eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
906 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
| | ❖ اجتهاد به مثابه روش علوم انسانی اسلامی • امام خمینی (ره) در روز سوم اسفندماه سال 1367 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ که «منشور روحانیت» نام گرفت رسالت حوزه‏های علمیه را در نسبت با امر فردی و اجتماعی تعیین نمودند. • در این نوشته، مثل سایر آثار ایشان قلمرو دین و به تبع آن محدوده اجتهاد به گستره اجتماع و تمام مسائل بشری کشانده می شود و دین به عنوان برنامه جامع دنیوی و اخروی تلقی می گردد. • مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در نوشته های آتی سعی دارد تاملاتی را اندر باب نسبت قلمرو اجتهاد و علوم انسانی اسلامی از دیدگاه «متفکران انقلاب اسلامی» با تکیه بر آثار ایشان به رشته تحریر در بیاورد. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ منشور روحانیت و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص امام خمینی (ره) نیز بوده است‌. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• امام خمینی در بیانیه معروف به «منشور روحانیت» بر این امر تاکید می کند: «یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد مسلمانان به وجود آورد.» • امام خمینی «ره» در آثار دیگر خود نیز بر این توسعه مشروع قلمرو اجتهاد مبتنی بر سنت فقه جواهری صحه می گذارد. ایشان در رساله / التعادل و الترجيح/ ص۹۴ قلمرو دین و به تبع آن ابزار فهم را گسترش می دهد؛ «لـمـا کـانـت ديـانـه الاسـلام کـفيله لجميع احتياجات البشر من اموره الـسـيـاسـيـه واجـتماعاته المدنيه الى حيوته الفرديه، کما يتضح ذلک بـالـرجـوع الـى احـکـامه فى فنون الاحتياجات وشئون الاجتماع و غيرها. فلامحاله يکون لها فى کل ما اشرنا اليه تکليف.از آن جـا کـه ديـانـت اسـلام تـمام نيازهاى بشر را، در امور سياسى و اجـتماعى و فردى، در بردارد، اين مدعا از نگاه به احکام اسلام درباره کـارهـاى گـونـاگون اجتماعى و غير آن روشن مى‌شود، پس به ناچار براى تمامى‌ آنها تکليف و رهنمود خواهد داشت.» • یا در ولايت فقيه / ص۲۱ چنین بیان می کنند که : «(اسـلام) هـمـان طـور کـه بـراى وظـايف عبادى قانون دارد، براى امور اجـتـماعى و حکومتى قانون و راه و رسم دارد. حقوق اسلام يک حقوق مترقى و متکامل و جامع است.» • همانطور در ولايت فقيه / ص۲۱ چنین مسئله را تقریر می نمایند : قـرآن مجيد و سنت شامل همه دستورات و احکامى‌ است که بشر براى سعادت و کمال خود احتياج دارد... و (کتاب) يعنى قرآن، (تبيانا لکل شىء) است. روشنگر همه چيز و همه امور است) . • از کنار هم قرار دادن گزاره های مختلف امام خمینی (ره) در آثارشان به این نکته می رسیم که قلمرو دین در اندیشه ایشان از آنچه که در آراء مشهور فقهاء منقح است، سعه بیشتری دارد ولی باید متذکر شد که امام (ره) با حفظ ثابتات سنت فقه جواهری بر این امر صحه می گذارند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ شهید مطهری(ره) و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص شهید مطهری (ره) نیز بوده است‌. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• شهید مطهری (ره) درباره قلمرو دین در آثار مختلف خود چنین بیان می کند که اهداف دین رسیدن به جامعه عادلانه و توحیدی می باشد که در راستای تحقق این اهداف متعالی ، دین به همه ابعاد انسان ناظر است. • حال به مرور چند فراز از گزاره های شهید مطهری (ره) می پردازیم؛ «من نمی‌توانم باور کنم یک نفر در یک کشور اسلامی زندگی کند و این اندازه از منطق اسلام بی‏خبر باشد. مگر قرآن هدف انبیا و مرسلین را بیان نکرده است؟ مگر...قرآن، عدالت اجتماعی را به عنوان یک هدف اصلی برای همه انبیا ذکر نمی‏کند؟» • «اسلام... مکتبی است جامع و واقع‏گرا، در اسلام، به همه جوانب نیازهای انسانی، ‏اعمّ از دنیایی یا آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی و فکری یا احساسی و عاطفی، فرد یا اجتماعی توجه شده است.» • « اسلام از طرفی دعوی جاودانگی دارد... و از طرف دیگر در همه ‏شؤون زندگی، مداخله کرده است از رابطه فرد با خدا گرفته تا روابط اجتماعی افراد، روابط خانوادگی، روابط فرد واجتماع، روابط انسان و جهان. اگر اسلام مانند برخی ادیان دیگر به یک سلسله تشریفات عبادی و دستورالعمل‏های ‏خشک اخلاقی قناعت کرده بود، چندان مشکلی نبود؛ امّا با این همه مقررات و قوانین مدنی، جزایی، قضایی، سیاسی، اجتماعی وخانوادگی چه می‏توان کرد.» • شهید بعد از بیان قلمرو دین ، چنین دیدگاه خود را درباره فقاهت و اجتهاد به تصویر می کشد؛ «این دین، دین خاتم است، اختصاص به زمان معین و یا منطقه معین ندارد، مربوط به همه منطقه ها و همه زمانهاست، دینی است كه برای نظام زندگی و پیشرفت زندگی بشر آمده، پس چگونه ممكن است فقیهی از نظامات و جریان طبیعی بی خبر باشد، به تكامل و پیشرفت زندگی ایمان نداشته باشد و آنگاه بتواند دستورهای عالی و مترقی این دین حنیف را كه برای همین نظامات آمده و ضامن هدایت این جریانها و تحولات و پیشرفت هاست كاملاً و به طور صحیح استنباط كند؟!». • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 سه شنبه ۸ اسفند ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۸ اسفند ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ آیت الله سید علی خامنه ای و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص آیت الله سید علی خامنه ای نیز بوده است‌. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• آیت الله سید علی خامنه ای یکی دیگر از متفکران انقلاب اسلامی که درباره قلمرو دین و فقاهت تاملاتی را به صورت منسجم طرح کرده است. ایشان در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ص۲۷۶ سعه رکن اساسی اسلام _ توحید _ را چنین به تصویر می کشند ؛ «توحید اسلامی الهامی است در زمینه حکومت ، در زمینه روابط اجتماعی ، در زمینه سیر جامعه ، در زمینه هدف های جامعه ، در زمینه تکالیف مردم ، در زمینه مسئولیت هایی که انسان ها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل دیگر پدیده های عالم دارا هستند، توحید ، این است.» که لازمه این وسعت نگاه به توحید ، قلمرو وسیع دین و به تبع آن فقاهت و اجتهاد می باشد. • ایشان در ابتدا درس خارج ۱۳۷۰/۶/۳۱ به صورت صریح قلمرو فقهات و اجتهاد را به تمام ابعاد بشری تسری می دهند؛ «انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست؛ و نیز شامل احوال عوامل اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیه شئون اوست. تکلیف و سرنوشت همه اینها در فقه معلوم می شود. فقه به این معنا مورد نظر است.» • در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) ۱۳۷۶/۰۳/۱۴ این توسعه را به امام خمینی (ره) نسبت داده و چنین بیان می کنند؛«امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمت فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که می‌خواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند. این، یعنی نقطه‌ی مقابل آن آفتی که گفتیم تحجر است. حتی در اواخر سالهای عمر بابرکت امام بزرگوار، مسائلی که به ظاهر جزئی می‌نمود - اما با توجه به این‌که یک خط و یک سمتگیری را به فقهای شیعه نشان می‌داد، بسیار مهم بود - پیش آمد و ایشان باز هم نشان داد که آن کسی که می‌خواهد نظام را اداره کند؛ آن فقهی که می‌خواهد یک ملت یا مجموعه‌ی عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمی‌تواند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه‌ی مسائل زندگی مردم، نقطه‌ای را بی‌پاسخ بگذارد.» • مقام معظم رهبری در سال های متمادی با بهره بردن از هر فرصتی بر این نوع رویکرد مشروع تاکید کرده اند ؛ «دین خدا، فقط طهارت و نجاست نیست، فقط اعمال ظاهری دینی نیست؛ دین خدا یعنی برنامه سعادت بشر در دنیا و آخرت. این برنامه همان طور که ضامن رشد و اعتلای معنوی جوامع بشری است، ضامن زنده کردن استعدادهای فکری و رشد دادن به شخصیت و توانایی های آنها هم هست. دین خدا همچنان که به معنویت نظر دارد به زندگی دنیایی انسان هم نظر دارد و برای خوشبختی انسان برنامه دارد. امیرالمؤمنین «عليه الصلاه والسلام» در نهج البلاغه، هدف از بعثت نبی مکرم اسلام را این گونه معین میکند «لیثیروا لهم دفائن العقول» تا گنجینه های خرد را در درون مردم استخراج کند و به فعلیت برساند.» ۱۳۸۵/۳/۱۴. • اجتهاد در بیان آیت الله خامنه ای به مثابه روش عامی است برای استخراج تمام گزاره های توصیفی و دستوری موجود در دین ؛ البته ایشان قلمرو دین را با وسعت بیشتری قبول دارند که در نتیجه قلمرو دین و اجتهاد شامل ساخت علوم انسانی اسلامی نیز می شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ هویت و آینده تمدن غرب • جناب آقای الکساندر دوگین عزیز • احتراما از دعوت محبت آمیز شما برای شرکت در دومین همایش بین‌المللی نهضت جهان چند قطبی صمیمانه متشکرم و ازاین که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها نتوانستم در همایش حضور به هم برسانم عذرخواهی می‌کنم. و بدین وسیله مقاله کوتاهی را که در آن همایش در ذیل محور «غرب پس از هژمونی. آیا می‌توان تمدن اروپا را نجات داد؟» قصد ارائه داشتم با عنوان «هویت و آینده تمدن غرب» تقدیم می‌کنم. • • • حمید پارسانیا ۸ / اسفند / ۱۴۰۲ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• دنیا گرایی (سکولاریسم) و غفلت از امر قدسی، و در نتیجه غیبت آن، مهمترین مفهوم برای حکایت از هویت فرهنگ و تمدن جدید دنیای غرب است. در گذشته تاریخی، سکولاریزاسیون، یعنی دنیوی شدن، یک امر مستمر بوده است؛ و لکن همواره رویکرد معنوی و قدسی در حوزه فرهنگ عمومی و نیز در نهادهای علمی و معرفتی، حضوری جدی و غالب داشته است. به همین دلیل گرایش به دنیا، خود را در زیر پوشش تفاسیر قدسی و معنوی پنهان می‌کرده است. اما غرب مدرن به دلایل تاریخی انباشت سکولاریزاسیون توانست صورت نظری و فلسفی خود را به صورت سکولاریسم و با عنوان اسطوره زدایی کردن عالم در قالب یک ایدئولوژی غالب در آورد، و در این جهان پدیده‌های معرفتی نوینی پا به عرصه زیست و زندگی انسان گذارد. • عقل که پیش از آن به عنوان روح القدس، و فیض عام و گسترده الهی، عالم و آدم را روشن و آشکار می‌ساخت، ابتدا به افق معرفت و ادراک مفهومی بشری تنزل یافت، و در نهایت نیز یک امر ذهنی (سوبژکتیو) و سپس پدیده‌ای بین الاذهانی (intersubjective) فرهنگی و تاریخی شد. • آمپریسم و ماتریالیسم که نوعی واقع گرایی دنیوی است، از جمله جریان‌های معرفتی مسلط در این جهان شد. فیلسوفانی چون دکارت، بیکن، هیوم، کانت، نیچه، فوکو و نظریه پردازانی چون هگل، فوئرباخ و مارکس به صورتبندی این جهان پرداختند. • حاصل این تحولات غلبه عقلانیت ابزاری شد. ره آورد این نوع از عقلانیت، گرچه science یا علم نامیده شد ولی ضابطه و معیار نهایی آن در علوم طبیعی و انسانی جز سلطه بر طبیعت و یا انسان‌ها نیست. • ماکس وبر از نوع دیگری عقلانیت یاد می‌کنند که معطوف به حوزه ارزش‌ها، آرمان‌ها، و حقایق مقدس و متعالی است. او معتقد است که این نوع از عقلانیت گرچه در دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است، اما در جامعه‌ی غربی معاصر اثری از آن نیست. • تمدن غرب به اقتضای رویکرد دنیوی و هویت معرفتی خود، نهادهای علمی، اقتصادی و سیاسی‌ای را به وجود آورده است که اینک آفاق مناطق مختلف را طی کرده است، به گونه‌ای که دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را به حاشیه رانده، و یا در زیر پوشش خود قرار داده است. امروز غرب یک فرهنگ مختص به یک منطقه جغرافیایی نیست، یک فرهنگ مسلط و جهانی است، و دوگانه‌های مختلف و یا تکثرهای سیاسی و اقتصادی جهانی نظیر آنکه در بلوک شرق و غرب سیاسی در طی قرن بیستم رخ داد، و یا آنچه در تقسیم شمال و جنوب واقع می‌شود، همه تقسیماتی هستند که در متن همان فرهنگ و تمدن واحد به حسب اقتضائات و یا تضادهای درونی آن رخ می‌دهند. به همین دلیل مشکلات این تمدن و آسیب‌های آن، مشکلات و آسیب‌های جهانی است. و چاره اندیشی برای حل این مشکلات و یا حل آنها، چاره اندیشی برای حل وضعیت معاصر بشری است. • مهمترین خصوصیت این تمدن این است، که در شرایطی که ابعاد تمدنی آن، اقتضائات خود را در سطح جهانی گسترانیده و بیش از همه گذشته تاریخی آن فراگیر شده است، در ابعاد معرفتی و معنوی خود بیش از همه گذشته آسیب پذیر شده است. تمدن غرب در حالی که نیاز به معنا را برای زیست خود بیش از گذشته احساس می‌کند، فاقد منطق و روشی است که وصول به آن را ممکن سازد. زیرا در عین آنکه از عقلانیت ابزاری بیش از همیشه بهرمند است، در داوری بین ارزش‌هایی که معنا و غایت زیست و زندگی را تبیین کند راجل و ناتوان است. به تعبیر ماکس وبر، در این عرصه پاسخی نیست جز اینکه هر کس از شیطان خود پیروی کند. • تمدن غرب هویت خود را بر مدار هستی دنیوی و این جهانی قرار داده است. و نسبت به حضور امر قدسی در جغرافیای هستی و پیوند خود با آن در بهترین حالت، اگر به انکار هستی مقدس نپردازد، از جهل خود نسبت به آن خبر می‌دهند. • امر قدسی و هستی مقدس امری نیست که در عرض و یا در طول زندگی و زیست دنیوی و این جهانی قرار گرفته باشد. امر مقدس که ناظر به هستی نا محدود و بی کرانه است، در صورتی که باشد، اولا وحدت آمیخته با حقیقت آن است، یعنی بیش از یکی نمی‌تواند باشد، و ثانیا امور متکثر و مقید را به عنوان آیات، نشانه‌ها، ظهورات، تجلیات خود، به رسمیت می‌شناسد. به بیان دیگر بود یا نبود هستی مقدس در تفسیر و معنای هویت و حقیقت عوالم متکثر تاثیر گذار است. و به همین دلیل جهل و نادانی نسبت به امر مقدس و متعالی به جهل در معنا و حقیقت امور متکثری منجر می‌شود که در زیست و زندگی دنیوی حضور دارند. • غفلت فرهنگ غرب از امر مقدس و غیبت هستی مقدس از متن ادراک و شناخت این تمدن چیزی جز غفلت، بیگانگی از حقیقت این تمدن و عناصر تشکیل دهنده آن نیست. و قدرت این بیگانگی و غفلت مرهون فقدان همان عقلانیتی است که متفکران این جهان بیش از همه گذشته تاریخ به آن اذعان دارند. و راه برون رفت از این مشکل گریز از موانع سختی است که اندیشمندان و فیلسوفان این فرهنگ در طی چند سده به تدریج ایجاد کرده‌اند.
• تعامل خلاق و فعال با میراث معنوی و قدسی بشر می‌تواند انسان معاصر و تمدن و فرهنگ امروز بشری را بر غالب آمدن نسبت به این موانع کمک کند و امام خمینی در نامه به گورباچف به بخشی از میراث معرفتی فرهنگ اسلامی برای این تعامل اشاره کرد. ایشان از ظرفیت حکمت سینوی برای در هم شکستن محدودیت‌های علم پوزیتویستی و از نوآوری‌های حکمت اشراق سهروردی برای تعامل با رویکردی سخن گفت که عقل بشری را به حوزه معرفت مفهومی تقلیل داده و زمینه سوبژکتیو کردن و یا حذف ابعاد متعالی و قدسی آن را فراهم می‌آورد. او خواهان حضور تیزهوشان جامعه روس برای تعامل خلاق و فعال با میراث عرفانی جهان اسلام شد تا بتوانند کثرت دنیوی و این جهانی عالم مدرن را با نظر به وحدت هستی مقدس الهی که مدعای همه‌ی ادیان توحیدی است بنگرند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۱۵ اسفند ماه / ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 سه شنبه ۱۵ اسفند ماه / ساعت ۱۶الی ۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ تحول پروژه نیست، پروسه است! • یکی از مشکلات این است که منزلت علوم اجتماعی و علوم انسانی در کشور ما پایین است. اگر فرزند ما باهوش باشد دانشگاه شریف می‌فرستادیم چون منزلت علوم اجتماعی در کشور ما آسیب دیده است و این باید درست شود. همه چیز کالایی شده است حتی علوم انسانی؛ ورود به دانشگاه هم کالایی شده است. بنابراین برای تحول در علوم اجتماعی هم باید نگاه فکری داشت، هم نگاه جامعه‌شناختی کرد و ببینیم بیرون چه اتفاقی می‌افتد. پس تحول در علوم انسانی یک پروسه چند وجهی است و تا دغدغه نظام تحول و حکمرانی تحول نباشد، کوشش‌های ما این پروسه را جلو نخواهد برد. • نکته دیگر اینکه تحول در علوم انسانی را باید از دبستان و آموزش و پرورش شروع کنیم. اگر فکر کنیم از دانشگاه شروع می‌شود اشتباه بزرگی است. تحول در علوم انسانی با حفظ ساختارهای موجود محقق نمی‌شود. با بی‌توجهی به اساتیدی که در حوزه علوم اجتماعی هستند محقق نمی‌شود. الآن استاد ما مشکل معیشتی دارد و همین مشکلات دست استاد را بسته و نمی‌تواند تحول را رقم بزند. بنابراین تحول در علوم انسانی ابعاد معیشتی، سازمانی و معرفتی دارد. • • • ابوالقاسم فاتحی ؛ رئیس پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی سر سلسله جریان احیای دینی • از پیشگامان مسئله سازی علم دینی سید جمال‌ الدّین اسدآبادی و شاگردان مکتب وی جنابان محمد عبده و اقبال لاهوری می باشند.سید جمال‌الدین اسدآبادی و شاگردان جزء اولین متفکران اسلامی بودند که با هژمونی مدرنیته مواجه شدند و در ادامه نسبت به بیماری‌های اجتماعی جوامع مسلمان و ضعف‌های موجود در آن هشدار داده اند؛ در برابر قدرت‌های غربی، اسلام گرائی را ترویج کرده و به احیای دینی تاکید نمودند. • تأثیر این جریان بر کشورهای اسلامی، مخصوصاً افغانستان ، ایران ، پاکستان ، مالزی و مصر شایان توجه است. اگر چه این گروه مواجه ی بسیط و ناقصی با علم دینی و علم غربی داشتند ولی تا حدودی توانستند علم دینی را به مسئله نسل های بعدی تبدیل کنند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ عروة الوثقی فقه فردی و عروة الوثقی فقه اجتماعی • استاد محمدرضا حکیمی / مصلح عالم اسلام / درباره سید جمال الدین اسدآبادی • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ عروة الوثقی فقه فردی و عروة الوثقی فقه اجتماعی • این است كه می‌گویم: "عالمان دین و طلاب راستین ، باید بدانند كه غیر از عروة الوثقای مرجع اسبق، مرحوم سید محمد كاظم یزدی، عروة‌ الوثقای دیگری نیز هست. و برای مسلمانان و اجتماعات اسلامی، با توجه به سیاست‌های جهانی و استعمار‌ها و تكالیف مسلمانان در این مسائل، فروع و مسائل این عروه نیز مطرح است، و توجه به این فروع و مسائل نیز واجب تكلیفی است. و بر عالم نظر در آنها "اوجب" است زیرا كه به حكم تجربه و مشاهده، با هوشیاری نسبت به مسائل این عروه (سیاسی ـ دینی) و عمل به آنها و مقاومت بر سر آنهاست كه می‌توان مسائل آن عروه را نیز داشت و عمل كرد و فرزندان را بر طبق آنها تربیت نمود. و گرنه استعمار و عوامل آن، آن مسائل را یكی یكی ـ والعیاذ با الله ـ هدم می‌كنند. • این دو كتاب ، یكی شامل احكام فقهی و عبادی فردی و معاملات است از عالم و فقیهی بزرگ در اسلام، و دیگری شامل احكام اجتماعی و معاملات سیاسی ـ دینی است، از عالم اجتماعی و فیلسوفی سیاسی و بزرگ در اسلام. و این دو مقوله در صدر اسلام. یعنی در متن اسلام ـ یكی بوده است. سپس در روزگاران بعد، به علت پیشامدهایی از هم جدا شده است و همین جدا شدن، باعث بزرگترین زیان‌ها و انحطاط‌ها برای مسلمانان گشته است. • اكنون چرا باید عالمان عروه فقهی تا این اندازه از عروه اجتماعی جدا و دور و بی‌خبر باشند؟ و راستی، آیا چگونه تواند بود آن همه توجه و تدریس و تحشیه و تزاحم بر سر آن "عروه" ، و این همه بی‌خبری و ناآگاهی از این "عروه" ! ... . و این است كه می‌گویم این كتاب و امثال آن ـ باید جزو كتب درسی حوزه‌ها قرار گیرد. • همین‌گونه روحانیت اسلام، بویژه طلاب جوان، باید درباره سیدجمال‌ الدین و مردانی امثال او مطالعات بسیار داشته باشند، این رهبران بزرگ و آرمان‌های اسلامی و جهانی آنان را بشناسند، و شخصیت و حماسه و جهاد اینگونه پیشوایان قرآنی بزرگ را سرمشق خویش سازند، در آثار و اندیشه‌های اجتماعی آنان دقیق شوند، افكار و تجربه‌های سیاسی و اجتماعی آنان را در درگیری با استعمار پیگیری كنند و بدانند این امور برای آنان از هر چیز مفیدتر تواند بود. چرا باید افكار اجتماعی ـ اسلامی سیدجمال الدین در حوزه‌های علمیه درسی نباشد و مورد رسیدگی و تاسی قرار نگیرد؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۲۲ اسفند ماه / ساعت ۲۱/۳۰ الی ۲۳ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ جنسیت زدگی تجدد • در کنار تحدید طبقاتی تجدد باید از تحدید جنسی آن نیز سخنی بگوییم و البته این دو با یکدیگر پیوند عمیق دارند. تحدید جنسی تجدد ، وابسته به تفکیک حوزه عمومی از حوزه خصوصی بود‌. اندیشه عصر تجدد بر خلاف اندیشه های اعصار پیشین و بر وفق اصول اساسی لیبرالیسم میان این دو حوزه قایل به تمیز شد. • همان روایت بورژوازی تجدد جایگاهی برای زنان در عرصه خصوصی جستجو کرد که از عرصه عمومی،یعنی عرصه مردان، متمایز می شد. حق رای در آغاز مردانه و مالکانه بود. در واقع تحدید جنسی تجدد، با آرمان های اصلی آن یعنی عقل گرایی و اومانیسم در تعارض بود؛ تجدد در پی از بین بردن همه تمایزهایی بود که میان زن و مرد از لحاظ حقوق اجتماعی پیدا شده بود اما در عمل، زنان در عرصه خصوصی یعنی در عرصه مالکیت و خانواده قرار می گرفتند. و این بنیاد جامعه شناسی موقعیت زنان در عصر تجدد است. • بر این اساس انسان شناسی تازه ای از زن عرضه می گردد که در آن بر روی ویژگیه ای احساسی و غیر عقلانی و وابستگی به حوزه خصوصی جامعه تاکید می شود چنانکه هگل می گوید: «زنان نمی توانند به مثال مطلق دست یابند. تفاوت میان مردان و زنان مثل تفاوت میان حیوانات و نباتات است زیرا رشد زنها آرام تر است... زنان اعمال خود را نه به موجب مقتضیات کلی بلکه به حکم تمایلات و عقاید دلبخواهانه و جزئی تنظیم می کنند.» • • • در آمدی بر جامعه شناسی تجدد • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ زن متجدد در مذبح خرد مردانه • • • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• زن در تاریخ زیسته خود شاهد بی لطفی های بسیاری بوده است ؛ تجدد نیز در استمرار این روند بر خلاف طرح نظری خود که برای احیای حقوق فراموش شده تمام انسان ها تصویر شده بود در تجربه تاریخی ، زن را از انسانیت استثنا می کند و در ادامه ، خرد مردانه را نهادینه می سازد . • ایمانوئل کانت سر سلسله ایده پردازان تجدد ، زن را نماد هوا و هوس و خرد را که از ویژگی دوران جدید تلقی می شود از مختصات مردان می داند و حتی زن را چنان پایین می کشد که ناقلیت لقب اشرافی را هم از او سلب می کند. توماس کوهن در مقاله ى به نام «نقدى بر فلسفه قانون کانت» این دیدگاه کانت را چنین به سخره می گیرد: • «کانت فکر مى کند که بنا به حکم خرد، مردان مى توانند لقب نجیب زادگى خود را به همسرانشان انتقال دهند، ولى عکس این امر صادق نیست. چنین برخوردى با مسأله، موقعیت کانت را تا آن جا تنزل مى دهد که این سؤال در اذهان شگفت زده مطرح مى شود که چگونه چنین ذهن قدرتمندى ممکن است حتى در سنین کهولت تا بدین حد پوچ و نامعقول بیندیشد.» • آنگونه که از پیش گفته ها به دست می آید روح تجدد با تجربه تاریخی آن هیچ نسبتی ندارد لذا در این میان جریان چپ و انتقادی با تکیه بر ایده تجدد تلاش می کند با احیای آرمان های آن که ناظر به رهایی توده مردم علی الخصوص زن بوده است ، قدمی بر دارد و زن را برای دفاع از حقوق خود در آمریکا ، انگلیس ، نیوزیلند ، آلمان ، روسیه و سایر کشور ها به حرکت در آورند. • متأسفانه امروزه ایده جنبش احیای حقوق زن که قرار بود حاکی از ساحت انسانی زن متجدد باشد ، توسط ضد های دیگر تجدد _ هویت طبقاتی«سرمایه داری» یا انحلال فردیت یا خودبیگانگی و کالا شدگی _ به انحراف کشیده شده و در نهایت زن با توهم آزادی دگرباره به دست ضد زن ترین یا به تعبیر دیگر ضد انسانی ترین نگرش ها مسخ شده است! • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ مشکل جنبش زنان در ایران این است که هنوز نتوانسته نظام نظری متناسب با فرهنگ و هویت خود تولید کند. • • • محمد علی مرادی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• اين نظام تئوريک بايد متكی بر اين اصل راهنما باشد كه برآمده از تجربه جنبش زنان ايران باشد نه اينكه تنها به اين امر بسنده كند كه بازگوكننده تئوری های ديگران باشد آنچه جنبش زنان ايران در طی صدساله گذشته همواره از فقدان آن رنج‌برده است، اين مطلب است كه نتوانسته در ساحت نظری خود را آرايش دهد. البته اين خاص جنبش زنان نيست، اين ضعفی است كه در ديگر عرصه‌ها بروز کرده است و جنبش زنان را نيز شامل شده است، چراکه بنيادهای فكری ما نتوانسته تجديدی نظری در بنيان‌های خود صورت دهد. • ازاین‌رو در سطح بالائی تغييرات را حس و اجرا كرده است اما نتوانسته آنها را به عمق ببرد و از طريق اين عميق سازی، سطح آگاهی را به آگاهی مفهومی و لاجرم به آگاهی فلسفی بكشاند. جنبش زنان عرب با ظهور چهره‌هاي شاخصي چون فاطمه مرنيسی، نوال سعداوی، آسيه جبار و ديگر چهره‌های شاخص توانسته است جنبش اجتماعی و فرهنگی زنان عرب را به سطوح تئوريک ارتقا دهد و در سطح بین‌المللی تجربه زيسته و نگاه خود را كه نگاهی ويژه زن عرب است به دنيا عرضه كند؛ اما جنبش زنان ايران هرچند از جنبه فرهنگی، اجتماعی و حقوقی در ابعاد بسيار تکامل‌یافته‌تر است اما در عرصه نظر فاقد چهره‌ها و نقطه نظرات ويژه خود است؛ اما می توان نطفه‌های عبور از اين نقيصه را در دل جنبش كنونی زنان ايران ديد و آن كوششی است كه دختران جوان ايرانی با جهد و كوشش بسيار و علاقه‌ای كه به مباحث سنگين نظری و در خوانش متون كلاسيک فلسفه اروپائی از خود نشان می‌دهند، ديد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ اسلام چه موقعيت اجتماعى به زن داده؟ • • • بررسی های اسلامی/ج‌1/ ص284/علامه طباطبایی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b