eitaa logo
بانو نگار
514 دنبال‌کننده
316 عکس
99 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @Abaspoor98 @elhamghafari انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیروزی غرورآفرین تیم ملی فوتبال را به همه هم وطنانم تبریک میگم. بازیکنان تمرکز بر کار تخصصی خود کردند ، پیروزی ثمره طبیعی تمرکز بر وظیفه قانونی و تخصص گرایی است. کارکرد فوتبالیست،فوتبال خوب بازی کردن است ، همه شهروندان حق دارند در تمام امور واداره کشور مشارکت داشته باشند اما نمی توانند در امور غیر تخصصی مرجعیت داشته باشند. بهترین راه شکست یک ملت این است که نخبگان و متخصصینش را درگیر حواشی کنی و فوتبالیست های ما در بازی قبل نتیجه اسیرشدن در سیاسی کاری ها را تلخ تجربه کردند و لیکن با رهایی از جو سیاست زده و شیطنت بدخواهان ، به اصطلاح به تنظیمات کارخانه برگشتند. در ساحت کلانتر نیز حکمرانی باید با حضور متخصصین وآرایه حکمت به نفع مردم به سمت اصلاح و مطلوب حرکت کند واین لابد است. ملی قوی همدل اصولی با فرزندان متخصصِ کارآمد _سادات پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد... @sara_sadat_pad @Banou_negar
فصیحه ،بلیغه ،عالمه،عاقله ،فهیمه صفات بانویی در جزیره العرب است. بیشترین خاطره تاریخ از خانم زینب کبری سلام الله علیها ظلم ستیزی وشجاعت و کنشگری به موقع و اثرگذار او در مقطعی از تاریخ است که شاید انسان دیگری در جایگاه و شرایط او، نمیتوانست با این دقت ودرایت وعقلانیت نقش آفرینی کندو در مقام الگویی برای همه آزادگان باشد. تحجر باقی مانده از جاهلیت، زن را از حقوق انسانیش به دلیل جنسیت محروم کرده بود و او را در کنار سایر اموال مرد مایملک تلقی می کرد. برای شکست این گفتمان ناشایست و برتری گفتمان حقِ اسلام_ آن هم در جامعه تماما عوام و بی سواد_می بایست الگویی عملی وتابلویی که گوشها وچشمها آن را لمس کنند، خلق وترسیم می کرد. زینب در مکتب پدر ومادر و هم دوش برادرانی که قوام عالم را ودوام انسانیت را با وجود واقعی جنسیت به مشارکت انسانی زن ومرد می دانستند، پرورش یافت. در گاهِ عطفی از تاریخ نیزهمزمان بر بلندی ایستاده، گفتمان حق وباطل را نظاره کرد که حسین علیه السلام در مصاف با باطل و برای استقرار کلمه حق و باقی ماندن طریق درست، سر مبارک خویش را وثیقه گذاشت. بدون تعلل و توجه به انگاره های غلط جاهلی و نشستن در پستو، ایستاده قامت در میان خیل مردمان ،بلیغ وفصیح در انتقال جانِ قیام حسین علیه السلام ، در مقابل بزرگِ جبهه باطل راوی درست جبهه حق و باطل شد تا حسین وقیامش بازنده جنگ روایت ها نشوند . شاید برای همین رسالت زینب امشب متولد شد . آثار پر رنگ حضور سیاسی واجتماعی وفرهنگی حضرت زینب سلام الله علیها خطی بر بطلان تفسیرهای غلط طالبانیسمی از اسلام و قرائت غلطی است که زنِ مطلوب را دور از جمع و در پستوها تعریف می کتد . در این قرائت ناصواب ،زن تمدن ساز نیست چون در دل حوادث حضور ندارد و حتی در نقش ذاتی مادری نیز ناموفق است چون تربیتش با مقتضیات زمان فاصله دارد واین فاصله حاصل دور بودن او از متن است . زن هم تراز زینب در جنگ حضور دارد ، حقوق زنان و کودکان را می شناسد و حق مطلب را هم در کنار مبارزان اداء می کند. همزمان رهبری و مرجعیت و کانون تبیین هدف جهاد می شود؛ نه مادری زینب او را از همراهی قیام ومشارکت منع کرد و نه زن بودنش در نطق آتشین مقابل مردان وحشی مانعی ایجاد کرد.چنانکه تاریخ گواهی می دهد زینب سلام الله علیها در تبیین مبانی قیام چنان مستدل ومستند وبلیغ سخنرانی کرد که کسی جنسیت اورا ندید وولوله به پا شد که علی به منبر رفته است... حسین مرد آفرین نجیبانه زنانه .....لیلی نام تمام دختران سرزمین من است... ......مجنون نیز با فراغت بال گفت لیلا فقط بخواند.... پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد. @sara_sadat_pad @Banou_negar
ایران بر چه مبنایی، متقاضی عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد ؟ در این چند دوره عضویت، چه دستاوردی داشته است؟ حضور ایران در این کمیسیون، تا چه میزان ابهامات غرب رانسبت به گفتمان ایران اسلامی رادرحوزه زن مرتفع کرده است؟ چه کسانی یا چه نهادی، ناظر داخلی بر حضور کارآمد نمایندگان ایران در نشست های سالانه است؟ دردوره های عضویت ، حضور نمایندگان زن جمهوری اسلامی ایران در نشست های سالانه کمیسیون، چه مقدار به تغییر نگاه گزارشگران ویژه حقوق بشر ونیز گزارشهای ارسالی به شورای حقوق بشر، منجر شده است؟ معمولا کنوانسیون های بین المللی به منظور همگرایی بیشتر، بین دولت ها وملت ها به اصطلاح باز هستند وعضویت در آنها فاقد محدودیت می باشد. اخراج از آنها نیز مبتنی بر اصول و قوانین و مفاد هر کنوانسیون می باشد. بدیهی است که اخراج ایران از کمیسیون مقام زن، فاقد مبنای قانونی است و این اخراج، صرفا یک تصمیم سیاسی و انحراف از معیار هم گرایی جهانی برای صلح و دوستی پایداراست. آنارشیسم قانونی و اعمال اراده های سیاسی در جهت حذف یکی از اعضای جامعه ملل، بدعتی است که تلاش جمعی برای همگرایی را به سمت بن بست در موضوعات بشری و تغییر نظام تعاملات دولت‌ها وملت ها سوق می دهد. این مرقومه یادداشت سوم در موضوع مطروحه و فی الواقع ، یادداشت پسا لغو است ،لذا نمیتوان تک سویه وبدون توجه به زمینه های موثر داخلی در این لغونوشت که والقلم و مایسطرون..... شاید فرصتی باشد که عملکرد چند دوره حضورایران دراین کمیسیون و دستاوردهای ناشی از آن، پایش گردد. حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بااستناد به داده های موجود از جمله گزارشِ گزارشگر ویژه حقوق بشر، می تواند به این سوال پاسخ دهد که چه میزان از ایرادات وابهامات شورای حقوق بشر از طریق این حضور، مرتفع شده است؟ نمایندگان جمهوری اسلامی تاچه میزان موفق به تئوریزه کردن ارزش‌های اصیل انسانی وزنانه در پرتو عضویت این چند دوره شده اند؟ شرکت کنندگان در برنامه سالانه کمیسیون که متولیان امور زنان در دولت ها هستند، چه میزان با فهم درست و براساس مقتضیات زمان، مسائل زنان را حل کرده اند؟ در دوره اخیرباوجودمحسوس بودن تلاش برای لغو عضویت ایران از کمیسیون واز سوی دیگر سرمایه به دست آمده ناشی از عضویت چندساله، چه متد و ابتکار عمل متقابلی توسط متولیان طراحی شد؟ اگر چه این لغو فاقد هرگونه ضمانت اجرایی ومصداقی در خارج می باشد اما پر واضح است با وجود ظرفیت گفتمانی قابل دفاع در حوزه زن، این لغو برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست و بخشی از این لغو به ناکارآمدی نحوه حضور در عرصه های بین‌المللی بر می گردد. تحلیل حقوقی این لغو، ضرورتی برای حضور کیفی وموثربوده وفرصتی ست تا انحراف از معیار نهادهای بین المللی محرزتر و قابل لمس تر شود. جمهوری اسلامی ایران می تواند با ابتکار عمل و برجسته کردن تبعات غیر قانونی این تصمیم سیاسی و تولید ادبیات گفتمانی براساس ارزش‌های مشترک انسانی، ضرورت تغییر در ساختارهای معیوب نظام بین الملل را تبیین کندو دنیا به تبعات مخرب چنین تصمیمات غلطی پی میبرد . مقام زن قانونی تحریم _ لغو عضویت کمیسیون مقام زن نام تمام دختران سرزمین من است . _پاد _وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد. @sara_sadat_pad @Banou_negar
🔺گیلدا مورکرت، فعال ضدامپریالیست در توییتی برخی از آمارهای حوزه زنان در ایران و آمریکا را با هم مقایسه کرده؛ 🔸سهم زنان متخصص: ایران ۹۸ درصد آمریکا ۸۵.۲ درصد 🔸نرخ مرگ و میر مادران در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده: ایران ۷ آمریکا ۲۳ 🔸سهم زندانیان زن: ایران ۳ درصد آمریکا ۱۰ درصد 🔸سهم پزشکان زن: ایران ۴۰ درصد آمریکا ۳۴ درصد 🔸‌مرخصی زایمان: ایران ۶ ماه آمریکا ۰ @akharinkhabar @Banou_negar
🛑🛑جمعی از فعالین، کنشگران و متخصصین حوزه زن، خانواده و زیست جنسی با توجه به حوادث اخیر بیانیه ای را خطاب به جناب آقای رئیسی صادر کردند که متن آن در ذیل می آید: بسمه تعالی جناب آقای حجه الاسلام دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران با سلام و احترام؛ اینجانبان، جمعی از فعالین، کنشگران و متخصصین حوزه زن و خانواده در راستای رسالت نخبگانی و تکلیف اجتماعی، پیرامون اتفاقات اخیر در کشور ضمن ابراز نگرانی و تاسف نظرات کارشناسی خود را اعلام می نماییم. تجربه چهار دهه جمهوری اسلامی نشان می دهد که با وجود رشد در بسیاری از مقوله ها از جمله در حوزه زن و خانواده مبتنی بر خوانش متفاوتِ امام خمینی(ره) از اسلام ناب و فرصتی که این نگاه برای حضور موثرتر زنان در اجتماع و انجام تغییرات لازم در برخی نگرش های پیشین فراهم می ساخت، لیکن زن ایرانی به عنوان عنصر قوام دهنده و امنیت بخش جامعه، احساس رضایت نسبت به جایگاه فعلی خود ندارد، همچنین آمارهای مختلف در حوزه مسائل خانواده و زیست جنسی حکایت از بحرانی اجتماعی دارد، که گاهی به بهانه های مختلف به صورت ابراز نارضایتی، اعتراض، اغتشاش و ... نمایان می شود و گاه در زیر پوست شهر به زیست خود ادامه می دهد. علل بسیاری زمینه ساز ایجاد این وضعیت می باشند که بسیاری از آنها نوظهور نبوده که باید هرچه سریعتر چاره ای برای آنها اندیشید تا هزینه هایی بیش از این را بر نظام و کشور تحمیل نسازند. ذیلا به برخی از آنها اشاره می شود: 1_فقدان دانش حکمرانی لازم در حوزه های فوق که بتواند سیاست ها و اسناد بالا دستی را به قوانین و برنامه های اجرائی تبدیل کند و عدم نظارت بر حسن انجام قوانین فعلی از سوی نهادهای مسئول. 2_عدم تغییرات به هنگام، ابرام و اصرار بر نگاه ها و روش های پیشین که گاها فرسنگ ها با تغییرات شتابان جامعه فعلی فاصله دارند. 3_بی توجهی به هشدارهای دلسوزان و متخصصان در علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و .... و استفاده از نگاه های تکسویه سیاسی، امنیتی، فقهی و ..... . 4_بی توجهی به تاکیدات مکرر متخصصان مبنی بر توجه به کاهش سرمایه اجتماعی حاکمیت و تبعات آن و همچنین کاهش تاب آوری جامعه در فشارهای اقتصادی و رسانه ای فعلی و اصرار بر ادامه روندهای پر اشکال گذشته. 5_ تبدیل حجاب به عنوان یک مقوله مترقی اجتماعی که باعث حفظ جایگاه زن و کیان خانواده و زمینه ساز حضور موثر و سالم تر زن در اجتماع است به یک مقوله ی سیاسی و امنیتی و وسیله ای برای ایجاد شکاف و دودستگی در جامعه ، متاثر از عملکرد فاجعه بار ده ها متولی فرهنگی و اجتماعی، و با میدان داری رسانه های معاند و معارض که مصیبت های بی شمار جانی، مالی را بر مردم و نظام تحمیل کرد و سرمایه اجتماعی نظام را کاهش داد. (این در حالی است که روند حوادث در ماه های گذشته به راحتی قابل رصد بود و بارها دلسوزان نظام و ملت بر لزوم بازنگری تاکید کردند اما متاسفانه متولیان امر به این تذکرات بی توجه بودند و حتی جریان هایی با تاکید بر حفظ روش های گذشته به دنبال فشارهایی جدید هم بودند. از عدم خدمت رسانی به زنان بی حجاب تا جریمه بر اساس تصویر افراد و ...... . فی الواقع هزینه این میزان از کژفهمی و عدم درک شرایط فرهنگی و اجتماعی را کدام یک از مدافعان روندهای غلط داده است در حالی که همچنان عده ای از ایشان بر مسند تصمیم سازی و تصمیم گیری در نهاد های مهم فرهنگی و اجتماعی قرار دارند). 6_فقدان چرخه نخبگانی، بی توجهی به شایسته سالاری و عدم تعامل سازنده با بدنه مردمی و کارشناسی و انتصابات نامناسب تحت تاثیر روابط نسبی و سببی و سیاسی، بی شک از مهمترین علل بروز اتفاقات اخیر می باشد. نگاهی به برخی از شوراهای حکمرانی در این حوزه (زن و خانواده) بیندازید، برخی افراد حدود سی سال است که بر آنها تسلط دارند و حال آنکه وضعیت آمار و ارقام و واقعیت کف جامعه از ناتوانی و ناکارآمدی آنها در این چند دهه حکایت می کند. @Banou_negar ادامه👇
اتفاقات اخیر با همه تلخی که برای آحاد مردم در برداشت، می تواند با برطرف نمودن علت های فوق به نقطه عطفی مهم تبدیل گردد. اقداماتی نظیر پذیرفتن ایرادات و اصلاح کاستی ها و عذرخواهی از مردم، شنیدن نظرات معترضان و مخالفان از مردم عادی گرفته تا نخبگان علمی، تعبیه ساز و کارهایی سالم برای بروز اعتراضات و نقدها طبق قانون اساسی، برکناری مسئولین ناکارآمد و بانیان بحران فعلی و تغییر در روند و چگونگی انتصابات در این حوزه ها و ایجاد چرخه نخبگانی سالم در آنها، تقویت ساز و کار تقنین و اجرا قوانین از حیث نظارت، توجه به زمینه ها و شرایط اجتماعی و فرهنگی در اعمال قوانین، توجه به آمارهای اجتماعی صحیح و پرهیز از گزارش سازی های جعلی، انجام و اجرای برنامه ریزی های کلان چند سطحی برای ابر پروژه های فرهنگی و اجتماعی چون حجاب و هویت و .... و پرهیز از برنامه های نمایشی، توجه به بستر سازی رسانه ای و نقش مهم رسانه در جهان حکمرانی کنونی ، تربیت نیروهای آگاه به پیچیدگی های حکمرانی فرهنگی و اجتماعی، توجه ویژه به آموزش و پرورش و باز اندیشی در ساختارها و روشهای گذشته آن و ...... . در انتها ضمن اعلام آمادگی خویش، برای کمک به بهبود حکمرانی در حوزه زن، خانواده و زیست جنسی تاکید می کنیم ما نیز مانند آحاد جامعه پایبند ارزش های اصیل انقلاب اسلامی، برآمده از خون و درد میلیون ها شهید، جانباز و ایثارگر هستیم و هیچ راهی جز، آگاهی بخشی و گفتمان سازی و اصلاحات مداوم را برای برون رفت از بحران ها به صلاح این کشور نمی دانیم که مسیرهای دیگر می تواند هزینه‌های جبران ناپذیری را به جان و مال و ناموس و کیان این سرزمین وارد آورد و آن را به دهها سال پیش برگرداند. با آرزوی موفقیت جمعی از اعضا مجمع فعالین خانواده فاطمه خردمند (پژوهشگر حوزه‌ی زنان و جنسیت) زهرا عباس پور (پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده) زهرا بابازاده (دانشجوی دکتری مطالعات زنان) شیوا سلطانی (فعال حوزه خانواده) منصوره حجاری (دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، پژوهشگر حوزه خانواده و رسانه) دکتر نرگس وحیدنیا ( مشاور و فعال حوزه خانواده) دکتر علیرضا لاور (مدرس دانشگاه و مشاور خانواده) رضا رسولی نژاد (پژوهشگر) علی اصغر نیاز (پژوهشگر حوزه خانواده و ازدواج) دکتر سکینه السادات پاد (وکیل پایه یک دادگستری. دکتری حقوق عمومی) دکتر زاهره میرجعفری (پژوهشگر پسادکتری مطالعات تطبیقی خانواده) منیره افشین پور (فعال حوزه زنان و خانواده) محمد احسانی‌کیا (پژوهشگر) دکتر محمد رضا سالاری فر (طلبه و هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) عاطفه پورحکیمی (نویسنده) محدث تک فلاح (پژوهشگر حوزه خانواده) فاطمه عابدزاده(کنشگر حوزه زن و خانواده) زهرا شکر اللهی (پژوهشگر) دکتر فاطمه کلالی (فعال حوزه جمعیت و خانواده) دکتر زهرا میرزائی (فعال حوزه زنان) انسیه منتظری (مشاور خانواده) سید محمد مهدی دزفولی (پژوهشگر) سید هاشم فیروزی (پژوهشگر حوزه زیست جنسی) دکتر منصوره سادات مرتضوی (مشاور و فعال حوزه زن و خانواده) ملیحه متولیان (مشاور و روانشناس) نیلوفر مقدمی خمامی (فعال حوزه زن و خانواده) ربابه پادام (مشاور وروان شناس) زینب سودی(روزنامه نگار و کارشناس ارشد مطالعات زنان) دکتر فاطمه مهدوی (مشاور خانواده) سیدیان (مسئول بانوان قرارگاه مردمی تحول اجتماعی تهران) توران ولی مراد (مدیر شبکه ایران زنان) الهام غفاری (دانش‌آموخته مطالعات زنان و مدیر موسسه مهتدی) دکتر راحله کاردوانی (هیات علمی پژوهشکده مهرستان) محمد یوسف وند (کارشناس ارشد مطالعات خانواده و کنشگر اجتماعی) امید رحمتی نسب (مستندساز و پژوهشگر حوزه خانواده) مهدی سامانی (پژوهشگر و مستندساز حوزه خانواده) سعید حسن زاده (بنیان گذار مجموعه کار و ایمان موج و مجموعه رشد و تعالی کودک و نوجوان) دکتر سید کمیل حسینی (مدرس دانشگاه) @Banou_negar
⭕️ واکنش تند الازهر به تصمیم طالبان برای محروم کردن زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها 🔹 الازهر مصر تصمیم طالبان در افغانستان برای محروم کردن زنان از حق تحصیل در دانشگاه را محکوم کرد و گفت که این تصمیم با شریعت اسلامی که به تعلیم مستمر بدون هیچ محدودیتی تشویق می کند، مغایرت دارد. 🔹 الازهر در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف شدید از تصمیم مقامات افغانستان برای جلوگیری از تحصیل زنان در دانشگاه ها، این تصمیم را مغایر با شریعت اسلامی و در تضاد با دعوت صریح مردان و زنان برای فراگرفتن علم از گهواره تا گور دانست. 🔹 الازهر بیان کرد که تصمیم گیرندگان در افغانستان چگونه بیش از دو هزار حدیث شریف در کتب اهل سنت به روایتگری عائشه همسر پیامبر (ص) و زنان پیشگام و سرشناس در زمینه علم، آموزش، سیاست و فعالان جوامع اسلامی در گذشته و حال حاضر را نادیده گرفتند. 🔹 الازهر در بیانیه اش به صد و 30 زن راوی، فقیه، مورخ و ادیب از جمله حضرت فاطمه زهرا (س) و همسران پیامبر و برخی زنان برجسته دیگر در جهان اسلام اشاره کرد. 🔹 در این بیانیه تاکید شده است که این تصمیم که وجدان مسلمانان و غیر مسلمانان را خدشه دار کرده، شایسته نبود از سوی هیچ مسلمانی اتخاذ شود چه برسد به اینکه به او پایبند باشد و به صادر کردن آن افتخار کند. 🔹 الازهر مخالفت خود با این تصمیم را اعلام کرد و آن را تصمیمی برخلاف شریعت اسلام و در مغایرت ریشه ای با دعوت قرآن کریم دانست. 🔹 الازهر هشدار داد که هیچ کس گمان نکند یا متوهم نشود که این تصمیم یعنی محروم کردن زنان از تحصیل دستور اسلام است بلکه آن را به شدت انکار می کند و آن سلب حقی از حقوق شرعی تضمین شده توسط اسلام برای زنان و مردان است. 🔹 الازهر در پایان از افغانستان خواست در تصمیم خود بازنگری کند. / میدل ایست نیوز به نقل از روسیا الیوم @Banou_negar
▪️واحد حقوق زنان با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه آزاد (عضو دفتر تحکیم وحدت) برگزار می‌کند. 🔳 سلسله جلسات انقلاب فاطمی با موضوع: چرایی و چگونگی کنشگری حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر(ص) ▪️ با حضور: سرکار خانم زهرا عباسپور کارشناس ارشد مطالعات زنان کارشناس ارشد تاریخ تشیع 🕖 زمان: ۴ الی ۶ دی ماه، ساعت ۱۹ ▪️شماره تماس جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:👇 دانشگاه علوم پزشکی: ۰۹۳۵۹۰۸۵۴۶۲ دانشگاه آزاد: ۰۹۱۷۸۸۹۵۶۴۳ @Banou_negar
«چگونگی کنشگری حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)» زهرا عباس پور در تاریخ می خوانیم «هنوز اهل بیت پیامبر(ص) از کار غسل و کفن ایشان فارغ نشده‌بودند که صدای تکبیر از مسجد به گوششان رسید. این تکبیری بود که بیعت کنندگان در مسجد می‌گفتند، این بیعت که به تناوب انجام می‌شد تا شب ادامه داشت ».این خبر را می توان آغازی بر شروع کنشگری دختر پیامبر(ص) دانست که در اوج غم درگذشت پدر، عهده دار اندوه انحراف جامعه نبوی گردید. کنش مبارزاتی اول: سیاست تحریمی دستگاه خلافت از اقدامات دستگاه خلافت پس از سقیفه تصرف فدک و اخراج کارگزار حضرت زهرا(ُس) از فدک می باشدحضرت درصدد برآمد که از طریق قانون، در نزد خلیفه ای که هم مدعی است و هم قاضی، حق خود را از دستگاه خلافت باز گیرد. توجه به این مهم که، دهکده فدک قبل از سقیفه در اختیار ایشان بود یکی از مهمترین نشانه های مالکیت ایشان بر فدک می باشد. حضرت می‌خواستند اثبات کنند این زمین‌ها مال شخصی اوست. قواعد و قوانین همه به نفع او بود. مالی در اختیار او بود، و وکلای او در آن زمین‌ها تصرف داشتند. اگر کسی علیه این ملکیت ادعایی داشت، او باید شاهد بیاورد. در فقه اسلام ید نشانه‌ی مالکیت است پس اگر کسی بر مالی ید دارد، یعنی مال در تصرف اوست. دیگر از او شاهد طلب نمی‌کنند، و صرف تصرف مالکانه دلیل کافی بر مالکیت خواهد بود. اما مأموران دولت به فدک حمله برده و وکلای ایشان را از آنجا بیرون رانده بودند. دختر پیامبر(ص) به اعتراض نزد خلیفه رفته بود که این زمین مال من است، و پدرم این زمین که خالصه‌ی او بود، به من بخشیده است. در محکمه خطاب به خلیفه گفتند: ام ایمن و رباح(آزاد کرده پیامبر) شهادت می‌دهند که رسول خدا(ص) فدک را به من بخشیده است. در نقل دیگری ام ایمن همسر پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) نیز شهادت دادندخلیفه در مقابل همه ادله و شواهد پاسخ داد: آیا با شهادت یک مرد و یک زن خود را صاحب حق می‌دانی؟ دختر پیامبر(ص) برای اینکه در تاریخ بماند ونشان بدهد که آن کسی که پیامبر او را سیده‌ی زنان جهان و بزرگ بانوان بهشت خوانده و خشنودی و ناخشنودی و آزارِ او را، خشنودی و ناخشنودی و آزار خودش اعلام کرده است، از دولت بعد از وی به شدت نگران، خشمگین و ناخشنود است فرمود: به خدای سوگند با تو سخن نخواهم گفت، و این اعلام یک سیاست تحریمی جدی و همه جانبه بود که تا آخر عمر دختر پیامبر(ص) ادامه یافت. کنش دوم: محاکمه دولت در مسجد دختر پیامبر(ص) چند روز پس از سقیفه به مسجد آمد تا دستگاه خلافت نو پدید را در حضور مردم به چالش بکشد. اینجا دیگر دختر پیامبر(ص) نامی تر از فدک نمی آورد، بلکه فراتر از آن همه چیزی که به پیامبر تعلق داشت و طبق آیات قرآن به دخترش می رسید را مطالبه نمود. چنان این سخنرانی قوی، مستدل و مستحکم بود که خلیفه هم به ناچار به گریه افتاد ! کنش سوم:یاری خواستن از مردم کنش دیگری را که در سیره مبارزاتی دختر پیامبر(ص) در تاریخ شاهدش هستیم؛ تبیین حق جانشینی امیرالمومین(ع) در گفتگوی مستقیم با مردم مدینه می باشد. درتاریخ نقل است که امیر المومنین(ع)،حضرت فاطمه(س) را بر استری سوار نمودند و به همراه امام حسن و امام حسین علیهم السلام شبانه به خانه ها و یا مجالس انصار می رفتند. بر هر خانه و محفلی دختر پیامبر خدا(ص)می فرمود: «ای گروه انصار خدا را و دختر پیامبرتان را یاری کنید، آن روز که با رسول خدا بیعت کردید، بیعتتان بر این بود که همانطور که از زن و فرزند خویش دفاع می‌کنید، از او و فرزندانش دفاع کنید .اکنون به عهدی که با آن حضرت بسته‌اید، عمل کنید.» و چه بد جواب دادند این نا مردمان هنگامی که گفتند:« قد مضت بیعتنا لهذا الرجل! » ادامه دارد... @Banou_negar