همان ابتدا بنا را بر ناسازگاری با دینداری نهاده و دینداری را در حد تاریخ فرو کاسته است.
• راز این ناسازگاری در این نهفته است که جامعه شناسی رایج بر یک مبنای هستی شناسانه و معرفت شناسانه بنا نهاده شده است که دینداری را تبدیل به تاریخ می کند، لذا این جامعه شناسی نمی تواند ادعا کند که نسبت به دین بی طرف است؛ البته از طرف دیگر دین هم نمی تواند نسبت به این علم بی طرف باشد. دین این نوع از علم را تحمل نمی کند و در پی تصحیح بنیان های هستی شناسانه و معرفت شناسانه این علم است.
• پس راه حل رفع این ناسازگاری در این است که نوعی از جامعه شناسی تدوین شود که درون خود با دین ناسازگار نباشد و حکمت و اندیشه اسلامی ظرفیت تولید چنین جامعه شناسی را دارد. در جامعه شناسی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی هر چند دین می تواند ابژه باشد ولی ابژه بودن دین هرگز سبب نمی شود که دینداری به یک امر تاریخی فرو کاسته شود.
•
•
• استاد حمید پارسانیا
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b