eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره‌های گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه خواهد کرد. ⭕️۱۳۹۳/۰۷/۲۶ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
35.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 💢 در اولین روز سال 1989 میلادی ـ 11 دی 1367 ـ نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت. ⭕️ در شرایطی از صدای شکسته شدن استخوانهای سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به عنوان یک مجموعه و یکی از قدرتهای برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرو نریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوری های این کشور، هنوز برقرار بود. ⭕️ نامه تاریخی (س) توسط هیأت منتخب ایشان مرکب از ، و ، 13دی 1367در به گورباچف تحویل داده شد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 امام بنویس خمینی بخوان و امت بخوان و سلیمانی بشنو !! 💢 شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تئوری امت و امامت است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 امام بنویس خمینی بخوان و امت بخوان و سلیمانی بشنو !! 💢 شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهور
📌 امام بنویس خمینی بخوان و امت بخوان و سلیمانی بشنو !! 💢 شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تئوری امت و امامت است. ⭕️ اگر مسأله را از زاویه انسان تازه وارد به عالم ماده نگاه کنیم باید گفت انسان با ورود به دنیا، قوه ای است که قدرت کسب اوج کمالات را دارد. در این میان عده ای به فیض الهی و عنایت حق تعالی سلوک طریق کرده و عده ای بواسطه نقشه راه گروه اول(دین). ⭕️ در نگرش عرفانی اگر انسان بعد از شناخت اسما متصف به شأن ربوبی شود و به جرگه تدبیر امور فرد و جامعه وارد گردد بعد از پذیرش عموم جامعه به نائل می آید که اوج قله این مقام را درک کرده و در قوس صعود به مقام امامت رسیده اند و هر آن کس که از طریق شریعت مقدسه در پی ایشان در حال سلوک اسفار اربعه است در پی آنها می‌رود و اگر در وارد شود خواهد بود به معنای قرآنی. ⭕️ امت نیز در این میان برای سلوک باید خود را همسوی افق های امام توحیدی خود نماید و بدون همسو شدن با امام در پستو های خانه امکان سلوک حقیقی از دیدگاه قرآن وجود ندارد. ⭕️ لذا امروز ظرف تحقق رابطه قرآنی و عرفانی امام و امت و تجلی این رابطه مفروض در قانون ها ، برنامه ها و تربیت هاست!! ⭕️ تربیت یافتگان این مکتب همچون نماد تجلی مدل یا نبودند بلکه ایشان خالص ترین نماد تجلی حقیقت امامت در آینه امت بودند و چون افق ها را نزدیک امام امت خود یافته بودند سلوک را در ظرف با سرعتی فراتر از عزلت های رهبانی طی نموده و در نهایت به سعادت خود رسیدند و این همان عمق می باشد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز ⭕️ «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چیز با احساسِ غلبه بر «زن» ارضا شده‌ و شاید رایج‌ترین صورت سلطه‌ی بر «دیگری» همان باشد که بر «زن» رفته‌است. ردِّ نگاه کهترانگار به زن را در همه آثار متفکران و حکیمان ایرانی-اسلامی می‌توان یافت؛ از ابن‌سینا و ملاصدرا و سبزواری تا خاقانی و سعدی و مولوی. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز ⭕️ «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چی
📌 نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز 💢 «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چیز با احساسِ غلبه بر «زن» ارضا شده‌ و شاید رایج‌ترین صورت سلطه‌ی بر «دیگری» همان باشد که بر «زن» رفته‌است. ردِّ نگاه کهترانگار به زن را در همه آثار متفکران و حکیمان ایرانی-اسلامی می‌توان یافت؛ از ابن‌سینا و ملاصدرا و سبزواری تا خاقانی و سعدی و مولوی. ⭕️ گاه پرده باورهای تاریخی چنان زمخت است که قرن‌ها امکان تردید در باره یک موضوع را از آدمی می‌گیرد. اما هیچ‌کدام از اینها «آدم» امروزی را ملزم به تداوم آنچه در جریان بوده، نمی‌کند. ⭕️ در بین همه سنت‌های فکری-فرهنگی و اعتقادیِ جاری در ایران تنها در بخش‌هایی از سنت عرفان اسلامی است که «زن» با چشمانی شسته‌تر دیده‌شده، هر چند در همان آثار اندک به جا مانده، نشانه‌ّهای کوچک‌انگاری «زن» دیده می‌شود. عبدالرحمان جامی در کتاب نفحات‌الانس بعد از روایت احوال اولیاء، فصلی را به زنان عارفِ واصل اختصاص داده‌است. جامی در ابتدای این فصل اقرار می‌کند که اگر بنا بود زنان نیز مانند مردان معرفی شوند، زنان بر مردان برتری داشتند. اما در همان اندک صفحاتی که به معرفی زنان عارف پرداخته، نشانه‌های تحقیر آشکار است؛ چنان که اغلبِ زنانِ معرفی‌شده نام کاملی ندارند و با عناوینی عام مانند: زنی ناشناس، زنی مصری، زنی اصفهانی، مادر محمد و مادر حِسان از آنان یاد شده است. ⭕️ در مواریث فکری و فرهنگی ما البته برخی از بزرگان، «زن» را فارغ‌تر از هنجارهای جاری دیده‌اند. چنان که در اشعار فردوسی از فراست و داد و شجاعت زنان سخن رفته‌است. در بین بقیه مشاهیر جهان اسلام اندک استثنائات درخشان هم هست. محی‌الدین ابن‌عربی تنها متفکری است که فراتر از تنگناهای زمان، مقام زن و بلکه برتری او بر مرد را در شهود حق اعلام کرده و در ترجمان الاشواق شرحی ناب از نسبت “آدمِ زن" با حقیقت عرضه داشته. ⭕️ در جهانی که توانِ ساختارشکنی و نظر به ارزش‌ها و باورهای نهاده‌شده قوت گرفته، باید دیدگان را دائم از آنچه غالب بوده، شست. بی ‌نظرِ به گذشته، آینده‌ای نیست. اما گذشته را باید با پاک کردن غبارهای دوران دید. برای داوری در باره «زن» امروز، البته باید سراغ مواریث فکر و فرهنگ خویش رفت، اما آنچه نیاز ضروری اکنون است، شکافتن تقریرات و روایات قالب‌خورده و هنجارشده، و پرسش از اسباب شکل‌گیری آنهاست. ⭕️ زمان معاصر زمان واسازی و بازسازی است. گذشته هرچه بوده، گذشته است. هیچ ملتی نباید در شرمندگی از گذشتة خود بماند. چنان که در تحقیر و تنزیل زن،‌ ملتهای اروپایی از ملتهای مسلمان پیش بودند و از آن فرارفتند. زمان معاصر زمان درک تمایزات و بهره‌مندی از مزایای تمایزات است. ⭕️ در فرآیند بازشناسی «دیگری»، بازسازی نگاه به «زن» اهمیتی ویژه دارد. این بازسازی از دو سوی باید انجام شود. یکی نگاه مردان به «زن» ‌است و دیگری نگاه زنان به «زن». مردان در گذشته با داشتن نسبت فرمانروائی در حوزه عمومی، سلطه بر «زن» را به عنوان امری ذاتی و بلکه الهی تثبیت کرده‌اند. اما اکنون در فرآیندی از دگرگونی قرار گرفته‌ایم. باید تعاملی گسترده به کمک همه عناصر فرهنگیِ سنتی و مدرن و معاصر آغاز کرد. آیندهٔ زندگی ایرانیان، از جمله نسبتی با نتیجه این تعامل دارد. باید با بازشناسی گذشته و هضم شرایط کنونی وارد تعاملاتی از جنسی دیگر با «دیگری» شد؛ همان که امروز به صورت دوگانه‌هایی چون «زن» و «مرد» ظاهر شده‌است. ⭕️ باید با درک تمایزات میان «زن» و «مرد» وارد تجارب نوی شویم و به چشم‌اندازهای جدیدی برای این نسبت‌ نائل آئیم. نتیجه این تجارب و تعامل، در همه مقولات از الهیات و اخلاق تا اقتصاد و سیاست ظاهر خواهد شد. ⭕️ زن ناقص است،‌ همان‌طور که مرد ناقص است. کاستی باعث فروافتادن نمی‌شود. باید گشوده بود و گذشته را با مَحکِ تجارب اکنون ارزیابی کرد و نه اکنون را به محکمه گذشته برد. شرط اولِ ورود به موضوعاتی چنین خطیر، شستن چشم‌ها و طورهای دیگر دیدن است. استاد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 بازیابی هویت زن در عقلانیت انقلاب اسلامی 💢 در گذشته های تاریخ مورد ظلم و ستم از سوی و مردان عامی و حتی خود زنان چه در مشرق زمین و چه در مغرب زمین قرار گرفته است و این مسئله را می توان در شواهد تاریخی و آثار دیروز بر امروز یافت!! ⭕️ قبل از آغاز به یک نوع مورد کم لطفی قرار گرفته و بعد از آغاز هم به نوع دیگری ولی در این میان الگویی با پشتوانه دیروز ولی با بازخوانی به طرح الگوی سومی می پردازد که هدفی جز و زن از چنگال ندارد البته این الگو ریشه در دارد ولی باز تاکید می کنم با بازخوانی،باز اندیشی و امتداد و از سوی هم مقهور الحاد نمی شود. ⭕️ امروز که سخنرانی را مشاهده می کردم ، شاهد تجلی عقلانیت سومی از میان سنت و مدرنیته در باب زنان بودم که بر خلاف عقلانیت های دیگر این عقلانیت برساخته ریشه در سنت دارد ولی با بازخوانی جدید و از سوی چون در ابتدای راه است نیاز به کار علمی و اساسی در بنیاد های حُکمی و حِکمی محرز است. ⭕️ لذا عقلانیت جدا از ، و دارد ولی چون در اقلیت قرار گرفته است همیشه ذیل جریان های هژمون دسته بندی می شود که با عقلانیت کنشی هیچ نسبتی ندارد و این جریان متاسفانه در خیلی از موارد مورد تفسیر جریان های غیر از خودش هم قرار گرفته است که موید این سخن افول عقلانیت کنشی این جریان در نهاد ها و ارگان های ذی ربط می باشد!! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 بازیابی هویت زن در عقلانیت انقلاب اسلامی 💢 در گذشته های تاریخ #زن مورد ظلم و ستم از سوی #معرفت_ا
تقلیل سخنرانی امروز به این گزاره _کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بی‌دینی و ضد انقلابی کرد_ دوری از عمق دغدغه و اندیشه ایشان می باشد.
💢 پیشروی در غرب ریشه در دارد که هم خود تابع می باشد در حالی که خود هم نیاز به کالبد شکافی اساسی دارد. ⭕️ و این نگاه در تعارض با نگاه الهی به _ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ۖ _ می باشد لذا دین باید نسبت خود را با علومی که آبشخورشان این رویکرد می باشد ، روشن سازد. ⭕️ با این مقدمه مشخص می شود که ایده ی بازسازی علوم انسانی توجیه معقولی دارد و آن این است که دین دارای آموزه‌های متنوع در زمینه‌های مختلف مانند حقیقت انسان، جهان و رابطه بین این دو دارد که در خیلی از مواقع در تعارض با نگاه مدرن و اومانیستی می باشد لذا طبیعی است که بیندیشیم چنین دینی نسبت به علوم انسانی صاحب نظر باشد. ⭕️ اینکه ما بخواهیم در مورد رفتار انسانی نظریاتی را بیان کنیم در ابتدا باید انسان را به درستی بشناسیم و شناخت انسان از راه دین و آموزه ها و تعالیم دینی و ارتباط انسان با جهان بهتر و شفاف تر است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 (ره) 💢 برخی فکر می‌کردند که اگر ظاهر دانشگاه اسلامی شود و نماز جماعت در آن برگزار شود و شعائر اسلامی به‌طور پررنگ مطرح شود، دانشگاه اسلامی شده است اما منظور از تحول در ، تحولی عمیق در نوع نگاه به انسان است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 به چه معناست؟ 💢در جهان اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به دانش تجربی محدود نمی ‏شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمی‏گیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می ‏کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسان‏ها در ساخت معنا باز نمی ‏گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می ‏کند. یعنی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی ‏بودن را دارد. ⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود: 📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 باید جامعه ساز باشد و بر ویژگی ها و فضایل مشترک انسان و فرشتگان تاکید کند و این ویژگی ها را احیاء و ترویج کند در حالی که از منظر غرب، انسان تنها حیوانی است که حرف می زند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b