#بقیة_الله_خیر_لکم_إن_کنتم_مؤمنین
⚜ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمامُ الْمَهْدِىُّ قَوْلاً وَفِعْلاً، وَأَنْتَ الَّذِى تَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَعَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوْراً
«گواهی میدهم که همانا تو امام راه یافته در گفتار و کرداری و تویی آنکه زمین را با عدل و داد پر کنی، پس از آنکه از ستم و جور پر شد.»
📓 فرازی از دعای استغاثه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
@BahrulEilm
🕋✨⚜🕋⚜✨🕋
🕋✨⚜🕋
#تبیانا_لکل_شئ
#سوره_مبارکه_اعراف
ا❁﷽❁ا
✨ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلينَ
﴿و [به خاطر بياور] زمانى را كه پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذرّيّهی آنها را برگرفت؛ و آنها را بر خودشان گواه ساخت؛ [و فرمود]: «آيا من پروردگار شما نيستم»؟ گفتند: «آرى، گواهى مىدهيم». [خداوند چنين فرمود، مبادا] روز رستاخيز بگوييد: «ما از اين، غافل بوديم؛ [و از پيمان فطرى بىخبر مانديم]».﴾
(آیه ۱۷۲ - سوره مبارکه اعراف)
۱)💠 عَنْ دَاوُد الرِّقِّی قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ فَقَالَ لِی مَا یَقُولُونَ قُلْتُ یَقُولُونَ إِنَّ الْعَرْشَ کَانَ عَلَی الْمَاءِ وَ الرَّبُّ فَوْقَهُ فَقَالَ فَقَدْ کَذَبُوا مَنْ زَعَمَ هَذَا فَقَدْ صَیَّرَ اللَّهَ مَحْمُولًا وَ وَصَفَهُ بِصِفَهًِْ الْمَخْلُوقِینَ وَ أَلْزَمَهُ أَنَّ الشَّیْءَ الَّذِی یَحْمِلُهُ أَقْوَی مِنْهُ قُلْتُ بَیِّنْ لِی جُعِلْتُ فِدَاکَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ حَمَّلَ دِینَهُ وَ عِلْمَهُ الْمَاءَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ أَرْضٌ أَوْ سَمَاءٌ أَوْ جِنٌّ أَوْ إِنْسٌ أَوْ شَمْسٌ أَوْ قَمَرٌ فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَنْ یَخْلُقَ الْخَلْقَ نَثَرَهُمْ بَیْنَ یَدَیْهِ فَقَالَ لَهُمْ مَنْ رَبُّکُمْ فَکَانَ أَوَّلُ مَنْ نَطَقَ رَسُولَ اللَّهِ وَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهًَْ (علیه السلام) فَقَالُوا أَنْتَ رَبُّنَا فَحَمَّلَهُمُ الْعِلْمَ وَ الدِّینَ ثُمَّ قَالَ لِلْمَلَائِکَهًِْ هَؤُلَاءِ حَمَلَهًُْ عِلْمِی وَ دِینِی وَ أُمَنَائِی فِی خَلْقِی وَ هُمُ الْمَسْئُولُونَ ثُمَّ قِیلَ لِبَنِی آدَمَ أَقِرُّوا لِلَّهِ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ لِهَؤُلَاءِ النَّفَرِ بِالطَّاعَهًِْ فَقَالُوا رَبَّنَا أَقْرَرْنَا فَقَالَ لِلْمَلَائِکَهًِْ اشْهَدُوا فَقَالَتِ الْمَلَائِکَهًُْ شَهِدْنَا عَلَی أَنْ لَا یَقُولُوا إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلِینَ أَوْ یَقُولُوا إِنَّما أَشْرَکَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ کُنَّا ذُرِّیَّهًًْ مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِکُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ یَا داود (علیه السلام) وَلَایَتُنَا مُؤَکَّدَهًٌْ عَلَیْهِمْ فِی الْمِیثَاقِ.
⚜ داود رقی گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد سخن خداوند عزّوجلّ: «وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماء»؛ سوال نمودم. به من فرمودند: «آنها چه میگویند»؟ گفتم: «میگویند که عرش بر روی آب بود و پروردگار بر بالای آن». فرمود: «بهدرستی که دروغ میگویند، هرکس اینگونه اذعان نماید خداوند را [همچون جسمی که بر چیزی قرار میگیرد] محمول قرار داده است و او را با وصف موجودات توصیف نموده است و لازمهی این سخن آن است که چیزی که خداوند بر آن قرار میگیرد قویتر از خداوند باشد که بتواند او را نگه دارد». گفتم: «فدایت گردم، این امر را برای من روشن گردان». حضرت فرمودند: «خداوند عزّوجلّ دین و علمش را [در وهلهی اوّل] بر آب حمل نمود، [و آب حامل دین و علم خداوند گردید] و این امر زمانی بود که زمین، آسمان، جن، انس، خورشید و ماه وجود نداشتند، هنگامیکه اراده نمود مخلوقات را بیافریند آنها را پراکنده نموده و به آنان گفت: «پروردگار شما کیست»؟ اوّلین کسی که سخن آغاز نمود، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، امیرالمؤمنین علی علیه السلام و ائمّه علیهم السلان بودند که فرمودند: «تو پروردگار مایی، آنان را حامل علم و دین قرار داده». و به ملائکه گفت: «اینان حاملان علم و دین و امینان من در میان خلقم هستند و اینان مسئول [امور دین من] میباشند، آنگاه به بنیآدم گفته شد به ربوبیّت خداوند و اطاعت این افراد اقرار نمایید». گفتند: «پروردگارا، اقرار نمودیم». آنگاه به ملائکه فرمود: «شما شاهد باشید». ملائکه گفتند: «شهادت میدهیم به اینکه [بنیآدم] نگویند که از این امر غافل بودند، و یا بگویند، پدران ما در گذشته شرک ورزیدند و ما ذرّیّهی آنان هستیم آیا ما را به سبب گذشتگانی که بر باطل بودند هلاک مینمایی، ای داود ، ولایت [ما ائمّه] در عالم میثاق بر آنان تاکید شده بود».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۳۹۲/الکافی، ج۱، ص۱۳۲/ بحار الأنوار، ج۳، ص۳۳۴/ نور الثقلین
🕋✨⚜🕋
🕋✨⚜🕋⚜✨🕋
@BahrulEilm
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
✨
🔲
#محرم_الحرام
#حسینیة
#محیای_حسینی_الگوی_تربیتی_خانواده_مهدوی
🟢 مبحث هشتم : «مؤلفه های تربیت حسینی» (۲)
📃 قسمت پنجم
🔳🍃 نفوذ البصیرة
آخرین مؤلفۀ تربیتی محیای حسینی که در اینجا به شرح آن خواهیم پرداخت، بصیرت در دین می باشد.
✍ بصیرت ایمان و یقینی است که از فهم و درک و تفقه در دین در قلب محقق و مستقر می شود؛
▪️«البَصِيرة إسم لما اعتقد في القلب من الدين و حقيق الأمر».¹
➖ لذا بصیرت را روح و اصل حیات تعبیر کرده اند که ایمان جز با آن و متابعت از کلمة الله (وجود مقدس امام) و تصدیق آن سودی ندارد؛
⚜ «إنَّ نورَ البصیرةِ روحُ الحَیاهِ الَّذی لا ینفَعُ ایمانُ إلاّ به مَعَ اتَّباعِ کَلِمَهِ اللهِ وَ التَّصدِیقِ بِهَا».²
✔️ یکی از خصایص مکتب خانم ام البنین سلام الله علیها تربیت فرزندی است که «صلب الايمان و نافذ البصيرة» بوده است. چنانچه امام صادق علیه السلام دربارۀ عموی بزرگوارشان حضرت عباس سلام الله علیه فرمودند:
⚜ «كان عمّنا العبّاس (سلام الله علیه) نافذ البصيرة، صلب الايمان، جاهد مع أبى عبد اللَّه (علیه السلام)، و ابلى بلاء حسنا، و مضى شهيدا». ³
🖋آن حضرت همچنین در فرازی از زیارت عمویشان بار دیگر به این ویژگی اشاره کرده و می فرمایند:
⚜ «أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ»؛
_ شهادت مى دهم كه تو هرگز از خود سستى نشان نداده و کوتاهی نكردى، درحالیکه تو بر بصيرت در امرت حركت نمودي.
☑️ شهادت زائر در دو عبارت «لَمْ تَهِنْ» و «لَمْ تَنْكُلْ» اشاره به منزّه بودن ساحت قمر الحسین سلام الله علیه از مطلق سستی و ضعف دارد؛ یعنی در ایشان مطلقا غفلت و سستی وجود نداشته است. پس حقيقتِ شأنِ بصيرت در قامت عباس بن علي (سلام الله علیهما) ظهور أتم و أكمل پیدا کرده است.
🔰 این بصیرت به سبب فقاهت و معرفت ایشان در دین بوده است؛
⚜«فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِيرَةِ»؛ ⁴
➖چون فقاهت کلید بصیرت است. لذا در منابع آمده که آنچه از آن حضرت در روز طفّ صادر شده، همگی دال بر فقاهت ایشان در دین بوده است. ⁵
➖و همین فقاهت و بصیرت بود که موجب استقامت ایشان در حمایت پی در پی از مقام ولایت و دوری از هر گونه سستی و اهمال در اطاعت از امر مولا شده بود که می فرمودند:
⚜ «و الله اِن قَطَعتُموا يَميني، اِنّي اُحامي اَبَداً عَن ديني»،
✔️ و این استقامت تا فدایی کردن خود برای امام و الگو شدن برای همه عباد الله در این عرصه ادامه یافت.
ا📚➖➖➖➖➖➖
۱. لسان العرب، ج۴، ص ۶۵.
۲. بحار الانوار، ج ۳۰، ص ۳۷.
۳. شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج ۳، ص ۱۸۴
۴. تحف العقول، النص، ص۴۱۰.
۵. موسوعة الامام الحسین علیه السلام، ج ۹، ص ۱۲۵
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
@BahrulEilm
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
#محرم_الحرام
#حسینیة
#محیای_حسینی_الگوی_تربیتی_خانواده_مهدوی
▪️ نمونه های بصیرت علمدار کربلا در جای جای کربلا قابل رؤیت است؛ اطاعت بی درنگ از جمیع اوامر امام، تقدّم ایشان در حمایت از امام، تشجیع برادران و اصحاب در دفاع از حریم امام و آل الله، سالم ماندنِ دستگیرۀ عَلَم آن حضرت در میان ضربات متعددی که به آن وارد شده بود، سپر خونین آن حضرت که عقیله بنی هاشم سلام الله علیها آن را برای مادر مکرمه شان أم البنین سلام الله علیها به یادگار از کربلا آوردند، همگی آشكارترين نمادهای استقامت در راه اباعبدالله الحسين علیه السلام و بصیرت حضرت قمر بني هاشم سلام الله علیها می باشند.
✔️ مصداق دیگر از مصادیق بصیرت آن حضرت، پاسخ ایشان به امان نامه ایست که از جانب شمر لعین برای ایشان آورده شده بود. دشمنان خدا می دانستند علمدار حسین علیه السلام همانگونه که حضرت اباعبدالله علیه السلام فرمودند:
⚜ «یا اخی أنت صاحب لوائی، و إذا مضیت تفرق عسکری»، ⁶ همۀ لشکر، آن حضرت است و اگر عباس سلام الله علیه از امام حسین علیه السلام جدا گردد، تمام قوام سپاه حضرت اباعبدالله علیه السلام در هم می شکند و سپاه از هم گسسته می شود، پس به گمان باطل خود، سخت تلاش می کردند تا آن حضرت را از سپاه امام جدا کنند.
🖋 زمانیکه امان نامه به دست حضرت عباس بن علی سلام الله علیه رسید به امر امام حسین علیه السلام به آن أعداء الله چنین پاسخ فرمودند:
⚜ «تَبَّتْ يَدَاكَ وَ لُعِنَ مَا جِئْتَ بِهِ مِنْ أَمَانِكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ أَ تَأْمُرُنَا أَنْ نَتْرُكَ أَخَانَا وَ سَيِّدَنَا الْحُسَيْنَ بْنَ فَاطِمَةَ (علیهما السلام) وَ نَدْخُلَ فِي طَاعَةِ اللُّعَنَاءِ وَ أَوْلَادِ اللُّعَنَاء»؛⁷
_ دو دست هایت بریده باد! و بر آنچه از امان آورده اى لعنت باد اى دشمن خدا، آیا به ما امر مى کنى برادرمان و آقایمان حسین پسر فاطمه (علیهما السلام) را رها کنیم و پیرو ملعونان و ملعون زادگان شویم؟!
🖋 مثال دیگر پاسخ آن حضرت به حدیثی است که جناب زهير روز عاشورا برایشان نقل می کند، با این مضمون که امیرالمومنین علی علیه السلام چون خواستند با خانم أم البنين سلام الله علیها ازدواج كنند، برادر خود عقيل را خواسته و فرمودند:
⚜ براي من زني از خانواده شجاعان خواستگاري كن تا خداوند از او پسري دلير به من عطا فرمايد كه ناصر فرزندم حسين (علیه السلام) باشد، و او را در كربلا به نفس خويش مواسات كند.
▪️ جناب زهیر پس از نقل این حدیث به علمدار کربلا عرضه می دارد: پدرتان شما را براي امروز ذخيره نمود، پس در حفظ حرم برادر و خواهران خود كوتاهي نكنید.
➖ از شنيدن اين كلام چنان لرزه بر اندام قمر الحسین سلام الله علیه افتاد، و چنان پاي در ركاب زدند كه تسمۀ آن قطع شد و فرمودند:
⚜ «يا زهير! تشجّعني في مثل هذا اليوم و اللّه لأرينّك شيئا ما رأيته قطّ»؛ ⁸
_ اي زهير! آيا در مثل چنين روزي مرا تشجيع مي كني، بخدا قسم چيزي را به تو نشان دهم كه هرگز آن را نديده باشي.
✍این مصداقی دیگر از آن بصیرتی است که حضرت باب الحسین علیه السلام با بیان حيدريش آن را به اصحاب الحسین نیز می آموزند که آیا گمان می کنید عباس سلام الله علیه آن عبد صالح خدا، علت آمدنش که همانا فدایی شدن برای فرزند فاطمه سلام الله علیها است، آنی از یاد می برد که نیاز به تهییج و تشجیع در وادی طف داشته باشد؟!
💎 ثمرۀ چنین بصیرت و استقامتی در مکتب بانوی بقیع سلام الله علیها «کاشفیت کرب از وجه حضرت أبی عبدالله الحسین علیه السلام» و «مستجیر شدن امام هدی و شمس کربلا به قمر الهاشمیین سلام الله علیه» شده بود، آن چنان کاشفیت و استجاری که پس از شهادتشان، امام حسین علیه السلام در وصف ایشان فرمودند:
⚜ «أخى! الان انكسر ظهرى و قلّت حيلتى و شمت بى عدوّى»؛ ⁹
_برادرم! اينك ديگر كمرم شكست، و تدبير و چارهام محدود و اندك شد و دشمن به شماتت من برخاست.
ا📚➖➖➖➖➖➖
۶. بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۴۱.
۷. اللهوف علی قتل الطفوف، ص ۸۸ و ۸۹.
۸. موسوعة الإمام الحسین علیه السلام، ج ۹، ص ۲۸۲.
۹. در سوگ امير آزادى (ترجمه مثير الأحزان)، ص ۲۵۹
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
@BahrulEilm
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
#محرم_الحرام
#حسینیة
#محیای_حسینی_الگوی_تربیتی_خانواده_مهدوی
🔰 نتیجه
✍ در این بحث به بررسی چهار مؤلفۀ تربیتی دیگر در مکتب خانم ام البنین سلام الله علیها پرداختیم. طی این بررسی تلاش شد تا ذیل هر عنوان هم به سیرۀ صاحب این مکتب و هم به مصادیقی از افعال و اعمالِ پرورش یافتۀ این مکتب حضرت عبدصالح باب الحسین مولانا ابا الفضل العباس سلام الله علیه اشاراتی داشته باشیم.
🔘 مؤلفۀ اول، «تقدیم اراده، وجود و جان مولا بر اراده، وجود و جان خویش» بود.
➖ این ویژگی همان رکن اساسی اسلام و ایمان است که رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز غدیر به همۀ خلق اعلام فرمودند که وجود مقدس امام، أولی به شما از خودتان هستند.
🔘 مؤلفۀ دوم، «مواسات» که معنایی والاتر از ایثار و گذشت دارد، اشاره به حلّ شدن انسان در ارادۀ مولا دارد، به گونه ای که جز ارادۀ مولا، ارادۀ دیگری نداشته باشد، دقیقا همان ویژگی که از حضرت عباس سلام الله علیه و اصحاب الحسین علیه السلام در سرزمین کربلا مشاهده می شود.
🔘 در مؤلفۀ سوم از «وفاداری» سخن به میان آمد و ذکر شد که وفادارترینِ خلق روی زمین اصحاب امام حسین علیه السلام و فرماندۀ آنان حضرت باب الحسین سلام الله علیه بودند که مانند آنان نه آمده و نخواهد آمد.
🔘 در آخرین مؤلفه نیز به عنوان مهم «بصیرت» اشاره شد. بیان شد که بصیرت از فقاهت و معرفت عمیق در دین ریشه می گیرد.
➖ از آنجا که تمام فقه در وجود مبارک حضرت قمر بنی هاشم سلام الله علیه اجتماع یافته بود، لذا ملقب به «نافذ البصیرة» بودند و این شأن در قامت حضرتشان که کاشف الکرب و ظهر الولایة بودند، ظهور أتم و أكمل پیدا کرده است.
✍ در پایان، توجه به این نکته لازم است که در جمیع مؤلفه هایی که بیان شد، آموزگار مکتب فدایی پروری، در ابتدا خود واجد این خصائل بودند و این مؤلفه ها را در جای جای محیا و سیره حیات خویش معنا نمودند تا توانستند این ویژگی ها را در تربیت اولادشان نیز محقق کرده و به معنای أتم به ظهور برسانند. تا آنجا که الگویی برای همۀ خلق در شیوۀ تربیتی خانوادۀ مهدوی شوند.
🔲
✨
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
@BahrulEilm
#حسینیة
#کهیعص
#احادیث
🖋 پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند:
🏴 بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَیتُم… وَ بِالْحَسَنِ اُعْطیتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَینِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَینَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّهِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِ ریحَ الْجَنَّهِ؛
▪️«به وسیله من هشدار داده شدید، و به وسیله على (علیه السلام) هدایت مى یابید، و به وسیله حسن (علیه السلام) احسان به شما عطا مى شود ، و به وسیله حسین (علیه السلام) خوشبخت و سعادتمند مى گردید و بدون او شقی و بدبخت. بدانید که حسین (علیه السلام) درى از درهاى بهشت است، هر کس با او دشمنى کند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى کند.»
📓بحار الأنوار ج ۳۵، ص ۴۰۵
📓البرهان في تفسير القرآن ج ۳، ص ۲۳۲
@BahrulEilm