بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
یاصاحب الزمان ادرکنی
شرح زیارت آل یاسین8⃣
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یاحُجَّتَ اللّهِ
وَدَلیلَ اِرادَتِه
سلام برتو،ای حجت خدا وای دلیل ورهنمون اراده ی پروردگار
دراین فقره زیارت با ذکر صفت و کمال حجة اللهی آن حضرت عرض سلام میکنیم،وابتدا شرحی مختصرنسبت به این ویژه گی مولایمان ارائه میدهیم.
«حجّت » در لغت به معنی برهان و دلیلی است که با آن طرف مقابل را قانع و یا دفع می کنند .
خداوندمتعال در ایه ۱۴۹ سوره مبارکه انعام میفرماید :
« قُلْ فَلِلّهِ الْحُجَّه الْبَالِغَه فَلَوْ شَاء لَهَدَاکُمْ أَجْمَعِینَ » (انعام/۱۴۹)
«بگو: دلیل رسا برای خداست و اگر او بخواهد همه ی شما را (به اجبار) هدایت میکند.»
خداوندمتعال معصومین علیهم السلام را دور از هر گونه خطا و اشتباه قرار داده تا هر گونه تردید و دودلى را از دعوت آنان دورکند و آن بزرگواران را دلیلی روشن و رسا برای هدایت مردمان قرار داده است.
وجود مقدّس حجّت بن الحسن المهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف آخرین حجّت الهیست که خداوند متعال به وسیله ی او بر بنده گانش اتمام حجّت میکند.
حکیمه خاتون دخترامام جوادعلیه السلام میگوید:
وقتیکه حضرت نرجس سلام اللّه علیها وضع حمل نمود،فرزندش به سجده افتاد وبربازویش به خطی ازنورچنین نوشته شده بود
«جاءَالحُق وَزَهَقَ الباطِل»
اورانزدپدربزرگوارش امام عسکری علیه السلام بردم وآنحضرت دستی برچهره فرزندکشیده وفرمودند:سخن بگوای حجّت خداوبازمانده ی پیامبران وآخرین اوصیا.....
باتوجه به مطالب فوق عرض سلام میکنیم به آقایی که خداوندمتعال اوراحجّت وبرهان قاطع خویش قرارداده تابه وسیله ی اوبنده گان راه هدایت درپیش گیرند وبادیده ای روشن ودلی استواربه او و هدایت او درمسیر خداشناسی وخدامحوری قدم بردارند.
💠پس سلام میکنم به شما ای حجّت بالغه ی الهی که برای تمام مخلوقات باهر درکی برهانی محکم و ورساهستی وبه وسیله ی توست که خدا خودش رابه بنده گانش میشناساندوبنده گانش رادرمسیرخداشناسی وخدامحوری قرارمیدهد.
کمال دیگری که دراین سلام برای آن وجودمقدس ذکرشده دَلیلَ اَرادَتِه میباشد.
دلیل اراده ی پروردگاریعنی چه؟؟؟
دلیل اراده ی خداکیست؟؟؟
این چه مقام ومنزلتی ست؟؟؟
💠ازمجموع روایات رسیده درباره باارتباط اراده ی بنده گان و اولیا بااراده ی ذات قدّوس ذوالجلال سه مرحله استفاده میشود که توضیح میدهیم.
مرحله ی اوّل
اینکه بنده اراده اش راتابع اراده ی خداقراردهد;هرچه خدامیخواهداوهم همان رابخواهد واین حقیقت ازگفتگوی جابربن عبداللّه انصاری باحضرت باقرالعلوم استفاده میشود
درآخرعمرکه به ضعف پیری وناتوانی مبتلاشده بودحضرت باقرعلیه السلام حالش راپرسیدند،
عرضه داشت:درحالی هستم که پیری ومرض ومرگ نزدمن ازجوانی وسلامتی وحیات محبوب تراست.
امام علیه السلام فرمودند:امّامن اگرخداجوانی یاپیری،مرض یاعافیت،مرگ یاحیات رابرایم مقدّرفرماید من همان رامیخواهم ومیپسندم که اومیخواهدومیپسندد.
این نخستین مرحله است که اراده ی انسان تابع اراده ی خداوندباشد.
مرحله ی دوّم
اتّحاداراده ی عبد است بااراده ی ربّ
دراین مقام بنده اراده کردن راازخودسلب کرده واگرازاوبپرسندچه اراده ای داری؟؟؟میگوید:هیچ
انسانی که کمال اوبه اراده واختیاراوست،اکنون کمال اراده وانسانیّت اوبه این است که اراده راازخودسلب کندودربرابراراده خداوندمتعال هیچ اراده ای برای خودقائل نباشد.
👇🏻نکته مهم👇🏻
درمرحله ی قبل اراده بودولی تابع اراده خداوندبود امادراین مرحله اصلاهیچ اراده ای نیست.
شرح این مقام فرمایش امام سجادعلیه السلام است که فرمود:
وقتی سخت بیمارشدم پدربزرگوارم به من فرمود:چه میخواهی؟؟؟ گفتم:میخواهم درآنچه پروردگارم برایم رقم میزند پیشنهادونظری نداشته باشم،فرمود:آفرین که باخلیل خداابراهیم مشابهت داری!وقتی جبرئیل به اوگفت چه میخواهی همین پاسخ را داد.
دراین مقام،اراده ی بنده دراراده ی حق تعالی فانیست وفقط یک اراده دیده وفهمیده میشود وآن اراده ی خداست ودیگرهیچ.
وامّامرحله ی سوّم
که بالاترازدومرحله قبل است
وآن این است که عبدبه مقامی برسدکه اراده ی اودلیل اراده ی پروردگارش باشدوازطریق اراده ی اوبتوان به اراده ی پروردگارپی بردواین جمله درزیارت به این مقام حجت بن الحسن المهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف تصریح دارد.
پس حضرتش مارا
راهنمایی میکند که اگرمیخواهی راه یابی وراهنمایی شوی که خداچه میخواهدوچه اراده میفرماید بایدببینی خلیفه وجانشین اوچه میخواهد وچه اراده میفرماید.
یعنی چنان اراده ولی عصرارواحنافدابه اراده خداوندمتعال گره خورده وعجین گشته که برای دانستن مرادخدابایددیدمرادحجّت اومهدی آل محمّدعجّل اللّه تعالی فرجه الشریف چیست؟
درزیارت سیّدالشهدامیخوانیم:
اراده ی پروردگاردرمقدّراتش به سوی شماخاندان فرودمی آید وازخانه های شماصادرمیشود.
اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج والعافیة والنصرومدّفی عمره الشریف
🌷زیارت نامه شهدا🌷
🌱دل کـہ هوایـے شود، پرواز است کـہ آسمانیت مےکند و اگر بال خونین داشتہ باشے دیگر آسمان، طعم ڪربلا مےگیرد؛ دلـها را راهے کربلاے جبـهہها مےکنیم و دست بر سینہ، بہ زیارت "شــهـــداء" مےنشینیم...♥️
✨ بِسمِ اللّٰہِ الرَّحمٰن الرَّحیم✨
《اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یَا اَولِیاءَاللہ وَاَحِبّائَہُ، اَلسَّلامُ عَلَیـڪُم یَـا اَصـفِـیَـآءَ اللہ و َاَوِدّآئَـہُ، اَلسَـلامُ عَلَیـڪُم یا اَنصَـارَ دینِ اللہِ، اَلسَـلامُ عَلَیـڪُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللہِ، اَلسَلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ،اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ،اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَبـے مُـحَـمَّـدٍ الحَسَـنِ بـنِ عَلِـےّ الـوَلِـےّ النّـاصِحِ، اَلسَّـلامُ عَلَیـڪُم یا اَنصارَ اَبـے عَبـدِ اللہِ، بِاَبـے اَنتُم وَ اُمّـے طِبتُم وَ طابَـتِ الاَرضُ الَّتی فیهـا دُفِنتُم، وَ فُـزتُم فَـوزًا عَظیـمًا فَیـا لَیتَنـے کُنـتُ مَعَڪُم فَاَفُوزَ مَعَڪُم.》
شادی ارواح طیبه شهدا صلوات
اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شهید #اسماعیل_احمدی مشاور وزیر ورزش که دیروز در حادثه بالگرد به شهادت رسید یک منتظر واقعی بود
👆گروه جهادی منتظران خورشید ۲۰ سال در همه کارهای جهادی حضوری جدی داشت. این فیلم مربوط به ۲۰ بهمن امسال و مراسم بیستمین سالگرد تاسیس این گروه جهادی بود، حاج اسماعیل متولد ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بود
یادش گرامی
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىَ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ
بقره-238
در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطی [= نماز ظهر] کوشا باشید! و از روی خضوع و اطاعت، برای خدا بپاخیزید!
**************
نکته ها:
درباره مراد از نماز وسطى، چند نظریه است، ولى با توجّه به شأن نزول آیه كه گروهى بخاطر گرمى هوا در نماز ظهر شركت نمى كردند و با توجّه به روایات و تفاسیر، مراد همان نماز ظهر است.
توجّه به نماز در لابلاى آیات مربوط به مسائل خانوادگى، اشاره به آن است كه غرائز و كشش هاى مالى و حقوقى همسر، شما را از نماز غافل نكند.
حفظ هر چیزى باید مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از میكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظیر حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى باشد. امّا حفظ نماز به چیست؟ حفظ نماز، آشنایى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است.
در حدیثى مى خوانیم: نماز به گروهى مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع كند و به گروهى مى گوید: مرا حفظ كردى خداوند تو را حفظ كند. [649]
-----
649) كافى، ج 3، ص 268.
**************
پیام ها:
- اقامه نماز باید مداوم باشد. «حافظوا»
- همه ى مردم مسئول حفظ نمازند. «حافظوا»
- نماز را به جماعت برپا كنید. «حافظوا، قوموا»
- هركجا زمینه ى سهل انگارى یا غفلت احساس مى شود، هشدار بیشترى لازم است. «والصلوة الوسطى»
- اقامه ى نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نیاز دارد. «قوموا لِلّه قانتین»
- انسان نباید وصله ى ناهمرنگ هستى باشد. قرآن درباره هستى مى فرماید: «كل له قانتون» [650] پس اگر ما قانت نباشیم، وصله ناهمرنگ هستى خواهیم بود. «قوموا للّه قانتین»
- ارزش نماز به خضوع آن است. «قانتین»
-----
650) روم، 26 .
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir