eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ صنعت فرهنگ سازی روشنگری به مثابه فریب توده ای • نویسنده : و • مترجم: مراد فرهاد پور • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ Answer the question: What is Enlightenment? • By Immanuel Kant • Translation into English by Daniel Fidel Ferrer • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ THE ENLIGHTENMENT WORLD • Edited by : Martin Fitzpatrick, Peter Jones, Christa Knellwolf and Iain McCalman • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ نقش «اجتهاد» در توسعه علوم انسانی • وقتی می‌گوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟ • دو نوع اجتهاد وجود دارد: ۱) اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزارهای هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف می‌کند. ۲) اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزارهای هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئله‌ای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد. • بر اساس اجتهاد به معنای اخص علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعه‌ای ندارند. علوم انسانی مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام می‎دهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان می‌کند. • اما اگر بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هست‌ها» خبر می‌دهد و معمولاً علوم انسانی بیان هست‌ها و مناسبات می‌کند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزه‌هایی است که فقه به آن می‌پردازد. • خیلی ها بر این باور هستند که علوم انسانی مسائل فرهنگی اجتماعی و روحی را شامل می‌شود که در این صورت ترابط علوم انسانی با فقه و اجتهاد معنا پیدا می‌کند. • • • برگرفته از فرمایشات آیت الله علیدوست (دام ظله) در نشست «اجتهاد و تحول علوم انسانی» • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۱ اسفند ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 سه شنبه ۱ اسفند ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ تدوین یک نوع جامعه شناسی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی ضروری است. • جامعه شناسی رایج با ابژه قرار دادن دین در واقع دین تاریخی را موضوع بحث خود قرار می دهد و با روش علمی به معنای ساینس آن را توصیف و تحلیل می کند و این نگاه به دین یعنی جامعه شناسی رایج از همان ابتدا بنا را بر ناسازگاری با دینداری نهاده و دینداری را در حد تاریخ فرو کاسته است. • راز این ناسازگاری در این نهفته است که جامعه شناسی رایج بر یک مبنای هستی شناسانه و معرفت شناسانه بنا نهاده شده است که دینداری را تبدیل به تاریخ می کند، لذا این جامعه شناسی نمی تواند ادعا کند که نسبت به دین بی طرف است؛ البته از طرف دیگر دین هم نمی تواند نسبت به این علم بی طرف باشد. دین این نوع از علم را تحمل نمی کند و در پی تصحیح بنیان های هستی شناسانه و معرفت شناسانه این علم است. • پس راه حل رفع این ناسازگاری در این است که نوعی از جامعه شناسی تدوین شود که درون خود با دین ناسازگار نباشد و حکمت و اندیشه اسلامی ظرفیت تولید چنین جامعه شناسی را دارد. در جامعه شناسی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی هر چند دین می تواند ابژه باشد ولی ابژه بودن دین هرگز سبب نمی شود که دینداری به یک امر تاریخی فرو کاسته شود. • • • استاد حمید پارسانیا • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| | ❖ نباید جلوی نظرات غلط فلسفی و اجتماعی گرفته شود! • در باب نظریه پردازی نباید محدودیتی وجود داشته باشد. اگر جلوی نظرات غلط فلسفی گرفته شود کسانی فکر می‌کنند [آن نظریات] درست است و این عکسِ مطلوب است. باید این نظرات وارد جامعه شود و نقد شود. • • • بخشی از مستند «غیررسمی ۶» • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ اجتهاد به مثابه روش علوم انسانی اسلامی • امام خمینی (ره) در روز سوم اسفندماه سال 1367 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ که «منشور روحانیت» نام گرفت رسالت حوزه‏های علمیه را در نسبت با امر فردی و اجتماعی تعیین نمودند. • در این نوشته، مثل سایر آثار ایشان قلمرو دین و به تبع آن محدوده اجتهاد به گستره اجتماع و تمام مسائل بشری کشانده می شود و دین به عنوان برنامه جامع دنیوی و اخروی تلقی می گردد. • مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در نوشته های آتی سعی دارد تاملاتی را اندر باب نسبت قلمرو اجتهاد و علوم انسانی اسلامی از دیدگاه «متفکران انقلاب اسلامی» با تکیه بر آثار ایشان به رشته تحریر در بیاورد. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ منشور روحانیت و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص امام خمینی (ره) نیز بوده است‌. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین ❖ منشور روحانیت و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله ها
• امام خمینی در بیانیه معروف به «منشور روحانیت» بر این امر تاکید می کند: «یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد مسلمانان به وجود آورد.» • امام خمینی «ره» در آثار دیگر خود نیز بر این توسعه مشروع قلمرو اجتهاد مبتنی بر سنت فقه جواهری صحه می گذارد. ایشان در رساله / التعادل و الترجيح/ ص۹۴ قلمرو دین و به تبع آن ابزار فهم را گسترش می دهد؛ «لـمـا کـانـت ديـانـه الاسـلام کـفيله لجميع احتياجات البشر من اموره الـسـيـاسـيـه واجـتماعاته المدنيه الى حيوته الفرديه، کما يتضح ذلک بـالـرجـوع الـى احـکـامه فى فنون الاحتياجات وشئون الاجتماع و غيرها. فلامحاله يکون لها فى کل ما اشرنا اليه تکليف.از آن جـا کـه ديـانـت اسـلام تـمام نيازهاى بشر را، در امور سياسى و اجـتماعى و فردى، در بردارد، اين مدعا از نگاه به احکام اسلام درباره کـارهـاى گـونـاگون اجتماعى و غير آن روشن مى‌شود، پس به ناچار براى تمامى‌ آنها تکليف و رهنمود خواهد داشت.» • یا در ولايت فقيه / ص۲۱ چنین بیان می کنند که : «(اسـلام) هـمـان طـور کـه بـراى وظـايف عبادى قانون دارد، براى امور اجـتـماعى و حکومتى قانون و راه و رسم دارد. حقوق اسلام يک حقوق مترقى و متکامل و جامع است.» • همانطور در ولايت فقيه / ص۲۱ چنین مسئله را تقریر می نمایند : قـرآن مجيد و سنت شامل همه دستورات و احکامى‌ است که بشر براى سعادت و کمال خود احتياج دارد... و (کتاب) يعنى قرآن، (تبيانا لکل شىء) است. روشنگر همه چيز و همه امور است) . • از کنار هم قرار دادن گزاره های مختلف امام خمینی (ره) در آثارشان به این نکته می رسیم که قلمرو دین در اندیشه ایشان از آنچه که در آراء مشهور فقهاء منقح است، سعه بیشتری دارد ولی باید متذکر شد که امام (ره) با حفظ ثابتات سنت فقه جواهری بر این امر صحه می گذارند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #اجتهاد | #قلمرو_دین ❖ منشور روحانیت و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله ها
| | ❖ شهید مطهری(ره) و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص شهید مطهری (ره) نیز بوده است‌. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b