eitaa logo
بانو نگار
514 دنبال‌کننده
316 عکس
99 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @Abaspoor98 @elhamghafari انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋یادداشتی در باب زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی در ایران با نگاهی به پرونده سحر تبر (۲) 📌عزت نفس؛ حقیقتی درونی است که به واسطه‌ی اتصالِ انسان به ذات اقدس الهی، درون تمام ابناء بشر به ودیعه نهاده شده است و از اوانِ کودکی تمام تلاش‌های انسان را برای نگه‌داری و ارتقای آن جهت می‌دهد تا دوباره به معبودش برسد. امانتی الهی، که نگاهبان او در مسیر لغزش‌ها و کشش‌های غریزی‌اش است و به دستانِ مهربانِ والدین یک کودک سپرده می‌شود تا به خوبی آن را پوشش و پرورش دهند. موهبتی ناب که اگر زیر بار عقده‌ها و حقارت‌های ناشی از بی‌توجهی پنهان شود و یا به واسطه‌ی فشارها و بی‌مهری‌ها رها شود، جای خود را به ذلالتی ضلالت بار خواهد داد. تا جایی که نه از انسانیت خبری می‌ماند و نه از بشریت، اثری! ضلع دوم عهده‌دار رسالتِ امانت‌داریِ این بار عظیم، بدنه‌ی آموزشی و پرورشی یک جامعه است که در مقابل یک به یک افراد اجتماع خویش، مسئولیتی بی‌انتها در جهت به بهره بردنِ یک انسان از مقام انسانیِ خویش دارد. جای بسی تأسف که جایگاه این نوع آموزش‌ها، مهارت‌ها و تربیت‌ها درون سیستم آموزشی ما تا چه حد خالی است... حال اگر خانواده‌ها این آموزش‌ها را ندیده‌اند که با فرزند خود چگونه برخورد کنند تا عزت نفس او خدشه‌دار نشود، نیازهای حقیقی او را دریابند و بجای پر کردنِ جیب و وقتش، ظرف توجه او را تکمیل کنند و یا اگر اجتماع ما چنین بلوغی نیافته است که برای نوجوانان خویش، مسئولیتی در خور قائل باشد و به اندیشه‌های آنها هم ارزش و هم جهت و هم میدانی برای عرضه بدهد، آیا خود دختر نیز نمی‌تواند چنین تربیتی برای خودش رقم بزند و هوادارِ عزت‌نفسش باشد تا به هر بهایی بر باد نرود؟ شاید آری و شاید خیر... فاطمه که ما با نام سحر می‌شناختیم‌ش، حالا محکوم شده است. به ده سال حبس. نمی‌دانیم این حکم تغییر می‌کند یا خیر.. محکومیتش انجام می‌شود یا خیر.. دوران حبسش تمام می‌شود یا خیر.. بعد از حبش چه‌ می‌شود: بهتر می‌شود یا بدتر.. بقیه از احتباس او درس می‌گیرند یا خیر.. ما اینها را نمی‌دانیم ولی شاید بد نباشد کمی رسالت خویش را بازیابیم: اگر والد هستیم، محبت کردن بدون قید و شرط را بیاموزیم. اگر مربی هستیم، تربیت را در رفتار خود تبلور بخشیم. به جای کلامِ صرف، رفتارِ عمیق باشیم. اگر معلم هستیم، تربیت کردن بدون فشار و اجبار را بیاموزیم. اگر نوجوان هستیم، تحلیل کردن را فرابگیریم. زیرا که ما انسان هستیم.. لازم است گویی جایگاه خویش را بازیابیم. تفکر کنیم. تحلیل کنیم. بررسی کنیم. نقش‌آفرینی داشته باشیم. بار برداریم و حرکت کنیم.. ✍️ الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان (عضو تحریریه بانونگار) @Banounegar https://eitaa.com/Banounegar
❗️زنانه شدن آسیب های اجتماعی 🔗یادداشت(1) 🔻آسیب های اجتماعی پدیده ای، جهانی، کریه و چند و جهی است که در سالیان اخیر رشدی مضاعف داشته است. فراوانی آسیب های اجتماعی نشان دهنده فقدان «عدالت اجتماعی» مطلوب در جامعه است. به تعبیر رهبر انقلاب: آسیب های اجتماعی بیماری هایی هستند که یکایک افراد جامعه را در یک محدوده بزرگی به ناکامی و مشکل دچار می نماید. اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی از جمله مهم ترینِ این آسیب ها در جامعه هستند. 🔺از آنجا که آسیب های اجتماعی پدیده ای ذوابعاد و چند وجهی است عوامل متعددی در شکل گیری آن نقش دارند از جمله مهمترین آنها می توان به ؛ محیط اجتماعی نادرست، محیط خانوادگی مختل شده، آسیب‌های دوران کودکی، نداشتن عزت نفس و احساس نارضایتی از خود، تفاوف طبقاتی و شکاف اقتصادی، زاغه‌نشینی در شهرهای بزرگ، معاشرت با افراد ناصالح، فقر و بیکاری، گرسنگی، تنوع و تجمل طلبی، اعتیاد، کمرنگ شدن ارزش ازدواج، پایین بودن سطح سواد، سست بودن بنیان های خانوادگی و مشکلات زناشویی اشاره نمود. ❗️ بسیاری معتقدند نابسامانی و سرکوب«خانواده» را می توان عامل اساسی در رشد پدیده آسیب های اجتماعی دانست. سرکوب خانواده به‌واسطه دو مولفه «خشونت اقتصادی» و «آشفتگی فرهنگی» رخ می‌دهد و گاه خانواده را نابود می‌کند و منجر به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه می گردد. بی توجهی ساختاری و فرهنگی به آسیب های اجتماعی در کشور منجر به تغییر "الگوی جنسیِ آسیب های اجتماعی" به سمت «زنانه شدن» آسیب ها، «کودکانه‌تر» شدن آسیب‌های مجازی و تبدیل «خانواده‌ها» به کانون آسیب گردیده است. این امر در جامعه ای که آرمان «ساخت تمدن نوین اسلامی» در سر دارد، به هیچ وجه شایسته نیست. چرا که زنان در «الگواره تمدن آرمانی»، در نقش «مادران جامعه ساز اسلامی» قرار دارند این نقش آن قدر بنیادین، حیاتی و مبنایی است که زنانه شدن آسیب های اجتماعی به معنای عدم رسیدن به این الگویِ تمدنی است. ادامه دارد ✍️زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده( هیئت تحریریه بانو نگار) 📣بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
❗️زنانه شدن آسیب های اجتماعی 🔗یادداشت(2) 🔻تغییر الگویِ جنسیِ اعتیاد اعتیاد یک معضل قدیمی در کشوراست. سال‌هاست که مصرف مواد مخدر یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی و شایع‌ترین بیماری روانی بین مردان است اما چند سالی است که زنان هم وارد این گود خانمان‌سوز شده‌اند. دو زنگ خطر اساسی در موضوع اعتیاد بانوان وجود دارد ؛ 1- کاهش سن اعتیاد در دختران 2-تغییر نوع مصرف مواد در دختران از سنتی به صنعتی در سال‌های اخیر که هم ارزان‌تر هستند و هم بو ندارند و هر جایی می‌توان آنها را مصرف کرد. شاید یکی از عوامل این گرایش را باید در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها زنانه جستجو نمود که به راحتی به بهانه لاغری به خانم ها پیشنهاد مصرف شیشه می دهند غافل از اینکه فقط پس از 20 روز از مصرف شیشه علائم اعتیاد خود را نشان داده و ترک آن دیگر کار راحتی نیست! ❗️فرار دختران از خانه امروزه مسئله فرار دختران و زنان از خانه، جنبه فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و آمار آنان به طرز نگران کننده‌ای در حال افزایش است و پژوهش ها نشان داده است فرار دختران از خانه، از بین عوامل اجتماعی و خانوادگی ، عامل خانواده نقش مهمتری از سایر عوامل داشته است؛ عمده ترین علت از بین عوامل خانوادگی به ترتیب جدایی والدین، نابسامانی های خانوادگی، اعتیاد یکی از والدین به ویژه پدر و سوء رفتار برادر بزرگتر با خواهران قلمداد شده است. بر اساس گزارش معاونت عملیات پلیس تهران، آمار دختران و زنان فراری هر ساله افزایش می‌یابد، که بیشتر دختران در سنین ۱۴ تا ۱۸ سال هستند. ❗️زنانه شدن سرپرستی خانواده در کشور ما بیش از سه میلیون زن سرپرست خانواده وجود داردکه براساس آمارها این پدیده با روندی صعودی در ایران روبه روست. امروزه زنان بسیاری هستند که به دلایل گوناگون از جمله آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق،فوت، اعتیاد، مهاجرت برای جست‌وجوی کار یا تعدد زوجات، همسران خود را از دست داده و به تنهایی مسئولیت سنگین اداره مالی و معنوی یک خانواده را برعهده دارند. بخش زیادی از این زنان درگیر مشکلات فقر و مسائل مالی هستند؛چرا که هم از اشتغال ایمن محرومند و هم از حمایت بیمه های اجتماعی! مطالعات صورت گرفته حاکی از این است که این زنان و خانواده هایشان اکثرا جزء اقشار حاشیه نشین محسوب شده و شرایط سختی را می گذرانند . ⁉️با وجود حساسیت مسائلی که بر شمرده شد؛ بر طبق قانون، «شورای اجتماعی کشور» با ریاست رئیس جمهور با هدف «سیاستگذاری، هماهنگی، ایجاد وحدت رویه و تنظیم ساز و کار اداری در زمینه پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله با پدیده‌ها، معضلات و‌آسیب‌های اجتماعی» متولی امر سیاست گذاری آسیب های اجتماعی در کشور می باشد اما آیا این نهاد به عنوان نهاد سیاست گذار توانسته است به درستی از پتانسیل ها و ظرفیت های قانونی خود در حل مسائل استفاده کند؟! همچنین "سازمان امور اجتماعی" که در آذرماه 1396 کار خود را آغاز نموده سازمانی است که در بخشی از وظایفش این طور آمده است؛«ارتقاء سلامت، سرمایه، رضایت نشاط و عدالت اجتماعی، نظم و احساس امنیت، پیشگیری، مدیریت، کنترل، کاهش و حذف معضلات و آسب های اجتماعی» حال با گذشت سه سال از شکل گیری خود باید دید توانسته است به درستی از امکانات قانونی خود درپیشگیری و حل معضلات و آسیب های اجتماعی استفاده نماید؟ هرچند جهت رمز گشایی از ابعاد عملکردی این نهادها می بایست در قالب پژوهش های اصولی صورت گیرد؛ لکن بانو نگار از تمامی خوانندگان فرهیخته این مرقومه استدعا دارد جهت تحقق مطالبه نخبگانی به دنبال پاسخ به این سوالات از نهادهای ذی ربط باشند. ✍️زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده(هیئت تحریره بانو نگار) 📣بانونگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📍‌خوانشی واقعی از حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی و سایر قوانین موضوعه 🔗یادداشت ۱ 🍃قانون گذارمحترم ازابتدا در ماده 1102 قانون مدنی رابطه زوجین را براساس نگاه دینی (اسلام) حق و تکلیفی ترسیم کرده است یعنی عدالت جنسیتی در حقوق وبالتبع آن در قوانین مدنظر مقنن بوده است . ماده 1102 ضمن تأکید براینکه نکاح و عقد ازدواج به طور صحیح واقع شده باشد به نوعی صحت عقد را شرط برخورداری از حقوق ناشی از زوجیت می داند و در بحث صحت عقد ازدواج مضاف بر شرایط کلی درسایرعقود و البته کمی متفاوت از آنها شرایط اختصاصی هم قایل است نظیر شرط عدم موانع نکاح برای زوجه و ... . مقررات عمومی و نظم اجتماعی جهت صیانت از حقوق زوجین ونیزارزش وکرامت ذاتی زندگی مشترک تنظیم شده اند به گونه ای که عدم ثبت واقعه نکاح جرم انگاری شده است و دسترسی به حقوق ناشی از عقد نکاح مستلزم اثبات رابطه زوجیت می باشد . آنچه که بدیهی است حقوق و آثار ناشی از زوجیت مستنبط از این ماده اعم از حقوق وآثار مالی و حقوق و آثار غیرمالی می باشد که هر دو این آثار و حقوق دارای ضمانت های اجرایی میباشد البته در ادامه سلسله یادداشت ها به اغماض قانون گذار و مسامحه او در پاره ای از حقوق غیرمالی زوجه پرداخته می شود . تواتر بدون وقفه ماده 1103به عنوان شروع و صدر حقوق و تکالیف زوجین هردورامکلف به حسن معاشرت بایکدیگر می کند . این ماده ، عقد ازدواج و ماهیت ارزشمند آن را نسبت به سایر عقود تأکید می کند آنچه که از ظاهر وعبارات این ماده استنباط می شود تعیین تکلیف و الزام به حسن معاشرت زوجین در قانون مدنی می باشد. پرواضح است که هر امرو رفتار وگفتار و عملکرد که به کانون محبت واحترام خدشه وارد نماید ودر عرف آن را تعبیر به سوء کنند نقض این ماده است خاستگاه این ماده آیات و روایات وعرف خاص جامعه ایرانی، اسلامی است. سیاق جانمایی مواد به گونه ای است که درصورت سوء معاشرت ونقض حریم و حرم، حسن معاشرت به عنوان تکلیف قانونی می بایست ضمانت اجرایی هم پا وهم راستا که تأمین کننده این هدف قانون گذارمحترم باشد تعبیه گردد، اما آنچه که در کف جامعه و بستر محاکم جاری وساری است ناکارآمدی سیستم احراز نقض این حق است . به عبارتی زوجین والبته بیشتر زوجه برای اثبات فقدان حسن معاشرت کفش های آهنینش به آهنگ گوش خراش و روح خرابی در میان پله ها و راهروهای محاکم تبدیل میشود وسوئی برسوئی انباشته می شود و پایان ماجرا هم همه آنچه که روح وروان وفطرت لطیف او را خراشیده بود نقض ماده1103 نبوده و راهی جز ادامه زندگی با زوجی که به وضوح به تکلیف قانونی خود مبنی برحسن معاشرت را نقض کرده است،ندارد. واوج سوء معاشرت از جایی رقم می خورد که قانون ومر قانون منهای سایر بایسته های یک زندگی مشترک رفتار زوجه را در قالب این ماده به سوء معاشرت ونشوز تفسیر می کند و ضمانت اجرای آن را سقوط نفقه می داند. ادامه دارد... ✍️ سکینه السادات پاد وکیل پایه یک دادگستری – عضو کمیسیون بانوان و خانواده مرکز وکلای خراسان رضوی و دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی(هیئت تحریریه بانو نگار) 📣 بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📍خوانشی واقعی از حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی و سایر قوانین موضوعه 🔗یادداشت۲ 🌿جدالی که در این جا وجود دارد جدال دو انسان و به بهای اتلاف سالهای عمر آنها قیمت گذاری می شود. البته در این جدال هردو بازنده هستند قوانینی که حتی تیتر آن مبتنی برعدالت جنسییتی به حقوق وتکالیف زوجین رخ نمایی می کند در عمل و اجرا وبه طرز غیر قابل قبولی از هدف قانون گذار دورشده وخانواده محوری که سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی ایران حسب اصل دهم قانون اساسی و نیز برنامه پنج ساله ششم توسعه است به خانواده ای تبدیل می شود که به زور و کشمکش و استعانت ازتفاسیرقانونی دور از روح قانون و شریعت ، به میدان جنگی مبدل شده است که زوجین پیوسته باکلاه خود وزره مقابل هم ایستاده اند . اثبات سوء معاشرت مرد مبتنی برتکلیف مندرج در ماده1103 برای زن به راحتی اثبات سوء معاشرت او توسط مرد نمی باشد، اگر به دلیل عدم حسن معاشرت زوج ادامه زندگی و حیات طیبه برای زن امکانپذیرنباشد اثبات سخت آن تا قبل از آبان 1399 به ماده 1130 قانون مدنی ارجاع داده می شد راهی مملو ازسختی و پیچیدگی که سالها باید در آن هماوردی حقوقی کرد این راه مستلزم پیمودن راههای فرعی دیگری یعنی 5 شرط مندرج در ماده 1130 قانون مدنی بود، کدام وکیل است که نداند اثبات هرکدام از آنها به چه معنا است ؟و البته بانسخ یا عدم نسخ این ماده و ماده1122 قانون مدنی نیز باید فعلا سردرگم به گریبان پناه برد و اگر این نسخ شامل اصلاحات هم باشد درپاره ای ازحقوق زنان دچار مشکلات فراوان جدیدترخواهیم شد. به نظر می رسد قانونگذار محترم اراده اش بر زندگی توام با مهر و عشق و عدالت بوده است اما در عمل ورویه قضایی خانواده محوری حول مهربانی ومهرورزی وعشق به آورد گاهی تبدیل شده است که زوجین می بایست برای اثبات نبودن این مؤلفه ها که گاهی فقط در خشونت کلامی است و هرگز قادر به اثبات آن نیستند متوسل به خشونت فیزیکی شوند تا شرایط ماده 1130 قانون مدنی محقق شود . باخودچگونه ایم ؟آیا نمی بایست تلاش ما برای تحقق موادی از قانون باشد که به شدت نیازمند به روز رسانی شدن است؟ واکنون نیز در چارچوب قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت که نه تنها به روز رسانی نشده است که دچار ابهام شده است و البته از قانوگذارحکیم چنین اهمالی پذیرفته نیست و شایسته نمی باشد. ابهامی که ناشی از عدم تعامل مجلس شورای اسلامی بانخبگان حقوقی و بدون تعیین جایگزین برای دو ماده منسوخ و یا بقا اصلاحیه آنها نیازمند استفساریه باشد. صیانت از خانواده محوری مبتنی بر رعایت کرامت زوجین براساس ماده1103 قانون مدنی نیازمند اصلاحات و تغییرات مقتضی می باشد. در ادامه این نوشته های سریالی از خلاءهای قانونی و ایرادات واشکالات که مخل عدالت رویه ای است ونیز تفسیرهای قضایی بی تناسب با قانون می نگارم . ✍️سکینه السادات پاد وکیل پایه یک دادگستری – عضو کمیسیون بانوان و خانواده مرکز وکلای خراسان رضوی و دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی(هئیت تحریریه بانو نگار) 📣 بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📌جریانات دینی و مسائل زنان 🔗یادداشت(1) 🔹مسائل زنان در کشور ما همواره از سوی جریانات فکری و سیاسی متعددی دنبال می گردد. هر چند تعدد و پیچیدگی این جریانات باعث گردیده در نگاه اول این اقوال صرفا به دو دسته دینی و غیر دینی (سکولار و فمنیسم) در کشور شناخته شوند و شاید از همین منظر مراکز متعددی در حوزه زنان دوره های فمنیسم شناسی و نحله های آن را برگزار نموده اند و کمتر دوره ای با موضوع شناسایی رویکرد های مختلف دینی به مسئله زنان برگزار گردیده است. شاید بتوان گفت بیش از شناخت گفتمان های رقیب در موضوع زنان، کنشگران و فعالان این حوزه نیازمندِ شناخت گفتمانِ اصیلِ دینی؛ در میان گفتمان های متعدد دینی، به عنوان یگانه گفتمانی که توانایی حل مسائل زنان در کشور را داراست می باشند. اگر گفتمان اصیل دینی به درستی شناسایی، تبیین و به برنامه تبدیل گردد قطعا خود بهترین وسیله حذف گفتمان های رقیب(غیر دینی) در مساله زن می باشد. بر این اساس شاید یکی از بغرنج ترین آسیب های مسائل زنان در کشور عدم شناخت و تفکیک صحیح جریانات دینی نسبت به مسائل زنان می باشد. بدیهی است نمی توان انتظار داشت هر جریان فکری دینی بتواند مسائل زنان را به درستی شناسایی و بر اساس روشی نظامند را ه حلی برای آن ارائه دهد. 🍃می توان گفت سه جریان دینی عمده در کشور ما در موضوع زنان فعالیت می کنند: 1- جریان سنت گرای اسلامی 2- جریان نواندیشان دینی 3- جریان تمدنی(انقلاب اسلامی). هر چند این جریانات پارادایم فکری خود را از منابع دینی کسب می کنند اما تفاوت های ماهوی زیادی با یکدیگر دارند! ❗️ در ابتدا به بررسی گفتمان جریان سنت گرای دینی می پردازیم که قدمتی دیرینه در کشور دارد. مطلوب است در ابتدا به زمینه تاریخی شکل گیری این جریان فکری اشاره کنیم ؛ به نظر می رسد جریان روشنفکریِ سکولار در دوران مشروطه و پهلوی و نیز ادامه آن در جریان اصلاح طلبی دین دار، در دوره کنونی درباره زنان و حمایت از آنان، با پوششِ ضد باورهای فقیهان و گاه ضد اسلامی و غرب اندیشانه، سبب ایجاد رویکردی تهاجمی در بخشی از حوزه های علمیه شد و سبب شکل گیری پارادایمی سخت و محکم در این نهاد گردید که حتی با وقوع انقلاب اسلامی نیز در بخشی از نهاد حوزه علمیه، تا کنون، نگاه سنگینِ فقهی این جریان بر رفتار سیاسی و اجتماعی زنان سایه افکنده است و این بخش از حوزه علمیه، مانند دیگر عرصه ها نتوانست همسو و هم پایه نگاه انقلاب اسلامی و امام خمینی(قدس ره)، به مسائل زنان بپردازد. ▪️به لحاظ رویکردی، جریان فکری سنت گرای اسلامی، همواره جامعه آرمانی خود را عصر نبوی و حیات مومنین اولیه در این دوره می داند و هیچ پاسخی برای مسائل روز جامعه زنان ندارد! از نظر این جریان، علت ایجاد مشکل در حوزه زنان، بی توجهی به اصول و ارزش های دینی و در نتیجه تکالیف و تعبدیات است و البته منظور از تکالیف، بعد فردی و نه تکلیف اجتماعی زنان می باشد. پیامد این تفکر خواسته و یا ناخواسته ایجاد جدا سازی ساحت دین از حیات اجتماعی فرد و ایجاد نوعی « سکولاریزم» در موضوع زنان می باشد! ♦️در فضای فکری جریان سنتی، آن چه برای زن مطلوب و شایسته است، حصر زن در خانه و اشتغال کامل او به شوهرداری و پرورش فرزندان است. به بیان دیگر، در هیچ دوره ای از زندگی زن، حتی در میانسالی که فراغتی بیشتر برای زن ایجاد می گردد، نباید حضور و مسؤولیت اجتماعی دیده شود! اعتقاد به تفاوت‏های فراوان زنان و مردان در زمینه ‏های جسمی، روحی، تعقل و احساسات، ارائه تعریف ویژه از کمالات زن و اعتقاد به تفاوت‏های فراوان حقوقی و تکلیفی زنان و مردان از دیگر ویژگی های فکری این رویکرد است. ادامه دارد... 📣بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی ✍️زهرا عباسپور فعال و پژوهشگر حوزه زن و خانواده https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📌جریانات دینی و مسائل زنان 🔗یادداشت(2) 📌جریان نو اندیشان دینی(تجدد گرایی) 🔻جريان نو اندیشان دینی با پذيرش اصول و چارچوب هاي مدرنيته، تلاش خود را صرف هم خواني اسلام با مؤلفه هاي فرهنگ مدرن نموده است. نو اندیشان دینی در مسیرِ پیشبرد دو پروژه اصلی خود، یعنی «تحقق مدرنیته در جامعه» و «ارائه تفسیری مدرن از دین» ناگزیر به نقد موقعیت موجود زنان شدند. 🔒 «مدرنیته» در اندیشه فکری این طیف یک «منظومه فکری منسجم» نیست و قائل به برداشت قسمت هایی از آن هستند(تجزیه گرایی) لذا بخش های از نگرش «تمدن غرب» در موضوع زنان مورد اقبال این جریان فکری قرار می گیرد. از این روی از یک سو بر حفظ کیان «خانواده» تاکید و به نقش زن در خانه به عنوان همسر و مادر توجه می گردد و از سوی دیگر با توجه به «فرد گرایی مدرن» از سلسله مراتب نقشی در خانواده و مدیریت مرد بر آن انتقاد می کند و خواهان «برابری نقش ها در خانواده» هستند. فرد گرایی نوعی الگوی اجتماعی انسان مدرن است که تمامی تفاوت های طبیعی میان زن و مرد را انکار می کند و معتقد است تمامی مسئولیت ها و کارهایی که از عهده مردان بر می آید از سوی زنان نیز قابل انجام است و می بایست «تبعیض جنسیتی» در جامعه از میان برداشته شود . 🔺تجددگرایان معتقدند می بایست موانع محیطی و فرهنگی را جهت ظهور و بروز خلاقیت های زن در جامعه زدود و این ممکن نمی شود مگر اینکه موانع «اشتغال» زنان در جامعه از میان برداشته شود در واقع متعالی ترین تعریفی که این جریان دینی از فعالیت زنان در «عرصه جامعه» دارد، «فعالیت های اقتصادی زنان» در جامعه همپای مردان می باشد. از این رو رویکرد خاص این طیف به مسائل زنان «جامعه گرایی» می باشد. جامعه گرایی مد نظر این جریان منبعث از مدل هاي غربي مشارکت زنان با محوريت مراعات «تساوي زن و مرد» و «عدم تبعيض بر اساس جنسيت»، که در «کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان» ظهور تام دارد، مي باشد مطابق با اين ديدگاه بايد به سوي تساوي حقوق زن و مرد در اجراي مناصب مختلف مديريتي حرکت کرد. ▪️از سوی دیگر نواندیشان دینی سعی در ارائه «تفسیری مدرن از دین» دارند به موجب این نگاه، راه حل مسائل زنان را در به کار گیری علومِ جدید می داند؛ علومی که مبتنی بر «عقل ابزاری» هستند. یکی از ویژگی های عقل ابزاری «تاریخی شدن ارزش های انسانی» و پذیرش «نسبیت در فهم حقایق دینی» است. بر این اساس هیچ معرفتی حتی معارف دینی «ثابت» نیستند و به نوعی «زمانمند» و «مکانمند» به شمار می آیند و نگاه ثابت دینی را نمی پذیرند. بيش تر انديشمندان اين طيف بر اين باورند که آيات قرآن از جمله آيات مربوط به زن عصري بوده و شأن تاريخي دارند از این رو اجتهاد خصوصا آن بخش از احکام دین که مربوط به تفاوت های زن و مرد می باشد می بایست با توجه به زمان و مکان تغییر نماید از این منظر سنت، با عنوان نفی گذشته و به بهانه تحول ذبح می گردد. ❗️بر این اساس این جریان فکری معتقد است؛ آنچه مورد قبول اسلام است، حضور زن همپای مردان به لحاظ موضوع فعالیت، مقیاس فعالیت و مجرای فعالیت در جامعه است و البته منظور از اسلام، اسلامی است که نگرش نسبی گرایانه به احکام دارد چرا که می بایست اجتهاد، متناسب با زمان و مکان تغییر نماید. ادامه دارد... 📣بانونگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی ✍️زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
🏴🏴🏴🏴 بزرگداشت غمگمنانه شهادت خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها نفرت و مبارزه اسلام ناب با هر نوع خشونت علیه بانوان است. حضرت زهرا بانوی درصحنه سیاست واجتماع برای صیانت از حقوق بنیادین مردم و فدا کردن جان برای استقرار عدالت است. فاطمه، فاطمه است، بانوی آب وآیینه و نجابت مظهرحضور مسوولانه زن در اجتماع است. لحظه لحظه حضور فاطمه در عالم خاکی از بدو تولد توام با تولید ادبیات فاخر و کرامت عملی در وصف زن ومقام او است. باید فاطمه را در نقش های مختلف قاب کرد و بر اعلا جای جای عالم نقش نگار گیتی کرد. باید برای بازنویسی کنواسیون های صوری و فاقد اثر در عمل سراغ عاشقانه ها و عارفانه های رسول مهربانی با دخترش فاطمه را گرفت و باید سری به خانه امیر بیان وعمل علی زد. باید برای این که کرامت زن در عالم همه فهم شود فاطمه را تفسیر کرد. بانویی که کرامت را از کودکی لمس کرده است چنان شیر زنانه در عرصه اجتماع با اعتماد به نفس وقدرتمند از امامِ خود به حق دفاع می کند و برای همیشه اعصار در تاریخ جریان ساز میشود تا ترجمان حقوق تامه زن در تاریخ بشریت از نگاه اسلام باشد و اگرکسی با کج فهمی واپس گرایانه و متحجر اسلام را فاقد گفتمان و نظریه در حوزه حقوق زن و حضور سیاسی اجتماعی او معرفی کند فاطمه و زندگی کوتاه او قصیده بلند استدلال در رد آن باشد. نمی توان نگین دردانه حضرت خاتم را مخفی کرد. سخنرانی ها و محاجه های مستدل و مستند فاطمه نه فقط برای اثبات مالکیت فدک بود که ارث انبیا کتاب وعلم ومرام آن هاست و فاطمه وارث این علم تماما و کمالا بود و او تصویر زن متولد شده در اندیشه اسلامی است که بر تارک دنیا و عقبی می درخشد. شهادت مادر همه فضیلت هاو مردآفرین دوران حضرت مادر تسلیت باد‌. 📣 بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📌جریانات دینی و مسئله زنان یادداشت (3) 🔗جریان تمدنی(انقلاب اسلامی) 🔹سومین جریان از میان جریانات دینی موجود در حوزه مسائل زنان جریان «تمدن گرا» می باشد که با وقوع انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی(قدس ره) قوت گرفت. این جریان از آنجا که قائل به شکل گیری تمدن نوین اسلامی است «تمدن گرا» از آن یاد می شود. اين تفکر بر خلاف دو جریان فکری دیگر(سنتی و تجدد گرا)، معتقد است در موضوعات زنان دو عنصر پايايي و پويايي اسلام را بايد در يک نظريه ی واحد و دريک نسبت هماهنگ و منطقي می بایست تأمين کرد. از این رو این جریان در صدد است حوزه های تفکیک شده میان زن و مرد را مانند حضور اجتماعی با توجه به مقتضیات زمان حل کند. لذا ذیل یک نگرش «نظام مند» و «سیستمی» نسبت به «عالم»، «جامعه»،«اسلام »و «زن»، تعریفی از زن و حضور اجتماعی او ارائه می دهد. از این رو این جریان می کوشد تا حضور اجتماعی زن را به گونه ای تعریف نماید که در مرحله اول خود زن و سپس جامعه در مسیر تقرب الهی حرکت نماید.از این رو « تکامل گرایی زنان» و «تکامل جامعه» را مطرح می کند. 🔐 تکامل گرایی مجموعه ای از مسئولیت ها را متوجه جامعه زنان می نماید.از این رو این جریان بر خلاف جریان سنتی، نگاهی صرفا فردی به موضوعات زنان ندارد بلکه معتقد به تکامل احکام فقهی در ابعاد فردی، اجتماعی و تمدنی می باشد. از این رو بانوان در افق اندیشه ای رویکرد تمدن گرا بر خلاف رویکرد تجدد گرایان که حضور و فعالیت زن را صرفا در عرصه جامعه مطرح می سازند قائل به حضور «تکلیف مدارانه زن» در عرصه های «خانوادگی» و «اجتماعی» بلکه در عرصه «بین المللی» نیز می باشد. این حضور نه حضوری از سر آزادی های فردی بلکه از منظر «تکلیف و وظیه دینی» حجیت می یابد و از طریق «تصمیم سازی»، «تصمیم گیری» و «اجرا» به نقش آفرینی می پردازند. 🔸 تکامل گرایی از زنان می خواهد تا نسبت به مسائل سیاسی،فرهنگی و اقتصادی در سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی و بین المللی بی اعتنا نباشد، و با الویت بندی به سمت آن گام بر دارد . بنابراین تا زمانی که زن نتواند سامان لازم را به خانواده بدهد حضور موفقی در جامعه و بالتبع حضور او در مقیاس جهانی نیز ممکن نمی باشد. لذا در صورت تزاحم انواع فعالیت ها مصالح اساسی (خانواده) مقدم خواهد بود. در صورت چنین اولویت بندی می توان گفت هیچ گونه تعارض نقشی برای زن ایجاد نمی گردد. بر این اساس تمدن گرایان در موضوع حضور اجتماعی زنان معتقد به تئوری«تکامل جامعه» می باشد برمبنای این فرضیه؛ افق حساسیت و اندیشه ورزی جامعه زنان می بایست از سطح خرد و مسائل پیش پا افتاده به سطح حساسیت نسبت به وضعیت اسلام و جبهه استکبار و داشتن اهداف و آرمان های کلان صعود نماید. با بررسی رویکردهای دینی در موضوع زنان، حال باید دید نهاد های سیاست گذار و قانون گذار، ساختارها و نهاد های متولی حوزه زنان، مراکز مطالعاتی و پژوهشی با ردیف بودجه کلان در مسائل زنان و کنشگران این حوزه با کدامیک از این رویکردها در موضوعات زنان به فعالیت می پردازند؟! 📣 ✍️زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده(عضو تحریریه بانو نگار) https://eitaa.com/Banounegar @Banounegar
📣بانو نگار، رسانه‌ی مجازی بانوان انقلاب اسلامی، سعی دارد به دور از افراط و تفریط‌ های رویکردی و بازی‌های سیاسی، مسائل و چالش‌های واقعی بانوان ایرانی را شناسایی نموده و به جامعه نخبگانی و کنش‌گران عرصه‌‌ی استیفای جایگاه حقیقی زنان، جهت مطالبه صحیح و اصولی از مسئولین، ساختارها و نهادهای متولی در این حوزه ارائه نماید. "بانو نگار" افتخار دارد در این مسیر، از تمامی ظرفیت‌ها اعم از افراد حقیقی و حقوقی که تمایل به همکاری داشته باشند؛ دعوت به همکاری نماید. برای اعلام همکاری به آدرس ذیل مراجعه نمائید. ارتباط با ما👇 @elhamghafari @Abaspoor98 ✍🏼بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://t.me/joinchat/AAAAAFaPQQkmnrQpXPb3mw
📌 نقش مادران ائمه هدی( علیهم السلام) در جامعه پردازی شیعی 📎 یادداشت 1 ⬅️ مادران ائمه علیهم السلام از جمله بانوانی به شمار می روند که نقش آفرینی برجسته ای در جامعه پردازی شیعه داشته اند اما به علل مختلف کمتر از این دریچه به نقش این بانوان، در سیره پژوهی و تاریخ پژوهی پرداخته شده است و بعضا در مواردی اصلا مورد توجه نبوده اند که منجر به جامعه شناسی تاریخی ناقص در حوزه مسائل مربوط به زنان گردیده است. همچنین از آنجا که استفاده از اندیشه ائمه اطهار (ع) لازمه هدایت جامعه است، می بایست با الهام گرفتن و الگو گرفتن از سیره رفتاری و عملی اهل بیت (ع) زمینه ارتقای رفتاری و معنوی جامعه را فراهم نمود. توجه به ابعاد نقلی و رفتاری امامان شیعه(ع) می تواند کمک شایانی در حل مسائل امروز زنان مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی که منجر به تمدن نوین اسلامی گردد، داشته باشد. 🌱 مادران ائمه اطهار به دلیل آنکه میزبان و مربی مردان الهی و پیشوایان دینی و سیاسی بوده اند، در میان دیگر زنان از اهمیت بیشتری برخوردارند و بررسی و شناخت زندگی آنها می تواند در تبیین مباحث زنان راهگشا باشد. 🔹 در خصوص شان و جایگاه این بانوان، در زیازت اربعین می خوانیم: اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نوراً فی‏ الأصلاب الشّامخه و الأرحام المطهّره... ؛ رحم هایی که نور درخشان ائمّه هدی صلوات الله علیهم اجمعین را برای مدّتی در خود به امانت داشته و مادرانی که خدای متعال شیر گوارا را برای آن حضرات در وجود ایشان قرار داده، همگی پاک و طاهر بوده اند و بدین جهت این افتخار بزرگ شامل حال ایشان گردیده است. 🔼 مادران ائمه اثنی‌عشری در این زمینه، بهترین الگوی عملی برای شایستگی و بایستگی حضور اجتماعی-سیاسی زنان شیعه هستند هر چند می بایست در نظر داشت؛ جو حاکم در زمان ائمه معصوم علیه سلام، اختناق و فشارهای موجود، عرصه را برای حضور سیاسی خود امام معصوم چنان تنگ می نمود که مجبور می شدند به تقیه روی آوردند و یا برای حفظ اصل اسلام و نظام اسلامی، از آشکار نمودن فعالیت های سیاسی، دست بردارند. در چنین شرایطی استتار فعالیت همسران ایشان از اهمیت بیشتری بر خوردار می باشد. 🌱 با نگاهی به زندگانی مادران (ائمه علیهم السلام) می توان گفت؛ از میان این بزرگواران، حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) همچون خورشیدی درخشان در راس این حرکت قرار گرفته و می درخشند و در پرتو حرکت ایشان بقیه مادران ائمه (علیهم السلام) همچون امّ فَروَه، حمیده، حُدَیث، نرجس و... نقش آفرینی می نمایند. ✨ به حول و قوه الهی سعی می گردد در طی سلسله یادداشت هایی به تشریح و تبیین نقش های خانوادگی، سیاسی و اجتماعی هر یک از این بانوان پر افتخار پرداخته شود. ادامه دارد... ✍️ زهرا عباسپور