تشدید مسائل زنان ذیل خرده گفتمان های سیاسی
✍زهرا عباس پور دانش پژوه دکتری حکمرانی خانواده محور
🔹به عقیده بسیاری از صاحب نظران وقوع انقلاب اسلامی ایران منجر به فاعلیت جدیدی از زنان در عرصه های اجتماعی و خانوادگی گردید که تا قبل از آن در گفتمان های پیرامون زنان در جامعه ایران بی نظیر بود.
🔹جامعه ایران تا قبل از نهضت مشروطه متاثر از خوانشی خاص از رویکرد دینی و سنت های ایرانی نگرشی به زن داشت که در «گفتمان سنتی» نسبت به زن تعریف می شود. دال مرکزی گفتمان سنتی، «نابرابری ذاتی میان زن و مرد» می باشد که ذیل انگاره هایی همچون؛ «فرمـــانبرداری از شـــوهر»، «فرومایه»، «فساد افکن»، «محصور در خانه»، «خانه داری»، ، «نداشـتن حـق سیاسـی و اجتماعی»، «تاکید بر نقش تولید مثل و نقش جنسی» جانمایی می شد. سیطره گفتمان سنتی نسبت به زن، قدمت مدار ترین گفتمان در جامعه ایران می باشد.
🔹با ظهور جنبش مشروطه در ایران و حضور روشنفکران ایرانی که در رفت و آمد با دنیای غرب با ادبیات مدرنیته و توسعه آشنا شده بودند گفتمان جدیدی به نام «گفتمان تجدد» نسبت به زن شکل گرفت. دال مرکزی این گفتمان وارداتی «برابری زن و مرد» بود که در دال های دیگری همچون «آگاه به حقوق»،، «تربیت کننده نسل آینده»، «آزادی خواه»، «کنش مند اجتماعی» می باشد. تحقق هویتی زن در این گفتمان ذیل انگاره های «حجاب گریزی» و «تهی از مذهب» دست یافتی می شد. این گفتمان عموما با مخالفت توده مذهبی مردم و نقد های متاثر از رویکرد مارکسیستی و جامعه مردسالار فرصت بازنمایی زیادی نداشت اما تاثیرات خود را در جامعه ایران خصوصا در دوران دو پهلوی حفظ نمود.
🔹با وقوع انقلاب اسلامی که خوانشی جدید از گفتمان سنتی به زن و دریافت دقیقی از گفتمان تجدد به بازنمایی «هویت زن مسلمان» منجر شد. گفتمان انقلاب اسلامی خوانش جدیدی و سیستمی از هویت زن مسلمان بود که تا قبل از آن در تاریخ جامعه ایران مسبوق به سابقه نبود. در این گفتمان جدیـد زن و مـرد بـه مثابـه «مکمـل یکـدیگر» بازتعریف شده و دوشادوش هم با رعایـت «شؤونات اسلامی » صادرشده از ابرگفتمان سـنتی تعـدیل شـده در جهت پاسداری از این گفتمان به فعالیت در اجتماع می پردازنـد و تکامل جامعه در «تکامل گرایی زنان» مترادف دانسته شد.
🔹هر چند هیچ گاه خواستگاه گفتمانیِ دو گفتمان پیشا انقلاب اسلامی در جامعه ایران تضعیف نشد، بلکه هر یک از این دو گفتمان با برداشت بخشی از گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن در ذیل گفتمان های سیاسی (اصول گرا، اصلاح طلب) به حیات گفتمانی خود ادامه داند. آنچه به عنوان ابر مسائل زنان امروز در جامعه خود نمایی می کند حاصل نزاع گفتمانی این دو رویکرد در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن است. نزاع پر تلاطم برنامه های توسعه در موضوع زنان محصول بارز این نزاع گفتمانی است که سیاست گذارسنتی و یا متجدد به جای پذیرش گفتمان انقلاب اسلامی و تولید نظریات کاربردی پیرامون آن تلاش دارد پیرامون دال های گفتمانی خود بخش هایی از گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن را پررنگ جلوه دهد. لذا می توان گفت تا میزهای سیاست گذار جمهوری اسلامی در اختیار جریانات سیاسی گفتمانی با ذهنیت های سو گیرانه نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی می باشد، بازتولید مسائل زنان در حکمرانی جمهوری اسلامی روز به روز به فزونی خواهد رفت.
🔹بانونگار
هدایت شده از پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🎓 به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
✍🏻 چالشها و فرصتهای حضور زنان در جامعه، پس از انقلاب
✅️ با حضور سکینهسادات پاد، دستیار رئیس جمهور شهید در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی و عضو کمیته ویژه بررسی ناآرامیها
🔗پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
مصطفی زمانیان در فارس : "شبهای روشن شهر با آسمانی پرستاره و هلالی نحیف از ماه نوظهور، خیابانهایی روشن با فانوسهای رنگی که بر سر در کوچه ها آویزان شدهاند، مغازه هایی که تا سحر پر رونق اند و دست فروش هایی که در سرمای شب های زمستان گرما بخش و رونق بازارند. میادین محلات و خیابان های اصلی شهر چراغان شده است." | فارس
ادامه👇
https://farsnews.ir/MostafaZamanian/1740895316610239792
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 یک نماینده مجلس: مصوبه شعام مانع ابلاغ قانون حجاب است!
شنیده ام افرادی که جلوی مجلس برای ابلاغ قانون حجاب تجمع کرده اند دستمزد دریافت میکنند! وزارت اطلاعات پیگیری کند!
✅ @Eslahatnews
🔹بانونگار
17.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماینده مجلس: چون گفتم عدهای معدود برای تجمعات حجاب پول میگیرند، ۴ هزار پیامک فحش برای من فرستادند و به من گفتند حرامزاده ولدزنا
حجت الاسلام نیک بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس در تلویزیون همشهری:
🔹از حرف من برداشت نادرست شده است، من و صدتا مثل من فدای یک تار چادر زنان محجبه
🔹بیش از چهارهزار پیامک تهدید آمیز برای من آمده است. اما اینها مدافع حجاب نیستند. مگر مدافع حجاب می شود عفت کلام نداشته باشم.
🔹البته تعداد معدودی وجود دارند که برای تجمع پول می گیرند و برای این ادعا مستندات دارم.
#چند_ثانیه
@chand_sanieh
هدایت شده از موسسه مهتدی
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینم جالب بود...
وقتی غرق در نعمت هستی، خیلی درکی از آن، اهمیت و عظمتش نداری..
گاهی باید از دور به داشتههایت بنگری❤️
🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/nojavanmohtadi
💢 بهترین و بدترین زندگی 💢
🔸به امام حسن مجتبی (علیهالسلام) عرض شد: چه کسی خوشترین زندگی را دارد؟
🔸فرمود: آن کس که دیگران را در خوشیهایش شریک میکند.
🔸پرسیدند: و بدترین زندگی؟
🔸فرمود: آن کس که دیگران در خوشیهای زندگی او خوش نیستند.
❇️ وقيل للحسن رضي الله عنه: من أحسن الناس عيشا؟ قال: من أشرك الناس في عيشه. فقيل له: من أشر الناس عيشا؟ قال: من لا يعيش في عيشه أحد.
💢میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام مبارک باد
📚 موسوعة کلمات الامام الحسن (ع)، ص ۳۳۱.
⭕️ @hamidhossaini
🔹بانونگار
نگوييد ما گناهی نداريم
هرکس گناهى دارد و همان براى توقف او كافى است
لازم نيست كه ذنوب همه عوالم را داشته باشد همان طور كه شيطان با یک كبر زمين خورد. آدم با يک حرص زمين خورد. پسر آدم با یک بخل ذليل شد. يونس با یک شتاب ذليل شد. ماكه همه اينها را با هم داريم واحساس ندامتى هم نداريم
@BisimchiMedia
🔹بانونگار