eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تو
❖ شهید بهشتی و علوم انسانی اسلامی • شهید بهشتی(ره) یکی دیگر از نظریه پردازان انقلاب اسلامی می باشد که در تاریخ معاصر ایران در عرصه های مختلف چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ عملی تاثیرگذار بوده است. • شهید بهشتی ایستاده بر پایگاه فکری خاص خود _حکمت متعالیه و فقه جواهری_ سعی می نمود که نظام های علمی و فرهنگی موجود در تراث را فعال نموده و بر اساس اقتضائات زمان و مکان _غیرمنفعلانه_ به طرح و حل مسائل بپردازد. • ایشان با اتکاء به این پایگاه خاص به بررسی دقیق و اجتهادی آثار و متون اصیل و دست اول فلاسفه غربی (همچون ، ، و ) به صورت گروهی و با استفاده از متخصصان مربوطه و به نقد منصفانه و واقع بینانه آراء و ساختار های برآمده از این آراء می پرداخت. • ایشان علاوه بر رویکرد نظری به مباحث سعی می کرد ، رفت و برگشت تئوریک با عمل نیز داشته باشد لذا در عرصه های حکمرانی اعم از تعلیم و تربیت ، تاسیس حزب جمهوری اسلامی به عنوان حزب برآمده از فقه سیاسی و نقش بنیادین در تدوین قانون اساسی و طراحی نهادهای انقلابی و ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران خوش درخشید که این نظریه ها ریشه در هستی و معرفت شناسی خاصی داشت که بر گرفته از ظرفیت موجود در تراث شیعی است . • آثار برجای مانده از قلم یا سخنرانی های شهید بهشتی نمایاننده ابعادی کمتر دیده شده از اندیشه انقلاب اسلامی است و خصوصا در زمینه نسبت علوم انسانی و علوم اسلامی و امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی که حرف های تازه ای برای گفتن دارد. • «نسبت علوم انسانی و علوم اسلامی»، «کوششی نو در راه شناخت تحقیقی اسلام» و «طرح علمی موسسه تحقیقاتی مسائل اسلامی» ، درمجموع طرح عملیاتی ایشان برای تحقق است. • «شناخت اسلام» تلاش ایشان برای یک معرفی مختصر و درعین حال نوگرایانه از منظومه تعالیم اسلامی است. «در مکتب قرآن» و دیگر آثار قرآنی ایشان ، دریچه ای تازه برای ورود به فضای قرآن شناسی و تفسیر علی الخصوص اجتماعی قرآن است. • «نظام اقتصادی در اسلام»و «بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام» دغدغه های اقتصادی ایشان را می نمایاند و جلسه آخر حزب جمهوری اسلامی که منجر به واقعه هفت تیر شد، با موضوع تورم برگزار شده بود که مشخص کننده دغدغه های ایشان ناظر به عینیت و کف صحنه است. • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در ششمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه های شهید بهشتی خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ نظام اقتصادی در اسلام •کتاب نظام اقتصادی در اسلام مجموعه‌ی گفتارهای شهید بهشتی درباره‌ مباحث نظری نظام اقتصادی اسلام است. • گزاف نیست اگر گفته شود که آیت الله بهشتی از معدود عالمان دینی معاصر است که با اشرافی که در ابواب فقهی و مباحث قرآنی از یک سو و آشنایی عمیق با روابط اقتصادی موجود جوامع انسانی نوین از دیگر سو داشت، با ارائه‌ی مباحث مختلف، تلاشی در خور توجه درراهگشایی نظری و عملی به سوی ترسیم و تبیین نظام اقتصادی متناسب با ارزش‌ها و معیارهای اسلامی کرده است. • گفتارهای «زیربنای نظام اقتصادی در اسلام»، «قسط و عدل» «سه حالت سرمایه»، «کار دسته‌ جمعی»، «انفاق از دیدگاه قرآن» و «انفاق و زکات در تقابل با فقر و فاصله ی طبقاتی»، بخش های مختلف این کتاب را تشکیل می دهد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تو
❖ شهید صدر و علوم انسانی اسلامی • سید محمدباقر صدر از فقیهان ، اصولیون، فلاسفه و نظریه‌پردازان برجسته معاصر هستند. قریب به دو دهه ، رهبری شیعیان عراق را به عهده داشتند که در نهایت بخاطر این امر خطیر به شهادت رسیدند. • آثار ایشان از مصادر مهم امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی و نسبت علوم انسانی و علوم اسلامی می باشد. • سید محمدباقر صدر یک فقیه و متفکر شیعه بود که علوم دینی را نزد برخی از علمای نجف آموخت و به تدریس علوم دینی پرداخت. ایشان در عین بهره‌گیری تام از روش اجتهادی متعارف و عدم تخطی از چارچوب ، تحولی عظیم در فقه آفرید که می‌توان به شایستگی، ایشان را از پایه‌گذاران و تاثیرگذاران جریان دانست. • ایشان در عرصه علوم مختلف اسلامی (اصول فقه، فقه، اقتصاد اسلامی، منطق و …) نوآوری های به وجود آوردن که با گذشت قریب به چهل سال از شهادت متفکر بزرگ جهان اسلام، آیت‌الله سید محمدباقر صدر، هنوز ابعاد تحول علمی که ایشان در عرصه علوم مختلف اسلامی به وجود آورد به خوبی شناخته نشده است. • شهید صدر، در میان نو آوری های خود سخن از «مکتب» می گویند که چیزی شبیه به پارادایم در اندیشه غرب می باشد ؛ تعریف مکتب را سطحی از معرفت مستدل می‌داند که حاوی مجموعه‌ای از نظریه‌های کلان باشد که ذیل خود بتواند مجموعه‌ای از ساخت‌های نظری را شکل دهد و به‌طور کامل با تفسیرهای دیگر از عرصه‌های زیستی متفاوت باشد. خلاصه اینکه مکتب، سطحی از معرفت است که مجموعه‌ای از نظریه‌ها را در دل خود دارد، نه صرفاً مجموعه‌ای از نظرها. • تحول روش‌شناختی که شهید صدر در فقه ، اصول و استقراء ایجاد کرده اند، می تواند در عرصه روش تولید علوم انسانی اسلامی یک رویکرد مثبتی باشد‌. • ایشان با تأکید بر بازسازی اندیشه اسلامی، حفظ اصالت و تناسب با نیازهای زمان، راه‌حل‌هایی مناسب برای حل مشکلات اجتماعی پیشنهاد داده اند . • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در هفتمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه ای شهید سید محمد باقر صدر (ره) خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ اقتصادنا • اِقتصادُنا، کتابی از سید محمد باقر صدر در زمینه اقتصاد اسلامی. این کتاب نظریه‌های اقتصادی مارکسیسم و سرمایه‌داری را معرفی و نقد کرده و سپس مکتب اقتصادی اسلام را ارائه داده است. • هدف از نگارش کتاب، بیان مبانی اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با دیگر مکاتب بزرگ اقتصادی بوده است. نظریه منطقة الفراغ، از مهم‌ترین دیدگاه‌های شهید صدر در زمینه اقتصاد اسلامی، در این کتاب مطرح شده است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
به جرم مطرح کردن دین مبینی که را رقم می زند باید هر از چندگاهی سوزانده شود تا دل متوهمانی که فکر می کنند را آنها رقم خواهند زد آرام بگیرد در حالیکه این آرامش توهمی بیش نمی باشد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تو
❖ آیت الله سید علی خامنه ای و علوم انسانی اسلامی • آیت الله خامنه ای یکی از تربیت یافتگان مکتب علمی امام خمینی و علامه طباطبایی می‌باشند که ظرفیت بسیاری در اندیشه ایشان از حیث انتقادی و ایجابی در عرصه نهفته است. • در اندیشه ایشان بازگشت به قرآن جایگاه ویژه ای دارد که برای تحول علوم انسانی و راه برون رفت از آسیب های فعلی رجوع به قرآن کریم و پاسخ‌یافتن برای مسائل گوناگون فکری، عملی، سیاسی و اجتماعی پیشنهاد داده می شود. • مقام معظم رهبری : «در برخی شاخه‌های علوم انسانی، سابقه چند صد سال مطالعه و نقادی در دنیا وجود دارد و پیش‌نیاز ورود به علوم انسانی و جدا کردن آن از ریشه‌های غیردینی یا ضد دینی و اتصال به منشأ قرآنی و وحیانی، تسلط کامل بر کارها و پیشرفت‌های انجام‌شده در جهان است.» • ایشان از آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها که مبتنی بر فلسفه هایی هستند که مبانی هستی و معرفت شناختی متفاوتی دارند ابراز نگرانی کرده و فرموده است که این علوم نمی توانند با زیست بوم فرهنگی ایران اسلامی ارتباط برقرار نماید. • ولی در مقابل از غرب ستیزی افراطی نیز انتقاد می کنند و می فرمایند که لازم نیست همه‌ دستاوردهای علوم انسانی غربی را نفی کنیم ، بلکه روش صحیح در مواجهه با علوم انسانی غربی، «اقتباس و تسخیر» و به تعبیری «زبده‌گزینی» است. • از بیانات آیت الله خامنه ای استنباط می شود که تولید علوم انسانی، به علت شأن و کارویژه فکری و جهت دهندگی آن، که در ویژگی نرم افزار بودن این علوم مندرج است، واجد نقشی بی بدیل در شکل گیری است. • در نظر آیت الله خامنه ای، هدف نهایی رسیدن به در زنجیره‌ای منطقی و مستمر است که بر چهار رکن ، ، و بنا شده است و برای تحقق آن بایستی پنج مرحله ، ، ، و در مسیر تمدن سازی پشت سر گذاشته شوند. • بررسی بیانات آیت الله خامنه‌ای نشان می دهد که برای تحقق سه مرحله دولت، جامعه و تمدن اسلامی، پیمودن چهار گام لازم است که عبارتند از: تولید نظریه توسط حوزه علمیه؛ تولید علم توسط دانشگاه؛ کاربست در سطح خرد توسط گروه های خودجوش نخبگانی و گفتمان سازی که نهایتاً به تطبیق دولت و چارچوب های آن با چارچوب های دینی می‌انجامد؛ تفوق گفتمانی که منجر به ریل گذاری و تعیین مسیر حرکت می‌شود. • آثار تفسیری و سایر آثار ایشان ظرفیت عظیمی برای تحول علوم انسانی در خود نهفته ساخته اند که می توان با آزاد سازی این ظرفیت ها قدم موثری در امتداد اندیشه ایشان در عرصه برداشت. • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در هشتمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه ای آیت الله سید علی خامنه ای خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن • «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» کتابی از سید علی حسینی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره تبیین عقاید اسلامی بر مبنای قرآن است. این کتاب متن پیاده شده سخنرانی‌های ایشان در ماه رمضان ۱۳۵۳ش در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در مشهد است. • این کتاب را از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای در راستای احیای تفکر اسلامی و بازگوکننده نظام فکری وی شمرد‌ه‌اند. او این جلسات را پایه‌های فکری برای ایجاد یک خوانده است. • از ویژگی‌های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مطالعه هماهنگ و پیوسته مسائل فکری اسلام به عنوان اجزای یک مجموعه واحد، استنباط اصول اساسی اسلام از قرآن و دوری از سلیقه‌ها و نظرهای شخصی، ‌ارائه نگاهی نو به مفاهیم دینی همچون ولایت است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• کج فهمی ها از دین و به تبع تدین منحرف شده نیاز به مصلحی داشت که آن را احیاء نماید. امام حسین (ع) برای اصلاح فهم بشر از دین و تدین قیام نمود و نتیجه آن زنده ماندن دینی است که تنها رقیب است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹سر فصل ها • نظام فکری «#سید_جمال_الدین_اسد_
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b