مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #بازیابی_هویت ❖ ابن سینا الگوی موفق بومیسازی علوم انسانی • منبع : تبیان •
❖ ابن سینا الگوی موفق بومیسازی علوم انسانی
• بومیسازی علوم، یعنی بهرهمند شدن از علوم دیگران، تا جایی که با باورهای اصیل خودمان تعارض پیدا نکرده است. باورهای اصیل آن دسته از ایدئولوژی دینی و ملی است که ما برای آنها استدلال منطقی داریم و به همین جهت نمیتوانیم از آنها دست بکشیم.
• ابوعلیسینا ده قرن پیش با همین رویکرد به سراغ فلسفه یونان رفت و در عین اینکه از فرم ارسطویی در فلسفه استفاده کرد، ولی در محتوا از فلاسفه غرب تقلید نکرد و از باورهای الهی خود برای پیریزی #فلسفه_ایرانی_اسلامی استفاده کرد.
• همانگونه که شیخ الرئیس از فلسفه یونان استفاده کرد، اما تقلید نکرد و استقلال فکری خودش را حفظ کرد، ارزشهای خود را حفظ کرد و باورهای عقلی و منطقی خود را رها نکرد، امروز هم این کار باید انجام شود.
• محمد فنایی اشکوری در اینباره میگوید:
▫️«ابن سینا علاوه بر اینکه شارح ارسطو است، یک نظام فکری بدیعی در فلسفه اسلامی بنا نهاده است. او تنها شارح و مفسر فلسفه ارسطو نبوده، بلکه خود حکمت نوینی را با استفاده از فلسفه ارسطو و معارف اسلامی و خلاقیتهای خودش بنا نهاده است.»
• اگر ابن سینا این بومیسازی را انجام نمیداد، باید به تمام گزارههای فکری فلسفه یونان پایبند میشد، گزارههایی که با نگرش دینی شیخ الرئیس در تعارض بودند.
• منوچهر صانعی دره بیدی درباره تفاوت نگرش فلسفه یونان و اسلام میگوید:
▫️«این دو، تفاوتی در نگرشهایشان دارند. نگرش فلسفه اسلامی مبنایش قرآن است ولی نگرش فلسفه یونانی موحدانه نبوده است؛ یعنی آنها مشرک و اعتقاد به خدایان متعدد داشتند خدای ارسطو یک خدای خالق نیست یعنی اعتقادی به خلقت نداشتند.»
• اساسا ابن سینا الگوی مناسبی برای نگاه ما به علم و علم آموزی است. شیخ الرئیس بیش از آنکه متکی به علوم جوامع دیگر باشد، به #تولید_علم مشغول بود. به همین جهت است که او در پزشکی شهرت بیشتری پیدا کرده است؛ چراکه طب او محصول فکر خود او بود و این تولید علم باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد.
• در پایان بار دیگر این نکته را تکرار میکنیم، همانگونه که شیخ الرئیس از فلسفه یونان استفاده کرد، اما تقلید نکرد و استقلال فکری خودش را حفظ کرد، ارزشهای خود را حفظ کرد و باورهای عقلی و منطقی خود را رها نکرد، امروز هم این کار باید انجام شود و با همین رویکرد به سراغ #علوم_انسانی جوامع دیگر رفت.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حدوسط_علم_دینی | #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
❖ تاملی بر معنا و هویت علم دینی
• سخنرانی آیتالله آملی لاریجانی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#نماواج | #مدرسه_علوم_انسانی_سلامی_آیه
❖ «عدالت به مثابه منبع پنجم فقه تمدنی»
❖ با ارائهی استاد رضا غلامی
▫️تک آموزه های مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
عدالت به مثابه منبع پنجم .mp3
36.44M
❖ «عدالت به مثابه منبع پنجم فقه تمدنی»
❖ با ارائهی استاد رضا غلامی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• من با ورود #علوم_انسانی به #حوزه_علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من می گویم #حوزهی_علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر #تفکر_اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ باید این پایه ها ریخته شود؛ و این ممکن نخواهد شد، مگر اینکه با #علوم_انسانی آشنا باشیم؛ شکی در این نیست.
• بنابراین در حوزه علمیه علوم انسانی را بخوانند، اینها را یاد بگیرند، صورتبندی مسائل و عناوین را در این علوم فرا بگیرند؛ بعد برگردند به #مبانی_اسلامی، ببینند مسائل متناظر آنها با تفکر اسلامی چگونه است و چگونه شکل میگیرد. بنابراین من نمیگویم علوم انسانی نافع نیست، می گویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است.
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#حدوسط_علم_دینی | #دکتر_عبدالکریم_سروش
• سروش معتقد است که علوم گونه گون ارتباط های گوناگونی با یکدیگر دارند. وی با تفکیک دو مقامِ «اثبات» و «ثبوت» و نیز دو مرحله «گردآوری» و «داوری» نشان می دهد که ارتباط علوم با یکدیگر فقط در مقامِ «اثبات» و مرحله «گردآوری» است و در این مقام و این مرحله جهان بینی بر علم تجربی و علم تجربی بر جهان بینی می تواند تاثیر نهد.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
628-01.mp3
7.26M
❖ علم دینی از نگاه عبدالکریم سروش
❖#جلسه_اول
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
628-02.mp3
6.81M
❖ علم دینی در نگاه عبدالکریم سروش
❖ #جلسه_دوم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#استقلال_علمی | #بازیابی_هویت
• در کشور های اورپایی به تناسب محیط ، فرهنگ ، ظرفیت و اقتصاد، یک تکنولوژی به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد که محور اصلی سازمان دهی مناسبات آن کشور است، با اینکه صادرات علم و تکنولوژی نیز در این کشورها مورد توجه است؛ اما در این ارتباط باید توجه داشت که داشتن استقلال علمی در واقع به استقلال سیاسی و امنیتی کمک قابل توجهی خواهد داشت و باید در کشور به استقلال علمی برسیم.
• استاد #حمید_پارسانیا
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
50.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#غرب_زدگی_علمی | #بازیابی_هویت_ایرانی_اسلامی
❖ ایدئولوژیک بودن برای #علوم_انسانی_اسلامی بد است ولی برای #علوم_انسانی_غربی مشکلی ندارد!
• سخنرانی #آیت_الله_لاریجانی_آملی
•
•
•
#غرب_زدگی #بی_هویتی
#دانشگاه_تهران #دانشگاه_شریف
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#نزاع_تاریخی | #منکران_علم_دینی
❖ حسین نزیه تا حسن روحانی ؛ نشانه از افول اندیشیدن در آکادمی ایران
• در شرایط فعلی زمان نمی توان تمام مسائل مسائل سیاسی و اقتصادی و قضای را قالب اسلامی ساخت که نه ممکن است نه مقدور و نه مفید!
• ۱۳۵۷ اسفند
پ.ن بعد از اخراج اساتید دانشگاه شریف باز جریان «تمامیت خواه» غرب گرا در آکادمی ایران ، متعرض بحث دقیق و فلسفی #علم_دینی شده اند ولی با همان حدوسط های ساخته ذهن خودشان _ استخراج انرژی از جن یا بخاطر تبدیل شدن جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی یا ۲×۲=۴ _ در حالیکه این نوع بر خورد ها هیچ نسبتی با اندیشیدن در حوزه علم ندارد و بیشتر از اظهار نظر علمی ریشه در امور فرا علمی از قبیل سیاست زدگی ، #غرب_زدگی و توطئه دارد اگر چه این امور در جریان های موافق #علم_دینی نیز یافت می شود ولی در کل باعث انسداد علمی می گردد که هیچ نسبتی با روح اندیشیدن ندارد.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#نزاع_تاریخی | #منکران_علم_دینی ❖ حسین نزیه تا حسن روحانی ؛ نشانه از افول اندیشیدن در آکادمی ایران
#نزاعی_تاریخی | #سیاست_زدگی_اندیشه
❖ حسین نزیه تا حسن روحانی ؛ نشانه از افول اندیشیدن در آکادمی ایران
❖ علم و دانش و هنر علم مرزی را نمی شناسد . آنها دوره ای را می خواستند علم سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودند. علم به نوع #تفکر و #ایدئولوژی وصل نمی شود. در کشور جناح بندی داریم اما بگوئیم علم ریاضی اصولگرایان و علم ریاضی اصلاح طلبان. علم مرز نمی شناسد عده ای در کشور شال ها #فیزیک و #شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پول های زیادی خرج شده است و وقت زیادی صرف شده است. جبر ،جبر است. ریاضی هم ریاضی است. چه فرقی می کند مگر ایدئولوژی و تفکر اسلامی اثر می گذارد؟
• آقای #حسن_روحانی در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی
❖ حتما باید این کار بشود اما باید توجه داشته باشیم که کجا را باید اسلامی کنیم و راه را اشتباه نپیماییم،چون پایه ها و مبانی علم و دانش ، اسلامی ، مسیحی و یهودی ندارد و پایه های علم جهانی است و جغرافیا نمی شناسد . متد ها هم جهانی هستند اما اهداف متفاوتند و هر کشوری اهداف خود را دارد. پس اگر می خواهیم علم در کشور کاربردی شود باید آن را بومی سازی کنیم.
• آقای #حسن_روحانی در جمع برخی از استادان و معلمان نمونه
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b