📌 #تاثیر_هگل_در_جامعه_شناسی
💢 در زمینه #جامعه_شناسی میتوان ادعا کرد که چیزی که امروز به عنوان علم جامعه شناسی می شناسیم نتیجه اندیشه #کانت و #هگل است ، بدون هگل #علم_جامعه_شناسی به این گونه وجود نمی داشت من اینجا مایلم به نگاه #هگل نسبت به #جامعه بپردازم که مکمل بحثهای ما درباره #نفس (اگو) یا آزادی است میدانیم که جامعه یک کل برساخته از افراد است اما هگل در سطح تعریف فردگرایانه از جامعه نمی ماند وی در نهایت جامعه را چیزی بیش از افراد می داند و برای آن اصالتی قائل است. البته این اتهام مرسوم را نیز نمیدتوان به هگل وارد کرد که وی افراد را فدای کل می کند زیرا هر چند کل چیزی بیش از جمع جبری افراد است اما در نهایت چیزی ورای افراد نیست در حقیقت کل محصول رابطه دیالکتیکی افراد یا اجزاء است همین امر باعث می شود که هگل اصالت را نه به فرد مجزا و تک افتاده بدهد و نه به یک کل صُلب و پیشینی بلکه مسأله بر سر رابطه میان این دو است که #حقیقت_جامعه را بر می سازد این نکته هگلی که جامعه چیزی نیست جز نسبتها پس از او توسط جامعه شناسان و متفکران آگاهانه یا ناآگاهانه به اشکال مختلفی تکرار میشود برای مثال همین تعریف در #مارکس به حقیقت زیر بنایی جامعه در مقام مناسبات تولید بدل میشود؛ یا در #نیچه به اراده معطوف به #قدرت بدل میشود و در #فوکو به نسبت اجزاء با «قدرت» در مقام نیروی بر سازنده وضعیت بدل میشود در نتیجه ایده جامعه در مقام کلیت
دیالکتیکی یکی از میراثهای هگل برای متفکران پس از اوست.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #تاریخچه_سکولاریزم و روند سکولاریزاسیون در ایران بعد از انقلاب
🔻#شهریار_زرشناس
🔻#پیام_فضلی_نژاد
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
4_5870594950688669705.mp3
21.56M
📌 #تاریخچه_سکولاریزم و روند سکولاریزاسیون در ایران بعد از انقلاب
🔻#شهریار_زرشناس
🔻#پیام_فضلی_نژاد
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #شهید_بهشتی_و_هگل
💢 پرفسور لنگهاوزن در بخشی از مقاله «خدا و دین در اندیشه هگل» به روایتی از شهید بهشتی اشاره کرده و درباره نگاه و عقیده او به هگل می نویسد:
⭕️ #شهید_بهشتی در روزهای اقامت در آلمان به دیدار قبر #هگل در برلین شرقی رفت. پس از مدتی جست و جو در قبرستان، سرانجام قبر #هگل پیدا شد. یکی از همراهان وی با عناوین زننده و ناپسندی از #هگل یاد کرد. #شهید_بهشتی از این کار وی خشمگین شد و اظهار داشت آنچه #هگل در زمان و مکان خود کرد، از نظر تأثیرگذاری قابل مقایسه با کاری است که #ملاّصدرا در #عصر_صفویان انجام داد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 سواستفاده #دکارت از #خدا و #روح برای حفظ #شناخت و #اخلاق
💢 #دکارت سعی دارد که برای نجات خود از دست شکاکیت که احتمالا توسط دیو فریبکار به وجود آمده به خدای کامل پناه ببرد و خدا را با اینکه از حیث #وجود_شناسی سر سلسله می داند ولی در اندیشه اش همچو ابزاری در وادی #معرفت_شناسی عمل می کند که فریبکاری را منتفی نماید.
⭕️ از سوی دیگر #دکارت می خواهد با تمایز بین (من) بدنی _که با حواس شناخته می شود و احتمال خطا وجود دارد _ و (من) نفسانی _ که احتمال خطا وجود ندارد منظور علم حضوری نیست_ جوهر نفس (روح) را اثبات کند تا اینکه پایه اخلاق نلرزد!!
⭕️ در کل سعی #دکارت نجات (من) از شکاکیت و بی اخلاقی است که این را معللانه سعی دارد با جوهر نفسانی و جوهر خدا حفظ نماید اگر چه ادله برای این دو جوهر ارائه می دهد ولی در عمل هیچ یک نمی تواند دلیل محسوب شود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 دلالت های علوم انسانی اسلامی
⭕️ #ضرورت_تحول_در_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۱۲.mp3
22.47M
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 دلالتهای #روش_شناختی موضوع علوم انسانی
⭕️ #ضرورت_تحول_در_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۱۳.mp3
24.76M
📌 استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 دلالتهای #غایت_شناختی موضوع علوم انسانی
⭕️ #ضرورت_تحول_در_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #فمینیست_در_خیابان
💢 در حوادث و اغتشاشات اخیر کشور، مطالبات و شعارهای #فمینیستی به وضوح شنیده شد اما آیا واقعا اطلاعی از حقیقت و واقعیت های #فمینیسم در میان مدعیان وجود دارد؟ و این گفتمان، امری مترقی برای قشر زن است یا روکشی زیبا بر کالاشدگی زن در بستر حکمرانی سرمایه داران می باشد؟ آیا #جمهوری_اسلامی توانسته ایده ی رقیبی را تصویر کند؟ اگر توانسته به گفتمان تبدیل شده است یا نه؟
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #فمینست_در_خیابان
💢 زن در اروپا تا قبل از قرن بیستم، از نظر قانون و در مقام عمل، فاقد #حقوق_انسانی بود. از زبان کلیسا گفته اند: «زن باید از اینکه زن است شرمسار باشد. زن موجودی است با گیسوان بلند و عقل کوتاه». در قرون وسطا، زن را انسان کامل و تمام عیار نشناخته و در نتیجه، او شایسته زندگی مستقل و آزاد نبود.
⭕️ با آنکه در اروپا از قرن هفدهم به بعد، بحث «#حقوق_بشر» آغاز شد و اعلامیه های گوناگونی از جمله اعلامیه ۱۶۸۸ انگلستان، ۱۷۷۶ آمریکا و ۱۷۸۹ فرانسه صادر شد، اما چون زن را فاقد #هویت_انسانی و یا حداقل جنس پست تر می دانستند، مقصود از بشر، مردان بود. تنها برای اولین بار در قرن بیستم، مسئلۀ #حقوق_زن در برابر مرد مطرح شد و دول اروپایی و آمریکایی تسلیم این امر شدند.
🔻 کتاب #منزلت_و_حقوق_زن به قلم سید ابراهیم حسینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌#فمینیست_در_خیابان
💢 فمینیست ها عمدتا در قالب نظریه های رادیکال و تندرو، خانواده را محل عمده ستم بر زنان دانسته و ازدواج را وضعیتی غیرارادی می دانند که در آن مجموعه ای از خشونت، بیکاری و تقاضاهای جنسی ناخواسته به زنان تحمیل می شود. تفکرات افراطی این دسته تا آنجا پیش می رود که فحشا و ازدواج را هم شأن یکدیگر می دانند.
⭕️ برابری نقش های زن و مرد با تمام مشقت جسمی و روحی که بر زنان حمل می کند و آسیبی که به کانون خانواده می زند، همچنان مطلوب آرمانی گروهی از زنان است. فمینیست ها معتقدند اساس خانواده به سوی برابری پیش نرفته و مطابق با دیدگاه شان، محیط خانه جایی ست که در آن زنان مطیع هستند و نقش های آنان از پیش تعیین شده است.
⭕️ ماکس هورکهایمر، از طرفداران فمینیسم، واقعیت های زندگی خانوادگی را با دیدگاهی انتقادی مورد بررسی قرار داده است. او در مقاله مشهور خود، «خانواده و اقتدار در دوران معاصر»، به طور خاص به روش های اقتداری مرد در خانواده توجه کرده و با توجه به پیشینه تاریخی اقتدار، وجود آن را در خانواده امروزی مضر تشخیص داده است.
🔻 کتاب #تاریک_روشن به کوشش #نادر_طالب زاده و #ابوالفضل_اشجع
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢نگاه #جمهوری_اسلامی، نگاه تکریم و احترام #زن است؛ نقطهی مقابلِ نگاه رایج غرب به #زن که #نگاه_کالایی و ابزاری است و حرمت #زن در منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در هم شکسته. شما دیدید که یکی از عالیترین مقامات دولتی و نظامی زن در همین چند ماه قبل از این اعلام کرد که مورد تعرّض و تجاوز قرار گرفته؛ یعنی حتّی زنانی که به رتبههای بالای اداری و اجتماعی و سیاسی میرسند، از آسیب منطق غربی در مورد زن در امان نیستند و بر کنار نمیمانند.
⭕️ نگاه #اسلام این است که #زن و مرد از لحاظ ارزشهای انسانی برابرند: اِنَّ المُسلِمینَ وَالمُسلِماتِ وَالمُؤمِنینَ وَالمُـؤمِنٰتِ وَالقٰنِتینَ وَالقانِتٰتِ وَالصٰدِقینَ وَالصّادِقٰتِ وَالصٰبِرینَ وَالصّابِرٰت، تا آخر؛ مرد مسلمان و #زن مسلمان در مورد ارزشهای الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. وظایف مشترکی هم هر دو دارند؛ وظیفهی امر به معروف مشترک است، وظیفهی خدمت مشترک است، وظیفهی جهاد فیسبیلالله [برای] هر کدام به نوعی مشترک است، مربوط به مرد یا مربوط به #زن ویژه نیست. هر کدام هم وظایف ویژهای دارند؛ #زن وظایفی دارد، مرد وظایف ویژهای دارد که خدای متعال به خاطر اداء همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا کرده و خلق کرده. بنابراین این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به #زن است، و ما به این نگاه افتخار میکنیم؛ ما سر تا پا اعتراض به منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در مورد زنیم؛ معتقدیم آنها به #زن دارند ظلم میکنند.
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami