📌 #علم_مدرن_و_انسداد_امر_دینی
💢 #تئولوژی که ریشه در الهیات اساطیری یونان دارد پس از ورود به فرهنگ مسیحیت به شرحی که گذشت در فرایند تحولات معنای عقل به نظامی از آگاهی ختم می شود که مجالی برای دسترسی به امر قدسی و آگاهی و علم به ساحت قدس باقی نمی گذارد زیرا در این نظام اندیشه ای مفهوم امر متعالی و مقدس نیز از زمره مفاهیم برساخته بشری معرفی می شود؛ یعنی از جمله اموری است که انسان برای تأمین نیازهای دنیوی و این جهانی خود ساخته و ایجاد کرده است. یعنی در این جهانی که عقل و علم اموری برساخته دانسته می شوند می توان از امر متعالی و دینی سخن گفت؛ و الزاماً در این عالم چنین نیست که از امر متعالی سخن گفته نشود و لکن امر متعالی و دینی در این عالم واقعیتی سکولار و دنیوی پنداشته می شود.
⭕️ نظام دانایی و دانش علمی ای که در پایان تئولوژی جهان غرب شکل میگیرد
در چارچوب معرفتی خود امکان عبور از عالمی را که در آن زیست میکند باقی نمیگذارد به همین دلیل اگر کسی بگوید علم مدرن و تفسیری که انسان مدرن از علم دارد دینی نیست و راه حیات و زیست دینی را نیز بر آدمیان میبندد سخنی به گزاف نگفته است و به همین دلیل بنده با کسانی که امکان امر دینی را در بستر معرفتی مزبور نفی میکنند موافقم و بر این نکته تأکید میکنم دیانتی که در چارچوب عقلانیت سوبژکتیو و خود بنیاد یا عقلانیتی شکل بگیرد که هویت خود را به زمینه های فرهنگی ارتباطی و تاریخی فرو کاهیده باشد دینی سکولار و به تعبیر علی علیه السلام دینی اسیر است که در خدمت منافع و مطامع این عالم به کار گرفته می شود نه تنها نظام معرفتی بلکه نظام اجتماعی ، اقتصادی و
سیاسی این عالم نیز اصالتی برای دیانت یا حتی حقیقت و علم باقی نمیگذارد هورکهایمر در مقدمه کتاب خسوف خرد به این مطلب اشاره دارد که در این عالم یعنی در #جهان_مدرن که در آن اثری از عقلانیت متافیزیک الهیات و مانند آن نیست جایی برای حقیقت نیست به این معنا که هیچ یک از نهادهایی که در این عالم شکل گرفته جایی را برای حقیقت حفظ نکرده است؛ و اگر حقیقتی باشد باید در پستوخانه زندگی فردی افراد پنهان شود و با استفاده از تعبیر #مارکس میتوان گفت هر چه از حقیقت بوده است در این عالم دود شده و به آسمان رفته است؛ یا با الهام از عبارت #ماکس_وبر سوخت شده و در خدمت این عالم به کار گرفته شده است به همین دلیل نیز باید بر حال کسانی گریست که به دنبال تفسیر دیانت خویش در ذیل روشهای علم گرایانه و سیانتیستی مدرن یا روشهای پراگماتیستی و تفسیرهای هرمنوتیک مفسر محوری هستند که با رویکردهای
نوکانتی خود متن و ماتن را در گورستان تاریخ دفن می کنند.
⭕️ ساحت قدس ، وجود و تاریخ ص۱۶۳ و ص۱۶۴
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #نظام_اقتصادی_یا_علم_اقتصاد
💢 وقتی که اصطلاح «اقتصاد «اسلامی» را به کار میبریم منظور ما مستقيماً #علم_اقتصاد_سیاسی نیست ، چرا که این علم تقریباً یک دانش تازه تولد یافته است و نیز به دلیل اینکه اسلام دین دعوت و آیین زندگی است وظیفه اصلی آن پرداختن به بحث های علمی نیست منظور ما از اقتصاد اسلامی #نظام_اقتصادی_اسلام است که در آن شیوه اسلام در ساماندهی زندگی اقتصادی براساس پشتوانه فکری این نظام تجسم مییابد این پشتوانه شامل اندیشه های اخلاقی ،اسلام اندیشه های علمی آن در قلمرو اقتصاد، اندیشه های تاریخی مربوط به مسائل اقتصاد سیاسی و یا تحلیل تاریخی جوامع بشری
است.
⭕️ اقتصادنا ج۱ ص ۳۹
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #نسبت_ویلهلم_دیلتای_با__ایمانوئل_کانت
💢 تمام بحث هایی که #کانت در نقادی ما بعد الطبيعه مطرح کرده است را من می پذیرم منتهی من معرفت شناسی کانتی را بسیار عقل زده میدانم انسانی که سوژه #کانت است عقل زده است و اراده و احساس در آن حضور ندارد. دومین اشکال کار #کانت این است که مقولات وی کاملاً formal هستند، نه تاریخی و واقعی و به همین دلیل است که این مقولات اجازه نمی دهند ما درباره #تاریخ و #علوم_انسانی حرف بزنیم این بدان جهت بود که تلقی #کانت از علم در دو علم #ریاضیات
و #فیزیک خلاصه شده بود و #کانت همه #فلسفه اش را به پای #فیزیک و #ریاضیات ریخت.
⭕️ #مقدمه_بر_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #نظام_فکری_و_حوادث_اجتماعی
💢 اگر « #نظام_فکری_دینی» نداشته باشید در برابر حوادث و فتنهها قدرت تحلیل و تشخیص و موضعگیری صحیح نخواهید داشت.
⭕️ استاد #محمد_مهدی_میر_باقری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
نظام فکری و حوادث اجتماعی.MP3
17.68M
📌 #نظام_فکری_و_حوادث_اجتماعی
💢 اگر « #نظام_فکری_دینی» نداشته باشید در برابر حوادث و فتنهها قدرت تحلیل و تشخیص و موضعگیری صحیح نخواهید داشت.
⭕️ استاد #محمد_مهدی_میر_باقری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #عالم_حکمت_عملی_در_دیدگاه_خواجه
💢 صاحب این علم (علم مدنی) چون در صناعت خود ماهر شود، بر حفظ صحت مزاج عالم که آن را اعتدال حقیقی خوانند و ازالت انحراف از آن قادر شود و او به حقیقت طبیب عالم بود و بر جمله ثمره این علم اشاعه خيرات بود در عالم و ازالت شرور به قدر استطاعت انسانی .
⭕️ اخلاق ناصری ص۲۶۲
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #امام_خمینی
💢 شما این انقلاب را به ثمر رساندید و گروههایی که در سرتاسر این کشور این انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم [بودند] و همانهایی که مستضعف هستند و کاخنشینها آنها را استضعاف میکنند و اینها ثابت کردند که کاخنشینها هستند که ضعیفند و پوسیدهاند و برای این ملت هیچ کاری نکردهاند و نخواهند کرد.
⭕️ صحیفه امام، ج14، ص: 261
#شهید_روح_الله_عجمیان
#مسلمان_به_اسلام_خمینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #تاثیر_هگل_در_جامعه_شناسی
💢 در زمینه #جامعه_شناسی میتوان ادعا کرد که چیزی که امروز به عنوان علم جامعه شناسی می شناسیم نتیجه اندیشه #کانت و #هگل است ، بدون هگل #علم_جامعه_شناسی به این گونه وجود نمی داشت من اینجا مایلم به نگاه #هگل نسبت به #جامعه بپردازم که مکمل بحثهای ما درباره #نفس (اگو) یا آزادی است میدانیم که جامعه یک کل برساخته از افراد است اما هگل در سطح تعریف فردگرایانه از جامعه نمی ماند وی در نهایت جامعه را چیزی بیش از افراد می داند و برای آن اصالتی قائل است. البته این اتهام مرسوم را نیز نمیدتوان به هگل وارد کرد که وی افراد را فدای کل می کند زیرا هر چند کل چیزی بیش از جمع جبری افراد است اما در نهایت چیزی ورای افراد نیست در حقیقت کل محصول رابطه دیالکتیکی افراد یا اجزاء است همین امر باعث می شود که هگل اصالت را نه به فرد مجزا و تک افتاده بدهد و نه به یک کل صُلب و پیشینی بلکه مسأله بر سر رابطه میان این دو است که #حقیقت_جامعه را بر می سازد این نکته هگلی که جامعه چیزی نیست جز نسبتها پس از او توسط جامعه شناسان و متفکران آگاهانه یا ناآگاهانه به اشکال مختلفی تکرار میشود برای مثال همین تعریف در #مارکس به حقیقت زیر بنایی جامعه در مقام مناسبات تولید بدل میشود؛ یا در #نیچه به اراده معطوف به #قدرت بدل میشود و در #فوکو به نسبت اجزاء با «قدرت» در مقام نیروی بر سازنده وضعیت بدل میشود در نتیجه ایده جامعه در مقام کلیت
دیالکتیکی یکی از میراثهای هگل برای متفکران پس از اوست.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #تاریخچه_سکولاریزم و روند سکولاریزاسیون در ایران بعد از انقلاب
🔻#شهریار_زرشناس
🔻#پیام_فضلی_نژاد
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
4_5870594950688669705.mp3
21.56M
📌 #تاریخچه_سکولاریزم و روند سکولاریزاسیون در ایران بعد از انقلاب
🔻#شهریار_زرشناس
🔻#پیام_فضلی_نژاد
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #شهید_بهشتی_و_هگل
💢 پرفسور لنگهاوزن در بخشی از مقاله «خدا و دین در اندیشه هگل» به روایتی از شهید بهشتی اشاره کرده و درباره نگاه و عقیده او به هگل می نویسد:
⭕️ #شهید_بهشتی در روزهای اقامت در آلمان به دیدار قبر #هگل در برلین شرقی رفت. پس از مدتی جست و جو در قبرستان، سرانجام قبر #هگل پیدا شد. یکی از همراهان وی با عناوین زننده و ناپسندی از #هگل یاد کرد. #شهید_بهشتی از این کار وی خشمگین شد و اظهار داشت آنچه #هگل در زمان و مکان خود کرد، از نظر تأثیرگذاری قابل مقایسه با کاری است که #ملاّصدرا در #عصر_صفویان انجام داد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 سواستفاده #دکارت از #خدا و #روح برای حفظ #شناخت و #اخلاق
💢 #دکارت سعی دارد که برای نجات خود از دست شکاکیت که احتمالا توسط دیو فریبکار به وجود آمده به خدای کامل پناه ببرد و خدا را با اینکه از حیث #وجود_شناسی سر سلسله می داند ولی در اندیشه اش همچو ابزاری در وادی #معرفت_شناسی عمل می کند که فریبکاری را منتفی نماید.
⭕️ از سوی دیگر #دکارت می خواهد با تمایز بین (من) بدنی _که با حواس شناخته می شود و احتمال خطا وجود دارد _ و (من) نفسانی _ که احتمال خطا وجود ندارد منظور علم حضوری نیست_ جوهر نفس (روح) را اثبات کند تا اینکه پایه اخلاق نلرزد!!
⭕️ در کل سعی #دکارت نجات (من) از شکاکیت و بی اخلاقی است که این را معللانه سعی دارد با جوهر نفسانی و جوهر خدا حفظ نماید اگر چه ادله برای این دو جوهر ارائه می دهد ولی در عمل هیچ یک نمی تواند دلیل محسوب شود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b